PKP Intercity zgodnie z prawem odrzuciło ofertę Pesy

Stan prawny na dzień: 10.09.2013
młotek sędziowski i kodeks

Krajowa Izba Odwoławcza orzekła, że PKP Intercity słusznie odrzuciło ofertę firmy Pesa Bydgoszcz w przetargu na zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych. Przewoźnik już planuje rozpisanie kolejnego postępowania, by jeszcze przed końcem 2015 roku na torach pojawiły się nowe lokomotywy.

W postępowaniu na zakup nowego taboru oferty złożyło 3 wykonawców: Newag, Pesa oraz Vossloh Espana. Jedyną ważną i podlegającą rozpatrzeniu ofertą była propozycja konsorcjum Newag. Spełniała ona wszystkie wymagania PKP Intercity. Jednak ze względu na zaproponowaną kwotę przewyższającą zaplanowane środki przetarg został unieważniony, a oferty pozostałych wykonawców odrzucone. Decyzję PKP Intercity zaskarżyła bydgoska Pesa. Firma składając ofertę zobowiązała się utrzymywać każdą z 10 lokomotyw spalinowych przez 12 lat za 1 grosz za przejechany kilometr. KIO potwierdziła stanowisko zamawiającego wskazując, że takie działania producenta są sprzeczne z dobrymi obyczajami i mają na celu utrudnianie innym wykonawcom dostępu do rynku w związku z czym stanowią czyn nieuczciwej konkurencji.

Realna cena utrzymania lokomotywy spalinowej to ok. 3 zł za kilometr jazdy” – poinformował Paweł Hordyński, członek zarządu do spraw finansowych PKP Intercity. „Naszym zdaniem zaproponowana stawka jest ceną nierealną, bowiem nie jest możliwe świadczenie usług utrzymania za cenę oferowaną przez bydgoskiego producenta” – dodał. Z tego powodu zamawiający zdecydował o odrzuceniu oferty Pesy, unieważnieniu przetargu oraz złożeniu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawiadomienia o czynie nieuczciwej konkurencji.

Przewoźnik planuje rozpisanie kolejnego postępowania tak, by jeszcze przed końcem 2015 roku pierwsze pociągi kursujące na liniach niezelektryfikowanych mogły być prowadzone przez nowy tabor spalinowy. Zakup dziesięciu nowych lokomotyw spalinowych do prowadzenia pociągów pasażerskich ma być pierwszym tego typu zamówieniem w historii przewoźnika. Dotychczas PKP IC wynajmowało lokomotywy do prowadzenia swoich pociągów na niezelektryfikowanych liniach.

Autor:

Wioleta Szczygielska

Źródło:

PKP Intercity S.A.

Wioleta Szczygielska

Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl