Sygn. akt: KIO 3143/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
16 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca:
Anna Chudzik
Protokolant:
Patryk Pazura
po rozpoznaniu na posiedzeniu
z udziałem stron w dniu 16 września 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 sierpnia 2024 r. przez
wykonawcę STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie,
w postępowaniu prowadzonym przez Wojewódzki Szpital Dziecięcy im. J. Brudzińskiego
w Bydgoszczy, reprezentowany przez Kujawsko-Pomorskie Inwestycje Medyczne Sp. z o.o.
z
siedzibą w Toruniu,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego kwoty
zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej
uiszczony wpis
od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………….…….
Sygn. akt: KIO 3143/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Wojewódzki Szpital Dziecięcy im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy,
reprezentowany przez Kujawsko-Pomorskie Inwestycje Medyczne Sp. z o.o. z
siedzibą
w Toruniu
– prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia pn. Budowa ośrodka diagnostyki narządowej Wojewódzkiego Szpitala
Dziecięcego im. J. Brudzińskiego. Wartość zamówienia jest większa niż progi unijne.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii 19 sierpnia
2024 r. pod numerem 497168-2024.
W dniu 29 sierpnia 2024 r. wykonawca STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie
wniósł odwołanie wobec postanowień specyfikacji warunków zamówienia, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie przepisów:
I.
art. 240 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp,
poprzez określenie w rozdz. X pkt
1 SWZ
kryterium oceny ofert pn. „Jakość” w sposób niejednoznaczny i niezrozumiały
w
zakresie przyznawania punktów za zaoferowanie poszczególnych parametrów
infrastruktury medycznej, o której mowa w załączniku nr 11 do SWZ, co dotyczy
parametrów:
1) lp. 7, 11, 19, 43, 73-74, 146, 179-183, 187, 189-191, 198, 252 w odniesieniu do
rezonansu magnetycznego 1,5T;
2) lp. 7, 11-12, 21, 102-103, 207-209, 213-216, 223, 290 w stosunku do rezonansu
magnetycznego 3T,
II.
naruszenie art. 439 ust. 1 i 2 pkt 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 353(1) i art. 5 Kc w zw.
z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 3 ustawy Pzp, poprzez:
uwarunkowanie w § 15 ust. 3 pkt 2 Projektu Umowy uprawnienia wykonawcy do
zmiany wynagrodzenia w sytuacji zmiany cen materiałów lub kosztów związanych
z
realizacją zamówienia od wystąpienia rażąco wysokiego poziomu wzrostu cen
produkcji budowlano-
montażowej, który jest nierealny oraz całkowicie nieadekwatny
do aktualnych realiów rynkowych;
określenie w § 15 ust. 3 pkt 4 Projektu Umowy sposobu ustalenia zmiany
wynagrodzenia w taki sposób, że:
a)
przy ustaleniu wysokości należnej waloryzacji pominięciu podlegać będzie
wzrost cen, który może nastąpić od dnia złożenia oferty, w którym to następuje
ustalenie ceny, czy też dnia zawarcia umowy do momentu wystąpienia dwóch
następujących po sobie miesięcy, w ciągu których odnotowany zostanie wzrost
cen na poziomie przewidzianym przez Zamawiającego (dodatkowo określony
na rażąco wysokim, nierealnym poziomie);
b) wynagrodzenie wykonawcy zostanie zwaloryzowane tylko o wzrost cen
z
jednego miesiąca;
określenie w § 15 ust. 3 pkt 8 Projektu Umowy, że wprowadzanie kolejnych zmian
wynagrodzenia (waloryzacji) wskutek zmiany cen materiałów lub kosztów
związanych z realizacją zamówienia może następować nie częściej niż raz na cztery
miesiące;
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu następujących zmian postanowień
SWZ:
−
w zakresie zarzutu nr I.1
– ze względu brak możliwości odczytania intencji
Zamawiającego i tym samym precyzyjnego wskazania kierunku, w którym powinna
zmierzać modyfikacja SWZ: nakazanie Zamawiającemu opisania kryteriów oceny ofert
„Jakość” w zakresie przyznawanej punktacji w sposób jednoznaczny i zrozumiały,
w
stopniu pozwalającym na przewidzenie przez wykonawców jaką otrzymają
punktację; w ocenie Odwołującego zasadne jest precyzyjne wskazanie punktu
odniesienia (preferencji Zamawiającego);
−
w zakresie zarzutu nr I.2
– nakazanie zmiany § 15 ust. 3 Projektu Umowy poprzez
dostosowanie klauzuli waloryzacyjnej do realiów rynkowych, a także jej modyfikację,
która umożliwi przywrócenie ekwiwalentności świadczeń stron w sytuacji zmiany cen
materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia; celu zasygnalizowania
kierunku zmiany Projektu Umowy, Odwołujący poniżej wskazuje proponowaną treść
zmiany:
3. Zmiana, o której mowa w ust. 2 pkt. 1) będzie następować według następujących zasad:
Zmiany wynagrodzenia dokonuje się na podstawie wniosku złożonego przez jedną ze
stron umowy nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Zmiana wynagrodzenia przysługuje w przypadku gdy z komunikatów prezesa GUS
ogłaszanych po zawarciu umowy i dotyczących dwóch następujących po sobie
miesięcy wynika, że suma ogłaszanych wartości zmian ceny produkcji budowlano-
montażowej w stosunku do miesiąca poprzedniego, w porównaniu do licząc od
miesiąca, w którym zawarto umowę lub od poprzedniej zmiany wynagrodzenia
poprzedzającego dany miesiąc, stanowi wartość większą niż 8 3 % lub mniejszą niż (-)
Wniosek o zmianę może dotyczyć wyłącznie wynagrodzenia za zakres przedmiotu
Umowy nieodebrany przez Zamawiającego przed dniem złożenia wniosku
o
waloryzację.
Wartość zmiany (WZ) określa się na podstawie wzoru: WZ = W x F%, przy czym:
• W – wynagrodzenie netto za zakres przedmiotu Umowy, o którym mowa w ust. 3 pkt.
• F – średnia arytmetyczna dwóch suma następujących po sobie wartości zmiany cen
produkcji budowlano-
montażowej w stosunku do miesiąca poprzedniego
wynikających z komunikatów prezesa GUS, o których mowa w ust. 3 pkt 2).
Obliczoną w sposób określony w ust. 3 pkt 4) wartość należy dodać proporcjonalnie do
wartości elementów zakresu przedmiotu Umowy nieodebranych do dnia złożenia
wniosku o waloryzację.
Wartość zmiany należy powiększyć o należny podatek VAT.
Zmianę umowy dotyczącą wynagrodzenia, po zaakceptowaniu wniosku przez obie
strony wprowadza się aneksem do umowy.
Możliwe jest wprowadzanie kolejnych zmian wynagrodzenia z zastrzeżeniem, że będą
one wprowadzane nie częściej niż raz na cztery miesiące sześć miesięcy.
Maksymalna zmiana wartości wynagrodzenia Wykonawcy, tj. suma wszystkich
wprowadzanych zmian na podstawie ww. postanowień nie może przekroczyć łącznie
wartości stanowiącej 10 % wartości kontraktu określonego pierwotnie w umowie.
W dniu
11 września 2024 r. do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź
Zamawiającego na odwołanie, zawierająca oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów
odwołania, przy czym z odpowiedzi tej wynika, że Zamawiający nie uwzględnił zarzutów:
− w zakresie, w jakim Odwołujący kwestionował wysokość wskaźnika stanowiącego
podstawę do „uruchomienia” waloryzacji i domagał się jego zmiany na 3% (Zamawiający
dokonał zmiany tego wskaźnika na 7%);
− w zakresie, w jakim Odwołujący kwestionował wprowadzanie kolejnych zmian
wynagrodzenia (waloryzacji) wskutek zmiany cen materiałów lub kosztów związanych
z
realizacją zamówienia może następować nie częściej niż raz na cztery miesiące.
Zamawiający poinformował, że 6 września 2024 r. dokonał modyfikacji postanowień
SWZ objętych zarzutami odwołania.
Izba stwierdziła, że chociaż oświadczenie Zamawiającego o uwzględnieniu zarzutów
odwołania nie obejmuje całości zarzutów, to wobec dokonanej przez Zamawiającego zmiany
SWZ przestał istnieć substrat zaskarżenia. Zmiana SWZ spowodowała, że zarzuty odwołania
– również w zakresie nieuwzględnionym przez Zamawiającego – straciły swoją aktualność.
Zarzuty dotyczące klauzuli waloryzacyjnej, mimo że obejmowały kilka elementów tej klauzuli,
z których nie wszystkie Zamawiający uwzględnił, to sformułowane zostały w sposób
kwestionujący cały mechanizm waloryzacji składający się z tych pojedynczych elementów.
Dokonana przez Zamawiającego zmiana dotycząca sposobu uruchamiania i ustalania
wysokości waloryzacji powoduje, że zarzuty podniesione w odwołaniu utraciły – jako całość –
swoją aktualność. W związku z tym dalsze prowadzenie postępowania odwoławczego stało
się zbędne, zatem postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie art. 568 pkt
ustawy Pzp, który stanowi, że Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku
stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do art. 557 ustawy
Pzp i § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), nakazując
zwrot na rzecz Odwołującego kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodnicząca:
……………….