Sygn. akt:
KIO 3799/23
KIO 3805/23
WYROK
Warszawa, dnia 9 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Paprocka
Aleksandra Patyk
Michał Pawłowski
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5
stycznia 2024 r. odwołań wniesionych do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej:
A.
w dniu 18 grudnia 2023 r. przez wykonawcę M. B. prowadzącą działalność
gospodarczą pod firmą P.H.U. „BM” M. B.,
B.
w dniu 18 grudnia 2023 r. przez wykonawcę Z. B. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą P.H.U. „KUMBUD” Z. B.,
w postępowaniu prowadzonym przez Zarząd Lokali Miejskich w Łodzi
orzeka:
KIO 3799/23
uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu Zarządowi Lokali Miejskich w
Łodzi, w zakresie dotyczącym postępowania w części 1:
unieważnienie czynności unieważnienia postępowania,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawcy M. B. prowadzącej
działalność gospodarczą pod firmą P.H.U. „BM” M. B.,
unieważnienie czynności wykluczenia z postępowania wykonawcy M. B.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą P.H.U. „BM”
dokonanie ponownego badania i oceny oferty wykonawcy M. B.
prowadzącej
działalność gospodarczą pod firmą P.H.U. „BM” M. B.;
2. kosztami
postępowania obciąża Zamawiającego Zarząd Lokali Miejskich w Łodzi i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę M. B. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą P.H.U.
„BM” M. B. tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez tego wykonawcę
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od Zamawiającego Zarząd Lokali Miejskich w Łodzi na rzecz
wykonawcy M. B.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą P.H.U.
„BM” M. B. kwotę 11.100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
tego wykonawcę.
KIO 3805/23
uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu Zarządowi Lokali Miejskich w Łodzi
w zakresie dotyczącym postępowania w części 2:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawcy Adriana
Ponikowskiego prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Usługi
Budowlane Adrian Ponikowski,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Z. B. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą P.H.U. „KUMBUD” Z. B.,
unieważnienie czynności wykluczenia z postępowania wykonawcy Z. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą P.H.U. „KUMBUD” Z. B.,
dokonanie ponownego badania i oceny ofert z udziałem oferty wykonawcy Z.
B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą P.H.U. „KUMBUD” Z. B..
kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Zarząd Lokali Miejskich w Łodzi i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę Z. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą P.H.U.
„KUMBUD” Z. B. tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3.600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez tego
wykonawcę tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od Zamawiającego Zarząd Lokali Miejskich w Łodzi na rzecz
wykonawcy Z. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą P.H.U.
„KUMBUD” Z. B. kwotę 11.100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez tego wykonawcę.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
sądu zamówień publicznych.
Przewodnicząca:
………….................
…............................
…............................
KIO 3799/23
KIO 3805/23
Uzasadnienie
Zamawiający Zarząd Lokali Miejskich w Łodzi prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na: „opracowanie kosztorysów inwestorskich na remonty lokali
stanowiących zasób mieszkaniowy Gminy Łódź, administrowanych przez Zarząd Lokali
Miejskich w
Łodzi w 2024 r.”, numer referencyjny: DZP.26.169.2023. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało umieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 22 listopada
2023 r., pod nr: 2023/BZP 00502448/01. W
artość szacunkowa zamówienia nie przekracza
progów unijnych.
KIO 3799/23
W dniu 18 grudnia 2023 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy M. B.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą P.H.U. „BM” M. B. od
czynności wykluczenia Odwołującej z postępowania na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 5
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r.,
poz. 1605 ze zm., dalej „PZP”) oraz od czynności odrzucenia oferty Odwołującej na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) PZP.
W związku z powyższym, Odwołująca zarzuciła Zamawiającemu następujące naruszenia:
art. 108 ust. 1 pkt 5 PZP poprzez błędne przyjęcie, że Odwołująca składająca ofertę
na część 1 postępowania oraz jej małżonek składający ofertę na część nr 2
postępowania należą do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16
lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;
art. 108 ust. 1 pkt 5 PZP poprzez błędne założenie, że między wykonawcami, tj.
Odwołującą składającą ofertę na część 1 postępowania oraz jej małżonkiem
składającym ofertę na część nr 2 postępowania zostało zawarte niedozwolone
porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji;
3) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) PZP po
przez odrzucenie przez Zamawiającego oferty
Odwołującej, ponieważ Odwołująca nie podlega wykluczeniu z postępowania na
podstawie art. 108 ust. 1 pkt 5 PZP.
Odwołująca domaga się uwzględnienia odwołania i w konsekwencji nakazania
Zamawiającemu, by:
unieważnił czynność wykluczenia Odwołującej z postępowania na podstawie art. 108
ust. 1 pkt 5 PZP;
unieważnił czynność odrzucenia oferty Odwołującej na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2
lit. a PZP
dokonał ponownie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Jak uzasadniła Odwołująca, w dniu 4 grudnia 2023 r. na wezwanie Zamawiającego złożyła
informację, że nie należy do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16
lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, o której mowa w art. 108 ust. 1 pkt 5
PZP z innymi wykonawcami, którzy złożyli odrębną ofertę w postępowaniu. Zamawiający
zaś, wyłącznie na podstawie okoliczności, iż dwaj przedsiębiorcy, którzy złożyli oferty w
postępowaniu (na dwie różne części postępowania), tj. Odwołująca oraz Z. B. P.H.U.
„KUMBUD” są małżonkami i posiadają wspólny adres zamieszkania zupełnie błędnie
stwierdził, iż pozostają we wspólnej grupie kapitałowej. W ocenie Odwołującej, nie znajduje
to podstawy, gdyż zgodnie z art. 4 pkt 14 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie
konkurencji i konsumentów poprzez grupę kapitałową rozumie się wszystkich
przedsiębiorców, którzy są kontrolowani w sposób bezpośredni lub pośredni przez jednego
przedsiębiorcę, w tym również tego przedsiębiorcę, a tym samym pomiędzy
przedsiębiorcami powinna występować zależność wynikająca ze sprawowania kontroli
jednego przedsiębiorcy nad drugim. Zamawiający nie wykazał zaś takiego powiązania
między Odwołującą a jej mężem, które pozwalałoby stwierdzić ten rodzaj zależności, w
którym można przypisać rolę przedsiębiorcy dominującego oraz zależnego, ani nie przypisał
żadnemu z małżonków roli przedsiębiorcy dominującego i zależnego. Nie wykazał również,
nad jakimi składnikami majątkowymi miałby przejąć kontrolę małżonek. Co więcej,
Odwołująca zarzuca, że Zamawiający nie sprecyzował co miał na myśli i na podstawie jakich
dokumentów stwierdził w uzasadnieniu faktycznym podstawy wykluczenia, że „w
przedmiotowym postępowaniu na podstawie złożonych dokumentów M. B. jest całkowicie
zależna od Z. B., gdyż bez jego wiedzy, wsparcia i doświadczenia nie mogła by zrealizować
samodzielnie zamówienia”. Przy czym, ww. ustawa nie definiuje pojęcia „całkowitej
zależności”. Odwołująca potwierdziła, że prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie, w
tym dysponuje pełną samodzielnością w prowadzeniu polityki handlowej, zaś małżonek nie
ma żadnego wpływu na podejmowane przez nią decyzje biznesowe. „Samodzielnie
wykonuję wszystkie czynności wynikające z prowadzonej działalności gospodarczej
wynikające z zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
Głównego Urzędu Statystycznego oraz zobowiązań wynikających z prowadzonej działalności
gospodarczej.” Co więcej, Odwołująca wskazała, iż aktualnie wykonuje usługę polegającą na
wykonywaniu kosztorysów inwestorskich na podstawie umowy nr 236/1/2022 zawartej z
Zamawiającym z dnia 17 stycznia 2023 r., w ramach której do dnia 29 listopada 2023 r.
Odwołująca wykonała 408 kosztorysów inwestorskich, w terminach umownych i bez uwag
oraz wystawiła 22 faktury na łączną kwotę 126.480,00 zł. Faktury zostały zapłacone w
całości. Według Odwołującej, fakt, że małżonek zobowiązał się do udostępnienia jej w
ramach postępowania doświadczenia i będzie uczestniczył w nim jako podwykonawca (w
zakresie wsparcia w organizacji, pomiarach lokali, realizacji i monitoringu wykonywanego
zadania, konsultowania, opiniowania i sprawdzania wykonywanych kosztorysów
inwestorskich) jest zgodne z warunkami rozdziału VII pkt 6 SWZ i zgodne z prawem.
Odwołująca zarzuciła Zamawiającemu również zupełnie bezpodstawne przyjęcie, że
pomiędzy Odwołującą a jej mężem zawarte zostało niedozwolone porozumienie mające na
celu zakłócenie konkurencji. Według Odwołującej, relacje rodzinne nie przesądzają o
zawarciu między wykonawcami porozumienia naruszającego konkurencję. Owszem,
Odwołująca zawarła z mężem porozumienie, ale wyłącznie co do wspólnego składania
oferty, które nie stanowi jednocześnie porozumienia, którego celem jest zakłócenie
konkurencji. Brak ku temu wiarygodnych przesłanek, Zamawiający nie przedstawił żadnego
dowodu ani nawet nie uprawdopodobnił, że wykonawcy zawarli niedozwolone porozumienie,
nie udowodnił też negatywnych skutków co do unicestwienia konkurencyjności
postępowania. Według Odwołującej, która powołała się przy tym na orzecznictwo Krajowej
Izby Odwoławczej, w tym wyrok z 14 listopada 2019 r., KIO 2189/19, wykonawcy ubiegający
o udzielenie zamówienia w różnych częściach w żaden sposób ze sobą nie konkurują i nie
mają jakiejkolwiek możliwości manipulowania wynikami, np. poprzez wycofywanie ofert.
Odwołująca podniosła również, że Zamawiający nie może podejmować czynności
wykluczenia na przedmiotowej podstawie w oderwaniu od realiów rynkowych – ilość firm
wykonujących usługi kosztorysowe jest bardzo duża, jest to rynek bardzo konkurencyjny.
„Usługi kosztorysowe wykonują nie tylko firmy specjalizujące się w wykonywaniu
kosztorysów (jak Odwołujący) ale też co najmniej kilkanaście tysięcy firm w Polsce
świadczących usługi projektowania architektonicznego, konstrukcyjno-budowlanego i
różnego rodzaju instalacji budowlanych oraz różnego rodzaju sieci. Kosztorysy budowlane
mogą też wykonywać firmy typowe budowlano-wykonawcze, których w Polsce jest też co
najmniej kilkanaście tysięcy.” Zamawiający, m.in. z faktu oświadczenia przez męża
Odwołującej, ze jest mikroprzedsiębiorcą i podlega zwolnieniu z VAT, miał świadomość, że
łączne przychody Odwołującej i jej męża stanowiły wręcz nieznaczący udział w stosunku do
przychodów z tytułu wykonywania kosztorysów wszystkich firm w Polsce i mogących złożyć
oferty w w/w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego. Odwołująca policzyła, że
przychody wszystkich firm w Polsce z tytułu wykonywania kosztorysów wyniosły w 2021 r.
około 85 mln, natomiast domniemane przez Zamawiającego porozumienie dwóch
wykonawców stanowi nie więcej niż 0,25% udziału w rynku i jako takie stanowić mogłoby
porozumienie bagatelne (mało odczuwalne – zasada de minimis).
W odpowiedzi z dnia 27 grudnia 2023 r. na odwołanie, Zamawiający wniósł o oddalenie
odwołania w całości, jako niezasadnego. Wskazał na okoliczności przemawiające za
istnieniem porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji, takie jak fakt, że: M. B. i
Z. B.
są małżeństwem, nie posiadającym rozdzielności majątkowej. „Sytuacja majątkowa
jednego z małżonków wpływa zatem bezpośrednio na sytuację majątkową drugiego
małżonka. Wykonawcy prowadzą działalność pod tym samym adresem, co implikuje
bezpośrednie kontaktowanie się obu Wykonawców w sprawach zawodowych, w tym w
zakresie warunków i cen realizacji usług, wymianę wiedzy oraz informacji poufnych w
zakresie zawodowej działalności. Ceny które zaproponowała M. B. i Z. B. są identyczne tj.
171 000,00 zł, na pierwszą i drugą część zamówienia i to pomimo faktu, że warunki realizacji
usługi przez obu wykonawców są różne – Z. B. deklaruje realizację usługi wyłącznie w
oparciu o swój własny potencjał. W ofercie złożonej w dniu 29.11.2023 r. dla spełnienia
warunku udziału w postępowaniu M. B. powołuje się na zasoby Z. B. w zakresie zdolności
technicznej i zawodowej tj. doświadczenia, a wraz z ofertą M. B. złożono oświadczenie i
zobowiązanie podpisane przez Z. B. w zakresie udostępnienia wiedzy i doświadczenia oraz
że będzie uczestniczył w części 1 w wykonaniu zamówienia wraz z M. B. na podstawie
umowy cywilno-prawnej.
”
KIO 3805/23
W tym samym dniu, tj. 18 grudnia 2023 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
również odwołanie wykonawcy Z. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
P.H.U. „KUMBUD” Z. B. od czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania na
podstawie art. 108 ust. 1 pkt 5 PZP oraz od czynności odrzucenia oferty Odwołującego na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) PZP.
Według Odwołującego, przez ww. czynności Zamawiający dopuścił się następujących
naruszeń:
art. 108 ust. 1 pkt 5 PZP poprzez błędne przyjęcie, że Odwołujący składający ofertę
na część 2 postępowania oraz jego żona składająca ofertę na część nr 1
postępowania należą do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16
lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;
art. 108 ust. 1 pkt 5 PZP poprzez błędne założenie, że między wykonawcami, tj.
Odwołującym składającym ofertę na część 2 postępowania oraz jego żoną
składającą ofertę na część nr 1 postępowania zostało zawarte niedozwolone
porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji;
3) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) PZP po
przez odrzucenie przez Zamawiającego oferty
Odwołującego, ponieważ Odwołujący nie podlega wykluczeniu z postępowania na
podstawie art. 108 ust. 1 pkt 5 PZP.
Odwołujący wniósł o uwzględnienia odwołanie i nakazanie Zamawiającemu, aby:
unieważnił czynność wykluczenia Odwołującego z postępowania na podstawie art.
108 ust. 1 pkt 5 PZP;
unieważnił czynność odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt
2 lit. a PZP,
dokonał ponownie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Uzasadnienie odwołania Z. B. jest niemal identyczne w treści, jak uzasadnienie odwołania M.
B.
, opisane powyżej, toteż Izba uznała za zbyteczne przytaczanie jego treści, z
zastrzeżeniem, że Odwołujący Z. B. wskazał dodatkowo w swoim odwołaniu, że nie posiada
kontroli w rozumieniu ustawy
o ochronie konkurencji i konsumentów nad działalnością
gospodarczą żony oraz, że w roku podatkowym 2023 osiągnął przychody z działalności
gospodarczej znacznie niższe niż jego żona – o około 100 tys. zł.
Odwołujący podniósł ponadto, że okoliczność, iż w przypadku postępowań Zamawiającego o
analogicznym przedmiocie na przestrzeni lat wpływa coraz mniej ofert jest skutkiem
zaostrzania warunków zamówienia przez Zamawiającego, a nie efektem zmowy
przetargowej.
W odpowiedzi z dnia 27 grudnia 2023 r. na odwołanie, Zamawiający wniósł o oddalenie
odwołania w całości, jako niezasadnego, z uzasadnieniem jak przy okazji odwołania KIO
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, że oba odwołania nie zawierają
braków formalnych, zostały wniesione w terminie oraz terminowo zostały uiszczone od nich
wpisy w wymaganej wysokości. Nie została również wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem żadnego z odwołań na podstawie art. 528 PZP.
W ocenie Izby, wypełnione zostały przesłanki dla skutecznego wniesienia obu odwołań,
określone w art. 505 ust. 1 PZP, tj. posiadanie przez Odwołującą i Odwołującego interesu w
uzyskaniu zamówienia oraz poniesienie lub możliwość poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy. Odwołujący jest wykonawcą, który
złożył ofertę w postępowaniu na część 2. W postępowaniu, kryterium oceny ofert była cena,
przy czym Odwołujący złożył ofertę z najniższą ceną. Jak słusznie podniósł Odwołujący,
„Gdyby Zamawiający postąpił zgodnie z przepisami ustawy Pzp, to nie dokonałby
wskazanych (…) czynności niezgodnych z przepisami ustawy Pzp. W konsekwencji, zgodnie
z określonymi w SWZ kryteriami oceny ofert, oferta Odwołującego mogłaby zostać wybrana
jako najkorzystniejsza (…).” Z kolei, Odwołująca złożyła w postępowaniu jedyną ofertę na
część 1. Gdyby jej oferta nie została odrzucona miałaby szansę na jej wybór jako oferty
najkorzystniejszej.
P
rzedmiotem zamówienia jest opracowanie kosztorysów inwestorskich wraz z przedmiarami
robót na remonty lokali stanowiących zasób mieszkaniowy Gminy Łódź, administrowanych
przez Zarząd Lokali Miejskich w Łodzi w podziale na 2 części, zgodnie ze szczegółowym
opisem przedmiotu zamówienia – załącznik nr 6 do SWZ i na warunkach określonych w
projekcie umowy
– załącznik nr 5 do SWZ. Część 1 obejmuje wykonanie przedmiotu
zamówienia na terenie RON Północ, RON Zachód oraz częściowo z obszaru RON Centrum
w przewidywanej ilości ogółem: 600 szt. Część 2 obejmuje wykonanie przedmiotu
zamówienia na terenie RON Południe, RON Wschód oraz częściowo RON Centrum w
przewidywanej ilości ogółem: 600 szt. Zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych, z
tym że wykonawca może złożyć ofertę tylko na jedną dowolnie wybraną część zamówienia
(rozdział III ust. 6 Specyfikacji Warunków Zamówienia, dalej „SWZ”). Zamawiający zastrzegł,
że wykonawca może w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu,
polegać na zdolnościach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub
ekonomicznej podmiotów udostępniających zasoby, niezależnie od charakteru prawnego
łączących go z nimi stosunków prawnych, z tym że w odniesieniu do warunków dotyczących
wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia wykonawcy mogą polegać na
zdolnościach podmiotów udostępniających zasoby, jeśli podmioty te wykonają roboty
budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane (rozdział VII ust. 3
SWZ). Zamawiający nie zastrzegł obowiązku osobistego wykonania zamówienia (rozdział VII
ust. 6 SWZ). W postępowaniu, Zamawiający nie żądał złożenia podmiotowych środków
dowodowych na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia (rozdział VIII ust. 1 SWZ). Do
oferty wykonawca zobowiązany był dołączyć oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu
oraz spełnianiu warunków udziału w zakresie wskazanym przez Zamawiającego na
formularzu zawartym w załączniku nr 2 do SWZ (rozdział VIII ust. 2 SWZ).
W postępowaniu, na część 1 zamówienia ofertę złożył tylko jeden wykonawca – M. B.
prowadząca działalność pod firmą P.H.U. „BM” M. B. z ceną brutto 171.000,00 zł, zaś na
część 2 ofertę złożyli wykonawcy: 1. Z. B. prowadzący działalność pod firmą P.H.U.
„KUMBUD” Z. B. z ceną brutto 171.000,00 zł, 2. Adrian Ponikowski prowadzący działalność
gospodarczą pod firmę Usługi Budowlane Adrian Ponikowski z ceną brutto 208.854,00 zł
oraz 3. A. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Bijokowe A. B. z ceną brutto
398.520,00 zł.
Dnia 13 grudnia 2023 r. Zamawiający poinformował o wynikach postępowania, w tym o
odrzuceniu ofert Odwołujących oraz o wykluczeniu tych wykonawców na podstawie art. 108
ust. 1 pkt 5 PZP, uzasadniając, że: „Po przeanalizowaniu ofert i dokumentów w
postępowaniu złożonych przez ww. Wykonawców zamawiający stwierdził, że: 1. Ceny które
zaproponowała M. B. i Z. B. są identyczne tj. 171 000,00 zł, na pierwszą i drugą część
zamówienia 2. Adresy prowadzenia działalności gospodarczej są identyczne tj.
Siemianowice Śląskie 41-103, ul. Wyzwolenia 8c/9 3. W ofercie złożonej w dniu 29.11.2023 r.
dla spełnienia warunku udziału w postępowaniu M. B. powołuje się na zasoby Z. B. w
zakresie zdolności technicznej i zawodowej tj. doświadczenia. 4. Wraz z ofertą M. B. złożyła
oświadczenie i zobowiązanie podpisane przez Z. B. w zakresie udostępnienia wiedzy i
doświadczenia oraz że będzie uczestniczył w części 1 w wykonaniu zamówienia wraz z M.
B. na podstawie umowy cywilno-prawnej. Cena 100 % (max. 100 pkt.). 5. Wadium
zabezpieczające ofertę Z. B., zostało wpłacone z konta M. B., przez M. B..” W efekcie
Zamawiający, na podstawie ww. okoliczności i dokumentów, uznał, że M. B. korzysta z
potencjału Z. B., co oznacza, iż musiała działać w porozumieniu w celu przygotowania i
złożenia oferty. W ocenie Zamawiającego między wykonawcami zostało zawarte
niedozwolone porozumienie w sprawie warunków udziału w postępowaniu oraz cen
złożonych ofert mające na celu zakłócenie konkurencji i naruszające interes pozostałych
przedsiębiorców, którzy postępowali zgodnie z warunkami zamówienia. Niedozwolone
porozumienie miedzy wykonawcami doprowadziło do tego, że Z. B. uczestniczyłby w
realizacji zamówienia w dwóch częściach i w ten sposób wykonawcy obeszli zapisy SWZ,
gdzie zamawiający wyraźnie zastrzegł, że wykonawcy mogą składać ofertę tylko na jedną
część zamówienia. Dzięki powoływaniu się na doświadczenie przez jednego z wykonawców
oraz ustaleniu cen między wykonawcami podzielili między siebie całe zamówienie wbrew
SWZ. Wykonawcy ci należą, według Zamawiającego, do grupy kapitałowej w rozumieniu
ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Zarząd Lokali
Miejskich ocenił, że wykonawcy w swoich wyjaśnieniach nie uprawdopodobnili, że obie oferty
nie zostały sporządzone niezależnie od siebie. Zamawiający, analizując złożone wyjaśnienia
wraz ze złożonymi z ofertą dokumentami, uznał, że pomiędzy ww. wykonawcami doszło do
zawarcia nieuprawnionego porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji w
p
ostępowaniu. Zakłócenie konkurencji w postępowaniu, według Zarządu Lokali Miejskich,
mogło doprowadzić do uzyskania przez podmioty zawierające niedozwolone porozumienie
oraz należące do jednej grupy kapitałowej zamówienia w zakresie więcej niż jednej części
wbrew ograniczeniu wprowadzonemu przez Zamawiającego. Oznacza to wg
Zamawiającego, że M. B. i Z. B. wspólnie mieli większe szanse na uzyskanie zamówienia w
stosunku do swoich konkurentów i w ten sposób zyskali istotną przewagę konkurencyjną nad
innymi przedsiębiorcami ubiegającymi się o zamówienia częściowe udzielane w ramach
jednego postępowania.
Przyjmując za podstawę art. 255 ust. 2 PZP, Zamawiający unieważnił postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego w części 1, bowiem wszystkie złożone oferty podlegały
odrzuceniu.
W części 2, Zamawiający wybrał jako najkorzystniejszą ofertę wykonawcy Usługi Budowlane
Adrian Ponikowski.
Izba
zaliczyła w poczet materiału dowodowego:
dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie DVD, przesłaną
do akt sprawy przez Z
amawiającego w dniu 2 stycznia 2024 r., w tym w szczególności:
− ogłoszenie o zamówieniu,
− Specyfikację Warunków Zamówienia wraz z załącznikami;
− Wezwania do złożenia wyjaśnień skierowane do Odwołujących z dnia 30 listopada
2023 r.;
− Wyjaśnienia złożone przez Odwołujących dnia 4 grudnia 2023 r.,
− oferty Odwołujących;
− Informację z otwarcia ofert z dnia 29 listopada 2023 r.,
− Informację o wynikach postępowania z dnia 13 grudnia 2023 r.
złożone przez pełnomocnika Odwołującego na rozprawie:
− opracowanie własne wraz z dokumentacją z poprzednich postępowań
Zamawiającego.
KIO 3799/23
Odwołująca złożyła w przedmiotowym postępowaniu ofertę na część 1: teren RON Północ,
RON Zachód i częściowo obszar RON Centrum, za cenę 171.000 zł brutto, będąc zwolnioną,
jak wskazała w ofercie, z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o podatku
od towarów i usług. W celu potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu,
Odwołująca powołała się na zasoby P.H.U. „KUMBUD” Z. B. w zakresie zdolności
technicznej lub zawodowej (warunki dotyczące doświadczenia) pkt VII 1.4 SIWZ i
oświadczyła, że powierzy wykonanie części zamówienia temu podwykonawcy w zakresie:
„Udostępnienie i przekazanie wiedzy i doświadczenia w zakresie wykonywania usług
kosztorysowych
(związanych
z
remontem
lokali,
lub
remontem/przebudową
budynku/budynków mieszkalnych, użytkowych lub użyteczności publicznej obejmujące swym
zakresem min. roboty ogólnobudowlane) o łącznej wartości minimum 200 000,00 zł brutto.
Wsparcie w organizacji, pomiarach lokali, realizacji i monitoring wykonywanego zadania.
Każdorazowe konsultowanie, opiniowanie i sprawdzanie wykonywanych kosztorysów
inwestorskich.”
Dnia 30 listopada 2023 r. Zamawiający wezwał Odwołującą do złożenia wyjaśnień na
podstawie art. 128 ust. 4 PZP, dotyczących treści oświadczenia, o którym mowa w art. 125
ust. 1 w zakresie niepodlegania wykluczeniu w postępowaniu na podstawie art. 108 ust. 1
pkt 5 PZP, w zakresie wyjaśnienia okoliczności złożenia ofert, celem potwierdzenia, że nie
doszło do zawarcia porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji, a w
szczególności czy wykonawcy należą do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z
dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów i przedłożenia dowodów, które
w jego ocenie uzasadniają, że składając oferty nie pozostawali w tej samej grupie
kapitałowej. Zamawiający wskazał, iż: „Wykonawcy posiadają ten sam adres prowadzonej
działalności gospodarczej, a ponadto pozostają we wspólnym związku małżeńskim.
Powyższe zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej (orzeczenie z 4 czerwca 2019 r. sygn. akt:
KIO 885/19) powoduje sytuację, że małżonkowie tworzą więź która oddziałuje na ich majątek
i wzajemne relacje. Tym samym fakt pozostawania w związku małżeńskim tworzy sytuację,
która w sposób oczywisty może oddziaływać na podstawową zasadę prawa zamówień
publicznych tj. zasadę uczciwej konkurencji. Izba uznaje, że błędne jest utożsamianie faktu
przynależności do grupy kapitałowej tylko z faktu powiazania kapitałowego wykonawców
(spółek kapitałowych). (…). Niewątpliwie taką sytuacją jest fakt pozostawania wykonawców,
którzy złożyli oferty w danym postępowaniu w związku małżeńskim. Zdaniem Izby
małżonkowie składający oferty w tym samym postępowaniu winni złożyć informację o
pozostawaniu w grupie kapitałowej i równocześnie mogą wykazać, że istniejąca między
małżonkami więź nie prowadzi do zachwiania uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, co podlega ocenie zamawiającego.”
W odpowiedzi na wezwanie, która wpłynęła do Zamawiającego 4 grudnia 2023 r.,
Odwołująca wskazała, że Zamawiający ograniczył możliwość składania ofert przez
Wykonawcę tylko na jedną część zamówienia, traktowaną jako odrębne postępowanie o
udzielenie zamówienia. Podkreśliła, że swoją ofertę przygotowała niezależnie od innych
wykonawców biorących udział w postępowaniu, działała zgodnie z zasadami określonymi
przez Zamawiającego w SWZ oraz w żaden sposób nie wpływała na ilość ofert składanych
przez innych wykonawców w postępowaniu. Relacje rodzinne Odwołującej czy też udział w
mieniu wspólnym nie miały wpływu na podejmowane decyzje biznesowe. „Prowadzona
przeze
mnie działalność gospodarcza dysponuje pełną samodzielnością w prowadzeniu swej
polityki handlowej i działalności gospodarczej a tym samym działa w sposób konkurencyjny.
Nasze powiązania rodzinne nie mają przełożenie np. poprzez próbę wpływu na pozycję ofert,
czy też ograniczanie dostępu do zamówienia innym podmiotom gospodarczym. Składając
ofertę w postępowaniu na część 1 nie zakłóciłem konkurencji w/w postępowaniu.” Do
wyjaśnień, Odwołująca załączyła oświadczenie o braku przynależności do tej samej grupy
kapitałowej z innymi wykonawcami biorącymi udział w postępowaniu.
KIO 3805/23
Odwołujący złożył ofertę na część 2: teren RON Południe, RON Wschód i częściowo obszar
RON Centrum, za cenę 171.000 zł brutto, wskazując na zwolnienie z podatku VAT na
podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
Dnia 30 listopada 2023 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień na
podstawie art. 128 ust. 4 PZP, dotyczących treści oświadczenia, o którym mowa w art. 125
ust. 1 w zakresie niepodlegania wykluczeniu w postępowaniu na podstawie art. 108 ust. 1
pkt 5 PZP, w zakresie wyjaśnienia okoliczności złożenia ofert, celem potwierdzenia, że nie
doszło do zawarcia porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji, a w
szczególności czy wykonawcy należą do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z
dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów i przedłożenia dowodów, które
w jego ocenie uzasadniają, że składając oferty nie pozostawali w tej samej grupie
kapitałowej, przedstawiając analogiczne jak w sprawie KIO 3799/23 uzasadnienie.
W odpowiedzi na wezwanie z 4 grudnia 2023 r., Odwołujący wskazał, że Zamawiający
ograniczył możliwość składania ofert przez Wykonawcę tylko na jedną część zamówienia,
traktowaną jako odrębne postępowanie o udzielenie zamówienia. Podkreślił, że swoją ofertę
przygotował niezależnie od innych wykonawców biorących udział w postępowaniu, w tym
żony, działał zgodnie z zasadami określonymi przez Zamawiającego w SWZ oraz w żaden
sposób nie wpływał na ilość ofert składanych przez innych wykonawców w postępowaniu.
Relacje rodzinne Odwołującego, czy też udział w mieniu wspólnym nie miały wpływu na
podejmowane decyzje biznesowe. „Prowadzona przez mnie działalność gospodarcza
dysponuje pełną samodzielnością w prowadzeniu swej polityki handlowej i działalności
gospodarczej a tym samym działa w sposób konkurencyjny. Nasze powiązania rodzinne nie
mają przełożenie np. poprzez próbę wpływu na pozycję ofert, czy też ograniczanie dostępu
do zamówienia innym podmiotom gospodarczym. Składając ofertę w postępowaniu na część
nie zakłóciłem konkurencji w/w postępowaniu.” Do wyjaśnień, Odwołujący załączył
oświadczenie o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej z innymi wykonawcami
biorącymi udział w postępowaniu.
KIO 3799/23 i KIO 3805/23
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej, w niniejszym postępowaniu nie zaistniały przesłanki
do wykluczenia Odwołujących z postępowania na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 5 PZP.
Zgodnie z tym przepisem, z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się
wykonawcę, jeżeli zamawiający może stwierdzić, na podstawie wiarygodnych przesłanek, że
wykonawca zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie
konkurencji, w szczególności jeżeli należąc do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu
ustawy z dn
ia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, złożyli odrębne oferty,
oferty częściowe lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, chyba że wykażą,
że przygotowali te oferty lub wnioski niezależnie od siebie. Przy interpretacji tego przepisu
należy mieć na względzie, iż stanowi on implementację art. 57 ust. 4 lit. d) dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. (Dz.Urz. UE L z 2014
r. Nr 94, str. 65), w świetle którego: „Instytucje zamawiające mogą wykluczyć lub zostać
zobowiązane przez państwa członkowskie do wykluczenia z udziału w postępowaniu o
udzielenie zamówienia każdego wykonawcę: jeżeli instytucja zamawiająca może stwierdzić,
na podstawie wiarygodnych przesłanek, że wykonawca zawarł z innymi wykonawcami
porozumienia mające na celu zakłócenie konkurencji.” Biorąc to pod uwagę, należy
pamiętać, iż na gruncie prawa zamówień publicznych istotna jest regulacja ustawy z dnia 16
lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, w zakresie dotyczącym zakazu
zawierania porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub
naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym. W szczególności zakazane jest
porozumienie,
polegające na zmowie przetargowej, tj. uzgadnianiu przez przedsiębiorców
przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego
organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny
(art. 6 ust. 1 pkt 7 tej ustawy).
W wyroku z 30 września 2020 r. (sygn. KIO 1865/20), Krajowa
Izba Odwoławcza wyjaśniła – które to wyjaśnienia Izba na gruncie niniejszej sprawy
przyjmuje również jako swoje, iż: „Przejawem takiego niedozwolonego porozumienia mogą
być przykładowo:
porozumienia dotyczące ograniczenia składania ofert polegające na rezygnacji ze
złożenia oferty w przetargu, aby zwiększyć szanse wygrania innego przedsiębiorcy;
składanie tzw. ofert rotacyjnych, które polega na tym, że co najmniej dwóch
wykonawców startuje w kolejnych postępowaniach ustalając jednocześnie, który z
nich składa ofertę najkorzystniejszą w danym przetargu, podczas gdy pozostałe
oferty mają stwarzać wrażenie istnienia konkurencyjności;
ustalanie warunków składanych ofert (np. cen, okresu gwarancji, sposobu
postępowania w aukcji, itp.);
porozumienia
dotyczące
sposobu
postępowania
w
toku
postępowania
przetargowego, które ma wpłynąć na wynik postępowania w sposób inny niż
wynikający z ustalenia warunków ofert (np. spowodowanie odrzucenia oferty wskutek
nieuzupełnienia dokumentów, wadium itp.);
składanie ofert wyłącznie w celu wypełnienia formalnego wymogu odpowiedniej liczby
ofert niezbędnej do uznania przetargu za ważny,
składanie tzw. ofert kurtuazyjnych;
podział rynku opierający się na różnego rodzaju kryteriach np.: kryterium
geograficznym, przedmiotowym, podmiotowym (co do klienta), w takim wypadku
najczęściej jeden lub więcej oferentów powstrzymuje się od składania ofert w
określonej części rynku, albo składa ofertę nieważną czy też tak niekorzystną, że nie
ma szans na wybór (por. W. Dzierżanowski, Ochrona konkurencji w prawie zamówień
publicznych; k.k. w: k.k. i M.S. Ustawa o ochronie konkurencji I konsumentów.
Komentarz, Warszawa 2014, s. 286; D.M. Reg
uła rozsądku w prawie
antymonopolowym, Kraków 2004; E.M.W., Ustawa o ochronie konkurencji KIO
.”
W niniejszej sprawie, Izba uznała, że Odwołujący, jakkolwiek zawarli porozumienie co do
uczestnictwa w
postępowaniu (co też sami przyznali w odwołaniu), to jednak jego celem nie
było zakłócenie konkurencji. Uzasadnienie podjętych w postępowaniu czynności,
przedstawione przez Zamawiającego jest niewystarczające dla stwierdzenia, że mamy do
czynienia z antykonkurencyjnym porozumieniem.
Jakkolwiek rację ma Zamawiający
podnosząc, iż nie jest w tym wypadku wymagane dysponowanie bezpośrednim dowodem w
postaci pisemnego porozumienia określającego bezprawny cel, lecz mimo to w
przedmiotowej sprawie Zamawiający w Informacji o wynikach nie wykazał, by zaistniały
przesłanki do przyjęcia, że Odwołujący zawarli takie antykonkurencyjne porozumienie.
Przede wszystkim uznać należy, iż małżonkowie B. nie konkurowali ze sobą – złożyli oferty
na dwie różne, odrębne części zamówienia. Izba nie widzi w samej czynności wniesienia
przez osoby powiązane osobowo ofert na dwie różne części postępowania działania
mogącego zakłócić konkurencję, w tym mogącego ograniczyć możliwość konkurowania w
tym postępowaniu przez innych wykonawców lub w inny sposób wpłynąć na proces badania
i oceny ofert, a co za tym idzie na wybór konkretnej oferty. W tym kontekście zupełnie
nieprzekonujący jest argument Zamawiającego, że: „Zakłócenie konkurencji w postępowaniu
mogło doprowadzić do uzyskania przez podmioty zawierające niedozwolone porozumienie
oraz należące do jednej grupy kapitałowej zamówienia w zakresie więcej niż jednej części
wbrew ograniczeniu wprowadzonemu przez Zamawiającego. Oznacza to, że M. B. i Z. B.
wspólnie mieli większe szanse na uzyskanie zamówienia w stosunku do swoich konkurentów
i w ten sposób zyskali istotną przewagę konkurencyjną nad innymi przedsiębiorcami
ubiegającymi się o zamówienie częściowe udzielane w ramach jednego postępowania.”
Informacja o wynikach postępowania z dnia 13 grudnia 2023 r.). W istocie, z tak
sformułowanego uzasadnienia decyzji Zamawiającego nadal nie wynika, na czym owe
zakłócenie konkurencji miałoby polegać i w jaki sposób Zamawiający uznał, że Odwołujący
małżonkowie wspólnie mieli większe szanse na uzyskanie zamówienia w stosunku do
swoich konkurentów. Nie można a priori uznać, że Pan B. pozornie tylko udostępnił zasoby
małżonce, a tak naprawdę sam będzie wykonywał nie tylko zamówienie w części 2, ale
również zamówienie w części 1, skoro brak ku takiemu wnioskowaniu stosownych
przesłanek, dowodów. W istocie, jak wynika z Zobowiązania z dnia 29 listopada 2023 r.
dotyczącego udostępnienia zasobów, Pan B. zobowiązał się udostępnić Pani B. zasoby w
zakresie: Udostępnienie wiedzy i doświadczenia w zakresie wykonywania usług
kosztorysowych
(związanych
z
remontem
lokali,
lub
remontem/przebudową
budynku/budynków mieszkalnych, użytkowych lub użyteczności publicznej obejmujące swym
zakresem min. roboty ogólnobudowlane) o łącznej wartości minimum 200 000,00 brutto.”
poprzez: „Przekazanie wiedzy i doświadczenia w celu sporządzenia kosztorysów
inwestorskich. Wsparcie wykonawcy, tj.: P.H.U. „BM” M. B. na każdym etapie wykonania
zadania. Wsparcie w organizacji, pomiarach lokali, realizacji i monitoring wykonywanego
zadania. Każdorazowe konsultowanie, opiniowanie i sprawdzanie wykonywanych
kosztorysów inwestorskich.” W zakresie leżącym po stronie Pana B.a nie leżało ani
wykonywanie przedmiarów robót ani opracowywanie kosztorysów inwestorskich, lecz jedynie
wsparcie w czynnościach związanych z realizacją przedmiotu zamówienia oraz konsultacja,
opiniowanie i sprawdzanie kosztorysów. Co więcej, nie można uznać, jak to wskazał
Zamawiający w Informacji o wynikach, jakoby: „Niedozwolone porozumienie miedzy
wykonawcami doprowadziło do tego, że Z. B. uczestniczyłby w realizacji zamówienia w
dwóch częściach i w ten sposób wykonawcy obeszli zapisy SWZ, gdzie zamawiający
wyraźnie zastrzegł, że wykonawcy mogą składać ofertę tylko na jedną część zamówienia.” –
wykonawcy nie naruszyli bowiem wskazanego postanowienia SWZ (
rozdział III pkt 6 SWZ),
żadne z nich nie złożyło oferty na więcej niż jedną część zamówienia, zaś Pan B. udzielając
Pani B.
zasobów i będąc podwykonawcą w ograniczonym zakresie – nie stał się tym samym
wykonawcą, który w rzeczywistości wykona oba zamówienia, a bynajmniej Zamawiający w
żaden sposób takiej okoliczności nie wykazał. Zakres udostępnienia zasobów i uczestnictwa
Pana B.a
w wykonywaniu zamówienia w części 1 – nie wyczerpuje zakresu zamówienia
zgodnie z opisem przedmiotu Zamówienia (rozdział III SWZ, załącznik nr 6 do SWZ – Opis
przedmiotu zamówienia). Nie ulega wątpliwości, iż zarówno korzystanie z zasobów, jak też
podwykonawstwo,
było dopuszczalne.
Izba nie podziela również poglądu, iż Zamawiający miał podstawy, by uznać, że odwołujący
małżonkowie należą do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego
2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z zawartym w art. 4 pkt 14 tej ustawy
słowniczkiem obejmującym definicję legalną „grupy kapitałowej”, rozumie się przez to
wszystkich przedsiębiorców, którzy są kontrolowani w sposób bezpośredni lub pośredni
przez jednego przedsiębiorcę, w tym również tego przedsiębiorcę. O kontroli może być zaś
mowa, gdy
mamy do czynienia z jakąkolwiek formą bezpośredniego lub pośredniego
posiadania
przez przedsiębiorcę uprawnień, które osobno albo łącznie, przy uwzględnieniu
wszystkich okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiają wywieranie decydującego
wpływu na innego przedsiębiorcę lub przedsiębiorców (art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 16 lutego
2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów). Uprawnienia takie tworzą w szczególności:
a)
dysponowanie bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu
wspólników albo na walnym zgromadzeniu, także jako zastawnik albo użytkownik,
bądź w zarządzie innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależnego), także na
podstawie porozumień z innymi osobami,
b)
uprawnienie do powoływania lub odwoływania większości członków zarządu lub rady
nadzorczej innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależnego), także na podstawie
porozumień z innymi osobami,
c)
członkowie jego zarządu lub rady nadzorczej stanowią więcej niż połowę członków
zarządu innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależnego),
d)
dysponowanie bezpośrednio lub pośrednio większością głosów w spółce osobowej
zależnej albo na walnym zgromadzeniu spółdzielni zależnej, także na podstawie
porozumień z innymi osobami,
e)
prawo do całego albo do części mienia innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy
zależnego),
f)
umowa przewidująca zarządzanie innym przedsiębiorcą (przedsiębiorcą zależnym) lub
przekazywanie zysku przez takiego przedsiębiorcę.
Zamawiający nie wykazał zaś, by którykolwiek z Odwołujących miał kontrolę – w rozumieniu
ww. przepisów nad drugim, a tym samym nie wykazał, by małżonkowie B. tworzyli grupę
kapitałową w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i
konsumentów.
Fakt, że Odwołujący prowadzą działalność gospodarczą pod tym samym adresem, że Pani
B.
w swojej ofercie powołała się na zasoby Pana B., czy też nawet, że wadium co do oferty
Z. B.
zostało zapłacone z konta M. B. – nie świadczy o tym, by którykolwiek z małżonków
miał kontrolę nad drugim. Zauważyć należy, iż w momencie składania ofert pomiędzy
małżonkami istniał ustrój majątkowej wspólności ustawowej, co oznacza, że mieli oni równe
udzia
ły i prawa w całym małżeńskim majątku. Zgodnie z art. 36 § 1 i 2 Kodeksu rodzinnego i
opiekuńczego, oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem
wspólnym oraz każdy z małżonków może samodzielnie zarządzać majątkiem wspólnym.
Zamawiający nie ustalił zaś, by którykolwiek małżonek miał decydujący wpływ na drugiego
małżonka lub kontrolę nad majątkiem drugiego. Okoliczności posiadania większej wiedzy i
doświadczenia przez Pana B.a – nie przekłada się na stosunek dominacji nad drugim
przedsiębiorcą – Panią B.. Pani M. B. nie jest zależna od Pana B.a w tym znaczeniu, że Pan
B.
może wydawać jej obiektywnie wiążące polecenia, w szczególności co do wykonywania
zamówienia. A już na pewno stosunek zależności nie tworzy się – jak uznał Zamawiający –
przez to, że Pan B. ma większe doświadczenie i będzie wspierał Panią B.. Co więcej, gdyby
dać się przekonać Zamawiającemu, że wskazane poszlaki, a w istocie sam już fakt więzi
osobowych
– tutaj małżeńskich – wystarczy do uznania, że małżonkowie B. nie powinni byli
składać dwóch ofert w tym postępowaniu, oznaczałoby to dopuszczenie do znacznego
ograniczenia konkurencji na gruncie krajowym, a nawet unijnym. Według bowiem utartego w
tym względzie stanowiska Trybunału Sprawiedliwości, w kontekście jednolitego rynku
wewnętrznego i skutecznej konkurencji w interesie Unii Europejskiej pozostaje zapewnienie,
by w przetargu uczestniczyła jak największa liczba oferentów. Co za tym idzie, istotne jest
zachowanie zasady proporcjonalności w przypadku decydowania o wykluczeniu
wykonawców z postępowania z uwagi na domniemane zawarcie porozumienia
zakłócającego konkurencję. W wyroku z dnia 19 maja 2009 r. (sygn. C-538/07, Assitur),
Trybunał Sprawiedliwości wskazał, iż uregulowania krajowe, w zakresie w jakim rozciągają
zakaz udziału w tej samej procedurze udzielania zamówień publicznych na sytuacje, w
których łączący zainteresowane przedsiębiorstwa stosunek dominacji nie ma wpływu na ich
zachowania w ramach takich procedur, wykracza poza to, co jest niezbędne dla osiągnięcia
celu w
postaci zapewnienia stosowania zasad równego traktowania i przejrzystości.
Powyższe należy tym bardziej odnieść do sytuacji, w której brak możliwości wskazania na
stosunek dominacji i zależności, a wykonawców wiąże jedynie więź osobowa, jak w
przypadku małżonków B.. Jak podkreślił Trybunał: „Takie uregulowanie, oparte na
niewzruszalnym domniemaniu, że poszczególne, powiązane ze sobą przedsiębiorstwa,
przedstawiając swe oferty w tym samym przetargu, bezwzględnie na siebie wpływały,
narusza zasadę proporcjonalności, ponieważ nie pozostawia tym przedsiębiorstwom żadnej
możliwości wykazania, że w ich przypadku nie istnieje realne ryzyko występowania praktyk
mogących zagrażać przejrzystości lub zakłócać konkurencję między oferentami (zob.
podobnie wyrok z dnia 3 marca 2005 r. w sprawach połączonych C-21/03 i C-
34/03 Fabricom, Zb.Orz. s. I-1559, pkt 33, 35; ww. wyrok w sprawie Michaniki, pkt 62).
Natomiast samo stwierdzenie, że zainteresowane przedsiębiorstwa pozostają względem
siebie w stosunku dominacji z uwagi na stosunek własności lub ilość głosów na zwyczajnym
zgromadzeniu wspólników, nie wystarczy do tego, by instytucja zamawiająca mogła
wykluczyć automatycznie te przedsiębiorstwa z procedury udzielenia zamówienia
publicznego bez dokonania weryfikacji, czy taki stosunek miał wpływ na zachowanie
każdego z tych przedsiębiorstw w ramach danego postępowania.” W ocenie Izby,
Zamawiający tak właśnie postąpił w niniejszym postępowaniu – przyjął niewzruszalne
domniemanie, że więź małżeństwa, wspólny adres itd. stanowią niezbicie o zawarciu
porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji. Na gruncie niniejszego
postępowania, Izba podziela pogląd wyrażony przez Izbę orzekającą w innym składzie w
wyroku z dnia 4 czerwca 2021 r. (
sygn. KIO 1083/21), iż: „Same relacje rodzinne nie są
wystarczające do stwierdzenia, iż jeden z przedsiębiorców ma pozycję dominującą poprzez
sprawowanie kontroli nad przedsiębiorcą zależnym. Aby taka kontrola miała miejsce,
konieczne jest wskazanie formy wpływu, jaki podmiot dominujący miał mieć na drugiego
przedsiębiorcę w sferze biznesowej. Przy dwóch równych podmiotach nie można ustalić
wyłącznie na podstawie relacji rodzinnych, iż istnieje zależność wynikająca, np. z
większościowego udziału głosu, czy też udziału w mieniu wspólnym lub innej formy
pozwalającej na wywieranie wpływu na podejmowane decyzje biznesowe. Decyzja o
złożeniu oferty w tym samym postępowaniu nie jest wystarczająca dla ustalenia, iż była
podyktowana wspólnym celem gospodarczym, tym bardziej, iż złożenie dwóch ofert na te
same części zamówienia nie powoduje zwiększenia szansy uzyskania zamówienia, a jedynie
wskazuje na konkurowanie o to samo zamówienie.” Tym bardziej zaś złożenie dwóch ofert
na dwie różne części samo przez się nie powoduje zwiększenia szansy uzyskania
zamówienia. W nieco podobnym stanie faktycznym, z tą różnicą, że wykonawcami
podejrzewanymi o zawarcie porozumienia nie byli małżonkowie, lecz powiązane spółki,
orzekała Izba w wyroku z 15 lipca 2019 r. (sygn. KIO 1247/19) uznając, że: „Powyższe
porozumienie
– w okolicznościach danej sprawy – nie świadczyło jednak o tym, że cel tego
porozumienia miał na celu ograniczenie konkurencji między wykonawcami. Podkreślenia
wymagał kluczowy fakt, że odwołujący (…) polegając wzajemnie na swym doświadczeniu i
osobach, złożyli oferty w odrębnych częściach postępowania. Podział zamówienia na części
oznaczał, że w każdej z tych części funkcjonował odrębny opis przedmiotu zamówienia,
warunki, kryteria oceny ofert itp. Tego rodzaju postępowanie toczy się celem udzielenia
odrębnych i niezależnych od siebie zamówień w każdej z części. Powyższe oznaczało, że
obaj odwołujący żadną miarą nie konkurowali ze sobą w analizowanym postępowaniu.
Zamawiający przyznał zresztą w trakcie rozprawy dwukrotnie, że odwołujący (…) między
sobą nie konkurowali. Podział zamówienia i złożenie ofert na różne części oznaczał, że
odwołujący nie mieli jakiejkolwiek możliwości manipulowania wynikami postępowania w
części 1 ani 2, np. wycofywania ofert na korzyść drugiego, uzgadniania działań wobec innych
wykonawców itp.” Rację mają zatem Odwołujący, iż zmowa mogłaby być realna w przypadku
złożenia oferty w ramach jednej części zamówienia oraz, że Zamawiający nie wskazał na
czym miałoby polegać porozumienie antykonkurencyjne małżonków, w szczególności w
kontekście art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i
konsumentów. Nadto, również Pan B. w toku rozprawy oświadczył, iż nie konkurował z żoną
w tym postępowaniu.
Izba podziela
również stanowisko Odwołujących, iż fakt, że w przypadku postępowań
Zamawiającego o analogicznym przedmiocie na przestrzeni lat wpływa coraz mniej ofert
może być wyłącznie skutkiem zaostrzania warunków zamówienia przez Zamawiającego, a
nie efektem zmowy przetargowej
Odwołujących, do której wszak nie doszło.
Mając to na uwadze, nieprawidłowe było wykluczenie z postępowania Odwołujących, gdyż
nie zaistniały przesłanki, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 5 PZP. Co za tym idzie,
całkowicie pozbawione podstaw prawnych było odrzucenie ofert tych wykonawców, a w
zakresie dotyczącym części 1 zamówienia, również unieważnienie postępowania. Biorąc
powyższe pod uwagę, na podstawie art. 554 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 zw. z art. 556 PZP,
orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku
po
stępowania - na podstawie 557 PZP oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b) w zw.
§ 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobieraniu wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437 ze zm.).
Przewodnicząca:
………….................
…............................
…...........................