Aby właściwie ocenić, czy korekta „innej omyłki” spowoduje istotną zmianę w treści oferty, należy odnieść się do konkretnej sytuacji faktycznej. Pojęcie „istotnych zmian w treści oferty” jest nieostre i ma charakter ocenny. Poniżej 3 reguły, którymi warto kierować się przy weryfikacji istotności oczywistych omyłek (wyrok z 13 stycznia 2022 r., sygn. akt KIO 3772/21).
W orzecznictwie wypracowano reguły, które można zastosować dokonując oceny istotności omyłki w ofercie:
1) istotna zmiana treści oferty to znacząca, istotna zmiana treści oświadczenia woli wykonawcy;
2) zamawiający jest zobowiązany poprawić omyłkę w szczególności wtedy, gdy sposób, w jaki ma być dokonana poprawa, wynika z innych elementów składających się na ofertę;
3) omyłki, o których mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, muszą mieć taki charakter, aby ich zamawiający mógł je poprawić samodzielnie, bez udziału wykonawcy w tej czynności.
O tym, czy po korekcie omyłki istotnie zmieni się treść oferty, decyduje zakres zmian, przedmiot zamówienia i całość oferty. O istotności innej omyłki nie decyduje to, czy zmiana wpływa na cenę lub czy dotyczy essentialia negotii oferowanego świadczenia.
KIO uznała, że w opisanej sytuacji:
1) uzupełnienie oferty o producenta stanowiłoby istotną zmianę w treści oferty odwołującego, gdyż identyfikowałoby treść świadczenia oferowanego zamawiającemu;
2) formularz cenowy był jedynym źródłem wiedzy zamawiającego na temat oferowanych śpiworków. Zamawiający nie może bazować na ogólnym zobowiązaniu do wykonania zamówienia zgodnie z wymogami SWZ;
3) brak załączenia do oferty formularza cenowego wskazującego producenta i ewentualnie numer katalogowy śpiworków uniemożliwia ustalenie, do jakiego świadczenia zobowiązuje się wykonawca. Uzupełnienie tej informacji po upływie terminu składania ofert doprowadziłoby do nierównego traktowania wykonawcy;
4) korekta oferty przez wpisanie w ostatniej kolumnie producenta oferowanych śpiworków jest niedopuszczalna również z tego powodu, że żaden dokument złożony z ofertą nie zawierał informacji, z której można by wywieść, kto wyprodukował śpiworki.
Zamawiający nie miał też podstaw, aby wezwać wykonawcę do wyjaśnień treści oferty zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp. Takie wyjaśnienia kreowałyby nową, pominiętą treść oferty.
Wiele cennych wskazówek dotyczących korekty omyłek w treści ofert znajdziesz w dziale: