Niezależnie od przyjętego w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego modelu należnego wykonawcy wynagrodzenia żaden przepis ustawy Pzp nie zwalnia zamawiającego z obowiązków w zakresie badania oferty, w wyniku którego powstać może konieczność, przykładowo:
− wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 października 2019 r. (sygn. akt KIO 1911/19).
Przyjęcie poglądu o niewiążącym charakterze kosztorysów utrudniałoby, o ile nie uniemożliwiałoby, zamawiającemu skuteczne przeprowadzenie procedury z art. 90 ustawy Pzp, której dopuszczalność nie jest ograniczona przyjętym w danej sprawie modelem wynagrodzenia wykonawcy. Wskazać należy, że ustalenie ryczałtowego wynagrodzenia nie wyłącza uprawnienia zamawiającego w zakresie badania kosztorysów ofertowych, co potwierdza orzecznictwo Izby (m.in. wyroki z 27 stycznia 2014 r., sygn. akt KIO 50/14, czy z 16 listopada 2012 r., sygn. akt KIO 2392/12, KIO 2410/12).
Więcej o badaniu ofert przeczytasz tutaj: