Sygn. akt: KIO 393/24
Warszawa, 26 lutego 2024 roku
WYROK
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aneta Mlącka
Agata Mikołajczyk
Izabela Niedziałek - Bujak
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 lutego 2024 roku
w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 05 lutego 2024 roku przez
Odwołującego - Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Konsorcjum: Mirbud S.A., Kobylarnia S.A. (ul. Unii Europejskiej 18, 96-100 Skierniewice) w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Skarb Państwa – Generalny Dyrektor
Dróg Krajowych i Autostrad, w imieniu i na rzecz którego postępowanie prowadzi Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu (ul. Niedziałkowskiego 6, 45-085
Opole)
przy udziale
uczestnika po stronie Zamawiającego: Polaqua sp. z o.o. (Wólka Kozodawska,
ul. Dworska 1, 05-500 Piaseczno)
orzeka:
oddala odwołanie
kosztami postępowania obciąża Odwołującego - Wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Mirbud S.A., Kobylarnia S.A. (ul. Unii Europejskiej 18,
96-100 Skierniewice) i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego - Wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Mirbud S.A., Kobylarnia
S.A. (ul. Unii Europejskiej 18, 96-100 Skierniewice)
tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3600
zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika
Wykonawcy
Polaqua sp. z o.o. (Wólka Kozodawska, ul. Dworska 1, 05-500 Piaseczno),
zasądza od Odwołującego - Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Konsorcjum: Mirbud S.A., Kobylarnia S.A. (ul. Unii Europejskiej 18, 96-100
Skierniewice) na rzecz Wykonawcy
Polaqua sp. z o.o. (Wólka Kozodawska, ul. Dworska 1,
05-500 Piaseczno)
kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) z
tytułu wynagrodzenia pełnomocnika Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. (Wólka Kozodawska, ul.
Dworska 1, 05-500 Piaseczno).
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ….……………………………
……………………………….
……………………………….
Sygn. akt: KIO 393/24
UZASADNIENIE
Zamawiający Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w imieniu i na rzecz którego
postępowanie prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest
„Budowa drogi ekspresowej S11 Kępno - A1 na odcinku Kępno - granica woj. opolskiego (z
wyłączeniem obwodnicy Olesna), odc. II, Siemianice – Gotartów."
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 5 września 2023 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2023/S 170-535682.
Odwołujący - Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Konsorcjum:
Mirbud S.A, Kobylarnia S.A. wnieśli odwołanie wobec następujących czynności i zaniechań
Zamawiającego:
nieprawidłowej oceny oferty (w tym wyjaśnień jej dotyczących) oraz wyjaśnień w zakresie
ceny ofertowej złożonych przez Wykonawcę Polaqua sp. z o.o., prowadzących do uznania,
że oferta Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. jest zgodna z wymaganiami Zamawiającego
określonymi w dokumentacji postępowania, Wykonawca Polaqua sp. z o.o. udzielił
prawidłowych wyjaśnień odnoszących się do ceny oferty i wykazał, że cena ta nie jest rażąco
niska;
zaniechania odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę Polaqua sp. z o.o.;
uznania za najkorzystniejszą oferty złożonej przez Wykonawcę Polaqua sp. z o.o. i
dokonania wyboru tej oferty.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez niezasadne jego
niezastosowanie i zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę Polaqua sp. z
o.o., podczas gdy oferta jest niezgodna z warunkami zamówienia, co potwierdziły
wyjaśnienia złożone przez tego Wykonawcę pismem z dnia 22 grudnia 2023 r., z których
treści wynika, że:
a)
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. nie uwzględnił w treści oferty wymagań Zamawiającego w
zakresie konstrukcji nawierzchni na terenie gminy Byczyna, gdzie (zgodnie z dokumentacją
postępowania) Zamawiający oczekiwał wykonania nawierzchni betonowej lub bitumicznej;
b)
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. nie uwzględnił w treści oferty wymagań Zamawiającego
dotyczących obiektu MS-16 w zakresie minimalnych, narzuconych dokumentacją
postępowania, parametrów tego obiektu;
art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy
Prawo zamówień publicznych poprzez niezasadne ich niezastosowanie i w konsekwencji
zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. podczas gdy:
a)
wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny udzielone przez tego Wykonawcę nie
odpowiadają oczekiwaniom Zamawiającego nakreślonym w treści wezwania i nie
potwierdzają możliwości wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę;
b)
cena zaoferowana przez Wykonawcę Polaqua sp. z o.o. nosi znamiona ceny rażąco
niskiej, nie daje możliwości realizacji zamówienia zgodnie z oczekiwaniami Zamawiającego;
art. 239 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy
Prawo zamówień publicznych, w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo zamówień
publicznych w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez niezasadne
uznanie, że oferta Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. jest zgodna z warunkami zamówienia, nie
zawiera rażąco niskiej ceny i w konsekwencji dokonanie wyboru oferty złożonej przez
Wykonawcę Polaqua sp. z o.o.;
art. 16 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez prowadzenie postępowania w
sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców, proporcjonalności i przejrzystości.
Odwołujący wniósł o rozpatrzenie i uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty; uznania, że
oferta Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. jest niezgodna z warunkami zamówienia; uznania, że
oferta Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. zawiera rażąco niską cenę; odrzucenia oferty
Wykonawcy Polaqua sp. z o.o.; dokonania ponownego badania i oceny ofert, z
pominięciem oferty Wykonawcy Polaqua sp. z o.o.
W ocenie Odwołującego oferta Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. jest niezgodna z warunkami
zamówienia i powinna zostać odrzucona w oparciu o art. 224 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
6 października 2023 r. Zamawiający opublikował odpowiedzi na pytania wykonawców oraz
dokonał zmiany (zmiana nr 3) PFU poprzez modyfikację tabeli nr 1.6 (str. 41 PFU). Tabela
zawiera informację o aktualnych uwarunkowaniach wynikających z posiadanych uzgodnień,
opinii, porozumień np. z samorządami czy z gestorami sieci.
W pierwotnej wersji tabeli (ujętej w pkt. 10) wymienionych było pięć pism zewnętrznych
podmiotów, które zawierały głównie opinie i uwagi, które uwzględnić musieli w swoich
ofertach wykonawcy. Po dokonanej zmianie, do udzielonych wyjaśnień Zamawiający
załączył pismo Gminy Byczyna. Z treści tego pisma wynika, że:
„W odpowiedzi na pismo nr O/OP-KP-14.4173.1.7.2023.TP w sprawie przekazania wstępnej
deklaracji w zakresie nieodpłatnego przejęcia po oddaniu do użytku drogi ekspresowej Sil,
wybudowanych dodatkowych jezdni przebiegających przez teren gminy uprzejmie'
wyjaśniam, że po analizie załączonego materiału wstępnie wyrażam zgodę na nieodpłatne
przejęcie wybudowanych w ramach prowadzonej inwestycji dodatkowych jezdni
przebiegających przez teren gminy Byczyna pod warunkiem wykonania nawierzchni
betonowej lub bitumicznej”.
Zdaniem Odwołującego, jezdnie, które kwalifikowane są jako dodatkowe, przebiegające
przez teren gminy Byczyna, powinny zostać wykonane przy zastosowaniu nawierzchni
betonowej lub bitumicznej
(czego nie przewidywały pierwotne wymagania Zamawiającego).
Odwołujący wskazał, że Wykonawca Polaqua sp. z o.o. nie uwzględnił w swojej wycenie
konieczności wykonania nawierzchni betonowej lub bitumicznej.
Na terenie gminy Byczyna Wykonawca Polaqua sp. z o.o. przewidział wykonanie jezdni
składającej się, w ramach górnej warstwy nawierzchni z warstwy ścieralnej (podwójne
powierzchniowe utrwalenie); podbudowy zasadniczej. B
iorąc pod uwagę wymagania
Zamawiającego, powinien uwzględnić w ofercie (i odpowiednio wycenić), wykonanie górnej
warstwy nawierzchni z warstwy ścieralnej z mieszanki mineralno - asfaltowej; warstwy
wiążącej z betonu asfaltowego; podbudowy zasadniczej.
Zaniechanie uwzględnienia wymagań Zamawiającego w tym zakresie, w opinii
Odwołującego nie tylko świadczy o niezgodności oferty z (bezwzględnie wiążącymi)
wymaganiami PFU, ale i pozwoliło Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. znacząco zaniżyć cenę
złożonej oferty.
Zdaniem Odwołującego oferta Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. przewiduje niezgodne z
warunkami zamówienia rozwiązania w zakresie obiektu mostowego MS-16.
Zgodnie z treścią PFU, w zakres zamówienia wchodzi m. in. budowa obiektu mostowego nad
rzeką Prosna. Treść dokumentacji wskazuje, że wykonanie tego obiektu nastąpić winno przy
uwzględnieniu szeregu wymagań wynikających z bezwzględnie wiążących wykonawców
uwarunkowań wynikających z dokumentacji postępowania.
Zdaniem Odwołującego, założony w ofercie przez Wykonawcę Polaqua sp. z o.o. obiekt MS-
16 uniemożliwia zachowanie 20 m przejść dla zwierząt po obu stronach rzeki; wymaga
ingerencji w koryto rzeki Prosna, co powoduje jej niezgodność z warunkami zamówienia.
Odwołujący zwrócił uwagę na następujące okoliczności:
kwota, jaką Zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia na wynosi 795 413 054,10
zł brutto.
oferta Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. jest tańsza o ponad 54 mln zł od kolejnej oferty w
zestawieniu,
oferta Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. jest tańsza o 34 % od budżetu Zamawiającego,
oferta Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. jest tańsza o 23% od średniej szacunkowej wartości
ofert złożonych w postępowaniu
Odwołujący podkreślił, że na szczególną uwagę zasługuje znacząca różnica pomiędzy ceną
ofertową Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. a drugą i kolejnymi ofertami złożonymi w
Postępowaniu.
Zdaniem Odwołującego, zwrócenie się do Wykonawcy przez Zamawiającego z wnioskiem o
złożenie wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny tworzy domniemanie zaoferowania ceny
rażąco niskiej w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Zamawiający w treści wezwania żądał wykazania (poprzez przedłożenie stosownego
materiału dowodowego), że cena nie jest rażąco niska i wskazał, jakich dokumentów
oczekuje
(obliczenia/ kalkulacje/ inne dowody); wskazał, że przekazane przez Wykonawcę
informacje mają być wyczerpujące i szczegółowe, winny odnosić się do tak istotnych kwestii
jak zaangażowanie osobowe, rzeczowe, sprzętowe i finansowe, zobowiązał Wykonawcę
Polaqua sp. z o.o. do poparcia wyjaśnień materiałem dowodowym, podkreślił, że tak
sformułowane wymagania mają przekonać Zamawiającego, że cena została skalkulowana
rzetelnie, a Wykonawca Polaqua sp. z o.o. będzie w stanie wykonać zamówienie.
Zdaniem Odwołującego, analiza wyjaśnień złożonych przez Wykonawcę Polaqua sp. z o.o.
jednoznacznie dowodzi, że z powyższych wymagań wykonawca ten się nie wywiązał.
O
graniczył się w treści swoich wyjaśnień jedynie do udzielenia odpowiedzi na 26 pytań
zadanych przez Zamawiającego. Wyjaśnienia niemal całkowicie pomijają aspekt dowodowy.
Z
ałączonych zostało 11 dowodów, ale większość z nich nie ma nic wspólnego z
wyjaśnieniami cenowymi, lecz odnosi się do tych pytań, w których Zamawiający bada
zgodność oferty z warunkami zamówienia. Zdaniem Odwołującego, wyjaśnienia nie
zawierają także innych, żądanych przez Zamawiającego informacji.
Zamawiający w dwóch miejscach wezwania wskazał na konieczność złożenia kalkulacji
pozwalającej ustalić, czy cena ofertowa jest rzeczywiście (jak wskazują wątpliwości
Zamawiającego) niedoszacowana, czy też może jednak istnieją obiektywne okoliczności
pozwalające Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. zaoferować cenę niedostępną (niemożliwą do
zaoferowania) dla innych wykonawców. Wyjaśnienia takich wyliczeń jednak nie zawierają.
W opinii Odwołującego trudno ustalić, na jakiej podstawie Zamawiający uznał, że
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. jest w stanie wykonać zamówienie za kwotę istotnie niższą
od wszystkich branych pod uwagę w tego typu sytuacjach punktów odniesienia: szacunkowej
wartości zamówienia, średniej arytmetycznej złożonych ofert, czy też kolejnej oferty w
rankingu ofert. Złożone wyjaśnienia nie pozwalają prześledzić sposobu kalkulowania ceny
ofertowej, nie wskazują na właściwe Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. okoliczności
umożliwiające obniżenie wyceny względem pozostałych wykonawców.
Odwołujący przedstawił zestawienie poziomu kosztów, które przyjął Wykonawca Polaqua sp.
z o.o. z kosztami publikowanymi przez wydawnictwo Sekocenbud w odniesieniu do pytań 21-
24 podanych przez Wykonawcę Polaqua sp. z o.o. Stwierdził, że przywołane ceny są
nierealne, znacząco odbiegają od poziomów rynkowych i nie powinny zostać
zaakceptowane.
Dodatkowo Odwołujący przedstawił różnice cenowe pomiędzy wariantem założonym przez
Wykonawcę Polaqua sp. z o.o. (nawierzchnia z podwójnym powierzchniowym utrwaleniem)
a wariantem oczekiwanym przez Zamawiającego (nawierzchnia bitumiczna) i stwierdził w
konkluzji, że wariant, który wykonawcy powinni zastosować jest ponad dwukrotnie droższy.
W ocenie Odwołującego nie zmaterializowały się jakiekolwiek podstawy do wezwania
Wykonawcy Polaqua sp. z o.o.
do uszczegółowienia złożonych wyjaśnień.
Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia odwołanie
w całości.
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. wniósł pismo procesowe, w którym zgłosił sprzeciw wobec
uwzględnienia odwołania przez Zamawiającego w całości.
W piśmie procesowym wskazał, że zarzuty i twierdzenia podniesione przez Odwołującego są
w całości bezzasadne i wniósł o oddalenie odwołania.
Wskazał, że twierdzenia zawarte w zarzucie o rzekomym zaoferowaniu przez Wykonawcę
Polaqua sp. z o.o. nieprawidłowej konstrukcji nawierzchni dla jezdni dodatkowych są
niezasadne, gdyż opierają się na błędnym rozumieniu wymagań Zamawiającego co do
przedmiotu zamówienia ustanowionych w postępowaniu.
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. zwrócił uwagę że Odwołujący wprawdzie prawidłowo
przywołał w treści odwołania Tabelę nr 1.6. PFU w obu jej wersjach (sporządzonych przed i
po zmianie SWZ z 6 października 2023 r.), jednak pominął całkowicie treść opisową
znajdującą się bezpośrednio pod ww. tabelą, która nie ulegała zmianie, w tym fragment,
zgodnie z którym wymagania z PFU są wymaganiami nadrzędnymi w stosunku do tych z
dokumentów wymienionych w tabeli: „Powyżej wymienione dokumenty należy
i
nterpretować
w sposób łączny - w przypadku dokumentów tej samej jednostki. Z uwagi na różne terminy i
szczegółowość dokumentów, wszelkie rozbieżności pomiędzy nimi powinny być
odczytywane
i
interpretowane w kolejności od najbardziej aktualnych, z zastrzeżeniem, że
wymagania opisane w niniejszym PFU są wymaganiami nadrzędnymi w stosunku do tych,
które są określone w powyższych dokumentach”.
Zdaniem Wykonawcy Polaqua sp. z o.o.
wymagania PFU mają charakter nadrzędny
względem tych, które są określone w dokumentach z Tabeli nr 1.6. i są bezwzględnie
wiążące dla wykonawcy tego zamówienia.
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. wskazał, że pismo Gminy Byczyna nie zawiera
jednoznacznego, ostatecznego oświadczenia ze strony gminy, lecz jedynie wstępną opinię
co do oczekiwań odnośnie do planowanego nieodpłatnego przejęcia dodatkowych jezdni. W
treści Pisma Gminy Byczyna przytoczonej poniżej, Gmina użyła sformułowania „wstępnie
wyrażam zgodę", a nie definitywnego „wyrażam zgodę".
Dalej Wykonawca Polaqua sp. z o.o. wskazał, że pismo Gminy Byczyna dotyczy dalece
odmiennej materii niż uzgodnienia, opinie i porozumienia pochodzące od właściwych
organów, czy gestorów sieci, w których uzgadniane są kwestie spełnienia wymagań
powszechnie obowiązującego prawa (jak w przypadku pism Policji lub Państwowej Straży
Pożarnej), czy zakresu niezbędnej dla budowy drogi ingerencji w niestanowiące własności
Zamawiającego urządzenia, takie jak gazociągi, bądź linie elektroenergetyczne (jak w
przypadku pism gestorów sieci). Wskazał także, że w odniesieniu do terenów
przeznaczonych pod jezdnie dodatkowe nie dochodzi do podobnej kolizji praw. Na podstawie
decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zostaną dokonane niezbędne
wywłaszczenia na rzecz Zamawiającego (a nie gmin) i to Zamawiający (a nie gminy) stanie
się właścicielem nieruchomości leżących w zakresie inwestycji. Po dokonaniu wywłaszczenia
Zamawiający może przekazać część uzyskanych nieruchomości nieodpłatnie na rzecz
podmiotów trzecich (np. gmin).
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. argumentował, że pismo Gminy Byczyna zawiera wstępne,
nieostateczne stanowisko gminy co do tego, jaki przedmiot gmina chciałaby uzyskać w
drodze nieodpłatnego przekazania (w tym przypadku są to drogi dojazdowe znajdujące się
na terenie gminy).
Pismo to z perspektywy cywilnoprawnej można by więc przyrównać do
niewiążącej wypowiedzi w ramach negocjacji dotyczących planowanej darowizny. Wobec
użycia niedefinitywnego wyrażenia, wskazującego na wstępny (nieostateczny) charakter
zgody
, ciężko utożsamiać Pismo Gminy Byczyna z oświadczeniem o wiążącym charakterze,
zachowującym nadrzędność nad warunkami PFU. Gmina wyraziła wstępnie w tym piśmie
jedynie swoje preferencje, a nie warunki przejęcia dróg, do którego to przejęcia przecież nie
jest zobowiązana, w świetle przepisów prawa.
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. podkreślił, że, że oprócz pisma Gminy Byczyna, podobny,
jedynie wstępny i informacyjny charakter ma wzmiankowane w Tabeli 1.6. pismo oznaczone
w niej numerem 7, tj. Pismo GK.721.46.2023 z Gminy Bolesławiec.
„Urząd Gminy w Bolesławcu w odpowiedzi na pismo nr O/OP.KP-14-4173.1.7.2023.TP z dn.
27.07.2023r. (wpł. 01.08.2023r.) w sprawie propozycji nieodpłatnego przejęcia
wybudowanych dojazdowych jezdni, po oddaniu do użytku drogi ekspresowej Sil, wnosi o
przesłanie dodatkowych informacji, które pozwolą na określenie dokładnego przebiegu dróg.
Proszę o przedstawienie w sposób graficzny w postaci zaznaczenia, przebiegu na mapie i
opisu dot. nr działek na których zlokalizowane będą przekazywane drogi. Informacje zawarte
w piśmie są niepełne i nie pozwalają na zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie.
Proszę również o opis infrastruktury w jaką wyposażone będą drogi planowane do
przekazania
”.
Jak zauważył Wykonawca Polaqua sp. z o.o., pismo Gminy Bolesławiec w ogóle nie odnosi
się do warunków wykonania planowanego odcinka drogi ekspresowej. Tym samym nie
można uznać, że wszystkie pisma z Tabeli 1.6. były przekazywane wykonawcom przez
Zamawiającego po to, aby stanowić określenie wymagań dla przedmiotu zamówienia.
Przeciwnie,
z charakteru pism z Tabeli 1.6. w połączeniu z treścią PFU w sposób naturalny
wyłania się konkluzja, że udostępnienie wraz z PFU pism Gminy Byczyna i Gminy
Bolesławiec miało na celu jedynie poinformowanie wykonawców o tym, że Zamawiający po
wykonaniu dróg dojazdowych w ramach przedmiotu zamówienia planuje nieodpłatne
przekazanie tych dróg na rzecz odpowiednich gmin, w związku z czym dla uzyskania zgody
gmin na nieodpłatne przekazanie tych dróg może być w przyszłości niezbędne zrewidowanie
niektórych założeń PFU. Z powyższym logicznie koresponduje treść zawarta na końcu str.
22 PFU. Stosownie do niej, w przypadku zmian parametrów z PFU zastosowanie będą miały
warunki kontraktu.
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. wskazał także, że zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem
Krajowej Izby Odwoławczej odrzucenie oferty wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
p.z.p. jako niezgodnej z warunkami zamówienia może mieć miejsce jedynie jeśli istnieje
obiektywna niezgodność pomiędzy treścią oferty w sensie ścisłym (rozumianej jako
zobowiązanie się wykonawcy do wykonania zamówienia w określony sposób) a jasnymi i
precyzyjnymi wymaganiami specyfikacji warunków zamówienia, które nie nasuwają
wątpliwości interpretacyjnych. Jeśli natomiast postanowienia SWZ dla danego postępowania
są niejasne, nieprecyzyjne czy też mogą być wykładane na różne sposoby, to wykonawcy
nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji takiego stanu rzeczy.
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. zaznaczył, że przed złożeniem oferty dokonał starannej
analizy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanych przez właściwe organy obu
instancji i uwzględnił wykonanie wszystkich obiektów inżynierskich planowanych w ramach
odcinka drogi ekspresowej objętego postępowaniem w sposób zgodny z wynikającymi z nich
wymaganiami, w tym przewidział wykonanie obiektu MS-16 z zachowaniem 20-metrowych
przejść dla zwierząt po każdej stronie cieku.
Podkreślił, że zawarty na str. 12 odwołania schemat obiektu mostowego nie pochodzi z
jakiegokolwiek dokumentu Wykonawcy Polaqua sp. z o.o.
złożonego w postępowaniu, lecz
stanowi autorską wizję Odwołującego, opartą na bliżej nieokreślonych przesłankach. Za
źródło danych do wspomnianego rysunku autorstwa Odwołującego nie mogły służyć
dokumenty złożone przez Wykonawcę Polaqua sp. z o.o. wraz z wyjaśnieniami treści oferty,
gdyż nie zawierały one danych niezbędnych do jego sporządzenia. Jak wyjaśnił, na planie
sytuacyjnym stanowiącym załącznik do wyjaśnień Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. z 22
grudnia 2023 r. nie ma zaznaczonych podpór, ani ich kąta posadowienia w stosunku do rzeki
Prosna. Opracowanie służyło innym celom i w ogóle nie obejmowało rysunków
przedstawiających obiekty inżynierskie. Plan sytuacyjny został przygotowany w celu
udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 2 wezwania do wyjaśnień treści oferty i zaoferowanej
ceny wystosowanego przez Zamawiającego w dniu 7 grudnia 2023 r. Służył wyłącznie
przedstawieniu parametrów z pytania Zamawiającego, takich jak promienie łuków,
pochylenia, szerokości pasa czy szerokości pobocza. W żadnym razie nie służył on
natomiast do przedstawienia dokładnego umiejscowienia poszczególnych elementów
obiektów inżynierskich.
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. podkreślił, że umowa, która zostanie zawarta po udzieleniu
zamówienia będzie kontraktem typu „projektuj i buduj” opartym o warunki ogólne z tzw. Żółtej
Księgi FIDIC z 2017 r. zmodyfikowanej warunkami szczególnymi opracowanymi przez
Zamawiającego. W ramach tej umowy, stroną odpowiedzialną za projekt odcinka drogi
ekspresowej będzie wykonawca, a nie Zamawiający (jak miałoby to miejsce we wzorcu typu
„buduj" - Czerwonej Księdze FIDIC). Tym samym to wykonawca podejmie decyzje o
dokładnych założeniach projektowych, będąc ograniczonym jedynie decyzją o
środowiskowych uwarunkowaniach oraz wymaganiami Zamawiającego z PFU.
Dalej Wykonawca Polaqua sp. z o.o. wyjaśnił, że nie jest tak, jak sugeruje to w swoim
Odwołaniu Odwołujący, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wymusza dokładne
usytuowanie obiektu MS-
16 i jego podpór. Przeciwnie, jak sam oznaczył to Odwołujący
fioletową przerywaną linią na rysunku swojego autorstwa, decyzja o środowiskowych
uwarunkowaniach pozostawia pewną swobodę w zakresie dokładnego umiejscowienia drogi,
wyznaczając możliwy pas przebiegu planowanej inwestycji o znaczącej szerokości,
umożliwiający dostosowanie dokładnej lokalizacji drogi na różne sposoby.
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. wskazał, że z uwagi na przyjęcie przez Odwołującego
odmiennych założeń względem rzeczywiście przewidzianej przez niego lokalizacji drogi
wskazanej na powyższym rysunku, doszło do sformułowania zarzutu (1) lit. b) odwołania w
oparciu o założenia niezgodne z faktyczną treścią oferty i wyjaśnień wykonawcy Wykonawca
Polaqua sp. z o.o..
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. wskazał, że złożył prawidłowe wyjaśnienia odpowiadające na
wszystkie wątpliwości Zamawiającego zarówno w zakresie zgodności oferty z treścią SWZ,
jak również realności zaoferowanej ceny. Podkreślił, że to treść pytań wezwania
wystosowanego przez Zamawiającego każdorazowo determinuje zakres wyjaśnień, jakie
powinien złożyć wykonawca, zatem sporządził wyjaśnienia dokładnie w takim zakresie, jaki
wynikał z wystosowanego przez Zamawiającego wezwania do wyjaśnień treści oferty i
zaoferowanej ceny. Udzielił odpowiedzi na wszystkie spośród dwudziestu sześciu pytań
zadanych przez Zamawiającego w wezwaniu.
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. zauważył, że wezwanie zostało wystosowane przez
Zamawiającego na podwójnej podstawie prawnej, obejmującej zarówno art. 224 ust. 1 i 2
ustawy Prawo zamówień publicznych jak również art. 223 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych. Tym samym Zamawiający dokonał kombinacji wyjaśnień treści oferty i
wyjaśnień kalkulacji cenowej w jednym wezwaniu. Liczba pytań dotycząca wyjaśnienia
sposobu wykonania zamówienia przekraczała w znacznej mierze liczbę pytań zmierzających
do wyjaśnienia sposobu kalkulacji ceny. W treści wezwania Zamawiającego widoczne jest
niewątpliwie większe skoncentrowanie wezwania na kwestiach związanych z
uwzględnieniem przez wykonawcę poszczególnych uwarunkowań wykonania przedmiotu
zamówienia (część wezwania mająca korespondować z art. 223 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych), niż na zagadnieniach związanych z ceną zaoferowaną przez
wykonawcę (część wezwania mająca korespondować z art. 224 ust. 1 i 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych).
Wykon
awca Polaqua sp. z o.o. wskazał, że choć ciężar dowodu, że cena nie jest rażąco
niska spoczywa na wykonawcy składającym wyjaśnienia, to nie oznacza to jednak, że
Odwołujący jest w tym przypadku zwolniony od obowiązku wskazywania i udowadniania
okoliczności, które są podstawą postawionego przez niego zarzutu.
Zdaniem Wykonawcy Polaqua sp. z o.o., n
ie może stanowić uzasadnienia zarzutu
Odwołania dotyczącego rażąco niskiej ceny sam fakt istnienia różnic pomiędzy cenami
zawartymi w ofertach różnych wykonawców. Co więcej, także i sam Odwołujący zdołał
niejednokrotnie złożyć w postępowaniach na inne odcinki dróg ekspresowych oferty znacznie
tańsze od wszystkich pozostałych.
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. wskazał także, że przedłożył dowody, które stanowią
właściwe potwierdzenie odpowiedzi udzielonych na pytania postawione przez
Zamawiającego. Okoliczność, że pytania te w większym stopniu skupiały się na
przedmiotowym a nie cenowym aspekcie wykonania zamówienia stanowi skutek
wystosowania przez Zamawiającego wezwania o określonej treści.
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. podkreślił, że w przypadku niektórych pytań, np. dotyczących
kosztu jednostkowego wykonania nasypu czy wykopu, nie miał możliwości przedstawienia
dowodów do złożonych wyjaśnień takich jak np. oferty podwykonawców, gdyż w tym
przypadku
koszt uwzględniony w ofercie wynika z wykorzystania zasobów własnych całej
spółki Polaqua i jego objaśnienie musiałoby sprowadzać się do udowodnienia ogólnej
rentowności operacyjnej modelu prowadzonej działalności, co niewątpliwie nie stanowi celu
wyjaśnień zaoferowanej ceny.
W kontekście odpowiedzi na pytanie nr 19. wezwania do wyjaśnień wskazał, że w świetle
wymagań PFU brak było obowiązku posiadania zawartej umowy dotyczącej pozyskania
materiału na nasypy. Dodatkowo podniósł, że w tym zakresie będzie w dużej mierze
wykorzystywał grunt z wykopów.
Zauważył także, że z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych nie wynika
bezwzględny obowiązek przedstawienia dowodów na absolutnie każdą okoliczność
podniesioną w wyjaśnieniach kalkulacji cenowej.
W odniesieniu do argumentacji dotyczącej sekocenbudu wyjaśnił, że w wezwaniu był pytany
o
„koszty", co świadczy o nieadekwatności danych powołanych przez Odwołującego.
Podkreślił także, że Wykonawca Polaqua sp. z o.o. dysponuje własnym sprzętem, jak
również siłami własnymi, a przy tym w postępowaniu postawiono wymaganie wykonania
kluczowych zadań siłami własnymi. Na konkurencyjność oferty mógł wpłynąć wskazany w
wyjaśnieniach fakt posiadania własnej kopalni kruszywa na warstwy konstrukcyjne.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Odwołujący nie wykazał, aby
oferta Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. była niezgodna z warunkami zamówienia.
Izba orzekając miała na uwadze całokształt dokumentacji postępowania oraz charakter
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Przede wszystkim Odwołujący pominął w argumentacji istotne postanowienia dokumentacji
postępowania, które miały znaczenie przy konstruowaniu umowy i mają znaczenie dla
rozstrzygnięcia sprawy.
W treści PFU pod tabelą 1.6 pn.: „Informacja o aktualnych uwarunkowaniach wynikających z
posiadanych uzgodnień, opinii, porozumień np. z samorządami, z gestorami sieci” zostało
zamieszczone postanowienie, zgodnie z którym: „Powyżej zamieszczone dokumenty należy
interpretować w sposób łączny – w przypadku dokumentów tej samej jednostki. Z uwagi na
różne terminy i szczegółowość dokumentów, wszelkie rozbieżności pomiędzy nimi powinny
być odczytywane i interpretowane w kolejności od najbardziej aktualnych, z zastrzeżeniem,
że wymagania opisane w niniejszym PFU są wymaganiami nadrzędnymi w stosunku do tych,
które są w powyższych dokumentach.”
Powyższe postanowienie w toku postępowania nie zostało przez Zamawiającego zmienione.
Zamawiający w powyższym postanowieniu jednoznacznie określił prymat, nadrzędny
charakter
wymagań opisanych w PFU w stosunku do tych, które zostały określone w tabeli nr
1.6 PFU.
Istotne znaczenie ma również okoliczność, że pismo Gminy Byczyna (wyszczególnione pod
nr 6 w tabeli nr 1.6)
nie zawiera jednoznacznego, ostatecznego oświadczenia, lecz jedynie
wstępną opinię Gminy co do jej oczekiwań odnośnie planowanego nieodpłatnego przejęcia
dodatkowych jezdni.
Gmina użyła sformułowania „wstępnie wyrażam zgodę”. W tym piśmie
Gmina wyraziła wstępnie jedynie swoje preferencje, co na pewno nie wskazuje na podjęcie
ostatecznych uzgodnień i decyzji. Zatem nie można uznać, aby pismo Gminy Byczyna,
pochodzące od podmiotu zewnętrznego, zawierało ostateczne postanowienia dotyczące
zakresu przedmiotu zamówienia, wiążące wykonawców. Podstawą do sporządzenia oferty
była treść PFU, nie zaś nieostateczne i niejednoznaczne postanowienia dokumentu
pochodzącego od podmiotu zewnętrznego.
Trafnie zauważył Wykonawca Polaqua sp. z o.o. że pismo Gminy Byczyna, jak i pismo
Gminy Bolesławiec (wyszczególnione pod nr 7 w tabeli nr 1.6), nie zmieniają ani nie uchylają
warunków PFU. Zatem nie sposób uznać, aby pisma z tabeli 1.6 były przekazywane
wykonawcom w celu
określenia wymagań dla przedmiotu zamówienia. Pisma tych
podmiotów mogły zostać odczytane przez Wykonawców jako informacja co do ewentualnego
przyszłego dostosowania wymagań PFU w związku z uzgodnieniami z jednostkami
samorządu terytorialnego na późniejszym etapie, nie zaś jako wiążące postanowienia PFU.
Zgodnie z dotychczasową linią orzeczniczą, jeśli postanowienia SWZ są niejasne,
nieprecyzyjne, to nie mogą one negatywnie obciążać wykonawcy – wykonawca nie powinien
ponosić negatywnych konsekwencji takiego stanu rzeczy. Nie ulega wątpliwości, że w tej
sytuacji Wykonawca Polaqua sp. z o.o. nie powinien ponosić negatywnych konsekwencji
nieprecyzyjnych postanowień SWZ. Nie było podstawy do stwierdzenia, że Wykonawca
Polaqua sp. z o.o. nie uwzględnił wymagań SWZ. Nie można uznać, aby złożył ofertę, która
nie odpowiadała wymaganiom SWZ.
Tym samym zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo
zamówień publicznych został uznany za bezzasadny.
Za nieprzydatny do
rozstrzygnięcia niniejszej sprawy został uznany dowód złożony przez
Odwołującego w trakcie rozprawy w postaci planu organizacyjnego Gminy Byczyna i
Bolesławiec w zakresie budowy drogi S11. Dowód został złożony na okoliczność zakresu
koniecznych do wykonania prac w zakresie nawierzchni betonowej lub bitumicznej.
Podstawę rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie stanowiły postanowienia SWZ. Zakres prac,
jaki został przedstawiony w dowodzie, dotyczy jedynie wielkości, ilości prac, co nie jest istotą
sporu.
Oddaleniu podlegał także zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie dotyczącym założeń projektowych
Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. Zdaniem Odwołującego Wykonawca Polaqua sp. z o.o. nie
uwzględnił w treści oferty wymagań Zamawiającego dotyczących obiektu MS-16 w zakresie
minimalnych, narzuconych dokumentacją postępowania, parametrów tego obiektu. W
szczególności w opinii Odwołującego, założony w ofercie przez Wykonawcę Polaqua sp. z
o.o. obiekt MS-
16 uniemożliwia zachowanie 20 m przejść dla zwierząt po obu stronach rzeki;
wymaga ingerencji w koryto rzeki Prosna, co powoduje
niezgodność oferty z warunkami
zamówienia.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że Zamawiający nie wymagał, aby Wykonawcy w
treści oferty przedstawili szczegółowe rozwiązania, w tym w zakresie umiejscowienia
obiektów. Umowa, która zostanie zawarta po udzieleniu zamówienia, będzie kontraktem typu
„projektuj i buduj”. Szczegółowe rozwiązania i decyzje, w tym decyzje o dokładnych
założeniach projektowych, zostaną podjęte przez wybranego wykonawcę na etapie
projektowym, przy
uwzględnieniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz
wymagań Zamawiającego z PFU.
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. na wezwanie Zamawiającego złożył plan sytuacyjny wraz z
wyjaśnieniami, co służyło wyłącznie przedstawieniu parametrów, o jakie zapytał
Zamawiający w treści zapytania, tj. dotyczących promieni łuków, pochylenia, szerokości
pasa,
czy szerokości pobocza. W żadnym razie pytanie Zamawiającego nie dotyczyło
umiejscowienia obiektu MS 16, stąd zarzut odwołania jest niezasadny. Odwołujący na tym
etapie postępowania wyciągnął zbyt daleko idące wnioski. Wyjaśnienia nie miały na celu
przeds
tawienia dokładnego umiejscowienia poszczególnych elementów obiektów
inżynierskich. W tym kontekście należało uznać za bezprzedmiotowy dowód w postaci planu
technicznego, uwzględniającego założenia z pisma procesowego Wykonawcy Polaqua sp. z
o.o. złożony przez Odwołującego w trakcie rozprawy z udziałem stron. Dokładne założenia
co do umiejscowienia
poszczególnych elementów inżynierskich nie były przedmiotem
wyjaśnień Zamawiającego.
Rozstrzyganie o umiejscowieniu
takich elementów w sytuacji, gdy wskazanie ich
umiejscowienia nie było wymagane w treści oferty ani też nie było przedmiotem zadanego
przez Zamawiającego pytania, w kontekście powyższych okoliczności jest niezasadne.
Należy również wskazać, że schemat obiektu mostowego, jaki załączył do odwołania
Odwołujący, nie jest dowodem, który mógłby potwierdzić niezgodność oferty Wykonawcy
Polaqua sp. z o.o. z warunkami zamówienia. Jest to opracowanie Odwołującego i nie
pochodzi z jakiegokolwiek dokumentu Wykonawcy Polaqua sp. z o.o.
złożonego w
postępowaniu, zatem nie może być podstawą do stwierdzenia niezgodności z SWZ w
zakresie oferty Wykonawcy Polaqua sp. z o.o.
Za bezzasadny został uznany także zarzut dotyczący oceny oferty Wykonawcy Polaqua sp.
z o.o. pod względem rażąco niskiej ceny.
Zamawiający skierował do Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. wezwanie, które zawierało dwie
podstawy prawne,
obejmujące zarówno art. 224 ust. 1 i 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych, jak również art. 223 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Wykonawca
Polaqua sp. z o.o. został zatem w jednym wezwaniu zobowiązany do złożenia zarówno
wyjaśnień treści oferty, jak i wyjaśnień kalkulacji cenowej.
Wykonawca złożył wyjaśnienia w wyznaczonym terminie. Odpowiedział na wszystkie pytania
Zamawiającego.
Stanowisko,
jakie prezentował Odwołujący, stanowi poszukiwanie braków złożonych
wyjaśnień, nie dowodzi jednak prawdziwości twierdzenia, że nie jest możliwe zrealizowanie
zamówienia za cenę, jaką zaoferował Wykonawca Polaqua sp. z o.o. Odwołujący nie
wykazał, aby oferta Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. zawierała rażąco niską cenę. Nawet jeśli
wyjaśnienia złożone przez Wykonawcę Polaqua sp. z o.o. wydały się Odwołującemu
niedoskonałe i mogłyby zawierać więcej szczegółów, czy dodatkowych kalkulacji, to nie
oznacza automatycznie, że oferta Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. zawierała rażąco niską
cenę.
Choć ciężar dowodu, że cena nie jest rażąco niska spoczywa na wykonawcy składającym
wyjaśnienia, nie oznacza to, że Odwołujący jest zwolniony od obowiązku wskazania i
udowodnienia okoliczności, które są podstawą postawionego przez niego zarzutu.
Odwołujący poza wskazywaniem braków złożonych przez Wykonawcę Polaqua sp. z o.o.
wyjaśnień nie wykazał, aby oferta Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. zawierała rażąco niską
cenę.
Nie może również stanowić uzasadnienia zarzutu sam fakt występowania różnic pomiędzy
cenami w ofertach różnych wykonawców. Różnice pomiędzy ofertami składanymi w
postępowaniach o udzielenie zamówienia są naturalnym zjawiskiem i są elementem
konkurencji pomiędzy wykonawcami. Ogólne hasło Odwołującego co do różnicy pomiędzy
ceną oferty Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. a ceną oferty kolejnego wykonawcy może mieć
jedynie
walor informacyjny, nie jest natomiast dowodem, który potwierdzałby prawdziwość
zarzutu Odwołującego. Podobnie walor informacyjny może mieć przedstawienie cen
Sekocenbudu. Jak wyjaśnił Wykonawca Polaqua sp. z o.o., Odwołujący przedstawił w
tabelach ceny Sekocenbudu
, zaś Wykonawca Polaqua sp. z o.o. udzielał odpowiedzi na
pytania w zakresie kosztów. Publikowane przez Sekocenbud średnie ceny mogą dawać
ogólną orientację co do poziomu cen, jednakże sam fakt zaoferowania ceny niższej niż
zawarta w tych publikacjach, nie oznacza, że nie jest realne wykonanie zamówienia za taką
cenę. Ceny Sekoncenbudu są cenami średnimi, a więc z istoty nie uwzględniają specyfiki i
szczególnych okoliczności dotyczących konkretnego wykonawcy.
Nie jest również przekonujący dowód złożony przez Odwołującego w trakcie rozprawy z
udziałem stron, w postaci oferty firmy Baume sp. z o.o. oraz korespondencji mailowej z firmą
P.P.H.U. Auto Sad W.S..
Należy zauważyć, że wykonawca kalkuluje cenę oferty w oparciu o
własne możliwości i założenia. Złożone przez Odwołującego dowody mogą mieć jedynie
walor poglądowy, nie potwierdzają jednak okoliczności, że skalkulowanie ceny przez
Wykonawcę Polaqua sp. z o.o. było nieprawidłowe.
Wskazać także należy, że co do zasady wykonawcy udzielają odpowiedzi w kontekście
zadanych przez Zamawiającego pytań. Podobnie w niniejszym postępowaniu, Wykonawca
Polaqua sp. z o.o. udzielał odpowiedzi na pytania Zamawiającego, z których większą część
stanowiły odpowiedzi dotyczące treści oferty, nie zaś wyłącznie jej ceny. Nie jest również tak,
że obowiązkiem Wykonawcy było przedstawienie dowodów na absolutnie każdą okoliczność
podniesioną w wyjaśnieniach kalkulacji cenowej. Wykonawca złożył dowody, które w jego
ocenie stanowiły potwierdzenie odpowiedzi udzielonych na pytana Zamawiającego.
Wykonawca Polaqua sp. z o.o. wyjaśnił, że w ramach odpowiedzi na pytania wskazane
przez Odwołującego w odwołaniu nie miał możliwości przedstawienia dowodów do
złożonych wyjaśnień z powodów obiektywnych. W przypadku pytania dotyczącego kosztu
jednostkowego wykonania nasypu czy wykopu, nie miał możliwości przedstawienia dowodów
takich jak np. oferty podw
ykonawców, gdyż w tym przypadku: „koszt uwzględniony w ofercie
wynika z wykorzystania zasobów własnych całej spółki Polaqua i jego objaśnienie musiałoby
de facto
sprowadzać się do udowodnienia ogólnej rentowności operacyjnej modelu
działalności prowadzonej przez Przystępującego, co niewątpliwie nie stanowi celu wyjaśnień
zaoferowanej ceny”.
W odniesieniu do odpowiedzi na pytanie nr 19
, w którym Zamawiający oczekiwał złożenia
dowodów w postaci podpisanych umów, Wykonawca Polaqua sp. z o.o. wyjaśnił, że w
świetle wymagań PFU brak było obowiązku posiadania zawartej umowy dotyczącej
pozyskania
materiału na nasypy. W tym zakresie Wykonawca będzie w dużej mierze
wykorzystywał grunt z wykopów. Powyższe okoliczności wskazują, że nie jest każdorazowo
możliwe przedstawienie dowodów na każdą okoliczność opisywaną w ramach wyjaśnień
dotyczących ceny.
Wbrew twierdzeniu Odwołującego, Wykonawca Polaqua sp. z o.o. przedstawił informacje,
które wskazują na szczególne dla Wykonawcy okoliczności, które pozwalają na obniżenie
ceny.
Wyjaśnił, że na konkurencyjność oferty Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. mógł wpłynąć
wskazany w wyjaśnieniach fakt posiadania własnej kopalni kruszywa na warstwy
konstrukcyjne.
Wykonawca wskazywał również, że dysponuje własnym sprzętem, jak
również siłami własnymi, w postępowaniu postawiono wymaganie wykonania kluczowych
zadań siłami własnymi.
Z powyższych względów należało uznać, że Odwołujący nie wykazał, aby wyjaśnienia
złożone przez Wykonawcę Polaqua sp. z o.o. były niewystarczające, lub aby pozwalały
uznać, że zaoferowana przez tego Wykonawcę cena jest rażąco niska.
Nie jest zatem zasadny zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 239 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z tym artykułem Zamawiający wybiera
najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach
zamówienia. Zamawiający dokonał wyboru oferty Wykonawcy Polaqua sp. z o.o. zgodnie z
wymaganiami przewidzianymi w SWZ i na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w
dokumentach zamówienia.
W konsekwencji braku potwierdzenia zasadności powyższych zarzutów, za niezasadny
należało uznać także zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 16 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych. Odwołujący nie wykazał aby Zamawiający prowadził postępowanie w
sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców, proporcjonalności i przejrzystości.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art.
557 oraz art. 574 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o
przepisy § 5 pkt 1 lit a), § 5 pkt 2 lit. b) oraz § 8 ust. 2 pkt 2) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania, zaliczając w poczet kosztów postępowania uiszczony przez Odwołującego wpis
od odwołania oraz koszty z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika uczestnika po stronie
Zamawiającego.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………..
……………………….
…………………………