Sygn. akt: KIO 3148/24
WYROK
Warszawa, dnia
18 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Aleksandra Patyk
Irmina Pawlik
Michał Pawłowski
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po
rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 30 sierpnia 2024 r. przez
wykonawcę EG Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach
w
postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa - Agencję Uzbrojenia w Warszawie
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego – wykonawcę EG Polska Sp. z o.o.
z siedzibą w Katowicach i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego –
wykonawcę EG Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach tytułem wpisu od
odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) poniesioną przez ww. wykonawcę tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
……………………………..
……………………………..
Sygn. akt: KIO 3148/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Skarb Państwa – Agencja Uzbrojenia w Warszawie [dalej
„Zamawiający”] prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w dziedzinie
obronności i bezpieczeństwa państwa w trybie przetargu ograniczonego na dostawę amunicji
20 mm do samolotu FA-50
(znak postępowania: AU/62/IX/2024).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 2 maja 2024 r. pod numerem 259301
– 2024.
W dniu 30 sierpnia 2024 r. wykonawca
EG Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach
dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 405 ust. 2
pkt 3 w zw. z art. 405 ust. 6 ustawy Pzp i art. 16 ustawy Pzp - poprzez wykluczenie
Odwołującego z udziału w Postępowaniu, pomimo iż:
• Odwołujący posiada wiarygodność niezbędną do wykluczenia zagrożenia dla
bezpieczeństwa lub obronności państwa;
• Odwołujący wykazał spełnianie warunków udziału określonych przez Zamawiającego,
w tym posiada koncesję na obrót amunicją;
• uzyskana przez Zamawiającego informacja stanowiąca (według Zamawiającego) podstawę
do wykluczenia nie stanowi stwierdzenia naruszenia przez Odwołującego zobowiązania
w zakresie bezpieczeństwa informacji lub bezpieczeństwa dostaw, lub uznania go za
nieposiadającego wiarygodności niezbędnej do wykluczenia zagrożenia dla bezpieczeństwa
państwa.
Wobec ww. zarzutu
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości
i nakazanie Zamawiającemu dokonania następujących czynności w Postępowaniu:
unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z Postępowania.
Odwołujący przedstawił stan faktyczny sprawy oraz uzasadnienie zarzutów
odwołania.
Zamawiający w dniu 17 września 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o oddalenie odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania odwoławczego,
na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Stron,
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
usta
wy Pzp, czym wypełnił materialnoprawną przesłankę dopuszczalności odwołania,
o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Do postępowania odwoławczego nie zgłoszono przystąpień.
P
rzy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba uwzględniła dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego oraz pismo SKW
objęte klauzulą „ZASTRZEŻONE”.
Skład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia Stron
z
łożone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 18 września 2024 r.
Izba ustaliła, co następuje:
W sekcji 2.1.6.
ogłoszenia o zamówieniu Zamawiający przewidział podstawy
wykluczenia, o których mowa w art. 405 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy Pzp.
W sekcji 5.1.6. ogłoszenia o zamówieniu Zamawiający wskazał, iż zgodnie z zapisami
art. 110 ust. 1 Ustawy Wykonawca może zostać wykluczony przez Zamawiającego na
każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia.
Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu upłynął
w dniu 5 czerwca 2024 r. Wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożył m.in.
Odwołujący.
Pismem z dnia 11 czerwca 2024 r. Zamawiający wystąpił o weryfikację podmiotową
wykonawców, którzy złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, w zakresie
przesłanki wskazanej w art. 405 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, w ramach kompetencji Służy
Kontrwywiadu Wojskowego, tj. okoliczności możliwych do zweryfikowania jedynie przez
SKW oraz przedstawienie ewentualnych informacji, które stanowią lub mogłyby stanowić
podstawę wykluczenia wykonawcy z postępowania.
W dniu 1 sierpnia 2024 r. Zamawiający zaprosił do złożenia oferty Odwołującego. Do
zaproszenia dołączono SWZ.
W dniu 16 sierpnia 2024 r. do Zamawiającego wpłynęło pismo SKW stanowiące
dokument niejawny o klauzuli „ZASTRZEŻONE” dotyczące wykluczenia Odwołującego
z udziału w postępowaniu na podstawie art. 405 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Izba zapoznała się
z treścią przedmiotowego pisma.
