Kosztorys ofertowy podlega ujawnieniu zgodnie z art. 74 ust. 2 ustawy Pzp, jeżeli w danym postępowaniu stanowi załącznik do protokołu postępowania, zgodnie z art. 73 ustawy Pzp. Jeżeli nie stanowi zaś załącznika do protokołu, nie podlega udostępnieniu na podstawie art. 74 ust. 2 ustawy Pzp, gdyż powyższa regulacja przewiduje obowiązek udostępnienia protokołu postępowania wraz z załącznikami. Wgląd do kosztorysu ofertowego może opierać się na ustawie o dostępie do informacji publicznej.
Artykuł 74 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, że protokół postępowania jest jawny i udostępniany na wniosek. Zgodnie z art. 74 ust. 2 ustawy Pzp z kolei załączniki do protokołu postępowania udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty albo unieważnieniu postępowania.
O tym, które dokumenty stanowią załączniki do protokołu postępowania, mówi art. 73 ust. 1 ustawy Pzp i zgodnie z nim, załącznikami są:
Jeżeli w danym postępowaniu, kosztorys ofertowy stanowił załącznik do protokołu postępowania, z uwagi np. na fakt, że był równocześnie załącznikiem do umowy o zamówienie publiczne, powinien podlegać udostępnieniu w trybie art. 74 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. W przeciwnym razie nie podlega ujawnieniu w drodze powołanej regulacji.
W literaturze przedmiotu wskazuje się, że: „Ustawodawca określił, że protokół i jego załączniki są jawne, z tym że zamawiający ma obowiązek udostępnić je dopiero na wniosek. Wobec powyższego zamawiający nie ma obowiązku udostępniania ofert na podstawie wskazanych w pytaniu przepisów, jeżeli nikt nie wystąpi z wnioskiem o ich udostępnienie. Protokół postępowania jest jawny i podlega udostępnieniu na wniosek zainteresowanego informacjami w nim zawartymi. Ustawa nie ogranicza dostępu do osób posiadających interes prawny lub faktyczny w uzyskaniu dostępu, co należy interpretować jako obowiązek udostępnienia protokołu każdemu, kto zwróci się z wnioskiem o jego udostępnienie” – Dzierżanowski Włodzimierz i in., Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Opublikowano: WKP 2021.
Odnośnie kwestii czy wnioskowany kosztorys ofertowy może być również udostępniony zgodnie z ustawą z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, wskazać należy, że kosztorys ofertowy złożony przez wykonawcę w ramach prowadzonego postępowania o zamówienie publiczne stanowi informację publiczną w rozumieniu tej ustawy. Jako informacja jawna podlega udostępnieniu na wniosek osoby, która jest nią zainteresowana.
Dostęp do informacji publicznej w zamówieniach publicznych nie ma charakteru bezwzględnego i może podlegać ograniczeniom, przede wszystkim ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa.
Zgodnie ze stanowiskiem UZP, na które powołał się WSA w Szczecinie w wyroku z 13 stycznia 2022 r. (II SA/Sz 1081/21): „(…) zagadnienie tajemnicy przedsiębiorstwa na gruncie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i powstające na tym polu wątpliwości stanowiły przedmiot oceny prowadzonej przez Urząd Zamówień Publicznych.
Urząd ten upublicznił stanowisko w tym zakresie, w którym wskazał, że za tajemnice przedsiębiorstwa nie mogą być uznane m.in. kosztorys, ceny jednostkowe stanowiące podstawę obliczenia ceny na roboty budowlane (zob.: www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/interpretacja-przepisow/opinie-archiwalne/opinie-dotyczace-ustawy-pzp/inne/tajemnica-przedsiebiorstwa# oraz Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 2/2018, „Jawność postępowania a tajemnica przedsiębiorstwa - przykłady naruszeń przepisów ustawy Pzp w świetle najnowszych wyników kontroli przeprowadzonych przez Prezesa UZP, s. 28–33)”.
Podstawa prawna