Sygn. akt: KIO 3787/23
WYROK
Warszawa, dnia 5 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Maria Kacprzyk
Monika Kawa-
Ogorzałek
Ernest Klauziński
Protokolantka:
Aldona
Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 stycznia 2024 r.
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 grudnia 2023 r. przez wykonawcę Voith Hydro GmbH
& Co KG z siedzibą w Pölten, Austria w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
PGE Energia Odnawialna S.A. z siedzibą w Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Remak-Energomontaż S.A.
z
siedzibą w Warszawie
orzeka:
uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów nr 2 i 3 odwołania i nakazuje
zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia
8 grudnia 2023 r. oraz odrzucenie oferty uczestnika Remak-
Energomontaż S.A.
z
siedzibą w Warszawie jako złożonej przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu
z
postępowania;
oddala odwołanie w pozostałym zakresie;
3. kosztami
postępowania obciąża zamawiającego w 2/3 oraz odwołującego w 1/3 i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę Voith Hydro GmbH & Co KG z siedzibą w Pölten, Austria
tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez wykonawcę Voith Hydro
GmbH & Co KG z siedzibą w Pölten, Austria tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy)
poniesioną przez zamawiającego PGE Energia Odnawialna
S.A. z siedzibą w Warszawie tytułem wynagrodzenia i wydatków
pełnomocnika, kwotę 1 086 zł 49 gr (słownie: tysiąc osiemdziesiąt sześć
złotych czterdzieści dziewięć groszy) tytułem dojazdu na posiedzenie
i
rozprawę;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 12 400 zł 00 gr
(słownie: dwanaście tysięcy czterysta złotych zero groszy) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od
odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 1 562 zł 16 gr
(słownie: jeden tysiąc pięćset sześćdziesiąt dwa złote szesnaście groszy)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wynagrodzenia i
wydatków pełnomocnika i dojazdu na posiedzenie
i
rozprawę.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………..
Sygn. akt: KIO 3787/23
Uzasadnienie
Zamawiający – PGE Energia Odnawialna S.A. z siedzibą w Warszawie, prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego pod nazwą
„EW Solina – Remont cykliczny Hz-3 i Hz-4 – część mechaniczna wraz z wymianą zasuw
awaryjnych, podestów oraz drabinek zejściowych szybów zasuw Hz-3 i Hz-4 (nr ref.:
POST/EOD/EOD/BM/00032/2023),
dalej zwane: „Postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem 2023/S 040-117056, w dniu 24 lutego 2023 r.
W dniu 18 grudnia
2023 roku Odwołujący - wykonawca Voith Hydro GmbH & Co KG z
siedzibą w Pölten, Austria (dalej: „Odwołujący” lub „Voith”), działając na podstawie art. 505
ust. 1, art. 513 pkt 1 i 2, art. 515 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1605, dalej zwanej
„Pzp”) wniósł odwołanie na niezgodną
z
przepisami Pzp czynność Zamawiającego, polegającą na wyborze oferty Remak-
Energomontaż S.A. z siedzibą w Warszawie („Remak”), jako oferty najkorzystniejszej,
pomimo iż względem tego wykonawcy ziściła się przesłanka odrzucenia oferty, o której
mowa w art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a i lit. b Pzp.
Odwołujący zaskarżonej czynności Zamawiającego zarzucił naruszenie następujących
przepisów:
1) art. 17 ust. 2 Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a, b i c Pzp, w zw. z art. 108 ust. 1
pkt 4 Pzp, w zw. z art. 111 pkt 3 Pzp, w zw. z art. 119 Pzp, w zw. z § 4
rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 roku w
sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów, lub
oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy („Rozporządzenie”)
poprzez wybór oferty wykonawcy, który w celu wykazania spełnienia warunku udziału
w postępowaniu posłużył się podmiotem, który podlega wykluczeniu z postępowania
ze względu na niewykazanie, że Litostroj Engineering a.s. z siedzibą w Republice
Czeskiej (dalej
„Litostroj”) nie podlega wykluczeniu z postępowania w oparciu o treść
przepisu art. 108 ust. 1 pkt 4 Pzp;
2) art. 17 ust. 2 Pzp, w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a Pzp, w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 7
Pzp w zw. z art. 111 pkt 4 Pzp poprzez wybór oferty wykonawcy Remak, pomimo iż
względem tego podmiotu ziściła się przesłanka wykluczenia wykonawcy
z
postępowania ze względu na fakt, iż wykonawca ten nienależycie wykonywał
wcześniejsze umowy o zamówienie publiczne, co doprowadziło do odstąpienia
od umowy lub odszkodowania;
3) art. 17 ust. 2 Pzp, w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a Pzp, w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8
Pzp w zw. z art. 111 pkt 5 Pzp poprzez wybór oferty wykonawcy Remak, pomimo iż
wykonawca ten w wyniku zamierzonego działania, lub rażącego niedbalstwa,
wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega
on
wykluczeniu z postępowania, co mogło mieć istotny wpływ na decyzję
Zamawiającego, co do wyboru oferty tego wykonawcy, jako najkorzystniejszej.
Podnosząc powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty z dnia 8 grudnia 2023 roku,
odrzucenia oferty Remak w oparciu o treść przepisu art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a i b Pzp
i
zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych.
Odwołujący podał, że posiada interes we wniesieniu niniejszego odwołania, ponieważ jego
oferta jest drugą najlepszą ofertą w kolejności i w związku z tym może ponieść szkodę
na
skutek dokonania przez Zamawiającego zaskarżonych czynności z naruszeniem
przepisów Pzp.
W uzasadnieniu zarzut
u nr 1, Odwołujący wskazał, że analiza treści wyciągu z listy
kwalifikowanych dostawców oraz przepisu § 74 czeskiej ustawy o zamówieniach
publicznych, prowadzi do wniosku, że dokument przedłożony przez Remak w postępowaniu
nie potwierdza, że względem Litostroj (podmiotu, na zasoby którego powołał się Remak
celem spełnienia warunków udziału w Postępowaniu) nie dochodzi do ziszczenia się
przesłanki wykluczenia, o której mowa w art. 108 ust. 1 pkt 4 Pzp.
Zdaniem Odwołującego, powyższe znajduje potwierdzenie w informacjach ujawnionych
w systemie e-
Certis, z których wynika, że ani wyciąg z rejestru karnego osób prawnych, ani
wyciąg z listy zatwierdzonych podmiotów gospodarczych („Výpis ze seznamu
kvalifikovaných dodavatelů") nie stanowią dokumentów potwierdzających brak podstaw do
wykluczenia wykonawcy w oparciu o przepis art. 108 ust. 1 pkt 4 Pzp.
Odwołujący podkreślił,
że informacje zawarte w systemie e-Certis, przepisie § 74 czeskiej ustawy z dnia 19 kwietnia
2016 roku numer 134/2016 w sprawie udzielania zamówień publicznych oraz załącznika
numer 3 do tejże ustawy wskazują, że przesłanka zawarta w art. 108 ust. 1 pkt 4 Pzp – nie
może zostać potwierdzona w oparciu o wyciąg z listy kwalifikowanych dostawców, wyciąg z
rejestru karnego osób prawnych, czy też wyciąg z rejestru handlowego. Remak na tę
okoliczność, pomimo jednoznacznego wezwania Zamawiającego, nie przedstawił żadnych
wyjaśnień, czy też innych dokumentów – a co za tym idzie nie wykazał, że wobec Litostroj
nie orzeczono prawomocnie zakazu ubiegania się o zamówienie publiczne.
W uzasadnieniu zarzutu nr 2, Odwołujący wskazał, że Remak w okresie kilku ostatnich lat
nie wykonał, lub nienależycie wykonał co najmniej jedną wcześniejszą umowę o zamówienie
publiczne, tj. umowę zawartą z PGE GiEK S.A. pn. „Dostosowanie IOS 7,8 w Elektrowni
Dolna Odra do wymagań konkluzji BAT w zakresie obniżenia emisji SO2 dla PGE GiEK S.A.
Oddział Zespół Elektrowni Dolna Odra”. Spółka PGE GiEK S.A. nałożyła na Remak karę
umowną z tytułu opóźnienia w realizacji przedmiotu umowy w wysokości 1 600 000,00
złotych, zaś w dniu 12 maja 2021 roku – zamawiający odstąpił od umowy w części (raport
giełdowy bieżący z dnia 12 maja 2021 roku).
Odwołujący dodatkowo podniósł, że Remak został również obciążony karami umownymi z
tytułu opóźnienia w realizacji inwestycji:
„Zaprojektowanie i wykonanie robót w systemie „pod klucz” związanych z modernizacją
EC-
2 Polkowice pod kątem produkcji ciepła dla odbiorców zewnętrznych, jak i dostosowanie
poziomu emisji spalin do dyrektywy IED i tzw. konkluzji BAT” na rzecz spółki Kofama Koźle
S.A. w wysokości 1 850 000,00 złotych;
budowy nowego bloku energetycznego w Elektrowni Turów w wysokości 1 682 700,00
złotych (raport giełdowy bieżący z dnia 19 września 2018 roku);
3) „Zwiększenie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych w MPEC Sp. z o.o. w Olsztynie
poprzez budowę instalacji wykorzystującej biomasę” w wysokości 5 917 727,00 złotych
(raport giełdowy bieżący z 30 czerwca 2020 roku).
W uzasadnieniu zarzutu nr 3, Odwołujący wskazał, że Remak w terminie wskazanym w
wezwaniu przedstawił JEDZ, w którym wskazał, że względem niego nie zachodzą żadne
przesłanki do wykluczenia z postępowania, a także nie złożył wyjaśnień w ramach procedury
self-
cleaningu, o której mowa w art. 110 Pzp, podczas gdy w odpowiedzi na pytanie zawarte
w części III sekcja C „Czy wykonawca znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza
umowa w sprawie zamówienia publicznego, wcześniejsza umowa z podmiotem
zamawiającym, lub wcześniejsza umowa w sprawie koncesji została rozwiązana przed
czasem, lub w której nałożone zostało odszkodowanie bądź inne porównywalne sankcje w
związku z tą wcześniejszą umową?”, powinien zaznaczyć odpowiedź „tak”.
W dniu 20 grudnia 2023 r., Remak
(dalej zwany także: „Przystępującym”) zgłosił
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
W dniu 28 grudnia
2023 r., Zamawiający, w wykonaniu zarządzenia Izby, złożył odpowiedź
na
odwołanie, w której wniósł o jego oddalenie w całości, nie przytaczając szczegółowego
uzasadnienia dla tego twierdzenia.
W dniu 2 stycznia 2023 r.
Przystępujący złożył pismo, w treści którego przychylił
się do stanowiska Zamawiającego oraz wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Przystępujący złożył wniosek o dopuszczenie dowodu z opinii prawnej sporządzonej w dniu
29 grudnia
2023 r. przez czeską Kancelarię Prawną prowadzoną przez: adwokata A. U. oraz
adwokata M. M.
dotyczącą: zarzutu nr I odwołania, na okoliczność jej treści,a zwłaszcza
spełnienia przez Przystępującego i jego dedykowanego podwykonawcę - Litostroj
Engineering a.s. warunków udziału w Postępowaniu i braku podstaw do odrzucenia oferty
Przystępującego, a tym samym braku podstaw do uwzględnienia odwołania.
W zakresie zarzutów nr 2 i 3 odwołania, Przystępujący wskazał w odniesieniu do umowy
zawartej z: PGE GiEK S.A. pn.: Dostosowania IOS 7,8 w Elektronowi Dolna Odra do
wymagań
konkluzji BAT w zakresie obniżenia emisji SO2 dla PGE GiEK S.A. Oddział Zespół
Elektronowi Dolna
Odra, co miało skutkować nałożeniem na Przystępującą kary umownej w
kwocie: 1.600.000,00 zł oraz częściowym odstąpieniem od umowy przez PGE GiEK S.A., że
zgodnie z raportem g
iełdowym z dnia 12 sierpnia 2021 r. pomiędzy stronami umowy doszło
do zawarcia porozumienia na mocy, którego PGE GiEK S.A. cofnął oświadczenie o
odstąpieniu od umowy i żądanie zapłaty kary umownej w kwocie 1.600.000,00 zł, na które to
cofnięcie w obydwu przypadkach Przystępujący wyraził zgodę.
Odnosząc się do pozostałych trzech inwestycji wskazanych przez Odwołującego w akapicie
27 Odwołania, Przystępujący podkreślił, że domniemanie zdarzenia opisane przez
Odwołującego nie są objęte okresem czasowym wskazanym w art. 111 pkt 4 Pzp.
Odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z następujących
dokumentów: protokołu odbioru do użytkowania Inwestycji z dnia 02 grudnia 2019 r. oraz
Listu Referencyjnego z dnia 18 sierpnia
2020 r. na okoliczność ich treści.
Na posiedzeniu i rozprawie Strony i uczestnik
podtrzymały dotychczas wyrażone stanowiska.
Odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z następujących
dokumentów:
1) wydruk
ów z listy radców prawnych i adwokatów, na okoliczności braku wiedzy i
uprawnień do wydawania opinii bazującej na prawie polskim, przedłożonej przez
Przystępującego;
2) wydruku
ze strony internetowej kancelarii i wydruk z Linkedln, na okoliczność
specjalizacji w prawie ubezpieczeń społecznych i prawa pracy w zakresie prawa
czeskiego osób podpisujących opinię;
raport z weryfikacji podpisu opinii, na fakt nieprawidłowego złożenia podpisu pod
dokumentem;
tłumaczenia wyciągu z listy zatwierdzonych podstaw gospodarczych, na fakt braku
informacji o zakazie ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego w treści listy;
tłumaczenia wydruku z eCertis na fakt zakresu podstaw wykluczenia o charakterze
wyłącznie krajowym w Czechach;
tłumaczenia wyciągu z rejestru karnego osób prawnych, na fakt braku informacji o
zakazie ubiegania się o udzielenia zamówienia publicznego w ich treści;
tłumaczenia informacji z eCertis o KRK o podmiocie zbiorowym, na fakt zakresu
informacji potwierdzanych tym dokumentem;
tłumaczenia informacji z eCertis, na fakt zastosowania krajowej podstawy
wykluczenia i powiązanie dokumentów.
wydruków SWZ z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, do których
referował Przystępujący, na fakt zastosowanych w tych postępowaniach
fakultatywnych przesłanek wykluczenia.
W dniu 3 stycznia 2024 r., po zamknięciu rozprawy, Odwołujący złożył załącznik do
protokołu, zawierający wnioski dowodowe, które zostały przez Izbę pominięte.
Po
przeprowadzeniu
rozprawy,
uwzględniając
ogłoszenie
o
zamówieniu
oraz
dokumenty zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron zawarte w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie
na rozprawie i odnotowane w protokole, Izba
ustaliła, co następuje:
Zamawiający – PGE Energia Odnawialna S.A. z siedzibą w Warszawie, prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego pod nazwą
„EW Solina – Remont cykliczny Hz-3 i Hz-4 – część mechaniczna wraz z wymianą zasuw
awaryjnych, podestów oraz drabinek zejściowych szybów zasuw Hz-3 i Hz-4 (nr ref.:
POST/EOD/EOD/BM/00032/2023),
dalej zwane: „Postępowaniem”.
Zamawiający zastrzegł zastosowanie fakultatywnych przesłanek wykluczenia, określonych
w art. 109 ust. 1 pkt. 1, 4, 7-10 Pzp.
W
odpowiedzi na ogłoszenie, do Zamawiającego wpłynęły trzy oferty, w tym oferty
Przystępującego oraz Odwołującego, zaś oferta Przystępującego została najwyżej oceniona
w rankingu ofert.
Przystępujący wskazał w ofercie, że w celu wykazania spełnienia warunków udziału w
Postępowaniu, o którym mowa w pkt. 14.2.4. Specyfikacji Warunków Zamówienia („SWZ”)
posłuży się wiedzą i doświadczeniem podmiotu trzeciego – GE Renewable Austria GmbH.
Na potwierdzenie tej okoliczności Remak złożył zobowiązanie podmiotu udostępniającego
zasoby, w którym wskazany został zakres dostępnych Remak zasobów podmiotu trzeciego.
Zamawiający przed zaproszeniem wykonawców w przedmiotowym Postępowaniu do aukcji
elektronicznej, wezwał wszystkich wykonawców w trybie art. 126 ust. 2 Pzp do przedłożenia
podmiotowych środków dowodowych, w oparciu o które Zamawiający mógłby dokonać
właściwej kwalifikacji podmiotowej. Zamawiający nie był bowiem w stanie ocenić przesłanek
wykluczenia na podstawie samej oferty, ponieważ zgodnie z pkt. 15. 1 SWZ – Zamawiający
nie żądał przedłożenia Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia.
W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, Remak przedstawił dokumenty– GE
Renewable Austria GmbH, które miały wykazywać dysponowanie przez ten podmiot
doświadczeniem potwierdzającym spełnienie warunku udziału w Postępowaniu, o którym
mowa w pkt. 14.2.4. lit a) pkt 1) SWZ. Dalej, na
podstawie art. 122 Pzp Zamawiający wezwał
Remak do zastąpienia GE Renewable Austria GmbH innym podmiotem trzecim lub
wykazania, że samodzielnie Remak spełnia warunki udziału w postępowaniu.
W odpowiedzi na wezwanie, Remak zastąpił GE Renewable Austria GmbH innym
podmiotem trzecim
– Litostroj. W celu wykazania, że ten nowy podmiot trzeci nie podlega
wykluczeniu z P
ostępowania, Remak przedstawił aktualne dokumenty podmiotowe Litostroj,
zaś w zakresie potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia następujące:
wyciąg z rejestru handlowego prowadzonego przez Sąd Okręgowy w Brnie;
wyciąg z listy kwalifikowanych dostawców;
wyciąg z rejestru karnego osób fizycznych – C. B.;
wyciąg z rejestru karnego osób fizycznych – Z. Z. .
Przystępujący wskazał, że wyciąg elektroniczny z listy kwalifikowanych dostawców
generowany przez system informacji o zamówieniach publicznych ministerstwa ds. rozwoju
regionalnego Republiki Czeskiej
– zastępuje informację z Krajowego Rejestru Karnego
w odniesieniu art. 108 ust. 1 pkt 4 Pzp
– w/w dokument poświadczający, że dla podmiotu nie
widnieją prawomocne skazania w kraju siedziby dostawcy.
Zamawiający po analizie dokumentów, pismem z dnia 1 czerwca 2023 roku wezwał Remak
w
trybie art. 128 ust. 1 i art. 122 Pzp do złożenia wyjaśnień dotyczących podmiotowych
środków dowodowych, wskazując na konieczność wyjaśnienia w oparciu, o które dokumenty
Litostroj nie podlega wykluczeniu z postępowania w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 2 i 4 Pzp
oraz art. 109 ust. 1 pkt 1 Pzp.
W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, Przystępujący dnia 12 czerwca 2023 roku
złożył wyjaśnienia, w których potwierdzał, że podmiot Litostroj Engineering a.s., na którego
zasobach polega, spełnia warunki udziału w postępowaniu oraz nie podlega wykluczeniu z
postępowania. Podkreślił, że Wyciąg z listy kwalifikowanych dostawców dla Litostroj
Engineering a.s. z dnia 17 maja
2023 r. stanowi podmiotowy środek dowodowy (wraz z
pozostałymi załączonymi dokumentami) potwierdzający warunki udziału w postepowaniu
oraz brak przesłanek wykluczenia z postępowania. Na tę okoliczność przytoczył literalne
brzmienie przepisów, które zostały powołane w wyciągu z listy kwalifikowanych dostawców,
tj. § 74 i § 77 czeskiej ustawy o zamówieniach publicznych oraz orzecznictwo Krajowej Izby
Odwoławczej, a także wyjaśnił, że § 224 ustawy nr 134 z dnia 19 kwietnia 2016 r. o
udzielaniu zamówień publicznych w Republice Czeskiej, regulujący procedurę systemu
informacyjnego administracji publicznej zarządzanym przez Ministerstwo Rozwoju
Regionalnego w Czechach,
zawiera m.in. wykaz kwalifikowanych dostawców. Urzędowy
wykaz zatwierdzonych (kwalifikowanych) dostawców (wykonawców) uregulowany jest
przepisami od § (sekcja) 226 do § (sekcja) 232 ww. ustawy. Przystępujący przytaczając
stosowne przepisy
opisał także sposób korzystania z wyciągu z listy w postępowaniach o
udzielenie zamówienia publicznego.
Zamawiający następnie unieważnił czynności związane z wezwaniem do uzupełnienia
podmiotowych środków dowodowych, na co odwołanie wniósł wykonawca Voith i wyrokiem
z dnia 01 sierpnia 2023 r. (sygn. akt KIO 2058/23) Izba
nakazała Zamawiającemu dokonania
oceny przedłożonych podmiotowych środków dowodowych po przeprowadzeniu aukcji
elektronicznej, zgodnie z art. 139 ust. 1 Pzp.
W dniu 21 sierpnia 2023 r. wykonawca
Voith wniósł odwołanie wobec czynności zaproszenia
Odwołującego do aukcji elektronicznej. W dniu 01 września 2023 r. (KIO 2458/23) Izba
wydała postanowienie o odrzuceniu odwołania. W dniu 11 września 2023 r. odbyła się aukcja
elektroniczna z udziałem wszystkich oferentów, którą wygrał Odwołujący.
Odrzucając w dniu 20 października 2023 r. ofertę Odwołującego Zamawiający uznał
wyjaśnienia w zakresie aktualności wyciągu z listy kwalifikowanych dostawców Litostroj oraz
w zakresie wykazania, że podmiot trzeci Litostroj nie podlega wykluczeniu w oparciu o art.
109 ust. 1 pkt 1 Pzp w zakresie zaległych podatków lub składek na ubezpieczenie
zdrowotne. Zamawiający stwierdził, iż Odwołujący nie wykazał, że członkowie zarządu
Litostroj oraz sam podmiot trzeci nie podlega wykluczeniu ze względu na skazanie za
przestępstwo wymienione w treści art. 108 ust. 1 pkt 1 lit. f pzp. Zamawiający uznał, że
przedłożony podmiotowy środek dowodowy w postaci wyciągu z listy kwalifikowanych
dostawców dotyczący Litostroj nie jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym
spełnienie przez zarząd Litostroj oraz sam podmiot trzeci warunku niekaralności za
przestępstwo opisane w art. 108 ust. 1 pkt 1 lit f Pzp.
Wyrokiem z dnia 8 listopada 2023 r. (sygn. akt KIO 3201/23),
Izba uwzględniła odwołanie
wniesione przez wykonawcę Remak i nakazała Zamawiającemu unieważnienie czynności
z dnia 20
października 2023 r. polegających na wyborze oferty najkorzystniejszej oraz
odrzuceniu oferty Remak i
nakazała ponowną ocenę ofert z uwzględnieniem oferty
wykonawcy Remak.
Zamawiający w dniu 8 grudnia 2023 r. poinformował wykonawców o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty Przystępującego.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się przesłanek, które mogłyby skutkować odrzuceniem odwołania. Izba
ustaliła, że odwołanie zostało wniesione w terminie, nie zawiera braków formalnych oraz
terminowo został uiszczony od niego wpis w wymaganej wysokości. Nie została również
wypełniona żadna z pozostałych przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania na
podstawie art. 528 Pzp.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną dopuszczalności
odwołania, o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. wykazał interes w uzyskaniu
zamówienia oraz że może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego
przepisów ustawy Pzp.
Izba ustaliła, że w ustawowym terminie do postępowania po stronie Zamawiającego
przystąpił skutecznie wykonawca Remak, stając się uczestnikiem postępowania
odwoławczego.
Odwołanie podlegało uwzględnieniu w części, zaś podniesione zarzuty częściowo
potwierdziły się. Stwierdzone naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy, miało
wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
Zarzut nr 1 odwołania sprowadzał się do zakwestionowania sposobu oceny przez
Zamawiającego dokumentów podmiotowych złożonych przez wykonawcę Remak w zakresie
przesłanki wykluczenia opisanej w art. z art. 108 ust. 1 pkt 4 Pzp. Zgodnie z art. 108 ust. 1
pkt. 4 Pzp,
z
postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, wobec
którego prawomocnie orzeczono zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne. Przesłanka ta
stanowi transpozycję dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26
lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz. U.
UE. L. z 2014 r. Nr 94, str. 65 z późn. zm.), dalej zwanej „dyrektywą klasyczną”.
W treści dyrektywy klasycznej, w art. 57 ust. 6 in fine, kwestia zakazu udziału
w
postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych nie została ujęta jako przesłanka
wykluczenia, lecz jako negatywna przesłanka możliwości zastosowania procedury self-
cleaning: „Wykonawca, który został prawomocnym wyrokiem wykluczony z udziału
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w postępowaniu o udzielenie koncesji, nie jest
uprawniony do skorzystania z możliwości przewidzianej w niniejszym ustępie w okresie
wykluczenia wynikającym z tego wyroku w państwach członkowskich, w których taki wyrok
jest obowiązujący.”. Na gruncie rodzimych przepisów Pzp ustawodawca przyjął odmienne
rozwiązanie, zaś w kontekście przepisów czeskich, dyrektywa została transponowania
niemal dosłownie.
Dokumentami podmiotowymi potwierdzającymi brak zaistnienia przesłanki wykluczenia
opisanej w art. 108 ust. 1 pkt. 4 Pzp,
są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju, Pracy
i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz
innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U.
poz. 2415 z późn. zm.) dwa dokumenty – informacja z Krajowego Rejestru Karnego,
dotycząca orzeczenia zakazu ubiegania się o zamówienie publiczne tytułem środka karnego
oraz
oświadczenie wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym
mowa w art. 125 ust. 1 Pzp (JEDZ),
dotyczące orzeczenia zakazu ubiegania się
o
zamówienie publiczne tytułem środka zapobiegawczego. W przypadku podmiotów
mających siedzibę lub miejsce zamieszkania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, § 4
ww. rozporządzenia reguluje, że zamiast informacji z Krajowego Rejestru Karnego, o której
mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 - składa informację z odpowiedniego rejestru, takiego jak rejestr
sądowy, albo, w przypadku braku takiego rejestru, inny równoważny dokument wydany przez
właściwy organ sądowy lub administracyjny kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub
miejsce zamieszkania lub miejsce zamieszkania ma osoba, której dotyczy informacja albo
dokument, w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia.
Trzeba także podkreślić regulację § 4 ust. 3 ww. rozporządzenia, że jeżeli w kraju, w którym
wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania lub miejsce zamieszkania ma osoba,
której dokument dotyczy, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w ust. 1, lub gdy
dokumenty te nie odnoszą się do wszystkich przypadków, o których mowa w art. 108 ust. 1
pkt 1, 2 i 4, art. 109 ust. 1 pkt 1, 2 lit. a i b oraz pkt 3 Pzp
, zastępuje się je odpowiednio
w
całości lub w części dokumentem zawierającym odpowiednio oświadczenie wykonawcy,
ze wskazaniem osoby albo osób uprawnionych do jego reprezentacji, lub oświadczenie
osoby, której dokument miał dotyczyć, złożone pod przysięgą, lub, jeżeli w kraju, w którym
wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania lub miejsce zamieszkania ma osoba,
której dokument miał dotyczyć, nie ma przepisów o oświadczeniu pod przysięgą, złożone
przed organem sądowym lub administracyjnym, notariuszem, organem samorządu
zawodowego lub
gospodarczego, właściwym ze względu na siedzibę lub miejsce
zamieszkania wykonawcy lub miejsce zamieszkania osoby, której dokument miał dotyczyć.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy podkreślić należy, że sporną
była kwestia możliwości wykazania braku podstawy wykluczenia przez podmiot trzeci
Litostroj wyciągiem z czeskiej listy kwalifikowanych dostawców. W tym zakresie Izba uznała,
że Zamawiający prawidłowo przyjął, iż wpis na listę kwalifikowanych dostawców zastępuje
informację z Krajowego Rejestru Karnego. Opierając się o brzmienie czeskich przepisów,
wskazać należy za Odwołującym, że w przepisie § 74 czeskiej ustawy z dnia 19 kwietnia
2016 roku numer 134/2016 w sprawie udzielania zamówień publicznych oraz załączniku
numer 3 do
tejże ustawy, brak jest analogicznej przesłanki wykluczenia, jak przesłanka
zawarta w art. 108 ust. 1 pkt 4 Pzp.
Jak wskazano powyżej, § 76 ust. 1 zdanie drugie czeskiej ustawy z dnia 19 kwietnia 2016
roku numer 134/2016 w sprawie udzielania zamówień publicznych reguluje brak możliwości
skutecznego self-cleaningu w przypadku skazania
: Nie dotyczy to okresu, w którym
uczestnik postępowania o udzielenie zamówienia został prawomocnie skazany na zakaz
wykonywania zamówień publicznych lub udziału w postępowaniu koncesyjnym.”.
Inicjatywa dowodowa Odwołującego, przede wszystkim dotycząca informacji ze stron
internetowych eCertis
nie dowodziła tez stawianych przez Odwołującego z dwóch powodów:
po pierwsze, sam wydruk
tłumaczenia strony internetowej bez wskazania linka jej
dostępności i oryginalnego brzmienia nie może być traktowany jako wiążący dokument, a po
drugie brak literalnego wskazania
zakazu ubiegania się o udzielenie zamówienia
publicznego w treści wyciągu z listy kwalifikowanych dostawców (czy też w innym
tłumaczeniu - listy zatwierdzonych podmiotów gospodarczych) wynikał z braku odpowiedniej
przesłanki wykluczenia w ustawie czeskiej. Skoro tego rodzaju kara (zakaz ubiegania się o
udzielenie zamówienia publicznego) nie została zastrzeżona jako przesłanka wykluczenia, to
nie sposób oczekiwać, że dokumenty potwierdzające brak podstaw wykluczenia wydawane
na podstawie czeskich przepisów będą literalnie do niej referować. Nie oznacza to
bynajmniej, że podmioty wobec których orzeczono tego rodzaju zakaz, będą mogły
uczestniczyć w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego – co wynika zarówno
z
przepisów dyrektywy klasycznej, jak i czeskiej ustawy z dnia 19 kwietnia 2016 roku numer
134/2016 w
sprawie udzielania zamówień publicznych, jednakże ich udział jest niedozwolony
w innej konstrukcji prawnej, aniżeli przesłanka wykluczenia.
Dodatkowym argumentem przemawiającym za skutecznym wykazaniem braku przesłanki
wykluczenia opisanej w art. 108 ust. 1 pkt. 4 Pzp, jest
doniosłość kwestii kwalifikacji czy też
certyfikacji wykonawców. Instytucja ta nie funkcjonuje w polskich przepisach dotyczących
udzielania zamówień publicznych, lecz jej celem jest wstępna kwalifikacja wykonawców
i
umożliwienie się im posługiwania certyfikatem zastępującym indywidualną ocenę czy to
spełniania warunków udziału w postępowaniu, czy też braku podstaw wykluczenia. Zgodnie
z
§ 226 czeskiej ustawy z dnia 19 kwietnia 2016 roku numer 134/2016 w sprawie udzielania
zamówień publicznych, kwalifikacja wykonawców ma na celu potwierdzenie ich kompetencji.
Z kolei
§ 228 czeskiej ustawy z dnia 19 kwietnia 2016 roku numer 134/2016 w sprawie
udzielania zamówień publicznych wskazuje, że wyciąg z listy kwalifikowanych dostawców
zastępuje dokument potwierdzający kwalifikacje zawodowe zgodnie z § 77 ww. ustawy
w zakresie, w
jakim dane zawarte w wyciągu z listy kwalifikowanych dostawców świadczą
o
spełnieniu kryteriów kwalifikacji zawodowych, oraz uprawnienia podstawowe zgodnie z §
ww. ustawy, zaś zamawiający jest obowiązany przyjąć taki wyciąg, jeżeli jest nie starszy
niż 3 miesiące od ostatniego dnia, w którym mają zostać wykazane kompetencje
podstawowe lub kompetencje zawodowe.
Tym samym twierdzenia Odwołującego o braku weryfikacji skazania na karę zakazu
ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego sprowadzają się także do twierdzenia, że
wykonawca skazany
na tego rodzaju karę mógłby zostać uznany za kwalifikowanego
wykonawcę, co jest sprzeczne zarówno z przepisami czeskiej ustawy, jak również ideą
certyfikacji wykonawców. W konsekwencji uznać należy, że brak skazania na karę zakazu
ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego został wykazany wpisem na listę
kwalifikowanych dostawców.
W tym zakresie Izba oparła się zarówno o brzmienie ustawy z dnia 19 kwietnia 2016 roku
numer 134/2016 w sprawie udzielania zamówień publicznych oraz czeskiej ustawy z dnia 27
października 2011 roku numer 418/2011 w sprawie odpowiedzialności osób prawnych
i
postępowań, których treść we fragmentach była przytaczana przez Strony i Uczestnika, jak
również o przepisy innych ustaw z czeskiego porządku prawnego, wskazane w dołączonej
do
pisma Przystępującego prywatnej opinii z dnia 29 grudnia z 2023 r.
Izba
– poza uwzględnieniem treści opinii w zakresie przytaczanego stanu prawnego
w Czechach -
nie oparła swojego stanowiska co do merytorycznej oceny zawartej
w omawianej opinii,
uznając że jako opinia prywatna nie może zastępować oceny
dokonywanej przez Izbę w ramach orzekania o zasadności zarzutów, stąd też dowody
przedstawiane
przez Odwołującego, tj. wydruki z listy radców prawnych i adwokatów, wydruk
ze strony internetowej kancelarii, wydruk z Linkedln
pozostawały bez znaczenia dla
rozstrzygnięcia, zaś co do raportu z weryfikacji podpisu opinii Izba uznała, że opinia
prywatna stanowi oświadczenie własne osób, które złożyły pod nią podpis i z uwagi na brak
jakichkolwiek przepisów co do formy, nie jest zasadne kwestionowanie ważności jednego
z
elektronicznych podpisów.
Odnosząc się z kolei do podniesionego z ostrożności argumentu, że nawet gdyby uznać,
że wyciąg z listy kwalifikowanych dostawców jest dokumentem właściwym do wykazania
braku podstawy do wykluczenia z art. 108 ust. 1 pkt 4 Pzp, to dokument ten nie spełnia
wymogu z
art. 111 pkt 3 Pzp, zgodnie z którym, wykluczenie wykonawcy, o którym mowa
w
art. 108 ust. 1 pkt 4 Pzp, następuje na okres, na jaki został prawomocnie orzeczony zakaz
ubiegania się o zamówienie publiczne, Izba wskazuje, że skoro kara zakazu jest orzekana
na dany okres
– od jednego roku do lat 20, zgodnie z art. 21 czeskiej ustawy z dnia 27
października 2011 roku numer 418/2011 w sprawie odpowiedzialności osób prawnych
i
postępowań przeciwko nim, to informacja o tym skazanie nie ulegnie zatarciu przez cały ten
okres. Nawet jeśli treść wyciągu referuje do ostatnich 5 lat i braku skazań z tego okresu, jak
już przytoczono powyżej nie sposób uznać, że jednostka certyfikująca wpisałaby na listę
wykonawcę skazanego na tego rodzaju karę, bazując na informacji z rejestrów karnych z
tego kraju.
W konsekwencji Izba uznała, że zarzut nr 1 nie potwierdził się i oddaliła odwołanie w tym
zakresie.
Zarzut nr 2
dotyczył naruszenia podstaw wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp, zgodnie
z
którym wykluczeniu z postępowania podlega wykonawca który, z przyczyn leżących po
jego stronie, w znacznym stopniu, lub zakresie nie wykonał, lub nienależycie wykonał, albo
długotrwale nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie wynikające z wcześniejszej
umowy w sprawie zamówienia publicznego, lub umowy koncesji, co doprowadziło do
wypowiedzenia, lub odstąpienia od umowy, odszkodowania, wykonania zastępczego, lub
realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady.
Zgodnie z ust. 3 przywołanego przepisu, zamawiający może nie wykluczać wykonawcy,
jeżeli wykluczenie byłoby w sposób oczywisty nieproporcjonalne, w szczególności gdy kwota
zaległych podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne jest niewielka albo sytuacja
ekonomiczna lub finansowa wykonawcy, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, jest wystarczająca
do
wykonania zamówienia. Zgodnie z art. 111 pkt. 4 Pzp, wykluczenie następuje w
przypadk
u, o którym mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp, na okres 3 lat od zaistnienia
zdarzenia będącego podstawą wykluczenia. Co istotne, w przypadku omawianej przesłanki,
wykonawca może zastosować procedurę self-cleaning, opisaną w art. 110 Pzp.
Podstawa do wykluczenia wykonawcy z postępowania w oparciu o ww. przepis aktualizuje
się w przypadku, gdy niewykonanie, nienależyte wykonanie czy długotrwałe nienależyte
wykonywanie istotnego
zobowiązania umownego doprowadzi co najmniej do jednej
z
następujących sytuacji: do wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy, odszkodowania,
wykonania zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady. Przepis ten
stanowi implementację do krajowego porządku prawnego art. 57 ust. 4 lit. g dyrektywy
klasycznej,
zgodnie z którym instytucje zamawiające mogą wykluczyć lub zostać
zobowiązane przez państwa członkowskie do wykluczenia z udziału w postępowaniu o
udzielenie zamówienia każdego wykonawcy, jeżeli wykonawca wykazywał znaczące lub
uporczywe niedociągnięcia w spełnieniu istotnego wymogu w ramach wcześniejszej umowy
w sprawie zamówienia publicznego, wcześniejszej umowy z podmiotem zamawiającym lub
wcześniejszej umowy w sprawie koncesji, które doprowadziły do wcześniejszego
rozwiązania tej umowy, odszkodowań lub innych porównywalnych sankcji.
Należy również zwrócić uwagę na motyw 101 dyrektywy, w którym ustawodawca unijny
wskazał, iż instytucje te powinny także mieć możliwość wykluczenia kandydatów
lub
oferentów, którzy przy wykonywaniu wcześniejszych zamówień publicznych wykazali
poważne braki w odniesieniu do spełnienia istotnych wymogów; było to np. niedostarczenie
produktu lub niewykonanie zamówienia znaczące wady dostarczonego produktu
lub
świadczonej usługi, które spowodowały ich niezdatność do użytku zgodnie
z
przeznaczeniem, lub niewłaściwe zachowanie poddające w poważną wątpliwość
wiarygodność wykonawcy. Co więcej, stosując fakultatywne podstawy wykluczenia,
instytucje zamawiające powinny zwracać szczególną uwagę na zasadę proporcjonalności.
Drobne nieprawidłowości powinny jedynie w wyjątkowych okolicznościach prowadzić do
wykluczenia wykonawcy. Powtarzające się przypadki drobnych nieprawidłowości mogą
jednak wzbudzić wątpliwości co do wiarygodności wykonawcy, co może uzasadniać jego
wykluczenie.
W okolicznościach sprawy, za bezsporne należy uznać, że Przystępujący realizował umowę
zawartą z PGE GiEK S.A. pn. „Dostosowanie IOS 7,8 w Elektrowni Dolna Odra do wymagań
konkluzji BAT w zakresie obniżenia emisji SO2 dla PGE GiEK S.A. Oddział Zespół
Elektrowni Dolna Odra”. Jak wynika z raportu giełdowego bieżącego z dnia 21 kwietnia 2021
roku, PGE GiEK S.A. nałożyła na Remak karę umowną z tytułu opóźnienia w realizacji
przedmiotu umowy w wysokości 1 600 000,00 złotych, zaś w dniu 12 maja 2021 roku –
zamawiający odstąpił od umowy w części (raport giełdowy bieżący z dnia 12 maja 2021
roku).
Następnie strony tejże umowy zawarły porozumienie, na mocy którego PGE GiEK
S.A. cofnął oświadczenie o odstąpieniu od umowy, a także żądanie zapłaty kary umownej w
kwocie 1.600.000,00 zł (raport giełdowy bieżący z dnia 12 sierpnia 2021 r.) Okoliczności te
wynikają z raportów giełdowych dołączonych do odwołania, jak również nie były przez Strony
i Uczestnika kwestionowane.
W tym aspekcie Izba uznała, że Przystępujący, z przyczyn leżących po jego stronie,
w
znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał istotnego zobowiązania wynikającego
z
wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego, co doprowadziło do odstąpienia
od umowy
, a tym samym zarzut potwierdził się. Ważnym elementem dla tego rodzaju
kwalifikacji
była treść bieżących raportów giełdowych, zawierająca informacje o nałożonych
karach umownych w znacznej wysokości, wynikającej z uchybienia terminowi i kolejno
odstąpieniu w części od umowy przez zamawiającego – o ile sam element nałożenia kar
umownych może być interpretowany różnie stosownie do okoliczności, o tyle odstąpienie
o
umowy w części, podjęte już po uprzednim nałożeniu kary umownej, stanowi o poważnym
uchybieniu.
Izba uznała, że wyczerpana została także przesłanka zaistnienia przyczyn
leżących po stronie wykonawcy, z uwagi na uchybienie terminowi i wynikające z niego
dalsze konsekwencje w postaci naliczenia kar oraz odstąpienia od umowy.
Takiej interpretacji nie stoi na przeszkodzie finalne zawarcie ugody przez strony, moc
ą której
wynagrodzenie Przystępującego zostało obniżone do kwoty 6.900.000 zł netto, tj. o
1.100.000 zł netto w stosunku do pierwotnej. Izba podkreśla, że według raportu giełdowego
opublikowanego przez samego Przystępującego zawarto określenie o wzajemnym
zrzeczeniu się roszczeń, ale także cel i istotę ugody, która w tym przypadku o ile
uregulowała oświadczenia stron w tym zakresie, o tyle nie doprowadziła do kontynuowania
pierwotnie zerwanego kontraktu
, czyniąc faktycznie skutecznym odstąpienia od umowy.
Jednocześnie, wszystkie te zdarzenia miały miejsce w roku 2023, zatem mieszczą się w
okresie wynikającym z art. 111 Pzp.
Izba nie dała wiary dokumentom złożonym przez Przystępującego, gdyż zarówno protokół
odbioru, jak i referencje były sporządzone przed nałożeniem pierwszej kary umownej, a tym
samym
przed nieprawidłową realizacją umowy przez Przystępującego.
W zakresie
pozostałych przytoczonych przez Odwołującego inwestycji, tj.:
„Zaprojektowanie i wykonanie robót w systemie „pod klucz” związanych z
modernizacją EC-2 Polkowice pod kątem produkcji ciepła dla odbiorców
zewnętrznych, jak i dostosowanie poziomu emisji spalin do dyrektywy IED i tzw.
konkluzji BAT” na rzecz spółki Kofama Koźle S.A. w wysokości 1 850 000,00 złotych.
budowy nowego bloku energetycznego w Elektrowni Turów w wysokości 1 682
700,00 złotych (raport giełdowy bieżący z dnia 19 września 2018 roku);
„Zwiększenie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych w MPEC Sp. z o.o. w
Olsztynie poprzez budowę instalacji wykorzystującej biomasę” w wysokości 5 917
727,00 złotych (raport giełdowy bieżący z 30 czerwca 2020 roku);
Izba wskazuje, że tak jak zauważył sam Odwołujący, zdarzenia te miały miejsce w okresie
wykraczającym poza okres wykluczenia wynikający z treści przepisu art. 111 pkt 4 Pzp.
Niezależnie zatem od twierdzeń Odwołującego o praktyce Przystępującego, wykluczeniu
podlega wykonawca
jedynie z tytułu okoliczności, jakie wystąpiły w ściśle określonym
przepisami czasie. W konsekwencji
Izba nie była władna uznać tej argumentacji
Odwołującego za zasadną.
W takich okolicznościach Izba uznała, że Przystępujący podlegał wykluczeniu na podstawie
art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp.
Zarzut numer 3
dotyczył naruszenia podstaw wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 8 Pzp, tj.
dotyczącej wykonawcy, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa
wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega
wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych
podmiotowych środków dowodowych. Odwołujący wskazał, że Remak przedstawił JEDZ, w
którym oświadczył, że względem niego nie zachodzą żadne przesłanki do wykluczenia z
postępowania, a także nie złożył wyjaśnień w ramach procedury self-cleaningu, o której
mowa w art. 110 Pzp.
Zgodnie z treścią art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego wyklucza się wykonawcę: który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie
podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło
mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o
udzielenie zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić
wymaganych podmiotowych środków dowodowych.
W związku z powyższym, istotą przesłanki wykluczenia z postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego jest wyeliminowanie z możliwości ubiegania się o zamówienia
wykonawców nieuczciwych, którzy poprzez swoje zachowanie (wprowadzenie w błąd
zamawiającego, przedstawianie niezgodnych z rzeczywistością okoliczności) w sposób
istotny wpływają na podejmowane przez niego decyzje. Należy przy tym zauważyć, że
przesłanka wykluczenia wykonawcy z art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp dotyczy celowego
wprowadzenia w błąd (w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa)
następującego przez działanie wykonawcy związane z przedstawieniem informacji bądź
zatajeniem informacji, bądź niemożnością przedstawienia wymaganych środków
dowodowych.
Przenosząc powyższe na kanwę niniejszej sprawy, Izba wskazuje, że uwzględnienie zarzutu
nr 2
winno skutkować także potwierdzeniem się przedmiotowego zarzutu. Wykonawca w
treści JEDZ, w części dotyczącej odpowiedzi na pytanie w części III sekcja C „Czy
wykonawca znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza umowa w sprawie zamówienia
publicznego, wcześniejsza umowa z podmiotem zamawiającym, lub wcześniejsza umowa w
sprawie koncesji została rozwiązana przed czasem, lub w której nałożone zostało
odszkodowanie bądź inne porównywalne sankcje w związku z tą wcześniejszą umową?”,
zaznaczył odpowiedź „NIE”, co jest niezgodne z rzeczywistością. Jak ustaliła powyżej Izba,
Przystępujący był stroną umowy, która została rozwiązana przed czasem i w której zostało
nałożone odszkodowanie, stanowiące mocą ostatecznego porozumienia, ostateczne
rozliczenie wzajemnych roszczeń stron.
Jak wskazuje się w orzecznictwie: „(…) błąd to rozbieżność między obiektywną
rzeczywistością a wyobrażeniem o niej lub jej odbiciem w świadomości podmiotu. Może on
polegać na fałszywym wyobrażeniu istnienia pewnych okoliczności lub cech stanu rzeczy,
które w rzeczywistości nie występują, lub na nieświadomości występujących w
rzeczywistości okoliczności. Wprowadzenie w błąd może być wywołane zarówno
przedstawieniem
informacji
obiektywnie
nieprawdziwych
(fałszywych),
jak
też
przedstawieniem informacji obiektywnie prawdziwych, lecz wywołujących mylne wyobrażenie
u zamawiającego. Błąd ma nastąpić przy przedstawianiu informacji. Wprowadzenie w błąd
nie obejmuje zatem zatajenia wymaganych informacji.
” – tak: wyrok Sądu Okręgowego w
Warszawie z dnia 26
września 2023 r., XXIII Zs 12/23. Nie ulega wątpliwości, że
Przystępujący zaznaczając odpowiedź „NIE”, na przytoczone powyżej pytanie w JEDZ,
wprowadził Zamawiającego w błąd i jednocześnie zataił informacje o umowie zawartej z
PGE GiEK S.A. pn. „Dostosowanie IOS 7,8 w Elektrowni Dolna Odra do wymagań konkluzji
BAT w zakresie obniżenia emisji SO2 dla PGE GiEK S.A. Oddział Zespół Elektrowni Dolna
Odra”. Brak jednoznacznego stanowiska w toku postępowania odwoławczego, jak również
okoliczności złożenia oświadczenia woli w tym przedmiocie, Izba poczytała jako rażące
niedbalstwo, stanowiące jeden z elementów przesłanki wykluczenia. Trudno uznać
stanowisko przeciwne
, że profesjonalny wykonawca, działający w obszarze zamówień
publicznych
, wypełniał JEDZ bez świadomości o zakończeniu jednego z kontraktu w sposób
wypełniający przesłanki określone w art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp.
W konsekwencji Izba
uznała, że Przystępujący podlegał wykluczeniu na podstawie art. 109
ust. 1 pkt 8 Pzp i biorąc pod uwagę także zarzut nr 2, nakazała unieważnienie czynności
wyboru oferty Przystępującego oraz odrzucenie jest oferty jako złożonej przez wykonawcę
podlegającego wykluczeniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 lit. a Pzp.
O kosztach postępowania stosownie do wyniku sprawy orzeczono na podstawie art. 575
ustawy Pzp oraz § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz.
2437). W
obec uwzględnienia odwołania co do dwóch zarzutów i oddalenia jednego z nich,
Izba rozdziel
iła stosunkowo wpis oraz koszty, o których mowa w § 5 pkt 2 ww.
rozporządzenia zgodnie z wnioskiem i przedłożonymi rachunkami. Izba pominęła fakturę
proforma z tytułu noclegu, uznając, że stanowi to wydatek pełnomocnika, który wraz z
wynagrodzeniem nie może przekroczyć kwoty 3.600 zł (§ 5 pkt 2 lit. b ww. rozporządzenia).
Izba zatem zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę wpisu od
odwołania, kwoty po 3.600 zł tytułem wynagrodzenia i wydatków pełnomocnika oraz w
przypadku Zamawiającego kwotę 1,086,49 zł tytułem dojazdu na posiedzenie i rozprawę.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:
…………..