Z ustawy Prawo zamówień publicznych znikną przepisy umożliwiające wykluczenie wykonawców, którzy nienależycie wykonali zamówienie lub odstąpili od umowy z własnej winy. W Pzp nie będzie już również definicji rażąco niskiej ceny. W zamian zamawiający będą musieli żądać wyjaśnień od oferentów w zakresie zbyt niskich kosztów realizacji oferty – takie założenia przewiduje projekt nowelizacji Pzp przedstawiony przez UZP.
Urząd Zamówień Publicznych przygotował kolejny projekt zmieniający ustawę Prawo zamówień publicznych. Najważniejszą kwestią w nim poruszoną jest propozycja odejścia od pojęcia „rażąco niskiej ceny”. W jej miejsce mają wejść przepisy regulujące sytuacje, gdy cena oferty wydaje się nadmiernie niska. Zamawiający będzie musiał wówczas żądać od wykonawcy szczegółów dotyczących składowych elementów oferty. Pytania będą mogły dotyczyć nie tylko aspektów finansowych, ale też np. metody budowlanej lub wybranych rozwiązań technicznych.
Oferenci oprócz przedstawienia wyjaśnień będą mogli wskazać także inne dowody, które mają wpływ na niska cenę. To wykonawca będzie musiał udowodnić, że przedstawiona oferta zawiera wszystkie wymagane koszty. Zamawiający będzie mógł ją odrzucić, jeżeli firma nie wykaże, że proponowana cena jest uzasadniona i umożliwia wykonanie przedmiotu zamówienia. Wprowadzenie tej regulacji ma – zdaniem urzędu – m.in. przeciwdziałać zmowom wykonawców i potencjalnej manipulacji wynikami postępowania.
Urząd Zamówień Publicznych proponuje również usunięcie art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a Pzp. Przepisy te wskazują sytuacje, w której wykonawca może być wykluczony z postępowania. Są to przypadki firm, które nie wykonały zamówienia, wykonały je nienależycie lub musiały zapłacić karę umowną. Zapisy te dotyczą też wykonawców, z którymi została rozwiązana umowa z ich winy.
W miejsce tej regulacji urząd proponuje, żeby zamawiający mógł wykluczyć wykonawcę, który jest winny poważnego naruszenia obowiązków zawodowych. Chodzi przede wszystkim o sytuacje, gdy w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa zamówienie nie zostało wykonane lub zostało wykonane nienależycie. W związku z tym przestaną również obowiązywać przepisy zobowiązujące do prowadzeniem wykazu wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sadu, czyli tzw. „czarnej listy”. Projekt nowelizacji ustawy Pzp został przygotowany w związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 13 grudnia 2012 r. Trybunał stwierdził wówczas, że podstawą wykluczenia wykonawcy mogą być jego wszelkie zawinione uchybienia, które wpływają na jego wiarygodność zawodową. Chodzi m.in. o sytuacje niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia. W związku z tym pojawiła się konieczność doprecyzowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Projekt został już przekazany do konsultacji społecznych.
Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych z 11 kwietnia 2013 r.