Sygn. akt: KIO 395/24
WYROK
Warszawa, dnia 21 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 5 lutego 2024 r. przez wykonawc
ę: Agencję Inwestycyjną Terra spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością i Wspólnicy sp. k. z siedzibą w Poznaniu w postępowaniu prowadzonym
przez
Poznańskie Inwestycje Miejskie sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu działającą w imieniu
i
na rzecz Miasta Poznań
przy udziale uczestnika po stronie Z
amawiającego – wykonawcy IC-L Ingenieur Consulting
Langenhagen GmbH & Co. KG
z siedzibą w Langenhagen (Niemcy)
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę: Agencję Inwestycyjną Terra spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością i Wspólnicy sp. k. z siedzibą w Poznaniu, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie:
siedem
tysięcy
pięćset
złotych
zero
groszy),
uiszczoną
przez
wykonawcę: Agencję Inwestycyjną Terra spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością i Wspólnicy sp. k. z siedzibą w Poznaniu, tytułem wpisu
od
odwołania;
zasądza od wykonawcy: Agencji Inwestycyjnej Terra spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością i Wspólnicy sp. k. z siedzibą w Poznaniu na
rzecz
Zamawiającego – Miasta Poznań w imieniu i na rzecz którego działa
Poznańskie Inwestycje Miejskie sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu kwotę
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące siedemset czterdzieści dziewięć złotych zero
groszy),
tytułem zwrotu kosztów postępowania odwoławczego
poniesionych przez
Zamawiającego w związku z wynagrodzeniem pełnomocnika oraz dojazdem na
rozprawę.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………………
Sygn. akt: KIO 395/24
UZASADNIENIE
Zamawiający - Miasto Poznań w imieniu i na rzecz którego Poznańskie Inwestycje
Miejskie s
p. z o.o. z siedzibą w Poznaniu prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie podstawowym bez przeprowadzenia negocjacji
na podstawie przepisów
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz.
1605, ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp” lub „Pzp”, na realizację zadania pn.:
„Pełnienie
usług Inżyniera Kontraktu dla zadania Budowa pływalni krytej przy ul. Taborowej w
Poznaniu”, numer referencyjny: PIM/12/23/ZP56/2023-372.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
z dnia 22.12.2023 r., numer: 2023/BZP 00571207/01.
Wartość zamówienia nie przekracza
prog
ów unijnych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Wykonawca - Agencja Inwestycyjna
Terra spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
i
Wspólnicy sp. k. z siedzibą w Poznaniu - (zwany dalej: „Odwołującym”) w dniu 5 lutego
2024 roku wniósł odwołanie od czynności Zamawiającego, polegającej na dokonaniu oceny
ofert oraz wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu poprzez uznanie za
najkorzystniejszą oferty złożonej przez wykonawcę Ingenieur Consulting Langenhagen
GmbH& Co KG (dalej jako:
„IC-L”).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 223 zd. 2 Pzp oraz art. 187 Pzp
poprzez samodzielne dokonanie istotnej zmiany w treści oferty, skutkującej przyznaniem
wykonawcy IC-
L w zakresie „doświadczenia” punktacji wyższej niż wynika z treści złożonej
przez ICL oferty (6/6 zamiast 6/4) i w konsekwencji przyznaniem temu wykonawcy punktacji
„RAZEM” w wysokości 83,49, co skutkowało uznaniem jego oferty za najkorzystniejszą,
co w
konsekwencji skutkowało również naruszeniem zasady zachowania uczciwej
konkurencji oraz
równego traktowania Wykonawców, tj. art. 16 Pzp.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w całości
i
unieważnienie czynności Zamawiającego polegającej na dokonaniu oceny ofert oraz
wyboru najkorzystniejszej oferty w
postępowaniu i nakazanie Zamawiającemu powtórzenia
czynności badania ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty, przy uwzględnieniu braku
naruszeń opisanych w odwołaniu, a w konsekwencji – dokonania wyboru oferty
Odwołującego. Ponadto, wnosił o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podnosił co następuje.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający jako najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu
wybrał ofertę wykonawcy IC-L, przyznając temu wykonawcy 83,49 punktów,
przy
uwzględnieniu m.in.: doświadczenia Inspektora nadzoru w specjalności konstrukcyjno-
budowlanej
– doświadczenie zawodowe na stanowisku Inspektora nadzoru robót
konstrukcyjno-budowlanych przy realizacji 6
zakończonych kontraktów dotyczących obiektów
kubaturowych, w tym min. 6 pływalni krytych, o wartości robót min. 10.000.000,00 zł brutto
każda z realizacji zgodnie z SWZ. Jednocześnie Odwołujący zauważył, iż w treści formularza
ofertowego, który został ujawniony podczas otwarcia ofert, Wykonawca ICL zadeklarował
zakończonych kontraktów dotyczących obiektów kubaturowych, w tym 4 pływalnie kryte
(6/4), które to wartości zostały przyjęte przy otwarciu ofert. Odwołujący wskazał również
na pismo wykonawcy IC-L z dnia 9
stycznia 2024 roku, skierowane do Zamawiającego,
w
którym wykonawca ten oświadczył, że zinterpretował wymogi dotyczące określenia
doświadczenia w inny sposób niż Zamawiający (a także Odwołujący) i wobec tego wnosi
o
zaliczenie w ramach doświadczenia 6 pływalni krytych, tj. 6/6, w miejsce zadeklarowanych
uprzednio 6/4 realizacji.
Następnie Odwołujący podniósł, że zgodnie z SWZ w ramach tego
punktu możliwe było uzyskanie maksymalnie 40 punktów i taką liczbę punktów Zamawiający
przyznał wykonawcy IC-L (jak również Odwołującemu, który zadeklarował w formularzu
ofertowym 7/5 kontraktów).
W ocenie Odwołującego takie działanie Zamawiającego, tj. uwzględnienie zmiany
treści oświadczenia zawartego w formularzu ofertowym po deklaracji jednego z
w
ykonawców, dokonanej po otwarciu ofert, stanowi naruszenie art. 223 zd. 2 Pzp oraz art.
187 Pzp
, a także naruszenie zasady zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania w
ykonawców, tj. art. 16 Pzp.
W dalszej kolejności Odwołujący wskazał, że dodatkowo, po analizie dokumentacji
postępowania, stwierdził następujące naruszenia dokonane przy ocenie oferty wykonawcy
IC-L:
1) Pełnomocnictwo
W postępowaniu osoba występująca w imieniu wykonawcy IC-L nie wykazała swojego
umocowania. Ze złożonego pełnomocnictwa nie wynika, przez kogo zostało ono podpisane
i
w konsekwencji nie jest możliwe ustalenie, czy zostało ono podpisane przez właściwie
umocowaną do tego osobę. Brak jest imiennej pieczątki, a podpis jest nieczytelny;
2) Ubezpieczenie
Brak w dokumentacji oryginału polisy i jego tłumaczenia, jest tylko poświadczenie, a z treści
dokumentu
nie
wynika
zakres
terytorialny
obowiązywania
ubezpieczenia.
Wobec tego wykonawca IC-
L nie wykazał, że obowiązuje ono na terytorium RP;
3) Dysponowanie
Pan D. S. -
w zał. nr 7 wskazano podstawę do dysponowania „umowę o współpracy - umowa
B2B”, natomiast w formularzu ofertowym zadeklarowano, iż wykonawca nie zamierza
powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcy;
4) Uprawnienia
Pan J. K. -
błędny numer wskazanych uprawnień z dnia 21 czerwca 2017 roku. Uprawnienia
wskazane przez w
ykonawcę IC-L nie istnieją i nie ma osoby z numerem uprawnień
wskazanych przez IC-L;
5) W odniesieniu do
zał. nr 6, tj. wykazu usług, wykonawca nie wykazał należytego
wykonania
usług, a przedstawione doświadczenia nie spełniają wymogów zamawiającego
określonych w SWZ:
a) Budowa hali Produkcyjno-Magazynowej w Brzegu -
złożono protokół końcowy z datą
12.01.2024 r. (tj. po terminie składania ofert) oraz Pozwolenie na użytkowanie z datą
29.12.2023 r., termin składania ofert to 5.01.2024r.– nie wykazano zatem, czy świadczenie
usług zakończyło się przed terminem złożenia oferty, a Zamawiający w SWZ wymagał
wykonanych, a więc zakończonych usług. Brak jest zatem poświadczenia należytego
wykonania usługi nadzoru, brak informacji czy usługa dot. również przygotowania
dokumentów służących rozliczeniu robót budowlanych i rozliczeniu inwestycji; brak
dokumentu potwierdzającego wartość inwestycji zgodnie z wymaganiami Zamawiającego,
wykonawca nie
wykazał więc, że ta usługa spełnia wymogi Zamawiającego;
b) Budowa Hali logistycznej H44 wraz z budynkiem biurowo-socjalnym wraz z
łącznikiem
technologicznymi dla VW Poznań - złożono protokoły odbioru dachu, węzła cieplnego,
łącznika - brak dokumentu poświadczającego zakończenie całości inwestycji, brak
dokumentu poświadczającego należyte wykonanie usługi nadzoru, brak informacji czy
usługa dot. również przygotowania dokumentów służących rozliczeniu robót budowlanych i
rozliczeniu inwestycji, brak dokumentu
potwierdzającego wartość inwestycji zgodnie z
wymaganiami Zamawiającego, wykonawca nie wykazał więc, że ta usługa spełnia wymogi
Zamawiającego;
6) Zamawiający błędnie sformułował informację z otwarcia ofert - niezgodność podanych
informacji z kryterium oceny ofert opisanym w SWZ. Informacja powinna dotyczyć zakresu
1/2, 2/2, 3/3, 4/4, 5/5, a nie np. 6/4 czy 7/5. Brak sprostowania informacji z otwarcia, dopiero
na informacji
o wyniku pojawia się zmiana w zakresie oceny doświadczenia tj. z 6/4
zmieniono na 6/6 z
odnośnikiem w postaci gwiazdki*.
Reasumując Odwołujący stwierdził, że dokonanie oceny oferty wykonawcy IC-L
ze
wskazanymi w odwołaniu naruszeniami i wybór tej oferty narusza przepisy ustawy Pzp,
a
także narusza zasady dobrej konkurencji, a także godzi w dobry interes Zamawiającego
i tym samym interes publiczny.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
Pismem z dnia 8.02.2024 r. wykonawca IC-L Ingenieur Consulting Langenhagen
GmbH & Co. KG z siedzibą w Langenhagen (Niemcy) (dalej zwany: „Uczestnikiem
postępowania” lub „IC-L”) zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Z
amawiającego.
Izba stwierdziła, że przystąpienie zostało dokonane zgodnie z wymogami określonymi
w art. 525 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.
W dniu 20.02.2023 roku Z
amawiający wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Także w dniu 20.02.2023 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
stanowisko pisemne
Uczestnika postępowania, zawierające jego argumentację w sprawie.
P
rzedmiotem zamówienia jest: „Pełnienie usług Inżyniera Kontraktu dla zadania
Budowa pływalni krytej przy ul. Taborowej w Poznaniu”.
W rozdziale 23 SWZ
Zamawiający zawarł opis kryteriów oceny ofert, wraz z
podaniem wag tych kryteriów, i sposobu oceny ofert.
W punkcie 23.1. SWZ Zamawiający wskazał, że: Zamawiający dokona wyboru oferty
najkorzystniejszej w oparciu o kryteria:
• cena (C) - waga 60 %,
• dodatkowe doświadczenie Personelu Wykonawcy (DDPW) – 40%.
Dalej Z
amawiający wskazał, że:
P
unkty za kryterium Dodatkowe Doświadczenie Personelu Wykonawcy (DDPW) zostaną
przyznane zgodnie z poniższymi zasadami:
Zamawiający, w ramach kryterium Dodatkowe Doświadczenie Personelu Wykonawcy
(DDPW) będzie przyznawał punkty za przedstawione dodatkowe doświadczenie osób
wskazanych w
Załączniku nr 10 do SWZ, zgodne ze złożonym dodatkowym Wykazem
doświadczenia do oceny w kryterium.
Zamawiający przyzna punkty za wykazane dodatkowe doświadczenie wg następujących
zasad:
• Inspektor nadzoru w specjalności konstrukcyjno- budowlanej - osoba posiadająca:
o
doświadczenie zawodowe na stanowisku Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-
budowlanych przy realizacji 2 zakończonych kontraktów dotyczących obiektów
kubaturowych, w tym 1 pływalni krytej, o wartości robót min. 10.000.000,00 zł brutto każda z
realizacji (zgodnie z postawionym odpowiednim warunkiem udziału w postępowaniu) –
Zamawiający przyzna 0 pkt;
o
doświadczenie zawodowe na stanowisku Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-
budowlanych przy realizacji 2 zakończonych kontraktów dotyczących obiektów
kubaturowych, w tym 2 pływalni krytych, o wartości robót min. 10.000.000,00 zł brutto każda
z realizacji
– Zamawiający przyzna 10 pkt;
o
doświadczenie zawodowe na stanowisku Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-
budowlanych przy realizacji 3 zakończonych kontraktów dotyczących obiektów
kubaturowych, w tym min. 3 pływalni krytych, o wartości robót min. 10.000.000,00 zł brutto
każda z realizacji – Zamawiający przyzna 20 pkt;
o
doświadczenie zawodowe na stanowisku Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-
budowlanych przy realizacji 4 zakończonych kontraktów dotyczących obiektów
kubaturowych, w tym min.
4 pływalni krytych, o wartości robót min. 10.000.000,00 zł brutto
każda z realizacji – Zamawiający przyzna 30 pkt;
o
doświadczenie zawodowe na stanowisku Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-
budowlanych przy realizacji 5 zakończonych kontraktów dotyczących obiektów
kubaturowych, w tym min. 5 pływalni krytych, o wartości robót min. 10.000.000,00 zł brutto
każda z realizacji – Zamawiający przyzna kolejne 40 pkt.
Razem w kryterium Dodatkowe Doświadczenie Personelu Wykonawcy (DDPW) można
uzyskać maksymalnie 40 pkt.
(…)
Wykonawca zobowiązany jest wskazać doświadczenie ww. osób na wzorze stanowiącym
Załącznik nr 10 do SWZ w sposób precyzyjny. W przypadku, gdy opis doświadczenia będzie
niejednoznaczny lub niepozwalający na jego ocenę Zamawiający nie będzie przyznawał
punktów za taki opis, z zastrzeżeniem możliwości wezwania do złożenia wyjaśnień dot. treści
oferty.
Uwaga: Dokument złożony w celu poddania ocenie w ramach kryterium Dodatkowe
Doświadczenie Personelu Wykonawcy (DDPW) nie stanowi podmiotowego środka
dowodowego, a tym samym nie podlega przepisom art. 128 Ustawy i w razie jego nie
złożenia Zamawiający nie będzie wzywał wykonawcy do złożenia tego dokumentu. W
sytuacji nie
złożenia tego dokumentu oferta Wykonawcy w ramach przedmiotowego
kryterium oceny otrzyma 0 pkt.
Załącznik nr 8 do SWZ - Wykaz osób, przeznaczonych do realizacji zamówienia
w ramach
kryteriów oceny ofert - zawierał tabelę, w której należało wypełnić informacje
dotyczące Wykazu doświadczenia – Personelu wykonawcy w odniesieniu do Inspektora
nadzoru w specjalności konstrukcyjno- budowlanej. Należało wskazać:
„doświadczenie zawodowe na stanowisku Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-
budowlanych przy realizacji …. zakończonych kontraktów dotyczących obiektów
kubaturowych, w tym … pływalni krytej / pływalni krytych, o wartości robót min.
10.000.000,00 zł brutto każda z realizacji
(wskazać każdorazowo dokładnie nazwę zadania, lokalizację i szczegółowy opis i wartość
realizacji)
:”.
Wykonawca IC-L
w Załączniku nr 8 do SWZ, załączonym do oferty, wskazał jako
Inspektora
nadzoru w specjalności konstrukcyjno-budowlanej Pana J. K., opisując jego
doświadczenie w sposób następujący:
„doświadczenie zawodowe na stanowisku Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-
budowlanych przy realizacji 6 zakończonych kontraktów dotyczących obiektów
kubaturowych, w tym 4 pływalni krytej / pływalni krytych, o wartości robót min. 10.000.000,00
zł brutto każda z realizacji
(wskazać każdorazowo dokładnie nazwę zadania, lokalizację i szczegółowy opis i wartość
realizacji):
Pływalnia kryta:
Kryta Pływalnia Poznań Rataje;
Lokalizacja: os. Piastowskie 14 Poznań;
Basen szkoleniowo
– rekraacyjny, wyposażona w 2 baseny: 6-o
torowy basen pływalni o wymiarach 25x16m oraz basen
rekreacyjny o wymiarach 2x5x9m.
Okres realizacji: 2018
– 2019
Wartość realizacji: > 23.000.000,0
Pływalnia kryta:
2) Kompleks Basenów Tarnowskie Termy
Lokalizacja: ul. Nowa 54, Tarnowo Podgórne;
Kompleks basenowo -
rekreacyjny, wyposażony w:
- basen rekreacyjny z atrakcjami: dzika rzeka, bicze wodne,
zjeżdżalnie
o torowy basen pływalni o wymiarach 25x12,5m
- basen rekreacyjno - szkoleniowy 4-o torowy,
basen z wodą termalną,
- basen dla dzieci z wodnym placem zabaw
Okres realizacji: 05.2013
– 06.2015
Wartość realizacji: 56.800.000,0
Pływalnia kryta:
3) Kryta Pływalnia „AQUASPORT” Brzeg Dolny;
Lokalizacja: ul. Wilcza 8, Brzeg Dolny;
Basen wyposażony w:
basen sportowy o długości 25
- basen rekreacyjny,
- brodzik dla dzieci.
Okres realizacji: 1997
– 02.1999
Wartość realizacji: > 10.000.000,0
Pływalnia kryta:
Kryta Pływalnia w Nowym Sączu;
Lokalizacja: ul. Nabrzeżna 34, Nowy Sącz;
Basen wyposażony w:
- basen sportowy o wymiarach 25x12,5m
basen rekreacyjny o nieregularnych kształtach,
atrakcje: przeciwprądy, zjeżdżalnia, hydromasaż.
Okres realizacji: 1996
– 02.1998
Wartość realizacji: > 14.000.000,0
Pływalnia kryta:
5) Kryty Basen w Hotelu Novotel;
Lokalizacja: ul. 3. Maja 31, Szczecin;
Obiekt wyposażony w:
- basen rekreacyjny o wymiarach 10x5m
atrakcje: hydromasaż.
Okres realizacji: 2001
– 2002
Wartość realizacji: > 10.000.000,0
6) Kryty Basen w Hotelu Amber Baltic:
Lokalizacja: Promenada Gwiazd 1, Międzyzdroje;
Obiekt wyposażony w:
- basen rekreacyjny o wymiarach 10x5m
- brodzik
Okres realizacji: 1990
– 1991
Wartość realizacji: > 12.000.000,0”.
Pismem z dnia
30 stycznia 2024 roku Zamawiający poinformował Wykonawców
o
wyborze oferty najkorzystniejszej, tj. oferty złożonej przez wykonawcę IC-L.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, a także uwzględniając stanowiska Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego złożone na piśmie i podane do protokołu rozprawy, zważyła,
co
następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy
Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia przez niego szkody z uwagi na kwestionowane czynności zamawiającego.
Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu.
Na wstępie należy przytoczyć brzmienie przepisów prawa, powoływanych
przez
Odwołującego w ramach podnoszonych zarzutów.
Zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp w
toku badania i oceny ofert zamawiający może
żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych
środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne
jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej
oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Stosownie do art. 187 ustawy Pzp w
toku badania i oceny ofert zamawiający
może żądać od wykonawców uszczegółowienia, wyjaśnienia i ulepszenia treści ofert
oraz
przedstawienia informacji dodatkowych, z tym że niedopuszczalne jest dokonywanie
istotnych zmian w treści ofert oraz zmian wymagań zawartych w opisie potrzeb i wymagań
lub SWZ.
Z kolei p
rzepis art. 16 stanowi, iż: zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
W ocenie Izby nie potwierdziły się zarzuty podnoszone przez Odwołującego.
Odwołujący w żaden sposób nie wykazał, że Zamawiający dopuścił się naruszenia
powołanych powyżej przepisów poprzez prowadzenie niedozwolonych negocjacji
z
wykonawcą IC-L Ingenieur Consulting Langenhagen GmbH & Co. KG (dalej jako: „IC-L”),
dotyczących treści złożonej oferty, czy też poprzez samodzielne dokonanie zmiany w treści
oferty tegoż wykonawcy.
Ponadto,
jak słusznie zauważyli i Zamawiający, i Uczestnik postępowania
odwoławczego, przepis art. 187 ustawy Pzp dotyczy postępowania prowadzonego w trybie
dialogu konkurencyjnego.
Przede wszystkim należy zauważyć, że ocena Zamawiającego w zakresie przyznania
punktów ofercie wykonawcy IC-L w ramach kryterium oceny ofert pn.: ”dodatkowe
doświadczenie Personelu Wykonawcy (DDPW)” opierała się tylko i wyłącznie na treści
Z
ałącznika nr 8 do SWZ, załączonego do oferty, w którym wykonawca IC-L przedstawił
doświadczenie Inspektora nadzoru w specjalności konstrukcyjno–budowlanej.
Zawarty w tym Z
ałączniku opis doświadczenia zawodowego Inspektora nadzoru
(Pana J. K.), w tym opis
poszczególnych inwestycji, pozwoliły Zamawiającemu na dokonanie
oceny w zakresie pozacenowego kryterium oceny
ofert, bez konieczności odwoływania się
do jakichkolwiek dodatkowych
informacji, nie wynikających z treści oferty, w tym także
bez
konieczności odwoływania się do treści pisma złożonego przez wykonawcę IC-L z dnia
9 stycznia 2024 roku. Na
to pismo powoływał się Odwołujący, wskazując na fakt
prowadzenia niedozwolonych negocjacji przez Z
amawiającego z wykonawcą IC-L.
Nadmienić należy, że w przywołanym piśmie wykonawca IC-L jedynie wskazywał
na
interpretację wymaganego i dodatkowego doświadczenia zawodowego na stanowisku
Inspektora Nadzoru robót konstrukcyjno–budowlanych, w szczególności wskazywał
na
interpretację pojęcia „krytej pływalni” oraz na wątpliwości względem zaliczenia obiektów:
„Kryty Basen w Hotelu Novotel” i „Kryty Basen w Hotelu Amber Baltic” jako „krytych pływalni”.
Jednocześnie wykonawca IC-L zwrócił uwagę Zamawiającemu w tym piśmie na konieczność
jednakowej oceny w tym zakresie w stosunku do jego oferty, jak i oferty Odwołującego.
Nie
sposób jednak na tej podstawie twierdzić, że wykonawca ten dokonał zmiany treści
oświadczenia zawartego w formularzu ofertowym.
Zauważyć należy, iż w treści Załącznika nr 8 do SWZ, załączonego do oferty,
wykonawca IC-L
wskazał na następujące inwestycje:
Pływalnia kryta:
1) Kryta Pływalnia Poznań Rataje;
Basen szkoleniowo
– rekraacyjny,
Pływalnia kryta:
Kompleks Basenów Tarnowskie Termy
Kompleks basenowo - rekreacyjny,
Pływalnia kryta:
3) Kryta Pływalnia „AQUASPORT” Brzeg Dolny;
Pływalnia kryta:
4) Kryta Pływalnia w Nowym Sączu;
Pływalnia kryta:
5) Kryty Basen w Hotelu Novotel;
6) Kryty Basen w Hotelu Amber Baltic.
Za wskazane powyżej doświadczenie osoby dedykowanej do pełnienia funkcji
Inspektora
nadzoru w specjalności konstrukcyjno-budowlanej wykonawca IC-L otrzymał
punktów, tj. maksymalną liczbę punktów, możliwą do uzyskania w ramach kryterium:
”dodatkowe doświadczenie Personelu Wykonawcy (DDPW)”. Jak już powyżej zostało
wspomniane, w
punkcie 23.1. SWZ Zamawiający wskazał, iż: „doświadczenie zawodowe
na
stanowisku Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-budowlanych przy realizacji
zakończonych kontraktów dotyczących obiektów kubaturowych, w tym min. 5 pływalni
krytych, o wartości robót min. 10.000.000,00 zł brutto każda z realizacji – Zamawiający
przyzna kolejne 40 pkt.
Razem w kryterium Dodatkowe Doświadczenie Personelu Wykonawcy (DDPW) można
uzyskać maksymalnie 40 pkt.”.
Z powyższego wynika, że w ramach przedmiotowego kryterium, można było uzyskać
maksymalną liczbę punktów w przypadku wykazania, iż wskazany w ofercie Inspektor
nadzoru robót konstrukcyjno–budowlanych legitymuje się doświadczeniem przy realizacji
zakończonych kontraktów dotyczących obiektów kubaturowych, w tym min. 5 pływalni
krytych, o wartości robót min. 10.000.000,00 zł brutto każda z realizacji.
Odwołujący powoływał się na to, że wykonawca IC-L w treści formularza ofertowego,
który został ujawniony podczas otwarcia ofert, zadeklarował 6 zakończonych kontraktów
dotyczących obiektów kubaturowych, w tym 4 pływalnie kryte (6/4), które to wartości zostały
przyjęte przy otwarciu ofert. I faktycznie w ogólnym opisie, zawartym na początku tabeli
Załącznika nr 8 do SWZ, wykonawca IC-L podał, że: „doświadczenie zawodowe na
stanowisku Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno- budowlanych przy realizacji 6
zako
ńczonych kontraktów dotyczących obiektów kubaturowych, w tym 4 pływalni krytej /
pływalni krytych, o wartości robót min. 10.000.000,00 zł brutto każda z realizacji” (innymi
słowy wskazał 6/4 realizacje). Ale już z dalszej części opisu Zamawiający powziął wiedzę o
tym na ile i na jakie
realizacje powołuje się wykonawca wykazując doświadczenie Inspektora
nadzoru w
specjalności konstrukcyjno-budowlanej (i Zamawiający ocenił, że jest to 6
obiektów, w tym 6 pływalni krytych). Zatem, wprawdzie wykonawca IC-L wskazał na liczbę
„4” jako liczbę realizacji krytych pływalni, niemniej jednak, ze szczegółowego opisu
poszczególnych inwestycji referencyjnych wynikała większa liczba tych obiektów, która
uprawniała Zamawiającego do przyznania maksymalnej liczby punktów w ramach tego
kryterium.
Maksymalną liczbę punktów w ramach tego kryterium Zamawiający przyznał także
ofercie O
dwołującego, który wskazał tą samą osobę, dedykowaną na stanowisko Inspektora
nadzoru
w specjalności konstrukcyjno-budowlanej.
Znamienne jest bowiem
to, że w istocie Odwołujący kwestionował liczbę punktów
przyznaną wykonawcy IC-L za doświadczenie Inspektora nadzoru w specjalności
konstrukcyjno
–budowlanej, w sytuacji, gdy w swojej ofercie Odwołujący powołał się na tą
samą osobę (J. K.), i w podobny sposób opisał doświadczenie tejże osoby. Mianowicie:
Obiekt kubaturowy:
1) Rozbudowa i modernizacja budynku Samodzielnego Publicznego
Zakładu Opieki Zdrowotnej w Grodzisku Wielkopolskim
Obiekt kubaturowy:
2) Przebudowa dworca kolejowego Żagań
Pływalnia kryta:
3) Termy
Tarnowskie w Tarnowie Podgórnym,
Pływalnia kryta:
4) Kryta pływalnia w Nowym Sączu,
Pływalnia kryta:
5) SPA i basen wewnętrzny w hotelu Novotel w Szczecinie
Pływalnia kryta:
6) Pływalnia Rataje w Poznaniu,
Pływalnia kryta:
7) SPA z basenem wewnętrznym i zewnętrznym w hotelu Amber
Baltic w Międzyzdrojach,
Odwołujący w swojej ofercie w Załączniku nr 8 do SWZ we wstępnym opisie podał:
„doświadczenie zawodowe na stanowisku Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-
budowlanych
przy
realizacji
zakończonych kontraktów dotyczących obiektów
kubaturowych, w tym 5 pływalni krytej / pływalni krytych, o wartości robót min. 10.000.000,00
zł brutto każda z realizacji” (wskazując na 7 realizacji, w tym 5 pływalni krytych).
Zamawiający również Odwołującemu przyznał 40 punktów w ramach kryterium oceny ofert –
„Dodatkowe Doświadczenie Personelu Wykonawcy (DDPW)”.
Obaj wykonawcy, zarówno Odwołujący, jak i wykonawca IC-L, wskazali
na
doświadczenie
Inspektora
nadzoru
w
specjalności
konstrukcyjno-budowlanej,
które uprawniało Zamawiającego do przyznania takiej samej liczby punktów za dodatkowe
doświadczenie personelu. W obu ofertach wskazane zostały inwestycje dotyczące tych
samych 5 krytych pływalni. Tym samym nie sposób też stwierdzić, że doszło do naruszenia
zasad określonych w art. 16 ustawy Pzp.
Mając powyższe na uwadze Izba stwierdziła, że zarzuty naruszenia art. 223 zd. 2 Pzp
oraz art. 187 Pzp
, a także w konsekwencji art. 16 ustawy Pzp, nie potwierdziły się.
Odnosząc się natomiast do dodatkowych naruszeń, na które wskazywał Odwołujący
w
treści uzasadnienia odwołania, a dotyczących pełnomocnictwa, ubezpieczenia,
dysponowania jedną z osób przez wykonawcę IC-L, uprawnień pana J. K., treści wykazu
usług wykonawcy IC-L oraz treści informacji z otwarcia ofert, to stwierdzić należy,
że pozostają one poza zakresem rozstrzygnięcia Izby, gdyż Odwołujący nie sformułował w
tym zakresie zarzutów, ani też jakichkolwiek wniosków odwoławczych. Izba natomiast może
rozstrzygać tylko i wyłącznie w granicach zarzutów wskazanych w odwołaniu. Konstrukcja
zarzutu
musi bowiem uwzględniać zarówno podstawę faktyczną, jak i prawną. Odwołujący
zaś nie wskazał, jakich naruszeń prawa upatruje w związku z podniesionymi twierdzeniami
o dodatkowych naruszeniach.
Wobec powyższego, Izba postanowiła oddalić odwołanie.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 557
i art.
575 ustawy Pzp oraz w oparciu o § 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 1 powołanego powyżej rozporządzenia: w przypadku
oddalenia odwołania przez Izbę w całości, koszty ponosi odwołujący. Izba zasądza koszty, o
których mowa w § 5 pkt 2, od odwołującego na rzecz zamawiającego.
Stosownie do § 5 pkt 1 i pkt 2 ww. rozporządzenia do kosztów postępowania
odwoławczego zalicza się wpis oraz uzasadnione koszty stron, w wysokości określonej
na
podstawie rachunków lub spisu kosztów, złożonych do akt sprawy, obejmujące:
a) koszty związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę,
b) wynagrodzenie i wydatki jednego pełnomocnika, jednak nieprzekraczające łącznie kwoty
3600 złotych (…).
W oparciu o powyższe Izba zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego
kwotę 7 500 zł uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz zasądziła
od O
dwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 749 zł, tytułem zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego poniesionych w związku z wynagrodzeniem pełnomocnika
(kwota 3
600 zł) i dojazdem na wyznaczoną rozprawę (kwota 149 zł).
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca: ...…………………….…..