Sygn. akt: KIO 3168/24
Warszawa,
16 września 2024 roku
WYROK
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aneta Mlącka
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
11 września 2024 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 02 września 2024 roku przez
Odwołującego Sigma sp. z o.o. (ul. Niemodlińska 87, 45-864 Opole) w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego Zakład Ubezpieczeń Społecznych III Oddział w
Warszawie (ul. Czerniakowska 16, 00-701 Warszawa)
przy udziale uczestnika po stronie Zamawiającego: T. P. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Meble Cadabra T. P. (ul. Południowa 58, 63-400 Ostrów
Wielkopolski)
orzeka:
1. o
ddala odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 253 ust. 1 pkt
2 us
tawy Prawo zamówień publicznych,
2. w pozostałym zakresie uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie
czynności unieważnienia postępowania, unieważnienie czynności odrzucenia oferty
Odwołującego, powtórzenie czynności badania i oceny ofert z udziałem oferty
Odwołującego,
kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Zakład Ubezpieczeń Społecznych III
Oddział w Warszawie (ul. Czerniakowska 16, 00-701 Warszawa) i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego:
kwotę 15000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 3600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika Odwołującego,
kwotę 784 zł 30 gr (siedemset osiemdziesiąt cztery złote trzydzieści groszy) z tytułu
dojazdu Odwołującego na rozprawę,
zasądza od Zamawiającego Zakład Ubezpieczeń Społecznych III Oddział w Warszawie
(ul. Czerniakowska 16, 00-701 Warszawa) na rzecz
Odwołującego łączną kwotę 19384 zł 30
gr
(słownie: dziewiętnaście tysięcy trzysta osiemdziesiąt cztery złote trzydzieści groszy)
tytułem zwrotu kosztów postępowania odwoławczego w postaci wpisu od odwołania,
wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego, dojazdu Odwołującego na rozprawę.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 3168/24
UZASADNIENIE
Zamawiający Zakład Ubezpieczeń Społecznych III Oddział w Warszawie prowadzi
postępowanie, którego przedmiotem jest „Dostawa foteli biurowych obrotowych do III
Oddziału ZUS w Warszawie."
Odwołujący: SIGMA Sp. z o.o. wniósł odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu
naruszenie:
- art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 107 oraz art. 253 ust.1 pkt 2
ustawy Prawo zamówień
publicznych poprzez odrzucenie oferty odwołującego z powodu jej niezgodności z
warunkami zamówienia określonymi w SWZ, podczas gdy oferta ta spełnia wszystkie
wymagania Zamawiającego określone w dokumentacji, a także poprzez zawarcie informacji
o czynności odrzucenia oferty Odwołującego w uzasadnieniu faktycznym innej czynności, a
zatem bez podania uzasadnienia faktycznego tej czynności, zawierającego jasne i
jednoznaczne określenie przesłanek jakimi kierował się Zamawiający przy podejmowaniu tej
decyzji; ewentualnie:
- art. 223 ust. 1 oraz art. 107 ust. 2 i 4
ustawy Prawo zamówień publicznych - poprzez błędną
ich interpretację i niewłaściwe zastosowanie skutkujące zaniechaniem wezwania
Odwołującego do wyjaśnienia treści oferty i/lub przedmiotowych środków dowodowych, o ile
budziły one wątpliwości Zamawiającego i błędnym dokonaniem odrzucenia oferty
Odwołującego;
i w konsekwencji naruszenie:
- art. 255 pkt 2
ustawy Prawo zamówień publicznych - poprzez unieważnienie postępowania
z powodu błędnego przyjęcia, iż wszystkie oferty złożone w postępowaniu podlegały
odrzuceniu, podczas gdy oferta Odwołującego nie podlegała odrzuceniu, gdyż spełniała
wszystkie wymagania określone w SWZ.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
unieważnienie czynności unieważnienia postępowania; nakazanie powtórzenia oceny oferty
Odwołującego i jej wyboru jako najkorzystniejszej; ewentualnie nakazanie powtórzenia oceny
oferty Odwołującego i wezwania Odwołującego do wyjaśnienia przedmiotowych środków
dowodowych i/lub treści oferty.
21 sierpnia 2024 r. Zamawiający zawiadomił Wykonawców o unieważnieniu postępowania
na podstawie art. 255 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. W uzasadnieniu
faktycznym tej czynności Zamawiający wskazał, że odrzucił ofertę Odwołującego, na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Odwołujący nie zgodził się z rozstrzygnięciem i wniósł odwołanie. Wskazał, że jego oferta
jest prawidłowa i spełnia wszystkie wymagania SWZ, zatem nie było podstaw do jej
odrzucenia i w konsekwencji unieważnienia postępowania. W jego ocenie czynność
odrzucenia oferty została wskazana w uzasadnieniu faktycznym czynności unieważnienia
postępowania, skutkiem czego nie zawiera ona własnego uzasadnienia faktycznego. Treść
uzasadnienia faktycznego czynności unieważnienia postępowania została tak sformułowana,
że nie można w sposób jednoznaczny, ustalić jakie były przesłanki decyzji Zamawiającego.
Informacja o czynności odrzucenia oferty została zawarta wyłącznie w ostatnim zdaniu
uzasadnienia faktycznego czynności unieważnienia postępowania. Zdaniem Odwołującego
Zamawiający w ogóle nie przedstawił uzasadnienia faktycznego czynności odrzucenia jego
oferty, co stanowi naruszenie art. 253 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Nawet gdyby przyjąć, że uzasadnienie faktyczne czynności unieważnienia postępowania
stanowi jednocześnie uzasadnienie faktyczne czynności odrzucenia oferty Odwołującego, to
w ocenie Odwołującego, jest ono na tyle nieprecyzyjne, że nie wiadomo co legło u podstaw
takiej decyzji Zamawiającego.
W opisie przedmiotu zamówienia stanowiącym Załącznik nr 1 do SWZ/Umowy, Zamawiający
wymagał, by fotele objęte przedmiotem zamówienia posiadały funkcję wysuwu siedziska w
zakresie min. 50 mm. W pkt 2.1.5.1 SWZ Zamawiający określił natomiast, że: przewiduje
następujące przedmiotowe środki dowodowe na potwierdzenie spełnienia wymagań przez
przedmiot umowy określonych cech:
wypełniony załącznik nr 1 do Formularza oferty - Potwierdzenie zgodności oferowanych
krzeseł z przedmiotem zamówienia;
karty katalogowe oferowanych krzeseł zawierające nazwę producenta, symbol produktu,
widok, wymiary i opis techniczny z określeniem zakresu dopuszczalnego obciążenia oraz
instrukcję obsługi krzesła;
atesty lub certyfikaty równoważne w stosunku do norm wskazanych w OPZ, potwierdzające
następujące wymogi:
wytrzymałości w zakresie bezpieczeństwa użytkowania, potwierdzającej wytrzymałość
siedziska na obciążenie maksymalną siłą 1600 N wg norm PN-EN 13351, PN-EN 1335-2,
PN-EN 1728/AC, PN-
EN 1022 lub równoważnych,
odporności tapicerki na ścieranie: min. 100 000 cykli Martindale'a wg normy PN-EN ISO
2 lub równoważnej,
trudnozapalności tapicerki: wg norm PN-EN 1021-1 oraz PN-EN 1021-2 lub
równoważnych,
odporności tapicerki na piling: poziom min. 4 wg normy PN-EN ISO 12945-2 lub
równoważnej,
odporności koloru tapicerki na światło: poziom min. 4 wg normy PN-EN ISO 105-B02 lub
równoważnej.
Jednocześnie Zamawiający wskazał, że przedmiotowe środki dowodowe składane są wraz z
ofertą, przy czym w pkt 2.1.5.2. przewidział także możliwość ich uzupełnienia na zasadach
opisanych w art. 107 ust. 2 i 3 ustawy.
Odwołujący złożył wraz z ofertą m.in. karty katalogowe oferowanych foteli oraz wszystkie
wymagane atesty i certyfikaty,
które potwierdzają spełnienie przez oferowane przez
O
dwołującego fotele wszystkich wymagań określonych w dokumentacji postępowania - także
w zakresie funkcji regulacji ich siedzisk.
Pismem z 15 lipca 2024 r. Zamawiający wezwał
Odwołującego, w oparciu o treść art. 223 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych do
udzielenia wyjaśnień, wskazując, że w przedłożonych przez Odwołującego kartach
katalogowych brak jest informacji o spełnieniu przez oferowane fotele wymaganej wysokość
całkowitej wraz z zagłówkiem min. 1320 mm. Pismem z 18 lipca 2024 r. Odwołujący
potwierdził, zgodnie z jego oświadczeniem zawartym w Załączniku nr 1 do formularza oferty,
spełnienie w/w wymogu i wskazał całkowitą wysokość dla obydwu rodzajów oferowanych
foteli, tj. odpowiednio: 1400 mm dla fotela obrotowego Mike (poz. 1) oraz 1420 mm dla fotela
obrotowego Simple (poz. 2).
31 lipca 2024 r., na podstawie w/w dokumentów, Zamawiający dokonał wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej, a następnie 13 sierpnia 2024 r. czynność tę
unieważnił. W uzasadnieniu Zamawiający podał, że przeprowadzone przez niego uprzednio
czynności obarczone są wadą zakresie weryfikacji zgodności oferowanej dostawy z
wymaganiami zamawiającego określonymi warunkami zamówienia. Zamawiający powziął
wiadomość, że z treści załączonego do oferty przedmiotowego środka dowodowego wynika,
iż właściwość jednego z parametrów oferowanego asortymentu (stała a nie regulowana
głębokość siedziska) nie odpowiada wymaganiom określonym przez Zamawiającego. W
związku z unieważnieniem czynności wyboru najkorzystniejszej oferty Zamawiający wskazał,
że dokona ponownego badania i oceny ofert.
W ramach ponownego badania i oceny ofert Zamawiający nie wezwał Odwołującego do
złożenia wyjaśnień. Zdaniem Odwołującego stanowi to naruszenie przepisów ustawy Prawo
zamówień publicznych. Z treści Załącznika nr 1 do Formularza oferty oraz kart katalogowych,
złożonych przez Odwołującego wraz z ofertą wynika bowiem, iż oferowane przez
Odwołującego fotele Mike i Simple posiadają funkcję wysuwu siedziska w zakresie 65 mm, a
zatem spełniają wymóg Zamawiającego (min. 50 mm). Jeśli powyższa kwestia wzbudziła
wątpliwości Zamawiającego, w kontekście treści innych, przedłożonych przez Odwołującego
przedmiotowych środków dowodowych, to zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień
publicznych (art. 223 ust. 1 i art. 107 ust. 4) Zamawiający mógł i miał obowiązek wezwać
Odwołującego do stosownych wyjaśnień.
Odwołujący zaznaczył, że Zamawiający wzywał go tylko do wyjaśnień i tylko raz, w zakresie
treści kart katalogowych, w kontekście całkowitej wysokości foteli wraz z zagłówkiem. Zatem
ewentualne wyjaśnienie kwestii posiadania przez zaoferowane przez Odwołującego fotele
funkcji wysuwu siedziska, ani też same w/w sprawozdania z badań, wydane przez LBM K.
Ł., nie były przedmiotem żadnych wezwań Zamawiającego. Zostały złożone wraz z ofertą, co
oznacza, że na podstawie pkt 2.1.5.2. SWZ oraz art. 107 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych mogłyby być przedmiotem wezwania do uzupełnienia lub poprawienia i tym
bardziej wezwania do wyjaśnienia ich treści, czy to na podstawie art. 107 ust. 4 czy też art.
223 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Pomimo braku wezwania do jakichkolwiek wyjaśnień (względnie dokonania poprawy, czy
uzupełnienia jakichkolwiek dokumentów) Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego i
unieważnił postępowanie. Zdaniem Odwołującego takie działanie, w świetle przytoczonych
okoliczności faktycznych sprawy - jest niedopuszczalne.
Odwołujący wskazał, że fakt, że w sprawozdaniach opisano wynik pomiaru stałej głębokości
siedziska foteli (tak jak i w przypadku innych wymiarów badanych foteli) nie oznacza, że
fotele nie posiadają funkcji wysuwu siedziska. Podanie takich parametrów w
atestach/certyfikatach nie było przez Zamawiającego wymagane. Zamawiający wyraźnie
określił w pkt 2.1.5.1. SWZ, że przedmiotowe środki dowodowe w postaci atestów lub
certyfikatów (sprawozdań z badań) miały potwierdzić wymogi takie jak: wytrzymałość
siedziska na obciążenie maksymalną siłą 1600 N, odporność tapicerki na ścieranie, jej
trudnozapalność, odporność tapicerki na piling oraz odporności koloru tapicerki na światło -
według konkretnych norm, ale nie fakt posiadania przez fotele funkcji wysuwu siedziska. Dla
Odwołującego zrozumiałe jest, że Zamawiający miał prawo powziąć wątpliwość co do tego,
czy taki mechanizm zaproponowane przez Odwołującego fotele posiadają, w związku z
podaniem w sprawozdaniach z badań tylko wymiaru stałej głębokości siedziska, jednakże
nie miał prawa odrzucić oferty Odwołującego bez umożliwienia mu wyjaśnienia tej kwestii.
Odwołujący zwrócił się do jednostki badawczej, która wydała w/w sprawozdania z badań o
potwierdzenie, że sprawozdania te dotyczą także foteli posiadających mechanizm wysuwu
siedziska, w zakresie wskazanym przez Odwołującego w kartach katalogowych. W
oświadczeniu z 23 sierpnia 2024 r. Laboratorium Badania Mebli LBM K. Ł. oświadczyło, że
wyroby produkcji Bgroup Sp. z o.o. Sp. k. nazwane przez producenta
„Krzesło MIKE" oraz
„Krzesło SIMPLE" o regulowanej w zakresie 65 mm głębokości siedziska, odpowiadają
wymaganiom normowym oraz funkcjonalność wysuwu jest objęta odpowiednio
Sprawozdaniem z badań nr 07/03/2024/01P/S z dnia 21.06.2024 r. („Krzesło MIKE") oraz
Sprawozdaniem z badań nr 03/03/2023/S z dnia 08.03.2023 r. („Krzesło SIMPLE").
Jak wskazał Odwołujący, treść powyższego oświadczenia w sposób jednoznaczny
potwierdza, że oferta Odwołującego spełnia wszystkie wymagania Zamawiającego oraz że
złożone przez Odwołującego przedmiotowe środki dowodowe były i są prawidłowe i nie
wymagają poprawienia, czy uzupełnienia. Oznacza to, że oferta Odwołującego została
bezpodstawnie odrzucona, a dodatkowo treść uzasadnienie jej odrzucenia nie spełnia
wymagań określonych w art. 253 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zdaniem Odwołującego, Zamawiający odrzucając ofertę Odwołującego naruszył art. 226 ust.
1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, co nastąpiło w związku z naruszeniem art. 107
ust. 2 i 4 ustawy oraz art. 223 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
W konsekwencji Odwołujący stwierdził, że nie wypełniły się wskazane przez Zamawiającego
oraz w art. 255 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych przesłanki unieważnienia
postępowania tj. że wszystkie złożone w postępowaniu albo oferty podlegały odrzuceniu.
Izba ustaliła i zważyła co następuje.
Nie jest zasadny zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 253 ust.1 pkt 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych. Zamawiający przedstawił zarówno prawne podstawy, jak i faktyczne
okoliczności, które w jego ocenie uzasadniały odrzucenie oferty Odwołującego. Okoliczność,
że w ocenie Odwołującego Zamawiający miałby przedstawić uzasadnienie w innej formie
pozostaje bez znaczenia. Istotą jest fakt, że wbrew twierdzeniu zawartemu w odwołaniu,
Odwołujący miał możliwość zapoznania zarówno z prawnymi, jak i faktycznymi podstawami
odrzucenia i odniesienia się do decyzji Zamawiającego.
W pozostałym zakresie odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zamawiający w treści SWZ oczekiwał zaoferowania produktów, które będą spełniały
określone wymagania techniczne. Jednym z tych kryteriów była funkcjonalność wysuwu
siedziska krzesła i określona przez Zamawiającego głębokość wysuwu, jaką miały posiadać
oferowane krzesła i fotele.
Na potwierdzenie spełnienia wymagań, wykonawcy byli zobowiązani złożyć karty
katalogowe. Odwołujący złożył kartę katalogową dla oferowanego krzesła: „Mike” oraz
oferowanego krzesła: „Simple”.
Zamawiający przyznał w trakcie rozprawy z udziałem stron, że nie wymagał, aby wykonawcy
potwierdzali za pomocą certyfikatu, czy badania, parametru wysuwu siedziska.
Zgodnie z treścią uzasadnienia faktycznego odrzucenia oferty Odwołującego: „(…)
Zamawiający po unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty dokonał
ponownej oceny i badania pozostałej w postępowaniu oferty. Mimo deklaracji
potwierdzającej zgodność oferowanych foteli z przedmiotem zamówienia złożonej przez
wyłonioną w postępowaniu firmę SIGMA Sp. z o.o., oraz załączonych do oferty Kart
katalogowych, z treści przedmiotowego środka dowodowego jakim było Sprawozdanie z
badań przeprowadzone przez Laboratorium Badań Mebli K. Ł. wynika, iż właściwość
jednego z parametrów oferowanego asortymentu - fotela MIKE i SIMPLE, w zakresie
posiadania regulowanej głębokości siedziska (funkcja wysuwu siedziska w zakresie
minimum 50 mm) nie odpowiada wymaganiom określonym przez Zamawiającego w
dokumentach zamówienia. Wykonawca wskazał, że na stronie 5 Sprawozdania w pozycji b
tabeli potwierdzającej spełnianie wymaganych norm, widnieje wpis o stałej głębokości
siedziska, co oznacza brak możliwości jego regulacji. Weryfikacja złożonych przedmiotowych
środków dowodowych wykazała, że oba Sprawozdania z badań, określające właściwości
oferowanych foteli w odniesieniu do parametru jakim jest głębokość siedziska, zawierają
informacje o stałej głębokości siedziska. Brak możliwości regulacji głębokości siedziska w
zakresie wymaganych parametrów funkcji jego wysuwu, przy tak sformułowanym zapisie
powoduje, że oferowany asortyment nie odpowiada wymaganiom określonym w
dokumentach zamówienia. (…)”
Odwołujący załączył do oferty oświadczenie z Laboratorium, które poddało badaniu produkty
oferowane przez Odwołującego. Zgodnie z treścią oświadczenia: „wyroby produkcji Bgroup
sp. z o.o. sp. k. nazwane przez producenta „Krzesło Mike” oraz Krzesło „Simple” o
regulowanej w zakresie 65 mm głębokości siedziska, odpowiadają wymaganiom normowym
oraz funkcjonalność wysuwu jest objęta Sprawozdaniem z badań nr 07/03/2024P/S z dnia
21.06.2024 r. (Krzesło Mike”) oraz Sprawozdaniem z badań nr 03/03/2023/S z dnia
08.03.2023 r. (Krzesło Simple).”
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Aby odrzucić ofertę, Zamawiający musi mieć pewność, dowód na to, że oferta jest niezgodna
z warunkami zamówienia. W niniejszym postępowaniu brak jest możliwości jednoznacznego
potwierdzenia, że oferta jest niezgodna z warunkami zamówienia. Zamawiający nie wykazał
takiej okoliczności. Z tego względu należy uznać że zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Prawo zamówień publicznych jest zasadny.
Zamawiający przedstawił korespondencję prowadzoną za pośrednictwem poczty
elektronicznej z Laboratorium
, które poddało badaniu produkty oferowane przez
Odwołującego. Na pytanie Zamawiającego: „(…) w nawiązaniu do dzisiejszej rozmowy
telefonicznej, bardzo proszę o potwierdzenie w formie mailowej, że w przeprowadzonym
przez Pana firmę sprawozdaniu z badań w odniesieniu do fotela biurowego: Krzesło Mike nr
badania 07/03/2024/01P/S stała głębokość fotela oznacza brak regulacji wysuwu siedziska w
zakresie 65 mm co oznacza, że głębokość siedziska jest nieregulowana.” Zamawiający
uzyskał odpowiedź: „(…) Jeśli chodzi o zapytanie to w sprawozdaniu jest napisane stała
głębokość i taka była zmierzona i opisana.”
Powyższa odpowiedź nie stanowi żadnego wyjaśnienia wątpliwości, jakie miał Zamawiający.
Na podstawie tak udzielonej odpowiedzi n
ie można stwierdzić jednoznacznie, że określenie
stała głębokość siedziska oznacza, że brak jest funkcjonalności wysuwu. Zatem nie można
jednoznacznie stwierdzić, że oferta nie odpowiada warunkom SWZ i że Odwołujący nie
zaoferował produktu, jakiego wymagał Zamawiający.
Laboratorium nie udzieliło na wniosek Zamawiającego jednoznacznej odpowiedzi, która
stanowiłaby wyjaśnienie, czy rzeczywiście produkt oferowany nie posiada funkcjonalności
wysuwu, czy produkt posiadający funkcję wysuwu siedziska jest objęty wynikiem
przedmiotowego sprawozdania z badań.
Jednocześnie Laboratorium oświadczyło, że „wyroby produkcji Bgroup sp. z o.o. sp. k.
nazwane przez producenta „Krzesło Mike” oraz Krzesło „Simple” o regulowanej w zakresie
65 mm głębokości siedziska, odpowiadają wymaganiom normowym oraz funkcjonalność
wysuwu jest objęta Sprawozdaniem z badań nr 07/03/2024P/S z dnia 21.06.2024 r. (Krzesło
Mike”) oraz Sprawozdaniem z badań nr 03/03/2023/S z dnia 08.03.2023 r. (Krzesło Simple).”
Z załączonego zatem przez Odwołującego do treści odwołania dokumentu wynika, że
Laboratorium potwierdza aktualność wyników badań dla oferowanego przez Odwołującego
produktu, posiadającego regulowaną głębokość siedziska.
Zgodnie z art. 223 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych w toku badania i oceny ofert
zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert
oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub
oświadczeń.
Zamawiający zaniechał tej czynności, a zatem naruszył wskazany przepis ustawy i w
konsekwencji należało uznać, że zarzut dotyczący naruszenia wskazanego przepisu jest
zasadny.
Zamawiający miał możliwość zwrócenia się do Odwołującego o udzielenie wyjaśnień w
zakresie funkcjonalności wysuwu siedziska. Wątpliwości w tym zakresie Zamawiający
powinien przede wszystkim wyjaśnić z Odwołującym. Zamawiający nie tylko nie zwrócił się
do Odwołującego o złożenie wyjaśnień, ale nie ustalił i nie uzyskał od Laboratorium
jednoznacznego stwierdzenia, czy sprawozdania, jakie
dostarczył Odwołujący, dotyczą
(mogą dotyczyć) krzeseł z funkcją wysuwu siedziska w zakresie minimum 50 mm.
Istotny jest także fakt, że to samo Laboratorium przedstawiło odpowiedź na pytanie
Zamawiającego, która nie wyjaśniła jednoznacznie wątpliwości Zamawiającego, ale także
przedstawiło oświadczenie (załączone przez Odwołującego do odwołania), z którego
jednoznacznie wynika, że „wyroby produkcji Bgroup sp. z o.o. sp. k. nazwane przez
producenta „Krzesło Mike” oraz Krzesło „Simple” o regulowanej w zakresie 65 mm
głębokości siedziska, odpowiadają wymaganiom normowym oraz funkcjonalność wysuwu
jest objęta Sprawozdaniem z badań nr 07/03/2024P/S z dnia 21.06.2024 r. (Krzesło Mike”)
oraz Sprawozdaniem z badań nr 03/03/2023/S z dnia 08.03.2023 r. (Krzesło Simple).”
Zamawiający nie zdecydował się również na jednoznaczne wyjaśnienie wątpliwości i
wyjaśnienie bądź usunięcie ewentualnych rozbieżności w oświadczeniach Laboratorium. Jak
wskazano powyżej, odrzucenie oferty może nastąpić wyłącznie w sytuacji, gdy niezgodność
treści oferty z warunkami zamówienia jest oczywista, co w niniejszym postępowaniu nie
zachodzi.
Jak wskazał Zamawiający w treści informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego: „z treści
przedmiotowego środka dowodowego jakim było Sprawozdanie z badań przeprowadzone
przez Laboratorium Badań Mebli K. Ł. wynika, iż właściwość jednego z parametrów
oferowanego asortymentu - fotela MIKE i SIMPLE, w zakresie posiadania regulowanej
głębokości siedziska (funkcja wysuwu siedziska w zakresie minimum 50 mm) nie odpowiada
wymaganiom określonym przez Zamawiającego w dokumentach zamówienia (…).”
Należy zauważyć, że gdyby taka informacja rzeczywiście wynikała z treści Sprawozdania,
Zamawiający nie zwróciłby się z pytaniem do Laboratorium (o czym powyżej).
Co istotne, badania Laboratorium (Sprawozdani
e) nie miały potwierdzać funkcji wysuwu
siedziska w zakresie minimum 50 mm.
Zaoferowanie krzeseł i foteli z funkcjonalnością
wysuwu siedziska wynika z kart katalogowych załączonych do oferty przez Odwołującego.
Przystępujący załączył do pisma procesowego stanowisko Laboratorium PUR Remodex
Zakład Badań i Wdrożeń Przemysłu Meblarskiego sp. z o.o. Przede wszystkim jest to
oświadczenie podmiotu, który nie dokonywał badania krzeseł oferowanych przez
Odwołującego. Niezależnie od powyższego, oświadczenie to niczego nie wnosi do sprawy.
Laboratorium oświadczyło jedynie, że: „Każda zmiana elementu składowego może
spowodować ,że zmieniają się parametry wymiarowe krzesła.” „Każda zmiana elementu
składowego krzesła może spowodować, że krzesło nie będzie spełniało wymagań normy
PN-EN 1335-
1+A1:2023.” Laboratorium posługuje się zatem niewiążącymi zwrotami,
wyrażającymi możliwość, nie zaś jednoznaczne stwierdzenie okoliczności. Jak wskazano
powyżej, takie ogólne twierdzenia niczego nie wnoszą do sprawy. Oświadczenie nie stanowi
żadnego potwierdzenia niezgodności oferty Odwołującego z wymaganiami SWZ.
Twierdzenia wysuwane przez Przystępującego w piśmie procesowym są niczym nie poparte.
Należy także zauważyć, że wszelkie okoliczności, które doprowadziły Zamawiającego do
podstawy odrzucenia oferty Odwołującego, powinny zostać wskazane w informacji o
odrzuceniu oferty. Tymczasem Przystępujący porusza się po obszarach, jakie w ogóle nie
stanowiły podstawy tak badania Zamawiającego, jak i nie zostały wskazane w decyzji o
odrzuceniu oferty Odwołującego, nie były także przedmiotem wypowiedzi Zamawiającego w
trakcie rozprawy. Dotyczy to okoliczności, o których mowa we wskazanym stanowisku
Laboratorium PUR Remodex Zakład Badań i Wdrożeń Przemysłu Meblarskiego sp. z o.o., tj.
uzależnieniu istnienia regulacji siedziska od głębokości minimalnej siedziska.
Przystępujący nie stawił się na rozprawie z udziałem stron, nie wykazał prawidłowości
swoich twierdzeń.
W konsekwencji zasadny okazał się zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 255 pkt 2
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z tym artykułem Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia,
jeżeli wszystkie złożone wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferty
podlegały odrzuceniu.
Zamawiający nie wykazał, aby oferta Odwołującego podlegała odrzuceniu, zatem w
postępowaniu pozostała jedna oferta. Nie wystąpiły zatem przesłanki do unieważnienia
postępowania określone w art. 255 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na podstawie
art.
557 oraz art. 574, 575 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz.
2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1a) oraz § 5 pkt 2b), § 7 ust. 1 pkt 1)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), zaliczając w poczet kosztów
postępowania uiszczony przez Odwołującego wpis od odwołania, koszty wynagrodzenia
pełnomocnika Odwołującego, koszty dojazdu Odwołującego na rozprawę.
Pomimo oddalenia jednego z zarzutów odwołania, Izba nie obciążyła częścią kosztów
postępowania Odwołującego z uwagi na okoliczność, że istotą oraz głównym zarzutem
odwołania (a w konsekwencji rozstrzygnięcia Izby) jest czynność odrzucenia oferty
Odwołującego i w konsekwencji czynność unieważnienia postępowania o udzielenie
zamówienia przez Zamawiającego. Także Odwołujący w treści odwołania zarzut naruszenia
art. 253 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych określił jako część zarzutu
dotyczącego odrzucenia jego oferty.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………..