KIO 3210/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia 17 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 22.10.2024

Sygn. akt: KIO 3210/24 

POSTANOWIENIE 

Warszawa, dnia 17 

września 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -    w składzie: 

Przewodniczący: 

Ryszard Tetzlaff 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestnika postępowania 

odwoławczego w dniu 17 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  2  września  2024  r.  przez  wykonawcę  T4B  Sp.  z  o.o., 

Aleja  Stanów  Zjednoczonych  32/U15,  04-036  Warszawa  w  postępowaniu  prowadzonym 

przez 

Gmina Żychlin, ul. Barlickiego 15, 99-322 Żychlin 

przy  udziale  uczestnika  po  stronie  zamawiającego  –  wykonawcy  Ecoutility  Sp.  z  o.o., 

Marcinkowo 63B, 11-030 Purda

postanawia:  

Umorzyć postępowanie odwoławcze 

Nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

T4B  Sp.  z  o.o.,  Aleja  Stanów  Zjednoczonych  32/U15,  04-036 

Warszawa  kwoty  15 

000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy), 

uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 

Na  orzeczenie 

–  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby Odwoławczej  do  Sądu Okręgowego  w  Warszawie  – 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodniczący: 

…………...…….……. 


Sygn. akt: KIO 3210/24 

Uzasadnienie 

Gmina  Żychlin,  ul.  Barlickiego  15,  99-322  Żychlin  zwana  dalej  „zamawiającym”

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  na  podstawie  przepisów 

ustawy z dnia z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., 

poz.  1605  ze  zm.)  zwanej  dalej: 

„ustawy  Pzp”  albo  „Pzp”  pn.  „System  Indywidualnej 

Segregacji  Odpadów  umożliwiający  kontrolę  selektywnej  zbiórki  w  zabudowie 

wielorodzinnej”, numer referencyjny: BPI.271.2.2024, zwane dalej „postępowaniem”.   

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  w  dniu  29.05.2024  r.  pod  nr  OJ  S  103/2024    316393  -  2024.  Szacunkowa 

wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  dostawy,  jest  wyższa  od  kwot  wskazanych                  

w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.   

Dnia 

2  września  2024  r.  (wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)                   

odwołanie  względem  czynności  z  21  sierpnia  2024  r.  (za  pomocą  platformy  eZamówienia: 

https://ezamowienia.gov.pl

–  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  Ecoutility  Sp.  z  o.o. 

Marcinkowo  63B  11-030  Purda  zwanej  dalej: 

„Ecoutility”  albo  „przystępującym”  złożył  T4B 

Sp. z o.o., Aleja Stanów Zjednoczonych 32/U15, 04-036 Warszawa zwany dalej: „T4B Sp. z 

o.o.”  albo  „odwołującym”.  Kopie  odwołania  zamawiający  otrzymał  w  tym  samym  dniu  (e-

mailem). 

Odwołanie  zostało  podpisane  przez  adwokata  umocowanego  na  podstawie 

pełnomocnictwa z 02 września 2024 r. udzielonego przez dwóch V-ce P.Z. osoby ujawnione  

i umocowane do łącznej reprezentacji zgodnie z załączonym dokumentem rejestrowym. 

Zarzucił naruszenie: 

1) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Ecoutility 

pomimo,  że  Wykonawca  ten  nie  spełnia  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  nie  złożył                

w  przewidzianym  terminie  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  innych  dokumentów                     

i oświadczeń;  

2) art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Ecoutility pomimo, 

że  oferta  tego  Wykonawcy  została  złożona  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji                          

w  rozumieniu  art.  3  ust.  1  i  art.  14  ust.  1  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji;  


3)  art.  226  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  w  zw.  art.  118  ust.  2  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  Ecoutility,  pomimo,  że  jest  ona  niezgodna  z  przepisem  art.  118  ust.  2 

ustawy  Pzp,  ponieważ  Ecoutility  zgodnie  z  treścią  oferty  zamierza  polegać  na  potencjale 

Green  Management  Group  Sp.  z  o.o.  ul.  Widok  13/31,  62-

070  Dąbrówka  w  zakresie 

spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  dotyczących  doświadczenia  wymaganego                  

w  pkt  9.1.4  SWZ  i  jednocześnie  nie  zamierza  powierzyć  Green  Management  Group  Sp.                 

z o.o. usług i robót budowlanych, które są elementem ww. warunku, co powoduje, że zakres 

podwykonawstwa  Green  Management  Group  Sp.  z  o.o.  i  udostępnionych  zasobów  jest 

znacznie  węższy,  niż  zakres  usług/robót  budowlanych  wskazany  w  warunku  udziału                              

w postępowaniu w zakresie których nastąpiło udostępnienie potencjału przez ten podmiot;  

4)  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Ecoutility  do  złożenia, 

poprawienia  lub  uzupełnienia  podmiotowych  środków  dowodowych,  innych  dokumentów                 

i  oświadczeń  składanych  w  postępowaniu,  pomimo,  że  dokumenty  złożone  3  przez  tego 

Wykonawcę  są  niekompletne,  zawierają  błędy  i  nie  potwierdzają  spełnienia  warunków 

udziału w postępowaniu;  

5) art. 128 ust. 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Ecoutility do złożenia wyjaśnień                             

w  zakresie  treści  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  innych  dokumentów                                      

i oświadczeń składanych w postępowaniu;  

6)  223  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Ecoutility  do  złożenia  wyjaśnień 

treści oferty i innych dokumentów i oświadczeń;  

7)  art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  wybór  oferty  Ecoutility  pomimo,  że  nie jest  to  oferta 

najkorzystniejsza;  

8) art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający 

zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.  

W  związku  z  powyższymi  zarzutami  wnosił  o:  1)  uwzględnienie  odwołania,  2)  nakazanie 

zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz unieważnienia czynności 

wyboru oferty najkorzystniejszej, 3) nakazanie zamawiającemu odrzucenia oferty Ecoutility. 

W  ramach  postępowania  odwoławczego  przystąpienie  po  stronie  zamawiającego 

zgłosił w dniu 06 września 2024 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP) 

wykonawca  Ecoutility  w  odpowiedzi  na  wezwanie  z 

03  września  2024  r.  (za  pomocą 

platformy  eZamówienia: 

https://ezamowienia.gov.pl

Izba  stwierdziła  skuteczność 

zgłoszonego  przystąpienia  w  związku  z  tym  ww.  wykonawca  stał  się  uczestnikiem 

postępowania odwoławczego. 

Zamawiający  w  dniu  6  września  2024  r.  (e-mailem)  złożył  odpowiedź  na  odwołanie               

w  ramach  informacji  o  wartości  szacunkowej  zamówienia,  w  której  wprost  oświadczył,  że


uwzględnia w całości odwołanie złożone przez odwołującego w postępowaniu. Stwierdził, że: 

„(…) Zamawiający (gmina Żychlin) informuje, iż uwzględnia w całości zarzuty przedstawione 

w wniesionym odwołaniu przez Spółkę: T4B Sp. z o.o., Aleja Stanów Zjednoczonych 32/U15, 

036  Warszawa  (NIP:  5262709541),  reprezentowaną  przez  Adwokata  Marcina 

Radeckiego,  Kancelaria  Adwokacka  Marcin  Radecki,  ul.  Jana  Nowaka-

Jeziorańskiego  44 

lok.  69,  03-

982  Warszawa,  dotyczącego  wyboru  oferty  w  postepowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  dla  zadania:  „System  Indywidualnej  Segregacji  Odpadów 

umożliwiający kontrolę selektywnej zbiórki w zabudowie wielorodzinnej”. Zamawiający podjął 

decyzję  o  powtórzeniu  czynności  oceny  oferty,  opierając  się  na  podstawowych  zasadach 

udzielania zamówień publicznych wynikających z przywołanych na wstępie przepisów, gdzie 

Zamawiający ma  prawo  do  samoistnego  podjęcia  decyzji  o  powtórzeniu dokonanych przez 

siebie  czynności  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  o  ile  uzna,  iż 

dokonane  uprzednio  czynności  są  obarczone  wadą  lub  zachodzą  inne  okoliczności 

uzasadniające  ich  unieważnienie  (potwierdzenie  zamieszczenia  informacji  o  unieważnieniu 

czynności wyboru oferty – w załączeniu). Zamawiający powtórzy czynności oceny i wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  i  dokona  ponownego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  o  czym 

niezwłocznie poinformuje, zgodnie z dyspozycją art. 253 ustawy Pzp o wyniku postepowania. 

Biorąc powyższe, Zamawiający na podstawie art. 522 ust.1 ustawy z dnia 11 września 2019 

roku,  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.:  Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  1605  ze  zm.)  wnosi                          

o  umorzenie  mniejszego  postępowania  odwoławczego.(…)”.  Odpowiedź  została  podpisana 

przez Burmistrza Gminy Żychlin.   

W dniu 

10 września 2024 r. przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie 

zamawiającego został wezwany do złożenia, w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania, 

oświadczenia  w  przedmiocie  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  w  całości  odwołania  przez 

zamawiającego.  

W  dniu 

11  września  2024  r.  (e-mailem)  przystępujący  złożył  wniosek  o  umorzenie                  

z  racji  unieważnienia  zaskarżonej  odwołaniem  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej, 

gdyż  jak  stwierdził  brak  jest  substratu  zaskarżenia.  Pismo  zostało  podpisane  jak 

przystąpienie.  

Izba wskazuje, że w swoim pierwszym wniosku o umorzenie przystępujący stwierdził, 

że:  „(…)  Zamawiający  w  dniu  6.09.br.  dokonał  w  sprawie  w  związku  z  wniesionym 

odwołaniem czynności unieważnienia zaskarżonej odwołaniem czynności wyboru oferty 

najkorzystniejszej 

informując  o  przystąpieniu  do  ponownej  oceny  i  badania  ofert                         

w postępowaniu w związku  zarzutami odwołania.  

Zawiadomienie  tej  treści  zostało  otrzymane  bezpośrednio  przez  Przystępującego                

w dniu 6.09.br 

– treść pisma w załączeniu.  


Ponadto  tego  samego  dnia  Zamawiający  poinformował  o  dokonaniu  unieważnienia 

zaskarżonego wyboru i przystąpieniu do ponownego badania i oceny ofert w przetargu  na 

platformie  prowadzonego  postępowania: 

https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/tenders/ocds-

148610-a902d5ec-1deb-11ef-a7c1-72acb4a2af8f

(…) 

Link  bezpośredni  do  pliku  z  czynnością  zawiadomienia  o  unieważnieniu 

zaskarżonego odwołaniem T4B wyboru oferty Przystępującego:  

https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/tenderdocument/ocds-148610-a902d5ec-1deb-11efa7c1-

72acb4a2af8f/ocds-148610-a902d5ec-1deb-11ef-a7c1-72acb4a2af8f_12

Zgodnie 

z  uzasadnieniem  unieważnienia  zaskarżonego  wyboru  podanym  przez 

Zamawiającego:  „W  związku  z  złożonym  odwołaniem  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej w Warszawie przez jednego z Wykonawców biorących udział w postępowaniu, 

Spółkę:  T4B  Sp.  z  o.o.  (NIP:  5262709541),  Aleja  Stanów  Zjednoczonych  32/U15,  04-036 

Warszawa  - 

w  celu  wyjaśnienia  potencjalnych  niezgodności  w  dokonanym  wyborze                              

i  ponownej  analizy  złożonych  ofert,  Zamawiający  podjął  decyzję  o  unieważnieniu 

czynności  oceny  i  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i  powtórzeniu  czynności  oceny 

ofert. 

Zamawiający  podjął  decyzję  o  powtórzeniu  czynności  oceny  oferty,  opierając  się  na 

podstawowych zasadach udzielania zamówień publicznych wynikających z przywołanych na 

wstępie  przepisów,  gdzie  Zamawiający  ma  prawo  do  samoistnego  podjęcia  decyzji                           

o  powtórzeniu  dokonanych  przez  siebie  czynności  w  toku  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  o  ile  uzna,  iż  dokonane  uprzednio  czynności  są  obarczone  wadą 

lub zachodzą inne okoliczności uzasadniające ich unieważnienie.  

Zamawiający  powtórzy  czynności  oceny  i  wyboru  najkorzystniejszej  oferty                   

i  dokona  ponownego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty 

o  czym  niezwłocznie 

poinformuje, zgodnie z dyspozycją art. 253 ustawy Pzp o wyniku postepowania.”  

Zatem  począwszy  od  dnia  6.09.2024r.  objęta  zarzutami  odwołania  czynność 

wyboru oferty Przystępującego z dnia 21.08.2024r.  została w całości unieważniona.  

Ponadto Przystępujący nie posiada informacji jakoby Zamawiający miał dokonać                     

w sprawie czynności uwzględnienia odwołania.  

W  związku  z  powyższym  brak  jest  sporu,  który  Izba  mogłaby  rozstrzygnąć  na 

aktualnym  etapie  postępowania  (brak  substratu  zaskarżenia)  a  także  czynności 

Zamawiającego  wobec  której  kierowane  są  zarzuty  odwołania,  w  tych  okolicznościach 

niniejsze postępowanie odwoławcze stało się bezprzedmiotowe i zbędne.  

Wobec tego 

zaistniały przesłanki określone w art. 568 pkt. 2 Pzp do umorzenia 

postępowania odwoławczego. (…)”  

Następnie,  przystępujący  w  dniu  11  września  2024  r.  zwrócił  się  do  Izby  o 

przekazanie  pisma  uwzgledniającego  odwołanie.  W  odpowiedzi  Izba  przekazała 


przystępującemu  w  dniu  12  września  2024  r.  pismo  w  ramach  którego  nastąpiło 

uwzględnienie odwołania w całości przez Zamawiającego.  

W dniu 

12 września 2024 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP) 

przystępujący ponowił swój wniosek o umorzenie na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp. Stwierdził:  

„(…)  W  nawiązaniu  do  otrzymanego  w  dniu  dzisiejszym  od  Prezesa  KIO  pisma 

Zamawiającego  z  dnia  6.09.br.  (pismo  Znak  sprawy:  BPI.271.2.2024)  adresowanego 

wyłącznie  do  Izby  i  nie  przekazanego  uprzednio  Przystępującemu  zawierającego                            

w szczególności następujące stanowisko: 

Zamawiający informuje o uwzględnieniu wniesionego odwołania, 

Zamawiający oświadcza, że podjął decyzję o powtórzeniu czynności oceny oferty, opierając 

się  na  podstawowych  zasadach  udzielania  zamówień  publicznych  wynikających                              

z  przywołanych  na  wstępie  przepisów,  gdzie  Zamawiający  ma  prawo  do  samoistnego 

podjęcia  decyzji  o  powtórzeniu  dokonanych  przez  siebie  czynności  w  toku  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  o  ile  uzna,  iż  dokonane  uprzednio  czynności  są 

obarczone  wadą  lub  zachodzą  inne  okoliczności  uzasadniające  ich  unieważnienie 

potwierdzenie  zamieszczenia  informacji  o  unieważnieniu  czynności  wyboru  oferty  -                            

w  załączeniu).  Zamawiający  powtórzy  czynności  oceny  i  wyboru  najkorzystniejszej  oferty                    

i  dokona  ponownego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  o  czym  niezwłocznie  poinformuje, 

zgodnie z dyspozycją art. 253 ustawy Pzp o wyniku postepowania. 

Jednocześnie  Zamawiający  czynnością  z  dnia  6.09.br.  o  której  wspomina                            

w  powyższym  piśmie  i  które  załączył  do  pisma  („potwierdzenie  zamieszczenia  informacji                              

o unieważnieniu czynności wyboru oferty - w załączeniu”). 

dokonał  unieważnienia  zaskarżonej  odwołaniem  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej Przystępującego z dnia 21.08.2024r. i poinformował o przystąpieniu do 

ponownej czynności badania i oceny ofert w przetargu 

Zgodnie z czynnością: 

Wszyscy Wykonawcy 

Dotyczy: 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie 

przetargu  nieograniczonego,  na  podstawie  art.  132  i  następne  ustawy  z  dnia  11  września 

2019 roku - 

Prawo zamówień publicznych dla zadania: „System Indywidualnej Segregacji 

Odpadów umożliwiający kontrolę selektywnej zbiórki w zabudowie wielorodzinnej" 

INFORMACJA  O  UNIEWAŻNIENIU  CZYNNOŚCI  OCENY  I  WYBORU 

NAJKORZYSTNIEJSZEJ  OFERTY  ORAZ  O  POWTÓRZENIU  CZYNNOŚCI  OCENY 

OFERT 


Działając  na  podstawie  art.  16  i  17  ustawy  z  dnia  11  września  2019  roku  -  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 roku, poz. 1605 ze zm.)  - Zamawiający informuje, iż 

unieważnia  czynności  oceny  i  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  oraz  informuję                       

o powtórzeniu czynności oceny ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia 

publicznego 

dla 

zadania 

p.n.: 

„System  Indywidualnej  Segregacji  Odpadów 

umożliwiający kontrolę selektywnej zbiórki w zabudowie wielorodzinnej”. 

W  związku  z  złożonym  odwołaniem  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej                       

w Warszawie przez jednego z Wykonawców biorących udział w postępowaniu, Spółkę: T4B 

Sp.  z  o.o.  (NIP:  5262709541), 

Aleja  Stanów  Zjednoczonych  32/U15,  04-036  Warszawa  -                    

w  celu  wyjaśnienia  potencjalnych  niezgodności  w  dokonanym  wyborze  i  ponownej  analizy 

złożonych  ofert,  Zamawiający  podjął  decyzję  o  unieważnieniu  czynności  oceny  i  wyboru 

najkorzystniejszej oferty i powtórzeniu czynności oceny ofert. 

Zamawiający podjął  decyzję o powtórzeniu czynności  oceny oferty,  opierając się na 

podstawowych zasadach udzielania zamówień publicznych wynikających z przywołanych na 

wstępie  przepisów,  gdzie  Zamawiający  ma  prawo  do  samoistnego  podjęcia  decyzji                       

o  powtórzeniu  dokonanych  przez  siebie  czynności  w  toku  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  o  ile  uzna,  iż  dokonane  uprzednio  czynności  są  obarczone  wadą 

lub zachodzą inne okoliczności uzasadniające ich unieważnienie. 

Zamawiający  powtórzy  czynności  oceny  i  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i  dokona 

ponownego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  o  czym  niezwłocznie  poinformuje,  zgodnie                   

z dyspozycją art. 253 ustawy Pzp o wyniku postępowania. (…) 

W  świetle  dokonanych  przez  Zamawiającego  czynności  na  dzień  dzisiejszy 

czynność  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  zaskarżona  odwołaniem  nie  istnieje                        

i została przez Zamawiającego unieważniona w całości. 

W  konsekwencji 

na  dzień  dzisiejszy  nie  istnieje  w  sprawie  spór  który  Izba 

miałaby  rozstrzygnąć,  skoro  zaskarżony  wybór  został  anulowany  a  Zamawiający 

przystępuje  do  ponownych  czynności  badania  i  oceny  ofert  i  jak  sam  wskazuje                                            

w  uzasadnieniu  czynności  unieważnienia  wyboru  w  celu  wyjaśnienia  potencjalnych 

niezgodności  w  dokonanym  wyborze  dokonywał  będzie  ponownej  czynności  oceny  ofert                   

a ich wynikach poinformuje odrębną czynnością. 

Zawiadomienie o unieważnieniu zaskarżonego rozstrzygnięcia zostało udostępnione 

na  platformie  zakupowej  a  także  przekazane  bezpośrednio  Przystępującemu  w  dniu 

6.09.2024r.: 

https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/tenders/ocds-148610-a902d5ec-1deb-11ef-a7c1-72acb4a2af8f

Link  bezpośredni  do  pliku  z  czynnością  zawiadomienia  o  unieważnieniu 

zaskarżonego odwołaniem T4B wyboru oferty Przystępującego: 


https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/tenderdocument/ocds-148610-  a902d5ec-1deb-11ef-a7c1-

72acb4a2af8f/ocds-148610-a902d5ec-1deb-11ef-a7c1- 72acb4a2af8f 12

Dodatkowo  w  dniu  dzisiejszym  (12.09.br.) 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  wniosek 

Przystępującego  czy  Zamawiający  uwzględnił  odwołanie  w  przedmiotowej  sprawie 

oświadczył, że jedynie unieważnił wybór oferty najkorzystniejszej

Treść wiadomości 

Zmawiający w nawiązaniu do otrzymanego w dniu 11 września 2024 roku, zapytania 

Zamawiający (gmina Żychlin) informuje, że pismem z dnia 6 września 2024 roku, przestanym 

do  Prezesa Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  Warszawie poinformował  że powtórzy czynności 

oceny  i  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i  dokona  ponownego  wyboru  najkorzystniejszej 

oferty  i  wniósł  na  podstawie  art.  522  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  roku,  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.:  Dz.  U,  z  2023  r.  poz.  1605  ze  zm.)o  umorzenie  postępowania 

odwoławczego  w  związku  z  wniesionym  odwołaniem  przez:  przez  Spółkę:  T4B  Sp.  z  o.o., 

Aleja  Stanów  Zjednoczonych  32/U15,04-036  Warszawa.  (oświadczenie  Zamawiającego                   

w załączeniu) 

Uwzględniając  powyższe  okoliczności,  w  ocenie  Przystępującego  w  sprawie 

zaistniały  przesłanki  określone  w  art.  568  pkt.  2  Pzp  do  umorzenia  postępowania 

odwoławczego. 

W  związku  z  powyższym  brak  jest  sporu,  który  Izba  mogłaby  rozstrzygnąć  na 

aktualnym  etapie  postępowania  (brak  substratu  zaskarżenia)  a  także  czynności 

Zamawiającego  wobec  której  kierowane  są  zarzuty  odwołania,  w  tych  okolicznościach 

niniejsze postępowanie odwoławcze stało się bezprzedmiotowe i zbędne. 

Art.  552  ust.  1  ustawy  Pzp  nakazuje,  aby  Izba  orzekając  wzięła  za  podstawę  stan 

rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego. Dlatego Izba może badać okoliczności, 

które zaszły po wniesieniu odwołania, i oceniać je w kontekście badania przesłanki z art. 568 

pkt 2 Prawa zamówień publicznych, wydając orzeczenie - podobnie Izba uznała w sprawach 

sygn. akt KIO 3535/21,KIO 3638/21, KIO 219/22, KIO 225/22, KIO 471/22 oraz KIO 709/22, 

KIO 31/23, KIO 85/24. 

Unieważnienie zaskarżonej czynności oraz ponowne badanie ofert powoduje więc, że 

spór  staje  się  bezprzedmiotowy,  a  ewentualnemu  zaskarżeniu  w  drodze  odwołania 

będzie podlegała nowa czynność Zamawiającego. 

Zamawiający w dniu 6 września 2024 r. dokonał unieważnienia w całości zaskarżonej 

odwołaniem  czynności  wyboru  oferty  Przystępującego  i  przystąpił  do  ponowienia  badania              

i  oceny  ofert.  Powyższe  powoduje,  że  dalsze  prowadzenie  postępowania  odwoławczego 

stało się zbędne. 

Odwołujący  wniósł  odwołanie wobec  czynności  wyboru  z  dnia  21.08.br.,  która 

przestała być aktualna i została unieważniona czynnością Zamawiającego z 6.09.br. 


Tym samym nie istnieje tzw. substrat zaskarżenia, niezbędny do tego, aby Izba mogła 

rozpoznać  odwołanie  merytorycznie  i  stwierdzić,  czy  zamawiający  dopuścił  się  naruszenia 

przepisów  ustawy  Pzp,  czy  nie.  Mając  na  uwadze  powyższe,  Przystępujący  wnosi                          

o umorzenie niniejszego postępowania odwoławczego. (…). 

W  dniu 

13  września  2024  r.  (e-mailem)  zamawiający  ponownie  przesłał  do  Izby 

wcześniejsze  pismo  z  6  września  2024  r.,  w  ramach  którego  uwzględnił  w  całości  zarzuty 

przedstawione we wniesionym odwołaniu.  

W dniu 13 września 2024 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP) 

przystępujący  wniósł  sprzeciw.

Jednocześnie,  w  ślad  za  pismem  z  dnia  12.09.2024  r. 

podtrzym

ał  wniosek  o  umorzenie  postępowania  ze  względu  na  unieważnienie  zaskarżonej 

czynności  zamawiającego,  a  tym  samym  zbędność  wyrokowania  w  niniejszej  sprawie. 

Sprzeciw został podpisany tak jak przystąpienie.  

W  dniu  17 

września  2024  r.  (e-mailem)  przystępujący  złożył  pismo  procesowe                      

w  ramach  którego  wnosił  o  umorzenie  postępowania  na  postawie  art.  568  pkt  2  Pzp,  albo                

o oddalenie odwołania. Pismo zostało podpisane jak przystąpienie.    

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje. 

Odnośnie  odwołania  Izba  uwzględniła  wniosek  Przystępującego  w  ramach  pisma                    

z 11, 12, 13 i 17.09.2024 r. 

i umorzyła postępowanie na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp zgodnie 

z  którym  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze  w  przypadku  stwierdzenia,  że  dalsze 

postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne.  

Zgodnie  ze  stanowiskiem  doktryny 

Podstawą  do  umorzenia  postępowania  jest 

również  stwierdzenie  przez  Izbę,  że  postępowanie  stało  się  z  innej  przyczyny  zbędne  lub 

niedopuszczalne.  Ustawodawca  nie  doprecyzował,  o  jakie  sytuacje  chodzi.  Z  pewnością 

dyspozycją  przepisu  objęte  będą  sytuacje  utraty  bytu  prawnego  przez  stronę  odwołania,  

na skutek likwidacji lub śmierci odwołującego. Wydaje się również, że podstawa umorzenia 

zaistnieje,  jeśli  zamawiający  przed  zakończeniem  rozprawy  unieważni  postępowanie, 

wówczas  spór  stanie  się  bezprzedmiotowy,  a  ewentualnemu  zaskarżeniu  w  drodze 

odwołania będzie podlegała nowa czynność zamawiającego.” (Komentarz Prawo Zamówień 

Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C. H. Beck, W-wa 2021, str. 1236). 


W  ocenie  Izby  do  takich  sytuacji  zalicza  się  również  sytuacja,  która  zaistniała  

w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  oraz  postępowaniu 

odwoławczym.  

Wymaga  podkreślenia,  że  dla  możliwości  rozpoznania  przez  Izbę  wniesionego 

odwołania  konieczne  jest,  aby  dotyczyło  ono  czynności  bądź  zaniechania  Zamawiającego. 

Oznacza  to,  że  na  moment  wniesienia  odwołania  musi  istnieć  substrat  zaskarżenia, 

stanowiący  podstawę  dla  Wykonawcy  do  wniesienia  środka  ochrony  prawnej  w  postaci 

odwołania, zawierającego uzasadnienie faktyczne i prawne odnoszące się do zaskarżanych 

czynności  bądź  zaniechań.  W  niniejszej  sprawie  niewątpliwie  substratem  zaskarżenia  była 

czynność wyboru oferty najkorzystniejszej z 21 sierpnia 2024 r. 

Jednocześnie,  zgodnie  z  treścią  art.  552  ust.  1  Pzp,  Izba  wydając  orzeczenie  jest 

zobowiązana  wziąć  pod  uwagę  stan  rzeczy  ustalony  na  moment  zamknięcia  rozprawy. 

Ustawodawca  przewidział  zatem  sytuację,  w  której  może  dojść  do  zmian  w  toku 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  –  co  Izba  zobowiązana  jest  uwzględnić  wydając 

orzeczenie w sprawie. Podkreślenia wymaga – co jest istotne dla rozstrzygnięcia niniejszego 

sporu 

–  że  przepisy  Pzp  nie  zobowiązują  Zamawiającego  do  zawieszenia  postępowania                

o  udzielenie  zamówienia,  na  skutek  wniesienia  odwołania.  Zaś,  zgodnie  z  treścią  art.  552 

ust.  1  Pzp,  Izba  wydając  orzeczenie  zobowiązana  jest  uwzględnić  stan  rzeczy  ustalony                        

w  toku  postępowania,  zatem  zobowiązana  jest  również  uwzględnić  czynności 

Zamawiającego,  które  miały  miejsce  po  wniesionym  odwołaniu  -  do  czasu  zamknięcia 

rozprawy.

Izba wskazuje, że treść art. 552 ust. 1 Pzp, podobnie jak interpretacja art. 316 § 1 

kpc,  w  myśl  którego  podstawą  wydania  przez  sąd  wyroku  jest  stan  rzeczy  istniejący                 

w  chwili  zamknięcia  rozprawy  –  nakazuje  uwzględnienie  aktualnego  stanu  faktycznego                       

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Ponadto  stan  rzeczy  -  o  którym  mowa  jest                           

w przepisie art. 552 ust. 1 Pzp - 

należy analogicznie - jak w art. 316 § 1 kpc - interpretować 

jako  okoliczności  faktyczne  ustalone  przed  zamknięciem  rozprawy  oraz  stan  prawny,  tj. 

obowiązujące  przepisy,  które  mogą  stanowić  podstawę  rozstrzygnięcia  (wyrok  SN                           

z  25.06.2015r.,  sygn.  akt:  V  CSK  535/14,  wyrok  Sądu  Apelacyjnego  ze  Szczecina                               

z 13.09.2018 r., sygn. akt: I Aga 159/18).  

Mając  powyższe  na  uwadze,  niewątpliwe  zadaniem  Izby  jest  rozstrzyganie  na  datę 

zamknięcia rozprawy - zgodnie z art. 552 ust. 1 Pzp. 

W  tym  jednakże  wypadku  brak  jest  substratu  zaskarżenia,  tzn.  czynności  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej  z  21  sierpnia  2024  r.

,  która  stała  u  podstaw  sformułowania 

postawionych  zarzutów.  Zamawiający  bowiem  jak  Izba  ustalił  i  zweryfikowała  na  stronie 

prowadzonego  postępowania  unieważnił  w  dniu  06.09.2024  r.  czynność  wyboru  oferty 


najkorzystniejszej  z  21  sierpnia  2024  r. 

Stwierdził  co  następuję:  „W  dniu  21  sierpnia  2024 

roku,  Zamawiający  poinformował  Wykonawców  biorących  udział  w  powyższym 

postepowaniu  (informacja  przesłana  zgodnie    z  zasadami  określonym  w  SWZ  za 

pośrednictwem 

platformy 

e-Zamówienia, 

dostępnej 

pod 

adresem 

https://ezamowienia.gov.pl)  o  wyborze    najkorzystniejszej  oferty,  w  postepowaniu  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  dla  zadania  p.n.:  „System  Indywidualnej  Segregacji 

Odpadów umożliwiający kontrolę selektywnej zbiórki w zabudowie wielorodzinnej”.  

W  związku  z  złożonym  odwołaniem  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej                             

w Warszawie przez jednego z Wykonawców biorących udział w postępowaniu, Spółkę: T4B 

Sp.  z  o.o.  (NIP:  5262709541),  Aleja  Stanów  Zjednoczonych  32/U15,  04-036  Warszawa  -               

w  celu  wyjaśnienia  potencjalnych  niezgodności  w  dokonanym  wyborze  i  ponownej  analizy 

złożonych  ofert,  Zamawiający  podjął  decyzję  o  unieważnieniu  czynności  oceny  i  wyboru 

najkorzystniejszej oferty i powtórzeniu czynności oceny ofert.  

Zamawiający podjął  decyzję o powtórzeniu czynności  oceny oferty,  opierając się na 

podstawowych zasadach udzielania zamówień publicznych wynikających z przywołanych na 

wstępie  przepisów,  gdzie  Zamawiający  ma  prawo  do  samoistnego  podjęcia  decyzji                        

o  powtórzeniu  dokonanych  przez  siebie  czynności  w  toku  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  o  ile  uzna,  iż  dokonane  uprzednio  czynności  są  obarczone  wadą 

lub zachodzą inne okoliczności uzasadniające ich unieważnienie.   

Zamawiający  powtórzy  czynności  oceny  i  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i  dokona 

ponownego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  o  czym  niezwłocznie  poinformuje,  zgodnie                    

z dyspozycją art. 253 ustawy Pzp o wyniku postepowania. (…)”.   

Należy także zauważyć, że w postępowaniu miało co prawda miejsce uwzględnienie 

odwołania  w  całości,  ale  także  Zamawiający  unieważnił  samodzielnie  czynność  będącą 

podstawą  odwołania  odpadł  więc  substrat  zaskarżenia.  W  takiej  sytuacji  Izba  miał  do 

czynienia z możliwością umorzenia postępowania na podstawie art. 568 pkt 3 Pzp tylko jeśli 

nie zostałby wniesiony sprzeciw. Wobec wniesienia sprzeciwu nie było możliwości umorzenia 

postępowania  na  podstawie  art.  568  pkt  3  Pzp,  ale  nadal  istniały  przesłanki  do  umorzenia 

post

ępowania  na  podstawie  art.  568  pkt  2  Pzp  z  uwagi  na  brak  substratu  zaskarżenia. 

Jednocześnie  w  związku  z  umorzeniem  postępowania  z  bezprzedmiotowości  wniesiony 

sprzeciw nie ma znaczenia procesowego.  

Wobec powyższego Izba umorzyła postępowanie 

na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na 

podstawie  art.  557  Pzp  w  zw.  z  §  9  ust.  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów                       

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu pobierania wpisu  od  odwołania z  dnia 30  grudnia 2020 r.  (Dz.U.                 


z 2020 r. poz. 2437) z którego wynika, że w przypadku umorzenia na skutek stwierdzenia, że 

dalsze  postępowanie  stało  się  z  innej  przyczyny  zbędne  lub  niedopuszczalne,  koszty                      

których mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, a przez art. 574 Pzp należy rozumieć, że 

Izba orzeka o dokonaniu zwrotu Odwołującemu uiszczonego wpisu w wysokości 15 000 zł 00 

gr., o czym orzeczono w pkt 2 sentencji orzeczenia. 

Przewodniczący:       

………………………………