Sygn. akt: KIO 907/24
WYROK
Warszawa, dnia 8 kwietnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca:
Anna Chudzik
Protokolantka:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
18 marca 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: MAXTO Technology Sp. z o.o. z siedzibą w Modlniczce, MAXTO Sp. z o.o.
S.K.A. z siedzibą w Modlniczce, MAXTO ITS Sp. z o.o. z siedzibą w Modlniczce,
w postępowaniu prowadzonym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Orange Polska S.A.
z
siedzibą w Warszawie,
orzeka:
Odrzuca odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego zaniechania odrzucenia oferty
wykonawcy Orange Polska S.A. z
siedzibą w Warszawie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt
5 ustawy Pzp;
W pozostałym zakresie uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, odrzucenie oferty wykonawcy
Orange Polska S.A. z
siedzibą w Warszawie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit.
a w
związku z art. 109 ust. 1 pkt 8 i art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy Pzp oraz
powtórzenie czynności badania i oceny ofert:
3. Kosztami
postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: MAXTO Technology Sp. z o.o. z siedzibą w Modlniczce, MAXTO Sp. z o.o.
S.K.A. z siedzibą w Modlniczce, MAXTO ITS Sp. z o.o. z siedzibą w Modlniczce
w
części ¼ i wykonawcę Orange Polska S.A. z siedzibą w Warszawie w części ¾ i:
3.1. zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) stanowiącą koszty poniesione przez Odwołującego tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty poniesione przez
Przystępującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od Przystępującego na rzecz Odwołującego kwotę 13 050 zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy pięćdziesiąt złotych zero groszy).
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………
Sygn. akt: KIO 907/24
Uzasadnienie
Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia pn. Budowa Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji
Pasażerskiej na linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock-Lublin w ramach projektu pn.: „Prace
na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa-Dorohusk na odcinku Warszawa-
Otwock-
Dęblin-Lublin, etap I. Wartość zamówienia jest większa niż progi unijne. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 15 lutego
2023 r. pod numerem 2023 /S 033 - 097313.
W dniu 18 marca 2024 r. Konsorcjum: MAXTO Technology Sp. z o.o., MAXTO Sp.
z
o.o. S.K.A., MAXTO ITS Sp. z o.o. wniosło odwołanie wobec czynności badania i oceny
ofert, czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty Orange Polska S.A. oraz zaniechania
odrzucenia tej oferty i zaniechania wezwania wykonawcy Orange do złożenia wyjaśnień.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy Pzp, przez zaniechanie odrzucenia oferty Orange,
mimo że wykonawca ten nie spełnia warunków udziału w postępowaniu oraz nie złożył
podmiotowych środków dowodowych i innych dokumentów i oświadczeń w zakresie
warunku udziału w postępowaniu opisanego w pkt. 8.6.1 lit. a IDW;
2) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp, przez zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawca Orange, mimo że wykonawca ten przynajmniej w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd
przy przedstawianiu informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu opisane
w
pkt. 8.6.1 lit. a IDW oraz w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez Zamawiającego;
art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy Pzp w zw. z §15 rozporządzenia Ministra Rozwoju,
Pracy i Technologii w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych
dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz
§ 6 ust. 1, 2, 3 i 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu
sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów
elektronicznych, oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego lub konkursie, przez zaniechanie odrzucenia oferty Orange,
mimo że wykonawca ten złożył w niewłaściwej formie uzupełniony w trybie art. 128 ust.
ustawy Pzp dowód określający, czy zamówienie wymienione w wykazie zamówień
w
zakresie warunku z pkt 8.6.1 lit. a IDW zostało wykonane należycie – Potwierdzenie
realizacji umowy z dn. 2.11.2023r.
– plik o nazwie: „861a_IQU (1)”;
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, przez zaniechanie odrzucenia oferty Orange, mimo że
jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia;
art. 128 ust. 4 ustawy Pzp, przez zaniechanie wezwania Orange do złożenia wyjaśnień
w
zakresie treści podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów
i
oświadczeń składanych w postępowaniu;
art. 239 ust. 1 ustawy Pzp, przez wybór oferty Orange, mimo że nie jest to oferta
najkorzystniejsza;
art. 16 pkt 1 ustawy Pzp, przez prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: powtórzenia czynności badania
i
oceny ofert, unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz odrzucenia
oferty wykonawcy Orange.
Zarzuty dotyczące niespełnienia warunku w zakresie zdolności technicznej i zawodowej z pkt
8.6.1 lit. a IDW oraz nieprawdziwych informacji
Odwołujący wskazał, że zgodnie z pkt 8.6.1 lit. a IDW, zakresie warunku określonego
w punkcie 8.2.4 IDW wymagane jest wykazanie przez wykonawcę, że w okresie ostatnich
lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy – w tym okresie wykonał m.in. co najmniej 1 zadanie polegające na zaprojektowaniu,
zainstalowaniu i uruchomieniu systemu dynamicznej informacji pasażerskiej opartego
o
elektroniczne wyświetlacze informacyjne, obejmującego co najmniej 10 (dziesięć)
wyświetlaczy w obrębie jednej lokalizacji, przy czym za wyświetlacz będzie uważane
urządzenie wyposażone w jeden lub więcej ekranów w jednej obudowie.
Odwołujący zaznaczył, że pierwszy wybór oferty Orange został przez Odwołującego
się zaskarżony, w wyniku czego Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem w sprawie KIO
3337/23 uwzględniła częściowo odwołanie i nakazała Zamawiającemu powtórzenie
czynności badania i oceny ofert, w tym wezwanie wykonawcy Orange w trybie art. 128 ust.
ustawy Pzp do uzupełnienia oświadczeń i dokumentów celem wykazania warunków
opisanych w pkt 8.6.1 lit. a-
d IDW oraz w pkt 8.6.3 lit. a IDW. Orange na etapie składanej
oferty w celu wykazania spełniania ww. warunku bazował w całości na potencjale
udostępnionym przez ZUE S.A.. W wykonaniu wyroku Izby Zamawiający pismem z 21
grudnia 2023r. wezwał Orange do uzupełnienia dokumentów. W odpowiedzi na
przedmiotowe wezwanie Orange pismem z dn. 4.01.2024r. wskazał, że: zastępuje
doświadczenie pierwotnie wykazywane za pomocą zasobów ZUE S.A. zamówieniami
stanowiącymi zasób własny Orange Polska S.A (…). Wyjaśniamy jednocześnie, że Orange
Polska S.A. jest uprawniony do powoływania się na doświadczenie uzyskane przez TP
Teltech sp. z o.o. i legitymowania się nim jako własnym, ze względu na połącznie spółek na
podstawie art. 492 §1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (połączenie przez przejęcie) (…).
Odwołujący wskazał, że Orange w poz. 1 uzupełnionego wykazu zamówień wskazał
zamówienie o nazwie: Wykonanie projektów oraz budowa Systemu Informacji Pasażerskiej
czasu rzeczywistego wraz z instalacją tablic, wykonane na rzecz: Iqu Systems Sp. z o.o., zaś
w rubryce
Przedmiot wykonywanego zamówienia (należy opisać zamówienie w sposób
umożliwiający weryfikację spełnienia warunku udziału w postępowaniu) zadeklarował:
Przedmiot zamówienia obejmował zaprojektowanie, zainstalowanie i uruchomienie systemu
dynamicznej informacji pasażerskiej opartego o elektroniczne wyświetlacze informacyjne,
w
liczbie 100 (stu) wyświetlaczy w obrębie jednej lokalizacji, przy czym za wyświetlacz jest
uważane urządzenie wyposażone w jeden lub więcej ekranów w jednej obudowie.
