Sygn. akt: KIO 3237/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
16 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
Członkowie: Anna Chudzik
Elżbieta Dobrenko
na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 16 września 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 września 2024 r.
przez wykonaw
cę OLIKOL RAIL ENERGY Sp. z o.o. z siedzibą w Koluszkach, w
postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w
Warszawie, Zakład Linii Kolejowych w Krakowie,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy OLIKOL RAIL ENERGY Sp. z o.o.
z siedzibą w Koluszkach kwoty
00 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną tytułem
wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt: KIO 3237/24
Uzasadnienie
Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie, Zakład Linii
Kolejowych w Krakowie
– prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
„Włączenie sterowania stacjami Brzeźnica i Przeciszów do stacji Spytkowice w ramach
projektu „Digitalizacja infrastruktury kolejowej poprzez zabudowę nowoczesnych urządzeń i
systemów etap 1” (numer sprawy 0331/IZ06GM/18203/04652/23/P.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dniu 9
października 2023 roku pod numerem 2023/S 194-608717.
W dniu 5 września 2024 r. wykonawca OLIKOL RAIL ENERGY Sp. z o.o. z siedzibą w
Koluszkach
wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na
unieważnieniu Postępowania, mimo iż brak ku temu jakichkolwiek podstaw prawnych, tj. w
przedmiotowej sprawie nie doszło do ziszczenia się opisanych w art. 255 pkt 5 Pzp
przesłanek, co skutkowało brakiem przeprowadzenia badania i oceny oferty Odwołującego
złożonej w Postępowaniu, wyboru złożonej przez niego oferty jako najkorzystniejszej, a w
konsekwencji zawarcia z nim umowy w sprawie realizacji zamówienia.
W związku z powyższym, Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących
przepisów:
1. art. 255 pkt 5 Pzp
poprzez niezasadne unieważnienie Postępowania, mimo iż brak
jest ku temu podstaw, gdyż w przedmiotowej sprawie nie ziściła się żadna z
przesłanek, od których wystąpienia – zgodnie z treścią przepisu - uzależniona jest
możliwość unieważnienia postępowania, tj. ani nie doszło do istotnej zmiany
okoliczności, w tym takiej, której nie można było przewidzieć, ani też udzielenie
zamówienia nie jest sprzeczne z interesem publicznym (prowadzenie postępowania
oraz wykonanie umowy leży w interesie publicznym), a Zamawiający w uzasadnieniu
swojej decyzji nie wykazał tych okoliczności, w świetle czego decyzja w tym zakresie
podjęta została w sposób niezasadny, całkowicie swobodny i uznaniowy, a tym
samym sprzeczny z przepisami prawa co doprowadziło do braku możliwości
uzyskania przez Odwołującego zamówienia stanowiącego przedmiot Postępowania;
a w konsekwencji:
2. art. 16 Pzp
poprzez przeprowadzenie Postępowania w sposób niezapewniający
zachowania
uczciwej
konkurencji,
równego
traktowania
wykonawców,
proporcjonalności i przejrzystości.
Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wnosił o rozpatrzenie i
uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu:
(1) unieważnienia czynności unieważnienia Postępowania;
(2) przeprowadzenia badania i oceny ofert;
podjęcie dalszych czynności w Postępowaniu, w tym dokonania wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej.
W przedmiotowym postępowaniu po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę OLIKOL RAIL ENERGY Sp. z o.o. z
siedzibą w Koluszkach, Zamawiający w dniu 12 września 2024 r. przesłał do Krajowej Izby
Odwoławczej zawiadomienie o unieważnieniu czynności unieważnienia postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego z dnia 12 września 2024 r.
P
owyższa czynność Zamawiającego doprowadziła do tego, iż wniesione odwołanie utraciło
swój byt. Tym samym nie istnieje, tzw. substrat zaskarżenia, niezbędny do tego, aby Izba
mogła rozpoznać odwołanie merytorycznie i stwierdzić, czy Zamawiający dopuścił się
naruszenia przepisów Pzp. W tej sytuacji dalsze postępowanie stało się zbędne.
W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.), umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz.
U. 2020 r. poz. 2437), z którego wynika, że w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości ze względu na stwierdzenie, że dalsze postępowanie
stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy,
koszty znosi się wzajemnie.
Z uwagi na powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji.
Przewodniczący: ………………………....