Sygn. akt: KIO 498/24
WYROK
Warszawa, dnia 6 marca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aleksandra Kot
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 15 lutego 2024 r. przez wykonawc
ę Strabag sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie
w
postępowaniu prowadzonym przez Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
z
siedzibą w Poznaniu
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża wykonawcę Strabag sp. z o.o. z siedzibą
w Pruszkowie i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20
00,00 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 00/100) uiszczoną przez
o
dwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………………………
KIO 498/24
Uzasadnienie
Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu z siedzibą w Poznaniu (dalej:
„Zamawiający” lub „WZDW”) prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm., dalej: „ustawa Pzp”)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
pod nazwą: „Budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 305 na odcinku od ul.
Kolejowej do ul. Celnej w Nowym Tomyślu” (Numer referencyjny postępowania: CPV:
2, dalej: „Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 5 lutego 2024 r. pod numerem 25/2024 00075355-2024.
15 lutego 2024 r. wykonawca
Strabag sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie (dalej:
„Odwołujący” lub „Strabag”) wniósł odwołanie od niezgodnej z przepisami ustawy Pzp
czynności Zamawiającego podjętej w Postępowaniu, polegającej na ustaleniu niezgodnych
z
obowiązującymi przepisami ustawy Pzp oraz przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.
Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610
ze zm., dalej: „k.c.”) Projektowanych
P
ostanowień Umowy (dalej: „PPU”) jako części Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej:
„SWZ”).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
1) Naruszenie art. 353
k.c., art. 58 k.c., art. 5 k.c. w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp, art.
134 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp, art. 439 ust. 1, 2 ustawy Pzp,
w związku z art. 16
ustawy
Pzp poprzez ustalenie w § 8 PPU:
a)
poziomu inflacji, która uzasadnia waloryzację wynagrodzenia na zbyt wysokim
poziomie tj. 10% (poziom wskaźnika cen obiektów drogowych – droga miejska
wojewódzka klasa G opublikowany przez Prezesa GUS na stronie internetowej
Urzędu) co przy jednoczesnym określeniu dodatkowych nadmiernych
i
nieuzasadnionych warunków waloryzacji,
b)
tj. czasokresu, w którym waloryzacja może być dokonana, jednokrotności
waloryzacji, jak też sposobu określenia wskaźnika waloryzacji spowoduje brak
możliwości wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego
wykonawcy,
(bądź nieuzasadnionego przerzucenia na wykonawcę przeważającej
części ryzyka inflacyjnego), w przypadku wzrostu kosztów realizacji zadania, co
w
konsekwencji oznacza określenie przez Zamawiającego w PPU pozornej
klauzuli waloryzacyjnej.
2) Naruszenie art. 353
k.c., art. 58 k.c., art. 5 k.c., art. 647 k.c. w zw. z art. 8 ust. 1
ustawy Pzp, art. 134 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp, art. 439 ust. 1, 2 ustawy Pzp, art. 99
ust. 1 ustawy
Pzp, art. 433 pkt 3 ustawy Pzp poprzez wprowadzenie w § 8 ust. 7 PPU
warunku waloryzacji, zgodnie z którym waloryzacji podlegać będzie wyłącznie
wynagrodzenie za roboty zrealizowane w terminie umownym, co oznacza brak
możliwości wnioskowania o waloryzację wynagrodzenia za roboty wykonane po
terminie również z przyczyn niezależnych od wykonawcy, co stanowi bezpodstawne
przerzucenie na w
ykonawcę robót ryzyka wzrostu cen w przypadku przedłużenia
terminu wykonania przedmiotu umowy, z przyczyn za które wykonawca nie ponosi
odpowiedzialności, jak też w sytuacji w której przedłużenie terminu realizacji nastąpiło
z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu zmianę § 8 PPU w taki sposób, aby warunki waloryzacji wynagrodzenia
faktycznie odzwierciedlały cel umownej klauzuli waloryzacyjnej tj. przywrócenie
ekwiwalentności świadczeń, oraz nie prowadziły do bezpodstawnego przerzucenia ryzyka
inflacji na w
ykonawcę w sytuacji przedłużenia realizacji przedmiotu umowy z przyczyn
niezależnych od wykonawcy/stron.
Odwołujący zaproponował modyfikację §8 PPU poprzez nadanie mu przykładowo
następującego brzmienia (pisownia oryginalna):
„§ 8
Wynagrodzenie umowne może podlegać waloryzacji nie wcześniej niż po upływie
miesięcy od dnia zawarcia Umowy i dokonaniu odbioru częściowego, o którym mowa
w
§ 20 ust. 3 Umowy.
2. Wynagrodzenie umowne
może podlegać będzie wielokrotnej waloryzacji na
zasadach określonych w niniejszym paragrafie. jednokrotnie.
Waloryzacja będzie się odbywać w oparciu o wskaźnik wzrostu lub spadku cen
(Ww), o którym mowa w ust. 5.
W przypadku zmiany wskaźnika wzrostu lub spadku cen (Ww), o którym mowa
w ust. 5, o minimum 10%, 3%
Strony Umowy uprawnione są do dokonania zmiany
wynagrodzenia umownego, o którym mowa w § 6 ust. 1. W przypadku wzrostu cen,
Wykonawca jest uprawniony do złożenia Zamawiającemu wniosku o waloryzację
wynagrodzenia umownego. We wniosku należy wykazać, wysokość współczynnika
waloryzacyjnego (Pw)
że zaistniała zmiana cen ma wpływ na koszt wykonania zamówienia.
Wniosek/wnioski
należy
składać
uwzględniając
odpowiedni
współczynnik
waloryzacyjny za okres obejmujący zakres odbioru częściowego robót i złożyć
najpóźniej do dnia zakończenia robót, o którym mowa w § 5 ust. 1 Umowy. W przypadku
spadku cen Zamawiający jest uprawniony do złożenia Wykonawcy pisemnej informacji o
zmianie wynagrodzenia umownego, o którym mowa w § 6 ust. 1 Umowy.
Zmiana (podwyższenie lub obniżenie) wynagrodzenia umownego wynikająca
z
waloryzacji, będzie pokrywana przez Strony Umowy po połowie, zgodnie z poniższym
wzorem.
Wynagrodzenie umowne podlegać będzie waloryzacji o Współczynnik waloryzacyjny
(Pw) wyliczony według wzoru:
Pw = 0,5 + 0,5 * Ww/100%
gdzie:
Pw -
współczynnik waloryzacyjny obliczany na podstawie wzoru powyżej do
zastosowania do wszystkich kwot,
Ww -
wyrażony w procentach wskaźnik wzrostu lub spadku cen obiektów drogowych
– droga miejska wojewódzka (klasa G), opublikowany przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego, na stronie internetowej jego Urzędu („Ceny robót budowlano- montażowych
i
obiektów budowlanych”), wyliczony na podstawie ostatniego opublikowanego na dzień
złożenia wniosku o waloryzację, w stosunku do ostatniego opublikowanego na dzień
składania ofert.
Waloryzacja dotyczyć będzie jedynie wynagrodzenia za roboty objęte odbiorem
częściowym i/lub końcowym. Waloryzacja nie będzie obejmować wynagrodzenia za
roboty wykonane i
które nie zostały wcześniej odebrane odbiorami częściowymi w okresie,
gdy Strony nie były uprawnione do waloryzacji zgodnie z Umową lub które zostało
zwaloryzowane na podstawie wcześniejszego wniosku. Łączna wartość pozycji
z
Kosztorysu Ofertowego objętych wnioskiem o waloryzację/informacją o zmianie
wynagrodzenia, o której mowa w ust. 4, zostanie przemnożona przez współczynnik
waloryzacyjny (Pw) wyliczony zgodnie z ust. 5.