Odwołujący podniósł, że Orange w odniesieniu do ww. projektu ogólne informacje,
które utrudniają jego zidentyfikowanie. Nie wskazano nazwy inwestora, nazwy projektu
inwestycyjnego (nadanej przez inwestora), nr głównej umowy, czy nazwy samego systemu
dynamicznej informacji pasażerskiej, którego dotyczy wskazany projekt. Podobnie załączone
do uzupełnionego wykazu zamówień Potwierdzenie realizacji umowy. wystawione przez Iqu
Systems Sp. z o.o. nie zawiera powyższych danych. Nie budzi wątpliwości, że Iqu Systems
Sp. z o.o. nie było inwestorem w tym zadaniu, lecz jego wykonawcą. Podmiot ten nigdy nie
był właścicielem takiego systemu – nie zamawiał go dla siebie, ale jego działalność polega
właśnie na dostarczaniu urządzeń na potrzeby takich systemów innych podmiotów. Podmiot
ten mógł zatem podzlecić prace TP Teltech Sp. z o.o. (spółka przejęta przez Orange).
Potwierdzenie realizacji umowy zawiera ważną wskazówkę – miejsce realizacji: Wszystkie
ww. prace zrealizowane zostały dla jednorodnego systemu 100szt. tablic SDIP w Warszawie.
Na tej podstawie, wziąwszy dodatkowo pod uwagę daty realizacji podane w wykazie
zamówień: 11.2014 r. – 03.2017 r., a także podaną konkretnie liczbę wyświetlaczy – 100 szt.
Odwołujący ustalił, że jedynym zadaniem spełniającym zarysowane kryteria jest zamówienie
udzielone w
wyniku postępowania przeprowadzonego przez Tramwaje Warszawskie Sp.
z
o.o. pn. Dostawa, instalacja i uruchomienie tablic Systemu Informacji Pasażerskiej czasu
rzeczywistego wraz z obsługą bieżącą tych tablic, nr postępowania: DNZ/58/2014,
ogłoszenie o zamówieniu nr OJ S 127/2014 05/07/2014. W wyniku rozstrzygnięcia
postępowania Tramwajów Warszawskich zamówienie pozyskał Iqube Systems Sp. z o.o. Sp.
K., spółka, która została przejęty (połączenie przez przejęcie) przez Iqu Systems Sp. z o.o.
(podmiot, który wystawił uzupełnione przez Orange referencje). W treści ogłoszenia
o
udzieleniu zamówienia (OJ S 214/2014 06/11/2014) w sekcji V.1.5.Informacje na temat
podwykonawstwa wskazano, że wykonawca powierzy część prac podwykonawcom:
− Iqube Systems GmbH w zakresie: dostawa oprogramowania oraz części sprzętu SIP,
realizacja prac integracyjnych tablic iqube z systemem aktualnie posiadanym przez
Zamawiającego,
konfiguracja
systemu,
wsparcie
utrzymaniowe,
gwarancyjne
i pogwarancyjne,
− TP Teltech Sp. z o.o. w zakresie: realizacja uzgodnień, wykonanie prac budowlanych,
kierowanie robotami w specjalności konstrukcyjno-budowlanej,
− P. G. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Pagar w zakresie: realizacja uzgodnień,
wykonanie przyłączy energetycznych, prac budowlanych i instalacji tablic, kierowanie
robotami w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych
i elektroenergetycznych.
Powołując się na treść sekcji II.1.5 ogłoszenia o ww. zamówieniu (Krótki opis
zamówienia lub zakupu) Odwołujący podniósł, że obejmowało ono dostawę, instalację
i uruchomienie tablic
, a w ramach zamówienia należało ponadto:
opracować i uzgodnić z Zamawiającym założenia techniczne i funkcjonalne tablic SIP,
w
tym ich integrację z Systemem Informacji Pasażerskiej eksploatowanym obecnie
przez Zamawiającego;
wykonać kompletną dokumentację, niezbędną do zamontowania i uruchomienia tablic,
w
tym m.in.: projektu budowlanego, projektów wykonawczych, specyfikacji technicznych
wykonania i odbioru robót budowlanych oraz dokonania wymaganych uzgodnień, w tym
m.in. z: Konserwatorem Zabytków oraz Biurem Architektury i Planowania
Przestrzennego; dokumentacja projektowa SIP powinna być opracowana, uzgodniona
i zatwierdzona w
zakresie określonym w obowiązujących przepisach prawa oraz
w SIWZ;
uzyskać, na podstawie uzgodnionego z Zamawiającym projektu budowlanego,
wymaganych prawem decyzji, uzgodnień lub pozwoleń umożliwiających rozpoczęcie
i
realizację robót budowlanych, tj. decyzji lokalizacyjnej, decyzji pozwolenie na budowę
lub zgłoszenie robót;
opracować niezbędne oprogramowanie i projekty sprzętu elektronicznego;
wykonać wszystkie niezbędne roboty budowlane i prace montażowe związane
z
uruchomieniem tablic, w tym związane z poprowadzeniem okablowania zasilania
energetycznego;
dostarczyć, zainstalować, uruchomić i skonfigurować tablice informacyjne;
dostarczyć, udzielić licencji i wdrożyć (instalacja, konfiguracja i uruchomienie)
oprogramowanie do obsługi tablic;
dostarczyć wszystkie inne elementy niezbędne do wdrożenia, uruchomienia tablic
(urządzenia, oprogramowanie oraz dokumentacja i instrukcje w języku polskim);
zapewnić nadzór autorski podczas realizacji przedmiotu umowy;
zintegrować tablice (zapewnić prawidłowość wymiany danych) z obecnie
eksploatowanym SIP;
doprowadzić tablice do pełnej sprawności funkcjonalnej (przetwarzanie niezbędnych
danych z Serwera SIP i wyświetlenie ich na tablicach oraz przekazywanie wymaganej
informacji zwrotnej do Serwera SIP);
uzgodnić z Zamawiającym plan testów tablic oraz procedurę ich odbioru;
wykonać i umieścić, po uprzednim zaakceptowaniu przez Zamawiającego, na
wskazanych tablicach SIP, informację o współfinansowaniu Projektu przez Unię
Europejską; nośnik tej informacji powinien być wykonany zgodnie z obowiązującymi
wytycznymi
Instytucji
Zarządzającej
Programem
Operacyjnym
Infrastruktura
i
Środowisko, które dostępne są na stronie internetowej: http://www.pois.gov.pl
Odwołujący zaznaczył, że postępowanie Tramwajów Warszawskich opiewało łącznie
na 100 szt. tablic (jak wskazano w wykazie zamówień uzupełnionym przez Orange) i było
również realizowane na przestrzeni czasokresu wskazanego w wykazie zamówień.
Odwołujący podniósł, że zakres przedmiotu zamówienia wskazuje jednoznacznie, że
zamówienie w ramach postępowania Tramwajów Warszawskich nie polegało na
zaprojektowaniu,
zainstalowaniu
i
uruchomieniu
systemu
dynamicznej
informacji
pasażerskiej – jak wymaga Zamawiający, a jedynie na dostawie, instalacji i uruchomieniu
tablic (oraz związanych z tym robót budowlanych i prac instalacyjno-montażowych) na
potrzeby włączenia tych tablic do już istniejącego systemu informacji pasażerskiej.
