Sygn. akt: KIO 3173/24
WYROK
Warszawa, dnia
18 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant: Patryk Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
2 września 2024 r. przez odwołującego P. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Savicon P. S.
, ul. Miła 5, 09-402 Płock w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Polskie Porty Lotnicze
spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego: wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: DIMARK spółka akcyjna z siedzibą w Złotkowie i ANGLOSEC
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża odwołującego i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący ……………………………………………..............
Sygn. akt: KIO 3173/24
U z a s a d n i e n i e
Polskie Porty Lotnicze spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie (dalej: Zamawiający)
prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, dalej: Pzp
) postępowanie w trybie przetargu
nieograniczonego
pn.: „Dostawa, instalacja i uruchomienie 4 szt. urządzeń systemu EDS
(Explosive Detection System) minimum normy 3.1 wraz z integracją z systemem BHS”,
numer referencyjny: 53/PN/ZP/TLLZZ/24, zwane dalej
postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 10 maja 2024 roku, numer publikacji
ogłoszenia: 275713-2024, numer wydania
Dz.U. S: 91/2024, data publikacji: 10/05/2024.
2 września 2024 r. wykonawca P. S. prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą Savicon P. S. ul. Miła 5, 09-402 Płock (dalej: Odwołujący), wniósł odwołanie i
zarzucił Zamawiającemu:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c Pzp, przez zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: DIMARK spółka akcyjna
z siedzibą w Złotkowie i ANGLOSEC spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie (dalej: Przystępujący lub Konsorcjum), w sytuacji
gdy w
ykonawca ten nie złożył w przewidzianym terminie podmiotowych środków
dowodowych, potwierdzających brak podstaw wykluczenia (tj. Oświadczenia
Wykonawcy w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5) Pzp
, tj. o braku przynależności do tej
samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie
konkurencji konsumentów (Dz. U. z 2020 r. poz. 1076 i 1086), z innym wykonawcą,
który złożył odrębną ofertę, albo oświadczenia o przynależności do tej samej grupy
kapitałowej wraz z dokumentami lub informacjami potwierdzającymi przygotowanie
oferty, oferty częściowej lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
niezależnie od innego wykonawcy należącego do tej samej grupy kapitałowej, o
którym mowa w Rozdz. VII ust. 2 pkt 2.2 lit. f SWZ, podpisanego kwalifikowanym
podpisem elektronicznym przez osobę uprawnioną do reprezentowania Konsorcjum)
lub spełnianie warunków udziału w Postępowaniu (tj. Wykazu dostaw wraz
z załączeniem dowodów określających czy te dostawy zostały wykonane należycie,
o których mowa w Rozdz. VII ust. 2 pkt 2.1 lit. a SWZ, podpisanych kwalifikowanym
podpisem elektronicznym przez osobę uprawnioną do reprezentowania Konsorcjum)
oraz innych dokumentów lub oświadczeń (tj. właściwego pełnomocnictwa dla Pana
M. I. do reprezentowania Konsorcjum w p
ostępowaniu albo do reprezentowania
w p
ostępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego);
2. art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu
nieuczciwej
konkurencji,
przez
zaniechanie
odrzucenia
oferty
Przystępującego,
mimo
że oferta tego wykonawcy została złożona w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji w rozumieniu ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji,
wynikającego
z
przedłożenia
Zamawiającemu
przy
piśmie
Przystępującego
z
20 sierpnia 2024 r. antydatowanego pełnomocnictwa dla Pana M. I., opatrzonego
datą „28 czerwca 2024 roku”, oraz dokumentu zatytułowanego „Potwierdzenie
umocowania” z 6 sierpnia 2024 r., zawierającego nieprawdziwe oświadczenie,
że uczestnicy Konsorcjum 28 czerwca 2024 roku udzielili Panu M. I. pełnomocnictwa
do reprezentowania uczestników Konsorcjum w prowadzonym przez Zamawiającego
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i wszystkie czynności podjęte
przez pełnomocnika w Postępowaniu, w szczególności wszystkie oświadczenia
złożone przez pełnomocnika, zostały dokonane w imieniu uczestników Konsorcjum
na podstawie tego pełnomocnictwa – celem realizacji punktu 2a skierowanego przez
Zamawiającego do Konsorcjum Wezwania do złożenia dokumentów z 14 sierpnia
2024 r.;
3. art. 239 ust. 1 i 2 Pzp, art. 17 ust. 2 Pzp, art. 57 pkt 1 i 2 Pzp, art. 226 ust. 1 pkt 2
lit. c oraz pkt 7 Pzp, przez wybranie oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej,
w sytuacji gdy wybór tej oferty został dokonany niezgodnie z przepisami Pzp,
albowiem Wykonawca ten nie wykazał niepodlegania wykluczeniu z Postępowania i
spełniania warunków udziału w Postępowaniu oraz jego oferta podlegała odrzuceniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia dokonanej czynności badania i oceny ofert;
unieważnienia
dokonanej
czynności
wyboru
oferty
Konsorcjum
jako
najkorzystniejszej;
3. odrzucenia ofert Konsorcjum;
4. dokonania ponownego badania i oceny ofert.
W uzasadnieniu zarzut
ów Odwołujący wskazał m. in.:
W p
ostępowaniu zostały złożone 2 oferty: Odwołującego i Przystępującego. 19 czerwca
2024 r. odbyła się aukcja elektroniczna z udziałem wymienionych wykonawców. Pismem
z
5 lipca 2024 r. Zamawiający poinformował o wybraniu oferty Przystępującego jako
najkorzystniejszej.
Nie zgadzając się z wyborem oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej, Savicon 18 lipca
2024 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. W odwołaniu Savicon
podniósł, że wybór przez Zamawiającego oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej został
dokonany z naruszeniem przepisów Pzp, bowiem Wykonawca ten złożył w Postępowaniu
niekompletne lub zawierające błędy podmiotowe środki dowodowe. Tym samym Konsorcjum
nie wykazało niepodlegania wykluczeniu z Postępowania oraz spełniania warunków udziału
w Postępowaniu. Obligowało to Zamawiającego do wezwania Konsorcjum do złożenia,
poprawienia lub uzupełnienia złożonych niekompletnych lub zawierających błędy
podmiotowych środków dowodowych, czego Zamawiający, z naruszeniem przepisów Pzp,
nie uczynił.
Dowód:
Odwołanie Savicon z 18 lipca 2024 r.
Na posiedzeniu Krajowej Izby Odwoławczej 8 sierpnia 2024 r. w sprawie o sygn. akt KIO
2539/24, Zamawiający złożył oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów odwołania w części.
Zamawiający uwzględnił następujące zarzuty odwołania:
− pkt II ppkt 1 litera a ostatni tiret w brzmieniu wykaz dostaw oraz załączony do niego
protokół odbioru końcowego, zostały podpisane w imieniu konsorcjum przez Pana
M. I.
, który nie posiadał stosownego umocowania do reprezentacji konsorcjum
− pkt II ppkt 1 litera b tiret 4 w brzmieniu opis uprawnień kierownika robót sanitarnych
wskazanego w wykazie osób jest niezgodny z treścią warunku udziału w
postępowaniu opisanego w rozdziale V ust. 1 pkt 2 litera d tiret 2 ppkt IV SWZ
− pkt II ppkt 1 litera b tiret 5 w brzmieniu wykaz osób został podpisany w imieniu
konsorcjum przez Pana M. I.
, który nie posiadał stosownego umocowania
do reprezentacji konsorcjum
− zarzut wskazany w pkt II ppkt 1 litera c w brzmieniu oświadczenie wykonawcy
w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy (...) zawierające błąd polegający na
podpisaniu oświadczenia (...) w imieniu konsorcjum przez Pana M. I., który nie
posiadał stosownego umocowania do reprezentacji konsorcjum.
Przystępujący nie zgłosił sprzeciwu co do uwzględnienia zarzutów odwołania przez
Zamawiającego. Wobec uwzględnienia przez Zamawiającego części zarzutów
podniesionych w odwołaniu i braku zgłoszenia sprzeciwu przez Przystępującego, Krajowa
Izba Odwoławcza umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie tych zarzutów.
Zamawiający
pismem
z
14 sierpnia 2024 r. zawiadomił o unieważnieniu czynności wyboru oferty Przystępującego
jako najkorzystniejszej.
Dowód:
Protokół posiedzenia i rozprawy 8 sierpnia 2024 r. w sprawie o sygn. KIO 2539/24;
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 sierpnia 2024 r. w sprawie o sygn. KIO 2539/24;
Zawiadomienie o unieważnieniu czynności z 14 sierpnia 2024 r.
Zamawiający pismem z 14 sierpnia 2024 r., w związku z uwzględnieniem zarzutów
odwołania w sprawie KIO 2539/24, działając na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp, wezwał
Przystępującego do złożenia następujących dokumentów:
1. W celu potwierdzenia spełnienia przez Wykonawcę warunków udziału w postepowaniu tj.
a)
Wykazu osoby realizującej zamówienie dla kierownika robót sanitarnych zgodnie
z warunkiem opisanym w rozdziale V.1.2) d) tiret drugi SWZ
Zdaniem Zamawiającego,
złożony wykaz osób, w tym osoba Pana P. T. nie potwierdza spełnienia powyższego
warunku (Kierownika robót sanitarnych w zakresie uprawnień budowlanych
do kierowania robotami budowlanymi w zakresie sieci, instalacji i urządzeń wodno-
kanalizacyjnych bez ograniczeń. Pan P. T. posiada uprawnienia budowlane do
kierowania budową i robotami budowlanymi w specjalności instalacyjno-inżynierskiej w
zakresie instalacji sanitarnych.
2. W celu potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia Wykonawcy z postępowania
a)
Pełnomocnictwo dla Pana M. I. do reprezentowania wszystkich Wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia (oryginał podpisany elektronicznym
podpisem kwalifikowanym przez mocodawcę lub kopia potwierdzona za zgodność
z oryginałem za pomocą elektronicznego podpisu kwalifikowanego przez notariusza).
Pełnomocnik
może
być
ustanowiony
do
reprezentowania
Wykonawców
w postępowaniu albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy. Zdaniem
Zamawiającego, ze złożonych pełnomocnictw nie wynika stosowne umocowanie
dla Pana M. I.
do reprezentowania Konsorcjum (nie posiadają umocowania
do reprezentowania Anglosec sp. z o. o.).
Dowód:
Wezwanie do złożenia dokumentów z 14 sierpnia 2024 r.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie, Przystępujący przy piśmie z 20 sierpnia 2024 r. złożył
m.in. następujące dokumenty:
II. W celu potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia:
pełnomocnictwo dla Pana M. I. do reprezentowania wszystkich Wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia (kopia potwierdzona za zgodność
z oryginałem za pomocą elektronicznego podpisu kwalifikowanego przez notariusza)
(1 plik),
oświadczenie wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
Zamówienia potwierdzające udzielenie Panu M. I. przez wszystkich Wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie Zamówienia 28 czerwca 2024 roku
pełnomocnictwa do reprezentowania wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie Zamówienia w prowadzonym przez Zamawiającego postępowaniu
o udzielenie Zamówienia oraz potwierdzające że wszystkie czynności podjęte przez
Pana M. I.
w prowadzonym przez Zamawiającego postępowaniu o udzielenie
Zamówienia, w szczególności wszystkie oświadczenia złożone przez Pełnomocnika
zostały dokonane w imieniu wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie Zamówienia na podstawie pełnomocnictwa udzielonego Panu M. I.
przez wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie Zamówienia
(kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem za pomocą elektronicznego podpisu
kwalifikowanego przez notariusza) (1 plik).
Dowód:
- Pismo Konsorcjum z 20 sierpnia 2024 r.;
Pełnomocnictwo dla Pana M. I. opatrzone datą „28 czerwca 2024 roku”;
„Potwierdzenie umocowania” z 6 sierpnia 2024 r.
Pismem z
23 sierpnia 2024 r. Zamawiający poinformował o wyborze oferty Przystępującego
jako najkorzystniejszej.
W świetle całokształtu okoliczności sprawy, opierając się na zasadach logiki i doświadczeniu
życiowym, nie można mieć żadnych wątpliwości co do tego, że złożone przez
Przystępującego, w odpowiedzi na otrzymane od Zamawiającego wezwanie do złożenia
dokumentów z 14 sierpnia 2024 r., pełnomocnictwo dla Pana M. I., opatrzone datą „28
czerwca
2024 roku”, jest dokumentem antydatowanym. Nie jest to dokument oryginalny, powstały
we wskazanej dacie, ale dokument wytworzony później – złożony przez Konsorcjum
wyłącznie w celu realizacji punktu 2a skierowanego przez Zamawiającego do Konsorcjum
Wezwania
do złożenia dokumentów z 14 sierpnia 2024 r., a nie obrazujący rzeczywisty stan faktyczny
i prawny. Świadczą o tym następujące fakty:
Pismo z
1 lipca 2024 r., stanowiące odpowiedź na skierowane do Konsorcjum przez
Zamawiającego wezwanie do złożenia dokumentów z 19 czerwca 2024 r., zostało podpisane
kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Pana M. I.
. Do pisma zostało załączone
pełnomocnictwo udzielone Panu M. I. przez spółkę Dimark S.A. z 28 czerwca 2024 r.,
wystawione w formie elektronicznej, podpisane kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi
przez dwóch członków zarządu spółki – Prezesa Zarządu Pana D. M. K. i Wiceprezesa
Zarządu Pana B. A. N. Do pisma z 1 lipca 2024 r. został załączony także szereg
dokumentów podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Pana M. I. – m.in.
Oświadczenie Wykonawcy w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5) Pzp, tj. o braku przynależności do
tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji
konsumentów
(Dz. U. z 2020r. poz. 1076 i 1086), z innym Wykonawcą, który złożył odrębną ofertę, o
którym mowa w Rozdz. VII ust. 2 pkt 2.2 lit. f SWZ, Wykaz dostaw wraz z dowodem
określającym
czy te dostawy zostały wykonane należycie (Protokołem odbioru końcowego przedmiotu
umowy i przekazania do użytkowania z 31 października 2023 r.), o którym mowa w Rozdz.
VII ust. 2 pkt 2.1 lit. a SWZ, Wykaz osób realizujących zamówienie, o którym mowa w Rozdz.
VII ust. 2 pkt 2.1 lit. b SWZ.
Dowód:
- Pismo z 1 lipca 2024 r.;
Pełnomocnictwo udzielone Panu M. I. przez spółkę Dimark S.A. z 28 czerwca 2024 r.
(załączone do pisma z 1 lipca 2024 r.);
Oświadczenie Wykonawcy w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5) Pzp (załączone do pisma
z 1 lipca 2024 r.);
Wykaz dostaw (załączony do pisma z 1 lipca 2024 r.);
Protokół odbioru końcowego przedmiotu umowy i przekazania do użytkowania
z
31 października 2023 r. (załączony do pisma z 1 lipca 2024 r.);
Wykaz osób realizujących zamówienie (załączony do pisma z 1 lipca 2024 r.).
W odwołaniu wniesionym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 18 lipca 2024 r. Savicon
m.in. zakwestionował umocowanie Pana M. I. do reprezentowania Konsorcjum
(reprezentowania spółki Anglosec sp. z o.o.), podnosząc w tym zakresie zarzuty wymienione
w:
− punkcie II ppkt 1 lit. a tiret 4: Wykaz dostaw oraz załączony do niego protokół odbioru
końcowego, zostały podpisane w imieniu Konsorcjum przez Pana M. I., który nie
posiadał stosownego umocowania do reprezentowania Konsorcjum (nie posiadał
umocowania do reprezentowania Anglosec sp. z o.o.);
− punkcie II ppkt 1 lit. b tiret 5: Wykaz osób został podpisany w imieniu Konsorcjum
przez Pana M. I.
, który nie posiadał stosownego umocowania do reprezentowania
Konsorcjum (nie posiadał umocowania do reprezentowania Anglosec sp. z o.o.);
− punkcie II ppkt 1 lit. c: Oświadczenia Wykonawcy w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5)
Pzp
, tj. o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z
16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji konsumentów (Dz. U. z 2020r. poz. 1076 i
1086), z innym Wykonawcą, który złożył odrębną ofertę, albo oświadczenia o
przynależności do tej samej grupy kapitałowej wraz z dokumentami lub informacjami
potwierdzającymi przygotowanie oferty, oferty częściowej lub wniosku o
dopuszczenie
do
udziału
w postępowaniu niezależnie od innego Wykonawcy należącego do tej samej grupy
kapitałowej, o którym mowa w Rozdz. VII ust. 2 pkt 2.2 lit. f SWZ, zawierającego błąd,
polegający na podpisaniu Oświadczenia (złożeniu oświadczenia o braku
przynależności do tej samej grupy kapitałowej z innym Wykonawcą, który złożył
ofertę w Postępowaniu) w imieniu Konsorcjum przez Pana M. I., który nie posiadał
stosownego umocowania do reprezentowania Konsorcjum (nie posiadał umocowania
do reprezentowania Anglosec sp. z o.o.);
Dowód:
Odwołanie Savicon z 18 lipca 2024 r.
W piśmie procesowym z 2 sierpnia 2024 r. Konsorcjum – jako Przystępujący po stronie
Zamawiającego w sprawie o sygn. akt KIO 2539/24 – nie zgodziło się z powyższymi
zarzutami. W piśmie procesowym został zawarty bardzo obszerny wywód (str. 11-14),
zmierzający
do wykazania, że na podstawie pełnomocnictwa załączonego do pisma z 1 lipca 2024 r.
(tj. pełnomocnictwa udzielonego Panu M. I. przez spółkę Dimark S.A. z 28 czerwca 2024 r.,
wystawionego
w
formie
elektronicznej,
podpisanego
kwalifikowanymi
podpisami
elektronicznymi przez dwóch członków zarządu spółki – Prezesa Zarządu Pana D. M. K.
i Wiceprezesa Zarządu Pana B. A. N.), Pan M. I. był uprawniony do reprezentowania
Konsorcjum (również Anglosec sp. z o.o.).
W uzasadnieniu tego stanowiska Konsorcjum odwołało się do treści SWZ (Rozdz. X pkt 22),
orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej, interpretacji oświadczeń woli w świetle art. 65 § 1
i 2 Kodeksu cywilnego oraz poglądów doktryny w tym zakresie. Z twierdzeń Przystępującego
wynika
ło jednoznacznie, że w dacie sporządzenia pisma procesowego z 2 sierpnia 2024 r.
pełnomocnictwo załączone do pisma z 1 lipca 2024 r. było jedynym pełnomocnictwem
udzielonym Panu M. I.
w związku z postępowaniem. Spośród wielu świadczących o tym
stwierdzeń, można przytoczyć przykładowo następujące: „Bez wątpienia celem udzielenia
pełnomocnictwa M. I. było umożliwienie mu skutecznego reprezentowania konsorcjum
(wszystkich jego członków ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia)
w Postępowaniu, zaś DIMARK S.A., jako nie tylko racjonalnie postępujący przedsiębiorca
funkcjonujący w obrocie gospodarczym, ale i pełnomocnik posiadający umocowanie
do reprezentowania ANGLOSEC sp. z o.o. działał, w oparciu zresztą o klarowną treść SWZ,
z oczywistym zamiarem umocowania pełnomocnika (w osobie M. I.) do działania również
w imieniu swojego mocodawcy. Pośrednio zaprezentowaną wykładnię wspiera również treść
oferty, w której M. I. został wskazany jako osoba upoważniona do udziału w aukcji
elektronicznej oraz osoba odpowiedzialna za kontakty z Zamawiającym. Niewątpliwie zatem,
uwzględniając wszystkie okoliczności w jakich M. I. udzielone zostało kwestionowane
w Odwołaniu pełnomocnictwo, wytyczne zamawiającego co do zakresu związania członków
konsorcjum oświadczeniami składanymi przez ustanowionego przez nich pełnomocnika
(lidera konsorcjum) oraz przywołane dyrektywy wykładni oświadczeń woli, wypada przyjąć,
że w rzeczywistości był on umocowany do reprezentowania obu członków Konsorcjum,
zaś wszystkie złożone przezeń oświadczenia wiążą nie tylko DIMARK S.A., ale i
ANGLOSEC sp. z o.o
”. (str. 13 i 14).
Dowód:
- Pismo procesowe Konsorcjum z 2 sierpnia 2024 r. w sprawie o sygn. akt KIO 2539/24.
O tym, że złożone przez Konsorcjum w późniejszym terminie, przy piśmie z 20 sierpnia
2024 r., pełnomocnictwo dla Pana M. I., opatrzone datę „28 czerwca 2024 roku”, jest
dokumentem antydatowanym, świadczą również dalsze fakty. Pełnomocnictwo to zostało
wystawione jako dokument w formie papierowej i podpisane odręcznie przez Pana D. K.
Prezesa Zarządu Dimark S.A. Przy piśmie Konsorcjum z 20 sierpnia 2024 r. pełnomocnictwo
to zostało złożone jako cyfrowe odwzorowanie dokumentu w postaci papierowej,
poświadczone za zgodność przez notariusza. W świetle całokształtu okoliczności sprawy, nie
można mieć wątpliwości co do tego, że jedynym uzasadnionym powodem wystawienia tego
dokumentu w formie papierowej i opatrzenia go podpisem własnoręcznym, a nie w formie
elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, była chęć ukrycia rzeczywistej
daty sporządzenia tego dokumentu, tj. jego antydatowanie. Zauważyć bowiem należy,
że w tej samej dacie, 28 czerwca 2024 r., Pan D. K. Prezes Zarządu Dimark S.A. udzielił
Panu M. I.
pełnomocnictwa załączonego do wcześniejszego pisma z 1 lipca 2024 r., które
zostało sporządzone w postaci elektronicznej i opatrzone kwalifikowanym podpisem
elektronicznym. Niniejsze Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest
prowadzone
w obligatoryjnej formie elektronicznej, zgodnie z przepisami art. 61 i 63 Pzp
. Zamawiający
w Rozdz. XI ust. 1 i 2 wskazał: „W postępowaniu o udzielenie zamówienia komunikacja
pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcami w szczególności składanie oświadczeń,
wniosków, zawiadomień oraz przekazywanie informacji odbywa się wyłącznie elektronicznie
za pośrednictwem Platformy SmartPZP”.; „Zamawiający nie dopuszcza innej formy złożenia
Oferty wraz z załącznikami oraz wszystkich innych dokumentów przez Wykonawcę niż przez
Platformę. (…)”. W związku z tym wystawienie dokumentu pełnomocnictwa w formie
papierowej, po prostu mijało się z celem. Co więcej w Rozdz. X ust. 22 SWZ Zamawiający
wskazał, że pełnomocnictwo do reprezentowania Wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia (konsorcjum) powinno być w formie elektronicznej opatrzonej
podpisem kwalifikowanym osób upoważnionych do reprezentowania Wykonawców.
Pełnomocnictwo w formie pisemnej datowane na „28 czerwca 2024 roku” obejmowało w
swojej treści między innymi umocowanie do podpisywania, parafowania i składania
wszelkiego rodzaju dokumentów niezbędnych do uzyskania Zamówienia, w tym w
szczególności oferty na realizację Zamówienia wraz z załącznikami (lit. c) oraz
poświadczania
„za
zgodność
z oryginałem” kserokopii wszelkich dokumentów w toku postępowania o udzielenie
Zamówienia, w tym w szczególności dokumentów załączonych do oferty na realizację
Zamówienia złożonej wspólnie przez Uczestników Konsorcjum (lit. d). Poświadczenie
za zgodność cyfrowego odwzorowania dokumentów składanych w Postępowaniu, polega
na ich podpisaniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym
– § 6 i 7 Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i
przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz
środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
lub konkursie (Dz. U. poz. 2452). Zgodnie z przepisem art. 99 § 1 Kodeksu cywilnego, który
znajduje zastosowanie na gruncie zamówień publicznych na podstawie art. 8 ust. 1 Pzp,
„Jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo
do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie”. Jest to kolejny
argument świadczący o absurdalności udzielenia załączonego do pisma Konsorcjum
z
20 sierpnia 2024 r. pełnomocnictwa opatrzonego datą „28 czerwca 2024 roku” w formie
pisemnej
– w każdym innym celu niż chęć ukrycia rzeczywistej daty wystawienia tego
dokumentu, tj. jego antydatowania.
Dokument
antydatowany
nie
jest
dokumentem
wiarygodnym.
Nie
przedstawia
on rzeczywistego stanu faktycznego lub prawnego, a jedynie zostaje wystawiony w celu
osiągnięcia określonego celu – w tym przypadku realizacji punktu 2a skierowanego przez
Zamawiającego do Konsorcjum Wezwania do złożenia dokumentów z 14 sierpnia 2024 r.
Dokument taki nie może zatem być brany pod uwagę w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w zakresie kwalifikacji podmiotowej Wykonawcy co do
spełniania warunków udziału w postępowaniu i niepodlegania wykluczeniu z postępowania.
W
związku
z tym uzasadniony jest zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c Pzp, przez zaniechanie
odrzucenia oferty Konsorcjum, w sytuacji gdy Wykonawca ten nie złożył w przewidzianym
terminie podmiotowych środków dowodowych, potwierdzających brak podstaw wykluczenia
lub spełnianie warunków udziału w Postępowaniu oraz innych dokumentów lub oświadczeń.
Konsorcjum nie zrealizowało prawidłowo punktu 2a Wezwania do złożenia dokumentów
z
14 sierpnia 2024 r., ponieważ nie złożyło właściwego pełnomocnictwa dla Pana M. I.
do reprezentowania Konsorcjum w Postępowaniu albo do reprezentowania w Postępowaniu
i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Co za tym idzie, trzeba również
stwierdzić, że Pan M. I. składając 1 lipca 2024 r. pismo stanowiące odpowiedź na wezwanie
do złożenia dokumentów wraz z załączonymi do niego, podpisanymi przez siebie
kwalifikowanym podpisem elektronicznym dokumentami, w tym: Oświadczeniem Wykonawcy
w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5) Pzp
, tj. o braku przynależności do tej samej grupy
kapitałowej w rozumieniu ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji konsumentów
(Dz. U. z 2020
r. poz. 1076 i 1086), z innym Wykonawcą, który złożył odrębną ofertę, o
którym mowa w Rozdz. VII ust. 2 pkt 2.2 lit. f SWZ, oraz Wykazem dostaw wraz z dowodem
określającym
czy te dostawy zostały wykonane należycie (Protokołem odbioru końcowego przedmiotu
umowy i przekazania do użytkowania z 31 października 2023 r.), o którym mowa w Rozdz.
VII ust. 2 pkt 2.1 lit. a SWZ, nie posiadał umocowania do reprezentowania Konsorcjum. W
związku z tym należy uznać, że Konsorcjum nie złożyło w przewidzianym terminie wyżej
wymienionych podmiotowych środków dowodowych, potwierdzających brak podstaw
wykluczenia
lub spełnianie warunków udziału w Postępowaniu. Obligowało to Zamawiającego
do odrzucenia oferty Konsorcjum, zgodnie z przepisem art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c Pzp.
Zamawiający wśród przesłanek wykluczenia Wykonawców z Postępowania, wymienionych
w Rozdz. VI SWZ, nie wskazał podstaw fakultatywnych z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 Pzp,
związanych z wprowadzeniem Zamawiającego w błąd przez Wykonawcę, co jednak nie
oznacza aby tego rodzaju sytuacja mogła być akceptowana na gruncie zamówień
publicznych. Wskazać bowiem należy, że niezależnie od podstaw wykluczenia Wykonawcy z
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, przepis art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp
nakazuje Zamawiającemu odrzucenie oferty, która została złożona przez Wykonawcę w
warunkach czynu nieuczciwej konkurencji. Przepis art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp stanowi:
„Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji
w rozumieniu ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
”. Na gruncie
tej ustawy „Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi
obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta” (art. 3 ust. 1
ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).
Z
achowanie Konsorcjum polegające przedłożeniu Zamawiającemu przy piśmie z 20 sierpnia
2024 r. antydatowanego pełnomocnictwa dla Pana M. I., opatrzonego datą „28 czerwca 2024
roku”, oraz dokumentu zatytułowanego „Potwierdzenie umocowania” z 6 sierpnia 2024 r.,
zawierającego nieprawdziwe oświadczenie, że uczestnicy Konsorcjum 28 czerwca 2024 roku
udzielili Panu M. I.
pełnomocnictwa do reprezentowania uczestników Konsorcjum
w prowadzonym przez Zamawiającego postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
i wszystkie czynności podjęte przez pełnomocnika w Postępowaniu, w szczególności
wszystkie oświadczenia złożone przez pełnomocnika, zostały dokonane w imieniu
uczestników Konsorcjum na podstawie tego pełnomocnictwa – celem realizacji punktu 2a
skierowanego przez Zamawiającego do Konsorcjum Wezwania do złożenia dokumentów
z 14 sierpnia 2024 r.
– stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji, o którym mowa w art. 3 ust. 1
ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zachowanie takie
niewątpliwie jest działaniem sprzecznym z prawem i dobrymi obyczajami. Konsorcjum
działało w celu przysporzenia sobie korzyści, polegającej na uzyskaniu zamówienia
publicznego
i otrzymaniu wynagrodzenia za jego wykonanie. Działanie to zarazem zagrażało lub
naruszało interes Zamawiającego, wyrażający się w tym, aby zamówienie zostało udzielone
Wykonawcy spełniającemu warunki udziału w Postępowaniu i niepodlegającemu
wykluczeniu
z Postępowania. Zagrażało również lub naruszało interes Odwołującego, ponieważ
zmierzało do uzyskania zamówienia publicznego i wynikającego stąd wynagrodzenia przez
Konsorcjum, które nie wykazało w sposób należyty spełniania warunków udziału w
Postępowaniu i braku podstaw wykluczenia, kosztem Odwołującego, który w Przetargu
złożył konkurencyjną ofertę. W związku z tym oferta Konsorcjum winna podlegać odrzuceniu,
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp.
Zgodnie z art. 17 ust. 2 Pzp: „Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie
z przepisami ustawy
”. Przepisy art. 57 pkt 1 i 2 Pzp stanowią zaś, że: „O udzielenie
zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu; spełniają
warunki
udziału
w postępowaniu, o ile zostały one określone przez zamawiającego”. Konsorcjum nie złożyło
w przewidzianym terminie podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnianie
warunków udziału w Postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia. Oferta tego Wykonawcy
podlegała zarazem odrzuceniu, zgodnie z przepisami art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c oraz pkt 7
Pzp. Zamawiający w tej sytuacji nie był uprawniony do dokonania wyboru oferty Konsorcjum
jako najkorzystniejszej. Oferta złożona przez Wykonawcę, który nie wykazał w sposób
właściwy, że spełnia warunki udziału w Postępowaniu i nie podlega wykluczeniu, oraz
zachodzą podstawy do odrzucenia jego oferty przez Zamawiającego, nie jest „ofertą
najkorzystniejszą”, o której mowa w przepisach art. 239 ust. 1 i 2 Pzp. W związku z
powyższym wybranie przez Zamawiającego oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej
zostało dokonane z naruszeniem powyższych przepisów Pzp.
2 września 2024 r. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie.
Zamawiający zaprzeczył twierdzeniom zawartym w odwołaniu i wskazał, że Odwołujący nie
przedstawił żadnych dowodów na poparcie stawianych zarzutów.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
treść SWZ, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron oraz
Przystępującego zawarte w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone
ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Izba przeprowadziła dowód z dokumentacji postępowania oraz wszystkie wnioskowane
przez Strony dowody.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała zarzuty odwołania, uznając, że
nie
zasługuje one na uwzględnienie.
Izba ustaliła, co następuje:
W zakresie chronologii zdarzeń w postępowaniu stan faktyczny nie był sporny między
Stronami.
Istotą sporu jak i podstawą wszystkich zarzutów odwołania była kwestia
ewentualnego złożenia w postępowaniu przez Przystępującego antydatowanego
pełnomocnictwa.
Na wstępie podkreślenia wymaga, w odniesieniu do stanowiska Zamawiającego o braku
dowodów na podniesione zarzuty, że w przypadku zarzutów dotyczących czynu nieuczciwej
konkurencji w pełni dopuszczalne są dowody poszlakowe, pośrednie i wynikające
z wnioskowań logicznych. Trudno bowiem wymagać, by odwołujący złożył dowody
na zaistnienie czynu, który ze swojej natury ma charakter skryty i utajony. Odwołujący rzadko
kiedy ma możliwość złożyć dowód potwierdzający zarzut tego rodzaju. Tym samym w pełni
możliwe jest orzeczenie na korzyść odwołującego w oparciu o stwierdzenie przez Izbę,
że określone zdarzenie oceniane z perspektywy wynikowej musiało być skutkiem czynu
nieuczciwej konkurencji
, pod warunkiem jednak, że taki czyn jest jedynym wyjaśnieniem tego
zdarzenia.
W zakresie faktów istotnych dla oceny zarzutów odwołania wskazać należy, co następuje:
1 lipca 2024 r. w odpowiedzi na wezwanie do złożenia podmiotowych środków
dowodowych Przystępujący złożył pełnomocnictwo z 28 czerwca 2024 r.
do reprezentacji spółki Dimark S.A. z siedzibą w Złotowie dla Pana M. I.
Pełnomocnictwo zostało sporządzone w postaci elektronicznej i podpisane
28 czerwca 2024 r.
kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi przez panów:
D. M. K. oraz B. A. N., tj. prezesa i wiceprezesa zarządu spółki Dimark S.A. z
siedzibą
w Złotowie. Pełnomocnictwo miało charakter ogólny – do reprezentacji m. in.
w następującymi zakresie:
„do reprezentowania Spółki we wszelkich postępowaniach w sprawie udzielenia
zamówienia publicznego, prowadzonych przez dowolnego zamawiającego
na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i niezależnie od trybu, w którym
prowadzone jest postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego,
w szczególności do sporządzania, podpisywania, składania i popierania
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ofert i innych dokumentów
wymaganych w danym postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia
publiczneg
o, a także do sporządzania, podpisywania, składania i popierania
środków ochrony prawnej, tj. odwołań do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej,
przystąpień do postępowania odwoławczego na skutek wniesionych odwołań
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, składania opozycji i sprzeciwów, w tym
reprezentacji przed Krajową Izbą Odwoławczą oraz do sporządzania,
podpisywania, składania i popierania skarg na orzeczenia Krajowej Izby
Odwoławczej do sądu powszechnego i reprezentacji przed tym sądem,
ze wskazaniem, że pełnomocnik ma prawo do dokonywania wszelkich czynności
związanych z udziałem w postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia
publicznego, a także rozpatrywaniem środków ochrony prawnej, w tym prawo
do poświadczenia „za zgodność z oryginałem” kopii wszelkich dokumentów w
toku przedmiotowych postępowań;
do reprezentowania Spółki we wszelkich postępowaniach w sprawie udzielenia
zamówienia publicznego, prowadzonych przez dowolnego zamawiającego
na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i niezależnie od trybu, w którym
prowadzone jest postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego,
w zakresie zawarcia w imieniu Spółki umowy w sprawie zamówienia publicznego,
o treści i na warunkach według uznania pełnomocnika,
reprezentowania Spółki we wszelkich postępowaniach w sprawie udzielenia
zamówienia, prowadzonych przez dowolnego zamawiającego czy inwestora
na terytorium jakiegokolwiek państwa na świecie i niezależnie od trybu, w którym
prowadzone jest postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia czy zlecenia,
w szczególności do sporządzania, podpisywania, składania i popierania
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ofert i innych dokumentów
wymaganych w danym postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia, o treści
oraz na wszelkich warunkach według uznania pełnomocnika,
reprezentowania Spółki wobec dowolnego zamawiającego, inwestora czy klienta
na terytorium jakiegokolwiek państwa na świecie i niezależnie od trybu, w którym
prowadzone jest postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia czy zlecenia,
w zakresie zawarcia w imieniu Spółki dowolnej umowy pozostającej w zakresie
prowadzonej przez Spółkę działalności, o treści i na warunkach według uznania
pełnomocnika (…)”.
14 sierpnia 2024 r. Zamawiający, po częściowym uwzględnieniu odwołania o sygn.
akt KIO 2539/24 na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp skierował do Przystępującego
wezwanie do uzupełnienia dokumentów, w którym wskazał m. in.:
„2. W celu potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia Wykonawcy z postępowania
a)
Pełnomocnictwo dla Pana M. I. do reprezentowania wszystkich Wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (oryginał podpisany
elektronicznym podpisem kwalifikowanym przez mocodawcę lub kopia
potwierdzona za zgodność z oryginałem za pomocą elektronicznego podpisu
kwalifikowanego przez notariusza). Pełnomocnik może być ustanowiony
do reprezentowania Wykonawców w postępowaniu albo do reprezentowania
w postępowaniu i zawarcia umowy.
Zdaniem Zamawiającego, ze złożonych pełnomocnictw nie wynika stosowne
umocowanie dla Pana M. I. do reprezentowania Konsorcjum (nie posiadają
umocowania do reprezentowania Anglosec sp. z o. o.)
”.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie 20 sierpnia 2024 r. Przystępujący złożył:
A.
pełnomocnictwo dla Pana M.I. z 28 czerwca 2024 r. do reprezentacji spółki
Dimark S.A. z siedzibą w Złotowie oraz spółki Anglosec sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie. Pełnomocnictwo zostało przekazane w formie elektronicznej –
potwierdzonej notarialnie kopii dokumentu papierowego podpisanego przez
Prezesa Zarządu spółki Dimark. Pełnomocnictwo dotyczyło przedmiotowego
postępowania:
„w związku ze wspólnym ubieganiem się przez Uczestników Konsorcjum
o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu prowadzonym przez
spółkę Polskie Porty Lotnicze S.A. z siedzibą w Warszawie (adres: ul. żwirki i
Wigury 1, 00-
906 Warszawa), zwaną w niniejszym dokumencie Zamawiającym,
na wybór Wykonawcy dla zadania pn.: „Dostawa, instalacja i uruchomienie 4 szt.
urządzeń systemu EDS (Explosive Detection System) minimum normy 3.1 wraz z
integracją z systemem BHS” (numer referencyjny: 53/PN/ZP/TLLZZ/24),
zwanego
w niniejszym dokumencie Zamówieniem (…)”,
B.
potwierdzoną notarialnie kopię elektroniczną papierowego dokumentu z 6 sierpnia
2024 r.
podpisanego przez prezesów zarządu obu spółek, zawierającego
oświadczenie: „niniejszym oświadczamy że Uczestnicy Konsorcjum w dniu 28
czerwca 2024 roku udzielili Panu M.I.
, posiadającego numer PESEL: (…), zwanego
dalej Pełnomocnikiem, pełnomocnictwa do reprezentowania Uczestników Konsorcjum
w prowadzonym przez
Zamawiającego postępowaniu o udzielenie Zamówienia
i potwierdzamy że wszystkie czynności podjęte przez Pełnomocnika w prowadzonym
przez Zamawiającego postępowaniu o udzielenie Zamówienia do dnia złożenia
niniejszego oświadczenia, w szczególności wszystkie oświadczenia złożone przez
Pełnomocnika zostały dokonane w imieniu Uczestników Konsorcjum na podstawie
pełnomocnictwa udzielonego Pełnomocnikowi przez Uczestników Konsorcjum”.
Z powyższych faktów Odwołujący wywiódł, że pełnomocnictwo złożone 20 sierpnia 2024 r.,
przy czym Odwołujący oparł się na następujących założeniach:
Pełnomocnictwo (datowane na 28 czerwca 2024 r.) złożone w postępowaniu 1 lipca
2024 r. było jedynym udzielonym Panu M. I. 28 czerwca 2024 r. – fakt ten wynikać
miał z pisma procesowego Przystępującego złożonego w postępowaniu KIO 2539/24.
Pełnomocnictwo złożone 20 sierpnia 2024 r. zostało sporządzone jako kopia
elektroniczna papierowego dokumentu w celu zatajenia faktycznej daty podpisania
dokumentu.
Oświadczenie z 6 sierpnia 2024 r. jako niepotrzebne, w przypadku braku wątpliwości,
co do wiarygodności pełnomocnictwa złożonego 20 sierpnia 2024 r. stanowiło
pośredni dowód, że Przystępujący antydatował to pełnomocnictwo.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba stwierdziła, że ciąg zdarzeń przedstawiony przez
Odwołującego i jego ich interpretacja mogłyby prowadzić do wniosku, że Przystępujący
antydatował sporne pełnomocnictwo. Nie jest to jednak jedyne możliwe wyjaśnienie tych
zdarzeń, co przekreślało możliwość uznania przez Izbę, że zarzuty odwołania się
potwierdziły.
W ocenie Izby o wiele prawdopodobniejszym wyjaśnieniem jest ludzki błąd, który skutkował
złożeniem 1 lipca 2024 r. niewłaściwego pełnomocnictwa, co na dalszym etapie skutkowało
koniecznością jego uzupełnienia. Całkowicie niewiarygodne było bowiem założenie
Odwołującego, że 28 czerwca 2024 r. Panu M. I. zostało udzielone wyłącznie jedno
pełnomocnictwo. Po przeprowadzeniu dowodu z pisma procesowego Przystępującego
złożonego w postępowaniu KIO 2539/24 Izba uznała, że z jego treści wcale nie wynika,
by Przystępujący przyznał, że istnieje tylko jedno pełnomocnictwo z 28 czerwca 2024 r.
Co równie istotne – w postępowaniu KIO 2539/24 Przystępujący bronił czynności wyboru
własnej oferty jako najkorzystniejszej w postępowaniu. W oczywistym interesie
Przystępującego było więc użycie takich argumentów, które prowadziłyby do oddalenia
odwołania i utrzymania w mocy tej czynności. Przystępujący nie miał więc żadnego powodu
twierdzić wtedy, że 28 czerwca 2024 r. zostały wystawione dwa, różne pełnomocnictwa
na rzecz Pana M. I., bo skutkowałoby to pośrednim potwierdzeniem jednego z ówczesnych
zarzutów Odwołującego.
Oświadczenie Prezesów Zarządu Przystępującego z 6 sierpnia 2024 r. w ocenie Izby
bardziej wpisuje się w tezę, że konieczność uzupełnienia pełnomocnictwa Pana M. I. była
wynikiem bałaganu, a nie czynu nieuczciwej konkurencji. Dokument ten raczej miał służyć
dodatkowemu przekonaniu Zamawiającego, że Pan M. I. był od samego początku
umocowany
do reprezentacji Przystępującego, trudno przypisać mu cechy wskazujące na brak
wiarygodności uzupełnionego pełnomocnictwa.
Wobec braku potwierdzenia podstawowej tezy odwołania, tj. twierdzenia o antydatowaniu
pełnomocnictwa złożonego przez Przystępującego 20 sierpnia 2024 r., oddaleniu podlegały
wszystkie zarzuty odwołania, jako wynikowe wobec tego twierdzenia.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy
na podstawie art. 575 Pzp
oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący ……………………………………………..............