kryteria oceny wniosków

Kryterium oceny ofert w Prawie zamówień publicznych

Kryteria oceny ofert – opis kryteriów, ocena ofert w praktyce

Do obowiązków zamawiającego na etapie przygotowania postępowania należy dobór właściwych kryteriów oceny ofert, określenie ich znaczenia oraz opisanie sposobu oceny ofert z zastosowaniem każdego z nich. Dobór odpowiednich kryteriów to wyzwanie dla zamawiających. Te wybrane bowiem, nie dość że muszą być związane z przedmiotem zamówienia, to dodatkowo sposób ich zastosowania musi zostać precyzyjnie opisany. Innymi słowy kryteria oceny ofert muszą zostać opisane w sposób jednoznaczny, tak by dawać wykonawcom już w terminie składania ofert wiedzę, jaką ocenę uzyskają w kryterium ceny i punktowanych elementów pozacenowych. W artykule piszemy o tym, jak formułować kryteria w praktyce. Znajdziesz w nim konkretne przykłady opisów oraz oceny ofert.

W tym artykule
  • Kryteria oceny ofert powinny być ściśle powiązane z przedmiotem zamówienia i jego różnymi aspektami oraz etapami cyklu życia, ale nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, takich jak jego wiarygodność finansowa czy techniczna. Decyzje dotyczące oceny ofert muszą bazować wyłącznie na cechach związanych z samym zamówieniem, a nie z jego dostawcą.
  • Kryteria oceny ofert dzielimy na cenowe i pozacenowe. Te drugie można dalej klasyfikować na jakościowe, społeczne, środowiskowe, innowacyjne oraz kontraktowe i osobowe, odnoszące się bezpośrednio do sposobu realizacji zamówienia i kwalifikacji personelu.
  • Warunki udziału w postępowaniu mają na celu weryfikację zdolności wykonawców do realizacji zamówienia, natomiast kryteria oceny ofert służą do wyboru najkorzystniejszej oferty pod względem stosunku ceny do jakości oraz innych cech przedmiotu zamówienia. Nie dotyczą one właściwości wykonawcy, a cech oferowanego produktu lub usługi.
  • Kryteria oceny ofert muszą być sformułowane precyzyjnie, aby uniknąć subiektywizmu i zapewnić równą ocenę wszystkich ofert. Istotne jest dokładne określenie, jak będą przydzielane punkty za spełnienie poszczególnych kryteriów, zarówno tych mierzalnych, jak i niemierzalnych.
  • Dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów kryterialnych powinny być przedstawione przez wykonawców razem z ofertą i nie podlegają uzupełnieniu. Oferty, które nie prezentują dodatkowych parametrów, nie powinny być automatycznie odrzucane. Wykonawca, który nie złoży przedmiotowych dokumentów potwierdzających kryterium jakości, nie uzyska dodatkowych punktów. Jego oferta jednak wciąż będzie poczytywana jako skutecznie złożona. Inne reguły mogą natomiast wynikać z dokumentacji przetargowej.
  • Cena może być oceniana nie tylko jako całkowity koszt zamówienia, ale także poprzez analizę cen jednostkowych czy marż, w zależności od specyfiki i potrzeb zamawiającego. Ważne jest, aby zamawiający zdecydował, czy ocena będzie dotyczyła wyłącznie ceny podstawowej, czy maksymalnej ceny uwzględniającej opcjonalny zakres zamówienia.
  • Ustawodawca wymienia przykłady pozacenowych kryteriów oceny ofert, takie jak jakość, aspekty społeczne i środowiskowe, innowacyjność, czy warunki realizacji zamówienia. Stosowanie tych kryteriów jest obligatoryjne w określonych sytuacjach, takich jak np. dialog konkurencyjny czy partnerstwo innowacyjne, a także w przypadku zamówień twórczych/artystycznych o niejednoznacznie określonym rezultacie.
  • W artykule znajdziesz przykłady właściwie skonstruowanych opisów kryteriów oceny ofert takich jak: kryterium jakości technicznej i dodatkowej funkcjonalności, kryterium skróconego terminu wykonania zamówienia, kryterium gwarancji i jakości, kryterium doświadczenia personelu wykonawcy.
Kryteria oceny ofert – przykłady i problemy związane z ich projektowaniem i sprawdzaniem

Kryteria oceny ofert – przykłady i problemy związane z ich projektowaniem i sprawdzaniem

Zamawiający ma obowiązek określić w dokumentach zamówienia kryteria oceny ofert, które posłużą mu do wyboru wykonawcy. Na podstawie zaoferowanych przez wykonawców wielkości wytypuje następnie najkorzystniejszą ofertę. Jednym z kryteriów oceny oferty musi być cena bądź koszt. Co do pozostałych przykładowych kryteriów zamawiający ma pewną swobodę, choć należy pamiętać, że nie jest ona nieograniczona.   

W artykule m.in.:

  • Zamawiający może zabezpieczyć się przed zaoferowaniem za niskiej ceny za nadzór autorski, wskazując, że nie może być ona niższa niż określony procent całkowitej ceny.
  • Jednocześnie należy zauważyć, że zamawiający ustalając dwa kryteria w postaci ceny płaconej na różnych etapach realizacji zamówienia, nie spełnia wymogu z art. 246 ustawy Pzp.
  • Jeśli wykonawca złożył ofertę na „starym” formularzu ofertowym oraz zaoferował niezgodny z wymogami zamawiającego termin płatności, jego oferta podlega odrzuceniu. Wówczas treść złożonej oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia.
  • Przykładowe kryterium oceny ofert, które sprowadza się do tego, że wykonawca ma posiadać określony certyfikat, jest niezgodne z przepisami ustawy Pzp. W nieuzasadniony sposób ogranicza ono konkurencję. Zdarza się bowiem, że oferowany przedmiot zamówienia spełnia konkretne normy, wykonawca zaś nie posiada certyfikatu, bo nie występował o jego wydanie.

Korekta oświadczenia wykonawcy dotyczącego kryteriów oceny ofert jest niedopuszczalna

Pytanie:

W postępowaniu przewidziano następujące kryteria oceny ofert:

  • cena – 60%,
  • doświadczenie kierownika budowy – 40%.

Wykonawcy, w celu oceny oferty w kryterium doświadczenie kierownika budowy, wraz z ofertą mieli złożyć załącznik – „potencjał kadrowy”. Załącznik ten był podzielony na część A (gdzie wykonawca miał wskazać jedno zamówienie w celu potwierdzenia spełniania warunku) i część B (gdzie mógł wskazać maksymalnie 2 zadania, które były punktowane w ramach kryterium). W części B wykonawca w kolumnie „Inwestor” wpisał „Zarząd Dróg w (...)”. W kolumnie „Opis zadania” wskazał dwa zamówienia wykonane jednak dla GDDKiA (co wynika z opisu tych zadań). Pierwsze z nich nie spełnia warunku, który umożliwiłby przyznanie punktu. Wykonawca zreflektował się, że coś jest nie tak w złożonym załączniku i przysłał do zamawiającego pismo, w którym informuje, że popełnił błąd i powinien tam  wskazać inne zadanie wykonane dla tego Zarządu Dróg. Wnosi o potraktowanie tego jako oczywistej omyłki, którą należy poprawić w trybie art. 128 ustawy Pzp. Istotne jest, że za to zadanie wykonawca otrzymałby punkt (bo potwierdza ono warunek) i jego oferta byłaby najwyżej oceniona. Bez tego punktu zaś przegrywa. Czy zamawiający może dopuścić taką zmianę oferty w zakresie kryteriów?

Czy doświadczenie projektanta może stanowić kryterium oceny ofert i warunek udziału w jednym postępowaniu?

Pytanie:

Przygotowujemy się do wszczęcia postępowania w formule zaprojektuj-wybuduj. Warunkiem udziału w postępowaniu jest wymóg, aby wykonawca dysponował do realizacji zamówienia projektantem, który przygotował minimum jedną dokumentację. Chcemy natomiast punktować tych wykonawców, którzy dysponują projektantami o większym doświadczeniu w tym zakresie. Czy wobec tego określając jako jedno z kryteriów oceny ofert – dodatkowe doświadczenie projektanta – możemy żądać, aby wraz z ofertą i oświadczeniem na temat wykonanych przez projektanta dokumentacji wykonawca załączył również dokumenty potwierdzające ich należyte wykonanie? Czy poniższy zapis jest dopuszczalny?

„Celem uzyskania punktów w kryterium doświadczenie zawodowe projektanta w ofercie należy:

1)     wpisać imię i nazwisko projektanta branży gazowej,

2)     podać informację nt. wykonanych przez wskazanego projektanta dokumentacji projektowych, obejmujących budowę instalacji gazu LPG w okresie ostatnich 5 lat,

3)     załączyć dokumenty potwierdzające wykonanie przez projektanta wykazanych dokumentacji projektowych (referencje, opinie, zaświadczenia złożone w oryginale lub kopii poświadczonej z oryginałem).

Zamawiający zastrzega, że brak którejkolwiek z tych trzech informacji będzie skutkować przyznaniem 0 punktów w przedmiotowym kryterium. Dokumenty potwierdzające doświadczenie projektanta, które wykonawca składa wraz z ofertą celem uzyskania punktów w kryterium „jakość – doświadczenie projektanta” nie podlegają uzupełnieniu.

Kryterium odnoszące się do organizacji, kwalifikacji zawodowych i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeśli może mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia, jest dopuszczalne. Jego weryfikacja może odbyć się poprzez żądanie załączenia do oferty odpowiednich potwierdzeń tj. dokumentów poświadczających wykonanie przez projektanta wykazanych dokumentacji projektowych. Sformułowanie tego obowiązku musi być jednak precyzyjne, jednoznaczne, zrozumiałe a także umożliwiać sprawdzenie informacji przedstawianych przez wykonawców. Żądanie musi być również proporcjonalne do przedmiotu zamówienia. Dodatkowo wiążąca pozostaje zasada, wskazująca na to, że zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.