Sygn. akt:
KIO 883/24
KIO 896/24
WYROK
Warszawa, dnia 2 kwietnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Maria Kacprzyk
Joanna Gawdzik-Zawalska
Małgorzata Jodłowska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 marca 2024
r. odwołań wniesionych do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej:
A.
w dniu 18 marca 2024
r. przez wykonawcę Trakcja S.A. z siedzibą w Warszawie
(sygn. akt KIO 883/24),
B.
w dniu 18 marca 2024
r. przez wykonawcę Balzola Polska sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie (sygn. akt KIO 896/24),
w postępowaniu prowadzonym przez Miasto Łódź - Zarząd Inwestycji Miejskich
przy udziale:
1. uczestnika
po stronie zamawiającego w postępowaniu o sygn. akt KIO 883/24 -
wykonawcy
Strabag sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie,
2. uczestnika
po stronie odwołującego w postępowaniu o sygn. akt KIO 883/24 - wykonawcy
Balzola Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
3. uczestnika
po stronie zamawiającego w postępowaniu o sygn. akt KIO 896/24 -
wykonawcy
Strabag sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie,
orzeka:
KIO 883/24
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego
Trakcja S.A. z
siedzibą w Warszawie oraz dokonanie ponownego badania i oceny ofert
z
uwzględnieniem oferty odwołującego Trakcja S.A. z siedzibą w Warszawie;
2. kosztami
postępowania obciąża zamawiającego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego Trakcja S.A. z siedzibą w Warszawie
tytułem wpisu od
odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy
) poniesioną przez odwołującego Trakcja S.A. z siedzibą w Warszawie
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego Trakcja S.A. z siedzibą
w Warszawie
kwotę 23 600 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez
odwołującego.
KIO 896/24
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego
Balzola Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz dokonanie ponownego badania
i oceny ofert z
uwzględnieniem oferty odwołującego Balzola Polska sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie;
2. kosztami
postępowania obciąża zamawiającego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego Balzola Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu
od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy
) poniesioną przez odwołującego Balzola Polska sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego Balzola Polska sp. z o.o.
z
siedzibą w Warszawie kwotę 23 600 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez odwołującego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
sądu zamówień publicznych.
Przewodnicząca:
…………………………
…………………………
…………………………
Sygn. akt: KIO 883/24
KIO 896/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Miasto Łódź – Zarząd Inwestycji Miejskich, prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą
„Rozbudowa al. Śmigłego-Rydza na odcinku od skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego do
skrzyżowania z ul. Broniewskiego i ul. Niższej na odcinku od skrzyżowania z ul.
Broniewskiego do
skrzyżowania z ul. Śląską wraz z budową pętli tramwajowo-autobusowej
przy skrzyżowaniu ul. Niższej i ul. Śląskiej”, numer referencyjny: ZIM-DZ.2621.15.2023, dalej
zwane: „Postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem 2023/S 198-619486 z dnia
13 października 2023 roku. Wartość zamówienia
przekracza progi unijne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy
z
dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 z późn.
zm.), dalej zwanej „Pzp”.
KIO 883/24
W dniu 18 marca 2024
roku Odwołujący – wykonawca Trakcja S.A. z siedzibą w Warszawie
(dalej: „Odwołujący Trakcja” lub „Trakcja”) działając na podstawie art. 505 ust. 1, art. 513 pkt 1
i
2, art. 515 ust. 1 Pzp, wniósł odwołanie wobec następujących czynności Zamawiającego:
odrzucenia oferty złożonej przez Trakcja na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3) w zw. z art. 462
ust. 1 Pzp,
wyboru jako najkorzystniejszej w Postępowaniu oferty złożonej przez Strabag sp. z
o.o. z siedzibą w Pruszkowie („Strabag”) oraz – ewentualnie - zaniechania wezwania
Odwołującego do złożenia wyjaśnień w przedmiocie prac lub robót, które faktycznie wykonają
podwykonawcy w ramach zakresów określonych w treści Formularza Oferty.
Odwołujący Trakcja zaskarżonym czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie
następujących przepisów:
1) art. 226 ust. 1 pkt 3) Pzp w zw. z art. 462 ust. 1 Pzp poprzez odrzucenie oferty
Odwołującego Trakcja z uwagi na jej niezgodność z przepisami ustawy Pzp (tj. art.
462 ust. 1 Pzp) polegającą na rzekomym zamiarze powierzenia podwykonawcom
do
wykonania całości przedmiotu zamówienia, pomimo że, jak wynika zarówno z treści
oferty Odwołującego Trakcja oraz udzielonych wyjaśnień, nigdy nie było to zamiarem
lub intencją Odwołującego Trakcja, w szczególności zaś nie znajduje potwierdzenia
w
złożonych przez niego oświadczeniach i dokumentach,
art. 239 ust. 1 Pzp poprzez wybór jako najkorzystniejszej w Postępowaniu oferty
złożonej przez Strabag w sytuacji, gdy jako najkorzystniejsza powinna zostać wybrana
oferta złożona przez Odwołującego Trakcja, a dokonany wybór stanowi konsekwencję
nieuzasadnionego odrzucenia oferty Trakcji.
Odwołujący Trakcja podniósł także następujące zarzuty ewentualne:
art. 223 ust. 1 Pzp poprzez zaniechanie zastosowania względem oferty złożonej przez
Trakcję procedury wyjaśniającej, o której mowa w art. 223 ust. 1 Pzp w celu ustalenia,
jaka część prac lub robót – w ramach zakresów wskazanych w pkt 11 Formularza
Oferty złożonego przez Odwołującego oraz załączniku nr 1 do wyjaśnień w zakresie
rażąco niskiej ceny z dnia 2 lutego 2024 r. – ma zostać wykonana przez
podwykonawców;
art. 16 Pzp poprzez przeprowadzenie Postępowania w sposób niezapewniający
zachowania
uczciwej
konkurencji,
równego
traktowania
wykonawców,
proporcjonalności i przejrzystości.
Podnosząc powyższe zarzuty, Odwołujący Trakcja wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego Trakcja, dokonanie ponownej
oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego Trakcja (w tym wezwanie Trakcji do
złożenia podmiotowych środków dowodowych), a ewentualnie: wezwanie Trakcji do złożenia
wyjaśnień, na podstawie art. 223 ust. 1 Pzp, w zakresie zamiaru powierzenia
podwykonawcom konkretnych części zamówienia w ramach zakresów wskazanych w pkt 11
Formularza Oferty oraz załączniku nr 1 do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny z dnia 2
lutego 2024 r. złożonych przez Trakcję.
Trakcja
podała, że posiada interes we wniesieniu niniejszego odwołania, ponieważ gdyby
Zamawiający przeprowadził czynności w Postępowaniu zgodnie z treścią Pzp oferta złożona
przez
Trakcję zostałaby sklasyfikowana na pierwszym miejscu w rankingu ofert, a tym samym
uzyskałby on zamówienie objęte Postępowaniem.
W uzasadnieniu zarzut
ów Trakcja przytoczyła stan prawny dotyczący możliwości zlecenia
części zamówienia podwykonawców. Wskazała, że ustawodawca (zarówno krajowy,
jak i
unijny) nie zdecydował się na określenie (zdefiniowanie) pojęcia „części” zamówienia
poprzez odwołanie się do określonego procentu zakresu całego zamówienia, co oznacza,
że pozostawił on wykonawcom ubiegającym się o udzielenie zamówieni swobodę
w
kształtowaniu relacji z potencjalnymi podwykonawcami. Ponadto podkreślił doniosłą rolę
udziału podwykonawców w realizacji zamówień oraz odpowiadający jej nadrzędny charakter
uprawnienia generalnych wykonawców do zlecania części zamówienia, a także pozytywny
wpływ na konkurencyjność inwestycji publicznych, w szczególności poprzez zaangażowanie
małych i średnich przedsiębiorstw. Odwołujący Trakcja zwrócił także uwagę, że uprawnienie
do zlecania podwykonawcom doznaje ogr
aniczenia jedynie w art. 121 Pzp, z którego
dyspozycji Zamawiający nie skorzystał, nie zastrzegając kluczowych zadań do osobistego
wykonania przez wykonawcę. Zdaniem Trakcji, obecnie nie może on więc stawiać tak
zaostrzonych wymagań, skutkujących odrzuceniem oferty, na tym etapie Postępowania,
ponieważ takie działanie godzi w zasady związane z prowadzeniem postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego.
Odwołujący Trakcja dostrzegł, że stanowisko Zamawiającego co do zasadności odrzucenia
jego oferty opiera się w bardzo dużej mierze na stanowisku wyrażonym przez J. E.
Nowickiego
w komentarzu do ustawy Prawo zamówień publicznych (wyd. V, Warszawa 2023,
art. 462.). Komentarz odsyła do wyroków oraz stanowisk, które przywołał Zamawiający w
swoim piśmie o odrzuceniu oferty Odwołującego. Przywołane stanowisko odnosi się jednak
zasadniczo do zagadnienia powierzenia podwykonawcom całości zamówienia, zaś Trakcja
zwróciła uwagę, że w Postępowaniu z taką sytuacją nie mamy jednak do czynienia – sam
Zamawiający w treści uzasadnienia odrzucenia oferty Odwołującego dostrzega, że
Odwołujący nie zamierza zlecić podwykonawcom całości zamówienia. Trakcja zwróciła także
uwagę na zróżnicowanie poglądów doktryny i orzecznictwa co do dopuszczalności (czy też
zakazie) powierzenia całości zamówienia podwykonawcom, jednocześnie podkreślając że
kluczowym dla rozstrzygnięcia sprawy jest stwierdzenie, że Trakcja nie zamierza zlecić
całości zamówienia podwykonawcom.
Trakcja podkreśliła, że nie jest sporne między stronami, iż zamierza on wykonać ok. 6,25%
prac i robót objętych zakresem zamówienia. Dalej, skoro ustawodawca nie określił
(procentowo czy też kwotowo) minimalnego poziomu zaangażowania wykonawcy w osobiste
wykonanie prac składających się na przedmiot zamówienia, to ustalenie, że Odwołujący
Trakcja
wykona ponad 6% zamówienia samodzielnie przekreśla całkowicie możliwość
uznania, że całość zamówienia zostanie zlecona podwykonawcom. Zamawiający dopuszcza
się w tym zakresie rażącej nadinterpretacji przepisów Pzp.
Odwołujący Trakcja podkreśli, że zamierza on ponieść także koszty ogólne budowy oraz
wykonać naprawy gwarancyjne, co szacuje na ok. 5.85%. Do kosztów ogólnych należy
zaliczyć m.in. koszt zatrudnienia kadry (kierownika budowy, kierowników robót, inżynierów
budowy), obsługi administracyjno-prawnej kontraktu (rozliczeniowiec, materiałowiec, prawnik),
koszty zaplecza budowy, wynajmu placów składowych oraz biura budowy. Naprawy
gwarancyjne są zaś związane m.in. z usunięciem wad stwierdzonych w wykonanych robotach
budowlanych. Są to koszty obligatoryjne dla Odwołującego. Sumując wartości procentowe
wskazane
powyżej należy stwierdzić, że Trakcja zrealizuje minimum ponad 12,10% prac i
robót objętych kontraktem. Jednocześnie podkreśla, że zakres ten może ulec zwiększeniu,
bowiem może on samodzielnie wykonać część lub cały zakres prac wskazanych do realizacji
przez podwykonawców w formularzu oferty. W konsekwencji, mając na uwadze przywołane
powyżej orzecznictwo oraz treść przepisów Pzp, należy stwierdzić, że Trakcja ma zamiar
wykonać samodzielnie znaczną część zamówienia.
Trakcja zwróciła także uwagę na kwestie związane z korzystaniem z potencjału podmiotu
trzeciego oraz z wykorzystaniem zasobów Mosty Łódź S.A. w Postępowaniu. Powyższe
powoduje, że Trakcje nie może wykonać samodzielnie robót zastrzeżonych do wykonania
przez podmiot udostępniający zasoby (w związku z udostępnieniem potencjału na
okoliczność wykazania spełnienia warunku udziału w Postępowaniu). Trakcja przedstawiła
tabelaryczne zestawienie obrazujące zakres:
Odwołujący Trakcja podkreślił także aspekt wykładni wyjaśnień, której dokonał Zamawiający
i
zajął stanowisko, że w razie stwierdzenia jakichkolwiek niezgodności w treści oferty
wykonawcy (które mogłyby przykładowo skutkować koniecznością odrzucenia złożonej przez
niego oferty) prymarnym obowiązkiem Zamawiającego jest co najmniej wezwanie wykonawcy
(Odwołującego) do złożenia wyjaśnień. Innymi słowy Zamawiający, przed odrzuceniem oferty
(w szczególności tej, która mogłaby zostać uznana za najkorzystniejszą w postępowaniu)
l.p.
Zakres procentowy prac
zleconych Mosty Łódź
(Podmiotowi Udostępniającemu
Zasoby)
Roboty drogowe (z wyłączeniem
rozbiórek) - koszty bezpośrednie
Roboty torowe - koszty
bezpośrednie
Oświetlenie uliczne - koszty
bezpośrednie
Sieć trakcyjna - koszty bezpośrednie 5,53%
Odwodnienie torowiska - koszty
bezpośrednie
Odwodnienie jezdni - koszty
bezpośrednie
zobowiązany jest do rzetelnego ustalenia, czy takie działanie jest zasadne i mieści się w
ramach granic wyznaczonych przez przesłanki odrzucenia, o których mowa w art. 226 Pzp.
Odniósł się także do wątku związanego z wyjaśnieniami ceny oraz wskazał, że pomimo tego,
że w treści wezwania Zamawiający wprost zapytał o okoliczności związane z zakresem
zamówienia, który Trakcja zamierza wykonać samodzielnie, to w uzasadnieniu odrzucenia
Zamawiający bazuje nie na przywołanej powyżej odpowiedzi, lecz na (skrajnie niekorzystnej)
wykładni wyjaśnień udzielonych w kontekście ceny ofertowej (dokonując w tym zakresie
nawet własnych wyliczeń, bez udziału Trakcji jako autora oferty).
Trakcja zajęła także stanowisko, że zakres prac, który może zostać powierzony
podwykonawcom, ma w Postępowaniu charakter wyłącznie informacyjny – a nie jakby
sugerował to Zamawiający „wiążący” i jednoznaczny, co umożliwia odrzucenie oferty w trybie
art. 226 Pzp.
Ponadto podkreślił, że Strabag również zamierza korzystać z podwykonawców
w
znacznej części przy realizacji przedmiotowego zamówienia. Z kolei jeszcze inny
wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia poprzestał na stwierdzeniu, iż
podwykonawcom powierzy następujący zakres prac i robót (który składa się praktycznie na
całość zamówienia). Trakcja dostrzegła, że Zamawiający względem ww. podmiotów nie
przeprowadził ani procedury wyjaśniającej określonej dyspozycją art. 223 ust. 1 Pzp ani nie
dokonał odrzucenia złożonych przez nich ofert, mimo że wypełnili oni formularz ofertowy w
sposób zbliżony do tego, jak uczynił to Odwołujący.
W dniu 21 marca 2024 r., wykonawca
Strabag sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie zgłosił
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. W dniu 22 marca
2024 r., wykonawca Balzola Polska
sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (Odwołujący Balzola)
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
W dniu 27 marca 2023
r., Zamawiający, w wykonaniu zarządzenia Izby, złożył odpowiedź
na
odwołanie, w której wniósł o jego oddalenie w całości. Podkreślił, że Zamawiający
przyjmuje, zgodnie z aktualną linią orzeczniczą, że wykonawca nigdy nie powinien powierzać
całości
zamówienia
podwykonawcy/podwykonawcom,
odmiennie
od
stanowiska
Odwołującego Trakcja, który taką możliwość dopuszcza. Wskazał, że wykonawcy mogą
powierzyć podwykonawcom dowolne części zamówienia, również w bardzo szerokim
zakresie, jednak swoboda ta nie jest absolutna, lecz ograniczona przepisami prawa - art. 462
ust 1 Pzp w zw. z art. 7 pkt 27 Pzp.
Zamawiający szeroko przytoczył poglądy orzecznictwa
oraz doktryny w zakresie zakazu powierzenia całości zamówienia podwykonawcom,
wyszczególniając także opinie przeciwne. Zaakcentował jednocześnie, że jego zdaniem, tak
wydzielone marginalne prace
, które Trakcja zadeklarowała do osobistego wykonania są
wystarczające do uznania, że mimo wszystko doszło do powierzenia całości zamówienia
podwykonawcom. Wydzielenie „części” jest pozorne, bo całość zamówienia, realizują inni
podwykonawcy, a rola Trakcji S.A. zostanie sprowadzona jedynie do realizacji minimalnego
zakresu robót, oraz nadzoru, koordynacji kontraktu, prowadzenia zaplecza budowy, biura
budowy oraz finansowania wynagrodzeń, gwarancji). Zamawiający określił powyższe jako
pełnienie roli „wydmuszki”. Porównał także wartość 6,35 % zamówienia do całości jego
wartości.
Zamawiający zaakceptował, że na etapie wyjaśnień Odwołujący dostrzegł własny błąd
polegający na powierzeniu całości zamówienia podwykonawcom i niejako próbował
go
konwalidować, co stanowiło niedozwoloną zmianę treści oferty. Przyrównując zakres
zadeklarowanych do przekazania podwykonawcom branż do Tabeli elementów scalonych
w
Formularzu ofertowym ustalił, że udział Trakcji jako wykonawcy jest pozorny, zaś udział
osobistej realizacji będzie znikomy. Przedstawił tabelaryczne zestawienia obrazujące
powyższe. Podkreślił nadto, że przez sam fakt, że Zamawiający nie zastrzegł osobistego
obowiązku realizacji określonych zadań (art. 121 Pzp) nie wynika, że w przypadku
zamówienia na roboty budowlane możliwe jest odróżnienie robót budowlanych od innych
czynności procesu budowlanego (finansowanie, nadzór, koordynacja) i zakwalifikowanie tych
drugich jako „cześć”, która w przypadku, gdy całość robót budowlanych (wykonawstwo)
będzie realizowana przez podwykonawców, wystarczy do przyjęcia, że nie doszło do
niedozwolonego powierzenia całości zamówienia podwykonawcom.
Zamawiający na bazie przepisów o poleganiu na zasobach trzecich i orzecznictwie wydanym
na ich podstawie przytoczył argumentację, że skoro od podmiotu trzeciego (który ma
odpowiednią wiedzę i doświadczenie) wymaga się osobistego udziału, czyli faktycznego
wykonywania robót budowlanych, to tym bardziej takiego faktycznego udziału wymagać
należy od wykonawcy, któremu przypadać będzie pozostały zakres robót. W niniejszej
sprawie Trakcja polega na wiedzy i doświadczeniu Mostów S.A., ale ta cześć robót
budowlanych, która nie przypada Mostom S.A. jest przekazana innym podwykonawcom.
Trakcja S.A. zachowała marginalną ilość robót, a tym samym „wykonawstwo” Odwołującego
w ramach inwestycji jest pozorne
, zaś Zamawiający nie ma żadnej pewności, że zamówienie
zostanie zrealizowane przez podmiot doświadczony.
Zamawiający przytoczył także orzecznictwo, zgodnie z którym dane dotyczące
podwykonawstwa stanowią element oferty, a tym samym każda zmiana tych informacji,
po
terminie składania ofert, jest niedozwoloną zmianą oferty. Przytoczył w tym zakresie
definicję oferty oraz odwołał się do przepisów unijnych.
Na posiedzeniu i rozprawie Strony oraz uczestnicy podtrzymali
dotychczas wyrażone
stanowiska.
Odwołujący Trakcja wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z ofert
przystępującego Strabag oraz innego wykonawcy uczestniczącego w postępowaniu na fakt
funkcjonującej praktyki rynkowej w zakresie wypełniania formularza oferty w zakresie
podwykonawcy.
KIO 896/24
W dniu 18 marca 2024
roku Odwołujący – Balzola Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
(„Balzola” lub „Odwołujący Balzola”) działając na podstawie art. 505 ust. 1, art. 513 pkt 1 i 2,
art. 515 ust. 1 Pzp, wni
ósł odwołanie wobec nieprawidłowego badania i oceny oferty
Odwołującego i odrzucenie jej ze względu na rzekomą niezgodność z przepisami Pzp oraz
warunkami zamówienia z uwagi na przekroczenie dopuszczalnego zakresu podwykonawstwa
w realizacji przedmiotu zamówienia.
Balzola
zaskarżonym czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 3) w zw. z art. 253 ust. 1 pkt 2) w zw. z art. 462 ust. 1 w zw. z art.
121 w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp
poprzez niezasadne uznanie, że treść oferty Balzola
jest
niezgodna z przepisami ustawy, ponieważ przewidziany w pkt III.11 Formularza
oferty 95-
procentowy zakres zaangażowania podwykonawców w realizacji przedmiotu
zamówienia jest zbyt wysoki biorąc pod uwagę ograniczenie z art. 462 ust. 1 Pzp,
podczas gdy z przepisu tego wynika jedynie ograniczenie zakresu podwykonawstwa
do części przedmiotu zamówienia, bez sprecyzowania jak duża część może być przez
nich faktycznie wykonana, co dopuszcza
zamiar podzlecenia przez Odwołującego
nawet przeważającej części przedmiotu zamówienia podmiotom trzecim, pod
warunkiem, że zakres wykonywanych przez nich prac nie będzie odpowiadał całości
przedmiotu zamówienia oraz że prace te nie będą stanowić części przedmiotu
zamówienia zastrzeżonych do osobistego wykonania przez wykonawcę;
2) art. 226 ust. 1 pkt 5) w zw. z art. 253 ust. 1 pkt 2) w zw. z art. 223 ust. 1 w zw. z art.
462 ust. 1 w zw. z art. 16 1) i 3) Pzp
poprzez błędne uznanie, że oferta Odwołującego
Balzola jest niezgodna
z warunkami zamówienia oraz, że Odwołujący Balzola dokonał
sprzecznej z warunkami zamówienia zmiany pierwotnej treści oferty oraz, że w ramach
wyjaśnień złożonych w dniu 2 lutego 2024 r. próbował dostosować jej treść do
wymagań określonych w Pzp poprzez wskazanie, że przewidziany w pkt III.11
Formularza oferty 95-procentowy zakres podwykonawstwa w ramach realizacji
przedmiotu zamówienia stanowi jedynie maksymalny próg ich zaangażowania,
podczas gdy Balzola w treści pkt III.11 Formularza oferty zobowiązany był jedynie do
wstępnego
poinformowania
Zamawiającego
o
przewidywanym
zakresie
zaangażowania podwykonawców, która to informacja nie jest wiążąca na etapie
realizacji przedmiotu
zamówienia, a także nie stanowi części merytorycznej oferty,
tylko fakultatywną informację co do planowanego zakresu podzlecenia części
przedmiotu zamówienia.
Podnosząc powyższe zarzuty, Balzola wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności z 8 marca 2024 r. dotyczącej wyboru
najkorzystniejszej oferty oraz odrzucenia oferty Balzola,
nakazanie Zamawiającemu
przeprowadzenia czynności ponownego badania i oceny oferty Odwołującego Balzola i
uznanie jej za niepodlegającej odrzuceniu.
Odwołujący Balzola podał, że posiada interes we wniesieniu niniejszego odwołania, ponieważ
jego
oferta została uznana za podlegającą odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3) i 5)
Pzp
. Zamawiający podejmując jednak tą decyzję w sposób nieprawidłowy zinterpretował
ograniczenie zakresu podwykonawstwa z art. 462 ust. 1 Pzp
, w związku z czym jego decyzja
była bezpodstawna i powinna ulec unieważnieniu.
W uzasadnieniu zarzut
ów Balzola podał, że w dokumentacji Postępowania Zamawiający nie
dokonał na mocy art. 121 Pzp zastrzeżenia obowiązku osobistego wykonania przez
wykonawcę kluczowych zadań objętych przedmiotem zamówienia, pozostawiając tym samym
dowolność wykonawcom w strategii oraz strukturze wykonania planowanego Zamówienia,
ograniczoną wyłącznie przepisami prawa. Nie zgodził się, jakoby zamierzał powierzyć całość
zamówienia podwykonawcom. Podkreślił, że Zamawiający celowo powołuje się jedynie na te
fragmenty orzecznictwa, które są dla niego rzekomo korzystne, wybiórczo powołując się na
orzecznictwo Izby, które ma uzasadniać tezę Zamawiającego o rzekomej niezgodności oferty
z
przepisami zamówienia. Przytoczył orzecznictwo Izby i sądów powszechnych dotyczące
instytucji podwykonawstwa.
Odwołujący Balzola zarzucił, że Zamawiający ignoruje fakt, że duże inwestycje dotyczące
robót budowlanych, takie jak ta będąca przedmiotem Zamówienia, są przedsięwzięciami
złożonymi, w których zasadniczą rolą wykonawców jest koordynacja podwykonawców
odpowiedzialnych za
liczne szczegółowe elementy inwestycji. Korzystanie z usług
podwykonawców nie oznacza braku doświadczenia czy możliwości realizacji zamówienia,
ponieważ umiejętność doboru oraz zorganizowania odpowiednich przedsiębiorców do
wykonania danej części robót stanowi kluczową zdolność wykonawców.
Balzola pona
dto wskazał, że Zamawiający błędnie zinterpretował oświadczenie zawarte w
pkt. III.11 Formularza oferty. W pkt III.11 Formularza oferty Balzola jedynie
poinformował
Zamawiającego, że zamierza zlecić część takiego zamówienia podwykonawcom,
tj.
odpowiadającą 95% jego zakresowi. Z informacji tej nie wynika natomiast w żaden sposób,
że Odwołujący Balzola zamierza podzlecić całość przedmiotu zamówienia podwykonawcom
(tj. 100% jego
zakresu), czy też że jest to sztywna i niezmienialna skala ich zaangażowania.
Zdaniem Balzola w
ofercie wskazano jedynie górną granicą planowanego do powierzenia
podwykonawcom zakresu prac, nie podając przy tym szczegółowych danych, ponieważ
informacje zawarte w pkt III.11 Formularza oferty mają na obecnym etapie Postępowania
charakter wyłącznie informacyjny i niewiążący, zaś 95% to nie jest to samo, co 100%.
Dodatkowo Balzola zaakcen
tował różnicę pomiędzy „całym zamówieniem”, a „całym
zakresem robót”, ponieważ realizacja zamówienia nie sprowadza się bowiem wyłącznie do
wykonania „konkretnych robót budowlanych”, ale obejmuje również cały proces realizacji
zamierzenia budowlanego, w tym kwestie organizacyjne, techniczne czy zaopatrzeniowe.
Odwołujący Balzola zakwestionował też, jakoby wyjaśnieniami zmienił treść oferty,
co
skutkowało odrzuceniem z art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp. Dostrzegł jednocześnie, że w żadnym
miejscu uzasadnienia tej decyzji nie wskazał, jaki konkretny warunek zamówienia został
naruszony przez działanie Odwołującego. Podkreślił, że odrzucenie oferty na podstawie
art.
226 ust. 1 pkt 5 Pzp wymaga wykazania, że oferta jest niezgodna z merytorycznymi
wymaganiami dotyczącymi cech oferowanego przedmiotu zamówienia lub sposobu jego
wykonania, jasno określonymi w dokumentach zamówienia, a niezgodność ta ma charakter
niewątpliwy i niepodlegający poprawieniu. Podkreślił także, że ustalenie zakresu prac
przewidzianych do wykonania przez podwykonawcę w sytuacji braku szczególnych wymagań
zamawiającego, w tym zastrzeżenia części prac do osobistego wykonania, ma charakter
informacyjny
i jednocześnie przytoczył orzecznictwo w tym aspekcie.
W przedmiotowej sytuacji Zamawiający nie przewidział w treści SWZ wymogu osobistego
wykonania przez wykonawców pewnych kluczowych zadań, co oznacza, że dane podawane
w
pkt III.11 Formularza oferty należało traktować wyłącznie informacyjnie i w sposób
niewiążący. Odwołujący Balzola stoi na stanowisku, że posiadał oraz wciąż posiada
możliwość modyfikowania zakresu podwykonawstwa, zarówno zwiększając, jak i
zmniejszając jego zakres, pod warunkiem jednak, aby nie zlecić podmiotom trzecim całości
przedmiotu zamówienia (tj. 100%), co mogłoby być potraktowane jako naruszenie art. 462
ust. 1 Pzp
, oraz aby nie dotyczyło to zadań zastrzeżonych w trybie art. 121 Pzp (co jednak nie
miało miejsce w ramach Postępowania). Zamawiający nie miał zatem racji twierdząc jakoby
Odwołujący wskazując w treści wyjaśnień, że przewidziany 95% udział podwykonawców
traktuje jako maksymalny próg, który może ulec zmianie, dokonał niedopuszczalnej zmiany
treści oferty.
W dniu 21 marca 2024 r., Strabag
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie
Zamawiającego.
W dniu 27 marca 2023
r., Zamawiający, w wykonaniu zarządzenia Izby, złożył odpowiedź
na
odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania w całości. Przytoczył tożsamą
argumentację, jak w zakresie odwołania o sygn. akt KIO 883/24. Obrazując tabelarycznie
zakres
prac, podkreślił, że Balzola Polska sp. z o.o. nie będzie samodzielnie wykonywać
żadnych robót budowlanych. Zdaniem Zamawiającego, tak wydzielone czynności
pozostawione dla wykonawcy są wystarczające do uznania, że mimo wszystko doszło
do
powierzenia całości zamówienia podwykonawcom. Wydzielenie „części” jest pozorne,
bo
całość zamówienia, którego przedmiotem są roboty budowlane - realizują inni
podwykonawcy, a rola Balzola sprowadzi
się zdaniem Zamawiającego jedynie do: figurowania
jako „wydmuszka” w dokumentach, oraz do koordynacji, nadzoru i kontaktu z Zamawiającym.
Zdaniem Zamawiającego, żadne z w/w czynności nie dotyczą faktycznej realizacji przedmiotu
zamówienia tj. żadna z tych czynności nie jest realizacją robót budowlanych. Należy
pamiętać, że przedmiotem zamówienia jest natomiast robota budowlana określona głównym
kodem CPV: 45000000-7.
Podkreślił, że Zamawiający ma na celu rozbudowę drogi wraz pętlą
tramwajowo -
autobusową i tym samym poszukuje wykonawcy robót budowlanych, a nie
inwestora zastępczego – koordynującego i zarządzającego robotami drogowymi, ponieważ to
i
nwestor zastępczy na podstawie umowy z inwestorem bezpośrednim realizuje za niego
wszystkie czynności, które ten winien wykonać w ramach procesu budowlanego, czyli
koordynuje, nadzoruje, prowadzi logistykę przedsięwzięcia etc.
Zamawiający zakwestionował także rozróżnienie „całości zamówienia” od „całości robót” i na
przykładzie orzeczenia wskazanego przez Balzola dostrzegł różnice w stanie faktycznym
względem niniejszej sprawy, a mianowicie formułę „zaprojektuj i wybuduj”. Nie zgodził się
z
logiką takiej argumentacji, gdzie w zamówieniu na roboty budowlane wydziela się sztucznie
„roboty budowlane sensu stricte” i „pozostałe roboty/prace” i przez te drugie rozumie się
nadzór, koordynację, procedury techniczne, dostawy etc.
Na posiedzeniu i rozprawie Strony oraz uczestnicy
podtrzymały dotychczas wyrażone
stanowiska.
