Tryb negocjacji z ogłoszeniem z założenia zapewnia możliwość wprowadzania zmian do opisu przedmiotu zamówienia i warunków przyszłej umowy. Temu celowi, jak to wynika z art. 58 ust. 2 ustawy Pzp, mają służyć rokowania prowadzone z wykonawcami, którzy złożyli oferty wstępne (wyrok KIO z 6 lipca 2012 r., sygn. akt KIO 1315/12; KIO 1330/12).
Granice doprecyzowania i uzupełnienia zostały określone relatywnie szeroko w art. 59 ust. 2 ustawy Pzp przez odwołanie się do kryterium istotności zmian w stosunku do pierwotnego opisu przedmiotu zamówienia czy warunków umowy. W ten sposób z mocy ustawy Pzp przedmiotowy zakres negocjacji jest ograniczony dokonanym przez zamawiającego w wyjściowej siwz opisem przedmiotu zamówienia i sformułowanymi tam warunkami umowy, gdyż nie jest możliwa ich zasadnicza zmiana. Zamawiający ma zatem obowiązek odrzucić ofertę wstępną za niezgodność z treścią siwz, pomimo braku ostatecznego kształtu któregokolwiek z tych oświadczeń woli. W przypadku oferty wstępnej można wręcz mówić o ograniczonej mocy wiążącej tego oświadczenia woli wykonania zamówienia przedmiotu zamówienia, już choćby z tego powodu, że nie zawiera ono ceny. Nawet gdyby siwz w wyniku negocjacji miała nie ulec zmianie (co świadczyłoby jednak o nieuzasadnionym wyborze tego trybu), to oferta taka nie może zostać wybrana i spowodować dojście do skutku odpłatnej umowy w sprawie zamówienia publicznego”.