Zamawiający i wykonawcy wciąż komunikują nam problemy, jakie napotykają w związku z realizacją umów w sprawie zamówień publicznych na pierwotnych warunkach. Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na rynkach światowych powoduje, że wykonywanie zamówień publicznych na dotychczasowych zasadach jest często nieopłacalne dla wykonawców. Dotyczy to różnego rodzaju kontraktów – od robót budowlanych po dostawy artykułów spożywczych. Dodatkowo wczorajsza – dziesiąta już od października ubiegłego roku – podwyżka stóp procentowych zwiększyła koszty obsługi kredytów, jakie zaciągnęli zamawiający. W tym tygodniu piszemy m.in. o tym, kiedy wnioskować o zmianę wynagrodzenia, jak regulować klauzule waloryzacyjne w umowach z wynagrodzeniem ryczałtowym oraz jak zmieniać umowy kredytu, by zrekompensować ich wciąż rosnące koszty.
Polecamy także inne ważne treści, które pojawiły się w naszym serwisie w ostatnich dniach.
1. Braki w formularzu oferty – kiedy uzupełniać, a kiedy wyjaśniać?
2. Zmiana umowy kredytowej gminy zgodnie z ustawą Pzp z 2019 roku
3. Czy po zakończeniu przetargu mogę wymagać wglądu do kosztorysu inwestorskiego?
4. Wykonawca pomylił się w adresie e-mail w ofercie – co powinien zrobić?
5. Zmiana nazwy spółki a przygotowanie oferty – czy wolno posługiwać się starymi zaświadczeniami z KRK i ZUS?
6. Umowa na dostawę oleju napędowego – jak ją realizować w obliczu drastycznych zmian cen?
7. Kiedy wystąpić z wnioskiem o podwyżkę wynagrodzenia – praktyczne wskazówki