Po
przeprowadzeniu
rozprawy,
uwzględniając
ogłoszenie
o
zamówieniu
oraz dokumenty
zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron zawarte w
odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie
na rozprawie i odnotowane w protokole, Izba
ustaliła, co następuje:
Zamawiający prowadzi Postępowanie, którego przedmiotem jest rozbudowa al. Śmigłego-
Rydza na odcinku od
skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego do skrzyżowania z ul. Broniewskiego
i
ul. Niższej na odcinku od skrzyżowania z ul. Broniewskiego do skrzyżowania z ul. Śląską
wraz z budową pętli tramwajowo-autobusowej przy skrzyżowaniu ul. Niższej i ul. Śląskiej. W
ramach przedmiotowego zadania do obowiązków przyszłego wykonawcy należeć będzie
wykonanie kompleksowych, wielobranżowych robót budowlanych związanych m.in. z budową
lub
przebudową ulic, torowisk tramwajowych, chodników, ścieżek pieszo-rowerowych oraz
urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia („OPZ”)
został określony w załącznikach do Specyfikacji Warunków Zamówienia („SWZ”)
sporządzonej dla zadania.
W dokumentach zamówienia Zamawiający nie zastrzegł obowiązku osobistego wykonania
przez wykonawcę kluczowych zadań dotyczących zamówienia mającego za przedmiot roboty
budowlane
(art.
Pzp).
Zamawiający nie zastrzegł badania podmiotowego
podwykonawców (art. 462 ust. 5 i nast. Pzp).
W treści Formularza oferty, którego wzór stanowił załącznik nr 3 do SWZ, w pkt III.11 zostało
wskazane
miejsce na złożenie przez wykonawców oświadczenia dotyczącego
zaangażowania podwykonawców w realizacji określonych części zamówienia, gdzie
wykonawcy mieli
wskazać firmę podwykonawcy (jeśli jest znana) oraz opis części
zamówienia, które będą zlecone podwykonawcom ze wskazaniem ich przewidywanej
wartości/zakresu.
W toku Postępowania Zamawiający wezwał Trakcję w dniu 26 stycznia 2024 roku, w trybie
art. 224 ust. 1 Pzp, do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny oraz zakresu
podwykonawstwa. Trakcja
w dniu 2 lutego 2024 roku złożyła wyjaśnienia, w którym z zakresie
realizacji zamówienia siłami własnymi oświadczyła, że cały zakres prac wskazany w pkt 11
formularza ofertowego zostanie wykonany przez podwykonawców z zastrzeżeniem prac
poniżej, które Trakcja wykona siłami własnymi:
Prace rozbiórkowe - część:
a.
Zdjęcie warstwy ziemi urodzajnej,
b.
Rozbiórki konstrukcji jezdni (z wyłączeniem frezowania nawierzchni bitumicznej),
c.
Rozbiórki konstrukcji chodników, opasek, ścieżek rowerowych i zjazdów,
d.
Rozbiórki ław betonowych krawężników, oporników i obrzeży,
e.
Rozbiórki ogrodzeń i wygrodzeń chodnikowych.
Wycinki drzew i krzewów – część (przesłana oferta podwykonawcy zawiera również
ten zakres):
a.
Wycinki drzew i krzewów (z wyłączeniem transportu dłużyc),
b.
Ręczne ścinanie i karczowanie rzadkich krzaków i podszycia.
Przebudowa kolizji elektroenergetycznych (przesłana oferta podwykonawcy zawiera
również ten zakres):
a. Kolizje elektroenergetyczne nN.
Zamawiający wezwał także Balzola, w dniu 26 stycznia 2024 roku, w trybie art. 224 ust. 1
Pzp, do złożenia wyjaśnień w tożsamym zakresie. Balzola w dniu 2 lutego 2024 roku złożył
wyjaśnienia, informując Zamawiającego w zakresie drugiej części wezwania, że wykona on
osobiście następujące zadania:
1) zapewni wszystkie koszty finansowe, w tym pozyskanie gwarancji;
2) poniesie
koszty ogólne, w tym koszty kadry zgodnie z wymaganiami opisanymi przez
Zamawiającego w SWZ, zapewni koordynację robót budowlanych, a także udostępni
know how i zapewni uzgodnienia z zarządcami uzbrojenia podziemnego oraz służbami
miejskimi w zakresie kolizji;
zakupi materiały kosztogenne – w tym m.in. szyny, płyty torowe, masy zalewowe,
słupy trakcyjne, czy maty wibroizolacyjne (koszty w tym zakresie będzie ponosił
zgodnie z
Załącznikiem nr 5 do niniejszych Wyjaśnień), co ważne przykładowo w
zakresie robót torowych ok. 80% kosztu stanowić będą koszty zakupu materiałów, w
przypadku których Wykonawca sam dokona tych zakupów oraz skoordynuje
niezbędne dostawy oraz harmonogram wbudowania tychże materiałów);
zapewnił własne referencje - nie podwykonawcze;
przeprowadzi
całkowite
rozliczenie
kontraktu
z
Zamawiającym
oraz
z
podwykonawcami;
poniesie całość odpowiedzialności gwarancyjnej jakości po wykonanych przez siebie
oraz podwykonawcach pracach;
7) uzgodni projekty technologiczne;
dokona wyceny oraz przeprowadzi roboty dodatkowe na rzecz Zamawiającego;
uzgodni rozwiązania zamienne z projektantem oraz inżynierem lub Zamawiającym.
Zamawiający w dniu 8 marca 2024 r. dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej oraz odrzucił
oferty Trakcji na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 Pzp i Balzola na podstawie art. 226 ust. 1 pkt
3 i 5 Pzp.
Izba zważyła, co następuje:
Zarówno w zakresie sprawy o sygn. akt KIO 883/24, jak i KIO 896/24, Izba nie dopatrzyła się
przesłanek, które mogłyby skutkować odrzuceniem odwołania. Izba ustaliła, że każde
odwołanie zostało wniesione w terminie, nie zawiera braków formalnych oraz terminowo
został uiszczony od niego wpis w wymaganej wysokości. Nie została również wypełniona
żadna z pozostałych przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528
Pzp.
Oba odwołania zostały uwzględnione w całości, zaś Izba dokonała oceny stanu faktycznego
ustalonego w sprawie mając na uwadze art. 554 ust. 1 pkt 1 Pzp, który stanowi, że Izba
uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub
może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
Z uwagi na tożsamość zarzutów odwołania dotyczących naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 3) Pzp
w zw. z art. 462 ust. 1 Pzp (zarzut nr 1) oraz art. 239 ust. 1 Pzp (zarzut nr 2) w przypadku KIO
883/24, jak również naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 3) w zw. z art. 253 ust. 1 pkt 2) w zw. z art.
462 ust. 1 w zw. z art. 121 w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp - w przypadku KIO 896/24 (zarzut nr
oraz zbliżony stan faktyczny dla obu Odwołujących, motywy rozstrzygnięcia zostaną
omówione łącznie, poniżej.
Tytułem uwag ogólnych należy wskazać, że instytucja podwykonawstwa, jest uregulowana
w
art. 462 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym wykonawca może powierzyć wykonanie części
zamówienia podwykonawcy. Przewidzianą w ww. przepisie możliwość powierzenia przez
wykonawcę części zamówienia podwykonawcy należy interpretować jako umożliwienie
wykonywania pewnego zakresu przedmiotu zamówienia bezpośrednio przez inny podmiot
niż wykonawca, z którym zamawiający zawiera umowę. Trzeba także podkreślić, że
m
ożliwość skorzystania z podwykonawców jest jednym z nadrzędnych uprawnień wykonawcy
ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego, jednocześnie wpływa
na
konkurencyjność inwestycji publicznych, w szczególności poprzez zaangażowanie małych
i
średnich przedsiębiorstw.
Wykonawcy, zobowiązani przez zamawiającego w dokumentach zamówienia do wskazania
w
ofercie, które części zamierzają powierzyć podwykonawcom, określają je przedmiotowo,
wskazując na zakres, element zamówienia, jeśli zamawiający przewidział taki obowiązek.
Ponadto, zgodnie z art. 121 Pzp,
Zamawiający może zastrzec obowiązek osobistego
wykonania przez wykonawcę kluczowych zadań dotyczących: zamówień na roboty
budowlane lub usługi lub prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją, w ramach
zamówienia na dostawy. Przedmiotowa kwestia stanowi warunek zamówienia i w doniosły
sposób modyfikuje sposób oceny treści oferty i jej zgodności z SWZ oraz przepisami prawa.
Istotnym jest w
przedmiotowej sprawie, że Zamawiający z tegoż uprawnienia nie skorzystał.
Izba podkreśla także, że zgodnie z art. 462 ust. 8 Pzp, powierzenie wykonania części
zamówienia podwykonawcom nie zwalnia wykonawcy z odpowiedzialności za należyte
wykonanie tego zamówienia. W takiej bowiem sytuacji wykonawca nadal jest podmiotem,
który zawiera umowę i jest odpowiedzialny za działania podwykonawców, jak za swoje
własne.
Na kanwie niniejszej sprawy
poza sporem była kwestia zakazu powierzenia całości
zamówienia podwykonawcom. Istota sporu sprowadzała się do interpretacji, czy zarówno
Odwołujący Trakcja, jak i Balzola, zadeklarowali powierzenie całości, czy też części
zamówienia podwykonawcom, co Strony interpretowały odmiennie.
W okolicznościach sprawy, Izba uznała, że Zamawiający nieprawidłowo ocenił oświadczenia
wykonawców, sprowadzając ich rolę do marginalnej i ubocznej. Stanowisku takiemu przeczy
zarówno treść oświadczeń zawartych w formularzach ofert, jak i późniejszych wyjaśnień.
Przede wszystkim, każdy z Odwołujących, we własnym zakresie pozostawił do realizacji
czynności związane z prowadzeniem przedmiotowego zamówienia, polegającego
na
wykonaniu robót budowlanych, takie jak przykładowo finansowanie kosztów ogólnych,
zapewnienie gwarancji, kadry zarządzającej budową, zaplecza budowy – co ogólnie można
sprowadzić do faktycznego prowadzenia inwestycji budowlanej. Dodatkowo, Odwołujący
Trakcja zadeklarował także wykonanie części robót budowlanych.
Izba w tym zakresie za
nieprawidłowe uznała stanowisko Zamawiającego, jakoby była to
marginalna, nieznacząca rola. Prowadzenie inwestycji budowlanej jest procesem złożonym,
wielowątkowym i nie polega jedynie na fizycznym wykonaniu robót wskazanych w projekcie.
Jest to proces wymagający koordynacji, uzgodnień z wieloma podmiotami, jego
dokumentowania i dokonywania szeregu czynności przewidzianych przepisami, ale i
wynikającymi z istoty tego procesu. Nie można zatem tak, jak to czynił Zamawiający,
sprowadzać inwestycji budowlanej do samych tylko robót budowlanych, których
chronologiczne fizyczne
wykonanie zagwarantuje sukces w postaci osiągnięcia zamierzenia
budowlanego.
Sam Zamawiający, sięgając chociażby do projektowanych postanowień umowy, wskazał w
§ 2, że wykonawca zobowiązany jest na własny koszt w ramach przedmiotu umowy do
szeregu czynności niezbędnych do prawidłowej realizacji zamówienia, a nie wpisujących się
stricte w
robotę budowlaną, takich jak przykładowo do: obsługi laboratoryjnej dla
wykonywania badań przewidzianych STWiORB, zapewnienia obsługi geodezyjnej, nadzoru
archeologicznego
i
wykonania
interwencyjnych
badań
archeologicznych,
nadzoru
saperskiego i nadzoru ornitologicznego (
jeśli będą wymagane na podstawie odrębnych
przepisów), wykonania i uzgodnienia z organem zarządzającym ruchem projektu
tymczasowej organizacji ruchu,
aktualizacji projektu stałej organizacji ruchu, naprawienia na
swój koszt wszelkich wyrządzonych szkód wyrządzonych z winy wykonawcy, zorganizowania
i
zabezpieczenia terenu robót itd.
Zgodnie z § 4 PPU, wykonawca zobowiązuje się wykonać przedmiot umowy z materiałów
własnych (nowych), zapewni kompetentne kierownictwo, pracowników i sprzęt niezbędny do
wykonania robót w zakresie zapewniającym prawidłowe pod względem jakościowym i
terminowe wykonanie przedmiotu umowy.
Wszystkie powyższe obowiązki towarzyszą
faktycznej realizacji robót budowlanych i składają się na całość przedmiotu zamówienia, ale
także – stanowią jego potrzebny i dostrzegalny element.
Izba co do zasady podziela stanowisko, m.in. wyrażone w wyroku z dnia 7 grudnia 2020 r.
(sygn. akt KIO 2971/20, KIO 2976/20)
, utrzymanym w mocy następnie przez wyrok Sądu
Okręgowego w Warszawie, z dnia 5 maja 2021 r. (sygn. akt XXIII Zs 11/21), które sprowadza
zarządzanie realizacją umowy i wystawianie faktur do marginalnego udziału w realizacji
zamówienia, o tyle podkreślić należy, że stanowisko to nie dotyczyło robót budowlanych,
lecz
usług z obszaru IT.
