Sygn. akt KIO 460/24
WYROK
Warszawa, dnia 1 marca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Jodłowska
Maria Kacprzyk
Monika Kawa-
Ogorzałek
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
12 lutego 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia WARBUD SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Warszawie, PRZEDSIĘBIORSTWO
PRODUKCYJNO HANDLOWO USŁUGOWE TEL-POŻ-SYSTEM ”ISKA” z siedzibą w
Poznaniu
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego SZPITAL WOJEWÓDZKI W
POZNANIU
przy udziale uczestnika postępowania po stronie Zamawiającego MOSTOSTAL
WARSZAWA SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Warszawie
orzeka:
Umarza postępowanie w zakresie zarzutu oznaczonego jako nr 1 w petitum odwołania
wobec uwzględnienia zarzutu przez Zamawiającego
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu oznaczonego jako nr 3 i nr 5 w petitum
odwołania
i
nakazuje
Zamawiającemu
unieważnienie
czynności
wyboru
najkorzystniejszej oferty,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, a w jej ramach
wezwanie wykonawcy
MOSTOSTAL WARSZAWA SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w
Warszawie
do uzupełnienia zobowiązania do udostępnienia zasobów udzielonego przez
podmiot trzeci ACCIONA CONSTRUCCI
ÓN SA z siedzibą w Madrycie; odtajnienie
wyjaśnień złożonych przez wykonawcę MOSTOSTAL WARSZAWA SPÓŁKA AKCYJNA
z siedzibą w Warszawie z dnia 29 stycznia 2024 r. oraz wykazu osób
W pozostałym zakresie oddala odwołanie
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia WARBUD SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Warszawie,
PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO HANDLOWO USŁUGOWE TEL-POŻ-
SYSTEM ”ISKA” z siedzibą w Poznaniu w części ½ oraz zamawiającego SZPITAL
WOJEWÓDZKI W POZNANIU w części 1/2 i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez ww. wykonawcą
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę po 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez ww. wykonawców oraz
Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika
zasądza od zamawiającego SZPITAL WOJEWÓDZKI W POZNANIU na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia WARBUD SPÓŁKA
AKCYJNA z siedzibą w Warszawie, PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO
HANDLOWO USŁUGOWE TEL-POŻ-SYSTEM ”ISKA” z siedzibą w Poznaniu kwotę
000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) stanowiącą ½ sumy
kosztów poniesionych przez ww. wykonawców tytułem wpisu od odwołania
znosi wzajemnie między Stronami koszty poniesione tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………………
…………………………………
…………………………………
Sygn. akt KIO 460/24
UZASADNIENIE:
Zamawiający – SZPITAL WOJEWÓDZKI W POZNANIU prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Budowa
Centrum Medycyny Ratunkowej, Wielkopolskiego Centrum Lecznictwa Ambulatoryjnego i
Rehabilitacyjnego wraz z
obszarem przyjęć planowych oraz zapleczem socjalnym,
magazynowym, technicznym i archiwalnym w filii nr 1 Szpitala Wojewódzkiego w Poznaniu”,
nr referencyjny: SZW/DZP/129/2023.
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej:
„ustawa Pzp”.
Szacunkowa wartość zamówienia jest równa lub wyższa od progów unijnych
określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 14 listopada 2023 r. pod numerem: 00690776-2023.
W postępowaniu tym wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
WARBUD SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Warszawie, PRZEDSIĘBIORSTWO
PRODUKCYJNO HANDLOWO USŁUGOWE TEL-POŻ-SYSTEM ”ISKA” z siedzibą w
Poznaniu (dalej:
„Odwołujący”) w dniu 12 lutego 2024 r. wnieśli odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności i zaniechań Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
art. 128 ust. 1 Pzp w związku z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) Pzp poprzez zaniechanie
wezwania Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie dalej „Mostostal” do
uzupełnienia dokumentów potwierdzających brak podstaw do wykluczenia z
postępowania o których mowa w SWZ w pkt 8.1. 2) i 3) oraz dokonanie wyboru oferty
Mostostal jako najkorzystniejszej, pomimo braku wykazania, że podmiot trzeci Acciona
Construcción SA z siedzibą w Madrycie, na zasobach którego Wykonawca polega w
zakresie zdolności technicznej i zawodowej tj. wiedzy i doświadczenia nie podlega
wykluczeniu na podstawie:
a)
art. 5k Rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące
środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na
Ukrainie zmienionego w brzmieniu nadanym Rozporządzeniem Rady (UE) 2022/576
z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014
dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji
destabilizującymi sytuację na Ukrainie (dalej: „Rozporządzenie”);
b)
art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w
zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie
bezpieczeństwa narodowego (tj. z dnia 16 czerwca 2023 r., Dz.U. z 2023 r. poz. 1497
z późn. zm., dalej: „ustawa o szczególnych rozwiązaniach”).
art. 128 ust. 1 i 4 Pzp w związku z art. 112 ust. 2 pkt 4 Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 2) lit.
b) i c) Pzp
poprzez zaniechanie wezwania Mostostal do wyjaśnienia i uzupełnienia
dokumentów podmiotowych potwierdzających spełnianie warunków udziału w
postępowaniu, o którym mowa w SWZ w pkt 9.2. 1) pkt 1 w tabeli, w zakresie zdolności
technicznej i zawodowej, tj. w zakresie doświadczenia Wykonawcy, pomimo, iż treść
dokumentów budzi wątpliwości, co do faktycznej daty zakończenia robót budowlanych
wskazanych na potwierdzenie spełniania warunku w ramach inwestycji pod nazwą:
„Budowa Nowego Kompleksu Opieki Zdrowotnej Can Misses”, co powoduje, iż
inwestycja ta nie potwierdza spełniania warunku postawionego przez Zamawiającego,
3. art. 128 ust. 1 Pzp w zw. z art. 118 ust. 2, 3 i 4 Pzp
w związku z art. 112 ust. 2 pkt 4 Pzp
oraz art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) i c) Pzp i w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie
wezwania do uzupełnienia dokumentów podmiotowych potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu, w zakresie zdolności technicznej i zawodowej, tj.
zobowiązania do udostępnienia zasobów udzielonego przez podmiot trzeci Acciona
Construcción SA z siedzibą w Madrycie pomimo, iż złożone wraz z ofertą zobowiązanie
nie ma charakteru realnego oraz nie potwierdza, iż podmiot udostępniający zasoby
rzeczywiście wykona roboty, co do których udostępnił Wykonawcy wiedzę i
doświadczenie w zakresie warunku, o którym mowa w SWZ w pkt 9.2. 1) pkt 1 w tabeli;
art. 128 ust. 1 Pzp w związku z art. 112 ust. 2 pkt 4 Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) i
c) Pzp
i w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania do uzupełnienia
dokumentów podmiotowych potwierdzających spełnianie warunków udziału w
postępowaniu, w zakresie zdolności technicznej i zawodowej, o których mowa w SWZ w
pkt 9.2. 1) pkt 2 w tabeli dotyczących osób, które będą realizować zamówienie, tj.
dokumentów potwierdzających posiadane uprawnienia, certyfikaty i szkolenia;
5. art. 18 ust. 1-3 Pzp w zw. z art. 16 Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 uznk w zw. z art. 74 ust. 2
Pzp
poprzez zaniechanie ujawnienia dokumentów bezzasadnie zastrzeżonych przez
Mostostal jako tajemnica przedsiębiorstwa tj. Wykazu osób oraz wyjaśnień składanych
na wezwanie Zamawiającego z dnia 24 stycznia 2024r. mimo że zastrzeżone przez
Mostostal informacje nie spełniają przesłanek do uznania ich za tajemnicę
przedsiębiorstwa, a także Wykonawca ten nie przedstawił wyjaśnienia ani dowodów,
które uzasadniałyby takie zastrzeżenie;
ewentualnie
w przypadku nieuwzględnienia przez Izbę żądania udostępnienia
Odwołującemu Wykazu osób bezzasadnie utajnionego jako tajemnica przedsiębiorstwa:
art. 128 ust. 1 Pzp
w związku z art. 112 ust. 2 pkt 4 Pzp i w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez
zaniechanie wezwania do uzupełnienia dokumentów podmiotowych potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, w zakresie zdolności technicznej i
zawodowej, dotyczących osób, które będą realizować zamówienie, tj. w odniesieniu do
osoby lub osób które będą brały udział w realizacji zamówienia (z uwagi na charakter
zaplanowanych prac polegających na modernizacji zainstalowanych już systemów
teletechnicznych), posiadającym/mi odpowiednie certyfikaty, wiedzę i doświadczenie w
zakresie instalacji, obsługi i uruchamianiu poniższych systemów:
a)
System sygnalizacji pożarowej (centrale pożarowe POLON 6000 zainstalowane w
obszarze Szpitala)
— wymagane ważne świadectwo ukończenia, przez co najmniej
1 pracownika realizującego przedmiot zamówienia, szkolenia „Rozproszonego
Systemu Sygnalizacji Pożarowej POLON 6000";
b)
System dźwiękowego systemu ostrzegawczego (Ambient Multives zainstalowanego
w obszarze Szpitala)
— wymagane ważne świadectwo ukończenia, przez co
najmniej 1 pracownika realizującego przedmiot zamówienia, szkolenia „instalowania/
programowania/ uruchamiania/ konserwacji dźwiękowego systemu ostrzegawczego
MULTIVES
”;
c)
System liniowej czujki ciepła zainstalowanego w obszarze Szpitala — wymagany
ważny certyfikat CIS — „Certyfikowany Integrator Systemu LIST” lub równoważny w
zakresie tej funkcji wydany na pracownika Wykonawcy realizującego przedmiot
zamówienia
tj. zaniechanie wezwania do uzupełnienia Wykazu osób o wskazanie osób posiadających
ww. certyfikaty i będących jednocześnie pracownikami Wykonawcy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
Powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów postawionych
w odwołaniu
Wezwanie Wykonawcy Mostostal do uzupełnienia dokumentów podmiotowych
potwierdzających brak podstaw do wykluczenia z postępowania i spełnianie warunków
udziału w postępowaniu, tj.
i.
Oświadczenia Acciona Construcción SA z siedzibą w Madrycie o niepodleganiu
wykluczeniu na podstawie: art. 5k Rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia
31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami
Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie zmienionego w brzmieniu nadanym
Rozporządzeniem Rady (UE) 2022/576 z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie
zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających
w
związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (dalej:
„Rozporządzenie"); oraz art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o
szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na
Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (tj. z dnia 16
czerwca 2023 r., Dz.U. z 2023 r. poz. 1497 z późn. zm., dalej: „ustawa o
szczególnych rozwiązaniach”);
ii.
Dokumentów potwierdzających spełnienie warunku zdolności technicznej i
zawodowej w zakresie doświadczenia Wykonawcy, o którym mowa w SWZ w
pkt 9.2. 1) pkt 1 w tabeli, tj. wskazanie drugiej inwestycji potwierdzającej
spełnienie warunku udziału w postępowaniu;
iii.
Zobowiązania do udostępnienia zasobów udzielonego przez podmiot trzeci
Acciona Construcción SA z siedzibą w Madrycie;
iv.
dokumentów podmiotowych potwierdzających spełnianie warunków udziału w
postępowaniu, w zakresie zdolności technicznej i zawodowej, o których mowa w
SWZ w pkt 9.2. 1) pkt 2 w tabeli dotyczących osób, które będą realizować
zamówienie, tj. dokumentów potwierdzających posiadane przez te osoby
uprawnienia, certyfikaty i szkolenia;
Udostępnienie Odwołującemu Wykazu osób, a także korespondencji z Zamawiającym
bezzasadnie utajnionych jako tajemnica przedsiębiorstwa,
ewentualnie
w przypadku nieuwzględnienia przez Izbę żądania udostępnienia
Odwołującemu
Wykazu
osób
bezzasadnie
utajnionego
jako
tajemnica
przedsiębiorstwa:
Wezwanie Wykonawcy Mostostal do uzupełnienia dokumentów podmiotowych
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, tj. Wykazu osób o
osobę lub osoby będące pracownikami Wykonawcy i posiadające odpowiednie
certyfikaty, wiedzę i doświadczenie w zakresie instalacji, obsługi i uruchamianiu
poniższych systemów:
a)
System sygnalizacji pożarowej (centrale pożarowe POLON 6000 zainstalowane w
obszarze Szpitala)
— wymagane ważne świadectwo ukończenia, przez co
najmniej 1 pracownika realizującego przedmiot zamówienia, szkolenia
„Rozproszonego Systemu Sygnalizacji Pożarowej POLON 6000”;
b)
System
dźwiękowego
systemu
ostrzegawczego
(Ambient
Multives
zainstalowanego w obszarze Szpitala)
— wymagane ważne świadectwo
ukończenia, przez co najmniej 1 pracownika realizującego przedmiot zamówienia,
szkolenia „instalowania/ programowania/ uruchamiania/ konserwacji dźwiękowego
systemu ostrzegawczego MULTIVES";
c)
System liniowej czujki ciepła zainstalowanego w obszarze Szpitala — wymagany
ważny certyfikat CIS — „Certyfikowany Integrator Systemu LIST” lub równoważny
w
zakresie tej funkcji wydany na pracownika Wykonawcy realizującego przedmiot
zamówienia;
Dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej z uwzględnieniem zarzutów odwołania.
W uzasadnieniu powyższych zarzutów i żąda Odwołujący wskazał:
Zarzut nr 1
Odwołujący przytoczył treść pkt 8.1 2) i 3) SWZ oraz art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13
kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu
agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego.
Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający nie ma możliwości zrezygnowania z
badania wykonawców oraz podmiotów udostępniających zasoby pod kątem występowania
w odniesieniu do nich przesłanek określonych we wskazanych wyżej przepisach.
Pomimo, iż w pkt 11.3 SWZ, Zamawiający przewidział, iż „Zamawiający oceni, czy
udostępniane Wykonawcy przez podmioty udostępniające zasoby zdolności techniczne lub
zawodowe lub ich sytuacja finansowa lub ekonomiczna, pozwalają na wykazanie przez
Wykonawcę spełniania warunków udziału w postępowaniu, a także zbada, czy nie zachodzą
wobec tych
podmiotów podstawy wykluczenia, które zostały. przewidziane względem
Wykonawcy w pkt. 8 niniejszej
SWZ.” Zamawiający nie zbadał czy takie przesłanki nie
zachodzą w stosunku do podmiotu udostępniającego wiedzę i doświadczenie Wykonawcy
Mostostal tj. Acciona Constructión SA i nie wezwał Wykonawcy Mostostal do uzupełnienia
oświadczeń złożonych przez podmiot udostępniający zasoby w zakresie obligatoryjnych
podstaw wykluczenia określonych w art. 5k Rozporządzenia oraz art. 7 ust. 1 ustawy o
szczególnych rozwiązaniach.
Zarzut nr 2
Odwołujący przytoczył brzmienie warunku udziału w postępowaniu ustalone w
odniesieniu do wiedzy i doświadczenia wymaganego od wykonawcy.
Odwołujący wskazał, że termin składania ofert upłynął dnia 29 grudnia 2023r. zatem
ośmioletni okres, w którym wykonawca miał wykazać się posiadanym doświadczeniem
obejmował roboty ukończone najpóźniej do dnia 29 grudnia 2015.
Na potwierdzenie spełniania ww. warunku Mostostal wskazał doświadczenie
udostępnione przez podmiot trzeci, tj. Acciona Construcción SA z siedzibą w Madrycie. W
ramach ww. doświadczenia została wskazana inwestycja pod nazwą „Budowa Nowego
Kompleksu Opieki Zdrowotnej Can Misses” dla Gran Hospital Can Misses, Carrer de
Corona, s/n, 07800 Eivissa, Illes Balears, Hiszpania. Jako daty wykonania robot, Mostostal
wskazał w wykazie: 15.04.2010 - 20.01.2016.
Z treści dokumentu załączonego na potwierdzenie należytego wykonania robót
wynika, iż roboty budowlane zostały wykonane w latach: 2010-2013. Załączony dokument
przedstawia szczegółową charakterystykę wykonanych robót i jednoznacznie wynika z
niego, iż roboty budowlane obejmujące zakresy konieczne do spełnienia warunku udziału w
postępowaniu zostały wykonane w latach 2010 — 2013. W szczególności należy zwrócić
uwagę, iż w 2013r. zostały wykonane roboty wykończeniowe, takie jak: „podłogi, układania
posadzek i kafelków”, stolarka drewniana, czy „stolarka meblowa” itp. świadczące o
końcowej fazie inwestycji.
W dokumencie znajduje się również informacja, iż początkowy termin wykonania
kontraktu wynosił 28 miesięcy (licząc od daty zawarcia kontraktu 12 kwietnia 2010r. oznacza
to, że kontrakt miał być ukończony do 12 sierpnia 2012 roku). Tym bardziej wątpliwości budzi
wskazany w dokumencie termin jego zakończenia jako styczeń 2016r. czyli okres ponad
dwukrotnie dłuższy.
Niezależnie od powyższego, z dokumentu wynika, że oprócz wyspecyfikowanych
szczegółowo robót budowlanych projekt obejmował również „inne roboty", które zakończone
zostały w styczniu 2016r. Jednak w odniesieniu do tych robót dokument, w przeciwieństwie
do szczegółowo wyspecyfikowanych w latach 2010-2013 robót budowlanych obejmujących
budowę szpitala i ośrodka zdrowia, nie wskazuje, jakiego rodzaju to były prace. Biorąc pod
uwagę, iż roboty budowlane (w tym również roboty wykończeniowe) związane z budową
szpitala i ośrodka zdrowie zostały zakończone w 2013r. oraz mając na uwadze wskazaną w
dokumencie wartość „innych prac” w roku 2016 — tj. kwotę 12.768,52 euro, trudno uznać, iż
były to roboty budowlane o których mowa w treści warunku.
Odwołujący zwrócił uwagę, że z informacji zawartej na oficjalnej stronie Acciona
Construcción SA wynika wprost, że realizacja tej inwestycji została zakończona w roku 2013.
Mając na uwadze powyższe okoliczności, zdaniem Odwołującego Zamawiający
winien byt wezwać Wykonawcę, na podstawie art. 128 ust. 1 i 4 Pzp, do wyjaśnienia
rozbieżności w datach, a następnie do uzupełnienia doświadczenia o inwestycję
spełniającą postawiony warunek udziału w postępowaniu.
Zarzut nr 3
Odwołujący wskazał, że w zakresie warunku doświadczenia Mostostal w całości
powołał się na doświadczenie udostępnione przez podmiot trzeci, tj. Acciona Construcción
SA.
Odwołujący przytoczył treść art. 118 ust. 4 ustawy Pzp.
Odwołujący zwrócił uwagę, że do oferty zostało załączone zobowiązanie do
udostępnienia zasobów, w którym Acciona oświadczyła jedynie, iż będzie brała udział w
realizacji zamówienia w charakterze podwykonawcy, nie wskazując nawet minimalnego
zakresu robót, które zobowiązuje się wykonać. Zobowiązanie to nie niesie zatem za sobą
żadnej wartości i ma charakter blankietowy.
W ocenie Odwołującego zobowiązanie nie spełnia również wymagań określonych w
art. 118 ust. 4 Pzp, nie wskazuje bowiem ani sposobu wykorzystania zasobów przez
wykonawcę, ani w szczególności zakresu w jakim podmiot udostępniający zasoby zrealizuje
roboty budowlane, których wskazane zdolności dotyczą. Tym samym, uznać należy iż
zobowiązanie, ze względu na swój enigmatyczny charakter, w ogóle nie wskazuje do czego
faktycznie zobowiązał się podmiot udostępniający zasoby.
Oświadczenie podmiotu trzeciego w żadnym razie nie daje Zamawiającemu podstaw
do przyjęcia, że Acciona rzeczywiście wykona roboty budowlane do których wykonania
niezbędne jest posiadanie doświadczenia określonego w warunkach udziału w
postępowaniu. Udział w charakterze podwykonawcy, o którym mowa w zobowiązaniu, może
ograniczać się bowiem do niewielkiego zakresu robót zupełnie niezwiązanego z wymaganym
doświadczeniem.
Odwołujący przytoczył tezę wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 29 kwietnia 2019
r. w sprawie o sygn. akt KIO 711/19 oraz z dnia 22 marca 2022 r. w sprawie o sygn. akt: KIO
W ocenie Odwołującego Zamawiający nie miał podstaw, aby przyjąć, iż
udostępnienie ma charakter realny, a podmiot trzeci rzeczywiście wykona roboty co najmniej
obejmujące postawiony warunek udziału w postępowaniu.
Zarzut nr 4
Zgodnie z informacją zawartą pod tabelą we wzorze Wykazu osób, Zamawiający
wymagał załączenia do Wykazu osób uprawnień posiadanych przez osoby wskazane w
Wykazie. Jak wynika z wezwania skierowanego przez Zamawiającego do Wykonawcy
Mostostal (pismo z dnia 24 stycznia 2024r.) Mostostal nie załączył wymaganych uprawnień i
certyfikatów do Wykazu osób.
Z
korespondencji tej wynika również, iż Zamawiający nie wezwał Wykonawcy
Mostostal do uzupełniania brakujących dokumentów, a jedynie do wyjaśnień poprzez
wskazanie „podmiotów, które wydały certyfikaty/wykonały szkolenia tj. POLON 600 nr 093R,
MULTIVES z dnia 2 marca 2023r., certyfikat CIS z dnia 20 grudnia 2023r.” oraz stwierdził, że
pozostałe dane zweryfikował przez platformę e-crub.
Zdaniem Odwołującego takie działanie Zamawiającego narusza zasadę uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców. Skoro bowiem Zamawiający stawia
konkretne wymaganie w SWZ (załączenia dokumentów potwierdzających posiadanie
uprawnień) to na etapie oceny ofert, nie może od tego wymagania odstąpić.
Zarzut nr 5
Mostostal zastrzegł w całości Wykaz osób złożony w celu potwierdzenia spełniania
warunków udziału w postępowaniu oraz wyjaśnienia składane na wezwanie Zamawiającego
z dnia 24 stycznia 2024r. Takie działanie ma na celu uniemożliwienie dokonania weryfikacji
ww. wykazu przez pozostałych wykonawców, a w konsekwencji spełniania warunków udziału
w postępowaniu może powodować naruszenie zasady uczciwej konkurencji. Odwołujący
przytoczył orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
W ocenie Odwołującego jedynym celem zastrzeżenia Wykazu osób przez
wykonawcę Mostostal jest uniemożliwienie innym wykonawcom, w tym Odwołującemu,
zweryfikowania czy rzeczywiście wskazane w Wykazie osoby spełniają warunki udziału w
postępowaniu.
Zastrzeżenie całości dokumentów.
Nie można uznać za skuteczne zastrzeżenia jawności całości dokumentów jedynie w
celu uniemożliwienia innym wykonawcom weryfikacji ich prawidłowości, a w konsekwencji
weryfikacji działań Zamawiającego polegających na ocenie spełniania warunków udziału w
postępowaniu przez Mostostal, bez względu na rzeczywiste spełnienie przesłanek
umożliwiających zastrzeżenie informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Zastrzeżenie
zostało dokonane bezzasadnie i w sposób niezgodny z wymaganiami, a zatem Wykaz osób
powinien zostać odtajniony w celu m.in. umożliwienia Odwołującemu jego weryfikacji i
ewentualnie skorzystania ze środków ochrony prawnej - jeżeli zajdą ku temu podstawy.
Brak waloru tajemnicy przedsiębiorstwa.
Niezależnie od powyższego, sam fakt wskazania, że wykonawca wraz z Wykazem
zastrzegł, że nie może on być udostępniony — nie oznacza, że informacje stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa i automatycznie są objęte poufnością. Art. 18 ust. 3 PZP
nakazuje wykonawcy wykazać, że faktycznie zastrzegane informacje stanowią tajemnicę, co
nie może sprowadzać się do ogólnego oświadczenia, złożenia ogólnikowych wyjaśnień czy
wyjaśnień niepopartych dowodami.
Zdaniem Odwołującego, żaden z ogólnych argumentów przywoływanych w
uzasadnieniu utajnienia nie daje podstaw do stwierdzenia, iż ziściły się przesłanki określone
w przepisie art. 11 ust. 2 uznk, umożliwiające zachowanie tych informacji w poufności.
Odwołujący zwrócił uwagę, że zastrzeżenie jawności informacji ze względu na
tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi wyjątek od zasady jawności postępowania, w związku z
tym, przesłanki umożliwiające jego zastosowanie powinny być interpretowane ściśle.
Odwołujący przytoczył treść z art. 18 ust. 3 ustawy Pzp.
W ocenie Odwołującego zastrzeżenie przez Mostostal Wykazu osób jest bezpodstawne,
gdyż Wykonawca ten, w złożonym wraz z Wykazem osób uzasadnieniu zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa, nie wykazał, ziszczenia się wszystkich przesłanek, o których
mowa w art. 11 ust. 2 uznk.
Wyjaśnienia tajemnicy złożone przez Mostostal mają charakter blankietowy i w żaden
sposób nie potwierdzają zasadności poczynionego utajnienia.
Jedyny fragment wyjaśnień, który odnosi się do zastrzeżonych konkretnych informacji
zaczyna się od słów: „Odnosząc się konkretnie do informacji zawartych w zastrzeżonym jako
tajemnica wykazie
...” Mostostal wskazał w nim następujące okoliczności:
a)
przedmiot zamówienia ma charakter specyficzny,
b)
w postępowaniu istnieje konieczność wykazania się dysponowaniem kadrą o wieloletnim
(co najmniej 8-
letnim) doświadczeniu zarówno w zakresie pełnienia kierowniczych funkcji
budowlanych w zakresie kierowania budową, robotami sanitarnymi czy robotami
elektrycznymi, elektroenergetycznymi i
teletechnicznymi, które zrealizowały tego rodzaju
obiekty (budynki
szpitala/budynki szpitalne, klasa 1264 wg PKOB), jak też osobami, które
ze
względu na charakter zaplanowanych prac polegających na modernizacji
zainstalowanych
już systemów teletechnicznych — muszą posiadać ściśle określone
certyfikaty, świadectwa potwierdzające wymaganą tu wiedzę i doświadczenie w zakresie
instalacji, obsługi i uruchamiania systemów 1/ sygnalizacji pożarowej, 2/ dźwiękowego
systemu ostrzegawczego, 3/liniowej
czujki ciepła zainstalowanego w obrębie szpitala.
c)
Doświadczenie tych osób ma niezwykle istotny wpływ na możliwość udziału w
postępowaniu. Osób z tak bogatym doświadczeniem jest w Polsce niewiele, co tym
bardziej uzasadnia słuszność ochrony informacji na ich temat i dokonanego
zastrzeżenia.
d)
informacje na temat osób będących w dyspozycji Wykonawcy przedstawiają szczególną
wartość gospodarczą dla Wykonawcy, ale i każdej innej osoby działającej na tym samym
rynku.
e)
ewentualne działania zmierzające do nieuprawnionego przejęcia lub podkupienia przez
konkurencyjnych wykonawców osób zaangażowanych przez Wykonawcę mogą utrudnić
lub uniemożliwić realizację zamówienia przez Wykonawcę, a w konsekwencji także
podważyć pozycję Wykonawcy na rynku w przyszłych postępowaniach o udzielenie
zamówienia, w tym także w przypadku np. unieważnienia obecnego przetargu i
powtórzenia go w przyszłości.
Przywołane uzasadnienie może odnosić się do warunków udziału w postępowaniu w
zakresie potencjału osobowego Wykonawcy w dowolnym postępowaniu, w którym takie
warunki są stawiane. Przyjęcie wskazanego uzasadnienia za wystarczające do zastrzeżenia
informacji składanych w postepowaniu o udzielnie zamówienia publicznego jako tajemnicy
przedsiębiorstwa podważa sens wyrażonej w art. 18 Pzp zasady jawności postępowania.
Jak wynika z przywołanego uzasadnienia zastrzeżone informacje mają charakter
jednorazowy i tymczasowy
— dotyczą bowiem wyłącznie fazy ubiegania się o zamówienie
publiczne. Po uzyskaniu zamówienia przez Mostostal informacje dotyczące osób pełniących
kierownicze funkcje w budownictwie na przedmiotowej inwestycji staną się z jawne. Już
chociaż ze względu na tę okoliczność, nie mogą stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa,
bowiem nie mają charakteru stałego.
Odwołujący przytoczył tezę wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2 lutego 2022r.
w sprawie o sygn. akt KIO 29/22 oraz z dnia 8 lipca 2021r. w sprawie o sygn. akt KIO
1602/21, KIO 1605/21.
Ponadto, Mostostal upatruje konieczność utajnienia Wykazu osób ze względu na
możliwość „podbierania” poszczególnych osób przez konkurencyjnych wykonawców. Jednak
ten argument był również jest wskazywany w orzecznictwie jako niewystarczający do
zastrzeżenia tajności informacji. Odwołujący przytoczył orzecznictwo Krajowej Izby
Odwoławczej.
Zamawiający powinien bardzo dokładanie przeanalizować skuteczność zastrzeżenia
oraz tego czy wykonawca wykazał w świetle art. 11 ust. 2 uznk zasadność utajnienia.
Truizmem jest stwierdzenie, że zasadą jest jawność postępowania, zaś zastrzeganie jako
tajemnicy przedsiębiorstwa dokumentów stanowiących dokumentację postępowania - jest
wyjątkiem od tej zasady. Należy w tym zakresie stosować zasadę exceptiones non sunt
extendendae -
czyli zasadę zakazu wykładni rozszerzającej wyjątków. Każde odejście od
zasady jawności postępowań o udzielenie zamówienia powinno być traktowane bardzo
wąsko, z koniecznością przedstawienia przez podmiot zastrzegający jawność informacji
szczegółowego uzasadnienia oraz wykazania łącznego spełniania przesłanek ustawowych
dla każdego przypadku objęcia danego dokumentu tajemnicą przedsiębiorstwa.
Już pierwsza z przesłanek, o których mowa w art. 11 ust. 2 uznk nie materializuje się
w stosunku do informacji zawartych wyjaśnieniach Mostostal — wykonawca nie wykazał, że
zastrzeżone informacje posiadają wartość gospodarczą.
W świetle normy prawnej art. 11 ust. 2 uznk konieczne jest wykazanie, że
zastrzegana informacja posiada wartość gospodarczą. Nie wystarcza samo lakoniczne
stwierdzenie, iż dana informacja ma charakter techniczny, handlowy, technologiczny czy
organizacyjny, ale musi także ona przedstawiać pewną wartość gospodarczą dla wykonawcy
właśnie z tego powodu, że pozostanie poufna. Taka informacja może być dla wykonawcy
źródłem jakichś zysków lub pozwalać mu na zaoszczędzenie określonych kosztów.
Wykonawca Mostostal nie podał wartości gospodarczej.
Konieczność wykazania wartości gospodarczej jest już od dawna wskazywana
zarówno przez Krajową Izbę Odwoławczą, jak i sądy powszechne.
Dowody potwierdzające podjęcie działań w celu utrzymania zastrzeżonych informacji w
poufności
Zasadność odtajnienia w odniesieniu do całości dokumentu uzasadnia nie tylko
złożenie wyjaśnień ogólnych i brak wykazania wartości gospodarczej zastrzeżonych
informacji, ale również (niezależnie od powyższego) brak przedłożenia dowodów
uzasadniających podjęcie działań mających na celu zachowanie informacji w poufności.
Mostostal załączył do wyjaśnień cztery dokumenty opisujące wewnętrzne procedury,
(Polityka poufności informacji, Polityka obiegu informacji poufnych, Polityka ochrony danych
osobowych, Regulamin zasobów IT) jednak po zapoznaniu sę z treścią tych dokumentów,
stwierdzić należy, iż żaden z nich nie stanowi dowodu w przedmiocie wykazania zasadności
zastrzeżenia Wykazu osób jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Dokumenty te dotyczą bowiem
innych zagadnień. Dowód powinien potwierdzać, że odnosi się do zastrzeżonych w
niniejszym postępowaniu dokumentów. Tymczasem dokumenty te nie dotyczą kwestii
związanych z zastrzeżonymi informacjami, a z ochroną zupełnie innych informacji. Na taki
związek nie wskazał również skutecznie Wykonawca w złożonych wyjaśnieniach.
Zwrócić przy tym należy uwagę na fakt, że jak wynika z utrwalonej linii orzeczniczej
Krajowej Izby Odwoławczej kwestia wykazania nie oznacza jedynie wskazania, opisania
określonych czynności podejmowanych przez wykonawcę w celu zachowania w poufności
zastrzeganych informacji, ale konieczność udowodnienia skutecznej ich ochrony.
Uzasadnienie tajemnicy przedsiębiorstwa powinno mieć charakter wiarygodny i
możliwy do sprawdzenia, nie zaś nieweryfikowalny. W orzecznictwie Izby wielokrotnie
podkreślano, że przedstawienie samych wyjaśnień tajemnicy bez dołączenia do nich
odpowiednich dowodów jest niewystarczające.
