Sygn. akt: KIO 76/24
Warszawa, 30 stycznia 2024 roku
POSTANOWIENIE
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Aneta Mlącka
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 30 stycznia 2024 roku w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 08
stycznia 2024 r. przez
Odwołującego ERBUD S.A. (ul. Franciszka Klimczaka 1, 02-797
Warszawa) w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Miasto Bydgoszcz (ul.
Grudziądzka 9-15, 85-130 Bydgoszcz)
- przy udziale
uczestnika po stronie Odwołującego: Alstal Grupa Budowlana sp. z o.o. sp. k.
(ul. Gajowa 99, 85-717 Bydgoszcz),
- przy udziale
uczestnika po stronie Zamawiającego: Tamex Obiekty Sportowe S.A. (ul.
Idzikowskiego 16, 00-710 Warszawa)
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego ERBUD S.A. (ul. Franciszka Klimczaka 1, 02-797 Warszawa) kwoty
zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej 90%
uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………………………
Sygn. akt: KIO 76/24
Uzasadnienie
Zamawiający Miasto Bydgoszcz prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie podstawowym
, którego przedmiotem jest: „Wykonanie robót
budowlanych polegających na budowie hali lekkoatletycznej i strzelectwa sportowego na
terenie
kompleksu sportowego Zawisza przy ul. Gdańskiej 163 w Bydgoszczy.”
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się 28 grudnia 2023 roku w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2023/S 792768-2023.
08 stycznia 2024
roku Odwołujący ERBUD S.A. wniósł odwołanie, w którym zarzucił
Zamawiającemu naruszenie w odniesieniu do czynności ukształtowania w treści specyfikacji
warunków zamówienia zawartej w Rozdziale VIII, pkt 3 ppkt 1) lit a) SWZ i odpowiednio w
treści ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia warunku udziału w
postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej dot. doświadczenia
wykonawcy naruszenie art. 112 ust. 1, ust. 2 pkt 4) i art. 116 ust. 1 ustawy Prawo z
amówień
publicznych w zw. z art. 16 pkt 1), 2), 3) ustawy Prawo z
amówień publicznych (ewentualnie
naruszenie art. 112 ust. 1, ust. 2 pkt 4) i art. 116 ust. 1 ustawy Prawo z
amówień publicznych)
poprzez ustalenie warunku udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny i nadmierny
w stosunku do przedmiotu zamówienia, a także naruszenie art. 16 pkt 1), 2), 3) ustawy
Prawo z
amówień publicznych poprzez przygotowanie i prowadzenie postępowania o
udzielnie zamówienia w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców, a także w sposób nieproporcjonalny, w zakresie:
wymagania, aby wykonawca posiadał zdolność techniczną lub zawodową dot.
doświadczenia wykonawcy obejmującego budowę lub przebudowę min. jednego budynku
lub hali o charakterze sportowym (jako wykonane Zamawiający uzna wykonane i odebrane
zamówienie, w ramach którego obiekt uzyskał pozwolenie na użytkowanie), który uzyskał
świadectwo Polskiego Związku Lekkiej Atletyki (PZLA) o stwierdzeniu zgodności
usytuowania i parametrów urządzeń lekkoatletycznych zainstalowanych w budynku hali z
wymogami World Athletics i PZLA,
w odniesieniu do czynności ukształtowania w treści specyfikacji warunków zamówienia
zawartej w Rozdziale VIII, pkt 3 ppkt 1) lit a) SWZ
i odpowiednio w treści ogłoszenia
wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia warunku udziału w postępowaniu w
zakresie zdolności technicznej lub zawodowej dot. doświadczenia wykonawcy naruszenie
art. 112 ust. 1, ust. 2 pkt 4) i art. 116 ust. 1 ustawy Prawo z
amówień publicznych w zw. z art.
16 pkt 1), 2), 3) ustawy Prawo z
amówień publicznych (ewentualnie naruszenie art. 112 ust.
1, ust. 2 pkt 4) i art. 116 ust. 1 ustawy Prawo z
amówień publicznych poprzez ustalenie
warunku udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny i nadmierny w stosunku do
przedmiotu zamówienia, a także naruszenie art. 16 pkt 1), 2), 3) ustawy Prawo zamówień
publicznych
poprzez przygotowanie i prowadzenie postępowania o udzielnie zamówienia w
sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców, a także w sposób nieproporcjonalny, w zakresie:
wymagania, aby wykonawca posiadał zdolność techniczną lub zawodową dot.
doświadczenia wykonawcy obejmującego budowę lub przebudowę min. jednego obiektu,
który uzyskał certyfikat Class 1 lub certyfikat Class 2, na którym zastosowano nawierzchnię
syntetyczną, prefabrykowaną.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, nakazanie Zamawiającemu dokonania
modyfikacji treści specyfikacji warunków zamówienia poprzez: zmiany warunku udziału w
postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej dot. doświadczenia
Wykonawcy, wskazanego w treści specyfikacji warunków zamówienia (Rozdział VIII, pkt 3
ppkt 1) lit a) SWZ
) i odpowiednio w treści ogłoszenia wszczynającego postępowanie o
udzielenie zamówienia (Ogłoszenie o zamówieniu) w ten sposób, że Rozdział VIII, pkt 3 ppkt
1) lit a) SWZ
(i odpowiednie zapisu w Ogłoszeniu o zamówieniu) otrzyma nową następującą
treść: „budowy lub przebudowy min. jednego budynku lub hali o charakterze sportowym (jako
wykonane Zamawiający uzna wykonane i odebrane zamówienie, w ramach którego obiekt
uzyskał pozwolenie na użytkowanie) o wartości minimum 50.000.000,00 PLN brutto;
zmiany warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej
dot. doświadczenia Wykonawcy, wskazanego w treści specyfikacji warunków zamówienia
Rozdział VIII, pkt 3 ppkt 1) lit b) SWZ) i odpowiednio w treści ogłoszenia wszczynającego
postępowanie o udzielenie zamówienia (Ogłoszenie o zamówieniu) w ten sposób, że
Rozdział VIII, pkt 3 ppkt 1) lit b) SWZ (i odpowiednie zapisu w Ogłoszeniu o zamówieniu)
otrzyma nową następującą treść: „wykonania nawierzchni syntetycznej, prefabrykowanej w
budynku lub hali o charakterze sportowym”.
26 stycznia 2024 roku, przed wyznaczonym terminem posiedzenia
z udziałem stron i
rozprawy,
Odwołujący przesłał pismo, w którym oświadczył, że cofa odwołanie.
Wobec powyższego, stosownie do art. 568 pkt 1) ustawy Prawo zamówień publicznych z 11
września 2019 r., postępowanie podlegało umorzeniu.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art. 557
ustawy Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. oraz § 9 ust. 1 pkt 3a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu
wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), z którego wynika, że w
przypadku cofnięcia odwołania w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony
termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania
odwoławczego, Odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Przewodnicząca: ………………………..……..