Okoliczność ta zgoła odmiennie rzutuje na interpretację realizacji zamówienia, ponieważ w
przypadku usług, jeśli cały ich zakres został powierzony podwykonawcy, rola wykonawcy jako
strony umowy staje się rzeczywiście marginalna i uboczna. W przypadku z kolei robót
budowlanych, tak jak Izba wskazała powyżej, realizacja zamówienia, oprócz fizycznych robót
budowlanych,
obejmuje również cały, szeroko ujęty proces realizacji zamierzenia
budowlanego, w tym kwestie organizacyjne, techniczne czy zaopatrzeniowe.
Stanowisko
Z
amawiającego
naruszało
prawo
wykonawcy
do
posługiwania
się podwykonawcami i nie znajdowało uzasadnienia w okolicznościach faktycznych sprawy –
każdy z wykonawców ponosi odpowiedzialność za realizację całego zamówienia, jak również
będzie koordynował wykonanie wszystkich prac.
Za niepotrzebne w tym zakresie Izba uznaje sprowadzanie zakresu zaangażowania
podwykonawcy do procentowego odzwierciedlenia
wartości – istota sprowadza się do oceny,
jaki faktycznie zakres został powierzony i nie musi on zostać wyrażony w najprostszym
matematycznym ujęciu, które nie oddaje ani doniosłości roli prowadzenia budowy, ani
stosunku robót budowlanych sensu stricte, do pozostałych czynności podejmowanych w
ramach realizacji inwestycji.
Podsumowując, co do odwołania KIO 883/24, Izba uznała, że zarzuty odwołania oznaczone
jako główne, tj. numerem 1 oraz 2 w petitum potwierdziły się, zaś odwołanie podlegało
uwzględnieniu w całości.
Co do zarzutów ewentualnych, jako podniesionych na wypadek nieuwzględnienia zarzutów
głównych, Izba nie orzekała.
Co do odwołania KIO 896/24, także z powyższych przyczyn Izba uznała, że zarzut odwołania
oznaczony w petitum numerem 1.1
, potwierdził się.
Co do zarzutu nr 1.
2, tj. dotyczącego naruszenia art. 266 ust. 1 pkt. 5 Pzp (w zw. z art. 253
ust. 1 pkt 2) w zw. z art. 223 ust. 1 w zw. z art. 462 ust. 1 w zw. z art. 16 1) i 3) Pzp), Izba
wskazuje, że zarzut ten nie potwierdził się. Nie istnieje w przedmiotowym Postępowaniu
warunek, z którym oferta Balzola byłaby niezgodna – Zamawiający nie zastrzegł, która z
części zamówienia ma zostać wykonana osobiście, a tym samym pozostawił wykonawcom
dowolność (limitowaną przepisami prawa powszechnie obowiązującego) co do części
zamówienia.
Izba ponadto
stoi na stanowisku, że oświadczenie w tym przedmiocie nie stanowi treści oferty
sensu stricte, co wynika z okoliczności, że na etapie realizacji zamówienia wykonawca może
zmienić zadeklarowany zakres podwykonawstwa w sposób przewidziany przepisami, umową
czy postanowieniami SWZ (z ograniczeniami -
jeśli został przewidziany obowiązek osobistego
wykonania zamówienia). Powyższe stanowisko potwierdza art. 464 Pzp oraz następne,
w
ramach których określony jest mechanizm zgłaszania oraz zmian umów
podwykonawczych, bez ograniczenia co do pierwotnie zadeklarowanego zakresu.
Potwierdzają to także projektowane postanowienia umowy stanowiące załącznik do SWZ w
Postępowaniu, zgodnie z którymi zmiana podwykonawcy nie stanowi zmiany umowy (§ 7
PPU), jak również przewidziany jest tryb zgłaszania podwykonawców i dalszych
podwykonawców i inne kwestie związane z tą instytucją.
W konsekwencji, oświadczenie dotyczące podwykonawstwa (stanowiące oświadczenie
wiedzy, a nie woli) może ulegać zmianom stosownie do okoliczności faktycznych, jak również
podlega wyjaśnieniom w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Sam fakt,
że oświadczenie tego rodzaju składane jest w formularzu oferty nie może przesądzać
o
charakterze tego oświadczenia, ponieważ uprawnienie wykonawcy do korzystania
z
podwykonawców doznaje ograniczenia jedynie w przypadku zastrzeżenia osobistego
wykonania niektórych części zamówienia. Z mocy art. 223 ust. 1 zdanie drugie Pzp
niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji
dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie jakiejkolwiek zmiany jej treści – a tym samym
oferty sensu stricte, dotyczącej przyszłego zobowiązania wykonawcy, jakie na siebie przyjmie
składając ofertę.
Warto także wskazać, że zgodnie z art. 123 Pzp wykonawca nie może, po upływie terminu
składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert, powoływać się
na
zdolności lub sytuację podmiotów udostępniających zasoby, jeżeli na etapie składania
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert nie polegał on w danym
zakresie na zdolnościach lub sytuacji podmiotów udostępniających zasoby. Przepis ten
wyraźnie dotyczy jedynie sposobu spełniania warunku udziału w postępowaniu, nie zaś
zakresu podwykonawstwa.
W okolicznościach sprawy Izba nie dostrzega także, aby Odwołujący Balzola zmienił swoje
oświadczenie zawarte pierwotnie w formularzu oferty – wobec sposobu skonstruowania
informacji o zamiarze powierzenia określonych robót, należy postawić, że niewskazane
w
tejże części formularza ofertowego części zamówienia, oznacza, że dany wykonawca –
przynajmniej na dzień jego składania – zamierza tę część wykonać samodzielnie.
Z powyższych powodów Izba uznała, że także odwołanie o sygn. akt KIO 896/24 podlegało
uwzględnieniu w całości.
O kosztach postępowania stosownie do wyniku sprawy orzeczono na podstawie art. 575 Pzp
oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), zgodnie
z
którym w przypadku uwzględnienia odwołania przez Izbę w całości, koszty ponosi
zamawiający; w takim przypadku Izba zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego
równowartość kwoty wpisu oraz koszty, o których mowa w § 5 pkt 2 ww. rozporządzenia.
Do kosztów postępowania odwoławczego, zgodnie z § 5 ww. rozporządzenia, Izba zaliczyła
wpis oraz stosownie do pkt 2
uzasadnione wydatki strony na podstawie przedłożonych do akt
rachunków, obejmujących wynagrodzenie i wydatki jednego pełnomocnika, nieprzekraczające
łącznie kwoty 3600 złotych.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:
…………………………
…………………………
…………………………