Sygn. akt: KIO 3194/24
Warszawa, 16
września 2024 r.
POSTANOWIENIE
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Patryk Pazura
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron i uczestników postępowania
w dniu 16
września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 2 września 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o zamówienie A. W.-K. i J. K. przedsiębiorców występujących wspólnie jako PPHU A`TU
Service s.c. z siedzibą w Andrespolu
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego, którym jest: Samodzielny Publiczny
Zakład Opieki Zdrowotnej Centralny Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
przy udziale
uczestnika po stronie zamawiającego wykonawcy Toruńskie Zakłady Materiałów
Opatrunkowych S.A. z siedzibą w Toruniu
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców
wspólnie
ubiegających
się
o
zamówienie
A.
W.-K.
i J. K.
przedsiębiorców występujących wspólnie jako PPHU A`TU Service s.c. z siedzibą
w Andrespolu kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy)
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………….………
Sygn. akt: KIO 3194/24
Uzasadnienie
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centralny Szpital Kliniczny
Uniwersytetu Medycznego w Łodzi (dalej „zamawiający”), prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego, o wartości powyżej progów unijnych, o których mowa w
art. 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r.,
poz. 1320) -
dalej „ustawa Pzp” pn. „Świadczenie kompleksowej usługi: dzierżawy, prania,
dezynfekcji
i transportu odzieży operacyjnej barierowej wraz z usługą dzierżawy i obsługi dystrybutorów
wydających oraz automatów zbierających dla Bloku Operacyjnego Centrum Kliniczno
Dydaktycznego CSK UM w Łodzi”, znak sprawy: ZP/122/2024 - dalej „postępowanie”
lub
„zamówienie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 23 sierpnia 2024 r., n
r ogłoszenia: 507372-2024, numer wydania Dz.U.
S: 164/2024.
W dniu
2 września 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o zamówienie A. W.-K. i J. K. przedsiębiorców występujących wspólnie jako PPHU A`TU
Service s.c. z siedzibą w Andrespolu (dalej: „odwołujący”) zostało wniesione odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej na czynności zamawiającego polegające na ustaleniu
treści dokumentów zamówienia w postaci Ogłoszenia, Specyfikacji Warunków Zamówienia
(dalej „SWZ”), Opisu Przedmiotu Zamówienia (dalej „OPZ”) - załącznik nr 1 SWZ oraz
odpowiednio treści propozycji umowy - załącznik nr 2a do SWZ, Formularza asortymentowo
- cenowego -
załącznik do SWZ z naruszeniem niżej wymienionych przepisów:
1. art. 7 pkt 29 ustawy Pzp
w związku z art. 99 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 oraz art. 16 pkt 1, pkt 2,
pkt 3 i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp
poprzez sformułowanie warunków zamówienia
w dokumentach postępowania w sposób niejednoznaczny oraz niewyczerpujący a także
w sposób naruszający uczciwą konkurencję i zasadę przejrzystości oraz
proporcjonalności w zakresie w jakim zamawiający opublikował: treści zawierające
rozbieżności w dokumentach SWZ, Ogłoszeniu, Formularzu asortymentowo - cenowym,
wzorze umowy w zakresie: wskazania w Formularzu asortymentowo-cenowym w
ramach jedynego kryte
rium ocennego, miejsca na wpisanie ceny dzierżawy
dystrybutorów wydających oraz dystrybutorów zbierających bieliznę operacyjną a w
propozycji treści Umowy w §11 zawarto postanowienia o użyczeniu tychże czterech
dystrybutorów
wraz
z wkalkulowaniem wynagrodzenia w cenie usługi dzierżawy odzieży operacyjnej,
podmiotowych środków dotyczących badania czystości mikrobiologicznej, wykonane
w pralni w
ykonawcy przez akredytowane laboratorium, stołu do pakowania odzieży
operacyjnej lub składarki automatycznej, treści warunku posiadania badania czystości
mikrobiologicznej, wykonane w pralni wykonawcy przez akredytowane laboratorium,
stołu do pakowania odzieży operacyjnej lub składarki automatycznej - min. 3 wymazy z
okresu 2021 - 2023 w SWZ a 2020 -
2022 w Ogłoszeniu, w OPZ wymagania w zakresie
tagów/ chipów poprzez żądanie, iż mają być zgodne z normami ISO 15693 i ISO 18000-
3, w pkt 5.3. do 5.12. OPZ wymagania w zakresie odzieży operacyjnej ponad wynikające
z normy PN EN 13795,
w pkt 6.1 do 6.7. OPZ wymagania w zakresie worków
transportowych ponad wynikające z normy ISO 20743, w Rozdziale VII pkt. 2 lit. b SWZ
wymagania
w zakresie odzieży operacyjnej ponad wynikające z wpisu do rejestru wyrobów
medycznych, normy EN 13795 i Certyfikatu Oeko-Tex Standard 100 klasa II, w OPZ
wymagania w zakresie parametrów zastępczej odzieży operacyjnej w przypadku awarii
dystrybutorów;
2. art.
106 ust. 2 i ust. 3 w związku z art. 16 pkt 1 i pkt 3 ustawy Pzp poprzez żądanie
przedmiotowych środków dowodowych nieproporcjonalnych do przedmiotu zamówienia,
które ograniczają uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców a tym samym
poprzez przygotowanie i przeprowadzanie postępowania o udzielenie zamówienia
w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców oraz w sposób nieproporcjonalny i żądanie złożenia przedmiotowych
środków dowodowych: w zakresie odzieży operacyjnej (Rozdział VII pkt. 2 lit. b SWZ
oraz 5.14.4 OPZ) -
Karty Danych Technicznych na tkaniny i wyroby potwierdzające niżej
wymienione
parametry: odzież wykonana ze specjalnej paroprzepuszczalnej (min 3700
g/m²/24h) i chłonnej tkaniny elanobawełnianej. Gramatura tkaniny min. 125 g/m2,
zawartość bawełny min. 50%, zawartość włókna węglowego nie może być większa niż
1,3% tkanina wykończona w taki sposób, aby nie gromadziła ładunków elektrycznych.
