W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii COVID-19, i przez 90 dni od dnia jego odwołania, zamawiający nie może potrącić kary umownej zastrzeżonej na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności. Nie wolno mu także dochodzić zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania tej umowy. Warunkiem jest, że zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono karę, nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii (art. 15r1 ustawy o COVID-19).
Jeśli termin ważności zabezpieczenia upływa w okresie epidemii lub w ciągu 90 dni od jego odwołania, zamawiający nie może dochodzić zaspokojenia z tego zabezpieczenia. W tym celu jednak wykonawca, na 14 dni przed upływem ważności tego zabezpieczenia, musi każdorazowo:
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy wniesione w formie gwarancji to zabezpieczenie udzielane na konkretnie wskazany w tym dokumencie okres. Można go skrócić tylko wówczas, gdy zamawiający uzna umowę za należycie wykonaną przed upływem jej ważności. W sytuacji gdy zamawiający odstąpi od umowy, może potrącić karę umowną z gwarancji, tylko wówczas gdy:
Jeżeli do upływu ważności gwarancji pozostało mniej niż 14 dni, a wykonawca jej nie przedłużył i nie wniósł nowego zabezpieczenia, zamawiający ma prawo zaspokoić swoje roszczenia z zabezpieczenia.
O tym, jak i kiedy przedłużyć ważność zabezpieczenia, aby zamawiający nadal nie miał prawa potrącić z niego kar umownych, piszemy w opracowaniu:
Redakcja