KIO 3194/24 Warszawa, 16 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 21.10.2024

Sygn. akt: KIO 3194/24 

                 Warszawa, 16 

września 2024 r. 

POSTANOWIENIE 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:      Katarzyna Odrzywolska 

Protokolant:   

Patryk Pazura 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  z 

udziałem  stron  i  uczestników  postępowania  

w dniu 16 

września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej  w  dniu  2  września  2024  r.  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  

o  zamówienie  A.  W.-K.  i  J.  K.  przedsiębiorców  występujących  wspólnie  jako  PPHU  A`TU 

Service s.c. z siedzibą w Andrespolu 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego,  którym  jest:  Samodzielny  Publiczny 

Zakład Opieki Zdrowotnej Centralny Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego w Łodzi 

przy udziale 

uczestnika po stronie zamawiającego wykonawcy Toruńskie Zakłady Materiałów 

Opatrunkowych S.A. z siedzibą w Toruniu 

postanawia: 

1.  um

orzyć postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawców 

wspólnie 

ubiegających 

się 

zamówienie 

A. 

W.-K.  

i J. K. 

przedsiębiorców występujących wspólnie jako PPHU A`TU Service s.c. z siedzibą 

w  Andrespolu  kwoty  13  500 

zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero 

groszy) 

stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.  

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  

za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie  

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 3194/24 

Uzasadnienie 

Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  Centralny  Szpital  Kliniczny 

Uniwersytetu  Medycznego  w  Łodzi  (dalej  „zamawiający”),  prowadzi  postępowanie  o 

udzielenie zamówienia publicznego, o wartości powyżej progów unijnych, o których mowa w 

art.  3 ustawy  z  dnia  11 września 2019 r.  -  Prawo zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2024 r., 

poz.  1320)  - 

dalej  „ustawa  Pzp”  pn.  „Świadczenie  kompleksowej  usługi:  dzierżawy,  prania, 

dezynfekcji  

i transportu odzieży operacyjnej barierowej wraz z usługą dzierżawy i obsługi dystrybutorów 

wydających  oraz  automatów  zbierających  dla  Bloku  Operacyjnego  Centrum  Kliniczno 

Dydaktycznego  CSK  UM  w  Łodzi”,  znak  sprawy:  ZP/122/2024  -  dalej  „postępowanie”  

lub 

„zamówienie”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  zamieszczone  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 23 sierpnia 2024 r., n

r ogłoszenia: 507372-2024, numer wydania Dz.U. 

S: 164/2024. 

W  dniu 

2  września  2024  r.  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  

o  zamówienie  A.  W.-K.  i  J.  K.  przedsiębiorców  występujących  wspólnie  jako  PPHU  A`TU 

Service  s.c.  z  siedzibą  w  Andrespolu  (dalej:  „odwołujący”)  zostało  wniesione  odwołanie  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  na  czynności  zamawiającego  polegające  na  ustaleniu 

treści  dokumentów  zamówienia  w  postaci  Ogłoszenia,  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia 

(dalej  „SWZ”),  Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  (dalej  „OPZ”)  -  załącznik  nr  1  SWZ  oraz 

odpowiednio treści propozycji umowy - załącznik nr 2a do SWZ, Formularza asortymentowo 

- cenowego - 

załącznik do SWZ z naruszeniem niżej wymienionych przepisów: 

1.  art. 7 pkt 29 ustawy Pzp 

w związku z art. 99 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 oraz art. 16 pkt 1, pkt 2, 

pkt  3  i  art.  17  ust.  2  ustawy  Pzp 

poprzez  sformułowanie  warunków  zamówienia  

w dokumentach postępowania w sposób niejednoznaczny oraz niewyczerpujący a także 

w  sposób  naruszający  uczciwą  konkurencję  i  zasadę  przejrzystości  oraz 

proporcjonalności  w  zakresie  w  jakim  zamawiający  opublikował:  treści  zawierające 

rozbieżności w dokumentach SWZ, Ogłoszeniu, Formularzu asortymentowo - cenowym, 

wzorze  umowy  w  zakresie:  wskazania  w  Formularzu  asortymentowo-cenowym  w 

ramach  jedynego  kryte

rium  ocennego,  miejsca  na  wpisanie  ceny  dzierżawy 

dystrybutorów  wydających  oraz  dystrybutorów  zbierających  bieliznę  operacyjną  a  w 

propozycji  treści  Umowy  w  §11  zawarto  postanowienia  o  użyczeniu  tychże  czterech 

dystrybutorów 

wraz  


z  wkalkulowaniem  wynagrodzenia  w  cenie  usługi  dzierżawy  odzieży  operacyjnej, 