Pismem z dnia 21 sierpnia
2024 r. Zamawiający zawiadomił Odwołującego
o wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 405 ust. 2 pkt 3 w zw. z ust. 6 ustawy Pzp.
Jednocześnie na podstawie art. 405 ust. 7 ustawy Pzp Zamawiający odstąpił od
uzasadnienia wykluczenia z udziału w postępowaniu, ponieważ informacje, które
Zamawiający otrzymał od instytucji właściwej w sprawach ochrony bezpieczeństwa
wewnętrznego państwa mają charakter niejawny oraz ze względu na fakt, że przekazujący je
nie wskazał Zamawiającemu szczegółowych informacji w zakresie wystąpienia zagrożenia
dla obronności i bezpieczeństwa państwa.
I
zba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie podlegało oddaleniu.
Za bezzasadne Izba uznała zarzuty naruszenia art. 405 ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 405
ust. 6 ustawy Pzp oraz
art. 16 ustawy Pzp przez wykluczenie Odwołującego z udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Przywołując regulacje prawne stanowiące podstawę zarzutu Izba wskazuje, iż
zgodnie z art. 405 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, w postępowaniach o udzielenie zamówienia
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa zamawiający może wykluczyć wykonawcę,
którego uznano za nieposiadającego wiarygodności niezbędnej do wykluczenia zagrożenia
dla obronności lub bezpieczeństwa państwa, także w inny sposób niż w drodze wydania
decyzji o cofnięciu świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego, o której mowa
w art. 66 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych. Wykluczenie, na
podstawie ust. 2 pkt 3, może nastąpić także w przypadku otrzymania przez zamawiającego,
bezpośrednio lub pośrednio, pisemnego zawiadomienia od instytucji właściwych w sprawach
ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego lub zewnętrznego państwa, dysponujących
informacjami w tym zakresie, o wystąpieniu zagrożenia dla obronności i bezpieczeństwa,
w szczególności przekazania informacji o decyzji o cofnięciu świadectwa bezpieczeństwa
przemysłowego, o której mowa w art. 66 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie
informacji niejawnych (art. 405 ust. 6 ustawy Pzp). Stosownie do art. 16 ustawy Pzp,
z
amawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia
w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie
wykonawców, przejrzysty i proporcjonalny.
A
naliza całokształtu okoliczności niniejszej sprawy doprowadziła Izbę do
przekonania, iż czynność wykluczenia Odwołującego z postępowania nie została dokonana
z naruszeniem przepisów ustawy. Izba podzieliła argumentację Zamawiającego
zaprezentowaną w toku rozprawy oraz zawartą w odpowiedzi na odwołanie.
Poza sporem było, że Zamawiający w niniejszym postępowaniu o udzielenie
zamówienia przewidział fakultatywną przesłankę wykluczenia wykonawców z postępowania,
o której mowa w art. 405 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Tym samym już w dacie wszczęcia
postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcy posiadali wiedzę, jakie warunki muszą
spełnić, aby uzyskać przedmiotowe zamówienie. Zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu
wskazał również, iż wykonawca może zostać wykluczony przez Zamawiającego na każdym
etapie postępowania o udzielenie zamówienia. Tym samym fakt, iż Zamawiający pismem
z dnia 1 sierpnia 2024 r. zaprosił Odwołującego do złożenia oferty w postępowaniu nie
oznacza,
że wykluczenie Odwołującego z postępowania nie mogło nastąpić na jego
późniejszym etapie, zgodnie z treścią art. 110 ust. 1 ustawy Pzp.