Pylenie max 3,7 log10. Odporność na przenikanie drobnoustrojów na sucho ≤ 100,
w zakresie worka do transportu bielizny (Rozdział VII pkt. 2 lit. c SWZ) - Karty Danych
Technicznych dla tka
niny, z której wykonane są worki do transportu bielizny, wystawione
przez producenta potwierdzające spełnienie parametrów szczegółowo określonych
w „Opisie Przedmiotu Zamówienia” - załącznik 1b do „Formularza Oferty tj. określonych
w pkt 6 OPZ o treści: 6.1. Worki wykonane z wytrzymałej tkaniny poliestrowej
o gramaturze 160 g/m². 6.2. Tkanina z aktywnym czynnikiem bakteriostatycznym
w postaci jonów srebra, które hamują wzrost bakterii i eliminują nieprzyjemne zapachy.
6.3. Worki do transportu bielizny w rozmiarze 130 cm x 70 cm w kolorze zielonym z
czerwonym znacznikiem. W górnej części worka zamocowane dwa troki do wiązania.
6.4. Każda sztuka zaopatrzona w chip umożliwiający monitorowanie wyrobu w obiegu
między Zamawiającym a Wykonawcą. 6.5. Czystość pod względem cząstek stałych 3,3
IPM, pylenie 3,7 log10. 6.6. Wytrzymałość na wypychanie na sucho ˃2000 kPa. 6.7.
Wytrzymałość na rozciąganie na sucho osnowa 1240N, wątek 1104N, a także
paroprzepuszczalność według metody Lyssy min. 4015 g/m²/24h;
art. 112 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 16 pkt 1, pkt 2 i pkt 3 ustawy Pzp poprzez
określenie warunku udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia i określenie w treści ogłoszenia o zamówieniu oraz w treści SWZ warunku
udziału
w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej: polegającego
na wykazaniu należytego wykonania, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub
ciągłych również należytego wykonywania, w okresie ostatnich trzech lat, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie - co najmniej jednej usługi
dzierżawy, prania odzieży operacyjnej barierowej wyposażonej w chipy wraz z
użyczeniem i obsługą dystrybutorów wydających i zbierających o wartości nie mniejszej
niż: 2.000.000,00 zł. (dwa miliony złotych 00/100), polegającego na posiadaniu w
miejscu realizacji usługi wydzieloną pralnicę tunelową do prania bielizny szpitalnej
zakończoną prasą oraz pralnico - wirówkę do prania barierowej odzieży operacyjnej, i
rozbieżności treści warunku posiadania badania czystości mikrobiologicznej, wykonane
w pralni Wykonawcy przez akredytowane laboratorium, stołu do pakowania odzieży
operacyjnej lub składarki automatycznej - min. 3 wymazy z okresu 2021 - 2023 w SWZ a
2022 w Ogłoszeniu;
art. 124 pkt 2 w związku z art. 16 pkt 1, pkt 2 i pkt 3 ustawy Pzp poprzez żądanie
podmiotowych środków dowodowych nieproporcjonalnych do stawianego warunku
udziału w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, gdyż żądanie dwóch referencji
na wykazanie warunku wykonania jednej usługi nie jest proporcjonalne a jednocześnie
nieprzejrzyste i narusza uczciwą konkurencję, ograniczając krąg potencjalnych
oferentów ponad uczciwą miarę;
art. 124 pkt 2 w związku z art. 16 pkt 1 i pkt 3 ustawy Pzp poprzez żądanie
podmiotowych środków dowodowych nieproporcjonalnych do przedmiotu postępowania
w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, gdyż żądanie posiadania pralnicy
tunelowej
do prania bielizny szpitalnej zakończoną prasą nie tylko nie jest proporcjonalne
do przedmiotu zamówienia, ale i wykracza poza ten przedmiot i narusza uczciwą
konkurencję ograniczając krąg potencjalnych oferentów.
Wskazując na powyższe zarzuty odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nakazanie z
amawiającemu dokonania zmiany treści SWZ i pozostałych dokumentów,
w sposób opisany w uzasadnieniu odwołania.
Izba ustaliła, że czynność zamawiającego stanowiąca podstawę zarzutów niniejszego
odwołania została dokonana w dniu 23 sierpnia 2024 r. W tym dniu zamawiający opublikował
Ogłoszenie o zamówieniu, SWZ i pozostałe dokumenty związane z postępowaniem.
Tym samym termin do wniesienia odwołania został dochowany.
Zamawiający w piśmie procesowym z 13 września 2024 r. - Odpowiedź na odwołanie
wniósł o oddalenie przedmiotowego odwołania w zakresie, w jakim nie zostało uznane przez
z
amawiającego. Jednocześnie poinformował o dokonaniu zmian w dokumentach
zamówienia.
Odwołujący w piśmie procesowym, przesłanym do akt sprawy w dniu 13 września
2024 r.
oświadczył, iż cofa w całości odwołanie wniesione w dniu 2 września 2024 r.
Przedmiotowe pismo zostało złożone w formie elektronicznej, podpisane przez osobę
upoważnioną do reprezentowania odwołującego.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 568 pkt 1 ustawy Pzp umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r.
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), nakazując dokonanie na rzecz odwołującego zwrotu
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości
stanowiącej 90% jego wartości.
Przewodnicząca:
……………………………….………