Zarzut ewentualny
Odwołujący przytoczył brzmienie pkt 9.2. 1) pkt 2 SWZ. Zdaniem Odwołującego z
treści warunku wynika, iż osoba lub osoby posiadające wskazane w tabeli kwalifikacje
muszą być zatrudnione na umowę o pracę, a dodatkowo osoba posiadająca ważny certyfikat
CIS
— „Certyfikowany Integrator Systemu LIST” lub równoważny musi być pracownikiem
Wykonawcy.
Ww. osoby mieszczą się w katalogu osób zawartym w § 19 ust. 1 Wzoru
umowy, co do których Zamawiający wymagał, aby były zatrudnione na podstawie umowy o
pracę.
Ponieważ Wykonawca Mostostal nie załączył do oferty zobowiązania do
udostępnienia zasobów w zakresie osób, to należy przyjąć, iż wszystkie osoby stanowią jego
zasób własny — co w przypadku osób posiadających ww. kwalifikacje oznacza, iż muszą to
być osoby zatrudnione przez Wykonawcę na podstawie umowy o pracę.
Jak wynika z Uzasadniania zastrzeżenia Wykazu osób jako tajemnicy
przedsiębiorstwa Wykonawca nie zastrzegł wykazu w celu ochrony swoich pracowników.
Zatem, na podstawie tego dokumentu można przyjąć domniemanie iż osoba/lub osoby
legitymujące się ww. kwalifikacjami nie są pracownikami Wykonawcy. W przypadku
potwierdzenia się tego zarzutu, Zamawiający ma obowiązek wezwać Wykonawcę do
uzupełnienia Wykazu osób w tym zakresie, a w braku uzupełnienia odrzucić ofertę
Wykonawcy Mostostal jako złożoną przez wykonawcę niespełniającego warunku udziału w
postępowaniu.
Odwołujący zwrócił uwagę, że jest to szczególnie ważne w przypadku certyfikatu CIS
„Certyfikowany Integrator Systemu LIST” gdyż certyfikat ten wydawany jest dla
pracowników danej firmy (co jest uwidocznione na certyfikacie).
Na terenie RP generalnym przedstawicielem handlowym i techniczno-szkoleniowym
firmy LISTEC GmbH jest firma: Creatio A. W. ul. Platanowa 26/2, 55-080 Pietrzykowice. Jest
to jedyna w Polsce firma wydająca certyfikaty CIS (Certyfikowany Integrator Systemu LIST).
Certyfikaty wydawane są na firmę oraz jej pracownika, a także posiadają roczny termin
ważności.
Zgodnie z wiedzą Odwołującego, certyfikat nie „przechodzi” za człowiekiem, do
innego pracodawcy. Skoro zatem Zamawiający wymagał, aby certyfikat posiadał pracownik
wykonawcy, to nie ma możliwości wykazania na potwierdzenie spełniania warunku,
certyfikatu dotyczącego osoby zatrudnionej przez inny podmiotu, tj. podmiot nie będący
wykonawcą.
W złożonej pismem z 26 lutego 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
uwzględnił zarzut oznaczony jako nr 1 w petitum odwołania. W pozostałym zakresie wniósł o
oddalenie odwołania.
W uzasadnieniu Zamawiający wskazał m.in.:
Zarzut nr 2
Mostostal przedłożył dokument potwierdzający należyte wykonanie inwestycji pod
nazwą „Budowa Nowego Kompleksu Opieki Zdrowotnej Can Misses”, a treść przedłożonego
dokumentu nie budziła żadnej wątpliwości Zamawiającego. W szczególności w tym
dokumencie jest wprost wskazane, że inwestycja zakończyła się 20 stycznia 2016 roku, a
więc w okresie ośmiu lat przed upływem terminu składania ofert (termin składania ofert
upływał 29 grudnia 2023 roku). Procedura wyjaśnień, o której mowa w art. 128 ust. 4 Prawa
zamówień publicznych dotyczy sytuacji, w której zamawiający nie jest pewien, jak rozumieć
treść oświadczeń lub dokumentów złożonych przez wykonawcę. Oznacza to, że
zamawiający powinni korzystać z procedury wyjaśnień zawsze, gdy mają jakiekolwiek
wątpliwości co do treści oświadczeń lub dokumentów. A contrario Zamawiający nie może
korzystać z tegoż przepisu i żądać wyjaśnień co do dokumentów podmiotowych, które są
jasne i wprost od
powiadają potrzebą Zamawiającego opisanych w SWZ. Warbud upatruje
swoje wątpliwości w tym, że w okresie ostatniego roku wykonywania umowy (2016),
wydatkowano na realizacje „Budowa Nowego Kompleksu Opieki Zdrowotnej Can Misses”
kwotę 12 768,52 EUR. Tymczasem z tego powodu nie sposób uznać, że jest jakaś
wątpliwość w zakresie daty wykonania inwestycji. W pkt 5 referencji wprost wskazano, że
projekt inwestycyjny obejmował, oprócz robót wymienionych w punktach wcześniejszych
(roboty budowlane), wykonanie innych
robót w zakresie innych grup, których kwota
wykonania wyniosła 4.390.285,86 euro, z czego kwota 220.925,12 euro dotyczy prac
wykonanych w roku 2010, kwota 3.535.459,74 euro dotyczy prac wykonanych w roku 2011,
kwota 295.303,40 euro dotyczy prac wykonanych w roku 2012, kwota 232.126,14 euro
dotyczy prac wykonanych w roku 2013, kwota 707.566,63 euro dotyczy prac wykonanych w
roku 2014, kwota 201.985,69 euro dotyczy prac wykonanych w roku 2015, natomiast kwota
12.768,52 euro dotyczy prac wykonanych w roku 2016. Istotnym jest zatem kiedy zakończyła
się realizacja inwestycji, a nie poszczególnych wyspecyfikowanych robót, a nie ma przy tym
żadnego znaczenia, że najmniej wydano w 2016 roku, skoro inwestycja zakończyła się 10
stycznia 2016 roku. Jest rzeczą naturalną, że tak duża inwestycja, musiała w ostatniej fazie
być przedmiotem odbiorów, wyposażenia a główne roboty najbardziej kosztochłonne zostały
zakończone wcześniej.
Zarzut nr 3
Treść złożonych podmiotowych środków dowodowych, w szczególności załącznika nr
3 do oferty nie pozostawia żadnych wątpliwości co do realnego charakteru zobowiązania
Acciona Construccion SA, biorąc pod uwagę fakt, że spółka jest podmiotem dominującym w
stosunku do Mostostal z powodu posiadania 62,13% udziału w kapitale zakładowym
Mostostal.
Ponadto Mostostal przedłożył dokumenty potwierdzające brak podstaw do jego
wykluczenia właśnie poprzez powołanie się na zasoby Acciona Construction SA, która
oddała do dyspozycji niezbędne zasoby w zakresie: wiedzy i doświadczenia dotyczących
wykonania w okresie ostatnich 8 lat dwóch zadań polegających na przebudowie, budowie lub
rozbudowie obejmujących zakresem budynek/budynki szpitalne o powierzchni użytkowej
powyżej 9000m
i wartości ponad 60 mln zł brutto.
Zarzut nr 4
Mostostal
przedłożył wykaz osób zgodnie z wymogiem SWZ 9.2. 1). Zamawiający
mógł żądać jedynie wykazu osób jako podmiotowych środków dowodowych. Zgodnie z §9
ust. 1 pkt 3) Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie podmiotowych
środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może...(więcej Dz.U.
z 2020 r. poz. 2415)
Zamawiający mógł żądać jedynie wykazu osób, skierowanych przez
wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za
świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z
informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i
wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu
wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi
osobami. Zamawiający nie mógł żądać do powyższego wykazu, dodatkowych dokumentów
takich jak dokumenty świadczące o zdobytych uprawnieniach przez wykazane w wykazie
osoby, wystawione przez podmioty trzecie (szkolenia, certyfikaty itp.). Wprawdzie w SWZ
znalazł się taki zapis, jednak był on sprzeczny z przepisami wskazanego wyżej
rozporządzenia, a zatem nie był on wiążący dla Wykonawców. Wszelkie niejasne,
nieprecyzyjne wymogi SWZ nie mogą wpływać negatywnie na sytuację wykonawcy w
postępowaniu.
Zarzut nr 5
Przekonujące są argumenty, że wartością gospodarczą dla Mostostal stanowią
informacje o osobach skierowanych do realizacji zamówienia, posiadających unikatowe
kwalifikacje, gdyż ujawnienie tych informacji może spowodować „podbieranie” takich osób
przez konkurencję i jednocześnie utratę przez wykonawcę pozycji na rynku świadczonych
robót budowlanych.
Konieczność wykazania się dysponowaniem kadrą o wieloletnim (co najmniej 8-
letnim) doświadczeniu zarówno w zakresie pełnienia kierowniczych funkcji budowlanych w
zakresie kierowania budową, teletechnicznymi, które zrealizowały tego rodzaju obiekty
(budynki szpitala/budynki szpitalne, klasa 1264 wg PKOB), jak też osobami, które ze
względu na charakter zaplanowanych prac polegających na modernizacji zainstalowanych
już systemów teletechnicznych muszą posiadać ściśle określone certyfikaty, świadectwa
potwierdzające wymaganą tu wiedzę i doświadczenie w zakresie instalacji, obsługi i
uruchamiania wskazanych
systemów, wskazuje na wysoki poziom wyspecjalizowania
wskazanych osób.
Przekonujące są argumenty, że takich osób jest niewiele, a doświadczenie tych osób
ma niezwykle istotny wpływ na możliwość udziału w postępowaniu tym, jak i wielu
podobnych. Osób z tak bogatym doświadczeniem jest faktycznie w Polsce niewiele, co tym
bardziej uzasadnia słuszność ochrony informacji na ich temat i dokonanego zastrzeżenia
przez Mostostal.
Wykonawca
MOSTOSTAL WARSZAWA SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w
Warszawie zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Pismem z dnia 26 lutego 2024 r.
ustosunkował się do zarzutów podniesionych przez
Odwołującego i wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron oraz
Uczestnika postępowania uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron
oraz Uczestnika postępowania wyrażone odpowiednio w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie oraz piśmie procesowym, a także wyrażone ustnie na rozprawie i
odnotowane w
protokole, ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art.
505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych
czynności Zamawiającego.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę
MOSTOSTAL WARSZAWA SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Warszawie. Wszystkie warunki
formalne związane ze zgłoszonym przystąpieniem zostały spełnione. Co za tym idzie ww.
wykonawca skutecznie zgłosił swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego, stając
się Uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego dowody niestanowiące części
dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, złożone przez
Odwołującego wraz z odwołaniem oraz na posiedzeniu z udziałem Stron i Uczestnika
postępowania;
Uczestnika postępowania na posiedzeniu z udziałem Stron.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest budowa Centrum Medycyny Ratunkowej, Wielkopolskiego Centrum
Lecznictwa Ambulatoryjnego i
Rehabilitacyjnego wraz z obszarem przyjęć planowych oraz
zapleczem socjalnym, magazynowym, technicznym i archiwalnym w filii nr 1 Szpitala
Wojewódzkiego w Poznaniu.
Zamawiający w rozdziale 7 ust. 7.2. określił warunki udziału w postępowaniu:
Sytuacja ekonomiczna lub finansowa (…)
Zdolność techniczna lub zawodowa
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana na zasadzie
spełnia/nie spełnia w II etapie oceny badania ofert w którym Zamawiający żądać będzie
przedstawienia dokumentów wyszczególnionych w rozdziale 9 ust. 9.2 SWZ (…)
Zamawiający w rozdziale 9 ust. 9.2 wskazał, że Zamawiający przed wyborem
najkorzystniejszej oferty wezwie Wykonawcę (…) do złożenia (…) następujących
podmiotowych środków dowodowych: 1) w celu potwierdzenia spełniania przez Wykonawcę
warunków udziału w postępowaniu:
Wykaz robót wykonanych stanowi załącznik nr 4 do SWZ.
Wykaz
osób stanowi załącznik nr 5 do SWZ. Zamawiający w załączniki tym, pod
tabelą, wskazał, że „wykonawca załącza wraz z niniejszym wykazem wskazane
uprawnienia.”
Zamawiający pismem z dnia 8 stycznia 2024 r. wezwał Uczestnika postępowania do
złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, o
których mowa w rozdziale 9 ust. 9.2 SWZ.
W
odpowiedzi na ww. wezwanie wraz z pismem z dnia 19 stycznia 2024 r. złożył
następujące podmiotowe środki dowodowe:
1) Wykaz robót wraz z dokumentami potwierdzającymi ich należyte wykonanie
2) Wykaz osób - UWAGA! ZAŁĄCZNIK OBJĘTY TAJEMNICĄ PRZEDSIĘBIORSTWA
3) Opinia bankowa
4) Polisa OC wraz z dowodem opłacenia
5) Skrócone sprawozdania finansowe za ostatnie trzy lata obrotowe
6) Informacje z KRK
7) Uzasadnienie tajemnicy przedsiębiorstwa
Uczestnik postępowania wraz z wykazem robót przedłożył dokumenty potwierdzające
ich należyte wykonanie, m.in.: certyfikat (w języku angielskim wraz z tłumaczeniem)
poświadczający wykonanie robót w zakresie rozbudowy i remontu Nowego Szpitala w Can
Misses na obszarze miejskim miasta Ibiza oraz na budowie Centrum Zdrowia w
miejscowości Sant Josep de sa Talaia, usytuowanego w odległości 15 km od miasta Ibiza.
Uczestnik postępowania w załączniku nr 5 – wykaz osób, przekreślił „Wykonawca
załącza wraz z niniejszym wykazem wskazane uprawnienia.”* wskazując: *Zgodnie z art.
124 pkt. 2 ustawy Pzp
w postępowaniu o udzielenie zamówienia Zamawiający może żądać
od Wykonawców podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania
warunków udziału w postępowaniu. Z naruszeniem tego przepisu mamy do czynienia w
sytuacji, w której Zamawiający żąda od Wykonawców oświadczeń lub dokumentów w
zakresie przekraczającym granice zakreślone przez Ustawodawcę. Wprowadzone na
podstawie art. 128 ust. 6 ustawy Pzp przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i
Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz
innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać Zamawiający od Wykonawcy,
zawierają zamknięty katalog dokumentów, których Zamawiający może żądać w celu
potwierdzenia spełniania przez Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu. Dokument w
postaci kopii uprawnień budowlanych nie mieści się w ramach dokumentów przewidzianych
ww. rozporządzeniem. Zamawiający weryfikując spełnianie ww. warunku winien ograniczyć
się do uzupełnienia stosownych informacji wskazanych w pierwotnie żądanym przez siebie
dokumencie wskazanym w § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, tj. wykazie osób, skierowanych
przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego. Z uwagi na powyższe wystosowane
przez Zamawiającego żądanie złożenia powyżej opisanego dokumentu przez Wykonawcę
stanowi naruszenie art. 124 pkt. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 128 ust. 6 ustawy Pzp.
Zamawiający pismem z dnia 24 stycznia 2024 r. wezwał Uczestnika postępowania do
złożenia wyjaśnień treści złożonych dokumentów, w zakresie załącznika nr 5 – wykaz osób,
które będą uczestniczyły w wykonaniu zamówienia – poprzez wskazanie w zakresie ppkt 4
podmiotów, które wydały certyfikaty/wykonały szkolenia, tj. POLON 600, MULTIVES,
certyfikat CIS.
W odpowiedzi na wezwanie, pismem z dnia 29 stycznia 2024 r. Uczestnik
postępowania złożył wyjaśnienia, które zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa.
Izba zważyła, co następuje:
Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu oznaczonego jako nr 1
w petitum
odwołania, wobec jego uwzględnienia przez Zamawiającego. Zgodnie z art. 522
ust. 4 ustawy Pzp
W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze w części
dotyczącej tych zarzutów, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił
po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia tych zarzutów. W
takim przypadku Izba rozpoznaje pozostałe zarzuty odwołania. Zamawiający wykonuje,
powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z
żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne
oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie zasługiwało na uwzględnienie w zakresie zarzutów oznaczonych jako nr 3 i nr 5 w
petitum
odwołania.
Przytaczając, zgodnie z wymaganiami art. 559 ust. 2 ustawy Pzp, przepisy
stanowiące podstawą prawną zapadłego rozstrzygnięcia Izba wskazuje, że w przedmiotowej
sprawie
zastosowanie znajdą następujące przepisy:
Art. 128 ust. 1 i 4 ustawy Pzp -
Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym
mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub
oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy,
zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie (…). Z kolei zgodnie z ust. 4 Zamawiający może żądać od
wykonawców wyjaśnień dotyczących treści oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1,
lub złożonych podmiotowych środków dowodowych lub innych dokumentów lub oświadczeń
składanych w postępowaniu.
Art. 118 ust. 2, ust. 3, ust. 4 ustawy Pzp
W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub
doświadczenia wykonawcy mogą polegać na zdolnościach podmiotów udostępniających
zasoby, jeśli podmioty te wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te
zdolności są wymagane.
Wykonawca, który polega na zdolnościach lub sytuacji podmiotów udostępniających
zasoby, składa, wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo
odpowiednio wraz z ofertą, zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby do oddania mu
do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji danego zamówienia lub inny
podmiotowy środek dowodowy potwierdzający, że wykonawca realizując zamówienie, będzie
dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów.
Zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby, o którym mowa w ust. 3, potwierdza,
że stosunek łączący wykonawcę z podmiotami udostępniającymi zasoby gwarantuje
rzeczywisty dostęp do tych zasobów oraz określa w szczególności:
zakres dostępnych wykonawcy zasobów podmiotu udostępniającego zasoby;
sposób i okres udostępnienia wykonawcy i wykorzystania przez niego zasobów podmiotu
udostępniającego te zasoby przy wykonywaniu zamówienia;
3) czy i w jakim zakresie podmiot
udostępniający zasoby, na zdolnościach którego
wykonawca polega w odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu dotyczących
wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia, zrealizuje roboty budowlane lub
usługi, których wskazane zdolności dotyczą.
Art. 16 ustawy Pzp -
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o
udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.
Art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które
jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie
znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne
dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął,
przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
Art. 18 ust. 1 i 3 ustawy Pzp
Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z
2022 r. poz. 1233), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że
nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust.
Zarzut nr 3
– naruszenie art. 128 ust. 1 Pzp w zw. z art. 118 ust. 2, 3 i 4 Pzp w związku z
art. 112 ust. 2 pkt 4 Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) i c) Pzp i w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp
poprzez
zaniechanie
wezwania
do
uzupełnienia
dokumentów
podmiotowych
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, w zakresie zdolności
technicznej i zawodowej, tj. zobowiązania do udostępnienia zasobów udzielonego przez
podmiot trzeci Acciona
Construcción SA z siedzibą w Madrycie
Art. 118 ust. 4 pkt 3) ustawy Pzp
narzuca elementy, które muszą być ujęte w
zobowiązaniu podmiotu trzeciego. Z treści zobowiązania powinien wynikać zakres
dostępnych wykonawcy zasobów podmiotu udostępniającego zasoby, sposób i okres
udostępnienia wykonawcy i wykorzystania przez niego zasobów podmiotu udostępniającego
te zasoby przy wykonywaniu zamówienia, czy i w jakim zakresie podmiot udostępniający
zasoby
zrealizuje roboty budowlane lub usługi, których wskazane zdolności dotyczą, ponadto
zakres wskazany w ofercie jest węższy od treści warunku udziału w postępowaniu. Ze
zobowiązania Acciona Construcción SA z siedzibą w Madrycie nie wynika jednoznacznie w
jakim zakresie podmiot ten
zrealizuje roboty budowlane, do realizacji których te zdolności są
wymagane.
W
skazany w formularzu ofertowym zakres robót, który Uczestnik zamierza powierzyć
podwykonawcy jest jego
oświadczeniem własnym. Oświadczenie wykonawcy nie jest
wystarczające do wykazania realności dysponowania niezbędnymi zasobami na potrzeby
realizacji zamówienia i nie może zastępować dokumentu opisanego w art. 118 ust. 3 Pzp, w
postaci
zobowiązania podmiotu udostępniającego zasoby do oddania mu do dyspozycji
niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji danego zamówienia lub innego podmiotowego
środka dowodowego.
Izba uznała, że dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy nie ma istotnego znaczenia to,
że Acciona Construcción SA z siedzibą w Madrycie jest dominującym akcjonariuszem.
Obowiązujące przepisy nie różnicują sytuacji wykonawców, którzy polegają na zasobach
dominującego akcjonariusza, do tych, którzy polegają na zasobach podmiotu trzeciego
niepowiązanego osobowo czy kapitałowo.
Zarzut nr 5
– naruszenie art. 18 ust. 1-3 Pzp w zw. z art. 16 Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 uznk
w zw. z art. 74 ust. 2 Pzp
poprzez zaniechanie ujawnienia dokumentów bezzasadnie
zastrzeżonych przez Mostostal jako tajemnica przedsiębiorstwa tj. Wykazu osób oraz
wyjaśnień składanych na wezwanie Zamawiającego z dnia 24 stycznia 2024r.
W pierwszej kolejności niezbędne jest uczynienie klika uwag natury ogólnej, które
rzut
ują na ocenę uzasadnienie tajemnicy przedsiębiorstwa.
Zasada jawności jest istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania systemu
zamówień publicznych. Zapewnia należytą ochronę interesu publicznego oraz gwarantuje
wykonawcom, jak i wszystkim zainteresowanym, uzyskanie pełnej informacji o postępowaniu
i
czynnościach podejmowanych przez zamawiającego. Dzięki czemu wykonawcy mogą
skutecznie bronić swoich interesów. Zasada jawności gwarantuje przejrzystość, bowiem
informacja jest jednym z czynników mających duże znaczenie gospodarcze w warunkach
wolnego i zdrowego rynku.
Biorąc powyższe pod uwagę, wyłączenie czy też ograniczenie jawności
postępowania o udzielenie zamówienia powinno być interpretowane zawężająco i
rygorystycznie. Prawo wykonawców do utajnienia niektórych informacji, wskazując na
tajemnicę przedsiębiorstwa, nie może uchybiać zasadzie jawności, która w praktyce
przejawia się wzajemną kontrolą przez podmioty konkurujące w postepowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego.
Krajowa Izba Odwoławcza wielokrotnie podkreślała w swoich orzeczeniach, że
ochronie mogą podlegać tylko informacje co do których wykazano, że zastrzeżone
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Obowiązek „wykazania” winien być
traktowany jako zbliżony do obowiązku „udowodnienia” w rozumieniu kodeksu postępowania
cywilnego. Co za tym idzie wykonawca winien
udowodnić, że w stosunku do tych informacji
ziściły się wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. S
am fakt traktowania przez przedsiębiorcę
określonych informacji jako poufnych jest niewystarczające dla potwierdzenia ich wartości
gospodarczej.
Tajemnica przedsiębiorstwa, jak każda tajemnica ustawowo chroniona, ma
charakter obiektywny.
Pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa nie odnosi się do prób utajnienia wszelkich
informacji, które mogą mieć jakąkolwiek wartość gospodarczą. Powszechnie wiadomo, że
żaden przedsiębiorca nie jest zainteresowany ujawnieniem informacji dotyczących
prowadzonej
działalności
gospodarczej.
Jednakże
wykonawcy
biorący
udział
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wkraczają w reżim oparty na zasadzie
jawności. Co za tym idzie, powinni liczyć się z tym, że dokumenty składane w toku
postępowania, będą jawne.
Przedkładając powyższe rozważania na realia niniejszej sprawy należy zauważyć, że
Uczestnik postępowania w uzasadnieniu zastrzeżonych informacji w ogóle nie odniósł się do
wyjaśnień złożonych w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego. I już tylko z tego względu
Zamawiający winien wyjaśnienia te odtajnić, a nie samemu poszukiwać argumentacji
przemawiającej za tym, że jednak informacje zawarte w wyjaśnień stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. Nie jest rolą Zamawiającego ani też Izby poszukiwania argumentacji na
potwierdzenie
zasadności
zastrzeżenia
określonych
informacji
jako
tajemnicy
przedsiębiorstwa.
Za niewykazane i gołosłowne Izba uznała twierdzenia wyrażone w uzasadnieniu
tajemnicy przedsiębiorstwa o możliwości „podbierania” kadry przez podmioty konkurencyjne.
Nie zasługują na aprobatę twierdzenia Uczestnik postępowania, że ewentualne działania
zmierzające do nieuprawnionego przejęcia lub podkupienia przez konkurencyjnych
wykonawców osób zaangażowanych przez Wykonawcę mogą utrudnić lub uniemożliwić
realizację zamówienia przez Wykonawcę, a w konsekwencji także podważyć pozycję
Wykonawcy na rynku w przyszłych postępowaniach o udzielenie zamówienia. Uczestnik
postępowania może zminimalizować ww. ryzyko poprzez wypłatę odpowiedniego
wynagrodzenia pracownikom
czy też klauzule zakazu konkurencji powiązane z klauzulą kary
umownej etc., przy czym zjawisko fluktuacji pracowniczej immanentnie towarzyszy
prowadzeniu działalności gospodarczej.
Izba zwraca uwagę, że w uzasadnieniu brakuje informacji czy, a jeśli tak, to w jaki
sposób Uczestnik postępowania zobowiązał wskazane w wykazie osoby do nieujawniania,
że będą zaangażowane w realizację przedmiotowego zamówienia.
Izba
stwierdziła, że Uczestnik postępowania nie sprostał ciężarowi wykazania
wartości gospodarczej zastrzeganych informacji.
Zdaniem Izby z treści uzasadnienia zastrzeżonych informacji nie wynika, że ziściły się
wszystkie przesłanki, które decydują o możliwości zastrzeżenia danych informacji jako
tajemnica
przedsiębiorstwa.
W związku z uwzględnieniem zarzutu nr 5, Izba nie rozpoznała zarzutu naruszenia
art.
128 ust. 1 Pzp w związku z art. 112 ust. 2 pkt 4 Pzp i w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez
zaniechanie wezwania do uzupełnienia dokumentów podmiotowych potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, w zakresie zdolności technicznej i zawodowej,
dotyczących osób, które będą realizować zamówienie, który został podniesiony jako zarzut
ewentualny.
W pozostałym zakresie odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie. Przechodząc do
omawiania poszczególnych zarzutów Izba wskazuje:
Zarzut nr 2 - naruszenie art. 128 ust. 1 i 4 Pzp
w związku z art. 112 ust. 2 pkt 4 Pzp oraz art.
226 ust. 1 pkt 2) lit. b) i c) Pzp poprzez zaniechanie wezwania Mostostal do wyjaśnienia i
uzupełnienia dokumentów podmiotowych potwierdzających spełnianie warunków udziału w
postępowaniu, o którym mowa w SWZ w pkt 9.2. 1) pkt 1 w tabeli, w zakresie zdolności
technicznej i zawodowej, tj. w zakresie doświadczenia Wykonawcy
Odnośnie terminu zakończenia robót zamówienia pn.: „Budowa Nowego Kompleksu
Opieki Zdrowotnej Can Misses” Izba w pełni podzieliła argumentację Zamawiającego oraz
Uczestnika postępowania, przyjmując ją w konsekwencji za własną.
Z poświadczenia dotyczącego realizacji zamówienia wynika, że realizacja robót
budowlanych zakończyła się 20 stycznia 2016 r. Powyższe znajduje swoje odzwierciedlenie
w
CERTYFIKACIE WYKONANIA PROGRAMU KONTROLI JAKOŚCI Wykaz kontroli
budowy i wyniki (załącznik do końcowego certyfikatu budowy, w którym poświadczono, że
prace
budowlane zostały zakończone w dniu 20 stycznia 2016 r. Odwołujący nie
kwestionował ww. dokumentów. Izba również nie znalazła podstaw, aby z urzędu podważać
ich wiarygodność i moc dowodową. Dokument przedłożony przez Uczestnika postępowania
wraz z wykazem robót, zgodnie z jego treścią, zostało poświadczone przez Notariusza
Dostojnej Izby Notarialnej w Madrycie, z
siedzibą w Coslada. Moc dowodowa dokumentu
urzędowego jest większa niż artykułów znajdujących się na stronach internetowych.
Twierdzenia Odwołującego, że Uczestnik postępowania powinien liczyć termin
zakończenia realizacji robót budowlanych od dnia 31 stycznia 2014 r. nie zasługują na
aprobatę. Odwołujący wysnuł dość śmiałą tezę, że Uczestnik postępowania powinien
posługiwać się certyfikatem częściowym z uwagi na wykonanie prawie 99% robót. Powyższe
nie znajduje potwierdzenia w obowiązujących przepisach, przynajmniej Odwołujący ich nie
wskazał, zaś doświadczenie życiowe wskazuje, że proces budowlany uwzględniający
odbiory
częściowe jest rozłożony w czasie, co wieńczy zwykle końcowy, finalny odbiór
całego przedsięwzięcia.
Odwołujący nie przedstawił przekonującej argumentacji, która pozwalałaby na
uwzględnienie ww. zarzutu.
Zarzut nr 4 - naruszenie
art. 128 ust. 1 Pzp w związku z art. 112 ust. 2 pkt 4 Pzp oraz art.
226 ust. 1 pkt 2) lit. b) i c) Pzp i w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania do
uzupełnienia dokumentów podmiotowych potwierdzających spełnianie warunków udziału w
postępowaniu, w zakresie zdolności technicznej i zawodowej, o których mowa w SWZ w pkt
9.2. 1) pkt 2 w
tabeli dotyczących osób, które będą realizować zamówienie
Twierdzenia Odwołującego, że Zamawiający wymagał przedłożenia certyfikatów,
świadectwa ukończenia odpowiedniego szkolenia, uprawnień nie zasługiwały na aprobatę.
R
ozważania prawne Zamawiającego oraz Uczestnika postępowania w tym zakresie są
prawidłowe i jako takie również Krajowa Izba Odwoławcza uznaje je za własne.
Izba zwraca uwagę, że z postanowień specyfikacji warunków zamówienia nie wynika
obowiązek przedłożenia wraz z wykazem osób podmiotowych środków dowodowych, tj.
certyfikatu
, uprawnień, świadectwa szkolenia.
Zamawiający w rozdziale 7 ust. 7.2. pkt 2 SWZ wskazał, że żądać będzie przedstawienia
dokumentów wyszczególnionych w rozdziale 9 ust. 9.2. SWZ. Wyszczególnionych, czyli
wymienionych ww. rozdziale.
Zamawiający w ust. 9.2 wyszczególnił następujące dokumenty:
Wykaz robót wykonanych – wskazując przy tym, że każda wymieniona w tabeli robota
budowlana powinna być poparta dokumentem potwierdzającym, że została wykonana
należycie.
Wykaz osób – wskazując przy tym, że każda wymieniona w tabeli dostawa powinna być
poparta
dokumentem potwierdzającym, że została wykonana należycie. (pogrubienie
własne)
Z kolei w załączniku nr 5 do SWZ – wykaz osób, Zamawiający wskazał, że Wykonawca
załącza wraz z niniejszym wykazem wskazane uprawnienia. Bez wątpienia certyfikat,
świadectwo ukończenia szkolenia to nie to samo co uprawnienia, które mogą być rozumiane
także jako uprawnienia budowlane.
Przy tak skonstruowanych postanowieniach
, niespójnych i niejednoznacznych, brak jest
pewności, czego tak naprawdę Zamawiający wymagał. Zasadą jest, że wszelkie niejasności
w treści dokumentów sporządzonych przez zamawiającego należy tłumaczyć na korzyść
wykonawców, zaś ewentualne błędy popełnione w toku postępowania przez zamawiającego
nie mogą wpływać negatywnie na sytuację wykonawców, biorących udział w postępowaniu.
Biorąc powyższe pod rozwagę, skoro w specyfikacji nie znalazły się precyzyjne
i jednoznaczne
postanowienia o obowiązku złożenia, na żądanie Zamawiającego,
podmiotowych środków dowodowych w postaci certyfikatu, świadectwa ukończenia
szkole
nia, uprawnień to brak jest podstawy prawnej i faktycznej do żądania tych
dokumentów od Uczestnika postępowania.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 7 ust. 2 pkt 1), ust.3 w zw. z
§ 5 pkt 1 lit. a) i pkt 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
W przedmiotowej sprawie, Izba częściowo uwzględniła i częściowo oddaliła
odwołanie. Spośród czterech zarzutów dwa okazały się zasadne, a dwa – niezasadne.
Odpowiedzialność za wynik postępowania ponosił zatem Odwołujący w części 1/2 i
Zamawiający w części 1/2. Na koszty postępowania składał się wpis od odwołania
uiszczony przez Odwołującego w kwocie 20 000 PLN oraz wynagrodzenie pełnomocnika
Odwołującego oraz Zamawiającego w kwocie po 3 600 PLN.
Izba zniosła wzajemnie między Stronami koszty poniesione tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika.
Wobec powyższego Izba zasądziła od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę
PLN, stanowiącą różnicę pomiędzy kosztami poniesionymi dotychczas przez
Odwołującego, a kosztami postępowania, za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca:
…………………………………
…………………………………
…………………………………