Okolicznością bezsporną między Stronami było nadto, iż wykluczenie Odwołującego
nastąpiło w oparciu o informacje pozyskane pismem pochodzącym od Służby Kontrwywiadu
Wojskowego z dnia 16 sierpnia
2024 roku. Pismo zawiera informacje niejawne, objęte
klauzulą „ZASTRZEŻONE”. Tym samym decyzja Zamawiającego o wykluczeniu
Odwołującego na podstawie art. 405 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp nie miała charakteru
arbitralnego, dowolnego, ale została oparta o ocenę dokonaną przez właściwą służbę
państwową, która wiązała Zamawiającego. W tym miejscu Izba wskazuje, że zgadza się
z linią orzeczniczą prezentowaną w orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej (wyrok z dnia
4 grudnia 2016 r., sygn. akt: KIO 2365/17, wyrok z dnia 19 maja 2021 r., sygn. akt: KIO
1104/21, wyrok z dnia 8 listopada 2021 r., sygn. akt: KIO 2897/21 oraz wyrok z dnia
16 marca 2023 r., sygn. akt: KIO 590/23) i w
wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia
20 września 2021 roku (sygn. akt: XXIII Zs 77/21), iż ocena danego wykonawcy w kontekście
zaistnienia podstaw wykluczenia z postępowania, dokonana przez właściwą służbę
państwową, stanowi dla zamawiającego wiążącą podstawę do podjęcia czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, której zamawiający nie może pominąć. Podobnie
orzekła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 6 września 2022 roku, sygn. akt: KIO
Jednocześnie badanie okoliczności, które doprowadziły do takiej a nie innej oceny
Odwołującego przez tę Służbę nie leży w kompetencjach Zamawiającego ani Izby.
Izba nie podzieliła argumentacji Odwołującego jakoby art. 405 ust. 6 przewidywał
możliwość wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 405 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp jedynie
w sytuacji cofnięcia świadectwa przesyłowego, o którym mowa w art. 66 ustawy o ochronie
informacji niejawnych,
bądź w sytuacji kiedy toczy się postępowanie w przedmiocie cofnięcia
świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego. Odwołujący pomija, iż zgodnie z art. 405 ust. 6
ustawy Pzp, w
ykluczenie, na podstawie ust. 2 pkt 3, może nastąpić także w przypadku
otrzymania przez zamawiającego, bezpośrednio lub pośrednio, pisemnego zawiadomienia
od instytucji właściwych w sprawach ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego lub
zewnętrznego państwa, dysponujących informacjami w tym zakresie, o wystąpieniu
zagrożenia dla obronności i bezpieczeństwa. Z taką sytuacją mamy niewątpliwie do
czynienia w okolicznościach sprawy. Zamawiający otrzymał bowiem bezpośrednio pisemne
zawiadomienie od instytucji właściwej w sprawach ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego
państwa, dysponującej informacjami w zakresie wystąpienia zagrożenia dla obronności
i bezpieczeństwa.
Oceny Izby nie zmieniło stanowisko Odwołującego, iż Wykonawca posiada
przewidziane przez przepisy prawa zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej
w zakresie obrotu bronią, w tym stosowną koncesję, czy też braku postępowań, w których
Odwołujący, byłby stroną czy przedmiotem, a które dotyczyłyby stwierdzenia naruszenia
przez Odwołującego zobowiązania w zakresie bezpieczeństwa informacji lub
bezpieczeństwa dostaw, czy też uznania Odwołującego za nieposiadającego wiarygodności
niezbędnej do wykluczenia zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa. Izba i w tym zakresie
podziel
iła stanowisko Zamawiającego uznając, iż okoliczność, że Wykonawca dysponuje
aktualną koncesją umożliwiającą obrót materiałami wybuchowymi oraz określonymi
rodzajami broni i amunicji nie stanowi niejako „urzędowego” potwierdzenia przez organ
koncesyjny, że działalność Odwołującego nie stanowi zagrożenia dla bezpieczeństwa lub
obronności państwa. Jednocześnie wskazać należy, iż procedura cofnięcia koncesji
określona w ustawie z dnia 13 czerwca 2019 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej
w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami
i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1743)
stanowi
odrębny, niezależny od ustawy Pzp i określonej w niej przesłanki wykluczenia
wykonawcy na podstawie art. 405 ust. 2 pkt 3 w zw. z ust. 6 weryfikowanej w konkretnym
postępowaniu o udzielenie zamówienia w sytuacji jej przewidzenia w dokumentach
zamówienia, tryb postępowania.
Podsumowując powyższe Izba stwierdziła, iż czynność wykluczenia Odwołującego
z postępowania nie naruszała zarzucanych przepisów ustawy Pzp, wobec czego odwołanie
podlegało oddaleniu.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i 2 lit. b) oraz § 8 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………………………..
……………………………..
……………………………..