Sygn. akt: KIO 3191/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
16 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Matecka
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania odwoławczego
w sprawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 września
2024 r. przez wykonawcę Berger Bau Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Przeciszów
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze;
2. naka
zać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Berger Bau Polska Sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu kwoty 10 000 zł
gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
Sygn. akt: KIO 3191/24
Uzasadnienie
Zamawiający Gmina Przeciszów (dalej: „Zamawiający”) prowadzi na podstawie przepisów
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: „ustawa Pzp”)
postępowanie o udzielenie zamówienia pod nazwą „Remont i modernizacja dróg gminnych
wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie Gminy Przeciszów”, numer referencyjny:
ZPB.271.2.2024 (dalej:
„Postępowanie"). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w
Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 9 lipca 2024 r. pod numerem: 2024/BZP
W dniu 2
września 2024 r. wykonawca (dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 223 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp
przez zaniechanie uznania przez Zamawiającego, iż brak podania ceny jednostkowej
w
Kosztorysie ofertowym, stanowi inną omyłkę polegającą na niezgodności oferty
z
dokumentami zamówienia, niepowodującą istotnych zmian w treści oferty, i w rezultacie
zaniechanie zastosowania przez Zamawiającego instytucji poprawy oferty w tym trybie,
a w
konsekwencji odrzucenie oferty jako niezgodnej z warunkami zamówienia w sytuacji, gdy
Zamawiający miał wiedzę na temat tego, w jaki sposób poprawić ofertę, zaś sama czynność
i
zakres poprawienia oferty Odwołującego nie powodowałby istotnych zmian w treści oferty,
albowiem oferta nie uległaby zmianie pod względem przedmiotowym (Wykonawca dokonał
wyceny wszystkich robót wymienionych w przedmiarze, a przygotowany przez niego
Kosztorys wskazuje wprost na to, że Wykonawca objął swoim merytorycznym świadczeniem
także zabezpieczenie kablowych linii energetycznych), a skala zmiany ceny byłaby wręcz
marginalna w stosunku do całej ceny zaoferowanej przez Wykonawcę, co obligowało
Zamawiającego do zastosowania procedury, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
− unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
− dokonania ponownego badania i oceny złożonych ofert, z uwzględnieniem oferty
Odwołującego, w tym poprawienia oferty Odwołującego w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3
Pzp poprzez uzupełnienie Kosztorysu o pozycję nr 59 w części Remont ul.
Bukowieckiej w m. Piotrowice, w sposób analogiczny jak to zostało wycenione
w
pozycji nr 54 w części Remont ul. Sosnowej w m. Przeciszów oraz w pozycji nr 47
w
części Remont ul. Słonecznej w m. Las Kosztorysu ofertowego i odpowiednie
zwiększenie ceny ofertowej.
W dniu
13 września 2024 r. do akt sprawy wpłynęło pismo Zamawiającego zawierające
oświadczenie o uwzględnieniu w całości zarzutów odwołania.
W terminie wynikającym z przepisu art. 525 ust. 1 ustawy Pzp (tj. do dnia 6 września 2024 r.)
żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzi podstawa do umorzenia
postępowania odwoławczego wskazana w art. 522 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z tym
przepisem
w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. W tej
sytuacji Izba nie dokonuje oceny podniesionych w odwołaniu zarzutów.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 tejże ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 ustawy Pzp
w zw.
z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: