Sygn. akt: KIO 3844/23
Warszawa, 12 stycznia 2024 roku
WYROK
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aneta Mlącka
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 09 stycznia 2024 roku w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 grudnia 2023 r. przez
Odwołującego Ekocentrum – Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych sp. z o.o. (ul.
Budziszyńska 35/1, 54-434 Wrocław) w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego
Uniwersytecki Szpital Kliniczny im. Jana Mikulicza
– Radeckiego (ul. Borkowska 213, 50-556
Wrocław)
przy udziale
uczestnika po stronie Zamawiającego - Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o. (ul.
Franklina Roosevelta 22, 60-
829 Poznań)
orzeka:
o
ddala odwołanie,
kosztami po
stępowania obciąża Odwołującego Ekocentrum – Wrocławski Ośrodek
Usług Ekologicznych sp. z o.o. (ul. Budziszyńska 35/1, 54-434 Wrocław) i:
2.1. z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego:
kwotę 15000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego Ekocentrum – Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych sp. z o.o. (ul.
Budziszyńska 35/1, 54-434 Wrocław) tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) z tytułu
wynagrodzenia
pełnomocnika Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o. (ul. Franklina Roosevelta
829 Poznań),
kwotę 1011 zł 13 gr (tysiąc jedenaście złotych trzynaście groszy) tytułem kosztów dojazdu
na rozprawę pełnomocników Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o. (ul. Franklina Roosevelta
829 Poznań),
zasądza od Odwołującego Ekocentrum – Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych sp. z
o.o. (ul. Budziszyńska 35/1, 54-434 Wrocław) na rzecz Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o.
(ul. Franklina Roosevelta 22, 60-
829 Poznań) kwotę 4611 zł 13 gr (słownie: cztery tysiące
sześćset jedenaście złotych trzynaście groszy) z tytułu wynagrodzenia oraz dojazdu na
rozprawę pełnomocników Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o. (ul. Franklina Roosevelta 22,
829 Poznań).
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 3844/23
UZASADNIENIE
Zamawiający Uniwersytecki Szpital Kliniczny im. Jana Mikulicza – Radeckiego prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest Zarządzanie i
nadzór nad realizacją zamierzenia inwestycyjnego pn.: „Utworzenie Zintegrowanego Centrum
Pediatrycznego Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego im. Jana Mikulicza - Radeckiego we
Wrocławiu."
Ogłoszenie ukazało się w Dzienniku Urzędowym UE pod numerem: 2023/185-579823.
Odwołujący Ekocentrum Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych sp. z o.o. wniósł
odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 16 pkt. 1) i 2) w
zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o.
, pomimo że Wykonawca ten nie wykazał spełnienia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie warunku dotyczącego zdolności zawodowej
wskazanej w Rozdziale VIII pkt. 1.4 SWZ, tj. nie wykazał, że wskazane osoby: Projektant
(Weryfikator dokumentacji projektowej), Inspektor nadzoru robót konstrukcyjno-budowlanych,
Inspektor nadz
oru robót sanitarnych, Inspektor nadzoru robót elektrycznych nie legitymują się
doświadczeniem wykonania w okresie ostatnich 10 lat przed upływem terminu składania ofert
projektu budowlanego (dla którego wydano pozwolenie na budowę) lub pełnienia funkcji
inspektora nadzoru inwestorskiego w swojej branży przy budowie lub przebudowie obiektu
szpitala, o następujących parametrach: powierzchnia użytkowa co najmniej 10 000 m²
(słownie: dziesięć tysięcy metrów kwadratowych) oraz obiekt składający się przynajmniej z
części diagnostycznej i części łóżkowej, w związku z czym doszło do podjęcia decyzji przez
Zamawiającego o wyborze oferty najkorzystniejszej z naruszeniem przepisów ustawy Prawo
zamówień publicznych;
- art. 239 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy
Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 16 pkt. 1) i 2) w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych poprzez niezasadny wybór jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy
Sweco Polska sp. z o.o.
i bezpodstawne przyznanie 20 dodatkowych punktów za kryterium
oceny ofert, podczas gdy przedmiotowy wykonawca nie wykazał spełnienia warunku udziału
w p
ostępowaniu w zakresie warunku dotyczącego zdolności zawodowej wskazanej w
Rozdziale VIII pkt. 1.4 SWZ, tj. nie wykazał, że wskazane osoby: Projektant (Weryfikator
dokumentacji projektowej), Inspektor nadzoru robót konstrukcyjno-budowlanych, Inspektor
nadz
oru robót sanitarnych, Inspektor nadzoru robót elektrycznych nie legitymują się
doświadczeniem wykonania w okresie ostatnich 10 lat przed upływem terminu składania ofert
projektu budowlanego (dla którego wydano pozwolenie na budowę) lub pełnienia funkcji
inspektora nadzoru inwestorskiego w swojej branży przy budowie lub przebudowie dla obiektu
szpitala, o następujących parametrach: powierzchnia użytkowa co najmniej 10 000 m²
(słownie: dziesięć tysięcy metrów kwadratowych) oraz obiekt składający się przynajmniej z
części diagnostycznej i części łóżkowej, co stanowi dokonanie oceny ofert z naruszeniem
zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji;
art. 109 ust. 1 pkt 8 i/lub 10 w oraz art. 16 ustawy Prawo zamówień publicznych przez
zaniechanie wykluczenia Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o. z p
ostępowania, pomimo że w
wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd
przy przedstawianiu informacji, że spełnia warunki udziału w tym postępowaniu lub co najmniej
w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające
Zamawiającego w błąd, a mające istotny wpływ na podejmowane przez Zamawiającego
decyzje w zakresie oceny spełniania przez Wykonawcę Sweco Polska sp. z o.o. warunków
udziału w postępowaniu dotyczących zdolności zawodowej w zakresie dysponowania
Projektantem (
Weryfikatorem dokumentacji projektowej), Inspektorem nadzoru robót
konstrukcyjno-
budowlanych, Inspektorem nadzoru robót sanitarnych, Inspektorem nadzoru
robót elektrycznych.
- art. 17 ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych przez wybór oferty Wykonawcy Sweco
Polska sp. z o.o.
jako najkorzystniejszej z naruszeniem powyżej wskazanych przepisów
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o.
z dnia 11 grudnia 2023 roku; powtórzenia badania i oceny ofert; wykluczenia Wykonawcy
Sweco Polska sp. z o.o.
i odrzucenie jego oferty z uwagi na to, że Wykonawca ten w wyniku
rażącego niedbalstwa lub lekkomyślności przedstawił Zamawiającemu informacje
wprowadzające w błąd i mające istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego
w p
ostępowaniu, w tym na wybór oferty tego wykonawcy jako najkorzystniejszej.
Zamawiający wymagał zgodnie z Rozdziałem VIII - Informacja o warunkach udziału w
postępowaniu o udzielenie zamówienia pkt. 1.4 w ramach spełnienia warunku dotyczącego
zdolności zawodowej, aby wykonawca dysponował i skierował do realizacji zamówienia m.in.
następujący osoby:
„Projektant (Weryfikator dokumentacji projektowej):
a. posiada uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji w budownictwie do projektowania
w specjalności architektonicznej bez ograniczeń lub odpowiadające im ważne uprawnienia
budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów lub
którego kwalifikacje zawodowe zostały uznane w adekwatnym zakresie zgodnie z ustawą o
zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii
Eur
opejskiej, lub który ma prawo do świadczenia usługi transgranicznej w adekwatnym
zakresie zgodnie z art. 20a ust. 1 ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów
budownictwa oraz urbanistów;
b. legitymuje się następującym doświadczeniem: w okresie ostatnich 10 lat przed upływem
terminu składania ofert wykonał projekt budowlany (dla którego wydano pozwolenie na
budowę) dla obiektu szpitala, o następujących parametrach: powierzchnia użytkowa co
najmniej 10 000 m² (słownie: dziesięć tysięcy metrów kwadratowych) oraz obiekt składający
się przynajmniej z części diagnostycznej i części łóżkowej; Zna technologię BIM;
Inspektor nadzoru robót konstrukcyjno-budowlanych
a. posiada uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-
budowlanej, bez ograniczeń zgodnie z przepisami ustawy PB lub im odpowiadające, ważne
uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących
prze
pisów lub też którego kwalifikacje zawodowe zostały uznane w adekwatnym zakresie
zgodnie z ustawą o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach
członkowskich Unii Europejskiej, lub który ma prawo do świadczenia usługi transgranicznej w
adekwatnym zakresie zgodnie z art. 20a ust. 1 ustawy o samorządach zawodowych
architektów oraz inżynierów budownictwa;
b. posiada co najmniej - pięcioletnie doświadczenie w pełnieniu funkcji inspektora nadzoru
inwestorskiego w branży konstrukcyjno-budowlanej;
c. legitymuje się następującym doświadczeniem: w okresie ostatnich 10 lat przed upływem
terminu składania ofert, pełnił funkcję przez okres co najmniej 12 miesięcy nieprzerwanie pełnił
funkcję inspektora nadzoru inwestorskiego w branży konstrukcyjno-budowlanej przy budowie
lub przebudowie obiektu szpitala, o następujących parametrach: powierzchnia użytkowa co
najmniej 10 000 m
² (słownie: dziesięć tysięcy metrów kwadratowych) oraz obiekt składający
się przy najmniej z części diagnostycznej i części łóżkowej;
Inspektor nadzoru robót sanitarnych
a. posiada uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej w
zakresie sieci i instalacji cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodnych i kanalizacyjnych, bez
ograniczeń zgodnie z przepisami ustawy PB lub im odpowiadające, ważne uprawnienia
budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, lub też
którego kwalifikacje zawodowe zostały uznane w adekwatnym zakresie zgodnie z ustawą o
zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii
Europejskiej, lub który ma prawo do świadczenia usługi transgranicznej w adekwatnym
zakresie zgodnie z art. 20a ust. 1 ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz
inżynierów budownictwa;
b. posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pełnieniu funkcji inspektora nadzoru
inwestorskiego w branży sanitarnej;
legitymuje się następującym doświadczeniem: w okresie ostatnich 10 lat przed upływem
terminu składania ofert, przez okres co najmniej 12 miesięcy nieprzerwanie pełnił funkcję
inspektora nadzoru inwestorskiego w branży sanitarnej przy budowie lub przebudowie obiektu
szpitala, o następujących parametrach: powierzchnia użytkowa co najmniej 10 000 m²
(słownie: dziesięć tysięcy metrów kwadratowych) oraz obiekt składający się przy najmniej z
części diagnostycznej i części łóżkowej;
Inspektor nadzoru robót elektrycznych:
a. posiada uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej w
zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, bez ograniczeń
zgodnie z przepisami ustawy PB lub im odpowiadające, ważne uprawnienia budowlane, które
zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, lub też którego
kwalifikacje zawodowe zostały uznane w adekwatnym zakresie zgodnie z ustawą o zasadach
uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej,
lub który ma prawo do świadczenia usługi transgranicznej w adekwatnym zakresie zgodnie z
art. 20a ust. 1 ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa;
b. posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pełnieniu funkcji inspektora nadzoru
inwestorskiego w branży elektrycznej;
c. legitymuje się następującym doświadczeniem: w okresie ostatnich 10 lat przed upływem
terminu składania ofert, w okresie co najmniej 12 miesięcy nieprzerwanie pełnił funkcję
inspektora nadzoru inwestorskiego w branży elektrycznej przy budowie lub przebudowie
obiektu szpitala o następujących parametrach: powierzchnia użytkowa co najmniej 10 000 m2
(słownie: dziesięć tysięcy metrów kwadratowych) oraz obiekt składający się przy najmniej z
części diagnostycznej i części łóżkowej."
Pismem z dnia 22 listopada 2023 r. Zamawiający wezwał Wykonawcę Sweco Polska sp. z o.o.
do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, w tym do Wykazu osób, skierowanych
przez W
ykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych
za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z
informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia
n
iezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez
nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami. Wykonawca
Sweco Polska
sp. z o.o. zadośćuczynił wezwaniu Zamawiającego.
Wykonawca Sweco Polska sp. z o.o. w zakresie Projektanta (Weryfikatora dokumentacji
projektowej), Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-budowlanych, Inspektora nadzoru robót
sanitarnych, Inspektora nadzoru robót elektrycznych wskazał inwestycję pn. Rozbudowa
budynku Nr 1 na potrzeby Zintegrowanego Bloku Operacyjnego w 4 Wojskowym Szpitalu
Klinicznym z Polikliniką SP ZOZ we Wrocławiu K-2857, prowadzoną przez Wojskowy Szpital
Kliniczny z Polikliniką Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej ul. Weigla 5, 50-981
Wrocław. Wykonawca Sweco Polska sp. z o.o. wskazał, że powierzchnia użytkowa
zrealizowanej pod tą nazwą inwestycji wynosi powyżej 10 000 m² i obiekt składa się m.in. z
części diagnostycznej i części łóżkowej.
11 grudnia 2023 r. Zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty. Jako
najkorzystniejsza została uznana oferta Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o.
Odwołujący nie zgodził się z wyborem Zamawiającego i wniósł odwołanie.
W treści odwołania wskazał, że z informacji posiadanych przez Odwołującego wbrew
oświadczeniu złożonemu przez Wykonawcę Sweco Polska sp. z o.o. inwestycja pn.
Rozbudowa budynku Nr 1 na potrzeby Zintegrowanego Bloku Operacyjnego w 4 Wojskowym
Szpitalu Klinicznym z Polikliniką SP ZOZ we Wrocławiu K-2857 nie spełnia wymaganego
parametru w zakresie powierzchni użytkowej tj. powierzchnia użytkowa obiektu wykonanego
w ramach tej inwestycji jest mniejsza niż 10 000 m
Odwołujący w trybie dostępu do informacji publicznej zwrócił się do Zamawiającego - 4
Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką SPZOZ we Wrocławiu o wskazanie powierzchni
użytkowej zrealizowanej i wskazanej przez Wykonawcę Sweco Polska sp. z o.o. inwestycji,
który poinformował, że powierzchnia użytkowa Zintegrowanego Bloku Operacyjnego wynosi 6
255,87 m
Ponadto Odwołujący zwrócił się również z wnioskiem do Dolnośląskiego Wojewódzkiego
Inspektora Nadzoru, który poinformował, że dla inwestycji wskazywanej przez Wykonawcę
Sweco Polska sp. z o.o.
przedmiotowy organ wydał decyzję udzielającą pozwolenie na
użytkowanie Zintegrowanego Bloku Operacyjnego, a na podstawie prowadzonych ewidencji
powierzchnia użytkowa budynku wynosi 6 255,87 m
Powyższe dokumenty wyraźnie potwierdzają, że powierzchnia użytkowa Zintegrowanego
Bloku Operacyjnego w 4. Wojskowym Szpitalu Klinicznym we Wrocławiu wynosi 6 255,87 m
Zdaniem Odwołującego na podstawie powyższych okoliczności należy uznać, że oferta
Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o.
powinna zostać odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 2 lit. b
ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 16 pkt. 1) i 2) w zw. z art. 17 ust.
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Odwołujący zwrócił uwagę, że zgodnie z Rozdziałem XXI ust. 6 - 7 Zamawiający udzieli
zamówienia Wykonawcy, którego oferta odpowiadać będzie wszystkim wymaganiom
przedstawionym w ustawie Prawo zamówień publicznych oraz w SWZ i zostanie oceniona,
jako najkor
zystniejsza w oparciu o podane kryterium wyboru, a ocenie będą podlegać
wyłącznie oferty niepodlegające odrzuceniu.
Kryteria oceny ofert, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert, opisane
zostały w Rozdziale XXI SWZ. Jedno z kryteriów dotyczyło doświadczenia zespołu spośród
ofert niepodlegających odrzuceniu. Osoby, których dodatkowe doświadczenie będzie
punktowane, muszą być tożsame z osobami wskazanymi na spełnienie warunku udziału w
postępowaniu; punkty będą przyznane za doświadczenie ponad minimum wymagane w
warunkach udziału w postępowaniu.
Odwołujący wskazał, że w pierwszej kolejności Zamawiający powinien dokonać oceny
spełnienia przez danego wykonawcę wymagań "brzegowych", tj. takich, które, w przypadku
ich niespełnienia, nie pozwalają przejść do badania dodatkowego doświadczenia osób
wskazanych do realizacji zamówienia. Zamawiający wskazał w Rozdziale XXI pkt. 4 SWZ, że
punkty w ramach kryteriów oceny ofert będą przyznane za doświadczenie ponad minimum
wymagane w warunkach udziału w Postępowaniu. Przyznanie punktów w liczbie większej niż
0, uzależnione jest od ustalenia, czy wykonawca spełnia warunek udziału w postępowaniu.
W opinii Odwołującego powodem, dla którego Wykonawca Sweco Polska sp. z o.o. nie
powinien otrzymać dodatkowych punktów w ramach analizowanego kryterium, jest brak
spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności zawodowej.
W ocenie Odwołującego, z uwagi na brak spełniania przez Wykonawcę Sweco Polska sp. z
o.o.
warunków udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia osób skierowanych do
realizacji zamówienia, oferta Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o. winna zostać odrzucona w
ślad za treścią art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. b) ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zdaniem Odwołującego, niezależnie od tego, że oferta Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o.
powinna zostać odrzucona w na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Prawo zamówień
publicznych w zw. z art. 16 pkt. 1) i 2) w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych to względem Wykonawcy są spełnione przesłanki wykluczenia z postępowania w
oparciu o przepis art. 109 ust. 1 pkt 8, a co najmniej pkt 10 us
tawy Prawo zamówień
publicznych - Wykonawca Sweco Polska sp. z o.o.
przedstawił Zamawiającemu informacje
obiektywnie nieprawdziwe w zakresie dotyczącym doświadczenia Projektanta (Weryfikatora
dokumentacji projektowej) i Inspektorów poszczególnych specjalizacji i przemilczał fakt, iż
wykazywana inwestycja pn. Rozbudowa budynku Nr 1 na potrzeby Zintegrowanego Bloku
Operacyjnego w 4 Wojskowym Szpitalu Klinicznym z Polikliniką SP ZOZ we Wrocławiu K-2857
nie spełnia warunku w zakresie wykonania przez Projektanta projektu budowlanego (dla
którego wydano pozwolenie na budowę) oraz pełnienia funkcji inspektora nadzoru
inwestorskiego w swojej branży przy budowie lub przebudowie obiektu szpitala o powierzchni
użytkowej co najmniej 10 000 m
W ocenie Odwołującego zaniechanie wykluczenia Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o. z
p
ostępowania stanowiłoby przy tym naruszenie zasady równego traktowania wykonawców, o
której mowa w art. 16 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, która gwarantuje
wykonawcom równe szanse w uzyskaniu zamówienia.
Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie. W treści pisma procesowego oświadczył, że
uwzględnia zarzuty odwołania w całości.
Wykonawca Sweco Polska sp. z o.o. (uczestnik postępowania po stronie Zamawiającego)
wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów odwołania w całości.
W piśmie procesowym wskazał, że zarzuty sformułowane przez Odwołującego nie zasługują
na uwzględnienie, a w związku z tym odwołanie winno podlegać oddaleniu.
Jak wskazał Wykonawca Sweco Polska sp. z o.o., zgodnie z definicją zawartą w Rozdziale
VIII pkt 2.2 SWZ: „przez „obiekt szpitala" Zamawiający rozumie „jeden lub więcej budynków,
użytkowanych jako szpital - powiązanych funkcjonalnie, w których świadczy się usługi
lecznictwa zamkniętego jako usługi dominujące, zlokalizowanych na wspólnym terenie".
W treści odwołania i załączonych doń dokumentach mających potwierdzać zasadność
twierdzeń Odwołującego, Odwołujący zaprezentował dane dotyczące powierzchni użytkowej
Zintegrowanego Bloku Operacyjnego (budynku nr 74) i na tej podstawie sformułował ww.
zarzuty.
Wykonawca Sweco Polska sp. z o.o. wyjaśnił, że wskazana przez Przystępującego w
odniesieniu do doświadczenia ww. osób, inwestycja pn. „Rozbudowa budynku Nr 1 na
potrzeby Zintegrowanego Bloku Operacyjnego w 4 Wojskowym Szpitalu Klinicznym z
Polikliniką SP ZOZ we Wrocławiu K-2857" obejmowała nie tylko budynek nr 74 (budynek
Zintegrowanego Bloku Operacyjnego), a również budynek nr 1 (budynek szpitalny). Wskazuje
na to już sama nazwa ww. inwestycji („Rozbudowa budynku Nr 1"), a także okoliczność tę
potwierdził jednoznacznie inwestor dla ww. zadania. Przedmiotowe zadanie obejmowało
również rozbudowę budynku nr 1 i jego powiązanie z budynkiem nr 74, w tym przykładowo
wykonanie w budynku nr 1 termomodernizacji, stosownych przebić, prac w zakresie instalacji
etc. Obydwa budynki (nr 74 i nr 1) są ze sobą połączone na kilku kondygnacjach szeregiem
pomieszczeń, łącznikami do transportu osób po operacji, oraz przebiciami do istniejących
przejść ewakuacyjnych.
Obydwa ww. budynki (budynek nr 74 - Zintegrowany Blok Operacyjny, i budynek nr 1 -
budynek szpitalny) są tym samym powiązane ze sobą funkcjonalnie i faktycznie (łączą się i
przenikają), świadczone są w nich usługi lecznictwa zamkniętego jako usługi dominujące i
zlokalizowane są one na wspólnym terenie. Powiązanie ww. budynków potwierdza również
treść Załącznika nr 5 do odwołania, zgodnie z którym budynki nr 74 i nr 1 są odrębnymi
budynkami z sobą połączonymi. Ww. budynki łącznie stanowią tym samym „obiekt szpitala"
zgodnie z ww. definicją nadaną przez Zamawiającego, a ich łączna powierzchnia użytkowa
przekracza 10.000 m².
Jak podkreślił Wykonawca Sweco Polska sp. z o.o., Odwołujący w sposób nieuprawniony
treścią warunku udziału w postępowaniu i niezgodnie ze stanem faktycznym, opierając się na
wyrywkowo dobranych danych, odniósł się w treści odwołania do powierzchni użytkowej
Zintegrowanego Bloku Operacyjnego (budynku nr 74).
Dalej Wykonawca Sweco Polska sp. z o.o. wskazał, że Zamawiający w sposób jasny,
precyzyjny i nie pozostawiający wątpliwości interpretacyjnych ukształtował warunki udziału w
p
ostępowaniu, w tym co do tego, jak należy definiować pojęcie „obiektu szpitala" i minimalną
powierzchnię użytkową określoną w treści warunku. Wszelkie ewentualne wątpliwości w tym
zakresie nie mogą wpływać negatywnie na sytuację wykonawcy, a powinny być rozstrzygane
na jego korzyść.
Wykonawca Sweco Polska sp. z o.o. podkreślił, że nie wprowadził Zamawiającego w błąd (ani
świadomie ani nieświadomie), a przekazane przez niego informacje i oświadczenia są zgodne
z prawdą oraz wypełniają warunki udziału w postępowaniu, a także wymogi dla przyznania
Przystępującemu punktacji w ramach kryteriów oceny ofert w zakresie doświadczenia zespołu.
Wskazał także, że Zamawiający nie naruszył również zasad przygotowania i
przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia wskazanych w art. 16 ustawy Prawo
zamówień publicznych. Odwołujący poza wskazaniem art. 16 ustawy Prawo zamówień
publicznych
w treści zarzutów nie skonkretyzował podstaw swoich twierdzeń. Odwołujący nie
wskazał w czym konkretnie dopatruje się naruszenia przez Zamawiającego zasad wskazanych
w art. 16 ust. 2 i 3
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z warunkiem określonym w Rozdziale VIII pkt 1.4 SWZ, osoby wskazane na
stanowisko: Projektanta (Weryfikatora dokumentacji projektowej), Inspektora nadzoru robót
konstrukcyjno-
budowlanych, Inspektora nadzoru robót sanitarnych, Inspektora nadzoru robót
elektrycznych, miały wykazać się doświadczeniem:
a) dla osoby wskazanej na stanowisko Projektanta (Weryfikatora dokumentacji projektowej):
wykonania projektu budowlanego (dla którego wydano pozwolenie na budowę) dla obiektu
szpitala, o następujących parametrach: powierzchnia użytkowa co najmniej 10 000 m²
(słownie: dziesięć tysięcy metrów kwadratowych) oraz obiekt składający się przynajmniej z
części diagnostycznej i części łóżkowej..."
b) dla osób wskazanych na stanowiska Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-
budowlanych, Inspektora nadzoru robót sanitarnych, Inspektora nadzoru robót elektrycznych:
pełnienia odpowiedniej funkcji „przy budowie lub przebudowie obiektu szpitala o
następujących parametrach: powierzchnia użytkowa co najmniej 10 000 m² (słownie: dziesięć
tysięcy metrów kwadratowych) oraz obiekt składający się przynajmniej z części diagnostycznej
i części łóżkowej".
Zgodnie z definicją zawartą w Rozdziale VIII pkt 2.2 SWZ: „przez „obiekt szpitala" Zamawiający
rozumie
„jeden lub więcej budynków, użytkowanych jako szpital - powiązanych funkcjonalnie,
w których świadczy się usługi lecznictwa zamkniętego jako usługi dominujące,
zlokalizowanych na wspólnym terenie".
Wskazana przez
Wykonawcę Sweco Polska sp. z o.o. w odniesieniu do doświadczenia ww.
osób, inwestycja pn. „Rozbudowa budynku Nr 1 na potrzeby Zintegrowanego Bloku
Operacyjnego w 4 Wojskowym Szpitalu Klinicznym z Polikliniką SP ZOZ we Wrocławiu K-
2857"
obejmowała budynek nr 74 (budynek Zintegrowanego Bloku Operacyjnego), ale również
budynek nr 1 (budynek szpitalny).
Nie było kwestionowane, że obydwa budynki (nr 74 i nr 1) są ze sobą połączone na kilku
kondygnacjach szeregiem pomieszczeń, łącznikami do transportu osób po operacji, oraz
przebiciami do istniejących przejść ewakuacyjnych. Obydwa ww. budynki zatem (budynek nr
74 - Zintegrowany Blok Operacyjny, i budynek nr 1 -
budynek szpitalny) łączą się - są ze sobą
powiązane funkcjonalnie i faktycznie (łączą się i przenikają). Nie było kwestionowane przez
Odwołującego, że w obu budynkach są świadczone usługi lecznictwa zamkniętego jako usługi
dominujące i zlokalizowane są one na wspólnym terenie.
Ww. budynki łącznie stanowią zatem „obiekt szpitala" zgodnie z ww. definicją nadaną przez
Zamawiającego, a ich łączna powierzchnia użytkowa przekracza 10.000 m², co wypełnia
wymagania warunku SWZ.
Określona w definicji wielkość powierzchni odnosiła się do obiektu szpitala, a nie do ilości m²
na jakich określony specjalista miał wykonywać prace. Z tego względu zarzut odwołania nie
podlegał uwzględnieniu.
Trafnie zauważył Wykonawca Sweco Polska sp. z o.o., że ewentualne niejednoznaczności co
do interpretacji treści warunku czy definicji nie mogą na obecnym etapie postępowania
negatywnie obciążać Wykonawcy.
Niezależnie od powyższego, gdyby nawet przyjąć taką argumentację, jak prezentował
Odwołujący, konieczne byłoby dokładne zbadanie umowy, dokumentów w postaci projektów i
przedmiarów, aby dokładnie zbadać zakres pracy każdego z branżystów. Aby odrzucić ofertę,
czy tym bardziej, aby uznać, że wykonawca przedstawił informacje nieprawdziwe, konieczna
jest pewność, a nie hasła, czy brak konkretnych danych. Odwołujący nie złożył żadnych
dokumentów projektowych, technicznych.
Nie ulega wątpliwości, że przedmiotowe zadanie obejmowało budowę łączników
komunikacyjnych między nową częścią a istniejącą budynku szpitalnego nr 1 umożliwiających
przewóz pacjentów z oddziałów zlokalizowanych w najbliższym sąsiedztwie bloków
operacyjnych
. Zadanie obejmowało rozbudowę budynku nr 1 i jego powiązanie z budynkiem
nr 74, w tym przykładowo wykonanie w budynku nr 1 termomodernizacji, stosownych przebić,
prac w zakresie instalacji etc. Zatem nie można bezspornie wykluczyć, że pracownicy
poszczególnych branży brali udział w realizacji zadania także na terenie większym niż tylko
powierzchnia budynku nr 74. Powiązanie budynku nr 1 z budynkiem nr 74 wymagało budowy
łączników, prac wyburzeniowych, a wraz z tymi pracami dokonanie stosownych przebić oraz
wykonanie prac w zakresie instalacji. W zakresie prac, zgodnie z przedstawionym przez
Odwołującego dowodem w postaci opisu przedmiotu zamówienia (wyciąg z SWZ) dla zadania
przedstawionego przez Przystępującego w treści wykazu (w ofercie), między innymi
pr
zewidziano przebudowę istniejących sieci kolidujących z planowaną inwestycją: sieci
wodnej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, drenażowej, zasilania energetycznego budynku
szpitalnego nr 1 (str. 20), odprowadzenie ścieków z rozbudowywanego budynku do istniejącej
sieci kanalizacyjnej na terenie szpitala po przebudowie kolidujących przyłączy i dalej do sieci
kanalizacyjnej sanitarnej miejskiej (…) (str. 21). Nie można jednoznacznie wykluczyć, jak
chciałby tego Odwołujący, że poszczególni pracownicy (spornych) branży wykonywali prace,
które dotyczyły całości obiektu.
A zatem nawet gdyby przyjąć argumentację Odwołującego – stosownie do rozumienia przez
niego definicji, konieczna musiałaby być dokładna znajomość całości prac wykonywanych na
zadaniu (także wskazanych powyżej) – aby móc z całą pewnością ustalić pełny zakres prac i
dokładny metraż, na którym były wykonywane prace.
Przede wszystkim jednak należy mieć na uwadze definicję „obiektu szpitala” i treść warunku,
która odnosiła się do powierzchni 10000 m² obiektu szpitala.
W konsekwencji nie można uznać, aby Zamawiający dokonał nieprawidłowej oceny oferty
Przystępującego i nieprawidłowego przyznania punktacji w ramach kryteriów oceny ofert.
Zatem Zamawiający nie naruszył art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Nie można także uznać, aby Zamawiający naruszył art. 239 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Odwołujący w trakcie rozprawy z udziałem stron doprecyzował, że nieprawdziwa informacja w
treści oferty Wykonawcy Sweco Polska sp. z o.o. to wskazana przez tego Wykonawcę
powierzchnia 10
000 m². Taka informacja nie jest informacją nieprawdziwą, bowiem obiekt
szpitala (rozumiany zgodnie ze sformułowana przez Zamawiającego definicją) taką
powierzchnię posiadał.
Niezależnie od powyższego, Wykonawca Sweco Polska sp. z o.o. złożył wykaz i przedstawił
w nim informacje, które (także w jego ocenie) odpowiadały wymaganiom SWZ. Wykonawca
Sweco Polska sp. z o.o. nie wprowadził zatem Zamawiającego w błąd.
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 109 ust. 1 pkt 8 i/lub 10 ustawy Prawo zamówień
publicznych należało uznać za nieuzasadniony.
Zamawiający nie naruszył zasad przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia wskazanych w art. 16 ustawy Prawo zamówień publicznych. W treści odwołania
jak również w trakcie rozprawy Odwołujący nie uzasadnił, w jaki sposób Zamawiający miałby
naruszyć wskazane zasady postępowania. Odwołujący nie wykazał zatem naruszenia przez
Zamawiającego zasad wskazanych w art. 16 ust. 2 i 3 oraz art. 17 ust. 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych. W konsekwencji należało uznać za nieuzasadniony zarzut naruszenia
przez Zamawiającego art. 16 ust. 2 i 3 i art. 17 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art.
557 oraz art. 574 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r.,
poz. 1605 ze zm.) oraz
w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 lit a), § 5 pkt 2 lit. a) i b) oraz § 8 ust. 2
pkt 2)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), zaliczając w poczet
kosztów postępowania uiszczony przez Odwołującego wpis od odwołania oraz koszty z tytułu
zas
tępstwa procesowego i dojazdu na rozprawę pełnomocników uczestnika po stronie
Zamawiającego.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
P
rzewodnicząca: ………………………..