Firma Alpine Bau zrezygnowała z wykonania mostu w Mszanie (MA 532) w ciągu autostrady A1. „Wykonawca po raz kolejny przestaje realizować tę samą inwestycję, budowaną według projektu przyjętego w momencie przystępowania do przetargu.” – twierdzi GDDKiA i zapewnia, że most na A1 powstanie do końca tego roku.
Wczoraj do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęło oświadczenie, w którym wykonawca mostu w Mszanie, poinformował, że rezygnuje z realizacji tej inwestycji. Powodem tej decyzji były wątpliwości firmy Alpine Bau dotyczące projektu mostu. Wykonawca stwierdził, że budzi on wiele kontrowersji także wśród zagranicznych ekspertów. W związku z tym firma postanowiła zerwać umowę z zamawiającym – Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad – tłumacząc się problemami technicznymi. „Po 9 miesiącach od własnej deklaracji o realizacji programu naprawczego zgodnego z decyzją inspektora nadzoru, Alpine Bau składa alternatywny projekt naprawczy. To kolejne działanie wykonawcy obliczone na wydłużanie realizacji inwestycji i wprowadzenie inwestora w błąd. Jest to przykład nienależytego wykonywania umowy.” – stwierdziła Generalna Dyrekcja.
GDDKiA stoi na stanowisku, że to zła sytuacja finansowa spółki, a nie kwestie techniczne są rzeczywistym powodem zaprzestania budowy mostu przez Alpine Bau. Rok temu zamawiający, na prośbę wykonawcy, wypłacił zaliczkę podwykonawcy – firmie BBR Polska, żeby mógł on zamówić materiały konieczne do kontynuowania budowy mostu. Alpine Bau nie była bowiem w stanie wypłacić tych środków.
Umowa na wykonanie mostu w Mszanie została podpisana w październiku 2012 r. Wykonawca zgodził się wówczas na realizację inwestycji według zatwierdzonego projektu. Most miał zostać wybudowany do 30 sierpnia 2013 r. Rok temu pojawiły się jednak problemy naprawcze w związku z pracami na tym odcinku A1. Powstała awaria była, zdaniem nadzoru budowlanego, spowodowana niewłaściwym wykonaniem robót przy układaniu osłonek kabli. Firma Alpine Bau zadeklarowała jednak, że dokończy inwestycję. Jeszcze w lipcu 2012 r. wykonawca podpisał porozumienie, w którym zobowiązał się do wdrożenia programów naprawczych wskazanych przed Śląski Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Katowicach. Wówczas także GDDKiA, na prośbę Alpine Bau, wypłaciła zaliczkę podwykonawcy – firmie BBR Polska, żeby mógł on zamówić materiały konieczne do kontynuowania budowy mostu. Prace toczyły się do tej pory i zostały zrealizowane w 95%.
GDDKiA zapewnia, że inwestycja zostanie ukończona. Zgodnie z zawartym w lipcu ubiegłego roku porozumieniem zamawiający może skorzystać z zastępczego wykonawcy w przypadku kiedy firma Alpine Bau nie będzie realizowała programu naprawczego. Dokończenie budowy mostu jest, zdaniem podwykonawców i inżyniera kontraktu, możliwe do końca tego roku. Wymaga jedynie rzemieślniczej precyzji i dokładności.
Most w Mszanie powstaje w ciągu autostrady A1. Jest to ostatni budowany obiekt na odcinku A1 między węzłem Świerklany pod Wodzisławiem Śląskim a węzłem Mszana pod Jastrzębiem Zdrojem. Praktycznie wszystkie pozostałe obiekty oraz sama konstrukcja autostrady na tym odcinku są gotowe, bądź na ukończeniu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad