Sygn. akt: KIO 534/24
WYROK
Warszawa, dnia 6 marca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Beata Konik
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19 lutego 2024
r. przez wykonawcę T. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Polbud T. S. z siedzibą w Rzeszowie,
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Domaradz,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje unieważnienie czynności z 14 lutego 2024 r.
polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawcę T. L.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Firma Handlowa ROSE T. L.,
ponowne badanie i ocen
ę ofert, w tym odrzucenie oferty złożonej przez wykonawcę T.
L.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Firma Handlowa ROSE T. L. na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp.
kosztami postępowania obciąża zamawiającego Gminę Domaradz i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego T.
S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe Polbud T. S. z siedzibą w Rzeszowie tytułem wpisu od odwołania
oraz
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
poniesioną przez Odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 13 600 zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą sumę
koszt
ów postępowania odwoławczego poniesionych przez Odwołującego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………….
Sygn. akt: KIO 534/24
Uzasadnienie
Gmina Domaradz, (dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie podstawowym
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane pn.: „Nadbudowa i
przebudowa części budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Domaradzu”, nr
postępowania: ZP.271.1.2024.
Przedmiotowe postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023
r. poz. 1605 ze zm.).
Szacunkowa wartość zamówienia jest niższa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
z 12 stycznia 2024 r., nr 2024/BZP 00032820/01.
W postępowaniu tym wykonawca T. S. prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Polbud T. S. z siedzibą w Rzeszowie (dalej:
„Odwołujący”) 19 lutego 2024 r. złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
wobec
wyboru oferty najkorzystniejszej, złożonej przez wykonawcę T. L. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Firma Handlowa ROSE T. L. z siedzibą w Strzyżowie.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 224 ust. 6 ustawy Pzp przez
uznanie wyjaśnień złożonych przez Wykonawcę
Firma Handlowa ROSE T. L.
za wystarczające do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny;
2) art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy
Firma Handlowa ROSE T. L.
mimo, iż zawierała ona rażąco niską cenę;
art. 16 pkt 1 ustawy Pzp przez prowadzenie postępowania z naruszeniem zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców;
W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty i nakazanie jej
powtórzenia, odrzucenie oferty Wykonawcy Firma Handlowa ROSE T. L. jako zawierającą
rażąco niską cenę, dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w
Postępowaniu na podstawie ustalonych w SWZ kryteriów oceny ofert, przy uwzględnieniu
konsekwencji wynikających z powtórnej oceny ofert.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania z uwagi na fakt, iż jego
oferta jest na drugim miejscu w rankingu i w przypadku uwzględnienia odwołania ma szanse
na wygranie postępowania i uzyskanie zamówienia a w wyniku czynności zamawiającego
może ponieść szkodę polegająca na nieuzyskaniu zamówienia.
Odwołujący wyjaśnił, że wezwaniem z 6 lutego 2024 r. Zamawiający zobowiązał
Wykonawcę T. L. do złożenia wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny oferty ww.
Wykonawcy oraz złożenia dowodów dotyczących ceny i kosztów realizacji przedmiotu
zamówienia. Następnie Odwołujący wskazał, że z treści ww. wezwania wynika, że cena
realizacji zamówienia (marża), podana przez Wykonawcę jest niższa o co najmniej 30% od
wartości zamówienia powiększonej o podatek od towarów i usług.
Odwołujący podał, że w odpowiedzi na powyższe wezwanie, Wykonawca T. L.
przedstawił bardzo lakoniczne wyjaśnienia z dnia 7 lutego 2024 r., nie załączając
jakichkolwiek dowodów mimo wyraźnego wezwania w tym zakresie ze strony
Zamawiającego jak również dyspozycji wynikającej z art. 224 ust. 1 Pzp.
W ocenie Odwołującego, powyższe wezwanie oznacza, że wezwany wykonawca miał
obowiązek wykazania, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, przy czym miał
obowiązek wykazania, co składa się na zaoferowaną przez niego cenę. Odwołujący poniósł,
że zastosowanie procedury z art. 224 Pzp, tworzy domniemanie, że zaproponowana w
ofercie cena nosi znamiona ceny rażąco niskiej, a zatem dowód na twierdzenie przeciwne
spoczywa na wykonawcy. Na skutek powyższego domniemania Wykonawca wezwany do
złożenia wyjaśnień jeżeli chce je obalić, musi udowodnić, iż zaoferowana przez niego cena
nie jest ceną rażąco niską. W tym też celu wykonawca musi złożyć takie wyjaśnienia, które
jednoznacznie wykażą, że możliwe i realne jest rzetelne wykonanie zamówienia za
zaproponowaną cenę oraz załączyć potwierdzające to dowody. Stąd też w orzecznictwie
utrwalił się już jednolity w tym zakresie pogląd, że owe wyjaśnienia muszą być konkretne,
odpowiednio umotywowane i odnoszące się do danego zamówienia, jak również poparte
dowodami.
Odwołujący wskazał, że powyższe potwierdza m.in. wyrok KIO z dnia 17 czerwca
2019 r. (KIO 992/19).
Odwołujący wskazał tez na stanowisko wyrażone w wyroku z dnia 12
października 2009 r. (KIO/UZP 1415/09) oraz w wyroku z dnia 7 marca 2023 roku KIO
Odnosząc się do wyjaśnień złożonych przez wykonawcę T. L. Odwołujący zwrócił
uwagę, że wykonawca te wskazuje, iż znajduje się w szczególnej sytuacji, ponieważ
uzyskuje rabaty w zakresie materiałów budowlanych na poziomie 50% przy czym nie
załączył w tym zakresie żadnych dowodów. Odwołujący podniósł, że uzyskiwanie rabatów w
zakresie materiałów budowlanych nie jest niczym szczególnym dla każdego z
przedsiębiorców prowadzących działalność w tym zakresie, natomiast wykazanie
konkretnego poziomu opustów wymaga, zdaniem Odwołującego, wykazania rzeczywistego
poziomu rabatów, choćby poprzez wskazanie umowy, która taki poziom rabatów zapewnia.
Odwołujący podniósł, że wykonawca nie wskazał w swoich wyjaśnieniach czy ten rabat w
wysokości 50 % uzyskuje u wszystkich dostawców i czy liczony jest on od cen katalogowych
czy też rynkowych, które są znacząco niższe. Odwołujący w tym zakresie powołał się na
stanowisko Krajowej Izby
Odwoławczej w wyroku z dnia 15 maja 2023 roku KIO 1191/23.
Odwołujący wskazał, że także w zakresie stawki roboczogodziny wskazana przez
Wykonawcę stawka 30 zł jest poniżej kosztów zatrudnienia pracownika, nawet na podstawie
minimalnego wynagrodzenia.
Odwołujący podniósł, że opracowania dostępnego na stronie
www.zzbudowlani.pl minimalna kalkulacyjna stawka wynagrodzenia w budownictwie dla
robót budowlano – montażowych wynosi w I półroczu 35,68 zł za roboczogodzinę, a w II
półroczu 36,16 zł (wydruk ze strony w załączeniu). Odwołujący wyjaśnił, że zgodnie z
wytycznymi kosztorysowania w skład ceny robocizny wchodzą następujące składniki
kosztów pracy robotników zatrudnionych bezpośrednio przy wykonywaniu robót
budowlanych: 1)
płace zasadnicze według osobistego zaszeregowania, przyjmowane jako
średnie ważone, 2) premie regulaminowe, 3) płace dodatkowe (np. za kierowanie brygadą,
dodatki funkcyjne, stażowe itp.), 4) płace uzupełniające (np. wynagrodzenia za okres urlopu i
inne płatne nie obecności w pracy, zasiłki chorobowe nierefundowane przez ZUS, odprawy
emerytalne, nagrody jubileuszowe), 5)
obligatoryjne obciążenia płac, np. z tytułu składek na
rzecz ZUS, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, 6)odpisy
na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, mieszkaniowy itp. Odwołujący zaznaczył, że
p
rawidłowość takiego wyliczenia kosztów robocizny (roboczogodziny) potwierdziła Krajowa
Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 4 czerwca 2021 KIO 1441/21. Co więcej powyższe
wyliczenia oparte są na założeniu, iż wszyscy zatrudnieni pracownicy otrzymują płacę
minimalną, co w świetle doświadczenia życiowego, zdaniem Odwołującego, należy uznać za
nierealne.
Odwołujący podkreślił, że wykonawca w swoich wyjaśnieniach powołuje się na
ceny zawarte w kosztorysie inwestorskim (pkt 8 wyjaśnień), który nie powinien być mu znany,
a jeśli został udostępniony, to stanowi to jawne naruszenia zasad równego traktowania
wykonawców i prowadzenia postepowania z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji. W
ocenie O
dwołującego niemal wszystkie punkty wyjaśnień oparte są na ogólnikowych
sformułowaniach, które w żaden sposób nie obalają domniemania rażąco niskiej ceny.
W złożonej pismem z 1 marca 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający wniósł
o
oddalenie odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie i
uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy ustaliła, co następuje.
Odwołującemu zgodnie z treścią w art. 505 ustawy Pzp przysługują środki ochrony
prawnej, ponieważ jest wykonawcą biorącym udział w postępowaniu o to zamówienie
publiczne.
Do przedmiotowego postępowania odwoławczego żaden wykonawca nie zgłosił
przystąpienia w charakterze uczestnika postępowania.
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp), podtrzymanych na rozprawie z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności
postępowania (art. 534 ust. 1 ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała
na uwadze treść akt postępowania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą z dnia 30
grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453). Izba przy rozpoznaniu sprawy miała na uwadze
ponadto stanowiska Stron i Przystępującego zaprezentowane zarówno w pismach
procesowych, w tym w odpowiedzi na odwołania jak i podczas rozprawy oraz złożone
dowody.
Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia
sprawy.
Na podstawie treści specyfikacji warunków zamówienia (dalej: „SWZ”), Izba ustaliła,
że przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych polegających na wykonaniu
nadbudowy i przebudowy części budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Domaradzu,
w następującym zakresie:
Wykonanie nadbudowy trzeciej kondygnacji nad istniejącym segmentem szkolno-
przedszkolnym, dla uzyskania dodatkowych klas lekcyjnych,
2) Wejście do projektowanych pomieszczeń na drugim piętrze projektuje się poprzez
istniejącą klatkę schodową, którą należy dostosować do warunków przeciwpożarowych
zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3) Istniejący budynek jak i projektowana nadbudowa ma konstrukcję murowaną z
elementami żelbetowymi - słupy, belki, stropy, pokryty będzie dachem wielospadowym, o
konstrukcji drewnianej i nachyleniu połaci dachowych 20°, pokrycie z blachy profilowanej (na
rąbek stojący lub niski, szeroki trapez) w kolorze rudobrązowym
4) Projektuje się dźwig osobowy dla osób z ograniczoną zdolnością poruszania się,
5) Projektuje się docieplenie budynku, wymianę stolarki okiennej na spełniającą
obowiązujące przepisy w zakresie energooszczędności oraz wykonanie nowej elewacji.
Zamawiający wskazał, że przedmiot zamówienia należy wykonać z materiałów
własnych wykonawcy zgodnie ze sztuką budowlaną, przy zastosowaniu obowiązujących
norm i zgodnie z załączoną dokumentacją projektową (projekt architektoniczno-budowlany,
specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych, przedmiar robót, oferta
wykonawcy z kosztorysem ofertowym).
Zamawiający wskazał, że termin realizacji zamówienia wynosi do 12 miesięcy od daty
zawarcia umowy.
Projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego,
które zostaną wprowadzone do treści tej umowy, określone zostały w Załączniku nr 6 do
SWZ.
W rozdziale XVI SWZ, Zamawiający wskazał następujące postanowienia odnoszące
się do sposobu obliczenia ceny: „1. Przed obliczeniem ceny oferty wykonawca dokładnie i
szczegółowo zapozna się z opisem przedmiotu zamówienia zawartym w rozdz. III SWZ oraz
załączonymi dokumentami zamówienia. Cenę za wykonanie zamówienia wykonawca
przedstawi na formularzu oferty (Zał. Nr 1). 3. W formularzu ofertowym należy podać cenę
netto za wszystkie elementy zamówienia. Cenę oferty oraz należny podatek VAT należy
podać z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.”.
Na podstawie informacji z otwarcia ofert ustalono, że w postępowaniu złożono 8 ofert.
Zamawiający poinformował, że na realizacje zamówienia przeznaczył 4 992 674,48 zł. Cena
oferty wykonawcy Firma Handlowa ROSE T. L. to 3 479 929.53
zł, cena oferty Odwołującego
to 3 830 807.74
zł.
Pismem z 6 lutego 2024 r. Zamawiający wezwał wykonawcę Firma Handlowa ROSE
T. L.
do złożenia wyjaśnień ceny. Podstawą prawną wezwania był art. 224 ust. 1 i ust. 2, pkt
1 ustawy
Pzp. Wezwanie dotyczyło złożenia wyjaśnień, w tym dowodów w zakresie
wyliczenia ceny oferty.
Zamawiający w treści wezwania wskazał: „Zamawiający informuje, że
cena złożonej przez Państwa oferty budzi wątpliwości, co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego lub
wynikającymi z odrębnych przepisów oraz jest niższa o ponad 30 % od wartości zamówienia
powiększonej o należny podatek od towarów i usług.
Wartość zamówienia została ustalona na podstawie kosztorysu inwestorskiego i wynosi 4
674,48 zł., wartość niższa o 30 % wynosi 3 494 872,14 zł., a oferta Wykonawcy wynosi
3 479 929,53 zł.
W związku z tym, że cena oferty jest niższa o ponad 30 % od w/w wartości zamówienia,
Zamawiający działając na podstawie art. 224 ust. 2, pkt 1 ustawy Pzp, jest zobowiązany do
wezwania Wykonawcy do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie
wyliczenia ceny oferty.
Zamawiający dokonując oceny wyjaśnień wraz z dowodami na ich potwierdzenie, będzie brał
pod uwagę czynniki wskazane w treści art. 224 ust. 3 ustawy Pzp, tj;
1) zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;
2) wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług albo
związanych z realizacją robót budowlanych;
3) oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę;
4) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych
właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie;
5) zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej;
6) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
7) zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;
8) wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy.
Zamawiający informuje, że zgodnie z art. 224 ust. 5 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że
oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na Wykonawcy.”.
Wykonawca Firma Handlowa ROSE T. L.
złożył wyjaśnienia pismem z 7 lutego 2024
r.
Pismem z
14 lutego 2024 r. Zamawiający poinformował o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawcę Firma Handlowa ROSE T. L.
Izba zważyła co następuje.
Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługiwało na uwzględnienie z następujących
powodów.
W pierwszej kolejności wskazać trzeba, że zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do
przedmiotu zamówienia. Stosownie do treści art. 224 ust. 6 ustawy Pzp odrzuceniu, jako
oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił
wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie
uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Natomiast jak wynika z art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli zaoferowana cena lub koszt,
lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu
zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu
zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub
wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym
złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części
składowych. Zgodnie z ust. 2 ww. regulacji w przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w
terminie jest niższa o co najmniej 30% od:
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
ustalonej przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich
złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10,
zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że
rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania,
w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie
wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.
Jak natomiast wynika z art. 224 ust. 3 wyjaśnienia mogą dotyczyć w szczególności:
1) zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy; 2) wybranych
rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług albo związanych z
realizacją robót budowlanych; 3) oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych
oferowanych przez wykonawcę; 4) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy,
których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego
wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie
przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
(Dz.U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564) lub przepisów odrębnych właściwych dla
spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie; 5) zgodności z prawem w
rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej; 6)
zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie; 7) zgodności z
przepisami z zakresu ochrony środowiska; 8) wypełniania obowiązków związanych z
powierzeniem wykonania części zamówienia podwykonawcy.
Ustawa Pzp przesądza również, że obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy (vide art. 224 ust. 5 ustawy Pzp), a
ponadto stanowi, że odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega
oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone
wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu (vide art.
224 ust. 6 ustawy Pzp).
Reasumując powyższe, gdy zaistnieją przesłanki do wezwania wykonawcy do
złożenia wyjaśnień na podstawie art. 224 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp, ustawowym obowiązkiem
wykonawcy jest wykazanie, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. W takiej sytuacji
to na wykonawcy spoczywa ciężar dowodu, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska. Na
powyższe wskazuje wprost art. 224 ust. 5 ustawy Pzp. Mając na uwadze, że złożone
wyjaśnienia stanowią podstawę dla Zamawiającego do oceny prawidłowości zaoferowanej
ceny, oczywistym jest, że wyjaśnienia te powinny być wyczerpujące, zawierać uzasadnienie
zaoferowanej ceny,
w tym wskazanie okoliczności wpływających na zaoferowanie takiej a nie
innej ceny oraz przede wszystkim potwierdzające jej realny charakter. Niewątpliwie z treści
art. 224 ust. 6 ustawy Pzp wynika, że nie tylko nieudzielenie wyjaśnień w wyznaczonym
terminie skutkować będzie koniecznością odrzucenia oferty, podstawą do odrzucenia oferty
w oparciu o tę przesłankę będzie również sytuacja, gdy złożone wyjaśnienia wraz z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu. W tym miejscu podkreślenia
wymaga, że ustawodawca przesądził, że wyjaśnienia muszą być poparte dowodami,
zostawiając jednocześnie wykonawcy swobodę w ich doborze. Oczywiście, w zależności od
okoliczności danego stanu faktycznego, niewykluczone będzie, że złożenie samych
wyjaśnień będzie wystarczające dla pozytywnej ich oceny, ale może mieć to miejsce w
sytuacji szczególnej, gdy same wyjaśnienia są na szczegółowe i rzeczowe i zawierają
kluczowe informacje pozwalające na wniosek, że wykonawca wykazał prawidłowość
zaoferowanej ceny. Niewątpliwie ocena taka musi być dokonywana z uwzględnieniem
okoliczności danej sprawy.
Przechodząc do oceny wyjaśnień złożonych przez wykonawcę T. L. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Firma Handlowa ROSE T. L., Izba doszła do przekonania,
że czynność Zamawiającego polegająca na ich pozytywnej ocenie nie była prawidłowa, co
skutkowało uwzględnieniem odwołania.
W pierwszej kolejności, odnosząc się do stanowiska Zamawiającego wyrażonego w
odpowiedzi na odwołanie, Izba wskazuje, że nie zgadza się z twierdzeniem jakoby w świetle
treści wezwania z 6 lutego 2024 r. udzielone przez Firmę Handlową Rose wyjaśnienia były
wystarczające, w tym aby uzasadniały podaną w ofercie cenę.
Analizując wezwanie z 6 lutego 2024 r. Izba dostrzega, że choć nie było ono
obszerne i miało raczej standardowy charakter, to niewątpliwie z jego treści wynika, że po
pierwsze Zamawiający powiadomił wykonawcę o podstawie wezwania, którą był art. 224 ust.
1 i 2 pkt 1 ustawy Pzp, co oznacza, że Zamawiający miał obowiązek wezwać wykonawcę do
wyjaśnienia ceny. W tym miejscu zwrócić uwagę należy, że jak stanowi art. 224 ust. 2 pkt 1
ustawy Pzp Zamawiający, mimo wystąpienia obowiązku wezwania wykonawcy do złożenia
wyjaśnień w przedmiocie zaoferowanej ceny ma możliwość odstąpienia od takiego
wezwania, jeśli „rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają
wyjaśnienia”. Zamawiający nie skorzystał z tej możliwości, co oznacza tym samym, że uznał
iż wyjaśnienia są mu niezbędne. W tym kontekście, nie jest dla Izby jasne stanowisko
wyrażone w odpowiedzi na odwołanie, zgodnie z którym: „Z doświadczenia zawodowego i
logiki wynika, że przedsiębiorca Firma Handlowo Usługowa ROSE T. L., który realizował już
podobne zamówienia, (nawet wiele lat temu u Zamawiającego), posiada doświadczenie na
danym rynku, umie wybrać bardziej optymalny sposób realizacji zamówienia, lepiej przewidzi
ryzyka i nie dolicza nadmiernego buforu bezpieczeństwa, co znalazło odzwierciedlenie w
cenie oferty (…)”. Podobnie Izba ocenia powołanie się przez Zamawiającego na ceny
oferowane w innych postępowaniach prowadzonych przez Zamawiającego – okoliczność ta
również nie była dla Zamawiającego na tyle przekonującym argumentem, aby na tej
podstawie odstąpił on od wezwania. Innymi słowy, skoro Zamawiający zdecydował się
wywiązać z obowiązku wezwania wykonawcy do wyjaśnienia ceny, to następnie udzielone
mu wyjaśnienia powinien wnikliwie ocenić, nie sprowadzając tej czynności jedynie do
formalnego jej wykonania.
Następnie Izba wskazuje, że w treści wezwania Zamawiający wskazał wprost, że
„dokonując oceny wyjaśnień wraz z dowodami na ich potwierdzenie, będzie brał pod uwagę
czynniki wskazane w treści art. 224 ust. 3 ustawy Pzp” oraz wskazał na pkt od 1) do 8), tj.
wskazał też na pkt 4) i 6) odnoszące się do kwestii związanych z zatrudnieniem. Oznacza to,
że wykonawca powinien w sposób wyczerpujący udzielić wyjaśnień w tym zakresie, co w
ocenie Izby nie miało miejsca. Choć w wyjaśnieniach z 7 lutego 2024 r. wykonawca odniósł
się do wszystkich punktów wezwania, to udzielone przez niego wyjaśnienia są bardzo
lakoniczne.
Przypomnieć należy, że w warunkach tego zamówienia Zamawiający wymaga
zatrudnienia osób wykonujących wskazane przez Zamawiającego czynności na podstawie
stosunku pracy
. Jak wynika z treści pkt III.7 SWZ, Zamawiający wskazał wprost:
„Zamawiający zgodnie art. 95 ustawy Pzp wymaga zatrudnienia przez wykonawcę lub
podwykonawcę na podstawie stosunku pracy osób wykonujących wskazane poniżej
czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na
wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. -
Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r.,poz. 1320 z późn. zm.), obejmują następujące rodzaje
czynności:
a) roboty ogólno–budowlane i wykończeniowe,
b) roboty instalacyjne wod-kan,
c) roboty elektryczne i elektrotechniczne,
d) roboty przy wykonywaniu pokryć i konstrukcji dachowych oraz podobnych robót.”
Powyższy obowiązek ma odzwierciedlenie w treści §5 wzoru umowy (załącznik nr 6
do SWZ).
Tymczasem w wyjaśnieniach z 7 lutego 2024 r. w pkt 7 wykonawca bardzo
enigmatyczne
wyjaśnił stawkę jednostkową za roboczogodzinę i nie jest jasne z czego, tj. z
jakich elementów składowych, wynikają podane przez niego wartości. W pkt 4 wyjaśnień
wykonawca jednym zdaniem oświadczył, że zatrudnia kadrę na podstawie umowy o pracę
na pełen etat, przy czym wykonawca nie podał żadnych informacji na temat stawek, w
oparciu o jakie zatrudnia pracowników, w tym czy uwzględnił w kalkulacji nowe stawki na
umowę o pracę obowiązujące w 2024 r., co ma istotne znaczenie mając na uwadze, że
Zamawiający określił termin realizacji zamówienia na 12 miesięcy. Brak też informacji o
ponoszonych przez wykonawcę kosztach (ich rodzaju i wysokości) związanych z
zatrudnieniem personelu na umowę o pracę.
Wreszcie, dostrzec należy, że w wezwaniu Zamawiający zwrócił się o wyjaśnienie
całej ceny oferty i choć Zamawiający wprost nie zażądał kalkulacji, jest dla Izby oczywiste, że
w celu wyjaśnienia całej ceny oferty, powinna zostać ona przedstawiona. Oczywiście
wykonawca, z uwagi na brak narzucenia
określonej metodologii jej sporządzenia, miał
swobodę w jej zaprezentowaniu, niemniej jednak wykonawca w wyjaśnieniach powinien
dążyć do wykazania i wyjaśnienia poszczególnych elementów składowych ceny, co również
nie miało miejsca. Samo lakoniczne wskazanie w pkt 7 wyjaśnień wysokości zysku, czy
kosztów pośrednich wyrażone procentowo, nie może być zdaniem Izby uznane za
wystarczające. Jest to bowiem duży poziom uogólnienia i nie poddaje się jakiekolwiek
weryfikacji.
Podobnie wyjaśnienia odnoszące się do cen zakupu materiałów, pozyskanych
rabatów są niezwykle lakoniczne i niepoparte żadnymi dowodami. Słusznie podniósł
Odwołujący, że sama wysokość rabatu nie pokazuje jak udało się obniżyć cenę jeśli nie
wiadomo od jakiej ceny rabat jest naliczany.
Podobnie należy ocenić oświadczenie, zgodnie
z którym posiadanie udziałów w hurtowni materiałów pozwala wykonawcy na uch zakup w
„dobrych cenach”.
Powołanie się przez wykonawcę na wcześniejszą realizację i okazanie referencji
również nie może zostać uznane za wystarczające. Inwestycja realizowana była w 2021 w
okresie półrocznym. Wykonawca nie wykazał w treści wyjaśnień z jakiego powodu uważa,
że powołanie się na to zadanie jest adekwatne w okolicznościach tej sprawy. Nie zostało
dokonane żadne porównane między przedmiotową inwestycją, a tą której dotyczą referencje
zatem nie jest w ocenie Izby jasne, z czego wywodzone jest ewentualne podobieństwo.
Zamawiający również, poza lakonicznym stwierdzeniem, że zakresy obu inwestycji są
podobne nie
dokonał żadnej analizy porównawczej. Wskazać w tym miejscu należy, że
każda inwestycja ma swoje warunki realizacji, począwszy od zakresu rzeczowego, przez
zaprojektowane materiały, po termin i warunki realizacji co niewątpliwie rzutuje na cenę. Stąd
też w ocenie Izby powołanie się na referencje, nie mogło przesądzić o prawidłowości
zaoferowanej ceny.
Reasumując udzielone przez wykonawcę wyjaśnienia z 7 lutego 2024 r. są bardzo
lakoniczne,
sporządzone zostały na dużym poziomie ogólności i ich forma oraz treść nie
może zostać uznana za wystarczającą, w ocenie Izby, dla uzasadnienia zaoferowanej ceny.
Przepis art. 224 ust. 6 ustawy Pzp stanowi, że odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną
lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym
terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie
ceny lub kosztu.
W ocenie Izby, w okolicznościach tej sprawy, powyższa norma prawna
znajduje zastosowanie, ponieważ jakość udzielonych przez wykonawcę pismem z 7 lutego
2024 r.
wyjaśnień pozwala na wniosek że złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie
uzasadniają podanej w ofercie ceny. W konsekwencji Izba uwzględniła odwołanie i nakazała
odrzucenie oferty złożonej przez wykonawcę T. L. prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą Firma Handlowa ROSE T. L. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw. z
art. 224 ust. 6 ustawy Pzp.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz.
1605 ze zm.) oraz § 7 ust. 1 w związku z § 2 ust. 2 pkt 1 w związku z § 5 pkt 1) i pkt 2) lit b)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: ……………………….