Sygn. akt: KIO 3210/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 17
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Ryszard Tetzlaff
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego w dniu 17 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 września 2024 r. przez wykonawcę T4B Sp. z o.o.,
Aleja Stanów Zjednoczonych 32/U15, 04-036 Warszawa w postępowaniu prowadzonym
przez
Gmina Żychlin, ul. Barlickiego 15, 99-322 Żychlin
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Ecoutility Sp. z o.o.,
Marcinkowo 63B, 11-030 Purda
postanawia:
Umorzyć postępowanie odwoławcze
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
T4B Sp. z o.o., Aleja Stanów Zjednoczonych 32/U15, 04-036
Warszawa kwoty 15
000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………...…….…….
Sygn. akt: KIO 3210/24
Uzasadnienie
Gmina Żychlin, ul. Barlickiego 15, 99-322 Żychlin zwana dalej „zamawiającym”,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie przepisów
ustawy z dnia z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r.,
poz. 1605 ze zm.) zwanej dalej:
„ustawy Pzp” albo „Pzp” pn. „System Indywidualnej
Segregacji Odpadów umożliwiający kontrolę selektywnej zbiórki w zabudowie
wielorodzinnej”, numer referencyjny: BPI.271.2.2024, zwane dalej „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 29.05.2024 r. pod nr OJ S 103/2024 316393 - 2024. Szacunkowa
wartość zamówienia, którego przedmiotem są dostawy, jest wyższa od kwot wskazanych
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
Dnia
2 września 2024 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
odwołanie względem czynności z 21 sierpnia 2024 r. (za pomocą platformy eZamówienia:
– wyboru oferty najkorzystniejszej Ecoutility Sp. z o.o.
Marcinkowo 63B 11-030 Purda zwanej dalej:
„Ecoutility” albo „przystępującym” złożył T4B
Sp. z o.o., Aleja Stanów Zjednoczonych 32/U15, 04-036 Warszawa zwany dalej: „T4B Sp. z
o.o.” albo „odwołującym”. Kopie odwołania zamawiający otrzymał w tym samym dniu (e-
mailem).
Odwołanie zostało podpisane przez adwokata umocowanego na podstawie
pełnomocnictwa z 02 września 2024 r. udzielonego przez dwóch V-ce P.Z. osoby ujawnione
i umocowane do łącznej reprezentacji zgodnie z załączonym dokumentem rejestrowym.
Zarzucił naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Ecoutility
pomimo, że Wykonawca ten nie spełnia warunków udziału w postępowaniu oraz nie złożył
w przewidzianym terminie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów
i oświadczeń;
2) art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Ecoutility pomimo,
że oferta tego Wykonawcy została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji
w rozumieniu art. 3 ust. 1 i art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji;
3) art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w zw. art. 118 ust. 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Ecoutility, pomimo, że jest ona niezgodna z przepisem art. 118 ust. 2
ustawy Pzp, ponieważ Ecoutility zgodnie z treścią oferty zamierza polegać na potencjale
Green Management Group Sp. z o.o. ul. Widok 13/31, 62-
070 Dąbrówka w zakresie
spełnienia warunków udziału w postępowaniu dotyczących doświadczenia wymaganego
w pkt 9.1.4 SWZ i jednocześnie nie zamierza powierzyć Green Management Group Sp.
z o.o. usług i robót budowlanych, które są elementem ww. warunku, co powoduje, że zakres
podwykonawstwa Green Management Group Sp. z o.o. i udostępnionych zasobów jest
znacznie węższy, niż zakres usług/robót budowlanych wskazany w warunku udziału
w postępowaniu w zakresie których nastąpiło udostępnienie potencjału przez ten podmiot;
4) art. 128 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Ecoutility do złożenia,
poprawienia lub uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów
i oświadczeń składanych w postępowaniu, pomimo, że dokumenty złożone 3 przez tego
Wykonawcę są niekompletne, zawierają błędy i nie potwierdzają spełnienia warunków
udziału w postępowaniu;
5) art. 128 ust. 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Ecoutility do złożenia wyjaśnień
w zakresie treści podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów
i oświadczeń składanych w postępowaniu;
6) 223 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Ecoutility do złożenia wyjaśnień
treści oferty i innych dokumentów i oświadczeń;
7) art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wybór oferty Ecoutility pomimo, że nie jest to oferta
najkorzystniejsza;
8) art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
W związku z powyższymi zarzutami wnosił o: 1) uwzględnienie odwołania, 2) nakazanie
zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz unieważnienia czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej, 3) nakazanie zamawiającemu odrzucenia oferty Ecoutility.
W ramach postępowania odwoławczego przystąpienie po stronie zamawiającego
zgłosił w dniu 06 września 2024 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
wykonawca Ecoutility w odpowiedzi na wezwanie z
03 września 2024 r. (za pomocą
platformy eZamówienia:
Izba stwierdziła skuteczność
zgłoszonego przystąpienia w związku z tym ww. wykonawca stał się uczestnikiem
postępowania odwoławczego.
Zamawiający w dniu 6 września 2024 r. (e-mailem) złożył odpowiedź na odwołanie
w ramach informacji o wartości szacunkowej zamówienia, w której wprost oświadczył, że
uwzględnia w całości odwołanie złożone przez odwołującego w postępowaniu. Stwierdził, że:
„(…) Zamawiający (gmina Żychlin) informuje, iż uwzględnia w całości zarzuty przedstawione
w wniesionym odwołaniu przez Spółkę: T4B Sp. z o.o., Aleja Stanów Zjednoczonych 32/U15,
036 Warszawa (NIP: 5262709541), reprezentowaną przez Adwokata Marcina
Radeckiego, Kancelaria Adwokacka Marcin Radecki, ul. Jana Nowaka-
Jeziorańskiego 44
lok. 69, 03-
982 Warszawa, dotyczącego wyboru oferty w postepowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego dla zadania: „System Indywidualnej Segregacji Odpadów
umożliwiający kontrolę selektywnej zbiórki w zabudowie wielorodzinnej”. Zamawiający podjął
decyzję o powtórzeniu czynności oceny oferty, opierając się na podstawowych zasadach
udzielania zamówień publicznych wynikających z przywołanych na wstępie przepisów, gdzie
Zamawiający ma prawo do samoistnego podjęcia decyzji o powtórzeniu dokonanych przez
siebie czynności w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o ile uzna, iż
dokonane uprzednio czynności są obarczone wadą lub zachodzą inne okoliczności
uzasadniające ich unieważnienie (potwierdzenie zamieszczenia informacji o unieważnieniu
czynności wyboru oferty – w załączeniu). Zamawiający powtórzy czynności oceny i wyboru
najkorzystniejszej oferty i dokona ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty o czym
niezwłocznie poinformuje, zgodnie z dyspozycją art. 253 ustawy Pzp o wyniku postepowania.
Biorąc powyższe, Zamawiający na podstawie art. 522 ust.1 ustawy z dnia 11 września 2019
roku, Prawo zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.) wnosi
o umorzenie mniejszego postępowania odwoławczego.(…)”. Odpowiedź została podpisana
przez Burmistrza Gminy Żychlin.
W dniu
10 września 2024 r. przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego został wezwany do złożenia, w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania,
oświadczenia w przedmiocie sprzeciwu wobec uwzględnienia w całości odwołania przez
zamawiającego.
W dniu
11 września 2024 r. (e-mailem) przystępujący złożył wniosek o umorzenie
z racji unieważnienia zaskarżonej odwołaniem czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
gdyż jak stwierdził brak jest substratu zaskarżenia. Pismo zostało podpisane jak
przystąpienie.
Izba wskazuje, że w swoim pierwszym wniosku o umorzenie przystępujący stwierdził,
że: „(…) Zamawiający w dniu 6.09.br. dokonał w sprawie w związku z wniesionym
odwołaniem czynności unieważnienia zaskarżonej odwołaniem czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej
informując o przystąpieniu do ponownej oceny i badania ofert
w postępowaniu w związku zarzutami odwołania.
Zawiadomienie tej treści zostało otrzymane bezpośrednio przez Przystępującego
w dniu 6.09.br
– treść pisma w załączeniu.
Ponadto tego samego dnia Zamawiający poinformował o dokonaniu unieważnienia
zaskarżonego wyboru i przystąpieniu do ponownego badania i oceny ofert w przetargu na
platformie prowadzonego postępowania:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/tenders/ocds-
148610-a902d5ec-1deb-11ef-a7c1-72acb4a2af8f
(…)
Link bezpośredni do pliku z czynnością zawiadomienia o unieważnieniu
zaskarżonego odwołaniem T4B wyboru oferty Przystępującego:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/tenderdocument/ocds-148610-a902d5ec-1deb-11efa7c1-
72acb4a2af8f/ocds-148610-a902d5ec-1deb-11ef-a7c1-72acb4a2af8f_12
Zgodnie
z uzasadnieniem unieważnienia zaskarżonego wyboru podanym przez
Zamawiającego: „W związku z złożonym odwołaniem do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w Warszawie przez jednego z Wykonawców biorących udział w postępowaniu,
Spółkę: T4B Sp. z o.o. (NIP: 5262709541), Aleja Stanów Zjednoczonych 32/U15, 04-036
Warszawa -
w celu wyjaśnienia potencjalnych niezgodności w dokonanym wyborze
i ponownej analizy złożonych ofert, Zamawiający podjął decyzję o unieważnieniu
czynności oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty i powtórzeniu czynności oceny
ofert.
Zamawiający podjął decyzję o powtórzeniu czynności oceny oferty, opierając się na
podstawowych zasadach udzielania zamówień publicznych wynikających z przywołanych na
wstępie przepisów, gdzie Zamawiający ma prawo do samoistnego podjęcia decyzji
o powtórzeniu dokonanych przez siebie czynności w toku postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego o ile uzna, iż dokonane uprzednio czynności są obarczone wadą
lub zachodzą inne okoliczności uzasadniające ich unieważnienie.
Zamawiający powtórzy czynności oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty
i dokona ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty
o czym niezwłocznie
poinformuje, zgodnie z dyspozycją art. 253 ustawy Pzp o wyniku postepowania.”
Zatem począwszy od dnia 6.09.2024r. objęta zarzutami odwołania czynność
wyboru oferty Przystępującego z dnia 21.08.2024r. została w całości unieważniona.
Ponadto Przystępujący nie posiada informacji jakoby Zamawiający miał dokonać
w sprawie czynności uwzględnienia odwołania.
W związku z powyższym brak jest sporu, który Izba mogłaby rozstrzygnąć na
aktualnym etapie postępowania (brak substratu zaskarżenia) a także czynności
Zamawiającego wobec której kierowane są zarzuty odwołania, w tych okolicznościach
niniejsze postępowanie odwoławcze stało się bezprzedmiotowe i zbędne.
Wobec tego
zaistniały przesłanki określone w art. 568 pkt. 2 Pzp do umorzenia
postępowania odwoławczego. (…)”
Następnie, przystępujący w dniu 11 września 2024 r. zwrócił się do Izby o
przekazanie pisma uwzgledniającego odwołanie. W odpowiedzi Izba przekazała
przystępującemu w dniu 12 września 2024 r. pismo w ramach którego nastąpiło
uwzględnienie odwołania w całości przez Zamawiającego.
W dniu
12 września 2024 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
przystępujący ponowił swój wniosek o umorzenie na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp. Stwierdził:
„(…) W nawiązaniu do otrzymanego w dniu dzisiejszym od Prezesa KIO pisma
Zamawiającego z dnia 6.09.br. (pismo Znak sprawy: BPI.271.2.2024) adresowanego
wyłącznie do Izby i nie przekazanego uprzednio Przystępującemu zawierającego
w szczególności następujące stanowisko:
Zamawiający informuje o uwzględnieniu wniesionego odwołania,
Zamawiający oświadcza, że podjął decyzję o powtórzeniu czynności oceny oferty, opierając
się na podstawowych zasadach udzielania zamówień publicznych wynikających
z przywołanych na wstępie przepisów, gdzie Zamawiający ma prawo do samoistnego
podjęcia decyzji o powtórzeniu dokonanych przez siebie czynności w toku postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego o ile uzna, iż dokonane uprzednio czynności są
obarczone wadą lub zachodzą inne okoliczności uzasadniające ich unieważnienie
potwierdzenie zamieszczenia informacji o unieważnieniu czynności wyboru oferty -
w załączeniu). Zamawiający powtórzy czynności oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty
i dokona ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty o czym niezwłocznie poinformuje,
zgodnie z dyspozycją art. 253 ustawy Pzp o wyniku postepowania.
Jednocześnie Zamawiający czynnością z dnia 6.09.br. o której wspomina
w powyższym piśmie i które załączył do pisma („potwierdzenie zamieszczenia informacji
o unieważnieniu czynności wyboru oferty - w załączeniu”).
dokonał unieważnienia zaskarżonej odwołaniem czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej Przystępującego z dnia 21.08.2024r. i poinformował o przystąpieniu do
ponownej czynności badania i oceny ofert w przetargu
Zgodnie z czynnością:
Wszyscy Wykonawcy
Dotyczy:
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie
przetargu nieograniczonego, na podstawie art. 132 i następne ustawy z dnia 11 września
2019 roku -
Prawo zamówień publicznych dla zadania: „System Indywidualnej Segregacji
Odpadów umożliwiający kontrolę selektywnej zbiórki w zabudowie wielorodzinnej"
INFORMACJA O UNIEWAŻNIENIU CZYNNOŚCI OCENY I WYBORU
NAJKORZYSTNIEJSZEJ OFERTY ORAZ O POWTÓRZENIU CZYNNOŚCI OCENY
OFERT
Działając na podstawie art. 16 i 17 ustawy z dnia 11 września 2019 roku - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 roku, poz. 1605 ze zm.) - Zamawiający informuje, iż
unieważnia czynności oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty oraz informuję
o powtórzeniu czynności oceny ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego
dla
zadania
p.n.:
„System Indywidualnej Segregacji Odpadów
umożliwiający kontrolę selektywnej zbiórki w zabudowie wielorodzinnej”.
W związku z złożonym odwołaniem do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w Warszawie przez jednego z Wykonawców biorących udział w postępowaniu, Spółkę: T4B
Sp. z o.o. (NIP: 5262709541),
Aleja Stanów Zjednoczonych 32/U15, 04-036 Warszawa -
w celu wyjaśnienia potencjalnych niezgodności w dokonanym wyborze i ponownej analizy
złożonych ofert, Zamawiający podjął decyzję o unieważnieniu czynności oceny i wyboru
najkorzystniejszej oferty i powtórzeniu czynności oceny ofert.
Zamawiający podjął decyzję o powtórzeniu czynności oceny oferty, opierając się na
podstawowych zasadach udzielania zamówień publicznych wynikających z przywołanych na
wstępie przepisów, gdzie Zamawiający ma prawo do samoistnego podjęcia decyzji
o powtórzeniu dokonanych przez siebie czynności w toku postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego o ile uzna, iż dokonane uprzednio czynności są obarczone wadą
lub zachodzą inne okoliczności uzasadniające ich unieważnienie.
Zamawiający powtórzy czynności oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty i dokona
ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty o czym niezwłocznie poinformuje, zgodnie
z dyspozycją art. 253 ustawy Pzp o wyniku postępowania. (…)
W świetle dokonanych przez Zamawiającego czynności na dzień dzisiejszy
czynność wyboru oferty najkorzystniejszej zaskarżona odwołaniem nie istnieje
i została przez Zamawiającego unieważniona w całości.
W konsekwencji
na dzień dzisiejszy nie istnieje w sprawie spór który Izba
miałaby rozstrzygnąć, skoro zaskarżony wybór został anulowany a Zamawiający
przystępuje do ponownych czynności badania i oceny ofert i jak sam wskazuje
w uzasadnieniu czynności unieważnienia wyboru w celu wyjaśnienia potencjalnych
niezgodności w dokonanym wyborze dokonywał będzie ponownej czynności oceny ofert
a ich wynikach poinformuje odrębną czynnością.
