KIO 104/16 POSTANOWIENIE dnia 9 lutego 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

KIO 104/16 

Sygn. akt: KIO 104/16 

POSTANOWIENIE 

z dnia 9 lutego 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Klaudia Szczytowska-Maziarz 

Protokolant:   

Paulina Zielenkiewicz 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego    w  dniu  9  lutego  2016  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  29  stycznia  2016  r.  przez  wykonawcę  

WhyNotTravel  Sp.  z  o.o.  Sp.k.,  Kielnarowa  108A,  36-020  Tyczyn  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Szkołę  Główną  Gospodarstwa  Wiejskiego,  ul.  Nowoursynowska 

166, 02-787 Warszawa 

przy udziale  wykonawcy

 Przedsiębiorstwo Turystyczno-Handlowe Supertour Sp. z o.o., 

ul.  Niemcewicza  26,  02-306  Warszawa,  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do 

postepowania odwoławczego po stronie zamawiającego

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz                  

wykonawcy 

WhyNotTravel  Sp.  z  o.o.  Sp.k.,  Kielnarowa  108A,  36-020  Tyczyn 

kwoty 

 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 

uiszczony wpis od odwołania. 


KIO 104/16 

Stosownie  do  art.  198  a  i  198  b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164)  na  niniejsze  postanowienie  w  terminie  7  dni  

od  dnia  jego  doręczenia  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący: 

……………………………… 


KIO 104/16 

U z a s a d n i e n i e 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  prowadzonym  przez  Szkołę 

Główną  Gospodarstwa  Wiejskiego,  ul.  Nowoursynowska  166,  02-787  Warszawa  (dalej 

„zamawiający”)  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  „Kompleksową  obsługę  w  zakresie 

podróży  krajowych  i  zagranicznych”  wykonawca  WhyNotTraveł  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.,             

Kielnarowa 108 A, 36-020 Tyczyn (dalej „odwołujący”) złożył odwołanie wobec:  

1.  czynności badania i oceny ofert, 

2.  zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy TravelBank Sp. z o.o., 

3.  zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Supertour Lufthansa City Center Sp. z o.o. 

City Center Sp. z o.o., 

4.  wyboru oferty wykonawcy TravelBank Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej, 

5.  zaniechania wyboru, jako najkorzystniejszej, oferty odwołującego 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy  

z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164) 

[dalej „ustawa Pzp”]: 

1.  art. 89 ust. 1 pkt 6,

 poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę 

TravelBank  Sp.  z  o.o.  oraz  wykonawcę  Supertour  Lufthansa  City  Center  Sp.  z  o.o., 

pomimo  że  oferty  te  zawierają  błąd  w  obliczeniu  ceny,  poprzez  przedstawienie 

błędnej  stawki  VAT  w  %  pozycji  3.1.1  (cena  za  wystawienie  biletów  lotniczych 

rejsowych  –  Europa)  oraz  3.1.3  (wystawianie  biletów  tanie  linie  lotnicze)  wyceny 

oferty, 

2.  art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w związku z art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 161 załącznika 

nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. 

Nr  177,  poz.  1054),  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej  przez 

wykonawcę TravelBank Sp. z o.o. oraz wykonawcę Supertour Lufthansa City Center 

Sp. z o.o., pomimo że oferty te są niezgodne z ustawą, gdyż wskazano w nich stawki 

VAT w wysokości 0% za usługi objęte stawką VAT w wysokości 8%, 

3.  art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,

 poprzez zaniechanie odrzucenia ofert złożonych przez 

wykonawcę TravelBank Sp. z o. o. oraz wykonawcę Supertour Lufthansa City Center 

Sp. z o.o., pomimo że ich treść nie

 odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków 

zamówienia  (dalej  „SIWZ”),  gdyż  ww.  wykonawcy  nie  zaoferowali  usług  w  zakresie 

sprzedaży biletów uprawniających do podróży na terytorium Polski. 


KIO 104/16 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz  o  nakazanie  zamawiającemu 

dokonania następujących czynności: 

1.  unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

2.  powtórzenia czynności badania i oceny, a w konsekwencji:  

•  odrzucenia oferty wykonawcy TravelBank Sp. z o.o.,  

•  odrzucenia oferty wykonawcy Supertour Lufthansa City Center Sp. z o.o.  

•  dokonania wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej. 