7. Waloryzacji nie podlega wynagrodzenie za roboty dodatkowe oraz roboty
zamienne, o których mowa w § 2 Umowy, chyba że ww. roboty są wykonywane w okresie
dłuższym niż 12 6 miesięcy od dnia zawarcia Umowy, oraz odpowiadają opisowi pozycji w
Kosztorysie ofertowym. Łączna wartość pozycji ujętych w protokole konieczności, a objętych
wnioskiem o
waloryzację zostanie przemnożona przez współczynnik waloryzacyjny (Pw)
wyliczony zgodnie z ust. 5.
Łączna wartość wzrostu lub spadku wynagrodzenia umownego Wykonawcy
wynikająca z waloryzacji nie przekroczy (+/-) 15% wartości pierwotnego wynagrodzenia
umownego, o którym mowa w § 6 ust. 1 Umowy.
Postanowień umownych w zakresie waloryzacji nie stosuje się od chwili
osiągnięcia limitu, o którym mowa w ust. 8.
Waloryzacji będzie podlegać jedynie wynagrodzenie umowne za roboty
zrealizowane w terminie wskazanym w § 5 ust. 1 Umowy,
ewentualnie
Waloryzacji nie będzie podlegać wynagrodzenie umowne za roboty
zrealizowane po terminie wskazanym w § 5 ust. 1 Umowy, w sytuacji, w której do
przekroczenia terminu realizacji doszło z przyczyn zawinionych przez Wykonawcę.
Ewentualna zmiana wysokości wynagrodzenia umownego będzie poprzedzona
badaniem dokumentów przedstawionych przez Wykonawcę i będzie następowała w oparciu
o aneks do Umowy, podpisany przez Strony Umowy.
W przypadku likwidacji wskaźnika, o którym mowa w ust. 5 lub zmiany podmiotu,
który urzędowo go ustala, mechanizm, o którym mowa w ust. 5 stosuje się odpowiednio do
wskaźnika i podmiotu, który zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa zastąpi
dotychczasowy wskaźnik lub podmiot.
Wykonawca, którego wynagrodzenie zostało zmienione zgodnie z ust. 1 i nast.,
zobowiązany jest do zmiany wynagrodzenia przysługującego Podwykonawcy, z którym
zawarł umowę, której przedmiotem są roboty budowlane, dostawy lub usługi oraz gdy
umowa ta została zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy, w zakresie odpowiadającym
zmianom cen materiałów lub kosztów, dotyczących zobowiązania Podwykonawcy.
Zamawiający dokona zapłaty zwaloryzowanego wynagrodzenia na warunkach
i
zasadach określonych w § 10 ust. 13 Umowy.’’
Uzasadniając zarzuty odwołania tytułem uwag ogólnych Strabag wskazał, że
p
rzesłanki waloryzacji umownej uregulowane w art. 439 ustawy Pzp stanowią prawne
narzędzie dostosowania stosunku prawnego w celu przywrócenia stanu równowagi
ekonomicznej między stronami umowy o zamówienie publiczne, zachwianego przez
określone zdarzenia mogące zaistnieć w trakcie jego wykonywania. Odwołujący podkreślił,
że trwający proces realizacji zamówienia publicznego, niejednokrotnie skomplikowany z
uwagi na uwarunkowania techniczne i prawne, rodzi ryzyko, że rynkowe czynniki zewnętrzne
będą istotnie oddziaływały na treść, wysokość i ostatecznie ekwiwalentność świadczeń
uzgodnionych przez strony i spełnianych na podstawie umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Klauzula waloryzacyjna w swoim założeniu ma takie negatywne dla stron
umowy oddziaływania zminimalizować, co w istocie jest w interesie obu stron umowy.
Strabag zaznaczył, że zadaniem waloryzacji umownej jest zatem urealnienie wynagrodzenia
wykonawcy w przypadku zmian ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją
kontraktu publicznego. Warto również podkreślić, iż ten mechanizm urealnienia
wynagrodzenia wykonawcy w zależności od okoliczności (wzrostu lub spadku cen lub
kosztów) dotyczy zarówno podwyższenia, jak i obniżenia wynagrodzenia. Zapewnia tym
samym równość stron czy prawidłowy rozkład ryzyk kontraktowych. W ocenie Odwołującego
WZDW
wprowadził do §8 PPU postanowienia, które pozornie spełniają wymagania zawarte
w art. 439 ustawy Pzp.
Strabag podniósł, że przedmiotowe postanowienia umowy nie mogą
zostać uznane za realizujące cel i ideę wynikającą z normy prawa określonej w art. 439
ustawy
Pzp. Podkreślić bowiem należy, że istotą wprowadzenia przedmiotowego przepisu
było zobowiązanie zamawiających do wprowadzenia realnej waloryzacji wynagrodzeń
wykonawców. Odwołujący wskazał, że tymczasem Zamawiający przyjął następujące
założenia dla waloryzacji:
a)
Pierwsza waloryzacja będzie miała miejsce dopiero po 12 miesiącach obowiązywania
umowy
– biorąc pod uwagę okres, jaki upłynie pomiędzy złożeniem ofert, a
zawarciem umowy
– wykonawca może złożyć wniosek o waloryzację dopiero po 15
miesiącach od dnia złożenia oferty, co przy jednoczesnym zakazie waloryzacji
„wstecz” (tj. w zakresie robót wykonanych i odebranych przed złożeniem wniosku)
oraz jednokrotności waloryzacji oznacza, że bardzo znacząca część wynagrodzenia
w
ykonawcy nie będzie w ogóle podlegać waloryzacji. W ocenie Strabag uzasadnione
jest w tym przypadku określenie krótszego terminu, w którym możliwe jest złożenie
pierwszego wniosku waloryzacyjnego
– tj. 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Zdaniem Odwołującego analogiczne warunki powinny dotyczyć sytuacji zlecania
robót dodatkowych/zamiennych. Ponadto Strabag podkreślił, że ustawodawca w art.
439 ust. 1 ustawy P
zp określił obowiązek zawarcia przez Zamawiającego w umowie
zapisów o waloryzacji, gdy umowa zawarta jest na okres dłuższy niż 6 miesięcy, z
czego
– w ocenie Odwołującego – można wprost wnioskować, że roboty
wykonywane po upływie 6 miesięcy od zawarcia umowy powinny podlegać
waloryzacji, a zapisy uniemożliwiające dokonania waloryzacji robót wykonywanych
przez pierwsze 12 miesięcy umowy uznać należy za niezgodne z ustawą Pzp.
Ponadto Strabag zaznaczył, że określenie możliwości waloryzacji wynagrodzenia
w
ykonawcy dopiero po 12 miesiącach obowiązywania umowy, stoi w jawnej
sprzeczności z § 8 ust. 13 PPU, zgodnie z którym w przypadku dokonania
waloryzacji,
w
ykonawca zobowiązany będzie do zmiany wynagrodzenia
przysługującego podwykonawcy, z którym zawarł umowę, której przedmiotem są
roboty budowlane, dostawy lub usługi oraz, gdy umowa ta została zawarta na okres
dłuższy niż 6 miesięcy, w zakresie odpowiadającym zmianom cen materiałów lub
kosztów, dotyczących zobowiązania Podwykonawcy. Tym samym WZDW stawia
w
ykonawcy warunki waloryzacji wynagrodzenia podwykonawcy na wyższym pułapie
niż te obowiązujące Zamawiającego.
b)
Ograniczenie możliwości waloryzacji do jednokrotnego razu w trakcie trwania całej
umowy.
Strabag wskazał, że biorąc pod uwagę art. 439 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli
Zamawiający nie zawiera w PPU zapisów umożliwiających waloryzację
wynagrodzenia za roboty realizowane po upływie 6 miesięcy od podpisania umowy,
działa niezgodnie z ustawą Pzp. Odwołujący zaznaczył, że wszystkie roboty
wykonane w ciągu pierwszych 6 miesięcy od podpisania umowy leżą w zakresie
ryzyka inflacyjnego w 100% po stronie wykonawcy. Natomiast,
aby uczynić zadość
zapisom art. 439 ustawy Pzp, a tym bardziej w przypadku dystrybucji wzrostu cen po
połowie między strony umowy (co WZDW zawarł we wzorze na współczynnik
waloryzacyjny), wszystkie roboty wykonywane po 6 miesiącach od podpisania umowy
powinny podlegać waloryzacji według współczynnika aktualnego na dany miesiąc.
c)
Zasadę, że warunkiem waloryzacji jest co najmniej 10% wskaźnik waloryzacji –
skutkiem tego inflację niższą niż 10% każdy wykonawca doliczy do ceny oferty.
Strabag wskazał, że w przypadku, gdyby inflacja była niższa niż 10%, WZDW
poniesie koszt, którego mógłby nie ponieść w przypadku braku tego ograniczenia. Co
więcej biorąc pod uwagę dane archiwalne GUS, osiągnięcie przez wykonawcę
wskaźnika waloryzacyjnego wymaganego przez Zamawiającego – w ocenie
Odwołującego – jest nierealne. Strabag przedstawił publikowane dane dotyczące
wskaźnika wzrostu Ww za poszczególne miesiące od ostatniego publikowanego z
danymi za listopad 2023 r. i
wcześniejsze w okresie ostatniego roku od listopada
2022 r. do listopada 2023 r.
Odwołujący podkreślił, że z danych tych wynika
jednoznacznie, że wskaźnik wzrostu cen za rok sukcesywnie spada i w listopadzie
2023 r. wynosił on 108,1% gdzie w analogicznym miesiącu w roku 2022 wynosił
116,1%. Zdaniem Strabag, m
ając powyższe na uwadze, wzrost cen na poziomie
10%, przy obecnym poziomie zmiany cen, na podstawie danych publikowanych przez
GUS w zakresie wskaźnika Ww dla drogi wojewódzkiej miejskiej klasy G, może nie
być osiągnięty w ogóle w terminie umownym. Odwołujący podniósł, że nawet jeżeli
zostanie on osiągnięty to należy się liczyć, że będzie to pod koniec trwania budowy i
może dotyczyć 10% wynagrodzenia do rozliczenia w ramach faktury końcowej. Przy
założeniu, że wzrost będzie uwzględniał podział ryzyk po połowie należy uznać, że
waloryzacja jest pozorna. Prowadzi to do wniosku, że poziom wzrostu cen
w
ykonawcy będą musieli w zasadzie w całości uwzględnić w swojej ofercie a
Zamawiający tak kształtując zapisy umowne nie ponosi z tego tytułu ryzyka. Wobec
powyższego w ocenie Odwołującego zapisy umowne powinny zapewniać możliwość
waloryzacji po 6 miesiącach od zawarcia umowy i po wzroście wskaźnika minimum
3% od terminu złożenia oferty.
d)
Wskazania, że waloryzacji podlegać będzie wyłącznie wynagrodzenie za roboty
wykonane w terminie umownym, bez różnicowania sytuacji z jakich przyczyn dojdzie
do opóźnień w wykonaniu przedmiotu umowy. Strabag podkreślił, że tym samym
w
ykonawca, według obecnie brzmiącej treści klauzuli waloryzacyjnej będzie ponosił
100% ryzyka wzrostu kosztów realizacji odnośnie robót wykonywanych po
przekroczeniu terminu wykonania przedmiotu umowy, również w sytuacji, w której
przekroczenie terminu realizacji nastąpiło z przyczyn całkowicie niezależnych od
wykonawcy, co stanowi
rażące naruszenie zasady swobody umów i równowagi stron
u
mowy. Co więcej – jak zaznaczył Odwołujący – tego rodzaju postanowienie oznacza
poniesienie przez w
ykonawcę całkowitego ryzyka wzrostu cen we wskazanym
czasokresie nie tylko w sytuacjach przez siebie niezawinionych, ale również
w
sytuacjach całkowicie zawinionych przez WZDW, czyli np. również w sytuacji,
w
której Zamawiający nie wywiąże się z obowiązku z dostarczenia prawidłowej
dokumentacji projektowej (art. 647 k.c.) czy w sposób nieprawidłowy dokona opisu
przedmiotu zamówienia (art. 99 ustawy Pzp). Tym samym – zdaniem Strabag – jeżeli
nawet Zamawiający uważa, że kwestia opóźnień w realizacji powinna stanowić
element klauzuli waloryzacyjnej to powinien kwestię tą ustalić z poszanowaniem
przepisów prawa, a tym samym wyłączyć możliwość waloryzacji wynagrodzenia
w
ykonawcy tylko w sytuacji, w której po stronie wykonawcy wystąpiła zwłoka
w wykonaniu przedmiotu umowy.
Biorąc pod uwagę powyższe – w ocenie Odwołującego – żeby realizacja umowy
miała sens ekonomiczny, wykonawca musi uwzględnić w pierwotnej cenie oferty wyżej
wymienione ryzyka,
co czyni waloryzację umowną całkowicie pozorną. Strabag podniósł, że
w oparciu o
klauzulę waloryzacyjną w obecnym brzmieniu wykonawca nie otrzyma
wynagrodzenia w
wysokości, która odpowiadałaby zasadzie ekwiwalentności świadczeń.
Każdy racjonalnie działający wykonawca będzie miał świadomość powyższego – a zatem i
tak będzie zmuszony uwzględnić w cenie oferty ryzyko wzrostu cen. Odwołujący wskazał, że
Zamawiający – poprzez takie a nie inne ukształtowanie klauzuli waloryzacyjnej – działa de
facto na swoją szkodę: otrzyma oferty z cenami znacznie wyższymi niż w przypadku, gdyby
klauzula waloryzacyjna uczciwie uwzględniała zmiany kosztów realizacji zamówienia.
Reasumując, Strabag podkreślił, że zgodnie z art. 353
k.c.
strony zawierające
umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie
sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia
społecznego. Tymczasem – zdaniem Odwołującego – klauzula waloryzacyjna w obecnym
brzmieniu narusza zarówno zasady współżycia społecznego, jak i sprzeciwia się właściwości
stosunku prawnego.
W złożonej pismem z dnia 28 lutego 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i
uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy,
a także przedłożone dowody, ustaliła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi przepis art. 528 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia,
kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego
przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, co uprawniało go do
złożenia odwołania.
Izba ustaliła, że w terminie określonym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp, żaden
wykonawca nie zgłosił swojego przystąpienia do toczącego się postępowania
odwoławczego.
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp) z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności postępowania (art. 534 ust. 1
ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała na uwadze treść akt
postępowania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w
sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą).
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
Poniżej Izba zacytuje wybrane postawienia PPU, kwestionowane przez
Odwołującego, a także postanowienia, na które skład orzekający powołuje się w dalszej
części uzasadnienia niniejszego wyroku, w brzmieniu obowiązującym na dzień orzekania.
Zgodnie z § 1 ust. 1 PPU „Zamawiający powierza a Wykonawca przyjmuje do
wykonania Budowa nowego przebiegu drogi
wojewódzkiej nr 305 na odcinku od ul.
Kolejowej do ul. Celnej w Nowym Tomyślu w zakresie szczegółowo określonym w
Specyfikacji Warunków Zamówienia obejmującej: dokumentację projektową, Specyfikacje
Techniczne D-M.-
00.00.00 (ST Wymagania Ogólne), Specyfikacje Techniczne (ST) oraz
Ofercie Wykonawcy
– zwanym dalej Przedmiotem Umowy”.
W myśl postanowień § 5 ust. 1-2 PPU:
„1. Termin zakończenia robót: 630 dni od dnia zawarcia Umowy, tj. do dnia ___________
Termin ostatecznego odbioru robót: 690 dni od dnia zawarcia Umowy, tj. do dnia
___________”.
Stosownie do brzmienia § 8 PPU:
„1. Wynagrodzenie umowne może podlegać waloryzacji nie wcześniej niż po upływie 12
miesięcy od dnia zawarcia Umowy i dokonaniu odbioru częściowego, o którym mowa w § 20
ust. 3 Umowy.
2. Wynagrodzenie umowne może podlegać waloryzacji jednokrotnie.
3. Waloryzacja będzie się odbywać w oparciu o wskaźnik wzrostu lub spadku cen (Ww),
o
którym mowa w ust. 5.
4. W przypadku
zmiany wskaźnika wzrostu lub spadku cen (Ww), o którym mowa w ust. 5,
o minimum 10%,
Strony Umowy uprawnione są do dokonania zmiany wynagrodzenia
umownego, o którym mowa w § 6 ust. 1. W przypadku wzrostu cen, Wykonawca jest
uprawniony do złożenia Zamawiającemu wniosku o waloryzację wynagrodzenia umownego.
We wniosku należy wykazać, że zaistniała zmiana cen ma wpływ na koszt wykonania
zamówienia. Wniosek należy złożyć do dnia zakończenia robót, o którym mowa w § 5 ust. 1
Umowy. W przypadku spadku cen Zamawiający jest uprawniony do złożenia Wykonawcy
pisemnej informacji o zmianie wynagrodzenia umownego, o którym mowa w § 6 ust. 1
Umowy.
5. Zmiana (podwyższenie lub obniżenie) wynagrodzenia umownego wynikająca z
waloryzacji, będzie pokrywana przez Strony Umowy po połowie, zgodnie z poniższym
wzorem.
Wynagrodzenie umowne podlegać będzie waloryzacji o Współczynnik waloryzacyjny (Pw)
wyliczony
według wzoru:
Pw = 0,5 + 0,5 * Ww / 100%
gdzie:
Pw
– współczynnik waloryzacyjny obliczany na podstawie wzoru powyżej do zastosowania
do wszystkich kwot,
Ww
– wyrażony w procentach wskaźnik wzrostu lub spadku cen obiektów drogowych –
droga miejska
wojewódzka (klasa G), opublikowany przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego, na stronie
internetowej jego Urzędu („Ceny robót budowlano-montażowych
i
obiektów budowlanych”), wyliczony na podstawie ostatniego opublikowanego na dzień
złożenia wniosku o waloryzację, w stosunku do ostatniego opublikowanego na dzień
składania ofert.
6. Waloryzacja dotyczyć będzie jedynie wynagrodzenia za roboty, które nie zostały wcześniej
odebrane
odbiorami częściowymi. Łączna wartość pozycji z Kosztorysu Ofertowego objętych
wnioskiem
o waloryzację/informacją o zmianie wynagrodzenia, o której mowa w ust. 4,
zostanie przemnożona przez współczynnik waloryzacyjny (Pw) wyliczony zgodnie z ust. 5.
7. Waloryzacji nie podlega wynagrodzenie za roboty dodatkowe oraz roboty zamienne,
o
których mowa w § 2 Umowy, chyba że ww. roboty są wykonywane w okresie dłuższym niż
12 miesięcy od dnia zatwierdzenia przez Zamawiającego protokołu konieczności, o którym
mowa w § 2 Umowy, oraz odpowiadają opisowi pozycji w Kosztorysie ofertowym. Łączna
wartość pozycji ujętych w protokole konieczności, a objętych wnioskiem o waloryzację
zostanie przemnożona przez współczynnik waloryzacyjny (Pw) wyliczony zgodnie z ust. 5.
8. Łączna wartość wzrostu lub spadku wynagrodzenia umownego Wykonawcy wynikająca
z waloryzacji nie przekroczy (+/-
) 15% wartości pierwotnego wynagrodzenia umownego,
o
którym mowa w § 6 ust. 1 Umowy.
9. Postanowień umownych w zakresie waloryzacji nie stosuje się od chwili osiągnięcia limitu,
o którym mowa w ust. 8.
10. Waloryzacji będzie podlegać jedynie wynagrodzenie umowne za roboty zrealizowane
w terminie
wskazanym w § 5 ust. 1 Umowy.
11. Ewentualna zmiana wysokości wynagrodzenia umownego będzie poprzedzona
badaniem dokumentów przedstawionych przez Wykonawcę i będzie następowała w oparciu
o aneks do Umowy, podpisany przez Strony Umowy.
12. W przypadku likwidacji wskaźnika, o którym mowa w ust. 5 lub zmiany podmiotu, który
urzędowo go ustala, mechanizm, o którym mowa w ust. 5 stosuje się odpowiednio do
wskaźnika i podmiotu, który zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa zastąpi
dotychczasowy wskaźnik lub podmiot.
13. Wykonawca, którego wynagrodzenie zostało zmienione zgodnie z ust. 1 i nast.,
zobowiązany jest do zmiany wynagrodzenia przysługującego Podwykonawcy, z którym
zawarł umowę, której przedmiotem są roboty budowlane, dostawy lub usługi oraz, gdy
umowa ta została zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy, w zakresie odpowiadającym
zmianom cen materiałów lub kosztów, dotyczących zobowiązania Podwykonawcy.
14. Zamawiający dokona zapłaty zwaloryzowanego wynagrodzenia na warunkach i
zasadach określonych w § 10 ust. 13 Umowy”.
Zgodnie z § 11 ust. 1-3 PPU:
„1. Dopuszcza się możliwość udzielania zaliczek transzami na roboty budowlane na pisemny
wniosek
Wykonawcy. Zaliczki mogą być udzielane wyłącznie na roboty objęte odbiorami
częściowymi.
2. Pierwsza zaliczka może zostać udzielona po dokonaniu odbioru częściowego, o wartości
wynagrodzenie umownego brutto, o którym mowa w § 6 ust. 1 Umowy.
3. Jednorazowa transza zaliczki może być udzielona do wysokości 20% wartości brutto
wynagrodzenia, o której mowa w § 6 ust.1 Umowy”.
W myśl postanowienia § 24 ust. 3 PPU:
„Zmiana postanowień Umowy w stosunku do treści oferty Wykonawcy jest możliwa poprzez
przedłużenie terminów o których mowa w § 5 ust. 1 i 2 Umowy, w przypadku:
1) wystąpienia niemożliwych do przewidzenia niekorzystnych warunków atmosferycznych,
potwierdzonych wpisem do dziennika budowy przez Inspektora Nadzoru, uniemożliwiających
prawidłowe wykonanie robót - pod warunkiem wykazania wpływu zaistnienia takich
warunków na przyjęty harmonogram realizacji robót;
konieczności realizacji robót dodatkowych, robót zamiennych, która udokumentowana
będzie zatwierdzonym protokołem konieczności, o czas niezbędny do realizacji tych robót;
3) w sytuacji konieczności wykonania robót niezbędnych do wykonania Przedmiotu Umowy
ze względu na zasady wiedzy technicznej, które wstrzymują lub opóźniają realizację
przedmiotu umowy;
4) wystąpienia niebezpieczeństwa kolizji z planowanymi lub równolegle prowadzonymi przez
inne
podmioty inwestycjami w zakresie niezbędnym do uniknięcia lub usunięcia tych kolizji;
5) konieczności wprowadzenia zmian do dokumentacji projektowej;
6) działań osób trzecich uniemożliwiających wykonanie prac, które to działania nie są
konsekwencją winy którejkolwiek ze stron;
7) wystąpienia opóźnień w dokonywaniu określonych czynności lub ich zaniechania przez
właściwe instytucje, które nie są następstwem okoliczności, za które wykonawca ponosi
odpowiedzialność;
8) wystąpienia opóźnień w wydawaniu decyzji, zezwoleń, uzgodnień, itp. jeżeli opóźnienie
przekroczy
okres przewidziany w przepisach prawa, w którym ww. decyzje powinny zostać
wydane oraz nie są następstwem okoliczności, za które wykonawca ponosi
odpowiedzialność;
9) odmowy wydania przez właściwe instytucje decyzji, zezwoleń, uzgodnień itp. z przyczyn
niezawinionych przez wykonawcę;
10) niemożności wykonywania robót z powodu braku dostępności do miejsc niezbędnych do
ich
wykonania z przyczyn niezawinionych przez Wykonawcę;
11) niemożności wykonywania robót, gdy uprawnione instytucje nie dopuszczą do
wykonywania robót lub nakazują wstrzymanie robót z przyczyn niezawinionych przez
Wykonawcę;
12) wystąpienia innych opóźnień lub przestojów z przyczyn niezawinionych przez
Wykonawcę;
13) działania siły wyższej i klęsk żywiołowych uniemożliwiających wykonanie Przedmiotu
Umowy zgodnie z postanowieniami Umowy;
14) zmian technologicznych;
15) odbiegających w sposób istotny od przyjętych w dokumentacji projektowej warunków
geologicznych, geotechnicznych lub hydrologicznych, rozpoznania terenu w zakresie
znalezisk
archeologicznych, występowania niewybuchów lub niewypałów, napotkania nie
zinwentaryzowanych lub błędnie zinwentaryzowanych sieci, instalacji lub innych obiektów
budowlanych, które mogą skutkować w świetle dotychczasowych założeń niewykonaniem
lub
nienależytym wykonaniem przedmiotu umowy”.
Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
Tytułem wstępu należy wskazać, że zgodnie z art. 16 ustawy Pzp zamawiający
przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców,
przejrzysty i proporcjonalny.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy Pzp „Do czynności podejmowanych przez
zamawiającego, wykonawców oraz uczestników konkursu w postępowaniu o udzielenie
zamówienia i konkursie oraz do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się
przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360, 2337
i 2339 oraz z
2023 r. poz. 326), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej”.
W myśl art. 99 ust. 1 ustawy Pzp „Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty”.
Zgodnie z art. 134 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp „SWZ zawiera co najmniej: (…); 20)
projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego, które zostaną
wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia publicznego”.
Art. 433 pkt 3 ustawy Pzp stanowi, że projektowane postanowienia umowy nie mogą
przewidywać odpowiedzialności wykonawcy za okoliczności, za które wyłączną
odpowiedzialność ponosi zamawiający.
Stosownie do art. 439 ust. 1-2 i ust. 5 ustawy Pzp:
„1. Umowa, której przedmiotem są roboty budowlane, dostawy lub usługi, zawarta na okres
dłuższy niż 6 miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian
wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku zmiany ceny materiałów lub
kosztów związanych z realizacją zamówienia.
2. W umowie określa się:
1) poziom zmiany ceny materiałów lub kosztów, o których mowa w ust. 1, uprawniający
strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia oraz początkowy termin ustalenia zmiany
wynagrodzenia;
2) sposób ustalania zmiany wynagrodzenia:
a) z użyciem odesłania do wskaźnika zmiany ceny materiałów lub kosztów, w szczególności
wskaźnika ogłaszanego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego lub
b) przez wskazanie innej podstawy, w szczególności wykazu rodzajów materiałów lub
kosztów, w przypadku których zmiana ceny uprawnia strony umowy do żądania zmiany
wynagrodzenia;
3) sposób określenia wpływu zmiany ceny materiałów lub kosztów na koszt wykonania
zamówienia oraz określenie okresów, w których może następować zmiana wynagrodzenia
wykonawcy;
4) maksymalną wartość zmiany wynagrodzenia, jaką dopuszcza zamawiający w efekcie
zastosowania postanowień o zasadach wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia.
(…)
Wykonawca, którego wynagrodzenie zostało zmienione zgodnie z ust. 1-3, zobowiązany
jest do zmiany wynagrodzenia przysługującego podwykonawcy, z którym zawarł umowę,
w
zakresie odpowiadającym zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących
zobowiązania podwykonawcy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) przedmiotem umowy są roboty budowlane, dostawy lub usługi;
2) okres obowiązywania umowy przekracza 6 miesięcy”.
Zgodnie z a
rt. 5 k.c. „Nie można czynić ze swego prawa użytku, który by był
sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami
współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za
wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony”.
Art. 58 k.c. stanowi:
„§ 1. Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest
nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na
miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.
§ 2. Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego.
§ 3. Jeżeli nieważnością jest dotknięta tylko część czynności prawnej, czynność pozostaje
w
mocy co do pozostałych części, chyba że z okoliczności wynika, iż bez postanowień
dotkniętych nieważnością czynność nie zostałaby dokonana”.
Stosownie do art. 353
k.c. „Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek
prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości
(naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego”.
W myśl art. 647 k.c. „Przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się
do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z
zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez
właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do
przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty
umówionego wynagrodzenia”.
W ocenie Izby w okolicznościach przedmiotowej sprawy zasadnym jest
przedstawienie uwag natury ogólnej, odnoszących się do wymogów formalnych odwołania
określonych przepisami ustawy Pzp.
S
tosownie do treści art. 516 ust. 1 pkt 7-10 ustawy Pzp „Odwołanie zawiera: (…); 7)
wskazanie
czynności lub zaniechania czynności zamawiającego, której zarzuca się
niezgodność z przepisami ustawy, lub wskazanie zaniechania przeprowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia lub zorganizowania konkursu na podstawie ustawy;
zwięzłe przedstawienie zarzutów; 9) żądanie co do sposobu rozstrzygnięcia odwołania;
10) wskazanie
okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających wniesienie odwołania
oraz dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności; (...)”.
Tym samym należy podkreślić, że właśnie określone w wyżej wymienionym przepisie
wymogi konstrukcyjne odwołania przesądzają, że treść zarzutu nie jest ograniczona
wyłącznie do twierdzeń zawartych we wstępnej części odwołania (petitum), a dotyczy
również okoliczności faktycznych i prawnych zawartych w sformułowanej przez
o
dwołującego argumentacji. Odwołanie powinno wyrażać zastrzeżenia wobec dokonanych
przez zamawiającego czynności lub zaniechań, co oznacza obowiązek zaprezentowania
przez odwołującego nie tylko podstawy prawnej takich zastrzeżeń, ale przede wszystkim
argumentacji odnoszącej się do postulowanej oceny. Oznacza to zatem konieczność
odniesienia się do wszystkich elementów stanu faktycznego, jak również podjętych
czynności lub zaniechań zamawiającego w taki sposób, który pozwoli na uznanie, że
podniesione zostały konkretne zarzuty wobec tych czynności lub zaniechań przypisanych
zamawiającemu (tak: Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 3 czerwca 2020 r. o sygn.
akt: KIO 401/20, KIO 403/20).
Innymi słowy na zarzut składają się nie tylko przywołanie
podstawy prawnej, ale również wszystkich okoliczności faktycznych, z których odwołujący
wywodzi skutki prawne, dlatego też powoływanie na późniejszym etapie postępowania
odwoławczego nowych okoliczności faktycznych nie może być przez Izbę brane pod uwagę
przy rozpatrywaniu zarzutów odwołania. Izba jest bowiem związana podniesionymi w
odwołaniu zarzutami i wyznaczonymi przez nie granicami zaskarżenia. Jeżeli więc
o
dwołujący na późniejszym etapie postępowania odwoławczego podnosi okoliczności, które
nie zostały wyraźnie i wprost ujęte w treści wniesionego odwołania, to mogą one zostać
uznane za spóźnione i to również w sytuacji, gdy odwołujący próbowałby powiązać nowe
zarzuty z ogólnie opisanymi w uzasadnieniu odwołania okolicznościami faktycznymi (zob.
m.in.: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 21 kwietnia 2023 r. o sygn. akt KIO 955/23
oraz wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 13 marca 2020 r. o sygn. akt KIO 431/20). To
na wykonawcy, będącym profesjonalistą, spoczywa ciężar przedstawienia w treści odwołania
jasnych i
szczegółowych zarzutów zbudowanych z dwóch warstw, tj. prawnej i faktycznej,
które wyznaczają granice rozstrzygnięcia Izby, która zgodnie z dyspozycją przepisu art. 555
ustawy Pzp
może orzekać wyłącznie w zakresie zarzutów zawartych w odwołaniu. Stąd
niezależnie od wskazanego w odwołaniu przepisu, którego naruszenie jest zarzucane
zamawiającemu, Izba jest uprawniona do oceny prawidłowości zachowania zamawiającego
(podjętych lub zaniechanych czynności) jedynie przez pryzmat sprecyzowanych w odwołaniu
dla uzasadnienia jego wniesienia okoliczności faktycznych i prawnych. Mają one decydujące
znaczenie dla ustalenia granic kognicji Izby przy rozpoznaniu sprawy, gdyż konstytuują
zarzut podlegający rozpoznaniu (zob.: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 sierpnia
2022 r. o sygn. akt: KIO 1889/22, KIO 1891/22, KIO 1904/22).