Zawiadomienie o unieważnieniu zaskarżonego rozstrzygnięcia zostało udostępnione
na platformie zakupowej a także przekazane bezpośrednio Przystępującemu w dniu
6.09.2024r.:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/tenders/ocds-148610-a902d5ec-1deb-11ef-a7c1-72acb4a2af8f
Link bezpośredni do pliku z czynnością zawiadomienia o unieważnieniu
zaskarżonego odwołaniem T4B wyboru oferty Przystępującego:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/tenderdocument/ocds-148610- a902d5ec-1deb-11ef-a7c1-
72acb4a2af8f/ocds-148610-a902d5ec-1deb-11ef-a7c1- 72acb4a2af8f 12
Dodatkowo w dniu dzisiejszym (12.09.br.)
Zamawiający w odpowiedzi na wniosek
Przystępującego czy Zamawiający uwzględnił odwołanie w przedmiotowej sprawie
oświadczył, że jedynie unieważnił wybór oferty najkorzystniejszej:
Treść wiadomości
Zmawiający w nawiązaniu do otrzymanego w dniu 11 września 2024 roku, zapytania
Zamawiający (gmina Żychlin) informuje, że pismem z dnia 6 września 2024 roku, przestanym
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie poinformował że powtórzy czynności
oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty i dokona ponownego wyboru najkorzystniejszej
oferty i wniósł na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 roku, Prawo
zamówień publicznych (t.j.: Dz. U, z 2023 r. poz. 1605 ze zm.)o umorzenie postępowania
odwoławczego w związku z wniesionym odwołaniem przez: przez Spółkę: T4B Sp. z o.o.,
Aleja Stanów Zjednoczonych 32/U15,04-036 Warszawa. (oświadczenie Zamawiającego
w załączeniu)
Uwzględniając powyższe okoliczności, w ocenie Przystępującego w sprawie
zaistniały przesłanki określone w art. 568 pkt. 2 Pzp do umorzenia postępowania
odwoławczego.
W związku z powyższym brak jest sporu, który Izba mogłaby rozstrzygnąć na
aktualnym etapie postępowania (brak substratu zaskarżenia) a także czynności
Zamawiającego wobec której kierowane są zarzuty odwołania, w tych okolicznościach
niniejsze postępowanie odwoławcze stało się bezprzedmiotowe i zbędne.
Art. 552 ust. 1 ustawy Pzp nakazuje, aby Izba orzekając wzięła za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego. Dlatego Izba może badać okoliczności,
które zaszły po wniesieniu odwołania, i oceniać je w kontekście badania przesłanki z art. 568
pkt 2 Prawa zamówień publicznych, wydając orzeczenie - podobnie Izba uznała w sprawach
sygn. akt KIO 3535/21,KIO 3638/21, KIO 219/22, KIO 225/22, KIO 471/22 oraz KIO 709/22,
KIO 31/23, KIO 85/24.
Unieważnienie zaskarżonej czynności oraz ponowne badanie ofert powoduje więc, że
spór staje się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu zaskarżeniu w drodze odwołania
będzie podlegała nowa czynność Zamawiającego.
Zamawiający w dniu 6 września 2024 r. dokonał unieważnienia w całości zaskarżonej
odwołaniem czynności wyboru oferty Przystępującego i przystąpił do ponowienia badania
i oceny ofert. Powyższe powoduje, że dalsze prowadzenie postępowania odwoławczego
stało się zbędne.
Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności wyboru z dnia 21.08.br., która
przestała być aktualna i została unieważniona czynnością Zamawiającego z 6.09.br.
Tym samym nie istnieje tzw. substrat zaskarżenia, niezbędny do tego, aby Izba mogła
rozpoznać odwołanie merytorycznie i stwierdzić, czy zamawiający dopuścił się naruszenia
przepisów ustawy Pzp, czy nie. Mając na uwadze powyższe, Przystępujący wnosi
o umorzenie niniejszego postępowania odwoławczego. (…).
W dniu
13 września 2024 r. (e-mailem) zamawiający ponownie przesłał do Izby
wcześniejsze pismo z 6 września 2024 r., w ramach którego uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione we wniesionym odwołaniu.
W dniu 13 września 2024 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
przystępujący wniósł sprzeciw.
Jednocześnie, w ślad za pismem z dnia 12.09.2024 r.
podtrzym
ał wniosek o umorzenie postępowania ze względu na unieważnienie zaskarżonej
czynności zamawiającego, a tym samym zbędność wyrokowania w niniejszej sprawie.
Sprzeciw został podpisany tak jak przystąpienie.
W dniu 17
września 2024 r. (e-mailem) przystępujący złożył pismo procesowe
w ramach którego wnosił o umorzenie postępowania na postawie art. 568 pkt 2 Pzp, albo
o oddalenie odwołania. Pismo zostało podpisane jak przystąpienie.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Odnośnie odwołania Izba uwzględniła wniosek Przystępującego w ramach pisma
z 11, 12, 13 i 17.09.2024 r.
i umorzyła postępowanie na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp zgodnie
z którym Izba umarza postępowanie odwoławcze w przypadku stwierdzenia, że dalsze
postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne.
Zgodnie ze stanowiskiem doktryny
Podstawą do umorzenia postępowania jest
również stwierdzenie przez Izbę, że postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne. Ustawodawca nie doprecyzował, o jakie sytuacje chodzi. Z pewnością
dyspozycją przepisu objęte będą sytuacje utraty bytu prawnego przez stronę odwołania,
na skutek likwidacji lub śmierci odwołującego. Wydaje się również, że podstawa umorzenia
zaistnieje, jeśli zamawiający przed zakończeniem rozprawy unieważni postępowanie,
wówczas spór stanie się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu zaskarżeniu w drodze
odwołania będzie podlegała nowa czynność zamawiającego.” (Komentarz Prawo Zamówień
Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C. H. Beck, W-wa 2021, str. 1236).
W ocenie Izby do takich sytuacji zalicza się również sytuacja, która zaistniała
w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz postępowaniu
odwoławczym.
Wymaga podkreślenia, że dla możliwości rozpoznania przez Izbę wniesionego
odwołania konieczne jest, aby dotyczyło ono czynności bądź zaniechania Zamawiającego.
Oznacza to, że na moment wniesienia odwołania musi istnieć substrat zaskarżenia,
stanowiący podstawę dla Wykonawcy do wniesienia środka ochrony prawnej w postaci
odwołania, zawierającego uzasadnienie faktyczne i prawne odnoszące się do zaskarżanych
czynności bądź zaniechań. W niniejszej sprawie niewątpliwie substratem zaskarżenia była
czynność wyboru oferty najkorzystniejszej z 21 sierpnia 2024 r.
Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 552 ust. 1 Pzp, Izba wydając orzeczenie jest
zobowiązana wziąć pod uwagę stan rzeczy ustalony na moment zamknięcia rozprawy.
Ustawodawca przewidział zatem sytuację, w której może dojść do zmian w toku
postępowania o udzielenie zamówienia – co Izba zobowiązana jest uwzględnić wydając
orzeczenie w sprawie. Podkreślenia wymaga – co jest istotne dla rozstrzygnięcia niniejszego
sporu
– że przepisy Pzp nie zobowiązują Zamawiającego do zawieszenia postępowania
o udzielenie zamówienia, na skutek wniesienia odwołania. Zaś, zgodnie z treścią art. 552
ust. 1 Pzp, Izba wydając orzeczenie zobowiązana jest uwzględnić stan rzeczy ustalony
w toku postępowania, zatem zobowiązana jest również uwzględnić czynności
Zamawiającego, które miały miejsce po wniesionym odwołaniu - do czasu zamknięcia
rozprawy.
Izba wskazuje, że treść art. 552 ust. 1 Pzp, podobnie jak interpretacja art. 316 § 1
kpc, w myśl którego podstawą wydania przez sąd wyroku jest stan rzeczy istniejący
w chwili zamknięcia rozprawy – nakazuje uwzględnienie aktualnego stanu faktycznego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Ponadto stan rzeczy - o którym mowa jest
w przepisie art. 552 ust. 1 Pzp -
należy analogicznie - jak w art. 316 § 1 kpc - interpretować
jako okoliczności faktyczne ustalone przed zamknięciem rozprawy oraz stan prawny, tj.
obowiązujące przepisy, które mogą stanowić podstawę rozstrzygnięcia (wyrok SN
z 25.06.2015r., sygn. akt: V CSK 535/14, wyrok Sądu Apelacyjnego ze Szczecina
z 13.09.2018 r., sygn. akt: I Aga 159/18).
Mając powyższe na uwadze, niewątpliwe zadaniem Izby jest rozstrzyganie na datę
zamknięcia rozprawy - zgodnie z art. 552 ust. 1 Pzp.
W tym jednakże wypadku brak jest substratu zaskarżenia, tzn. czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej z 21 sierpnia 2024 r.
, która stała u podstaw sformułowania
postawionych zarzutów. Zamawiający bowiem jak Izba ustalił i zweryfikowała na stronie
prowadzonego postępowania unieważnił w dniu 06.09.2024 r. czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej z 21 sierpnia 2024 r.
Stwierdził co następuję: „W dniu 21 sierpnia 2024
roku, Zamawiający poinformował Wykonawców biorących udział w powyższym
postepowaniu (informacja przesłana zgodnie z zasadami określonym w SWZ za
pośrednictwem
platformy
e-Zamówienia,
dostępnej
pod
adresem
https://ezamowienia.gov.pl) o wyborze najkorzystniejszej oferty, w postepowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego dla zadania p.n.: „System Indywidualnej Segregacji
Odpadów umożliwiający kontrolę selektywnej zbiórki w zabudowie wielorodzinnej”.
W związku z złożonym odwołaniem do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w Warszawie przez jednego z Wykonawców biorących udział w postępowaniu, Spółkę: T4B
Sp. z o.o. (NIP: 5262709541), Aleja Stanów Zjednoczonych 32/U15, 04-036 Warszawa -
w celu wyjaśnienia potencjalnych niezgodności w dokonanym wyborze i ponownej analizy
złożonych ofert, Zamawiający podjął decyzję o unieważnieniu czynności oceny i wyboru
najkorzystniejszej oferty i powtórzeniu czynności oceny ofert.
Zamawiający podjął decyzję o powtórzeniu czynności oceny oferty, opierając się na
podstawowych zasadach udzielania zamówień publicznych wynikających z przywołanych na
wstępie przepisów, gdzie Zamawiający ma prawo do samoistnego podjęcia decyzji
o powtórzeniu dokonanych przez siebie czynności w toku postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego o ile uzna, iż dokonane uprzednio czynności są obarczone wadą
lub zachodzą inne okoliczności uzasadniające ich unieważnienie.
Zamawiający powtórzy czynności oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty i dokona
ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty o czym niezwłocznie poinformuje, zgodnie
z dyspozycją art. 253 ustawy Pzp o wyniku postepowania. (…)”.
Należy także zauważyć, że w postępowaniu miało co prawda miejsce uwzględnienie
odwołania w całości, ale także Zamawiający unieważnił samodzielnie czynność będącą
podstawą odwołania odpadł więc substrat zaskarżenia. W takiej sytuacji Izba miał do
czynienia z możliwością umorzenia postępowania na podstawie art. 568 pkt 3 Pzp tylko jeśli
nie zostałby wniesiony sprzeciw. Wobec wniesienia sprzeciwu nie było możliwości umorzenia
postępowania na podstawie art. 568 pkt 3 Pzp, ale nadal istniały przesłanki do umorzenia
post
ępowania na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp z uwagi na brak substratu zaskarżenia.
Jednocześnie w związku z umorzeniem postępowania z bezprzedmiotowości wniesiony
sprzeciw nie ma znaczenia procesowego.
Wobec powyższego Izba umorzyła postępowanie
na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U.
z 2020 r. poz. 2437) z którego wynika, że w przypadku umorzenia na skutek stwierdzenia, że
dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, koszty
o
których mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, a przez art. 574 Pzp należy rozumieć, że
Izba orzeka o dokonaniu zwrotu Odwołującemu uiszczonego wpisu w wysokości 15 000 zł 00
gr., o czym orzeczono w pkt 2 sentencji orzeczenia.
Przewodniczący:
………………………………