Sygn. akt KIO 3253/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 18
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Joanna Stankiewicz-Baraniak
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 18 września 2024 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
06 września 2024 r. przez wykonawcę TMS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie przy ul. Wiertniczej 84 (02-952 Warszawa) w postepowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Stefana
Kardynała Wyszyńskiego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lublinie przy
ul. Kraśnickiej 100 (20-718 Lublin)
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
TMS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie,
kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy)
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………
Sygn. akt KIO 3253/24
UZASADNIENIE
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Samodzielny
Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lublinie (zwany dalej: „zamawiającym”) prowadzi
post
ępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Zakup, dostawa i montaż sprzętu
medycznego
– 3 szt. angiografów dla potrzeb Oddziału Kardiologii w Wojewódzkim Szpitalu
Specjalistycznym im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego SP ZOZ w Lublinie z możliwością
składania ofert częściowych” – znak postępowania WSS SP ZOZ DZP 382.134.2024 (zwane
dalej: „postepowaniem”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 27 sierpnia 2024 r., nr
ogłoszenia 513647-2024.
Wartość zamówienia przekracza progi unijne określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.) (zwanej dalej: „Pzp”).
W postępowaniu tym wykonawca TMS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie (zwany dalej: „odwołującym”) w dniu 06 września 2024 r. wniósł
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej na czynności podjęte przez
zamawiającego, polegające na dokonaniu opisu przedmiotu zamówienia w sposób
utrudniający i ograniczający uczciwą konkurencję, polegający na ograniczeniu liczby
podmiotów uprawnionych do ubiegania się o udzielenie zamówienia, a tym samym
uniemożliwiający odwołującemu złożenie ważnej i konkurencyjnej oferty, a także ustalenie
zasad punktacji w sposób ograniczający uczciwą konkurencję i bez powiązania z istotnymi
cechami przedmiotu zamówienia.
Wskazane ww. czynności i zaniechania zamawiającego doprowadziły do naruszenia
art. 99 ust. 1, 2 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt. 1, 2, 3 Pzp
, a także naruszenia art. 240 ust. 1 i 2
Pzp i 241 ust. 1, 2 i 3 Pzp
, poprzez wskazanie w załączniku nr 5 do Specyfikacji Warunków
Zamówienia [Parametry techniczne (5.1-5.3)], które to parametry odwołujący przywołał w
odwołaniu.
Wskazując na powyższe zarzuty, odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w
całości i nakazanie zamawiającemu zmiany załącznika nr 5 do Specyfikacji Warunków
Zamówienia [Parametry techniczne (5.1-5.3)], w sposób wskazany przez odwołującego w
odwołaniu.
Izba ustaliła, że w terminie określonym w art. 525 ust. 1 Pzp do postępowania
odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca.
W dniu 1
3 września 2024 r. odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej pismo, w którym oświadczył, że cofa odwołanie wniesione w niniejszej sprawie.
Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone przez osobę
uprawnioną do reprezentowania odwołującego.
Mając na uwadze powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Na skutek cofnięcie odwołania wystąpiła przesłanka do umorzenia postępowania
odwoławczego, o której mowa w art. 520 ust. 1 i 2 oraz art. 568 pkt 1) ustawy Pzp.
Stosownie do treści art. 520 ust. 1 ustawy Pzp, odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy. Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa
wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby (art. 520 ust. 2 ustawy Pzp). Odwołujący –
jak podkreśla się w orzecznictwie i doktrynie Prawa zamówień publicznych - jest
dysponentem wniesionego przez siebie odwołania, co przejawia się również w uprawnieniu
do jego wycofania. Krajowa Izba Odwoławcza nie bada i nie ocenia przyczyn cofnięcia
odwołania. Bada wyłącznie formalną skuteczność złożenia oświadczenia o cofnięciu
odwołania. Skuteczne cofnięcie odwołania jest wiążące dla Krajowej Izby Odwoławczej.
Ponadto cofnięcie odwołania nie wymaga zgody pozostałych stron i uczestników
postępowania.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy Pzp
oraz w
oparciu o przepisy § 9 ust. 1 pkt 3 lit a) rozporządzenia w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437 ze zm.), nakazując zwrot na rzecz
Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości 15 000 zł 00 gr.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………..….