Działanie wykonawcy, które polegało na rażącym zawyżeniu ceny ryczałtowej za wykonanie prac projektowych naruszało dobre obyczaje i mieściło się w pojęciu czynu nieuczciwej konkurencji, o którym mowa w treści art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Czynem nieuczciwej konkurencji jest m.in. działanie polegające na ustaleniu ceny za etap wstępny (projektowy) na tak wysokim, niekonkurencyjnym i niemalże nierealnym poziomie, iż może oznaczać np. próbę sfinansowania innych prac oraz robót z publicznych środków (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 8 września 2020 r., sygn. akt 1850/20 oraz wyrok Sądu Okręgowego w Kielcach z 17 lutego 2021 r., sygn. akt VII Ga 627/20).
Sprzeczność z dobrymi obyczajami miałaby tutaj polegać na uznaniu, że przyjęcie oferty wykonawcy będzie zagrażać interesowi zamawiającego. W razie bowiem wystąpienia po stronie tego zamawiającego okoliczności uzasadniających odstąpienie od umowy przed zakończeniem robót budowlanych, byłby on zobowiązany zapłacić za dokumentację projektową wynagrodzenie nieekwiwalentne do wartości rynkowej tego opracowania.
W praktyce zamawiających przepis art. 89 ust. 1 pkt 3 (zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli „jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji”) ustawy z 29 stycznia 2004 r. był stosowany przede wszystkim do odrzucania ofert złożonych przez wykonawców, którzy byli w zmowie przetargowej. Należy jednak pamiętać, że hipoteza tego przepisu obejmowała szersze spektrum naruszeń związanych z czynami nieuczciwej konkurencji. Jedną z sytuacji, w której możliwe było zastosowanie tego przepisu jest manipulowanie cenami ofertowymi.
Aktualnie odpowiednikiem omawianego przepisu jest art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy z 11 września 2019 r. Mówi on, że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli „została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji”. Różnica w brzmieniu obu przepisów ma jedynie charakter stylistyczny i nie wpływa na zakres stosowania regulacji.
Możliwość zastosowania przepisu jest szeroka. Będzie się jednak każdorazowo wiązała z koniecznością odniesienia się przez zamawiającego do czynów nieuczciwej konkurencji podanych w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a przede wszystkim w art. 3 tej ustawy.
Więcej na temat konsekwencji manipulowania ceną ofertową przeczytasz w omówieniu orzeczenia KIO: Manipulowanie ceną jako czyn nieuczciwej konkurencji.