Sygn. akt KIO 3179/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 12
września 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron, w dniu 6 września 2024 roku,
w Warszawie,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
30 sierpnia 2024 roku przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia SOLVECO Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kędzierzynie
Koźlu przy ul. Szkolnej 15b, SABA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Płocku przy ul. Przemysłowej 34, EKOMAX spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Gliwicach przy ul. Pszczyńskiej 206, O-PAL spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Skierniewicach przy ul. Warszawskiej 1C w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Gmina Prażmów z siedzibą w Prażmowie, ul. P.
Czołchańskiego 1
Uczestnik po stronie odwołującego:
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia WIT-KRIS K. O. Spółka
Jawna z siedzibą w Warszawie, ul. Wał Miedzyszyński nr 420 lok. 19 i BEMARS-
Przedsiębiorstwo Recyklingowe Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Książu Wielkopolskim, ul. Kiełczynek nr 31
postanawia:
Umorzyć postępowanie
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia SOLVECO Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kędzierzynie - Koźlu przy ul. Szkolnej
15b,
SABA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Płocku przy ul.
Przemysłowej 34, EKOMAX spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Gliwicach przy ul. Pszczyńskiej 206, O-PAL spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Skierniewicach przy ul. Warszawskiej 1C tytułem zwrotu 90% wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………….
Sygn. akt KIO 3179/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Prażmów prowadzi postępowanie na „Usunięcie, odbiór i utylizacja
szkodliwych odpadów z miejscowości Nowy Prażmów” (Znak sprawy: ZAM.271.3.2024),
ogłoszone 08.04.2024 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (numer ogłoszenia
2024/S 205890-2024).
W dniu 23 sierpnia 2024 r. zamawiający ponownie poinformował wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia SOLVECO Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Kędzierzynie - Koźlu przy ul. Szkolnej 15b, SABA spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Płocku przy ul. Przemysłowej 34, EKOMAX
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gliwicach przy ul. Pszczyńskiej 206,
O-
PAL spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Skierniewicach przy ul.
Warszawskiej 1C
o wyniku postępowania, w tym o odrzuceniu ich oferty.
W dniu 30 sierpnia 2024 r. odwołujący wniósł odwołanie. Odwołanie zostało wniesione przez
pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 6 czerwca 2024 r.
udzielonego przez
wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie,
zgodnie z zasadami ich reprezentacji.
Do odwołania dołączono dowód jego przekazania
zamawiającemu.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
1. Bezpodstawne odrzucenie oferty o
dwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy;
2. Czynność polegającą na wyborze jako oferty najkorzystniejszej złożonej przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Mo-BRUK Spółka Akcyjna
– Lider Konsorcjum z siedzibą w Niecewie 68 i Raf-Ekologia Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością – Partner Konsorcjum z siedzibą w Jedliczach, ul Trzecieskiego 14,
mimo
że ta oferta nie jest najkorzystniejszą ofertą w postępowaniu;
3. Zaniechanie dokonania wyboru oferty o
dwołującego jako najkorzystniejszej w
postępowaniu;
4. naruszenie art. 16 ust. 1 i 2 ustawy w zw. z art. 18 ust. 1- 3 ustawy w zw. z art. 224 oraz
226 ust. 1 pkt 8 ustawy
przez błędne przyjęcie, że wyjaśnienia odwołującego w kontekście
wyjaśnień rażąco niskiej ceny zarówno w odniesieniu do oferty złożonej przez Mo-BRUK
Spółka Akcyjna Raf-Ekologia Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz Sarpi Dąbrowa
Górnicza Sp. z o.o. nie stanowią pełnych wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Obaj wykonawcy
złożyli wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, jednak te wyjaśnienia są w ocenie odwołującego
znacznie
bardziej lakoniczne niż wyjaśnienia odwołującego zatem zamawiający dopuścił
rażąco różnego traktowania wykonawców w tych samych okolicznościach sprawy, co
uzasadnia nie tylko wniesienie niniejszego
odwołania, ale również daje podstawę do
zawiadomienia organów odpowiedzialnych za ściganie przestępstw.
Wniósł o:
nakazanie powtórzenia czynności badania i oceny wszystkich ofert złożonych w
postępowaniu,
- nakazanie przeprowadzenia analizy
porównawczej złożonych wyjaśnień
dokonanie ponownej czynności oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego
a w przypadku niemożności tego uczynienia jako zarzut ewentualny w związku z działaniami
z
amawiającego żądał nakazania unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 6
ustawy
w związku z tym, że postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Odwołujący wskazał, że jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 505 ust. 1
ustawy, bowiem
środki ochrony prawnej określone w dziale IX ustawy Pzp przysługują
wykonawcy, uczestnikowi
konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w
uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w
wyniku naruszenia przez z
amawiającego przepisów ustawy.
Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia, w przypadku prawidłowego badania i
oceny ofert to oferta o
dwołującego będzie najkorzystniejszą w postępowaniu. Wadliwe
badanie i ocena ofert oraz bezpodstawne odrzucenie oferty o
dwołującego pozbawiło go
możliwości uzyskania tego zamówienia.
Odwołanie nie jest spóźnione, gdyż o okolicznościach oceny wyjaśnień Mo-BRUK Spółka
Akcyjna Raf-
Ekologia Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz Sarpi Dąbrowa
Górnicza Sp. z o.o. nie był odwołujący wcześniej poinformowany.
W dniu 5 września 2024 r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.
W dniu 10 września 2024 r. do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
zgłosili się wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia WIT-KRIS K. O.
Spółka Jawna z siedzibą w Warszawie, ul. Wał Miedzyszyński nr 420 lok. 19 i BEMARS-
Przedsiębiorstwo Recyklingowe Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Książu Wielkopolskim, ul. Kiełczynek nr 31
Przystępujący wskazał, że przystępuje w zakresie zarzutów odwołania skierowanych
przeciwko ofertom: 1) Konsorcjum Mo-
BRUK Spółka Akcyjna i Raf-Ekologia Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością oraz 2) Sarpi Dąbrowa Górnicza Sp. z o.o., i wnoszę o
uwzględnienie odwołania, w zakresie zarzutów wspieranych przystąpieniem, gdyż w świetle
obowiązujących regulacji nie może jednocześnie przystąpić do postępowania odwoławczego
do obu
stron odwołania (zarówno po stronie odwołującego, jaki po stronie zamawiającego).
Przystępujący posiada interes prawny i faktyczny w przystąpieniu do postępowania
odwoławczego i rozstrzygnięciu odwołania zgodnie z jego żądaniami. Przystępujący
wskaz
ał, że podniesione wobec działań i zaniechań zamawiającego zarzuty są zasadne,
gdyż zamawiający w sposób nieuprawniony zaniechał odrzucenia ofert wykonawców Mo-
BRUK Spółka Akcyjna i Raf-Ekologia Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz Sarpi
Dąbrowa Górnicza Sp. z o.o. i dokonał wyboru oferty Mo- BRUK Spółka Akcyjna i Raf-
Ekologia Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jako oferty najkorzystniejszej.
Tym samym interes p
rzystępującego w przystąpieniu wyraża się m.in. w tym, że zaskarżone
i wspierane
przystąpieniem naruszenia zamawiającego pozbawiają przystępującego
możliwości uzyskania zamówienia, a przez to także powodują poniesienie z tego tytułu
wymiernej szkody.
Ponadto, wskazania wymaga, że interes przystępującego w przystąpieniu do postępowania
odwoławczego przejawia się już w samym zainteresowaniu wynikiem danej sprawy
odwoławczej. W tym kontekście Przystępujący wskazuje m.in. na stanowisko KIO wyrażone
w wyroku z dnia 20 stycznia 2014 r. (sygn. akt KIO 5/14)
. Zgłoszenie zostało dokonane
przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 22 lipca 2024 r.
udzielonego przez wspólnika spółki jawnej lidera, który działał na podstawie pełnomocnictwa
z dnia 8 maja 2024 udzielonego przez prezesa zarządu partnera. Do zgłoszenia dołączono
dowody jego przekazania stronom.
W dniu 10 września 2024 r. odwołujący złożył oświadczenie o wycofaniu odwołania.
Termin posiedzenia z udziałem stron był wyznaczony na dzień 13 września 2024 r.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołujący jednoznacznie i wyraźnie oświadczył, że cofa odwołanie w całości. Taki stan
faktyczny nadaje się do subsumpcji pod normę prawną art. 520 ust. 1 i 2 ustawy, które
stanowią, że odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy i cofnięte
odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do
Prezesa Izby. W tym stanie rzeczy Izba wydała postanowienie o umorzeniu postępowania,
działając na podstawie art. 568 ust. 1 ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy, tj.
stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z
dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437) na podstawie par. 9 ust. 1 pkt. 3 lit a cyt.
rozporządzenia nakazując zwrot odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych
kwoty 90% uiszczonego wpisu.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:……………………….