Sygn. akt KIO 348/24
WYROK
Warszawa, dnia 20 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Jodłowska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 1 lutego 2024 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia CLAR SYSTEM SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Poznaniu, CLAR SERWIS
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Poznaniu, „SOLCOM-
BAYARD” SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Poznaniu,
HOSPITAL SYSTEM SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w
Poznaniu w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Szpital Wielospecjalistyczny
im. dr.
Ludwika Błażka w Inowrocławiu
przy udziale uczestnika postępowania po stronie Zamawiającego NAPRZÓD HOSPITAL
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Łodzi, NAPRZÓD
MARKETING SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Łodzi,
NAPRZÓD SERVICE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w
Łodzi
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu powtórzenie czynności badania i
oceny ofert, a w jej ramach odrzucenie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy z dnia
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oferty uczestnika postępowania
NAPRZÓD HOSPITAL SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą
w
Łodzi,
NAPRZÓD
MARKETING
SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Łodzi, NAPRZÓD SERVICE SPÓŁKA Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Łodzi
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Zamawiającego i:
zalicza w poczet
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia CLAR SYSTEM SPÓŁKA
AKCYJNA z
siedzibą w Poznaniu, CLAR SERWIS SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Poznaniu, „SOLCOM-BAYARD” SPÓŁKA Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Poznaniu, HOSPITAL
SYSTEM SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w
Poznaniu oraz
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) stanowiącą koszt poniesiony przez ww. wykonawców tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika
zasądza od zamawiającego Szpitala Wielospecjalistycznego im. dr. Ludwika Błażka w
Inowrocławiu na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia CLAR SYSTEM SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Poznaniu, CLAR
SERWIS SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w
Poznaniu,
„SOLCOM-BAYARD”
SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Poznaniu, HOSPITAL SYSTEM SPÓŁKA Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Poznaniu kwotę 18 600 zł
00 gr (słownie: osiemnaście tysiący sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszt
poniesiony przez ww. wykonawc
ów tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………………
Sygn. akt KIO 348/24
UZASADNIENIE:
Zamawiający - Szpital Wielospecjalistyczny im. dr. Ludwika Błażka w Inowrocławiu
prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn:
„Usługa kompleksowego utrzymania porządku, czystości i dezynfekcji,
transportu wewnętrznego oraz czynności pomocniczych przy pacjencie w pomieszczeniach
Szpitala
Wielospecjalistycznego im. dr. Ludwika Błażka w Inowrocławiu ”, nr referencyjny: D-
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej:
„ustawa Pzp”.
Szacunkowa wartość zamówienia jest równa progom unijnym lub przekracza progi
unijne określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 27 listopada 2023 r. pod numerem: 00718707-2023.
W postępowaniu tym wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
CLAR SYSTEM SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Poznaniu, CLAR SERWIS SPÓŁKA Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Poznaniu, „SOLCOM-BAYARD”
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Poznaniu, HOSPITAL
SYSTEM SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ (dalej: „Odwołujący”) w
dniu 1 lutego 2024 r.
wnieśli odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec
czynności Zamawiającego oraz od zaniechania przez Zamawiającego dokonania czynności,
do których był zobligowany przepisami ustawy Pzp a mianowicie zaniechanie odrzucenia
oferty wykonawcy Konsorcjum: Naprzód Hospital Sp. z o.o., Naprzód Marketing Sp. z o.o.
oraz Naprzód Service Sp. z o.o. czego skutkiem było dokonanie wyboru najkorzystniejszej
oferty z
naruszeniem przepisów ustawy.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. naruszenie przepisu art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty wykonawcy Konsorcjum: Naprzód Hospital Sp. z o.o., Naprzód Marketing Sp. z
o.o. oraz Naprzód Service Sp. z o.o. (zwane dalej łącznie: „Konsorcjum Naprzód”) z
uwagi na fakt, że treść oferty tego wykonawcy jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania i uchylenie skutków prawnych zaskarżonych czynności poprzez
nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i
odrzucenie oferty wykonawcy Naprzód;
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, w tym także
kosztami związanymi z dojazdem na wyznaczoną rozprawę lub rozprawy Izby oraz
kosztami wynagrodzenia pełnomocnika w wysokości 3.600,00 zł.
W uzasadnieniu powyższych zarzutów i żądań Odwołujący wskazał:
Zestawienie zaoferowanych przez wykonawcę Naprzód - w przedmiotowym wykazie
– środków z merytorycznymi wymaganiami w tym zakresie opisanymi przez instytucję
zamawiającą w dokumentach zamówienia uprawnia wniosek, że wymagania Zamawiającego
w tym zakresie nie zostały spełnione.
Zaoferowane przez wykonawcę Naprzód w wykazie środków preparaty nie spełniają
następujących wymagań instytucji zamawiającej określonych w SWZ wobec preparatów
dezynfekcyjnych (załącznik nr 10 do SWZ, punkt II „Środki dezynfekcyjne i higieniczne, które
wykonawca zobowiązany jest stosować.”):
preparat do mycia i dezynfekcji powierzchni zmywalnych sprzętu medycznego na bazie
glukoprotaminy (bez aldehydów i czwartorzędowych związków amoniowych). Spektrum
działania: B,F, Tbc, V maksymalny czas działania 15 min.
preparat myjąco-dezynfekujący na bazie nadwęglanu sodu, TAED. Preparat
przeznaczony do powierzchni zmywalnych, sprzętu medycznego oraz powierzchni
mających kontakt z żywnością. Spektrum działania B, F , V, Tbc, Clostridium difficile.
Maksymalny czas
działania 15 min.
preparat do mycia i dezynfekcji powierzchni na bazie aktywnego tlenu bez zawartości
nadwęglanu sodu. Roztwór roboczy aktywny do 30 h. Możliwość stosowania w kontakcie
z żywnością, możliwość użycia do inkubatorów. Spektrum działania: B, F, V, Tbc – 15
min.
Inaczej tę rzecz ujmując, środki wskazane przez wykonawcę Naprzód nie spełniają tychże
wymagań instytucji zamawiającej określonych w dokumentacji zamówienia.
Środki myjąco-dezynfekcyjne i dezynfekcyjne zaproponowane przez firmę Naprzód
obejmują następujące 7 preparatów, wymienionych w pozycji 1-7 dokumentu „Wykaz
środków”: Incidin Plus; Incidin Active; Desam Spray; Perform; Medicarine; Virusolve+GDU;
Actichlor Plus.
Odnośnie wymogu 1) – (preparat na bazie glukoprotaminy), stwierdzić należy iż
żaden z zaproponowanych przez firmę Naprzód preparatów nie spełnia w całości wymagań
zamawiającego. Jedynym preparatem na bazie glukoprotaminy, zaproponowanym przez
Naprzód jest Incidin Plus. Nie spełnia on wymagania Zamawiającego pod kątem spektrum
działania na Tbc (prątki gruźlicy). Tymczasem odpowiednie spektrum działania środków jest
bardzo istotne dla zapewnienia odpowiedniej ochrony przed rozprzestrzenianiem się
zakażeń.
Odnośnie wymogu 2) – (preparat na bazie nadwęglanu sodu, TAED), stwierdzić
należy iż żaden z zaproponowanych przez firmę Naprzód preparatów nie jest na bazie
nadwęglanu sodu, TAED (Tetraacetyloetylenodiamina).
Odnośnie wymogu 3) – (preparat na bazie aktywnego tlenu bez zawartości
nadwęglanu sodu) Żaden z zaproponowanych przez firmę Naprzód preparatów nie spełnia w
całości wymagań zamawiającego. Tylko jeden z zaproponowanych przez firmę Naprzód
preparatów (Perform) jest na bazie aktywnego tlenu bez zawartości nadwęglanu sodu.
(Roztwór roboczy aktywny do 30 h. Możliwość użycia do inkubatorów. Spektrum działania: B,
F, V, Tbc
– 15 min.) Jednak wbrew wymaganiom Zamawiającego preparat ten nie może być
stosowany w
kontakcie z żywnością.
Odwołujący przytoczył treść art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp oraz art. 7 pkt 29)
ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, że wykaz środków, z uwagi na swoją treść i charakter stanowi w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym przez Zamawiającego
przedmiotowy środek dowodowy w rozumieniu art. 7 pkt 20) ustawy Pzp oraz art. 7 pkt 29)
ustawy Pzp.
W taki też sposób – jako przedmiotowy środek dowodowy - wykaz środków w
niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jest traktowany, zarówno
przez zamawiającego i wykonawców biorących udział w postępowaniu. W odpowiedzi na
pytanie nr 23 i 48 z dnia 14.12.2023 r., w których wykonawcy formułujący swoje wątpliwości
do SWZ wskazywali, że taki dokument jak wykaz środków stanowi de iure przedmiotowy
środek dowodowy i powinien być złożony wraz z ofertą, Zamawiający potwierdził, że taki
dokument jak wykaz środków ma być złożony przez wykonawcę wraz ofertą (co jest
właściwe przedmiotowym, a nie podmiotowym środkom dowodowym). Wykonawca Naprzód
nie złożył jednak wykazu środków wraz ofertą, wobec czego instytucja zamawiająca wezwała
go
– gdyż przewidziała taką możliwość w SWZ (por. str. 11 pkt 3 in fine SWZ) - do
uzupełniania brakującego przedmiotowego środka dowodowego w postaci wykazu środków.
Wykonawca Naprzód pismem z dnia 22.12.2023 r. „Uzupełnienie przedmiotowych środków
dowodowych” sanował swoje uchybienie i dostarczył Zamawiającemu wykaz środków. Jak
się okazało, po odtajnieniu tego wykazu w dniu 22.01.2024 r., wykonawca Naprzód uzupełnił
na wezwanie Zamawiającego wykaz środków wadliwy pod kątem merytorycznym. Środki
wskazane przez
wykonawcę Naprzód w wykazie środków, jak już wskazano powyżej, nie
spełniają bowiem wszystkich wymagań Zamawiającego.
Z uwagi natomiast na fakt, że zgodnie z art. 107 ustawy Pzp przedmiotowe środki
dowodowe nie podlegają poprawieniu, oferta wykonawcy Naprzód powinna ulec odrzuceniu.
W złożonej pismem z 12 lutego 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający nie
uwzględnił zarzutów zawartych w odwołanych i wniósł o ich oddalenie w całości.
W uzasadnieniu Zamawiający wskazał m.in.:
Pkt 1
Zaproponowany przez firmę „Naprzód” preparat Incidin Plus na bazie glukoprotaminy spełnia
wymagania Zamawiającego, ponieważ ulotka dotycząca preparatu informuje, że przy
zastosowaniu 3% stężenia preparatu w czasie 15 minut ma on działanie bakteriobójcze,
grzybobójcze, wirusobójcze oraz na Tbc (prątki gruźlicy). Odwołujący w swojej ofercie, którą
przedłożył zaproponował również Incidin Plus o stężeniu 2%, które to stężenie nie
zabezpiecza działania przeciw prątkom gruźlicy. Zamawiający nie określił stężenia
preparatu, które miałoby być stosowane, więc jedna i druga firma zaproponowała właściwy
preparat.
Pkt 2
Zaproponowany przez firmę Naprzód preparat Incidin Active wg informacji przedstawionej
przez
producenta
zawiera
w
swoim
składzie
nadwęglan
sodu
oraz
Tetraacetyloetylenodiaminę (TAED).
Pkt 3
Zapropon
owany przez firmę „Naprzód” preparat – Perform spełnia wymagania
Zamawiającego. Według ulotki producenta jest to preparat na bazie aktywnego tlenu bez
zawartości nadwęglanu sodu. Roztwór aktywny do 30 h. Spektrum działania: bakteriobójczy,
grzybobójczy, wirusobójczy i prątkobójczy w czasie 15 min. Może być stosowany na
oddziałach szpitalnych dla wcześniaków (np. inkubatory). Może być również stosowany do
wycisków stomatologicznych.
Zamawiającemu nie chodziło o użycie tego preparatu w Kuchni Centralnej, do
bezpośredniego kontaktu z żywnością podczas procesu produkcji.
Według Rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w sprawie produktów biobójczych poza kuchnią
nie ma wymogu rejestracji preparatu w grupie PT4
(dziedzina żywności i pasz). Według
planu higieny zamawiającego omawiany preparat miałby zastosowanie do dezynfekcji m. in:
łóżek, pokrowców na materace, stołów operacyjnych, stolików do instrumentarium.
Produkty służące do dezynfekcji powierzchni znajdujących się w pobliżu pacjentów na salach
szpitalnych należą do grupy PT2 produktów biobójczych. Perform jest produktem należącym
do grupy PT2.
Wymaganiem Zamawiającego była możliwość zastosowania preparatu do dezynfekcji
powierzchni mających kontakt z żywnością, a nie formalne dopuszczenie.
Odwołujący się również zaproponował do stosowania wyżej wymieniony preparat.
Wykonawc
y wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia NAPRZÓD HOSPITAL
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Łodzi, NAPRZÓD
MARKETING SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Łodzi,
NAPRZÓD SERVICE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w
Łodzi zgłosili przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Pismem z dnia 13 lutego 2024 r. ustosunkowali
się do zarzutów podniesionych przez
Odwołującego i wnieśli o oddalenie odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron oraz
Uczestnika postępowania uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron
oraz Uczestnika postępowania wyrażone odpowiednio w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie, piśmie procesowym, a także wyrażone ustnie na rozprawie i
odnotowane w
protokole, ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art.
505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych
czynności Zamawiającego.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia NAPRZÓD HOSPITAL SPÓŁKA Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Łodzi, NAPRZÓD MARKETING
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Łodzi, NAPRZÓD
SERVICE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Łodzi.
Wszystkie warunki formalne związane ze zgłoszonym przystąpieniem zostały spełnione. Co
za tym idzie ww. wykonawcy
skutecznie zgłosili swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego, stając się Uczestnikami postępowania odwoławczego.
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego dowody niestanowiące części
dokumentacji
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, złożone przez:
Odwołującego wraz z odwołaniem, tj. korespondencję e-mail z przedstawicielem
producenta środków Schulke Polska Sp. z o.o.; ulotkę produktu Incidin Plus; ulotkę
produktu Incidin Active; ulotk
ę produktu Desam Spray; ulotkę produktu Perform; ulotkę
produktu Medicarine; ulotk
ę produktu Virusolve+GDU; ulotkę produktu Actichlor Plus
oraz na rozprawie, mianowicie:
decyzję Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów
Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych z dnia 5 października 2019
r. dot. preparatu Incidin Activ;
oświadczenie brygadzistki z 12 lutego 2024 r.
Zamawiającego wraz z odpowiedzią na odwołanie, mianowicie: ulotkę informacyjną firmy
ECOLAB dot. preparatu Incidin Plus; ulotkę informacyjną firmy ECOLAB dot. preparatu
Incidin Active oraz informację od producenta preparatu z dnia 5 lutego 2024 r.; ulotkę
informacyjną firmy Schulke & Mayr GmbH dot. preparatu Perform
Uczestnika postępowania wraz z pismem procesowym, mianowicie: ulotkę informacyjną
firmy ECOLAB dot. preparatu Incidin Plus; ulotkę informacyjną firmy ECOLAB dot.
preparatu Incidin Active oraz informację od producenta preparatu z dnia 5 lutego 2024 r.;
ulotkę informacyjną firmy Schulke & Mayr GmbH dot. preparatu Perform
Izba pominęła dowody z dokumentów złożone przez Odwołującego na rozprawie,
mianowicie:
decyzję Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów
Medycznych i Produktów Biobójczych z dnia 17 sierpnia 2018 r. dot. preparatu desam
effect+
wraz z ulotką informacyjną wskazanego preparatu; wydruk wiadomości e-mail z dnia
30 stycznia
2024 r. dot. preparatu desam effect+; wyjaśnienia i uwagi Odwołującego jako nie
mających znaczenia dla rozstrzygnięcia.
Odnosząc się do pisma Uczestnika postępowania z dnia 16 lutego 2024 r. Izba
zwraca uwagę, że zgodnie z art. 535 ustawy Pzp
Dowody na poparcie swoich twierdzeń lub
odparcie twierdzeń strony przeciwnej, strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą
przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy. Przewodnicząca zamknęła rozprawę 15 lutego
2024 r. o godz.
11:57. Pismo Uczestnika postępowania wpłynęło do akt sprawy po
zamknięciu rozprawy i wobec braku decyzji Izby o otwarciu zamkniętej rozprawy, stanowisko
i dowody Uczestnika postępowania musiało zostać a limine pominięte w całości.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest
wykonywanie usługi kompleksowego utrzymania porządku, czystości i
dezynfekcji, transportu wewnętrznego oraz czynności pomocniczych przy pacjencie w
pomieszczeniach Szpitala.
Zamawiający w załączniku nr 10 do SWZ, punkt II „Środki dezynfekcyjne i
higieniczne, które wykonawca zobowiązany jest stosować” wskazał wymagania odnośnie
preparatów, m.in.:
preparat do mycia i dezynfekcji powierzchni zmywalnych sprzętu medycznego na bazie
glukoprotaminy (bez aldehydów i czwartorzędowych związków amoniowych). Spektrum
działania: B,F, Tbc, V maksymalny czas działania 15 min.
preparat myjąco-dezynfekujący na bazie nadwęglanu sodu, TAED. Preparat
przeznaczony do
powierzchni zmywalnych, sprzętu medycznego oraz powierzchni
mających kontakt z żywnością. Spektrum działania B, F , V, Tbc, Clostridium difficile.
Maksymalny czas
działania 15 min.
preparat do mycia i dezynfekcji powierzchni na bazie aktywnego tlenu bez zawartości
nadwęglanu sodu. Roztwór roboczy aktywny do 30 h. Możliwość stosowania w kontakcie
z żywnością, możliwość użycia do inkubatorów. Spektrum działania: B, F, V, Tbc – 15
min.
Zamawiający w odpowiedzi na pyt. 23 oraz pyt. 43 wskazał, że wymaga, aby
następujące dokumenty zostały złożone wraz z ofertą: plan higieny szpitala zawierający
obowiązkowo harmonogram pracy opisujący dokładnie wszystkie czynności; organizacja
pracy w
poszczególnych strefach i jednostkach organizacyjnych szpitala; szczegółowe
procedury i
instrukcje sprzątania i dezynfekcji; zasady kontroli jakości i sposób
dokumentowania kontroli, zgodny z procedurami obowiązującymi u Zamawiającego
wynikającymi z Akredytacji oraz systemu zarządzania jakością ISO; wykaz urządzeń i
sprzętu będących w posiadaniu Wykonawcy niezbędnych do wykonania usług będących
przedmiotem zamówienia; wykaz wszystkich środków dezynfekujących, myjąco-
dezynfekujących, myjących, czyszczących, które będą stosowane podczas realizacji usługi.
Pismem z dnia 19 grudnia 2023 r. Zamawiający, na podstawie art. 107 ust. 2 ustawy
Pzp, wezwał wykonawców do uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych:
plan higieny szpitala zawierający obowiązkowo harmonogram pracy opisujący
dokładnie wszystkie czynności
organizacja pracy w poszczególnych strefach i jednostkach organizacyjnych szpitala
szczegółowe procedury i instrukcje sprzątania i dezynfekcji
4. zasady
kontroli jakości i sposób dokumentowania kontroli, zgodny z procedurami
obowiązującymi u Zamawiającego wynikającymi z Akredytacji oraz systemu
zarządzania jakością ISO
wykaz urządzeń i sprzętu będących w posiadaniu Wykonawcy niezbędnych do
wykonania usług będących przedmiotem zamówienia
wykaz wszystkich środków dezynfekujących, myjąco-dezynfekujących, myjących,
czyszczących, które będą stosowane podczas realizacji usługi.
Uczestnik postępowania pismem z dnia 22 grudnia 2023 r. uzupełnił przedmiotowe
środki dowodowe wskazane przez Zamawiającego w wezwaniu. Przy czym dokumenty te
zostały zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Odwołujący w dniu 18 stycznia 2024 r. wniósł dowołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej zarzucając m.in. naruszenie art. 18 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 74 ust. 1 i ust. 2
ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji
poprzez nieuprawnione przyjęcie przez Zamawiającego, że wykaz wszystkich
środków dezynfekcyjnych, myjąco-dezynfekujących, myjących, czyszczących, które będą
stosowane podczas realizacji usługi na rzecz Zamawiającego (wykaz środków) złożony
przez Wykonawcę Konsorcjum: Naprzód Hospital Sp. z o.o., Naprzód Marketing Sp. z o.o.,
Naprzód Service Sp. z o.o. stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa tego wykonawcy (…).
Zamawiający pismem z dnia 22 stycznia 2024 r., w odpowiedzi na ww. odwołanie,
oświadczył, że za zgodą konsorcjum Naprzód odtajnia wykaz środków. Wykaz środków
zawiera następujące preparaty:
Izba dała wiarę w całości dowodom z dokumentów złożonych przez Zamawiającego,
Odwołującego oraz Uczestnika postępowania gdyż nie były one przez Strony
kwestionowane, a
Izba nie znalazła podstaw, aby z urzędu podważać ich wiarygodność.
Izba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Przytaczając, zgodnie z wymaganiami art. 559 ust. 2 ustawy Pzp, przepisy
stanowiące podstawą prawną zapadłego rozstrzygnięcia wskazać należy, że zgodnie z art.
226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z
warunkami zamówienia.
Tytułem wstępu, niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia polega na
niezgodności zobowiązania, które wykonawca wyraża w swojej ofercie i przez jej złożenie na
siebie przyjmuje, z zakresem zobowiązania, które zamawiający opisał w dokumentach
zamówienia i którego przyjęcia oczekuje. Niezgodność treści oferty z treścią SWZ ma
miejsce w sytuacji, gdy oferta nie odpowiada w pełni przedmiotowi zamówienia, nie
zapewniając jego realizacji w całości zgodnie z wymogami zamawiającego.
Izba uznała argumentację Odwołującego za zasadną w części.
Odnosząc się do wskazanych w odwołaniu preparatów:
1) preparat o nazwie handlowej Perform
– rację ma Odwołujący, że wskazany preparat nie
może być stosowany w kontakcie z żywnością. Potwierdza to zarówno treść wiadomości
e-
mail z producentem preparatu firmą Schulke Sp. z o.o., jak również to, że preparat ten
jest wyrobem medycznym, a nie produktem biobójczym czy też produktem na pograniczu
o podwójnej rejestracji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami preparatem do mycia i
dezynfekcji powierzchni mających kontakt z żywności mogą być wyłącznie produkty
biobójcze. Co istotne, Zamawiający i Uczestnik postępowania powyższego nie negowali.
Twierdzenia Z
amawiającego, że nie chodziło o użycie tego preparatu w Kuchni centralnej, do
bezpośredniego kontaktu z żywnością podczas produkcji nie zasługuje na aprobatę. Tak
samo jak twierdzenie odnośnie preparatów służących do dezynfekcji powierzchni
znajdujących się w pobliżu pacjentów – przecież Zamawiający wprost wymagał preparatu do
mycia i dezynfekcji powierzchni, który to może być stosowany w kontakcie z żywnością, a nie
do dezynfekcji powierzchni w pobliżu pacjentów. Skoro Zamawiający nie chciał preparatu do
powierzchni mających kontakt z żywnością, to nie powinien tego w dokumentach
zamówienia wymagać.
Na
uwzględnienie nie zasługują również twierdzenia, że wymaganiem
Z
amawiającego była możliwość zastosowania preparatu do dezynfekcji powierzchni
mających kontakt z żywnością, a nie formalne dopuszczonym – po pierwsze, z odpowiedzi
na pytania powyższe nie wynika. Po drugie Izba nie rozumie, jak preparat który nie jest
produktem biobójczym czyli formalnie dopuszczonym do użycia na powierzchniach mających
kontakt z żywnością może jednak mieć zastosowanie do dezynfekcji takich powierzchni. W
oparciu o jakie przepisy Z
amawiający rozdziela możliwość stosowania od formalnego
dopuszczenia -
tego Izba nie wie. Abstrahując nawet od przepisów prawa - Zamawiający ani
też Uczestnik postępowania nie przedstawili żadnego dowodu na potwierdzenie, że co
prawda Perform nie jest formalnie
dopuszczony do stosowania na powierzchniach mających
kontakt z żywnością ale jednak jest możliwość zastosowania tego preparatu na takich
powierzchniach.
2) preparat o nazwie handlowej Incidin Plus
– twierdzenia Odwołującego nie zasługują na
uwzględnienie. Wskazany preparat wykazuje skuteczność mikrobójczą wobec prątków
gruźlicy w stężeniu 3%. Uczestnik postępowania nie wskazał w swojej ofercie, że oferuje
wskazany preparat w stężeniu 2%.
3) preparat o nazwie handlowej Incidin Active
– preparat zaoferowany przez Uczestnika
postępowania jest na bazie nadwęglanu sodu, TEAD, a tylko tego dotyczył zarzut.
Zgodnie z art. 555 ustawy Pzp Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte
w odwołaniu. Ponadto art. 516 ust. 1 pkt 7 - 10 ustawy Pzp stanowi, że odwołanie powinno
wskazywać czynność lub zaniechanie zamawiającego, którym zarzuca się niezgodność z
przepisami ustawy, zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać żądanie oraz
wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie odwołania. Z
przepisów tych wynika zatem, że samo wskazanie czynności zamawiającego oraz
naruszonych przez niego przepisów ustawy nie tworzy zarzutu. Zarzut jest substratem
okoliczności faktycznych i prawnych, które powinny być wskazane w odwołaniu i to właśnie
one zakreślają granice rozpoznania odwołania. Oznacza to, że niezależnie od podstawy
prawnej wskazanego naruszenia, nowe okoliczności faktyczne podnoszone dopiero na
rozprawie stanowią nowe zarzuty, które nie były zawarte w odwołaniu. W związku z tym nie
mogą one być brane pod uwagę w trakcie rozpoznania odwołania przez Izbę, gdyż byłoby to
niezgodne z ww. przepisami obowiązującymi w postępowaniu odwoławczym przed Izbą.
Dopuszczenie rozszerzania przez odwołujących zakresu zarzutów na rozprawie
prowadziłoby też w istocie do przedłużenia ustawowego terminu na wnoszenie odwołań.
Ponadto w razie rozpoznania przez Izbę nowych zarzutów rozszerzonych o okoliczności
faktyczne niepodniesione w odwołaniu, doszłoby do zachwiania zasady równości stron
cechującej kontradyktoryjne postępowanie odwoławcze, gdyż zamawiający o tym, jakie
konkretnie zarzuty kierowane są pod jego adresem, dowiadywałby się dopiero na rozprawie,
co uniemożliwiłoby mu przygotowanie argumentacji i zgromadzenie ewentualnych dowodów
przemawiających na jego korzyść. Analogiczne zaburzenie zasady równości dotykałoby
również przystępującego, którego oferta byłaby kwestionowana w odwołaniu. Dlatego też
Izba, zgodnie z art. 555 ustawy Pzp, rozpoznając odwołanie pominęła podniesiony przez
O
dwołującego na rozprawie nowy zarzut dotyczący braku możliwości zastosowania ww.
preparatu do powierzchni mających kontakt z żywnością, jako zarzut, który nie był zawarty w
odwołaniu.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 7 ust. 1 pkt 1) w związku
z
§ 2 ust. 1 pkt 2) w zw. z § 5 pkt 1) oraz pkt 2) lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości wpisu od odwołania (Dz. U.
poz. 2437).
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………………………………