Zamawiający mają często wątpliwości związane z pojęciem „wznowień”, o których mowa w art. 31 ust. 2, art. 35 ust. 1 i art. 370 ust. 6 pkt 2 ustawy Pzp. Urząd Zamówień Publicznych tłumaczy je jako wykonywanie po raz kolejny tych samych dostaw lub usług przewidzianych w pierwotnej umowie. O ile zagadnienie prawa opcji i zamówień podobnych nie budzi problemów interpretacyjnych, o tyle wznowienia zamawiający często utożsamiają z zamówieniami podobnymi, zaznaczając je w ogłoszeniach przekazywanych do Dz.U. Urz.E. Czy słusznie? W opracowaniu znajdziesz prosto podane informacje o istocie tego instrumentu.
Wznowienie to kontynuacja na podstawie zawartej umowy na dotychczasowych zasadach, tożsamych świadczeń, w okresie przekraczającym pierwotny czas obowiązywania umowy. Tytułem przykładu, wznowieniu może podlegać każda umowa obejmująca świadczenia ciągłe lub podlegające wznowieniu, takie jak dostawa energii elektrycznej, świadczenie usług ochrony czy świadczenie usług pocztowych.
Ustawodawca, w art. 31 ust. 2 ustawy Pzp, zobowiązał zamawiającego, by uwzględniał przy szacowaniu wartości zamówienia, wartości planowanych wznowień. Niemniej jednak nie dookreślił, czym owe wznowienia są. Posiłkując się wytycznymi zawartymi w komentarzu UZP do ustawy Pzp z 2019 roku, można wskazać, że „Wznowieniem zamówienia jest wykonywanie po raz kolejny tych samych dostaw lub usług przewidzianych w pierwotnej umowie. Wznowienia, podobnie jak opcje, nie wymagają zmiany umowy i dotyczą umów zawartych na czas określony, które zgodnie z warunkami w nich zawartymi na podstawie decyzji zamawiającego podlegają przedłużaniu na kolejny okres”.
Wznowienie odbywa się zatem na podstawie zapisów podstawowej umowy. Stwierdzenie to w sposób jednoznacznie dyskwalifikuje wznowienie jako świadczenia podobne, udzielane w trybie z wolnej ręki na podstawie odrębnej umowy.
Wszelkie informacje o zakresie, cenie i warunkach wznowienia, muszą być określone na etapie postępowania o udzielenie zamówienia podstawowego. Decyzja o wznowieniu (podobnie jak o skorzystaniu z opcji) musi zapaść w okresie przewidzianym na realizację umowy. Z żadnego przepisu nie wynika, że do obowiązków zamawiającego należy skonkretyzowanie maksymalnej daty na podjęcie takiej decyzji.
Tym samym, co do zasady, zamawiający ma prawo zlecić wznowienie w okresie obowiązywania umowy, ale specyfika zamówienia lub inne okoliczności sprawy mogą przemawiać za doprecyzowaniem tego zagadnienia w treści umowy. Taka sytuacja wystąpi w przypadku konieczności zapewnienia ciągłości realizacji świadczenia lub zagwarantowania wykonawcy czasu na przygotowanie się do realizacji zakresu zamówienia objętego wznowieniem.
Jeżeli zamawiający udziela zamówienia na dostawę energii na określony okres, może przewidzieć wznowienie tego zamówienia na dodatkowy okres, na warunkach zawartych w umowie.
Przewidując wznowienie, należy mieć na uwadze obowiązek uwzględnienia jego wartości przy szacowaniu wartości zamówienia.
Mówiąc w uproszczeniu – wznowienie to swego rodzaju opcja polegająca na wydłużeniu okresu realizacji świadczenia, względem tego ustalonego pierwotnie w dokumentach zamówienia.