Sygn. akt: KIO 438/24
WYROK
Warszawa, dnia 27 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Aleksandra Patyk
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 9 lutego 2024 r. przez
wykonawcę Sylwię Kołcz prowadzącą działalność gospodarczą
pod nazwą Zakład Usługowy KOM BŁYSK Sylwia Kołcz w Gniechowicach w postępowaniu
prowadzonym przez
Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Kątach Wrocławskich
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy Waldemara Winiarskiego
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Usługi Ogrodniczo – Porządkowe
WW - Serwis Winiarski Waldemar
w Tyńcu nad Ślęzą
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym
wezwanie
wykonawcy
Waldemara Winiarskiego prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Usługi Ogrodniczo – Porządkowe WW - Serwis Winiarski
Waldemar w Tyńcu nad Ślęzą na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych do
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych w celu
potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa
w rozdziale VII pkt 2 ppkt 4
specyfikacji warunków zamówienia.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego – Zakład Gospodarki Mieszkaniowej
w Kątach Wrocławskich i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Sylwię Kołcz
prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usługowy KOM BŁYSK
Sylwia Kołcz w Gniechowicach tytułem wpisu od odwołania, kwotę 528,98 zł (słownie:
pięćset dwadzieścia osiem złotych dziewięćdziesiąt osiem groszy) poniesioną przez
ww. wykonawcę tytułem dojazdu na posiedzenie i rozprawę oraz kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez zamawiającego
Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Kątach Wrocławskich tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika;
.2. zasądza od zamawiającego – Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Kątach
Wrocławskich na rzecz wykonawcy Sylwii Kołcz prowadzącej działalność
gospodarczą pod nazwą Zakład Usługowy KOM BŁYSK Sylwia Kołcz
w Gniechowicach
kwotę 8 028 zł 98 gr (słownie: osiem tysięcy dwadzieścia osiem
złotych dziewięćdziesiąt osiem groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione tytułem wpisu od odwołania oraz dojazdu na posiedzenie
i rozprawę.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 438/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Kątach Wrocławskich [dalej
„Zamawiający”] prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
podstawowym, o którym mowa w art. 275 pkt 1 ustawy Pzp na odbiór i zagospodarowanie
odpadów z koszy ulicznych na terenie gminy Kąty Wrocławskie (poza miastem Kąty
Wrocławskie) (znak postępowania: ZP 271.1.2024).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 11 stycznia 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00030548/01.
W dniu 9 lutego 2024 r.
wykonawca Sylwia Kołcz prowadząca działalność
gospodarczą pod nazwą ZU KOM BŁYSK Sylwia Kołcz w Gniechowicach [dalej
„Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 128 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie
wezwania wykonawcy WW Serwis Winiarski Waldemar do uzupełnienia/poprawienia
dokumentu tj. wykazu
wykonanych usług, który potwierdziłby spełnienie warunku udziału
w Postepowaniu dot. zdolności technicznej i zawodowej gdyż złożony przez Wykonawcę
podmiotowy środek dowodowy nie dał podstaw do uznania, że wykonawca spełnia określony
warunek udziału w postępowaniu.
Wobec w
w. zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
1. Unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2. Dokonanie ponownego badania i oceny ofert w postępowaniu.
Odwołujący podniósł, że wybrany wykonawca wskazał w celu, spełnienia warunku
udziału w Postępowaniu, że wykonywał Usługę „Opróżniania wraz z myciem i konserwacją
koszy na terenach sportowych, boiskach, chodnikach i parkingach”. Po analizie dokumentów
należy stwierdzić, że wskazana Usługa nie odpowiada usłudze/zadaniu wskazanej
w warunku udziału gdyż nie wykazano:
Nie wykazano, że wykonywano usługę /zadanie Odbierania odpadów komunalnych tylko
wskazano usługę opróżniania wraz z myciem i konserwacją koszy,
- Nie wykazano,
że wykonywano usługę /zadanie Odbierania odpadów z koszy przyulicznych
przy drogach publicznych i prywatnych, przystankowych, przy boiskach i świetlicach
szkolnych oraz wiejskich -
tylko wskazano, że opróżniano kosze na terenach sportowych
przy boiskach, chodnikach i parkingach,
Nie wykazano pojemności koszy.
Gd
yby zamawiający dalej twierdził, że wskazana usługa opróżniania wraz z myciem
i konserwacją koszy dla KOSIR wskazana przez wybranego wykonawcę w celu spełnienia
określonego warunku jest wystarczająca to nie może jej nawet uznać ze względu na to, że
nigdzie nie wskazano pojemności koszy a w warunku wskazano jaką pojemność minimalną
miały mieć kosze. Należy wskazać, że zamawiający w swoim warunku nie wskazał słowa
„Lub” co powoduje, że wybrany wykonawca nie może sobie dobrowolnie wybrać na jakim
terenie wykonywał daną usługę, tylko musi się wykazać realizacja usługi w miejscach
wskazanych przez zamawiającego. Usługa opróżniania wraz z myciem i konserwacją koszy
nie odzwierciedla literalnej wykładni usługi/zadania odbioru odpadów komunalnych zawartej
w warunku,
który zamawiający w wyjaśnieniach do SWZ z dnia 18.01.2024 doprecyzował
wskazał konkretnie na jakich terenach należało odbierać odpady aby spełnić warunek dot.
zdolności technicznej i zawodowej. Odwołujący powołał się na wyrok KIO 1176/23 i wskazał,
że w tym postępowaniu w wyniku odpowiedzi na wyjaśnienia zamawiający wskazał z jakich
koszy należało odbierać odpady komunalne w celu spełnienia warunku udziału
i zamawiający powinien swoich zapisów przestrzegać. Należy wskazać, że wykazana usługa
opróżniania wraz z myciem i konserwacją koszy na terenach sportowych, boiskach,
chodnikach i parkingach wykazana przez wybranego wykonawcę w wykazie wykonanych
usług nie potwierdza spełnienia warunku dot. zdolności technicznej i zawodowej a przede
wszystkim nie odzwierciedla literalnej wykładni warunku określonego przez zamawiającego.
W tym przypadku zamawiający powinien wezwać wykonawcę do uzupełnienia/poprawienia
podmiotowego środka dowodowego na podst. art. art. 128 ust. 1 Ustawy z dnia 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych. Odwołujący nadto powołał się na wyrok KIO 377/20,
KIO 1017/21, KIO 2628/21 i inne.
Uwzględniając zatem bogatego orzecznictwa Izby oraz orzecznictwa sądowe dot
oceny spełnienia warunków poprzez ich literalne brzmienie należy uznać, że zamawiający
był zobowiązany wystosować do wykonawcy jednokrotne wezwanie do złożenia,
poprawienia lub uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, o którym mowa
w art. 128 ust. 1. Błędna ocena i analiza złożonych podmiotowych środków dowodowych,
informacji w nich zawarta spowodowały, że został wybrany wykonawca, który jak wynika
z przedłożonych podmiotowych środków dowodowych nie spełnia warunku udziału
w postepowaniu dot. zdolności technicznej i zawodowej określonej w SWZ gdyż wskazana
usługa nie odzwierciedla literalnej wykładni warunku postawionego w SWZ.
Zamawiający w dniu 23 lutego 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł
o oddalenie odwołania.
W dniu 23 lutego
2024 r. pismo w sprawie złożył również Przystępujący.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania odwoławczego,
na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Stron,
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawną przesłankę dopuszczalności odwołania,
o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę Waldemara
Winiarskiego prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Usługi Ogrodniczo –
Porządkowe WW - Serwis Winiarski Waldemar w Tyńcu nad Ślęzą [dalej „Przystępujący”]
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
P
rzy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba uwzględniła dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności
ogłoszenie o zamówieniu, specyfikację warunków zamówienia wraz z załącznikami, ofertę
Przystępującego wraz z uzupełnieniami, wezwania kierowane do Przystępującego oraz
zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 6 lutego 2024 r.
Skład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia Stron
z
łożone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 23 lutego 2024 r.
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego dokumenty złożone przez
Odwołującego, tj.:
1. projekt umowy stanowiącej załącznik do postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzonego przez KOSiR na świadczenie usługi polegającej na utrzymaniu
w czystości oraz opróżnianiu wraz z myciem i konserwacją koszy i kontenerów na śmieci na
terenach administrowanych przez KOSiR;
2. załącznik nr 1 do umowy, o której mowa w punkcie 1. Powyżej;
3. wyciąg ze specyfikacji warunków zamówienia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzonego przez Zamawiającego na pielęgnację, konserwację i bieżące
utrzymanie zieleni oraz czystości i porządku w parkach gminnych;
4. wyjaśnienia treści SWZ z dnia 20 lutego 2024 r. udzielone w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego, o którym mowa w punkcie 3. Powyżej;
5. wyciąg ze specyfikacji warunków zamówienia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzonego przez Zamawiającego na utrzymanie czystości terenów
zewnętrznych w obrębie Miasta Kąty Wrocławskie;
wezwanie do złożenia dokumentów skierowane do Przystępującego pismem z dnia 8
lutego 2024 r. w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, o którym mowa
w punkcie 5. powyżej wraz z wyciągiem z wykazu usług (załącznik nr 3 do SWZ).
Ponadto do akt sprawy Izba włączyła wnioski dowodowe Zamawiającego, tj.:
1. wyciąg ze specyfikacji warunków zamówienia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzonego przez KOSiR na świadczenie usługi polegającej na utrzymaniu
w czystości oraz opróżnianiu wraz z myciem i konserwacją koszy i kontenerów na śmieci na
terenach administrowanych przez KOSiR;
2. zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 17 kwietnia 2020 r.
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o którym mowa w punkcie 1. powyżej;
3. załącznik nr 1 do umowy, o której mowa w punkcie 1. Powyżej;
przykładowe zrzuty lokalizacji koszy z mapy Google – opracowanie własne
Zamawiającego.
Izba ustaliła, co następuje:
Zgodnie z rozdziałem VII. Warunki udziału w postępowaniu oraz sposób oceny
spełniania tych warunków:
4) zdolności technicznej lub zawodowej.
Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie,
należycie: wykonał lub wykonuje co najmniej 2 zadania/usługi o wartości każdego/ej
minimum 80.000,00 zł brutto lub jedno zadanie/usługę o wartości minimum 160.000,00 zł.
brutto odpowiadające usługom stanowiącym przedmiot niniejszego zamówienia z podaniem
ich przedmiotu i wartości, daty i podmiotu na rzecz którego zostały wykonane wraz
z załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane. Jako usługę
odpowiadającą – stanowiącą przedmiot niniejszego zamówienia Zamawiający rozumie
usługę (a przez usługę rozumie się wykonywanie prac na podstawie 1 umowy z podmiotem
prywatnym lub publicznym) polegająca na odbiorze odpadów komunalnych z koszy:
przyulicznych przy drogach publicznych i prywatnych, przystankowych, przy boiskach
i świetlicach szkolnych oraz wiejskich - o pojemności minimum 30 litrów.
W przedmiotowym postępowaniu oferty złożyło dwóch wykonawców.
Przystępujący, w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 274 ust. 1
ustawy Pzp,
złożył wykaz wykonanych usług (załącznik nr 3 do SWZ). W wykazie
wykonanych
usług Wykonawca wykazał się realizacją zamówienia polegającego na
opróżnianiu wraz z myciem i konserwacją koszy na terenach sportowych, boiskach,
chodnikach, parkingach wykonaną na rzecz Kobierzyckiego Ośrodka Sportu i Rekreacji
o wartości 160 920 zł.
Wraz z wykazem usług złożono referencję KOSIR, z której wynika, że Przystępujący
w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2023 r. wykonał umowę na zadanie
pn.: usługa polegająca na utrzymaniu w czystości oraz opróżnianiu, wraz z myciem
i konserwacją koszy i kontenerów na terenach administrowanych przez KOSiR (przez
opróżnianie koszy rozumie się zbieranie i pozbywanie się odpadów przeznaczonych do tego
celu pojemników ustawionych na chodnikach, parkingach, terenach utwardzonych, terenach
rekreacyjno
– sportowych, boiskach sportowych, placach zabaw oraz przy budynkach
sportowych oraz przekazywanie odpadów do uprawnionego podmiotu zgodnie
z powszechnie obowiązującymi przepisami). Całkowita wartość brutto umowy wynosi:
920,00 zł brutto.
W dniu 6 lutego 2024 r. Zamawiający za najkorzystniejszą uznał ofertę Waldemara
Winiarskiego prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Usługi ogrodniczo –
porządkowe WW - Serwis Winiarski Waldemar w Tyńcu nad Ślęzą. Na drugim miejscu
w rankingu ofert znalazła się oferta Odwołującego.
Izba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Potwierdził się zarzut naruszenia art. 128 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie
wezwania wykonawcy Waldemara Winiarskiego prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą Usługi Ogrodniczo – Porządkowe WW - Serwis Winiarski Waldemar w Tyńcu nad
Ślęzą do uzupełnienia/poprawienia dokumentu, tj. wykazu wykonanych usług, który
potwierdziłby spełnienie warunku udziału w postepowaniu dotyczącego zdolności technicznej
i zawodowej, gdyż złożony przez Wykonawcę podmiotowy środek dowodowy nie dał
podstaw do uznania, że wykonawca spełnia określony warunek udziału w postępowaniu.
S
tosownie do treści art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli wykonawca nie złożył
oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych
dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub
zawierają błędy, zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia
lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że: 1) wniosek o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie,
uzupełnienie lub poprawienie lub 2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
Powyższy przepis nakłada na zamawiającego obowiązek wezwania wykonawcy do złożenia,
poprawienia lub uzupełnienia m.in. oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy
Pzp lub podmiotowych środków dowodowych w sytuacji gdy, wykonawca nie złożył
wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów, lub gdy są one
niekompletne bądź zawierają błędy, z zastrzeżeniem dwóch przypadków przewidzianych
przepisem. Wskazać należy, iż z dokumentem/oświadczeniem zawierającym błędy będziemy
mieć do czynienia, w sytuacji gdy ich treść nie będzie potwierdzała spełnienia określonych
przez zamawiającego w SWZ wymagań. Tym samym w sytuacji gdy złożone przez
wykonawcę dokumenty np. wykaz robót budowlanych, wykaz usług itp. nie będą
potwierdzały spełniania warunków udziału w postępowaniu, to po stronie zamawiającego co
do zasady będzie aktualizował się obowiązek wezwania wykonawcy do ich uzupełnienia.
Przedmiotem niniejszego
sporu było rozstrzygnięcie, czy Zamawiający prawidłowo
zbadał, iż Przystępujący spełnił warunek udziału w postępowaniu dotyczący zdolności
technicznej lub zawodowej opisany w rozdziale VII pkt 2 ppkt 4
specyfikacji warunków
zamówienia. Odwołujący stał na stanowisku, iż złożone przez Przystępującego podmiotowe
środki dowodowe nie potwierdzały, że: 1) wykonywano usługę/zadanie odbierania odpadów
komunalnych tylko wskazano usługę opróżniania wraz z myciem i konserwacją koszy,
2) wykonywano usługę/zadanie odbierania odpadów z koszy przyulicznych przy drogach
publicznych i prywatnych, przystankowych, przy boiskach i świetlicach szkolnych oraz
wiejskich -
tylko wskazano, że opróżniano kosze na terenach sportowych przy boiskach,
chodnikach i parkingach oraz 3) nie wykazano pojemności koszy.
W ocenie Izby czynność weryfikacji podmiotowej Przystępującego w powyższym
zakresie była nieprawidłowa, a Zamawiający nie skorzystał z przewidzianych ustawą Pzp
uprawnień, jak i nie dopełnił obowiązków z niej wynikających, celem jednoznacznego
ustalenia, czy Przystępujący daje rękojmię należytego wykonania zamówienia publicznego
i legitymuje się stosownym doświadczeniem wymaganym w SWZ.
Zgodnie z warunkiem udziału w postępowaniu, o którym mowa w rozdziale VII pkt 2
ppkt 4 SWZ, o udzielenie zamówienia mogli ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają
warunki udziału w postępowaniu dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej, tj.
wykazali, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie, należycie: wykonali lub wykonywali co
najmniej 2 zadania/usługi o wartości każdego/ej minimum 80.000,00 zł brutto lub jedno
zadanie/usługę o wartości minimum 160.000,00 zł brutto odpowiadające usługom
stanowiącym przedmiot niniejszego zamówienia z podaniem ich przedmiotu i wartości, daty
i podmiotu na rzecz którego zostały wykonane wraz z załączeniem dowodów, czy zostały
wykonane lub są wykonywane. Jako usługę odpowiadającą – stanowiącą przedmiot
niniejszego zamówienia Zamawiający rozumiał usługę (a przez usługę rozumie się
wykonywanie prac na podstawie 1 umowy z podmiotem prywatnym lub publicznym)
polegająca na odbiorze odpadów komunalnych z koszy: przyulicznych przy drogach
publicznych i prywatnych, przystankowych, przy boiskach i świetlicach szkolnych oraz
wiejskich -
o pojemności minimum 30 litrów. Na potwierdzenie spełniania ww. warunku
udziału w postępowaniu Zamawiający wymagał złożenia przez wykonawcę wykazu
wykonanych usług (załącznik nr 3 do SWZ) wraz z dowodami potwierdzającymi, że usługi
zostały lub są wykonywane należycie.
W ocenie Izby wykaz wykonanych usług oraz referencje złożone przez
Przystępującego nie potwierdzają warunku udziału dotyczącego zdolności technicznej,
w szczególności w zakresie miejsca położenia koszy. Ze złożonego przez Przystępującego
wykazu wykonanych usług wynikało, iż wykonawca w ramach referencyjnej usługi wykonał
zadanie polegające na opróżnianiu wraz z myciem i konserwacją koszy na terenach
sportowych, boiskach, chodnikach, parkingach
. Z kolei z załączonej referencji wynikało, iż
w ramach rzeczonej
usługi wykonawca odbierał odpady z koszy ustawionych na chodnikach,
parkingach, terenach utwardzonych, terenach rekreacyjno
– sportowych, boiskach
sportowych, placach zabaw oraz przy budynkach sportowych. Tym samym t
reść powyższych
dokument
ów już wywoływała wątpliwości co do zakresu rzeczowego usługi. W ramach
omawianego warunku udziału w postępowaniu Zamawiający wymagał natomiast, aby
wykonawca legitymował się doświadczeniem w odbiorze odpadów komunalnych z koszy:
przyulicznych przy drogach publicznych i prywatnych, przystankowych, przy boiskach
i świetlicach szkolnych oraz wiejskich o pojemności minimum 30 litrów. Ze złożonych przez
Wykonawcę dokumentów nie wynikało zatem wprost, iż Przystępujący posiada
doświadczenie w odbieraniu odpadów z koszy przyulicznych przy drogach publicznych
i prywatnych, przystankowych, świetlicach szkolnych oraz wiejskich.
Izba nie podzieliła argumentacji Zamawiającego oraz Przystępującego dotyczącej
interpretacji spornego warunku udziału w postępowaniu. Wbrew twierdzeniom
Zamawiającego i Przystępującego z treści warunku nie wynika, iż katalog miejsc położenia
koszy miał charakter wyłącznie przykładowy lub otwarty. Zamawiający wskazał
w dokumentach zamówienia zamknięty katalog miejsc położenia koszy, z których odpady
komunalne miały być odbierane, wobec czego w ramach badania sytuacji podmiotowej
wykonawcy, którego ofertę najwyżej oceniono winien zweryfikować, czy wykonawca posiada
wymagane doświadczenie w pełnym zakresie. Na obecnym etapie postępowania
o udzielenie zamówienia poza oceną Izby jest analiza racjonalności postawionego warunku
udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej, jak również niewyrażone
w specyfikacji intencje Zamawiającego dotyczące szerokiego i przykładowego katalogu
miejsc położenia koszy. Przypomnieć należy, że ocena spełniania warunku winna zostać
dokonana w oparciu o literalne brzmienie ukształtowanych przez Zamawiającego wymagań,
co zapobiega jakiejkolwiek uznaniowości Zamawiającego na etapie oceny wykazania
spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Nie jest więc dopuszczalna rozszerzająca,
niewyartykułowana interpretacja warunku udziału w postępowaniu oraz dokonana w oparciu
o nią ocena spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Należy odrzucić interpretacje
oparte na intencjach, które nie znalazły wyrazu w formie pisemnej, niezależnie od tego czy
dany opis warunku udziału w postępowaniu należałoby uznać za bardziej adekwatny do
przedmiotu zamówienia. Wskazać należy, iż postanowienia dokumentów zamówienia wiążą
zarówno zamawiającego, jak i wykonawców i nie jest dopuszczalne dokonywanie oceny
spełniania warunków udziału w postepowaniu w oparciu o inne kryteria niż podane
w ogłoszeniu o zamówieniu oraz SWZ.