W cytowanych postanowieniach mowa wprost o integracji tablic z obecnie eksploatowanym
SIP. Rolą wykonawcy było opracować i uzgodnić z Zamawiającym założenia techniczne
i
funkcjonalne tablic SIP, w tym ich integrację z Systemem Informacji Pasażerskiej
eksploatowanym obecnie przez Zamawiającego. Czyli Zamawiający posiadał system
informacji pasażerskiej i zamówił dla niego nowe tablice. Przedmiotowe zamówienie
referencyjne nie spełnia warunku, a w związku z faktem, że jest to jedyne zamówienie
wskazane na spełnienie warunku i mowa o uzupełnionym wykazie zamówień – oferta
Orange podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy Pzp bez
kolejnego wezwania do uzupełnienia.
Odwołujący powołał się na postanowienia rozdz. II SWZ postępowania Tramwajów
Warszawskich:
− pkt 3.2 ppkt 1 i 7: Przy wykonywaniu realizacji przedmiotu zamówienia należy
uwzględnić: „posiadanie i eksploatowanie przez Zamawiającego Systemu Informacji
Pasażerskiej wraz z 65 tablicami (…), konieczność integracji z istniejącym Systemem
Informacji Pasażerskiej za pośrednictwem protokołu komunikacyjnego zapewniającego
łączność pomiędzy Serwerem SIP a tablicami,
− pkt 4.3 Komunikacja tablic objętych przedmiotem zamówienia z Systemem Informacji
Pasażerskiej obecnie eksploatowanym przez Zamawiającego, w którym opisano właśnie
sposób wymaganej komunikacji,
− załącznik nr 2, w którym wskazano wykonawców obecnie eksploatowanego przez
Zamawiającego systemu informacji pasażerskiej - konsorcjum firm GMV Innovating
Solutions Sp. z o.o. oraz Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas S.A.,
− jedynie wymagania w zakresie dostawy, instalacji i uruchomienia samych tablic oraz ich
integracji z eksploatowanym przez Zamawiającego systemem informacji pasażerskiej,
bez jakichkolwiek innych wymagań co do systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.
Zdaniem Odwołującego, projektowanie w tym zamówieniu nie polegało na
zaprojektowaniu systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, ale projektowaniu tablic oraz
projektowaniu ich montażu i uruchomienia. Wykonawca nie dostarczał nowego systemu
w
miejsce systemu posiadanego przez Zamawiającego, lecz dostarczał tablice i konstrukcje
wsporcze dla nich na potrzeby istniejącego systemu, które musiały zostać z nim
zintegrowane. W konsekwencji, instalacja i uruchomienie również nie dotyczyło systemu
dynamicznej informacji pasażerskiej, lecz jedynie tablic i wykonaniu prac temu
podporządkowanych.
Odwołujący przedstawił zestawienie ww. zakresu prac z zakresem wskazanym
w potwierdzeniu realizacji umowy jako wykonane przez TP Teltech Sp. z o.o.:
wykonanie projektów dla potrzeb jednorodnego systemu dynamicznej informacji
pasażerskiej czasu rzeczywistego składającego się ze 100 szt. tablic SDIP
Wskazano na wykonanie projektów „dla potrzeb”, a nie na system dynamicznej
informacji pasażerskiej. Zakres projektów nie został skonkretyzowany. Zastanawia
użycie sformułowania „jednorodnego systemu” – być może chodzi właśnie
o
zintegrowanie dostarczanych tablic z istniejącym systemem;
uzgodnienia projektowe i uzyskanie niezbędnych pozwoleń na realizację
To stwierdzenie także nie stanowi o projektowaniu systemu dynamicznej informacji
pasażerskiej. Zakres uzgodnień i pozwoleń nie został skonkretyzowany, uzgodnienia
projektowe miały miejsce, ale w określonym zakresie i nie dotyczyły projektowania
systemu. W OPZ Postępowania Tramwajów Warszawskich mowa była o:
− uzgodnieniu kolorów obudów tablic z Biurem Architektury i Planowania
Przestrzennego, Zarządem Transportu miejskiego (ZTM) i Zamawiającym (pkt 4.1.2
ppkt 3). Ten zakres prac z natury rzeczy może wykonać producent/dostawca tablic –
TP Teltech nim nie był,
− ujednoliceniu tablic i konstrukcji wsporczych w uzgodnieniu z Konserwatorem
Zabytków, Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego oraz ZTM (pkt 4.1.2 ppkt
4). Ten zakres prac w odniesieniu do tablic z natury rzeczy może wykonać
producent/dostawca tablic
– TP Teltech nim nie był,
− Wykonawca może przystąpić do wykonania robót budowlanych i montażowych po
uzyskaniu odpowiednich decyzji i uzgodnień oraz powiadomieniu Zamawiającego
o tym fakcie
( pkt 4.7 ppkt 1). Ten zakres prac co do zasady mógł wchodzić w zakres
prac TP Teltech (zgodnie z ogłoszeniem o udzieleniu zamówienia);
3) budowa systemu zasilania dla 100 szt. tablic SDIP,
Jest to jedna z szeregu czynności koniecznych do zainstalowania tablic, przy czym
chodzi o tablice, a nie system dynamicznej informacji pasażerskiej. Ponadto, zgodnie
z
zał. nr 1 do OPZ budowa zasilania była przewidziana jedynie dla 6 szt. a nie 100 szt.
tablic;
realizacja prac budowlanych i instalacja 100szt. zewnętrznych tablic SDIP
Wprost wskazano, że zakres prac dotyczy wyłącznie tablic. TP Teltech nie wykonywał
instalacji tablic, ewentualnie wykonywał ją jedynie w jakimś ograniczonym zakresie;
uruchomienie działania 100 szt. tablic SDIP w ramach systemu
Ten zakres prac dotyczy wyłącznie tablic. Jest to kompatybilne z OPZ Postępowania
Tramwajów Warszawskich, gdzie jak wskazano powyżej była wymagana integracja
tablic z eksploatowanym przez Zamawiającego systemem informacji pasażerskiej.
Tablice były uruchamiane w ramach systemu, ale nie był uruchamiany sam system.
Trzeba również zwrócić uwagę na zastosowaną nietypową konstrukcję – „uruchomienie
działania”, nie po prostu „uruchomienie tablic”. TP Teltech nie wykonywał uruchomienia
tablic, ewentualnie wykonywał ją jedynie w ograniczonym zakresie (o czym dalej);
Wszystkie ww. prace zrealizowane zostały dla jednorodnego systemu 100 szt. tablic
SDIP w Warszawie.
Wprost mowa o realizacji prac dla „systemu 100 szt. tablic SDIP”. Tablice te były
tablicami SIP, bo miały zostać włączone to istniejącego, obecnie eksploatowanego
systemu informacji pasażerskiej, który Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. już posiadały.
W odniesieniu do instalacji i uruchomienia tablic Odwołujący zaznaczył, że ogłoszenie
o udzieleniu zamówienia przewiduje, że instalację wykona P. G. Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe Pagar. Uruchomienie nie zostało przewidziane dla żadnego podwykonawcy.
Uwzględniając jednak, że zakres prac zadeklarowany dla podwykonawców w praktyce mógł
się zmienić Odwołujący wskazał, że inny producent tablic SIP Dysten Sp. z o.o. niektórych
postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych powoływał się na referencje wystawione
przez Iqube Systems Sp. z o.o. Sp. K. Dla przykładu można wskazać na postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
na
system
dynamicznej
informacji
pasażerskiej
II
(ZP/PU/2/PS/31/17),
prowadzone
przez:
Komunikacyjny
Związek
Komunalny
Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, Miasto Tychy, Gmina Bieruń (dalej: „Postępowanie
KZK GOP”). W postępowaniu tym zostało zakwestionowane spełnianie przez Dysten
warunku udziału w postępowaniu. Wyrokiem w sprawie sygn. akt KIO 1233/18 Izba oddaliła
odwołanie uznając, że Dysten spełnia przedmiotowy warunek udziału w postępowaniu. To
Dysten wykonywał dostawę, instalację i uruchomienie tablic. Odwołujący stwierdził, że
powyższe kwestie nie powinny jednak mieć znaczenia dla uznania, czy warunek został
spełniony, bo nie ulega wątpliwości, że przedmiotem kwestionowanego zamówienia
referencyjnego była dostawa, instalacja i uruchomienie tablic, a nie systemu dynamicznej
informacji pasażerskiej. Bez względu na to kto projektował, instalował i uruchamiał tablice –
nie jest to system dynamicznej informacji pasażerskiej, lecz jest to jedynie jego element.
Dalej Odwołujący podniósł, że wykonawca Orange podał nieprawdziwe informacje
w
wykazie zamówień, mimo że wiedział lub przynajmniej powinien wiedzieć przy dochowaniu
należytej staranności, że ww. informacje są nieprawdziwe, gdyż: powołał się na własne
doświadczenie, jest (a przynajmniej powinien być) w posiadaniu dokumentów, z których
wynika niespełnienie warunku, (umowa podwykonawcza, dokumentacja Postępowania
Tramwajów Warszawskich), a ponadto J. M., który uczestniczył w uzupełnieniu wykazu
zamówień pracował w TP Teltech. O świadomości niespełnienia warunków udziału
w
postępowaniu świadczy również – zdaniem Odwołującego – ogólny, utrudniający
weryfikację sposób wypełnienia wykazu zamówień oraz specyficznie zredagowane
potwierdzenie realizacji umowy. Oświadczenie to w powiązaniu z OPZ postępowania
Tramwajów Warszawskich zyskuje inne rozumienie, niż czytane autonomicznie bez tego
dokumentu. Ponadto zostało ono wystawione ponad 6 lat po zakończeniu realizacji
zamówienia, więc było ono przygotowane na potrzeby tego postępowania.
Odwołujący podkreślił, że Zamawiający przewidział w pkt 8.1. IDW fakultatywne
przesłanki wykluczenia określone m.in. w art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp, zatem oferta
Orange powinna zostać odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 109
ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp. Przedstawione informacje miały bezwzględnie wpływ na decyzje
Zamawiającego, doprowadziły bowiem do uznania, że Orange spełnia warunki udziału
w
postępowaniu, co doprowadziło do wyboru oferty tego wykonawcy.
Zdaniem Odwołującego, wykonawca Orange dopuścił się przynajmniej rażącego
niedbalstwa przy przedstawianiu informacji na temat własnego doświadczenia. Odwołujący
podniósł, że wykonawca powinien zweryfikować informacje, które wykorzystał przy
konstruowaniu oferty i pozostałych składanych dokumentów, nawet jeśli pochodziły od osób
trzecich. Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp dla przypisania wykonawcy
odpowiedzialności na podstawie rzeczonego przepisu wystarczającym jest możliwość
przypisania mu winy nieumyślnej, wynikającej z niedochowania należytej staranności.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający pod wpływem informacji wprowadzającej
w
błąd uznał, że Orange spełnia warunki udziału w postępowaniu, pozostając w przekonaniu,
że Orange zrealizował wskazane zamówienie w zakresie opisanym w wykazie zamówień, co
stanowi informację nieprawdziwą. Działając więc w zaufaniu do wykonawcy, jako
profesjonalnego uczestnika obrotu, treść przedstawionych przez Orange informacji
zdecydowanie doprowadziła Zamawiającego do mylnego wyobrażenia o rzeczywistym stanie
faktycznym.
Z ostrożności Odwołujący podniósł, że Zamawiający powinien wezwać Orange
w
trybie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp do złożenia wyjaśnień co do poz. 1 wykazu zamówień
w
zakresie doświadczenia TP Teltech i ustalenia jego zakresu.
Zarzut dotyczący niewłaściwej formy referencji
Odwołujący wskazał, że w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia dokumentów
z 21 grudnia 2023 r.
wykonawca złożył Potwierdzenie realizacji umowy z dn. 2.11.2023 r. –
plik o
nazwie: „861a_IQU (1)”. Zdaniem Odwołującego, nie jest to elektroniczna kopia treści
zapisanej w postaci papierowej, lecz plik przygotowany w programie do edycji dokumentów.
W dokumencie tym wizualizacja podpisu J. K.
, logo firmy oraz pieczątka zostały do tego pliku
wklejone
– po najechaniu kursorem widać, że są to obrazki, które można kopiować. Tym
samym nie stanowi on ani własnoręcznego podpisu złożonego w dokumencie w postaci
papierowej, ani nie jest również podpisem elektronicznym J. K. . Treść tego pliku można
dowolnie kopiować. Odwołujący zwrócił uwagę, że litera „J” z wizualizacji podpisu J. K.
zachodzi na tekst znajdujący się poniżej tego podpisu, ale przy kopiowaniu tekstu kopiuje się
jedynie cytowany tekst
– bez litery „J”, która na niego zachodzi. I odwrotnie – można
skopiować wizualizację podpisu J. K., ale nie kopiuje się tekst poniżej (J. K. Prezes Zarządu
iqu Systems Sp. z o.o.
). We właściwościach tego pliku znajduje się informacja, że został on
utworzony w programie Quartz PDFContext
– programie do edycji dokumentów, a data
utworzenia dokumentu to 18.12.2023r., tj. znacznie później niż data podana w jego treści: 02
listopada 2023.
Odwołujący powołał się na § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
w
sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla
dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie i podniósł, że złożony dokument przez
Orange nie stanowi cyfrowego odwzorowania dokumentu w postaci papierowej, choć na taki
wygląda i dodatkowo taki charakter dokumentu ma potwierdzać złożenie na nim podpisu
elektronicznego przez przedstawiciela Orange
– J. M., co w świetle przepisów, należy
odczytywać jako dążenie do poświadczenia zgodności cyfrowego odwzorowania
z
dokumentem w postaci papierowej (§ 6 ust. 3 pkt 1 i ust. 5 rozporządzenia). Dokument ten
nie jest też dokumentem podpisanym żadnym podpisem elektronicznym przez wystawcę –
Iqu Systems Sp. z o.o. Tym samym dokument ten nie został złożony we właściwej formie.
Zarzut dotyczący RCO (przenoszenie kosztów)
Odwołujący wskazał, że zgodnie z pkt 12.5 IDW: Wykonawca musi dołączyć do oferty
wypełnione Rozbicie Ceny Ofertowej („RCO”). Wykonawca musi wycenić wszystkie pozycje
Rozbicia Ceny Ofertowej, gdzie zarówno ceny jednostkowe, jak i cena za daną pozycję jest
podana z matematycznym zaokrągleniem do dwóch miejsc po przecinku i jest różna od zera.
Każda pozycja RCO powinna zostać wyceniona zgodnie z zakresem w niej opisanym. Nie
dopuszcza się wliczania kosztów wykonania jakiejkolwiek pozycji RCO w inną pozycję RCO.
Odwołujący zaznaczył, że po pierwszym wyborze oferty wykonawcy Orange podniósł
zarzut, że Zamawiający powinien wezwać Orange na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp
do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu
oraz ich istotnych części składowych, tj. w zakresie pozycji w Rozbiciu Ceny Ofertowej:
„System Monitoringu Wizyjnego (SMW) - dostawa, montaż i uruchomienie elementów
systemu monitoringu wizyjnego, w tym: kamer, rejestratorów, VMS, VCA - System "pełny"
monitori
ng (zgodnie z Instrukcją Ipi - 4)” dla st. Pilawa za kwotę: 262 765,73 zł netto oraz dla
st. Lublin Główny za kwotę: 348 458,38 zł netto, ponieważ wydają się rażąco niskie
w
stosunku do przedmiotu zamówienia i powinny budzić wątpliwości Zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami przez niego
określonymi w dokumentach zamówienia (sygn. akt KIO 3337/24). Orange w piśmie
procesowym z 23 listopada 2023 r. w odpowiedzi na odwołanie wskazał: Według przyjętej
przez Przystępującego koncepcji projektowej stanowisko rejestrujące dla stacji Dęblin było
umieszczone w LCS Lublin ze względu na główny charakter LCS. Stąd wynika tak wysoka
cena w pozy
cji LCS Lublin a niska w LCS Dęblin. Należy podkreślić, że podobną metodykę
projektową przyjął inny wykonawca, który złożył ofertę w postępowaniu – Fonon – w swojej
ofercie
. Zdaniem Odwołującego przedstawione stanowisko procesowe ujawniło wadę oferty
Orange, polegającą na przeniesieniu kosztów pomiędzy pozycjami RCO, co jest niezgodne
z pkt 12.5 IDW.
Odwołujący podniósł, że stanowisko rejestrujące dla stacji Dęblin powinno być
wycenione w RCO dla tej stacji
– bo w ramach RCO przewidziano dla niej odrębną zakładkę
w pliku Excel (zresztą jak dla pozostałych lokalizacji). W RCO złożonym przez Orange stacja
Dęblin znajduje się na str. 24, a w jego ramach przewidziano pozycję dla stacji Dęblin pn.
System Monitoringu Wizyjnego (SMW)
– dostawa, montaż i uruchomienie elementów
systemu monitoringu wizyjnego, w tym: kamer, rejestratorów, VMS, VCA. Odwołujący
podkreślił, że zakaz przenoszenia kosztów ma charakter bezwzględny, dlatego twierdzenia
Orange próbujące usprawiedliwić to przeniesienie są bezpodstawne. Zatem stanowisko
rejestrujące dla stacji Dęblin powinno zostać wycenione w RCO dla stację Dęblin, a nie
w
RCO dla LCS Lublin. Co więcej, nawet została wprost przewidziana pozycja, w której
w
ramach RCO dla stacji Dęblin powinno ono zostać wycenione (System Monitoringu
Wizyjnego (SMW) -
dostawa, montaż i uruchomienie elementów systemu monitoringu
wizyjnego, w tym: kamer, rejestratorów, VMS, VCA). Stanowisko Orange z pisma
procesowego wyjaśnia zawyżenie pozycji w RCO dla LCS Lublin, a jednocześnie stanowi
przyznanie co do dokonania zakazanego przeniesienia kosztów pomiędzy pozycjami RCO,
co jako sprzeczne z pkt 12.5 IDW powinno skutkować odrzuceniem oferty Orange.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki
korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a
naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować poniesienie
przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego skutecznie przystąpił
wykonawca Orange Polska S.A
. Izba stwierdziła, że ww. wykonawca zgłosił przystąpienie do
postępowania w ustawowym terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na
Zamawiającego.
Mimo uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w
odwołaniu, Izba rozpoznała merytorycznie odwołanie w związku z wniesieniem przez
Przystępującego sprzeciwu wobec tego uwzględnienia (art. 523 ust. 3 ustawy Pzp).
Izba stwierdziła, że odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego zaniechania
odrzucenia oferty
Przystępującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, podlega
odrzuceniu jako wniesione po upływie ustawowego terminu (art. 528 pkt 3 ustawy Pzp).
Odwołujący podniósł niezgodność oferty Przystępującego z wymaganiami SWZ, polegającą
na przeniesieniu
kosztów między pozycjami RCO w odniesieniu do systemu monitoringu
wizyjnego.
Biorąc pod uwagę, że treść RCO, jako stanowiąca część oferty, była dostępna dla
wykonawców z dniem otwarcia ofert, mogła podlegać zaskarżeniu już po pierwszym wyborze
oferty najkorzystniejszej
(27 października 2023 r.). Zauważenia wymaga, że o możliwości
kwestionowania oferty Przystępującego w ww. zakresie na wcześniejszym etapie
postępowania świadczy chociażby okoliczność, że już w poprzednim postępowaniu
odwoławczym (sygn. akt KIO 3337/23) Odwołujący – mimo niepodniesienia takiego zarzutu
w odwołaniu – próbował wykazać, że Przystępujący dokonał przenoszenia kosztów między
pozycjami RCO, składając dowód nr 5 – zbiorcze zestawienie ze wszystkich ofert złożonych
przez wykonawców w tym postępowaniu dotyczących pozycji RCO w zakresie systemu
monitoringu wizyjnego (SMW) na okoliczność nieuprawnionego przenoszenia kosztów
pomiędzy pozycjami RCO w ofercie Przystępującego. Obecnie Odwołujący wywodził
uprawnienie do podniesienia takiego zarzutu z faktu
, że w przedstawionym w poprzednim
postępowaniu odwoławczym stanowisku procesowym wykonawca Orange wskazał wprost,
że przeniósł koszty pomiędzy pozycjami RCO. W ocenie Izby nie ma podstaw do wniesienia
odwołania wobec treści znanego wcześniej dokumentu w terminie liczonym od uzyskania
przez Odwołującego dowodu lub przyznania okoliczności stanowiącej podstawę zarzutu.
W pozostałym zakresie odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzuty dotyczące warunku udziału w postępowaniu
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zgodnie z pkt 8.6.1 lit. a IDW, w
zakresie warunku określonego w punkcie 8.2.4 IDW
wymagane jest wykazanie przez wykonawcę, że w okresie ostatnich 7 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie
wykonał m.in. co najmniej 1 zadanie polegające na zaprojektowaniu, zainstalowaniu
i
uruchomieniu systemu dynamicznej informacji pasażerskiej opartego o elektroniczne
wyświetlacze informacyjne, obejmującego co najmniej 10 (dziesięć) wyświetlaczy w obrębie
jednej lokalizacji, przy czym za wyświetlacz będzie uważane urządzenie wyposażone
w
jeden lub więcej ekranów w jednej obudowie.
W dniu 21 grudnia 2023 r.
Zamawiający, wykonując wyrok Izby w sprawie o sygn. akt
KIO 3337/23, poinformował o unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz
wezwał wykonawcę Orange – na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp – m.in. do wykazania
spełnienia warunków, o których mowa w pkt 8.6.1. lit a IDW.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie Przystępujący przedstawił Wykaz zamówień
uzupełniony o zamówienia stanowiące jego zasób własny, z dokumentami potwierdzającymi
ich należyte wykonanie. Przystępujący poinformował, że: w związku z uznaniem, iż
Wykonawca polegając na zasobach podmiotu ZUE S.A. nie wykazał spełnienia warunków
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, Wykonawca
stosownie do art. 128 ust. 1 Pzp oraz zgodnie z art. 122 Pzp zastępuje doświadczenie
pierwotnie wykazywane za pomocą zasobów ZUE S.A. zamówieniami stanowiącymi zasób
własny Orange Polska S.A. (…) Orange Polska S.A. jest uprawniony do powoływania się na
doświadczenie uzyskane przez TP Teltech sp. z o.o. i legitymowania się nim jako własnym,
ze względu na połącznie spółek na podstawie art. 492 §1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych
(połączenie przez przejęcie). Od dnia 1 grudnia 2022 r., Orange Polska S.A. przejęła
w
drodze tzw. sukcesji uniwersalnej wszystkie prawa i zobowiązania TP Teltech, przejmując
całość przedsiębiorstwa tej spółki, w tym składniki niematerialne tego przedsiębiorstwa, takie
jak posiadane zdolności techniczne lub zawodowe. Powyższy fakt przejęcia w całości
majątku spółki TP Teltech w wyniku połączenia został zgodnie z prawem należycie
odnotowany w odpisie z KRS dotyczącym Orange Polska S.A. (…).
Na potwierdzenie spełniania warunku określonego w pkt 8.6.1. lit a IDW
Przystępujący przedstawił następujące doświadczenie:
Lp.
Nazwa
zamówienia
Podmiot, na
rzecz którego
realizowane
było
zamówienie
Przedmiot wykonywanego
zamówienia
Termin
rozpoczęcia
realizacji
zamówienia
Termin
zakończenia
realizacji
zamówienia
Wykonanie
projektów oraz
budowa Systemu
Informacji
Pasażerskiej
czasu
rzeczywistego
wraz z instalacją
tablic
Iqu Systems
Sp. z o.o.
Przedmiot zamówienia
obejmował zaprojektowanie,
zainstalowanie i uruchomienie
systemu dynamicznej informacji
pasażerskiej opartego o
elektroniczne wyświetlacze
informacyjne, w liczbie 100
(stu) wyświetlaczy w obrębie
jednej lokalizacji, przy czym za
wyświetlacz jest uważane
urządzenie wyposażone w
jeden lub więcej ekranów w
jednej obudowie;
11.2014 r.
03.2017 r.
Do wykazu Przystępujący załączył Potwierdzenie realizacji umowy, wystawione
w imieniu iqu Systems Sp. z o.o.,
w którym podano:
W ramach podpisanej Umowy Nr 1283/U/MR/10/2014 z dnia 14.11.2014 firma TP Teltech
Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi przy Al. Tadeusza Kościuszki 5/7, zarejestrowana w KRS pod
numerem 0000056853, zrealizowała następujący zakres prac zatwierdzony podpisaniem
w
dniu 09.03.2017r. ostatecznego protokołu odbioru realizacji:
wykonanie projektów dla potrzeb jednorodnego systemu dynamicznej informacji
pasażerskiej czasu rzeczywistego składającego się ze 100 szt. tablic SDIP,
uzgodnienia projektowe i uzyskanie niezbędnych pozwoleń na realizację
- budowa systemu zasilania dla 100 szt. tablic SDIP,
- realizacja prac budowlanych i instalacja 100
szt. zewnętrznych tablic SDIP
uruchomienie działania 100 szt. tablic SDIP w ramach systemu
Wszystkie ww.
prace zrealizowane zostały dla jednorodnego systemu 100 szt. tablic SDIP
w Warszawie.
Potwierdzamy, że wszystkie prace zrealizowane zostały należycie, z zachowaniem
wyznaczonych terminów i zgodnie z postanowieniami podpisanej Umowy.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp, z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli
została złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu.
W ocenie
Izby Przystępujący nie wykazał spełniania warunku udziału w postępowaniu
opisanego w pkt 8.6.1 lit. a IDW
. Powyższej oceny nie zmienia fakt, że argumentacja
Odwołującego w tym zakresie tylko częściowo zasługuje na uwzględnienie.
Okolicznością bezsporną jest to, że w uzupełnionym wykazie Przystępujący powołał
się na doświadczenie w realizacji zamówienia wykonane na rzecz Tramwajów Warszawskich
Dostawa, instalacja i uruchomienie tablic Systemu
Informacji Pasażerskiej czasu
rzeczywistego wraz z obsługą bieżącą tych tablic. Izba nie podzieliła stanowiska
Odwołującego, że ww. zamówienie nie polegało na zaprojektowaniu, zainstalowaniu
i
uruchomieniu systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, a jedynie na dostawie,
instalacji i
uruchomieniu tablic (oraz związanych z tym robót budowlanych i prac instalacyjno-
montażowych) na potrzeby włączenia tych tablic do już istniejącego systemu informacji
pasażerskiej, co nie odpowiada warunkowi opisanemu przez Zamawiającego.
Za słuszne Izba uznała stanowisko Przystępującego, że wobec braku w SWZ definicji
systemu na potrzeby warunku udziału w postępowaniu, należy posłużyć się słownikowym
znaczeniem tego pojęcia, zgodnie z którym system to układ elementów mający określoną
strukturę i stanowiący logicznie uporządkowaną całość. Odwołujący natomiast z opisu
warunku udziału w postępowaniu próbuje wywodzić wymagania w nim niewyrażone.
Z
warunku tego nie wynika bowiem brak możliwości powołania się na doświadczenie
w realizacji zadania, w ramach
którego wymagana była integracja wykonywanego systemu
z
system już istniejącym. Opis warunku nie stanowi, że ma to być system działający odrębnie
lub wdrażany w nowym środowisku (bez współpracy z systemem centralnym). Przy braku
dodatkowych obostrzeń, za system w rozumieniu SWZ może być uznany zestaw tablic
z oprogramowaniem i zasilaniem
oraz transmisją, w ramach której treści (informacje dla
pasażerów) dostarczane z aplikacji są przetwarzane w odpowiedni sposób i prezentowane
na różnych wyświetlaczach.
Podkreślić należy, że Tramwaje Warszawskie na pytanie Zamawiającego potwierdziły
w piśmie z 25 marca 2024 r., że przedmiotem zamówienia był system zgodny z warunkiem:
Ad. 1)
Umowa TW/DET/Z/1192/2014, zawarta w wyniku postepowania DNZ/58/2014, obejmowała
swoim zakresem dostawę, instalację i uruchomienie tablic Systemu Informacji Pasażerskiej
czasu rzeczywistego (zwanego dalej w skrócie „SIP”) wraz z obsługą bieżącą tych tablic.
W
szczegółowy zakres prac wchodziło także zaprojektowanie systemu.
Ad. 2)
System SIP jest oparty o elektroniczne wyświetlacze informacyjne zbudowane w oparciu
o
technologię LED.
Ad. 3)
Przedmiotowa umowa obejmowała swoim zakresem dostawę, instalację, uruchomienie
i
bieżącą obsługę 100 szt. tablic, wszystkie na terenie m.st. Warszawy.
Ad. 4)
System SIP jest zbudowany w oparciu o dwustronne tablice posiadające w dwa moduły
wyświetlające w jednej obudowie. (…)
Powyższa odpowiedź stanowi wyraźne potwierdzenie, że zamówienie obejmowało
zaprojektowanie
i wykonanie Systemu Informacji Pasażerskiej. Z kolei stanowisko
Odwołującego oraz przedstawione przez niego dowody w postaci dokumentacji z innych
postępowań, opierają się na nieuprawnionej interpretacji warunku i próbie nadania mu
znaczenia bardziej restrykcyjnego niż wynikające z jego brzmienia.
Niezależnie od powyższego należy stwierdzić, że Przystępujący nie potwierdził
spełniania warunku udziału w postępowaniu nie z uwagi na zakres zamówienia zleconego
przez Tramwaje Warszawskie, ale ze względu na zakres uczestnictwa spółki TP Teltech
w
jego wykonaniu, co również podnosił Odwołujący.
Zauważyć należy, że pismo Tramwajów Warszawskich, będące odpowiedzią na
pytanie Zamawiającego, potwierdza okoliczność wskazaną w odwołaniu, że zgodnie
z
umową TW/DET/Z/1192/2014 z 29 października 2014 r. spółce TP Teltech miało zostać
powierzone wykonanie zamówienia w następującym zakresie: realizacja uzgodnień,
wykonanie prac budowlanych, kierowanie robotami w specjalności konstrukcyjno-
budowlanej
. Jest to zakres istotnie węższy niż wymagany przez Zamawiającego i niż
wskazany w wykazie jako doświadczenie, którym Przystępujący dysponuje. Izba nie
kwestionuje stanowiska Przystępującego, że zakres podwykonawstwa mógł zostać
rozszerzony w stosunku do zakresu określonego w umowie z głównym wykonawcą,
Przystępujący jednak nie wykazał, że taka sytuacja miała miejsce. Przystępujący przedstawił
jedynie oświadczenie Prezesa Zarządu iqu Systems Sp. z o.o. z 26 marca 2024 r. o treści:
iqu Systems sp. z o.o., nawiązując do wystawionego dokumentu „Potwierdzenie realizacji
Umowy” z dnia 2 listopada 2023 r., potwierdza, że w ramach umowy nr 1283/U/MR/10/2014
z dnia 14.1.2014 r., TP Teltech sp. z o.o. wykonała prace polegające na zaprojektowaniu,
zainstalowaniu i uruchomieniu systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, który podlegał
integracji z istniejącym Systemem Informacji Pasażerskiej w ramach zamówienia dla
Tramwajów Warszawskich.
Potwierdzamy, że wykonany system był oparty o elektroniczne wyświetlacze informacyjne,
obejmujące 100 wyświetlaczy w obrębie miasta Warszawy (przy czym za wyświetlacz uważa
się urządzenie wyposażone w jednej lub więcej ekranów w jednej obudowie.
Przystępujący złożył również odpis pełny z KRS iqu Systems Sp. z o.o.,
potwierdzający, że osoba, która podpisała ww. oświadczenie (J. K.) była członkiem zarządu
w czasie zawarcia i realizacji umowy z Tramwajami Warszawskimi.
W ocenie Izby, p
owyższego oświadczenia nie sposób uznać za dowód
potwierdzający, że zakres podwykonawstwa spółki TP Teltech został zwiększony w stosunku
do umowy i obejmował zaprojektowanie, zainstalowanie i uruchomienie systemu
dynamicznej informacji pasażerskiej. Oświadczenie takie, sporządzone na potrzeby
postępowania odwoławczego, nie jest wystarczającym dowodem przeciwnym w stosunku do
umowy zawartej przez Tramwaje Warszawskie. Zdaniem
Izby, jeżeli zakres tego
podwykonawstwa został rzeczywiście zmieniony, to Przystępujący miał wszelkie możliwości
wykazania tego dokumentami źródłowymi, nie zaś oświadczeniem sporządzonym w toku
postępowania odwoławczego, które to oświadczenie nie może być uznane za dowód
przeciwko treści umowy. Przystępujący mógł przedstawić takie dowody, jak umowę
o
podwykonawstwo, faktury związane z jej realizacją czy protokoły odbioru prac (czego
jednak nie zrobił, poprzestając na opisanym wyżej oświadczeniu). Zaznaczenia wymaga, że
nie
jest możliwe, aby realizacja prac przez podwykonawcę nie została potwierdzona takimi
dokumentami
, zatem nieprzedstawienie ich w postępowaniu odwoławczym musi być
od
czytywane na niekorzyść Przystępującego.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Przystępujący nie tylko nie
wykazał spełniania warunku udziału w postępowaniu, ale też wprowadził Zamawiającego
w
błąd co do spełniania tego warunku.
Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, z postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub
rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że
nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co
mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić
wymaganych podmiotowych środków dowodowych.
W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający przewidział stosowanie powyższej,
fakultatywnej przesłanki wykluczenia (pkt 8.1 IDW).
W ocenie Izby
Przystępujący podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art.
109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp. Przystępujący przedstawił bowiem Zamawiającemu informację,
że dysponuje doświadczeniem w zaprojektowaniu, zainstalowaniu i uruchomieniu systemu
dynamicznej informacji pasażerskiej opartego o elektroniczne wyświetlacze informacyjne,
w
liczbie 100 (stu) wyświetlaczy w obrębie jednej lokalizacji, przy czym za wyświetlacz jest
uważane urządzenie wyposażone w jeden lub więcej ekranów w jednej obudowie. W świetle
zebranego w sprawie materiału dowodowego powyższe jest niezgodne ze stanem
rzeczywistym
, z powodów wskazanych we wcześniejszej części uzasadnienia. Informacje te
wprowadzały Zamawiającego w błąd co do spełniania przez Przystępującego warunku
udziału w postępowaniu.
Jednocześnie należy stwierdzić, że wprowadzenie Zamawiającego w błąd nastąpiło
w
wyniku co najmniej rażącego niedbalstwa Przystępującego. Nie sposób bowiem przyjąć,
że powołując się na zasób własny (doświadczenie spółki przejętej przez Przystępującego)
mógł on pozostawać w błędnym, ale w jakikolwiek sposób usprawiedliwionym przekonaniu,
że zakres wykonanych przez tę spółkę prac jest taki, jak to przedstawiono Zamawiającemu.
Jeżeli Przystępujący nie miał świadomości, że informacje te nie odpowiadają rzeczywistości,
to musi być to uznane za rażące naruszenie reguł należytej staranności, stanowiące
kwalifikowaną postać niedbalstwa. Zauważenia wymaga, że Przystępujący, jako następca
prawny spółki TP Teltech, musiał być w posiadaniu pełnej dokumentacji z realizacji prac na
rzecz Tramwajów Warszawskich, a ponadto – Przystępujący nie zaprzeczył twierdzeniom
Odwołującego, że Jerzy Moskwa, który przekazał Zamawiającemu odpowiedź na wezwanie
do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, był pracownikiem spółki TP Teltech.
