W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Andrzela Gawrońska-Baran

Szacując wartość zamówienia na wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego warto przeprowadzić rozeznanie cenowe rynku

Pytanie: Zarząd Dróg chciałby zlecić wykonanie Programu Funkcjonalno Użytkowego rewitalizacji wiaduktu będącego w naszej administracji. Nie wiemy dokładnie jak określić kwotę, jaką należy przeznaczyć na wykonanie tegoż PFU. Chciałem zapytać czy poniższe oszacowanie kosztów jest prawidłowe, czy istnieje jakiś inny sposób, przykład. Oto nasze zapisy: Oszacowanie kosztów na: „Wykonanie Programu Funkcjonalno Użytkowego rewitalizacji wiaduktu nad torami PKP usytuowanego w ciągu ulicy Nakielskiej w Tarnowskich Górach.” Zarząd Dróg Powiatowych w Tarnowskich Górach, ulica Pyskowicka 54, w związku z pogarszającym się stanem technicznym w/w wiaduktu zamierza zlecić usługę związaną z wykonaniem programu funkcjonalno – użytkowego (2 warianty). Program funkcjonalno – użytkowy służyć będzie do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, opisu przedmiotu zamówienia, przygotowania oferty szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 roku w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno – użytkowym planowane koszty prac projektowych oblicza się jako iloczyn wskaźnika procentowego i planowanych kosztów robót budowlanych według wzoru: Wpp = W% x WRB Gdzie: Wpp – planowane koszty prac projektowych; WRB – planowane koszty robót budowlanych; W% - Wskaźnik procentowy Zamawiający chcąc zastosować powyższy wzór dokonał obliczeń związanych z kosztami robót budowlanych z podziałem na roboty mostowe oraz roboty drogowe (obliczenia w załączeniu). Szacunkowa wartość robót budowlanych opiewa na kwotę ok. 4 000 000,00 PLN netto. (słownie: cztery miliony złotych) Zgodnie z w/w Rozporządzeniem Zamawiający zastosował wskaźniki procentowe kosztów dokumentacji projektowej w kosztach robót budowlano – montażowych dla inwestycji liniowych. W naszym przypadku dla przedmiotowego wiaduktu wskaźnik procentowy wynosi od 4,5 do 6,0% (zastosowano 5%). Biorąc powyższe pod uwagę otrzymujemy: Planowane całkowite koszty prac projektowych = 5% x 4 000 000,00 PL = 200 000,00 PL Chcąc wycenić jedną z faz opracowań w w/w łącznym koszcie prac projektowych (w naszym przypadku program funkcjonalno – użytkowy) Zamawiający zastosował zapisy rozdziału 4 punkt 6 punkt 1) w/w Rozporządzenia, gdzie koszt wykonania projektu koncepcyjnego szacuje się w granicach od 7 -15% wartości prac projektowych (zastosowano 10%). Planowane koszty wykonania PF – U dla jednego wariantu = 10% x 2 000 000,00 PL = 20 000,00 PL.

Daniel Szczęsny

Wartość zamówienia finansowanego przez pracowników oraz wartość zamówienia finansowanego przez zamawiającego należy oszacować łącznie

Pytanie: Planujemy przeprowadzenie przetargu na usługi dostępu do zajęć rekreacyjno – sportowych. W ramach tej usługi dostępne będą 3 pakiety usług: nielimitowany, 8 wejść w miesiącu, basenowy dla dzieci. W ramach umowy zamierzamy zapłacić wykonawcy wynagrodzenie tylko za jeden rodzaj pakietu - 8 wejść w ciągu miesiąca (pakiet gwarantowany). Za pozostałe pakiety pracownik będzie się rozliczał z wykonawcą sam bez udziału zamawiającego. Jednocześnie za dodatkową opłatą będzie mógł rozszerzyć „gwarantowany” (za który zapłaci pracownikowi zamawiający) pakiet 8 wejść do nielimitowanego. Dodatkowo zamawiający umożliwi osobie towarzyszącej pracownika lub dziecku/dzieciom pracownika nabycie karnetu (nielimitowanego, 8 wejść, basenowy). Nie są to już jednak koszty zamawiającego, a pracownika. Liczymy na to, że w ofercie wykonawca za usługi nieobjęte płatnością za pracownika przez zamawiającego (rozszerzenie do pakietu nielimitowanego i pakiet basenowy) zaoferuje atrakcyjną cenę. Tylko że nie będzie to cena oferty w rozumieniu ustawy Pzp, tylko koszt dodatkowego miesięcznego pakietu, który pokryje pracownik. Czy w związku z tym możemy uznać „koszt dodatkowego pakietu”, który będzie ponosił pracownik, a nie zamawiający jako tzw. kryterium pozacenowe? Czy prawidłowe jest oszacowanie wartości tego zamówienia (jako podstawy do określenia trybu i procedury) poprzez iloczyn: wartości jednostkowej pakietu 8 wejść w miesiącu, liczby miesięcy i liczby pracowników, którzy będą korzystać z dostępu do rekreacyjno – sportowych? Koszt pozostałych pakietów, w myśl art. 32 ust. 1 ustawy Pzp, nie będzie wynagrodzeniem wykonawcy.

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!