Co
więcej, argumentacja prezentowana przez Zamawiającego w toku rozprawy
jedynie potwierdza, że Zamawiający w sposób uznaniowy dokonał weryfikacji sytuacji
podmiotowej P
rzystępującego, w oderwaniu od wykładni literalnej, opierając się na
niewyrażonych w SWZ intencjach dotyczących przykładowego katalogu miejsc położenia
koszy.
W tożsamy sposób Izba oceniła argumentację Zamawiającego związaną
z
„zazębianiem” się miejsc położenia koszy wskazanych w specyfikacji (Zamawiający
twierdził, iż np. kosz położony przy boisku, będzie równocześnie koszem przyulicznym).
N
egatywnie w okolicznościach przedmiotowej sprawy należy również ocenić działania
Z
amawiającego polegające na poszukiwaniu we własnym zakresie informacji dotyczących
doświadczenia Przystępującego. Jakkolwiek zgodzić się należy z Zamawiającym, iż
gospodarz postępowania uprawniony jest zweryfikować prawdziwość informacji podanych
przez wykonawcę celem wykazania warunku udziału w postępowaniu, to jednak nie jest
zadaniem Zamawiającego wyręczanie wykonawcy w wykazaniu warunku udziału
w postępowaniu i poszukiwanie brakujących informacji niezbędnych do pozytywnej jego
oceny
, w sytuacji gdy złożone podmiotowe środki dowodowe są niekompletne czy wadliwe.
Oczywistym jest, że wykazanie warunków udziału w postępowaniu jest obowiązkiem
wykonawcy, a jego realizacja niesie za
sobą szereg doniosłych skutków prawnych, w tym
związanych z wykluczeniem wykonawcy i odrzuceniem jego oferty. Nie jest Izbie wiadome,
dlaczego Zamawiający nie wypełnił dyspozycji art. 128 ust. 1 ustawy Pzp i nie wezwał
Przystępującego do uzupełnienia wykazu wykonanych usług, czy też nie skorzystał
z uprawnień określonych art. 128 ust. 4 lub 5 ustawy Pzp, lecz zdecydował się poszukiwać
we własnym zakresie brakujących informacji niezbędnych do wykazania omawianego
warunku
udziału w postępowaniu.
Dalej wskazać należy, iż za niewiarygodne Izba uznała twierdzenia Zamawiającego
jakoby w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego podjął czynności
zmierzające do weryfikacji oświadczenia Przystępującego wyrażonego w załączniku nr 3 do
SWZ. W dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia brak jest jakichkolwiek
notatek, dokumentów potwierdzających powyższe czynności, co stoi w sprzeczności
z zasadą pisemności postępowania oraz zasadą przejrzystości. Z analogicznych przyczyn
nie przekonuje argumentacja Zamawiającego o oględzinach terenów objętych zamówieniem
oraz złożone na tę okoliczność dowody w postaci zrzutów z lokalizacji koszy z mapy Google.
Jak wskazał w toku rozprawy Odwołujący, czemu nie zaprzeczył Zamawiający, jeden z koszy
przedstawionych w ramach rzeczonego dowodu
jest obsługiwany przez Odwołującego a nie
Przystępującego, co jedynie potęguje wątpliwości co do rzetelności weryfikacji sytuacji
podmiotowej Przystępującego. Gdyby nawet uznać, że takie czynności miały miejsce, to
powyższe jedynie potwierdza, iż podmiotowe środki dowodowe złożone przez
Przystępującego były niekompletne i uniemożliwiały Zamawiającemu pozytywną ocenę
sytuacji podmiotowej Wykonawcy. Co więcej, dokonana przez Zamawiającego analiza
zdolności podmiotowej Przystępującego w oparciu o dokumentację referencyjnego
postępowania o udzielenie zamówienia przeprowadzonego przez Kobierzycki Ośrodek
Sportu i Rekreacji
była wadliwa. Jak słusznie zauważył w toku rozprawy Odwołujący
przedmiotem ww.
zadania były dwie usługi: 1) odbiór i zagospodarowanie zmieszanych
odpadów opakowaniowych z kontenerów o pojemności 1100 L z terenów zarządzanych
przez KOSiR na terenie Gminy Kobierzyce oraz 2)
opróżnianie koszy ustawionych na
chodnikach, parkingach, terenach utwardzonych, terenach rekreacyjno
– sportowych,
boiskach sportowych, placach zabaw oraz przy budynkach sportowych. Ze złożonej
referencji wynika natomiast, iż całkowita wartość umowy brutto wynosiła 160 920 zł. Wartość
ta została podana przez Przystępującego w wykazie wykonanych usług, podczas gdy w celu
wykazania warunku
udziału w postępowaniu Wykonawca powołał się na doświadczenie
w opróżnianiu koszy wraz z myciem i konserwacją. Nie sposób zatem wykluczyć, że wartość
tej części usługi wykonanej w ramach zadania realizowanego na rzecz KOSiR nie spełnia
wymogu dotyczącego wartości usługi (1 usługa o wartości min. 160.000,00 zł). Kwestia ta nie
została przez Zamawiającego wyjaśniona w toku postępowania o udzielenie zamówienia, co
należy ocenić negatywnie.
Odnosząc się kolejno do kwestii jakoby Przystępujący nie wykazał złożonymi
dokumentami podmiotowymi
, iż wykonał usługę/zadanie odbierania odpadów komunalnych,
lecz usługę opróżniania koszy wraz z myciem i konserwacją wskazać należy, iż podmiotowe
środki dowodowe składane przez wykonawcę celem potwierdzenia spełniania warunku
udziału w postępowaniu należy czytać całościowo. W okolicznościach niniejszej sprawy
jakkolwiek
w wykazie wykonanych usług Przystępujący podał, iż przedmiotem zadania było
opróżnianie koszy wraz z myciem i konserwacją, to w dokumencie referencyjnym
doprecyzowano pojęcie opróżniania koszy. W dokumencie referencji czytamy, że „przez
opróżnianie koszy rozumie się zbieranie i pozbywanie się odpadów przeznaczonych do tego
celu pojemników ustawionych na chodnikach, parkingach, terenach utwardzonych, terenach
rekreacyjno
– sportowych, boiskach sportowych, placach zabaw oraz przy budynkach
sportowych oraz przekazywanie odpadów do uprawnionego podmiotu zgodnie
z powszechnie obowiązującymi przepisami.” Ponadto w świetle zgromadzonego materiału
dowodowego
, w szczególności wyciągu ze specyfikacji dotyczącej referencyjnego zadania,
nie było wątpliwości, że z koszy odbierane były odpady należące do grupy „20” (20 03 01
oraz 20 03 03), a zatem odpady komunalne.
Powyższa okoliczność nie była podważana
przez Odwołującego w toku rozprawy.
Co do kwestii pojemności koszy wskazać należy, iż rację ma Odwołujący, że z treści
podmiotowych środków dowodowych złożonych przez Przystępującego nie wynika
pojemność koszy, z których miały być odbierane odpady komunalne (co najmniej 30 litrów).
Niemniej jednak z dowodu
złożonego zarówno przez Odwołującego, jak i Zamawiającego
(załącznik nr 1 do umowy w sprawie referencyjnego zamówienia) jednoznacznie wynika, że
wymóg dotyczący pojemności koszy został spełniony. Brak było zatem sporu w tym zakresie.
Wobec powyższego Izba uwzględniła ww. zarzut i nakazała Zamawiającemu
wezwanie Przystępującego w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp do uzupełnienia
podmiotowych środków dowodowych w celu potwierdzenia spełnienia warunku udziału
w postępowaniu, o którym mowa w rozdziale 7 pkt 2 ppkt 4 SWZ. W konsekwencji wybór
oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej był wadliwy, bowiem Zamawiający nie
zweryfikował należycie zdolności podmiotowej Wykonawcy. Jedynie dla porządku Izba
wskazuje, iż w przypadku instytucji, o którym mowa w art. 128 ust. 1 ustawy Pzp obowiązuje
zasada jednokrotnego wezwania. Jednocześnie wykonawca, którego usługa nie potwierdza
wymaganego
w dokumentach zamówienia doświadczenia może ją zastąpić inną usługą,
w ramach której nabyto stosowne doświadczenie.
Za bez znaczenia dla istoty sporu Izba uznała wnioski dowodowe Odwołującego nr 3-
6, o których mowa na s. 5-6 powyżej referujące do innych postępowań o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzonych przez Zamawiającego.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i 2 lit. a) oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020
r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………………………..