podmiotowych  środków  dotyczących  badania  czystości  mikrobiologicznej,  wykonane  

w  pralni  w

ykonawcy  przez  akredytowane  laboratorium,  stołu  do  pakowania  odzieży 

operacyjnej  lub  składarki  automatycznej,  treści  warunku  posiadania  badania  czystości 

mikrobiologicznej,  wykonane  w  pralni  wykonawcy  przez  akredytowane  laboratorium, 

stołu do pakowania odzieży operacyjnej lub składarki automatycznej - min. 3 wymazy z 

okresu 2021 - 2023 w SWZ a 2020 - 

2022 w Ogłoszeniu, w OPZ wymagania w zakresie 

tagów/ chipów poprzez żądanie, iż mają być zgodne z normami ISO 15693 i ISO 18000-

3, w pkt 5.3. do 5.12. OPZ wymagania w zakresie odzieży operacyjnej ponad wynikające 

z  normy  PN  EN  13795, 

w  pkt  6.1  do  6.7.  OPZ  wymagania  w  zakresie  worków 

transportowych ponad wynikające z normy ISO 20743, w Rozdziale VII pkt. 2 lit. b SWZ 

wymagania  

w  zakresie  odzieży  operacyjnej  ponad  wynikające  z  wpisu  do  rejestru  wyrobów 

medycznych,  normy  EN  13795  i  Certyfikatu  Oeko-Tex  Standard  100  klasa  II,  w  OPZ 

wymagania w zakresie parametrów zastępczej odzieży operacyjnej w przypadku awarii 

dystrybutorów; 

2.  art. 

106  ust.  2  i  ust.  3  w  związku  z  art.  16  pkt  1  i  pkt  3  ustawy  Pzp  poprzez  żądanie 

przedmiotowych środków dowodowych nieproporcjonalnych do przedmiotu zamówienia, 

które ograniczają uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców a tym samym 

poprzez  przygotowanie  i  przeprowadzanie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  

w  sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców  oraz  w  sposób  nieproporcjonalny  i  żądanie  złożenia  przedmiotowych 

środków  dowodowych:  w  zakresie  odzieży  operacyjnej  (Rozdział  VII  pkt.  2  lit.  b  SWZ 

oraz 5.14.4 OPZ) - 

Karty Danych Technicznych na tkaniny i wyroby potwierdzające niżej 

wymienione 

parametry: odzież wykonana ze specjalnej paroprzepuszczalnej (min 3700 

g/m²/24h)  i  chłonnej  tkaniny  elanobawełnianej.  Gramatura  tkaniny  min.  125  g/m2, 

zawartość bawełny min. 50%, zawartość włókna węglowego nie może być większa niż 

1,3%  tkanina  wykończona  w  taki  sposób,  aby  nie  gromadziła  ładunków  elektrycznych. 

Pylenie  max  3,7  log10.  Odporność  na  przenikanie  drobnoustrojów  na  sucho  ≤  100,  

w zakresie worka do transportu bielizny (Rozdział VII pkt. 2 lit. c SWZ)  - Karty Danych 

Technicznych dla tka

niny, z której wykonane są worki do transportu bielizny, wystawione 

przez  producenta  potwierdzające  spełnienie  parametrów  szczegółowo  określonych  

w „Opisie Przedmiotu Zamówienia” - załącznik 1b do „Formularza Oferty tj. określonych  

w  pkt  6  OPZ  o  treści:  6.1.  Worki  wykonane  z  wytrzymałej  tkaniny  poliestrowej  

o  gramaturze  160  g/m².  6.2.  Tkanina  z  aktywnym  czynnikiem  bakteriostatycznym  

w postaci jonów srebra, które hamują wzrost bakterii i eliminują nieprzyjemne zapachy. 

6.3.  Worki  do  transportu  bielizny  w  rozmiarze  130  cm  x  70  cm  w  kolorze  zielonym  z 


czerwonym  znacznikiem.  W  górnej  części  worka  zamocowane  dwa  troki  do  wiązania. 

6.4.  Każda  sztuka  zaopatrzona  w  chip  umożliwiający  monitorowanie  wyrobu  w  obiegu 

między Zamawiającym a Wykonawcą. 6.5. Czystość pod względem cząstek stałych 3,3 

IPM,  pylenie  3,7  log10.  6.6.  Wytrzymałość  na  wypychanie  na  sucho  ˃2000  kPa.  6.7. 

Wytrzymałość  na  rozciąganie  na  sucho  osnowa  1240N,  wątek  1104N,  a  także 

paroprzepuszczalność według metody Lyssy min. 4015 g/m²/24h;  

art.  112  ust.  2  pkt  4  w  związku  z  art.  16  pkt  1,  pkt  2  i  pkt  3  ustawy  Pzp  poprzez 

określenie warunku udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu 

zamówienia i określenie w treści ogłoszenia o zamówieniu oraz w treści  SWZ warunku 

udziału  

w  postępowaniu  dotyczącego  zdolności  technicznej  lub  zawodowej:  polegającego  

na wykazaniu należytego wykonania, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub 

ciągłych również należytego wykonywania, w okresie ostatnich trzech lat, a jeżeli okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie  -  co  najmniej  jednej  usługi 

dzierżawy,  prania  odzieży  operacyjnej  barierowej  wyposażonej  w  chipy  wraz  z 

użyczeniem i obsługą dystrybutorów wydających i zbierających o wartości nie mniejszej 

niż:  2.000.000,00  zł.  (dwa  miliony  złotych  00/100),  polegającego  na  posiadaniu  w 

miejscu  realizacji  usługi  wydzieloną  pralnicę  tunelową  do  prania  bielizny  szpitalnej 

zakończoną  prasą  oraz  pralnico  -  wirówkę  do  prania  barierowej  odzieży  operacyjnej,  i 

rozbieżności treści warunku posiadania badania czystości mikrobiologicznej, wykonane 

w  pralni  Wykonawcy  przez  akredytowane  laboratorium,  stołu  do  pakowania  odzieży 

operacyjnej lub składarki automatycznej - min. 3 wymazy z okresu 2021 - 2023 w SWZ a 

2022 w Ogłoszeniu;  

art.  124  pkt  2  w  związku  z  art.  16  pkt  1,  pkt  2  i  pkt  3  ustawy  Pzp  poprzez  żądanie 

podmiotowych  środków  dowodowych  nieproporcjonalnych  do  stawianego  warunku 

udziału w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, gdyż żądanie dwóch referencji 

na  wykazanie  warunku wykonania jednej  usługi nie jest  proporcjonalne a jednocześnie 

nieprzejrzyste  i  narusza  uczciwą  konkurencję,  ograniczając  krąg  potencjalnych 

oferentów ponad uczciwą miarę; 

art.  124  pkt  2  w  związku  z  art.  16  pkt  1  i  pkt  3  ustawy  Pzp  poprzez  żądanie 

podmiotowych środków dowodowych nieproporcjonalnych do przedmiotu postępowania 

w  zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  gdyż  żądanie  posiadania  pralnicy 

tunelowej  

do  prania  bielizny  szpitalnej  zakończoną  prasą  nie  tylko  nie  jest  proporcjonalne  

do  przedmiotu  zamówienia,  ale  i  wykracza  poza  ten  przedmiot  i  narusza  uczciwą 

konkurencję ograniczając krąg potencjalnych oferentów.  


Wskazując  na  powyższe  zarzuty  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  

i  nakazanie  z

amawiającemu  dokonania  zmiany  treści  SWZ  i  pozostałych  dokumentów,  

w sposób opisany w uzasadnieniu odwołania. 

Izba ustaliła, że czynność zamawiającego stanowiąca podstawę zarzutów niniejszego 

odwołania została dokonana w dniu 23 sierpnia 2024 r. W tym dniu zamawiający opublikował 

Ogłoszenie  o  zamówieniu,  SWZ  i  pozostałe  dokumenty  związane  z  postępowaniem.  

Tym samym termin do wniesienia odwołania został dochowany. 

Zamawiający w piśmie procesowym z 13 września 2024 r. - Odpowiedź na odwołanie 

wniósł o oddalenie przedmiotowego odwołania w zakresie, w jakim nie zostało uznane przez 

z

amawiającego.  Jednocześnie  poinformował  o  dokonaniu  zmian  w  dokumentach 

zamówienia. 

Odwołujący  w  piśmie  procesowym,  przesłanym  do  akt  sprawy  w  dniu  13  września  

2024  r. 

oświadczył,  iż  cofa  w  całości  odwołanie  wniesione  w  dniu  2  września  2024  r. 

Przedmiotowe  pismo  zostało  złożone  w  formie  elektronicznej,  podpisane  przez  osobę 

upoważnioną do reprezentowania odwołującego. 

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  568  pkt  1  ustawy  Pzp  umorzyła 

postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy Pzp w zw. z  § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  

(Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437),  nakazując  dokonanie  na  rzecz  odwołującego  zwrotu  

z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu,  w  wysokości 

stanowiącej 90% jego wartości.  

Przewodnicząca: 

……………………………….………