Ponadto zaznaczenia wymaga, że zasada wynikająca z art. 555 ustawy Pzp nie
doznaje wyjątku i ma kluczowe znaczenie przy interpretacji art. 534 ust. 1 ustawy Pzp i art.
535 ustawy Pzp. Zgodnie z art. 534 ust. 1 ustawy P
zp strony i uczestnicy postępowania
odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których
wywodzą skutki prawne. Z przepisu tego wywieść należy zasadę, że ciężar dowodu
spoczywa na odwołującym, który z okoliczności sprecyzowanych w odwołaniu chce wywieść
określone skutki prawne. Z kolei art. 535 ustawy Pzp stanowi, że dowody na poparcie swoich
twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej, strony i uczestnicy postępowania
odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy. W konsekwencji o ile
dowody na mocy art. 535 ustawy P
zp odwołujący może przedstawiać aż do zamknięcia
rozprawy, o tyle okoliczności, z których chce wywodzić skutki prawne musi uprzednio
zawrzeć w odwołaniu, pod rygorem ich nieuwzględnienia z urzędu przez Izbę na mocy art.
555 ustawy P
zp. Należy rozgraniczyć bowiem okoliczności faktyczne konstytuujące zarzut,
czyli określone twierdzenia o faktach, z których wywodzone są skutki prawne, od dowodów
na ich poparcie
(tak m.in.: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 5 stycznia 2022 r. o
sygn. akt KIO 3600/21
, wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 31 stycznia 2020 r. o sygn.
akt KIO 113/20
oraz wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 12 września 2022 r. o sygn. akt
KIO 2227/22).
Z uwagi na powyższe Izba odniosła się do zarzutów podniesionych w odwołaniu
w
takim zakresie, w jakim została przedstawiona odpowiadająca im argumentacja poparta
okolicznościami faktycznymi i oceną prawną. W niniejszej sprawie nie mogły być wzięte pod
uwagę ani nowe okoliczności faktyczne, jako de facto precyzowanie zarzutów odwołania po
upływie zawitego terminu na jego wniesienie, ani zgłoszone na rozprawie dla wykazania tych
faktów dowody.
Nadto skład orzekający wskazuje, że wykonawca, który kwestionuje w ramach
środków ochrony prawnej treść postanowień SWZ, w tym umowy o udzielenie zamówienia
publicznego, powinien również w sposób precyzyjny i staranny określić swoje żądania, gdyż
ocena zarzutów podniesionych w ramach odwołania dokonywana jest z uwzględnieniem
żądań wykonawcy co do nowych postanowień SWZ. Żądania odwołania są bowiem pewną
reasumpcją podniesionych zarzutów, postulatami kierowanymi do podmiotu uprawnionego
do rozstrzygnięcia w przedmiocie odwołania, ukształtowania kwestionowanych czynności lub
zaniechań w sposób czyniący zadość interesowi odwołującego w kontekście postawionych
zarzutów. Należy podkreślić, że w sprawie, której przedmiotem jest brzmienie SWZ oraz
projektowanych
postanowień umowy nie bez znaczenia pozostaje treść żądań odwołującego
w zakresie zmiany tych dokumentów, albowiem wyznaczają one zakres dokonywanego
rozstrzygnięcia. W przypadku odwołania dotyczącego postanowień SWZ oraz treści umowy,
ocena zarzutu podnies
ionego w ramach środka ochrony prawnej dokonywana jest
z
uwzględnieniem formułowanych żądań co do jego nowej treści. Stąd tak istotne są żądania
stawiane w
konkretnym postępowaniu odwoławczym – ich czytelne przedstawienie oraz
wskazanie związku ze stawianymi zarzutami. To żądania bowiem wyznaczają zakres
dokonywanej ewentualnie modyfikacji postanowień SWZ lub postanowień umownych (por.:
wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 sierpnia 2021 r. o sygn. akt: KIO 1987/21 oraz
wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 czerwca 2020 r. o sygn. akt: KIO 401/20, KIO
Przechodząc do rozpoznawania zarzutów odwołania tytułem wstępu zasadnym jest
zauważenie, że w uzasadnieniu do projektu ustawy Pzp ustawodawca wskazał, co
następuje: „(…) Wskazane obligatoryjne elementy klauzuli waloryzacyjnej mają pomóc
zamawiającym przy konstruowaniu skutecznych i jasnych postanowień umownych.
Zamawiający wprowadzając do umowy odpowiednią klauzulę ma pozostawioną swobodę
określenia jej elementów, mając na względzie w szczególności: specyfikę zamówienia (np. w
zakresie jakie elementy materiałów i kosztów są kluczowe i w praktyce podlegają dużym
wahaniom), dostępność wiarygodnych i aktualizowanych podstaw ustalenia zmiany ceny (np.
odpowiednie wskaźniki Prezesa GUS), planowane możliwości finansowe zamawiającego co
do przewidywanych zmian wynagrodzenia
(…); (…) Mając świadomość ogromnego
zróżnicowania poszczególnych umów, z uwagi chociażby na wielkość, czy przedmiot
zamówienia, przepis ustawowy nie może być nadmiernie kazuistyczny. W ramach tego
obowiązku poszczególni zamawiający mają swobodę, oczywiście z poszanowaniem
ustawowych zasad określających relacje między stronami, w ukształtowaniu klauzuli
waloryzacyjnej uwzgl
ędniającej specyfikę danego zamówienia (…)” (zob. Uzasadnienie do
rządowego projektu ustawy – Prawo zamówień publicznych, Druk sejmowy Nr 3624, Sejm
VIII kadencji, s. 84).
Zgodnie z powyższym stanowiskiem ustawodawcy kształtuje się
orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, która w swych wyrokach stwierdza, że „ (…) celem
klauzul waloryzacyjnych jest przywrócenie stanu równowagi ekonomicznej między stronami
umowy, która została zachwiana przez określone zdarzenia mające miejsce w trakcie jej
realizacji. Jednoc
ześnie zauważyć należy, że wprowadzając obowiązek ustanowienia
klauzuli waloryzacyjnej w umowie, ustawodawca pozostawił swobodzie zamawiającemu
możliwość doprecyzowania jej elementów. Należy również zauważyć, że wykonanie
obowiązku z art. 439 PrZamPubl powinno odbywać się z uwzględnieniem charakteru danego
przedmiotu zamówienia ale również możliwości finansowych zamawiającego w sposób
nieprowadzący do wypaczeniu celu ww. przepisu (…)” (tak: wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 25 maja 2022 r. o sygn. akt KIO 1151/22; por. wyrok Krajowej Izby
O
dwoławczej z dnia 10 września 2021 r. o sygn. akt KIO 2355/21). Ponadto w wyroku z dnia
24 sierpnia 2022 r. o sygn. akt KIO 2063/22
Krajowa Izba Odwoławcza wskazała, że (…)
mechanizm waloryzacji jest rozwiązaniem szczególnym mającym na celu ograniczenie (a nie
wyłączenie) ryzyka stron związanego ze zmianą cen materiałów bezpośrednio związanych z
realizacja zamówienia. Z przepisów PrZamPubl w żaden sposób nie wynika, że strona
wnioskująca o waloryzację w szczególności Wykonawca, uzyska pełne czy też
proporcjonalne pokrycie zmian cen materiałów. Pokrycie to nastąpi w sposób limitowany,
wynikający z postanowień umowy (…)”. Z przepisu art. 439 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp nie
można wyprowadzić wniosku, iż zamawiający winien być obarczony ryzykiem związanym ze
zmianą cen materiałów lub kosztów w pełnym zakresie. Powyższemu przeczy choćby treść
art. 439 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp
, który stanowi, że w umowie o zamówienie publiczne
zamawiający obowiązany jest wskazać maksymalną wartość zmiany wynagrodzenia, jaką
dopuszcza zamawiający w efekcie zastosowania postanowień o zasadach wprowadzania
zmian wysokości wynagrodzenia (tak: Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 21 lutego
2022 r. o sygn. akt KIO 235/22).
W pierwszej kolejności Izba wskazuje, że chybiony okazał się zarzut Odwołującego,
iż w PPU umożliwiające dokonanie jednokrotnej waloryzacji po upływie 12 miesięcy od dnia
zawarcia umowy, s
toją w sprzeczności z przepisami ustawy Pzp. Należy zauważyć, że
przepisy ustawy Pzp
nie zawierają żadnych zasad czy ograniczeń w ustaleniu początkowego
terminu zmiany wynagrodzenia
, jak również w zakresie częstotliwości dokonywania
waloryzacji (zob. E.
Wiktorowska [w:] A. Gawrońska-Baran, A. Wiktorowski, P. Wójcik,
E.
Wiktorowska, Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2024, art.
439 ustawy Pzp).
Jak bowiem zauważyła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 6 maja
2022 r. o sygn. akt KIO 1048/22 przepis art. 439 ustawy Pzp
nie określa momentu, w którym
wykonawca po raz pierwszy może wystąpić z żądaniem i okresów, w których może
następować taka zmiana. Przeciwnie z art. 439 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp wynika, że to
zamawiający w umowie określa początkowy termin ustalenia zmiany wynagrodzenia i z art.
439 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
wynika, że zamawiający określa okresy, w których może
następować zmiana wynagrodzenia wykonawcy. Ustawodawca pozostawił zatem
zamawiającemu prawo do określenia tego terminu początkowego, jak i okresów, w których
będzie następować zmiana wynagrodzenia. Ponadto w doktrynie wyrażany jest pogląd,
zgodnie z którym „termin ten powinien być określany odrębnie, odpowiednio dla każdej
umowy, biorąc przede wszystkim pod uwagę specyfikę przedmiotu zamówienia i termin jego
realizacji. Odpowiednie określenie tego terminu zawsze powinno uwzględniać cel
wprowadzenia komentowanego przepisu, tzn. zapewnienia równowagi ekonomicznej stron
umowy w
stosunku do stanu na dzień złożenia oferty przez wykonawcę” (tak: M.
Jaworowska [w:] Prawo zamówień publicznych. Komentarz, red. Marzena Jaworska, Dorota
Grześkowiak-Stojek, Julia Jarnicka, Agnieszka Matusiak, Warszawa 2023, art. 439 ustawy
Pzp).
Przenosząc powyższe rozważania prawne na kanwę rozpoznawanej sprawy Izba
zauważa, że Zamawiający przyjął, iż przedmiot zamówienia zostanie zrealizowany w okresie
21 miesięcy (termin zakończenia robót budowlanych) od dnia podpisania umowy (§ 5 ust. 1
PPU), a ostateczny
odbiór robót nastąpi w terminie 23 miesięcy od dnia podpisania umowy
(§ 5 ust. 2 PPU). Możliwość wystąpienia z wnioskiem o waloryzację – po upływie 12
miesięcy od dnia zawarcia umowy (§ 8 ust. 1 PPU), została więc ustalona mniej więcej na
połowę okresu trwania inwestycji. Ponadto WZDW wskazał, że wynagrodzenie umowne
będzie podlegać waloryzacji jednokrotnie (§ 8 ust. 2 PPU). W ocenie skład orzekającego – w
okolicznościach faktycznych niniejszej sprawy – możliwość jednokrotnej waloryzacji
uzasadniona jest terminem realizacji przedmiotu umowy
– krótszym niż 24 miesiące przy
jednoczesnym określeniu, że wykonawca może wystąpić z wnioskiem o waloryzację
wynagrodzenia umownego nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia zawarcia
umowy.
Co również istotne – jak wskazał Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie – nie
narzuca on wykonawcy etapowania prac, technologii wykonania robót, kolejności, tempa ich
wykonania.
WZDW podniósł również, że w okresie 12 miesięcy obowiązywania umowy
zaawansowanie prac wykonawcy na budowie powi
nno kształtować się na poziomie ok. 50-
W tym miejscu wymaga podkreślenia, że Strabag domagał się modyfikacji § 8 PPU
poprzez określenie krótszego terminu, w którym możliwe jest złożenie pierwszego wniosku
waloryzacyjnego tj. 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy i w konsekwencji wprowadzenia
możliwości wielokrotnej waloryzacji, jednak w żaden sposób nie wykazał zasadności swoich
twierdzeń. Przede wszystkim Izba wskazuje, że przy rozpoznawaniu niniejszego zarzutu nie
mogła wziąć pod uwagę złożonego na posiedzeniu dowodu nr 1 w postaci „Szacunkowego
przebiegu realizacji inwestycji
– Uproszczonego harmonogramu finansowo-rzeczowego” na
okoliczność wykazania wartości robót, które będą realizowane w pierwszym roku inwestycji
oraz na okoliczność wykazania, iż przeważająca wartość przerobu będzie przypadać na
pierwsze 12 miesięcy realizacji umowy. Należy bowiem zaznaczyć, że rzeczony dowód
został powołany celem wykazania faktów, które nie zostały wyraźnie i wprost ujęte w treści
wniesionego odwołania, a zatem jako nowe okoliczności faktyczne, które de facto precyzują
zarzut odwołania po upływie terminu zawitego na jego wniesienie, należało je uznać za
spóźnione. Nie można również zgodzić się ze stanowiskiem Odwołującego, że określenie
waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy dopiero po 12 miesiącach obowiązywania umowy
stoi w jawnej sprzeczności z § 8 ust. 13 PPU. Należy podkreślić, że wprowadzenie do PPU
obowiązku zmiany wynagrodzenia przysługującego podwykonawcy, w sytuacji gdy
przedmiotem umowy podwykonawczej są roboty budowlane, dostawy lub usługi oraz okres
obowiązywania takiej umowy przekracza 6 miesięcy, wynika wprost z przepisu art. 439 ust. 5
ustawy Pzp. Z kolei postanowienie
§ 8 ust. 13 PPU stanowi literalne odzwierciedlenie treści
wyżej wymienionego przepisu. Trafnie podniósł Zamawiający podczas rozprawy, że w żaden
sposób nie narzuca on sposobu ukształtowania postawień umowy zawartej pomiędzy
wykonawcą a podwykonawcą, w tym w szczególności w zakresie klauzul waloryzacyjnych.
Twierdzenia Strabag odnośnie sprzeczności postanowień § 8 ust. 1 PPU z § 8 ust. 13 PPU
należało zatem uznać za bezzasadne. Mając na uwadze wszystko powyższe – w ocenie Izby
– Odwołujący nie uzasadnił w sposób przekonujący dlaczego w okolicznościach
rozpoznawanej sprawy pierwsza i jednokrotna zmiana wynagrodzenia po upływie 12
miesięcy od daty wejścia w życie umowy nie spełni celu waloryzacji, wobec czego skład
orzekający nie miał podstaw, aby uwzględnić ten element zarzutu odwołania.
Jeżeli chodzi natomiast o ustanowiony przez Zamawiającego w § 8 ust. 4 PPU
poziom wskaźnika wzrostu lub spadku cen obiektów drogowych – droga miejska
wojewódzka (klasa G) opublikowany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na
stronie internetowej jego Urzędu – minimum 10%, Izba nie znalazła podstaw do jej
podważenia i uznania, że działanie Zamawiającego narusza przepisy ustawy Pzp oraz k.c.
wskazane przez Strabag w pkt I.1.
petitum odwołania. Zamawiający przewidział możliwość
zmiany wysokości wynagrodzenia w przypadku zmiany przywołanego wskaźnika wzrostu lub
spadku cen o minimum 10%,
podczas gdy zdaniem Odwołującego wskaźnik ten winien
zostać ustanowiony na poziomie 3%. Odwołujący nie uzasadnił jednak z jakich powodów
uznaje wysokość 3% wskazaną w treści żądania odwołania za adekwatną. Izba przypomina,
że w przypadku odwołań dotyczących treści SWZ trafność zarzutu niejednokrotnie
determinowana jest charakterem lub zakresem żądań. Zatem aby odwołanie w tego rodzaju
sprawach mogło zostać uznane za zasadne, powinno oprócz wskazania wadliwości PPU
proponowanych przez Zamawiającego, zawierać również uzasadnienie żądania określonej
zmiany. Zdaniem Izby przedstawione uzasadnienie omawianego zarzutu
odwołania nie
korespondowało z wnioskowaną przez Odwołującego zmianą § 8 ust. 4 PPU. Ponadto skład
orzekający podzielił stanowisko Zamawiającego, zgodnie z którym Strabag nie przedstawił
wiarygodnych d
owodów uzasadniających zbliżenia się poziomu inflacji do 3%. Dowód nr 2
w postaci tabeli i
wykresu obrazującego przewidywany przebieg inflacji w okresie realizacji
inwestycji,
sporządzony z na podstawie danych historycznych, przedłożony przez
Odwołującego celem wykazania, iż osiągnięcie wskaźnika na poziomie 10% można
spodziewać się dopiero w lutym 2026 r., należy uznać za dokument przedstawiający
wyłącznie estymację wskaźników, co zresztą podkreślił sam Strabag podczas rozprawy.
Jednocześnie Odwołujący w treści uzasadnienia zarzutu odwołania najpierw stwierdził, że
poziom 10 % jest nierealny do osiągnięcia w terminie umownym, a następnie w dalszej
części argumentacji podniósł, że nawet jeśli zostanie osiągnięty to będzie to pod koniec
trwania budowy. Co więcej, w tym miejscu Izba wskazuje, że jakkolwiek nie kwestionuje
dynamiki zmiany cen na rynku to jednak nie oznacza, i
ż ryzyko związane ze zmianą cen
materiałów lub kosztów nie może zostać rozłożone między obie strony umowy o zamówienie
publiczne. Ryzyko takie powinno
więc zostać uwzględnione przez wykonawcę w cenie
ofertowej. Wykonawca jako profesjonalista na podstawie własnego rozeznania, wiedzy,
analizy trendów co do kierunków zmiany cen czy też ich stabilizacji winien oszacować koszty
realizacji zamówienia i złożyć ofertę odzwierciedlającą uwarunkowania rynkowe. Zdaniem
Izby, Odwołujący nie wykazał, że mając na uwadze dane historyczne publikowane przez
GUS w zakresie wskaźnika Ww dla drogi wojewódzkiej miejskiej klasy G oraz aktualną
tendencję rynkową nie jest możliwe oszacowanie ceny oferty z uwzględnieniem tych
okoliczności (por.: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 25 maja 2022 r. o sygn. akt KIO
1151/22 oraz wyrok Krajowej Izby O
dwoławczej z dnia 21 lutego 2022 r. o sygn. akt KIO
235/22). Z
powyższych względów dowód nr 2 złożony przez Odwołującego przedstawiał dla
Izby znikomą moc dowodową i nie mógł przesądzić o uwzględnieniu żądania modyfikacji § 8
ust. 4 PPU w zakresie poziomu
wskaźnika wzrostu lub spadku cen. Skład orzekający w tej
sprawie podziela prezentowane w
orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławcze stanowisko,
zgodnie z
którym „(…) w sytuacji, gdy zamawiający, zgodnie z art. 439 ust. 2 pkt 1 ustawy
określił poziom zmiany ceny materiałów lub kosztów uprawniający strony umowy do żądania
zmiany wynagrodzenia, to na odwołującym ciążył obowiązek wykazania, że poziom ten nie
zapewnia
ekwiwalentności świadczeń w sytuacji zmiany cen materiałów lub kosztów. Artykuł
534 ust. 1 ustawy wskazuje, że strona jest obowiązana wskazywać dowody dla stwierdzenia
faktów, z których wywodzi skutki prawne (…)” (tak: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia
6 maja 2022 r. o sygn. akt KIO 1048/22). Tymczasem na podstawie przedstawionego przez
Strabag dowodu nr 2
nie sposób bezsprzecznie stwierdzić, że poziom 3% jest poziomem
właściwym i dobranym prawidłowo, a poziom 10% zaproponowany przez WZDW nie.
Rozpoznając powyższe zarzuty odwołania Izba wzięła również pod uwagę, że – jak
słusznie podniósł Zamawiający – aby zminimalizować obciążenia wykonawcy WZDW
wprowadził w § 11 PPU możliwość udzielania zaliczek. Zgodnie z § 11 ust. 2 PPU pierwsza
zaliczka może zostać udzielona po dokonaniu odbioru częściowego o wartości 15%
wynagrodzenia umownego brutto. Zamawiający trafnie wskazał, że celem wprowadzenia
instytucji zaliczek jest m.in.: poprawa
płynności finansowej wykonawców, obniżenie kosztów
realizacji umowy, brak potrzeby pozyskiwania finansowania i ponoszenia jego kosztów. Tym
samym
twierdzenia Odwołującego, iż będzie on musiał kredytować przedmiotowy kontrakt
należało uznać za nieuzasadnione.
Ponadto o
dnosząc się do zarzutu nr 2 petitum odwołania skład orzekający wskazuje,
że także nie zasługiwał on na uwzględnienie. Izba podziela argumentację przedstawioną
przez
Zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie oraz podczas rozprawy w zakresie
niniejszego zarzutu. Należy zauważyć, że w myśl § 8 ust. 10 PPU „Waloryzacji będzie
podlegać jedynie wynagrodzenie umowne za roboty zrealizowane w terminie wskazanym w
§ 5 ust. 1 Umowy”. W § 5 ust. 1 Umowy określony jest termin zakończenia robót – 630 dni od
dnia zawarcia Umowy, z kolei w § 24 PPU WZDW wprowadził warunki oraz zasady, na jakich
dopuszczalna będzie zmiana m.in. terminów umownych. Gdy zaistnieje któraś z okoliczności
określonych w § 24 ust. 3 PPU, strony w drodze aneksu (a więc zgodnego oświadczenia
stron) zmienią dotychczasowy termin umowny i ustalą nowy. Termin ten będzie nadal
terminem umownym. Wśród katalogu okoliczności umożliwiających przedłużenie terminów
umownych jest
szereg przypadków z przyczyn niezawinionych przez wykonawcę. Po analizie
treści postanowień § 24 PPU nie sposób zgodzić się zatem z twierdzeniem Odwołującego,
że obecne brzmienie § 8 ust. 10 PPU oznacza poniesienie przez wykonawcę całkowitego
wzrostu cen we wskazanym czasookresie w sytuacjach przez niego niezawinionych.
Słusznie podniósł WZDW podczas rozprawy, że skoro strony decydują się na aneks w
zakresie terminu realizacji zamówienia tzn. że przesunięcie czasowe nie nastąpiło z winy
wykonawcy, co znajduje potwierdzenie w
brzmieniu § 24 PPU, przede wszystkim ust. 3 tego
paragrafu.
Reasumując, oczywistym jest, że wynagrodzenie za roboty zrealizowane w
terminie umownym, także po zmianie, podlegać będzie waloryzacji zgodnie z § 8 ust. 10
PPU.
Mając na względzie przytoczone okoliczności faktyczne i prawne Izba stwierdziła, że
odwołanie podlega oddaleniu w całości i na podstawie art. 553 zdanie 1 ustawy Pzp orzekła
jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
557, art. 574 oraz art. 575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 zdanie 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), orzekając w tym zakresie
o
obciążeniu kosztami postępowania stronę przegrywającą, czyli Odwołującego.
Przewodnicząca: