Wykonawca przesłał zamawiającemu wzór gwarancji ubezpieczeniowej należytego wykonania umowy. Zawiera ona następujące zapisy: „Gwarant działając na zlecenie Zobowiązanego, zapłaci NIEODWOŁALNIE I BEZWARUNKOWO na rzecz Beneficjenta kwotę ………….. W przypadku zgłoszenia roszczenia z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez Zobowiązującego robót objętych umową, wezwanie do zapłaty musi zawierać oświadczenie Beneficjenta, że zapłacenie żądanej kwoty stało się wymagalne, tj. Zobowiązany nie wykonał lub nienależycie wykonał roboty objęte umową oraz POMIMO SKIEROWANIA DO NIEGO PRZEZ BENEFICJENTA PISEMNEGO WEZWANIA ZAWIERAJĄCEGO RODZAJ UCHYBIEŃ ORAZ TERMIN ICH USUNIĘCIA NIE WYWIĄZAŁ SIĘ Z TEGO ZOBOWIĄZANIA. Do wezwania zapłaty winny być dołączone następujące dokumenty: 1) KOPIA WEZWANIA SKIEROWANEGO DO ZOBOWIĄZANEGO WRAZ Z DOWODEM NADANIA oraz szczegółową specyfikacją niewykonania lub nienależytego wykonania robót objętych Umową ….”.
Wątpliwości zamawiającego budzą zapisy dotyczące dokumentów, które należy załączyć do wezwania do zapłaty a w szczególności załączenia kopii pisemnego wezwania beneficjenta do usunięcia uchybień skierowane do zobowiązanego. Zapisy gwarancji jednoznacznie wskazują zobowiązanie gwaranta do zapłaty nieodwołalnie i bezwarunkowo. Uważamy, że w przypadku usunięcia wad i usterek stwierdzonych w okresie rękojmi pisemne zawiadomienie zobowiązanego do ich usunięcia może być zasadne. Jednak w przypadku np. niedotrzymania umownego terminu wykonania zamówienia takim dokumentem powinien być protokół odbioru końcowego robót i naliczone z tego tytułu kary zgodne z zapisami umowy.
Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:
Zaloguj się.