W dniu 8 lutego 2016 r., tj. w przeddzień wyznaczonego posiedzenia z udziałem stron 

oraz  uczestników  postępowania  odwoławczego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

wpłynęło pismo zamawiającego, w którym zamawiający oświadczył, iż uwzględnia w całości 

zarzuty przedstawione w odwołaniu.  

Skład  orzekający  Izby  nie  dopuścił  do  postępowania  odwoławczego  wykonawcy 

Bankowe Biuro Podróży TravelBank Sp. z o.o., ul. Waliców 11, 00-851 Warszawa. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  zgłoszenie  zostało  podpisane  przez  Panią  W.  K., 

zgodnie  z  pieczęcią  opisującą  jej  podpis  –  Prezesa  Bankowego  Biura  Podróży  Travelbank 

Sp. z o.o. Wraz ze zgłoszeniem przystąpienia nie zostały jednak złożone żadne dokumenty, 

które  miałyby  potwierdzać  umocowanie  tej  osoby  do  reprezentowania  tego  podmiotu.  Jak 

zasadnie 

zauważyła 

Izba 

sprawie 

KIO 

ustawodawca  

nie  przewidział  dla  wykonawców  przystępujących  do  postępowania  odwoławczego 

możliwości  uzupełniania  braków  zgłoszenia  przystąpienia  [przepisy  ustawy  Pzp  nie  znają 

instytucji  wezwania  do  uzupełniania  zgłoszenia  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego.  Odpowiednie  przepisy  ustawy  Pzp  (art.  187  ust.  3-7  ustawy  Pzp),  

na  zasadzie  wyjątku,  dopuszczają  jedynie  –  w  określonych  w  nich  okolicznościach  – 

uzupełnienie odwołania.]  

Stąd  też  należy  wywieść,  że  przystąpienie  nie  spełniające  wymogów,  co  do  formy 

wniesienia, terminu, braków formalnych w postaci w szczególności nie posiadania przymiotu 

wykonawcy,  w  tym  również  wykazania  umocowania  do  działania  w  jego  imieniu  przy 

pierwszej czynności w postępowaniu tj. przy zgłoszeniu przystąpienia  nie może być uznane 

za  skuteczne  i  Izba  w  takim  przypadku  zobligowana  jest  nie  dopuścić  przystępującego  do 

udziału w postępowaniu.  

Podobnie  o  braku  możliwości  uzupełniania  braków  formalnych  zgłoszenia 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  Izba  wypowiedziała  się  m.in.  w  sprawach: 

KIO 2501/15 KIO 216/15, KIO 2665/14, KIO 2308/14, KIO 878/14, KIO 692/14, KIO 2734/13, 

czy też KIO 121/13. 


KIO 104/16 

Po  stronie  zamawiającego  do  postępowania  odwoławczego  przystąpił  natomiast 

skutecznie  wykonawca    Przedsiębiorstwo  Turystyczno-Handlowe  Supertour  Sp.  z  o.o.,  

ul. Niemcewicza 26, 02-306 Warszawa

Na  posiedzeniu  wykonawca  Przedsiębiorstwo  Turystyczno-Handlowe  Supertour  

Sp. z o.o., ul. Niemcewicza 26, 02-306 Warszawa nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia 

przez zamawiającego odwołania. 

Wobec powyższego Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 186 ust. 3 

ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  186  ust.  1  ustawy  Pzp,  postanowiła  postępowanie  odwoławcze 

umorzyć. 

Stosownie  do  wskazanego  przepisu  ustawy  Pzp,  jeżeli  uczestnik  postępowania 

odwoławczego,  który  przystąpił  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego,  nie  wniesie 

sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu,  Izba 

umarza  postępowanie,  a  zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  

w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.  

Mając  powyższe  na  uwadze,  działając  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie  drugie 

ustawy  Pzp  i  art.  186  ust.  3  w  zw.  z  art.  186  ust.  1  ustawy  Pzp,  orzeczono  jak  

w sentencji. 


KIO 104/16 

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła okoliczność, iż 

koszty  te  znoszą  się  wzajemnie  z  mocy  przepisu  art.  186  ust.  6  pkt  2)  lit.  b  ustawy  Pzp, 

orzekając      jednocześnie  o  konieczności  zwrotu  odwołującemu  kwoty  wpisu  uiszczonego 

przez odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych.  

Przewodniczący: 

………………………………