pandemia koronowirusa

Zamówienia publiczne a pandemia koronawirusa – jak usprawnić postępowania?

Zamówienia publiczne a pandemia koronawirusa – jak usprawnić postępowania?

Pandemia koronawirusa spowodowała trudności w zlecaniu i realizacji zamówień publicznych. Części z nich można zapobiec, korzystając z instrumentów i rozwiązań przewidzianych ustawą Pzp i powiązanymi z nią rozporządzeniami i ustawami. W artykule przeczytasz o umożliwieniu składania ofert w formie elektronicznej, podstawach unieważnienia procedury udzielenia zamówienia oraz sesji otwarcia ofert on-line w trudnym okresie pandemii koronawirusa.

  • Zamawiający powinien określić w dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, wybrany przez siebie sposób komunikacji i nic nie stoi na przeszkodzie temu, by odbywała się ona wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (szczególnie w dobie koronawirusa). Takie postanowienia ograniczą konieczność bezpośredniego kontaktu na linii zamawiający – wykonawca, co w aktualnej sytuacji jest bardzo wskazane. Zamawiający musi jednak pamiętać, że niezależnie od wybranego sposobu komunikacji, powinien każdorazowo dopuścić składanie ofert w formie pisemnej.
  • Składanie ofert poprzez pocztę elektroniczną jest niewystarczające.
  • Zamawiający w dobie koronawirusa powinien pamiętać o  wyznaczaniu odpowiednio długich terminów na podjęcie czynności przez wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (np. składanie ofert i dokumentów potwierdzających czy wyjaśnień) oraz monitorowanie terminu związania ofertą oraz skorelowanego z nim, terminu ważności wadium.