Czy podpisy, jakie członkowie komisji przetargowej składają na protokole końcowym z postępowania, muszą być własnoręczne (tradycyjne) czy elektroniczne (kwalifikowane)? Sprawdź w artykule.
Członkowie komisji mogą opatrzyć protokół postępowania własnoręcznym podpisem lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Możliwość opatrzenia protokołu innym rodzajem podpisu elektronicznego nie jest natomiast jednoznacznie przesądzona.
Zgodnie z art. 781 Kodeksu cywilnego oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.
Wydaje się jednak, że mogą wystąpić techniczne problemy z prawidłowym sporządzeniem protokołu w formie elektronicznej. Z wzoru protokołu wynika, że każdą jego stronę musi podpisać osoba, która go sporządziła. Oprócz tego w protokole muszą także znaleźć się podpisy członków komisji oraz podpis kierownika zamawiającego zatwierdzającego protokół.
Przy podpisywaniu protokołu za pomocą kwalifikowanych podpisów elektronicznych zaistnieje potrzeba „podziału” protokołu na dwa pliki:
Możliwość opatrzenia protokołu innym rodzajem podpisu elektronicznego nie jest jednoznacznie przesądzona. Z jednej strony wzór protokołu posługuje się pojęciem podpisu, przez co należy rozumieć podpis odręczny. Dopuszczalny jest także kwalifikowany podpis elektroniczny, który stanowi prawny odpowiednik podpisu odręcznego.
Z drugiej strony na etapie legislacyjnym projektodawca – odnosząc się do uwag zgłoszonych do projektu rozporządzenia – wyjaśnił, że:
„Projektodawca celowo nie określa formy ani postaci, w jakiej protokół postępowania ma być sporządzany. Protokół postępowania może być sporządzony w formie pisemnej, ale może też być sporządzony w postaci elektronicznej i opatrzony podpisem elektronicznym, przy czym nie musi być to kwalifikowany podpis elektroniczny”.
Projektodawca nie sprecyzował jednak, czy pisząc o podpisie elektronicznym miał na myśli podpis zaufany lub osobisty, czy też jakiś inny podpis elektroniczny (np. funkcja „akceptuj” w systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentami).
Podstawa prawna