Sygn. akt: KIO 316/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 16 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Beata Konik
Aleksandra Kot
Piotr Kozłowski
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na
posiedzeniu z udziałem stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29
stycznia 2024 r. przez
wykonawcę H. C. - Fabrykę Pojazdów Szynowych spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą Poznaniu,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: „PKP Intercity" spółkę akcyjną z
siedzibą w Warszawie,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy: NEWAG spółki akcyjnej z
siedzibą w Nowym Sączu,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego H. C. - Fabryki Pojazdów Szynowych spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą Poznaniu kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście
tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………….
…………………….
…………………….
Sygn. akt: KIO 316/24
Uzasadnienie
„PKP Intercity" spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie, (dalej: „Zamawiający”)
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na dostawy pn.:
„Dostawa 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych wraz ze
świadczeniem usług utrzymania”, nr postępowania: 23/WNP-020305/TU.
Przedmiotowe postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023
r. poz. 1605 ze zm.).
Szacunkowa wartość zamówienia jest wyższa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej Publicznych z 28 grudnia 2023 r.nr Dz.U. S: 250/2023 00792910-2023.
W postępowaniu tym H. C. - Fabrykę Pojazdów Szynowych spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą Poznaniu (dalej: „Odwołujący”) 29 stycznia 2024 r. złożyli
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec modyfikacji treści dokumentów
zamówienia z 19 stycznia 2024 r.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 99 ust. 1, 2 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1), 2) i 3) Pzp w zw. z art. 239 ust. 1 Pzp, art.
436 pkt 1 Pzp
oraz art. 3531 w zw. z art. 5 oraz art. 487 § 2 Kodeksu cywilnego w
związku z art. 8 ust. 1 Pzp poprzez dokonanie modyfikacji SWZ i Ogłoszenia o
zamówieniu w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań mających wpływ na
przygotowanie oferty, uniemożliwiający przygotowanie i wycenę oferty, nieadekwatny,
naruszający uczciwą konkurencję, naruszający zasady współżycia społecznego i
równowagę stron umowy w zakresie, w jakim Zamawiający określił zbyt krótki,
nierealny termin realizacji zamówienia:
Dostawa dwóch pierwszych Pojazdów nastąpi w terminie do 30 miesięcy od dnia
zawarcia Umowy. Dostawa kolejnych Pojazdów nastąpi nie później niż w terminach
wskazanych w harmonogramie ramowym:
Termin dostawy (miesiące liczone od zawarcia umowy): do końca 36 m-ca – dostępność
pojazdów do eksploatacji (narastająco): 4
Termin dostawy (miesiące liczone od zawarcia umowy): do końca 42 m-ca - dostępność
pojazdów do eksploatacji (narastająco): 16
Termin dostawy (miesiące liczone od zawarcia umowy): do końca 60 m-ca - dostępność
pojazdów do eksploatacji (narastająco): 35
Rozdział VI pkt 1 SWZ, §19 ust. 2 umowy, pkt 5.1 Ogłoszenia o zamówieniu (w brzmieniu
ustalonym modyfikacją z dnia 19 stycznia 2024 r.);
2) art. 99 ust. 1, 2 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp poprzez dokonanie modyfikacji opisu
przedmiotu zamówienia w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań i
okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty oraz oszacowanie kosztów
realizacji przedmiotu zamówienia, a także w sposób nieadekwatny do przedmiotu
zamówienia oraz naruszający uczciwą konkurencję i zasadę równego traktowania
wykonawców oraz zasadę proporcjonalności, w zakresie w jakim wskazano, że
parametr nacisku na osi na tor nie może przekroczyć 177 kN – pkt 1 OPZ poz. 4 tabeli
1, pkt 3.2 OPZ, poz. 3.2.2.1 tabeli OPZ (w brzmieniu ustalonym modyfikacją z dnia 19
stycznia 2024 r.).
W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu zmianę treści SWZ, ogłoszenia o zamówieniu i wzoru umowy poprzez
wskazanie, że:
termin realizacji zamówienia określony w Rozdziale VI pkt 1 SWZ, §19 ust. 2 umowy,
pkt 5.1 Ogłoszenia o zamówieniu będzie określony w sposób następujący:
a.
dostawa dwóch pierwszych Pojazdów nastąpiła w terminie do 42 miesięcy od dnia
zawarcia Umowy.
b.
dostawa kolejnych Pojazdów nastąpiła nie później niż w terminach wskazanych w
poniższym harmonogramie ramowym:
Termin dostawy (miesiące liczone od zawarcia umowy): do końca 42 m-ca – dostępność
pojazdów do eksploatacji (narastająco): 2
Termin dostawy (miesiące liczone od zawarcia umowy): do końca 51 m-ca - dostępność
pojazdów do eksploatacji (narastająco): 16
Termin dostawy (miesiące liczone od zawarcia umowy): do końca 60 m-ca - dostępność
pojazdów do eksploatacji (narastająco): 35
Rozdział VI pkt 1 SWZ, §19 ust. 2 umowy, pkt 5.1 Ogłoszenia o zamówieniu (w brzmieniu
ustalonym modyfikacją z dnia 19 stycznia 2024 r.);
maksymalny nacisk osi na tor będzie wynosić ≤185 kN (pkt 1 OPZ poz. 4 tabeli 1
oraz pkt 3.2 OPZ, poz. 3.2.2.1 tabeli OPZ).
Do przedmiotowego postępowania odwoławczego przystąpienie w charakterze
uczestnika postępowania, po stronie Zamawiającego, w ustawowym terminie, skutecznie
zgłosił NEWAG spółka akcyjna z siedzibą w Nowym Sączu, (dalej: „Przystępujący”).
W złożonej pismem z 14 lutego 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający wniósł
o
umorzenie postępowania w zakresie zarzutu nr III.2 petitum odwołania, tj. naruszenia art. 99
ust. 1, 2 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp poprzez dokonanie modyfikacji opisu przedmiotu
zamówienia w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć
wpływ na sporządzenie oferty oraz oszacowanie kosztów realizacji przedmiotu zamówienia, a
także w sposób nieadekwatny do przedmiotu zamówienia oraz naruszający uczciwą
konkurencję i zasadę równego traktowania wykonawców oraz zasadę proporcjonalności, w
zakresie w jakim wskazano, że parametr nacisku na osi na tor nie może przekroczyć 177 kN –
pkt 1 OPZ poz. 4 tabeli 1, pkt 3.2 OPZ, poz. 3.2.2.1 tabeli OPZ (w brzmieniu ustalonym
modyfikacją z dnia 19 stycznia 2024 r.) na podstawie art. 568 pkt 2) ustawy Pzp. Zamawiający
ponadto wniósł o oddalenie odwołania w pozostałym zakresie.
Odwołujący, 15 lutego 2024 r., tj. przed rozprawą, cofnął odwołanie w pozostałym
zakresie, jakiego nie dotyczy
dokonania przez Zamawiającego modyfikacja, tj. w zakresie
zarzutu wskazanego w pkt III.1 petitum
odwołania. Natomiast co do zarzutu III.2 petitum
odwołania Odwołujący oświadczył, że przychyla się do wniosku Zamawiającego o umorzenie
postępowania na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
Zamawiający i Odwołujący złożyli więc zgodny wniosek o umorzenie postępowania
odwoławczego wobec modyfikacji treści dokumentów zamówienia w zakresie objętym
zarzutem nr III.2 petitum
odwołania. Izba działając na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp uznała, że
zachodzą przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego, gdyż w okolicznościach tej
sprawy
stało ono się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Z uwagi na to, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy,
jego cofnięcie, zgodnie art. 568 pkt 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) oraz § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z 31 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań
przez Krajową Izbę Odwoławczą, (Dz.U. poz. 2453) oznacza, że postępowanie odwoławcze
podlega umorzeniu.
Powyższe skutkowało umorzeniem postępowania odwoławczego na
podstawie art. 568 pkt 1 ustawy Pzp, w zakresie zarzutu z pkt III.1 petitum
odwołania.
Ponadto, Izba wskazuje, że jak wynika z treści art. 520 ust. 2 ustawy Pzp cofnięte
odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do
Prezesa Izby.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r,
poz. 2437) z którego wynika, że w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez
Izbę w całości na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny
zbędne lub niedopuszczalne, koszty o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, a przez
art. 574 ustawy Pzp należy rozumieć, że Izba orzeka o dokonaniu zwrotu Odwołującemu
uiszczonego wpisu od odwołania, o czym orzeczono w pkt 2 sentencji orzeczenia. Izba uznała,
że w okolicznościach tej sprawy zachodzą przesłanki do zwrotu uiszczonego wpisu w całości,
analogicznie jak ma to miejsce w sytuacji wskazanej w treści §9 ust. 1 pkt 2) lit. b) ww.
rozporządzenia.
Przewodnicząca: ……………………….
……………………….
……………………….