W tych okolicznościach trudno usprawiedliwić przekazanie Zamawiającemu informacji, że
spółka TP Teltech zrealizowała prace o zakresie wskazanym w wykazie, czego
Przystępujący nie jest w stanie potwierdzić żadnymi dokumentami źródłowymi, a jedynie
oświadczeniami sporządzonymi na potrzeby obecnie prowadzonego postępowania
o
udzielenie zamówienia (tj. Potwierdzeniem realizacji umowy z 2 listopada 2023 r., któremu
z uwagi na brak podpisu wystawcy nie można przypisać mocy dowodowej oraz
oświadczeniem z 26 marca 2024 r., złożonym w postępowaniu odwoławczym).
Z uwagi na powyższe okoliczności Przystępujący podlega wykluczeniu
z
postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp.
Odnosząc się natomiast do przesłanki wykluczenia określonej w art. 109 ust. 1 pkt 10
ustawy Pzp, która również została wskazana w odwołaniu jako podstawa prawna zarzutu,
należy stwierdzić, że wobec wystąpienia przesłanki dalej idącej, tj. wprowadzenia w błąd
w
wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa przy przedstawianiu informacji
o
spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, przesłanka odnosząca się jedynie do
lekkomyślności lub niedbalstwa nie znajduje zastosowania.
Zarzut dotyczący formy referencji
Izba ustaliła, że Przystępujący załączył do uzupełnionego na wezwanie
Zamawiającego wykazu zamówień Potwierdzenie realizacji umowy z 2 listopada 2023 r.,
oznaczone jako wystawione w imieniu spółki iqu Systems Sp. z o.o. Plik został opatrzony
podpisem elektronicznym J. M.
działającego w imieniu spółki Orange. Został w nim
zamieszczony plik graficzny stanowiący wizualizację podpisu J. K. – Prezesa Zarządu iqu
Systems Sp. z o.o.
Okolicznością przyznaną przez Przystępującego jest to, że przekazany dokument nie
stanowi cyfrowego odwzorowania dokumentu sporządzonego w postaci papierowej, ale
został stworzony pierwotnie w formie cyfrowej (potwierdzają to również przedstawione przez
Przystępującego dwie ekspertyzy z zakresu informatyki śledczej).
Zgodnie z § 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla
dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie:
1. W przypadku gdy podmiotowe środki dowodowe, przedmiotowe środki dowodowe, inne
dokumenty, w tym dokumenty, o których mowa w art. 94 ust. 2 ustawy, lub dokumenty
potwierdzające umocowanie do reprezentowania odpowiednio wykonawcy, wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego, podmiotu udostępniającego
zasoby na zasadach określonych w art. 118 ustawy lub podwykonawcy niebędącego
podmiotem udostępniającym zasoby na takich zasadach, zwane dalej „dokumentami
potwierdzającymi umocowanie do reprezentowania”, zostały wystawione przez upoważnione
podmioty inne niż wykonawca, wykonawca wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia,
podmiot udostępniający zasoby lub podwykonawca, zwane dalej „upoważnionymi
podmiotami”, jako dokument elektroniczny, przekazuje się ten dokument.
2. W przypadku gdy podmiotowe środki dowodowe, przedmiotowe środki dowodowe, inne
dokumenty, w tym dokumenty, o których mowa w art. 94 ust. 2 ustawy, lub dokumenty
potwierdzające umocowanie do reprezentowania, zostały wystawione przez upoważnione
podmioty jako dokument w postaci papierowej, przekazuje się cyfrowe odwzorowanie tego
dokumentu opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a w przypadku postępowań
lub konkursów o wartości mniejszej niż progi unijne, kwalifikowanym podpisem
elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym, poświadczające zgodność
cyfrowego odwzorowania z dokumentem w postaci papierowej.
Przystępujący przyznał, że Potwierdzenie realizacji umowy zostało sporządzone
w formie elektronicznej
i że nie zostało opatrzone podpisem elektronicznym osoby
działającej w imieniu spółki będącej jego wystawcą. Nie kwestionował również, że
uwidoczniony w nim
podpis „odręczny” Prezesa Zarządu tej spółki oraz pieczątka zostały do
pliku wklejone jako elementy graficzne. Powyższe oznacza, że referencje nie zostały
podpisane przez ich autora.
Izba nie podziela stanowiska Przystępującego, który kwestionował konieczność
opatrzenia dokumentu elektronicznego jakimkolwiek podpisem.
Zauważenia wymaga, że
referencje stanowią oświadczenie wiedzy, a brak podpisu powoduje, że trudno im przypisać
cechy oświadczenia. Taki niepodpisany tekst nie posiada walorów dowodowych, nie da się
bowiem ustalić, że osoba wskazana w jego treści faktycznie złożyła takie oświadczenie. Co
więcej, w ogóle nie jest możliwe ustalenie osoby, od której takie oświadczenie pochodzi. Jak
wynika z przedstawionych
przez Odwołującego ekspertyz – na podstawie informacji
zawartych w dokumencie nie jest możliwe ustalenie osoby, która go wytworzyła. Plik o takiej
treści mógłby więc być przygotowany przez każdą inną osobę, która umieściła w nim nazwę
spółki i dokleiła znaki graficzne stanowiące odwzorowanie podpisu i pieczątki.
Wobec powyższego trudno zgodzić się z Przystępującym, który brak potrzeby
podpisania referencji wywodził z § 10 ww. rozporządzenia w sprawie dokumentów
elektronicznych, który wśród wymagań dla dokumentów elektronicznych nie wymienia
podpisu. Takie stanowisko nie uwzględnia charakteru referencji, które są oświadczeniem
wiedzy konkretnych osób, a brak podpisu powoduje brak walorów dowodowych takiego
dokumentu.
Podkreślić należy, że o wadliwości złożonych referencji świadczy nieopatrzenie ich
podpisem wystawcy, nie zaś opatrzenie ich podpisem osoby reprezentującej
Przystępującego. Podpis elektroniczny w imieniu Przystępującego należy jedynie uznać za
zbędny, skoro nie chodziło o poświadczenie cyfrowego odwzorowania dokumentu
sporządzonego w postaci papierowej.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że Przystępujący nie przedstawił
prawidłowego podmiotowego środka dowodowego, potwierdzającego należyte wykonanie
zamówienia wskazanego w wykazie, a zatem jego oferta podlega odrzuceniu na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt
2 lit. c ustawy Pzp, który stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę,
jeżeli została złożona przez wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie
oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego,
potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału
w
postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub innych dokumentów lub
oświadczeń.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy
Pzp oraz § 5 pkt 1 lit. b oraz § 7 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
2020 r. poz. 2437), stosownie do wyniku postępowania obciążając kosztami
Odwołującego w części ¼ i Przystępującego w części ¾, z uwagi na stosunek zarzutów
uwzględnionych do zakresu, w jakim odwołanie podlegało odrzuceniu.
Biorąc pod uwagę, że łączna kwota kosztów postępowania to 22.200,00 zł,
Odwołujący odpowiada za koszty postępowania do wysokości 5.550,00 zł, a Przystępujący –
do wysokości 16.650 zł. W związku z tym Izba zasądziła od Przystępującego na rzecz
Odwołującego kwotę 13.050,00 zł, stanowiącą różnicę między kosztami, jakie Odwołujący
poniósł a kwotą, za jaką odpowiada w świetle wyniku postępowania.
Przewodnicząca:
……………………