Sygn. akt: KIO 1/16
WYROK
z dnia 26 stycznia 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Członkowie:
Małgorzata Rakowska
Ewa Sikorska
Protokolant: Łukasz Listkiewicz
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 stycznia 2016 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 stycznia 2016 r. przez
wykonawcę Foxytech sp. z o.o., z siedzibą w Świdnicy
w postępowaniu prowadzonym przez Tauron Dystrybucja S.A., z siedzibą w Krakowie
przy udziale wykonawcy Apator S.A., z siedzibą w Toruniu, zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala odwołanie.
2. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Foxytech sp. z o.o., z siedzibą w
Ś
widnicy i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Foxytech sp. z o.o., z siedzibą w Świdnicy tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od
wykonawcy Foxytech sp. z o.o., z siedzibą w Świdnicy na rzecz
zamawiającego Tauron Dystrybucja S.A., z siedzibą w Krakowie kwotę 3 600
00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych i zero groszy), stanowiącą
uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.
Przewodniczący:
………………………………
Członkowie:
………………………………
………………………………
Sygn. akt: KIO 1/16
UZASADNIENIE
W dniu 2 stycznia 2016 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Foxytech sp. z o.o., z siedzibą w Świdnicy (dalej „Odwołujący”) zarzucają
zamawiającemu TAURON Dystrybucja S.A. (dalej „Zamawiający”) naruszenie:
W zakresie wykluczenia Odwołującego z postępowania:
(i)
art. 24 ust 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz art. 57 ust. 4 lit. h)
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r.
w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE poprzez
wykluczenie Odwołującego z uwagi na złożone przez niego nieprawdziwe
informacje, podczas gdy nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 24
ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, co w konsekwencji doprowadziło do naruszenia art. 7 ust.
1 ustawy Pzp poprzez naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców;
(ii)
art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez jego zastosowanie w sytuacji, gdy oferta
Odwołującego nie mogła zostać wykluczona;
(iii)
art. 26 ust. 3 w związku z art. 25 ust. 1 ustawy Pzp poprzez nie wezwanie
wykonawcy do uzupełnienia dokumentów, które podlegają uzupełnieniu w trybie
art. 26 ust.3 ustawy prawo zamówień publicznych;
(iv)
ewentualnie inne naruszenia przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych
wynikających bezpośrednio bądź pośrednio z treści uzasadnienia.
W zakresie wyboru oferty wykonawcy Apator S.A.
(v)
art. 89 ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez nie odrzucenie oferty niezgodnej z
ustawą i treścią SIWZ;
(vi)
art. 2 pkt. 5 oraz art. 91 ustęp 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez nie
wybranie najkorzystniejszej oferty z uwagi na to, że wybrana oferta nie spełnia
wymogów SIWZ oraz ustawy;
(vii)
art. 24 ust 2 pkt 4 ustawy Pzp z uwagi na fakt, iż wykonawca Apator S.A. nie
wykazał spełnienia udziału w postępowaniu, co w konsekwencji prowadziło do
naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, w ten sposób, że przygotowanie i
przeprowadzenie postępowania spowodowało naruszenie zasady nieuczciwej
konkurencji oraz nierówne traktowanie wykonawców;
(viii)
art. 26 ust. 3 w związku z art. 25 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych
poprzez wezwanie wykonawcy do uzupełnienia dokumentów, które nie podlegają
uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy prawo zamówień publicznych;
(ix)
ewentualnie inne naruszenia przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych
wynikających bezpośrednio bądź pośrednio z treści uzasadnienia.
W uzasadnieniu podniesionych zarzutów Odwołujący wskazał, że w dniu 23 grudnia 2015r.
Zamawiający poinformował wykonawców uczestniczących w przetargu o wyborze oferty
APATOR S.A. oraz wykluczeniu Odwołującego.
Ad. I Wykluczenie Odwołującego
W ocenie Odwołującego wykluczenie go z postępowania, a w konsekwencji odrzucenie jego
oferty jest bezzasadne z następujących przyczyn.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z treścią art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, zwanej dalej „Pzp”
lub „ustawa Pzp”, z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców,
którzy złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ na wynik
prowadzonego postępowania. Cytowany przepis zawiera dwie przesłanki, a ich kumulatywne
wystąpienie powinno skutkować wykluczeniem z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego wykonawcy, którego dotyczą. Do przesłanek wskazanych przez ustawodawcę
należy zaliczyć fakt, iż wykonawca przedstawił nieprawdziwe informacje oraz okoliczność, iż
informacje te mają lub mogą mieć wpływ na wynik postępowania. W ocenie Odwołującego
interpretacja art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp powinna być związana z art. 57 ust. 4 lit. h)
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie
zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE, z którego wynika, że z udziału z
postępowania można wykluczyć każdego wykonawcę, który jest winny poważnego
wprowadzenia w błąd w zakresie przekazania lub nieprzekazania informacji wymaganych na
mocy dyrektywy (brzemiennie przepisu w całości pokrywa się z wcześniej obowiązującą
regulacją zawartą w art. 45 ust. 2 lit. g dyrektywy 20004/18/WE z 31 marca 2004 r. w sprawie
koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i
usługi). W świetle wskazanej wykładni prawa regulacja zawarta w art. 57 ust. 4 lit. h)
dyrektywy, kładąca nacisk na element świadomego wprowadzenia w błąd zamawiającego
przez podanie nieprawdziwych informacji, stanowi wskazówkę interpretacyjną art. 24 ust. 2
pkt 3 ustawy Pzp. W ocenie Odwołującego do takiej wykładni przychylają się w swoim
orzecznictwie sądy okręgowe zainspirowane skargami prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych na wyroki KIO. Ten sposób wykładni potwierdzają także przepisy art. 26 ust. 3
ustawy Pzp, które nakazują wystąpienie z żądaniem uzupełnienia oświadczeń i dokumentów,
jeżeli zawierają one błędy, oraz art. 87 ust. 2 ustawy Pzp, który nakazuje poprawę omyłek w
treści oferty. Powyższe przepisy, w ocenie Odwołującego, prowadzą do konstatacji, iż
ustawodawca dopuszcza poprawienie złożonych dokumentów i oświadczeń wiedzy i woli, w
tym w zakresie treści oferty, pomimo że mogły one przekazywać informacje niezgodne z
rzeczywistością. W ocenie Odwołującego tak przedstawiony stan prawny implikuje tezę, że
podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu tylko taki wykonawca, który umyślnie
przekazuje w postępowaniu nieprawdziwe informacje, a zatem działa on z pełną
ś
wiadomością szkodliwego skutku swego zachowania i celowo do niego zmierza.
Ustawodawca dopuszcza bowiem uzupełnienie prawidłowych dokumentów i poprawienie
oferty, w przypadku gdy przedstawione informacje nieprawdziwe mają charakter błędu lub
omyłki - z założenia więc działania nieumyślnego (tak: J.E. Nowicki w: Bazan A., Nowicki
J.E., Prawo zamówień publicznych. Komentarz”, LEX 2015).
Dalej Odwołujący wskazał, że nieprawdziwe informacje to takie, które nie są zgodne ze
stanem faktycznym, odbiegają od rzeczywistości. Mogą one być zawarte w oświadczeniach i
dokumentach składanych przez wykonawcę. Ustawodawca przewidział w dyspozycji
wskazanego przepisu, iż wykluczeniu podlega wykonawca, który złożył nieprawdziwe
informacje. Jak wskazuje orzeczenie KIO z dnia 30 maja 2014 r.(Sygn. akt KIO 967/14):
„użycie zwrotu "złożyli nieprawdziwe informacje" w przepisie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
ś
wiadczy o działaniu intencjonalnym, a nie tylko o fakcie złożenia określonych informacji. W
ocenie Odwołującego na gruncie przepisów ustawy Pzp ustawodawca wielokrotnie posługuje
się zwrotem "złożyli", w tym wobec czynności złożenia ofert bądź wniosków o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu. Złożenie np. oferty jest przejawem określonej woli, w tym
przypadku nakierowanym na chęć uzyskania zamówienia. Skoro na tle przepisu art. 24 ust. 2
pkt 5 ustawy Pzp in fine, posługującego się podobnie, jak przepis art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp, zwrotem "złożyli", wskazuje się na cel, jakim jest zapobieżenie zmowom przetargowym
(cenowym) - będących przede wszystkim wynikiem określonego działania, ponadto
nacechowanego elementami podmiotowymi, to trudno przyjąć za przekonujące, iż w
przypadku podania nieprawdziwych informacji (normy wynikającej z tego samego artykułu
ustawy) sytuacja jest odmienna i decydujące znaczenie ma jedynie fakt zaistnienia
nieprawdziwych informacji w ofercie danego wykonawcy, zaś kwestia działań, czy winy
wykonawcy pozostaje irrelewantna dla sprawy”. Wskazane orzeczenie potwierdza także
konieczność interpretacji przepisu ustawy prawo zamówień publicznych w zgodzie z
dyrektywami unijnymi. Odwołujący powołał się na orzeczenie KIO z dnia 14 maja 2014 r.
Sygn. akt. KIO 859/14.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający nie wykazał w żadnym dokumencie winy umyślnej
wykonawcy, a faktu takiego nie można domniemywać. Odwołujący powołał się na orzeczenie
Sądu Okręgowego w Krakowie z 7 stycznia 2009 r., sygn. akt XII Ga 433/08. Odwołujący
wskazał, że ramach przedmiotowego postępowaniu Wykonawca w dobrej wierze przedstawił
list referencyjny wystawiony na rzecz Holley Metering Ltd. przez Spółkę Akcyjną Państwa
Republiki Uzbekistanu „UZBEKENEREGO”. Jeżeli ze stanu faktycznego wynika, że
wykonawca w dniu składania ofert działał w dobrej wierze, to nie sposób uznać, że jego
celem było wprowadzenie zamawiającego w błąd (tak też: wyrok KIO z dnia 23 października
2012 r., KIO 2196/12 oraz orzeczenie SO we Wrocławiu X Ga 296/08 z 30.10.2008 r., SO w
Kielcach VII Ga 136/09z 10,11.2009 r.). Odwołujący wskazał, że złożył sporny dokument
wraz z oświadczeniem Spółki Holley Metering Ltd. o udostępnieniu wiedzy oraz
doświadczenia tejże spółki. Dokument ten nie budził wątpliwości Odwołującego, który
działając w zaufaniu do wspólnika Odwołującego przedłożył go wraz ze wskazanym
oświadczeniem. Złożenie nieprawdziwej informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp ze skutkiem w postaci wykluczenia wykonawcy z postępowania to czynność
dokonana przez wykonawcę w sposób zamierzony, tj. z winy umyślnej, nie zaś w wyniku
błędu czy niedbalstwa (zob. wyrok KIO 552/14).
Odwołujący wskazał, że dopiero w trakcie trwania postępowania Wykonawca powziął
wiadomość, iż dostawy, o których mowa w liście referencyjnym były co prawda wykonywane
przez Holley Metering Ltd., ale z punktu widzenia prawnego przy pomocy spółki ELEKTRON
XISOBLAGICH, której spółka Holley Metering Ltd. była ponadto udziałowcem. Nieznajomość
prawa polskiego oraz tutejszych norm zwyczajowych sprawiła, iż Holley Metering Ltd. wraz z
oświadczeniem przedłożył list referencyjny od ostatecznego odbiorcy liczników
produkowanych przez spółkę. Działaniu takiemu także nie można przypisać winy i działania
w złej wierze, albowiem przedstawiciele spółki z pewnością mają na celu dobro utworzonej w
Polsce spółki Odwołującego. Ponadto Odwołujący wskazał, iż uważali oni, że jedynie
ostateczny odbiorca liczników może udzielić referencji wskazujących na jakość oraz
prawidłowość realizowanych dostaw.
W ocenie Odwołującego Zamawiający jest zobowiązany bezspornie wykazać, iż
przedłożenie nieprawdziwych informacji, jakie znalazły się w oświadczeniach lub
dokumentach było celowym działaniem wykonawcy. Dlatego, w ocenie Odwołującego, nie
sposób przyznać Zamawiającemu rację, iż Odwołujący podlegał wykluczeniu na podstawie
art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp. Taka decyzja Zamawiającego nie może ostać się w obrocie
prawnym, choćby z uwagi na stanowisko KIO zawarte w orzeczeniu z dnia 18 kwietnia 2011
r.. w sprawie o sygn. akt. KIO 637/11.
W ocenie Odwołującego przedstawione powyżej okoliczności w sposób niebudzący
wątpliwości wskazują, iż Odwołującemu nie można przypisać winy umyślnej w działaniu, a
podejmowane przez niego czynności celem sanowania niedokładnego określenia dostawcy
w liście referencyjnym należy uznać za dowód wskazujący w zupełności na jego korzyść.
Okoliczności te powinny być zgodnie z zasadą in dubio pro reo interpretowane na korzyść
Odwołującego. Natomiast kategorycznie należy stwierdzić, iż Zamawiający naruszył tą
zasadę, wskutek czego nie podołał on także ciężarowi dowodów wskazanemu w art. 6 k.c.
Nadto naruszona została wyrażona w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp konieczność przeprowadzenia
przez zamawiającego postępowania z zachowaniem zasady równego traktowania
wykonawców oraz uczciwej konkurencji. W praktyce oznacza to, iż zamawiający
zobowiązany jest wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące złożonych wraz z ofertą
dokumentów w zakresie dotyczącym wykazania spełniania warunków udziału w
postępowania oraz ich prawdziwości i ewentualnie winy wykonawcy w przypadku
przedłożenia nieprawdziwych informacji. Działania podejmowane przez Zamawiającego nie
miały na celu wyjaśnienia istnienia winy Odwołującego w złożeniu informacji wskazanych w
liście referencyjnym wystawionym przez Spółkę Akcyjną Państwa Republiki Uzbekistanu
„UZBEKENEREGO”. Odwołujący wskazał, że w kolejnych wezwaniach Zamawiający
dochodził jedynie okoliczności mających uwydatnić stosunek prawny łączący podmiot
wystawiający list referencyjny oraz Holley Metering Ltd. Powyższe jest o tyle ważkie, iż
Zamawiający działając w sposób arbitralny pozbawił możliwości naprawienia błędu przez
Odwołującego. Odwołujący powiała się na wyrok o sygn. akt IV Ca 683/12, niepubl.,
wydanym przez Sąd Okręgowy w Warszawie.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający nie wykazał także istnienia drugiej wymaganej
przesłanki wynikającej z art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Dowód zaistnienia przesłanek
wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp spoczywa na tym, kto
ze swojego twierdzenia wywodzi skutek prawny w postaci wykluczenia wykonawcy z
postępowania (art. 6 k.c. w zw. z art. 14 p.z.p.). Zamawiający w przesłanej informacji o
wyborze najkorzystniejszej oferty nie uzasadnił także zaistnienia drugiej przesłanki - faktu, iż
nieprawdziwe informacje mają lub mogą mieć wpływ na wynik postępowania, do czego
zgodnie z przepisami był zobowiązany. Do oceny zachowania Zamawiającego należy
wskazać, iż na etapie badania ofert przy wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp obowiązek udowodnienia, że wykonawca złożył nieprawdziwe informacje mające
wpływ lub mogące mieć wpływ wynik prowadzonego postępowania, ciąży na zamawiającym.
Sam fakt złożenia informacji nieprawdziwej nie może stanowić podstawy do uznania, że
okoliczność ta miała lub mogła mieć wpływ na wynik postępowania. Należy zauważyć, że
ustawodawca w art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp wyraźnie nakazał zamawiającym
dokonywanie w każdym przypadku oceny, czy złożenie informacji miało lub mogło mieć
wpływ na wynik postępowania. Takiej oceny Zamawiający w oświadczeniu nie przedstawił,
uniemożliwiając merytoryczne ustosunkowanie się przez Odwołującego. Odwołujący powołał
się na wyrok KIO 2196/12 z dnia 23 października 2012 r.
Odwołujący wskazał, że nie tylko na wezwanie Zamawiającego z dnia 27.11.2015 r.
przedstawił referencje pochodzące od ELEKTRON XISOBLAGICH, ale także przedłożył
referencje świadczące o tym, iż spółka Holley Metering Ltd. spełnia wymogi SIWZ w zakresie
posiadanej wiedzy i doświadczenia przedkładając dodatkowo List referencyjny Spółki Holley
Group Electric (Thailand) Co., Ltd. z dnia 7 lipca 2015 r. Działanie takie zostało w
orzecznictwie sądów okręgowych uznane za dopuszczalne. Odwołujący powołała się na
wyrok z 6 grudnia 2012 r. (sygn. akt: VI Ga 134/12) Sądu Okręgowego w Toruniu.
Odwołujący wskazał, że uwzględniając dotychczasowe orzecznictwo sądów okręgowych
należy stwierdzić, że jedynie działanie wykonawcy z winy umyślnej, prowadzące do złożenia
nieprawdziwych informacji mających lub mogących mieć wpływ na wynik prowadzonego
postępowania, może skutkować zastosowaniem art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Odwołujący
podkreślił, że na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp dopuszczalne jest uzupełnianie nie
tylko dokumentów niezłożonych lub wadliwych, ale także dokumentów zawierających
informację nieprawdziwą (złożoną jednak z winy nieumyślnej). W niniejszym postępowaniu
Zamawiający nie
wezwał Odwołującego do przedłożenia nowych dokumentów
potwierdzających spełnianie przez jego ofertę wymogów SIWZ. Aczkolwiek należy
zauważyć, iż Zamawiający dysponował już w dokumentacji przetargowej wystarczającymi
dokumentami pozwalającymi na ocenę zgodności oferty Odwołującego z SIWZ (referencje
udzielone przez ELEKTRON XISOBLAGICH oraz List referencyjny Spółki Holley Group
Electric (Thailand) Co., Ltd. Odwołujący powołał się na wyrok KIO 2723/10 oraz KIO
Odwołujący wskazał, iż Zamawiający nie odniósł się w żaden sposób do przedłożonych
dokumentów, do czego był zobligowany. Przedłożenie wskazanych powyżej dokumentów na
wezwanie Zamawiającego z dnia 27.11.2015 r. stanowi także asumpt do potwierdzenia tezy,
iż także druga przesłanka zawarta w art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp nie została spełniona,
bowiem mając na uwadze powyżej przytoczone orzecznictwo sądów oraz KIO nie sposób
uznać, iż nieprawdziwe informacje miały lub mogły mice wpływ na postępowanie. Każdy
przekazany Zamawiającemu przez wykonawcę dokument, poza lub ponad wezwanie należy
oceniać indywidualnie, biorąc pod uwagę zarówno zakres wezwania lub jego brak, zakres
przesłanych dokumentów oraz fakt, czy w sytuacji ponownego wezwania wykonawca będzie
miał możliwość ponownego przesłania dokumentu w żądanej formie( tak: KIO w wyroku z
dnia i8 lutego 2015r. w sprawie o sygn. akt 213/15). Izba w przytoczonym orzeczeniu
wskazała, że: „dokumenty lub oświadczenia o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp winny być
uzupełniane tylko po uprzednim wezwaniu przez Zamawiającego w trybie art. 26 ust,3 Pzp.
Natomiast przesłane ewentualnie Zamawiającemu przez wykonawcę bez wezwania
dokumenty winny być ocenione przez, pryzmat zasady z art. 26 ust.3 Pzp, treści samego
wezwania, a także ww. uwarunkowań".
W ocenie Odwołującego za niedopuszczalne jest takie bezrefleksyjne wykluczenie
Odwołującego z postępowania w sytuacji, gdy ten samodzielnie przesyła Zamawiającemu
dokumenty potwierdzające wymagania wynikające z SIWZ. W ocenie Odwołującego
Zamawiający dokonał tylko pozornie wnikliwej czynności ponownego badania ofert będąc w
dalszym ciągu ukierunkowanym na uprzedni wybór wykonawcy Apator S.A. Zamawiający nic
wskazując przyczyn, dla których nie rozpatrzył przesłanych dokumentów nie tylko naruszył
wskazaną powyżej normę prawa zamówień publicznych, ale także elementarne zasady tego
prawa, a mianowicie zasadę jawności i przejrzystości postępowania. Należy mieć na
względzie, iż tym samym uniemożliwił merytoryczne odniesienie się Odwołującego do takiej
decyzji Zamawiającego oraz skłoni! Odwołującego do złożenia niniejszego odwołania celem
obrony swoich praw.
W ocenie Odwołującego skoro brak jest podstaw do odrzucenia oferty w trybie art. 24 ust. 2
pkt 3 Pzp to obowiązkiem Zamawiającego było wezwanie Odwołującego do uzupełnienia
dokumentów w trybie art. 26 ust 3 Pzp. Przepis ten nakazuje Zamawiającemu podjęcie takiej
czynności. Podczas całego przetargu Zamawiający nie wezwał do uzupełnienie w tym trybie
Odwołującego, a w stosunku do innego wykonawcy stosował ten przepis mimo braku
podstaw do takiego działania. Odwołujący podkreślił, że Zamawiający jeżeli już próbował
stosować wobec Odwołującego art. 26 ust. 3, to w sposób niezgodny ż prawem w celu jego
wykluczenia co zostało potwierdzone wyrokiem Krajowej Izby Wykonawczej. Stanowi to
rażące naruszenie równego traktowania wykonawców w przetargu o wykonanie zamówienia
publicznego.
W zakresie niezgodności oferty wykonawcy Apator z SIWZ oraz ustawą Pzp Odwołujący
wskazał na następujące niezgodności:
1. Plomby na próbce (wzorcu licznika) niezgodne z załączonym Certyfikatem MlD B
Zgodnie z certyfikatem MID B - Aneks opisowy do Certyfikatu Badań Typu SK-043 Ml-003
Rew. 1, rys. 15 sir. 153 oferty oraz opis tego rysunku w punkcie 6 str. 159 oferty - licznik
zabezpieczony jest dwoma plombami producenta. Tymczasem załączone przez Wykonawcę
wzory liczników zawierają 4 plomby -- dwie zaciskane i dwie naklejane co jest niezgodne z
certyfikatem MID.
2. Brak wymaganych załączników do certyfikatu MID B Zamawiający wymagał w tym
zakresie:
Na potwierdzenie spełniania powyższego wymagania Wykonawca załączy do oferty: 3.3.2.1
SIWZ - kserokopię Certyfikatu zgodności z wymaganiami zasadniczymi (MID) wraz z
załącznikami wydanego przez uprawnioną jednostkę notyfikującą zgodnie z Dyrektywa.
2004/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 31.03.2004 roku w
sprawie urządzeń pomiarowych (Dz. U- UE L. 04, nr 135, poz. 1 z póżn. zm.) oraz zgodnie z
pkt 3.3.1.6. kserokopię Certyfikatu zgodności z wymaganiami zasadniczymi (MID) wraz z
załącznikami wydanego przez uprawnioną jednostkę notyfikującą zgodnie z Dyrektywą
2004/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 31.03.2004 roku w
sprawie urządzeń pomiarowych (Dz. U. UE L. 04, nr 135, poz. 1 z póżn. zm,),
W ocenie Odwołującego w załączonej przez wykonawcę Apator dokumentacji MID B brakuje
wymaganych załączników potwierdzających badanie liczników, których lista znajduje się w p.
7 Aneksu opisowego do Certyfikatu EC Badań Typu SK-043 MI-003 Rew. 1. (str.159 i 160
oferty) a w szczególności nie dostarczono następujących raportów/badań stanowiących
integralną cześć certyfikatu:
a)
Raport z ewaluacji nr 046/1432/14 MI-003 z 10/09/2014 wydany przez SLM NB
1432 (str. 159 oferty);
b)
Raport z badań nr 2014/M1-003/B 056/SW 15 z 14/08/2014 wydany przez SLM
NB 1432 (str. 160 oferty)
3. Dodatkowo z analizy Certyfikatu MID z dn. 11 września 2014 r. załączonego do oferty
wystawionego na licznik CORAX 1: „Certyfikat numer SK 12 - 043 MI-003 Rev.1”
nasuwają się następujące wnioski:
•
w certyfikacie zamieszony jest „Aneks opisowy do Certyfikatu EC Badań Typu SK-
043 MI-003 Rew. 1;
•
punkcie 8 Aneksu znajduje się wykaz „Dokumentacji zastosowanej do oceny" gdzie
występują certyfikaty, protokoły z badań oraz inne dokumenty z badań liczników typu
EA5, 12EA52grn oraz EA52.
W ocenie Odwołującego to zasadniczo inne typy liczników niż oferowany w postępowaniu
CORAX 1.
Przykładowe pozycje:
•
„Certyfikat EC Badań Typu nr SK 09-004 Ml-003 rew. 0 i dodatek 2 dla licznika
energii elektrycznej czynnej LA5 wyprodukowany przez PAFAL, wydany przez
Organ Certyfikujący 1432”, data wydania 21.01.2010;
•
EA5 – zał 1 -metrologia.xls" - ,,charakterystyki metrologiczne licznika LA5;
„Sprawozdanie – LL – 25 – 08 - 12EA52grn.doc”; -,,Sprawozdanie z badań nr
25/LL/2008" z 07.11.2008;
•
„Sprawozdanie z badań nr 04/LL/2008" dla NEO12 i EA52 z 26.05.2009 wydane
przez IEL Warszawa.
Odwołujący wskazał również, że w toku postępowania Zamawiający zwrócił się do Apator w
dniu 08.09.2015 r. w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp o przedstawienie następujących
dokumentów, tj. naklejki do umieszczenia na opakowaniu dostarczonego wraz z ofertą
licznika. Odwołujący wskazał, iż dokumenty, co do których przedłożenia został wezwany
podmiot nie podlegają uzupełnieniu w tym trybie, a co za tym idzie ich brak powinien
skutkować odrzuceniem oferty Apator bowiem w takim stanie rzeczy oferta przedłożona
przez tego wykonawcę była niezgodna z siwz. W ocenie Odwołującego zgodnie z
utrwalonym dotychczas orzecznictwem KIO, co do zasady, nie podlegają uzupełnieniu:
formularz ofertowy, kosztorys cenowy, harmonogram, metodologia, opis realizacji
zamówienia, zestawienie parametrów technicznych urządzenia, dokumenty gwarancyjne,
oświadczenia producenta co do zapewnienia serwisu gwarancyjnego, wniosek wykonawcy o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Podobnie nie można uzupełniać dokumentów
składających się na ofertę. W związku z tym, w ocenie Odwołującego, wezwanie Apator S.A.
do przedłożenia dokumentów, które w żaden sposób nie mogły być uzupełnione w trybie art.
26 ust. 3 ustawy Pzp., w kontekście okoliczności, iż Odwołujący nie został wezwany do
uzupełnienia dokumentów, a jedynie do złożenia wyjaśnień, implikuje fakt naruszenia przez
Zamawiającego podstawowej zasady prawa zamówień publicznych, tj. zasady uczciwej
konkurencji. Jednocześnie zwracamy uwagę, że nie było nawet podstawy do wezwania o
uzupełnienie naklejki, gdyż w SIWZ nie było takiego wymagania. Dodatkowo uzupełnienie
oferty o naklejkę nie powoduje, że dostarczone wraz z ofertą opakowanie jest zgodne z
SIWZ.
Dalej Odwołujący wskazał, że w postępowaniu Apator złożył Certyfikat Oceny Systemu
Jakości (MODUŁ D) Nr JN1444-QS/1/2012 - wydanie nr 8 z dnia 27.08.2015 r. wystawiony
przez Jednostkę Notyfikowana nr 1444 - Okręgowy Urząd Miar w Katowicach. W certyfikacie
użyto sformułowania: „Zakres niniejszej certyfikacji dotyczy następujących przyrządów
pomiarowych, zgodnych z typem opisanym w certyfikacie badania typu WE" i w wierszu 6
tabeli wpisano Licznik energii elektrycznej typu CORAX 1... z certyfikatem badania typu WE
nr SK 12-043 Ml-003 rev. 1. W załączeniu do certyfikatu Apator załączył odpowiedni
Certyfikat badania typu WE dla licznika CORAX 1 nr WL nr SK 12-043 Ml-003 rev. 1.
Odwołujący wskazał, że w dniu 14 września 2015 roku Okręgowy Urząd Miar w Katowicach
wystawił Certyfikat Oceny Systemu Jakości (MODUŁ D) Nr JN1444-QS/I/2012 - wydanie nr
9, który zastąpił dotychczasowy certyfikat - wydanie nr 8. W nowym wydaniu certyfikatu, w
wierszu 6 tabeli dla licznika CORAX 1 podano inny numer certyfikatu WE: SK 12-043 Ml-003
rev. 2, który zastępuje poprzedni certyfikat SK 12-043 Ml-003 rev.1. A zatem, w
ocenie Odwołującego po zmianie certyfikatu MID D, Apator nie może oferować licznika z
nieaktualnym certyfikatem badania typu WE a oferta złożona w TDSA jest w tym zakresie
nieaktualna oraz niezgodna z wymaganiami SIWZ.
W ocenie Odwołującego po uzyskaniu nowego Certyfikatu MID D wystawionego na
podstawie nowego certyfikatu badania typu WE, Apator nie może już produkować i
dostarczać liczników CORAX 1 oferowanych w niniejszym postępowaniu gdyż zostały one
zastąpione innym typem liczników.
Izba ustaliła co następuje:
Izba postanowiła dopuścić w poczet materiału dowodowego następujące dokumenty: (i)
specyfikację istotnych warunków zamówienia (dalej „SIWZ”) oraz ogłoszenie o zamówieniu z
dnia 20 czerwca 2015 r. na okoliczność ustalenia przedmiotu zamówienia oraz warunków
udziału w postępowaniu; (ii) protokół postępowania przetargowego na okoliczność ustalenia
przebiegu postępowania; (iii) ofertę Odwołującego oraz wykonawcy Apator na okoliczność
ustalenia ich treści; (iv) tłumaczenie pisma z dnia 21 października 2015 r. nr 52 – 7 – 1947,
tłumaczenie pisma z dnia 18 listopada 2015 r. nr AJ/SE/11/2015/002723/DDA, tłumaczenie
pisma z dnia 20 listopada 2015 r. nr 52-7-2187, wezwanie Zamawiającego skierowane do
Odwołującego w dniach 27 listopada 2015 r., 11 grudnia 2015 r. oraz odpowiedź
Odwołującego z dnia 1 grudnia 2015 r., 16 grudnia 2015 r. - na okoliczność wyjaśnienia
treści referencji z dnia 26 listopada 2014 r. złożonej przez Odwołującego, treści wezwań oraz
złożonych przez Odwołującego wyjaśnień; (v) tłumaczenie pisma Slovenska Legalna
Metrologia z dnia 15 stycznia 2016 r. oraz pismo Okręgowego Urzędu Miar w Katowicach z
dnia 8 stycznia wraz z zapytaniem wykonawcy Apator z dnia 7 stycznia 2015 r. na
okoliczność ustalenia dopuszczalnego sposobu zabezpieczenia zaoferowanego przez
wykonawcę Apator licznika; (vi) załączniki do pisma procesowego Odwołującego z dnia 25
stycznia 2015 r. tj. pismo Odwołującego z dnia 9 listopada 2015 r. oraz tłumaczenie
odpowiedzi spółki UZBENENERGO z dnia 9 listopada 2015 r., tłumaczenie oświadczenie
spółki Holley Metering Ltd z dnia 1 grudnia 2015 r. na okoliczność wykazania prawidłowości
referencji z dnia 26 listopada 2014 r. (vii) informacje internetowe na temat spółki Elektron
XISOBLAGICH na okoliczność ustalenia zakresu działalności tego podmiotu oraz związku ze
spółką Holley Metering Ltd.; (viii) wyciąg z dokumentacji technicznej da licznika Corax – 1
zaoferowanego przez wykonawcę Apator na okoliczność ustalenia dopuszczalnych
sposobów zabezpieczenia.
Na podstawie powyższych dokumentów Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego sektorowego pn. Dostawa statycznych
bezpośrednich 1 – fazowych i 3 – fazowych liczników energii elektrycznej.
Zgodnie z pkt 2.2.2 SIWZ zamówienie zostało podzielone na 2 zadania. Zadanie 1
obejmowało dostawę liczników 1 – fazowych, zaś zadanie 2 liczników 3 – fazowych.
W Rozdziale 3 SIWZ Zamawiający zawarł warunki udziału w postępowaniu. W pkt 3.1.1.2
SIWZ Zamawiający wskazał, że w zakresie wiedzy i doświadczenia wykonawca musi
wykazać, że wykonał, a w przypadku świadczeń okresowych i ciągłych – wykonuje –
dostawy bezpośrednich statycznych liczników energii elektrycznej, w okresie ostatnich trzech
lat przed upływem terminu składania ofert, określając wymaganą ilość liczników 1 –
fazowych i 3 – fazowych. Z kolei w pkt 3.2.1.1.2 Zamawiający wymagał przedłożenia
dowodów, że dostawy na które wykonawca się powołuje zostały wykonane należycie tj.
odpowiednich poświadczeń.
Izba ustaliła, że w pkt 3.3 SIWZ Zamawiający wskazał, aby oferowane liczniki spełniały
wymagania zwarte w załączniku nr 12 (Opis Przedmiotu Zamówienia – dalej „OPZ”) (dla
zadania nr 1). Na potwierdzenie wymagań, Zamawiający wymagał przedłożenia wraz z
ofertą jednego egzemplarza (próbkę) oferowanego licznika zgodnie z OPZ zwartym w
Załączniku nr 12 (zadanie nr 1) wraz z oświadczeniem wykonawcy dotyczącym oferowanych
liczników o spełnieniu stawianych wymagań. Ponadto Zamawiający wskazał, że dostarczone
próbki zostaną poddane badaniom technicznym przez Zamawiającego w celu potwierdzenia
stawianych wymagań. Wraz z próbką licznika wykonawca, zgodnie z pkt 3.3.1.6 oraz 3.3.1.7
był zobowiązany przedłożyć kserokopię Certyfikatu zgodności z wymaganiami zasadniczymi
(MID) wraz z załącznikami wydany przez uprawnioną jednostkę notyfikującą zgodnie z
Dyrektywą 2004/22/WE Parlamentu i Rady Unii Europejskiej z dnia 31.03.2004 r. w sprawie
urządzeń pomiarowych oraz protokół z badania poboru mocy liczników, wykonany
niezależne od wykonawcy laboratorium.
W załączniku nr 12 Zamawiający zawarł OPZ dla zadania nr 1. Zamawiający wymagał m.in.
w pkt 4, aby liczniki posiadały plomby, na które są nałożone cechy zabezpieczające, które
muszą być wykonane z tworzywa sztucznego (lub hologramowe). Przez pojęcie plomb
rozumie się element, na którym nałożone są cechy zabezpieczające. W pkt 11 Zamawiający
wskazał, że liczniki muszą posiadać w widocznym miejscu na tabliczce znamionowej licznika
oraz na opakowaniu indywidualny kod paskowy w formacie Code 128B zawierający
wyłącznie numer fabryczny licznika (kod paskowy w formacie CODE 128B wraz z numerem
ma być widoczny bez konieczności wypakowywania licznika z opakowania indywidualnego).
W pkt 3.6 SIWZ Zamawiający wskazał, że wykonawca może polegać na wiedzy i
doświadczeniu innych podmiotów, ich potencjale technicznym, osobach zdolnych do
wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych i ekonomicznych. W takiej sytuacji
wykonawca musi udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował takimi zasadom.
W pkt 4.5 SIWZ Zamawiający określił kryteria oceny ofert – cena – 95%; walory techniczne –
5%. Zgodnie z informacja zawartą w protokołem postępowania przetargowego termin
składania ofert upływał w dniu 29 lipca 2015 r.
Izba ustaliła, że pismem z dnia 27 listopada 2015 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do
złożenia wyjaśnień treści złożonej oferty w zakresie jaki podmiot był dostawcą liczników
wskazanych w treści referencji datowanej 26 listopada 2014 r. wystawionej przez spółkę
UZBEKENERGO. Pismem z dnia 1 grudnia Odwołujący zwrócił się o wydłużenie terminu do
złożenia wyjaśnień. Odwołujący przedłożył również nowe referencje na potwierdzenie
spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia. Pismem z
dnia 11 grudnia 2015 r. Zamawiający wyznaczył ostateczny termin na złożenie wyjaśnień na
dzień 18 grudnia 2015 r. Pismem z dnia 16 grudnia 2015 r. Odwołujący złożył wyjaśnienia
wskazując m.in. że spółka Holley Metering Ltd oraz UZBEKENERGO utworzyły spółkę
Elektron, w ramach której były dokonywane dostawy liczników, które wyprodukowała spółka
Holley Metering Ltd. Odwołujący wskazał, że przedłożony list referencyjny potwierdza
zarówno wykonanie dostaw jak i prawidłowość dostarczonych liczników.
Izba ustaliła również, że Zamawiający pismem z dnia 8 września 2015 r. zwrócił się do
wykonawcy Apator w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp o przedstawienie prawidłowej naklejki
na opakowaniu dostarczonym wraz z ofertą uczniów. Pismem z dnia 10 września 2015 r.
wykonawca Apator złożył odpowiednią naklejkę.
W dniu 22 stycznia 2015 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, wnosząc o
oddalenie w całości podniesionych zarzutów. Odwołujący złożył na posiedzenie z udziałem
stron pisma procesowe, wnosząc o uwzględnienie odwołania.
Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis został uiszczony Izba
postanowiła skierować odwołanie do rozpoznania na rozprawie.
Izba zważyła co następuje:
Zgodnie z przepisem art. 179 ust. 1 ustawy Pzp Odwołującemu przysługuje legitymacja
do wniesienia odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. W ocenie
Izby Odwołujący ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, gdyż podniósł w
odwołaniu niezasadne wykluczenie go z postępowania oraz zaniechanie odrzucenia
wybranej oferty i wykazał tym samym, że może ponieść szkodę w związku z zarzucanymi
Zamawiającemu naruszeniami przepisów ustawy Pzp, gdyż pozbawiony został w ten sposób
możliwości uzyskania odpłatnego zamówienia publicznego, na co mógłby w przeciwnym
razie liczyć.
Zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
W ocenie Izby powyższy zarzut nie potwierdził się. Zamawiający zasadnie wykluczył
Odwołującego z postępowania z powodu podania nieprawdziwych informacji. Norma prawna
wyrażona w art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp nakazuje Zamawiającemu bezwzględne
wykluczenie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonawców, jeśli w toku
postępowania złożyli oni nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ na
wynik prowadzonego postępowania.
Izba wskazuje, iż aby została wypełniona hipoteza normy prawnej wyrażonej w art. 24 ust. 2
pkt 3 ustawy Pzp muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki: (i) musi dojść w
toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego do złożenia nieprawdziwych
informacji przez wykonawcę w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy Pzp; oraz (ii) złożenie
nieprawdziwych informacji musi mieć wpływ lub może mieć wpływ na wynik tego
postępowania. Weryfikacji więc podlegają okoliczności faktyczne zawarte w dokumentacji
ofertowej danego wykonawcy. Weryfikacja to następuje w kategoriach prawda – nieprawda.
Wskazać tu należy na orzeczenie Sądu Najwyższego wyrażony w uzasadnieniu wyroku z 5
kwietnia 2002 r. (sygn. akt II CKN 1095/99; opubl. Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba
Cywilna rok 2003, Nr 3, poz. 42), w którym Sąd Najwyższy wskazał m.in. „Pojęcia „prawda”,
„prawdziwy”, bądź ich zaprzeczenia występują w Prawie prasowym w art. 6 ust. 1, art. 12
ust. 1 pkt 1, art. 31 pkt 1 i art. 41, a także wielokrotnie w innych aktach normatywnych, a
wśród nich w kodeksie cywilnym (np. art. 780 § 1, art. 834, 815 § 3), w kodeksie
postępowania cywilnego (np. art. 3, 103 § 2, art. 252, 253. 254 § 1 i 2, art. 268, 304, 333 § 2,
art. 339 § 2, art. 485 § 2, art. 913 § 2, art. 1045), w kodeksie karnym (np. art. 132, 213 § 1, 2
i 3, art. 303 § 1, art. 312) oraz w kodeksie postępowania karnego (np. art. 2 § 2, art. 188 § 1 i
art. 190 § 1). We wszystkich tych przypadkach pojęcie „prawda” rozumiane jest tak, jak w
języku potocznym, a więc jako zgodność (adekwatność) myśli (wypowiedzi – w znaczeniu
logicznym) z rzeczywistością (z „faktami” i „danymi”). Odpowiada to – na gruncie
filozoficznym – tzw. klasycznej koncepcji prawdy. W tym sensie wypowiedź o rzeczywistości
jest prawdziwa tylko wtedy, gdy głosi tak, jak jest w rzeczywistości.
Wykładnia art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp powinna być dokonywa przy uwzględnieniu treści
art. 45 ust. 2 lit. g dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 marca
2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty
budowlane, dostawy i usługi (Dz. U. UE L z 30 kwietnia 2004 r.; dalej: „dyrektywa
2004/18/WE” lub „dyrektywa klasyczna”). Zgodnie z tym przepisem z udziału w zamówieniu
można wykluczyć każdego wykonawcę, który jest winny poważnego wprowadzenia w błąd
w zakresie przekazania lub nieprzekazania informacji. Przywołana regulacja, w
przeciwieństwie do literalnego brzmienia art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, odwołuje się wprost
do winy wykonawcy, który to wykonawca przez złożenie lub niezłożenie informacji poważnie
wprowadził w błąd zamawiającego. Z tym że podkreślić należy, że ustawodawca europejski
nie zawęża winy wykonawcy wyłącznie do winy umyślnej (zamiaru bezpośredniego i
ewentualnego). Nie ma zatem podstaw, aby wyłączać spod zakresu zastosowania tej
podstawy wykluczenia przypadków poważnego wprowadzenia w błąd nieprawdziwymi
informacjami złożonymi w wyniku niedbalstwa wykonawcy.
Izba wzięła pod uwagę stanowisko jakie zajął Sąd Unii Europejskiej w wyroku z 26 września
2014 r. w połączonych sprawach T-91/12 i T-280/12 (Flying Holding NV z siedzibą w Wilrijk,
Flying Group Lux SA z siedzibą w Luksemburgu, Flying Service NV z siedzibą w Deurne
przeciwko Komisji Europejskiej. Komisja Europejska w prowadzonym na postawie
rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie
rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot
Europejskich (Dz. U. L 248, s. 1; z późn. zm) wykluczyła tych wykonawców na podstawie
94 lit. b tego rozporządzenia. Przepis ten stanowi, że nie udziela się zamówienia
kandydatom, którzy w związku z procedurą udzielania zamówień są winni złożenia
nieprawdziwych oświadczeń przy dostarczaniu informacji wymaganych przez instytucję
zamawiającą w celu dopuszczenia do udziału w procedurze udzielania zamówień lub nie
dostarczyli tych informacji. Sąd stwierdził, że w przypadku, gdy, tak jak w rozstrzyganej
sprawie, wykryte zostaje przekazanie nieprawdziwych danych, Komisja nie ma innego
wyboru niż zastosowanie powyższego przepisu, gdyż pojęcie „nieprawdziwe oświadczenia”
odnosi się zarówno do oświadczeń umyślnie wprowadzających w błąd jak i tych, które są
błędne w wyniku niedbalstwa i po ustaleniu nieprawdziwego charakteru oświadczeń nie ma
potrzeby przeprowadzania analizy uzasadnienia tej nieprawdziwości. (…) Wobec złożenia
nieprawdziwych oświadczeń, niezależnie od tego, czy doszło do tego w sposób umyślny czy
też wskutek niedbalstwa skarżących, Komisja nie miała innego wyboru niż zastosowanie art.
94 lit. b) rozporządzenia finansowego… (por. pkt 75 i 119 wyroku).
Zdaniem składu orzekającego Izby, co prawda, powyższy wyrok dotyczył stosowania
przepisu aktu prawnego stosowanego przez Komisję Europejską przy udzielaniu zamówień
publicznych, jednak treść przepisu art. 94 lit. b rozporządzenia finansowego, tak jak art. 45
ust. 2 lit. g dyrektywy 2004/18/WE, odwołuje się do winy wykonawcy (kandydata)
składającego nierzetelne informacje, bez wskazywania na postać tej winy. Wydaje się, że
wina, o której mowa w oby tych przepisach dotyczących analogicznej podstawy wykluczenia
wykonawcy z postępowania, powinna być interpretowana w taki sam sposób.
Reasumując, dla wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
konieczne jest stwierdzenie, że: po pierwsze – wykonawca ten złożył nieprawdziwe
informacje, po drugie – stanowiło to poważne wprowadzenie w błąd zamawiającego, gdyż
informacje te miały wpływ lub mogły mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania,
po trzecie – wykonawca działał z zamiarem podania nieprawdziwych informacji w celu
wprowadzenia zamawiającego w błąd lub nastąpiło to w wyniku jego niedbalstwa (tak też w
wyroku KIO z 11.02.2015, sygn. akt: 177/15, wyrok KIO z 23.07.2015, sygn. akt: 1425/15).
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykazanie winy umyślnej wykonawcy
jest niezwykle trudne, gdyż wymaga dowodów spoza dokumentacji o udzielenie zamówienia,
które potwierdzałyby zamiar wprowadzenia w błąd zamawiającego, czyli że wykonawca
wyobrażał sobie taki skutek i tego chciał, ewentualnie na to się godził. Uzyskanie takich
dowodów, czy to przez prowadzącego postępowanie, czy też przez konkurenta jest mało
prawdopodobne, gdyż wymaga dostępu do wewnętrznych dokumentów wykonawcy,
ewentualnie uzyskania zeznań świadków. Takie podejście ograniczałoby znacząco
zastosowanie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, co w ocenie Izby nie było celem ustawodawcy.
Celem bowiem przepisu jest ochrona zamawiającego przed nieuczciwym jak również
nieprofesjonalnym działaniem wykonawców, którzy decydując się na udział w postępowaniu
winni dołożyć należytej staranności w weryfikacji składanych dokumentów, szczególnie tych,
które otrzymał od osób trzecich. Skoro wykonawca - Odwołujący samodzielnie nie jest w
stanie spełnić wymagań zamawiającego, aby wziąć udział w postępowaniu i decyduje się na
skorzystanie z potencjału podmiotu trzeciego, to oczywistym jest, że musi zweryfikować co
zostaje mu oddane do dyspozycji i czy rzeczywiście podmiot udostępniający ma prawo do
przekazania określonych zasobów, a tym samym czy informacje zawarte w treści referencji
są informacjami prawdziwymi.
Dalej wskazać należy, że wykazanie wykonawcy niedbalstwa czyli niedołożenia należytej
staranności przy podawaniu zamawiającemu wprowadzających w błąd informacji należy
mieć na uwadze art. 355 § 1 kc, zgodnie z którym dłużnik obowiązany jest do staranności
ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju (należyta staranność). Przypisanie
określonej osobie niedbalstwa jest uzasadnione tylko wtedy, gdy osoba ta zachowała się w
określonym miejscu i czasie w sposób odbiegający od właściwego dla niej miernika należytej
staranności (por. uzasadnienie wyroku Sądu Najwyższego z 10 marca 2004 r., sygn. akt IV
CK 151/03). Przy czym wzorzec należytej staranności ma charakter obiektywny i
abstrakcyjny, jest ustalany niezależnie od osobistych przymiotów i cech konkretnej osoby, a
jednocześnie na poziomie obowiązków dających się wyegzekwować w świetle ogólnego
doświadczenia życiowego oraz konkretnych okoliczności (por. uzasadnienie wyroku Sądu
Najwyższego z 23 października 2003 r., sygn. akt V CK 311/02). Dodatkowo w stosunku do
profesjonalistów miernik ten ulega podwyższeniu, gdyż art. 355 § 2 kc precyzuje, że należytą
staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa
się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności. Za takiego profesjonalistę
należy również uznać, co do zasady, wykonawcę ubiegającego się o udzielenie zamówienia
publicznego. Należyta staranność profesjonalisty nakłada na wykonawcę, który składa
ofertę, dokumenty i oświadczenia we własnym imieniu, aby upewnił się, czy deklarowany w
nich stan rzeczy odpowiada rzeczywistości.
Przenosząc powyższe rozważania na analizowany stan faktyczny, to wskazać należy, że
bezspornym pomiędzy stronami było to, że Odwołujący posłużył się dokumentem, który
zawierał informacje niezgodne z prawdą. Okoliczność tę potwierdził sam Odwołujący w treści
odwołania oraz podczas rozprawy. Przedłożona Zamawiającemu referencja z dnia 26
listopada 2014 r. od spółki UZBEKENERGO state joint company wskazuje bowiem, że
określone dostawy zostały wykonane przez spółkę Holley Metering Ltd (dalej „Holley”) – tj.
podmiot trzeci udostępniający Odwołującemu swoje zasoby w postaci wiedzy i
doświadczenia, podczas gdy dostawy te były zrealizowane przez inny podmiot tj. spółkę
ELEKTRON XISOBLAGICH sp. z o.o. (dalej „Elektron”). Izba uznała, że powyższe
informacje zostały przekazane Zamawiającemu w wyniku niedochowania przez
Odwołującego należytej staranności w procesie weryfikacji treści spornej referencji. Co
więcej Odwołujący w składanych Zamawiającemu wyjaśnieniach nie wykazał podjęcia
jakichkolwiek kroków mających na celu ustalenie kto był wykonawcą spornych dostaw przed
złożeniem oferty.
Podkreślić należy, że pojęcie należytej staranności implikuje element działania,
podejmowania pewnych czynności, jakich można się spodziewać od uczestnika obrotu
profesjonalnego. W kontekście analizowanej sprawy ma to istotne znaczenie, gdyż spółka
Holley miała udostępnić Odwołującemu swoją wiedzę i doświadczenie, a w konsekwencji
również referencje potwierdzające należyte wykonanie dostaw. Aby to uczynić w realny
sposób za konieczne należałoby uznać ustalenie przed złożeniem oferty pomiędzy
podmiotem udostępniającym potencjał, a jego odbiorcą jaką wiedzę i doświadczenia
posiada, gdzie została ona zdobyta i w jaki sposób zostanie ona przekazana drugiej stronie.
W okolicznościach niniejszej sprawy żadna z powyższych czynności nie zostały podjęta
przez Odwołującego, co skutkowało m.in. podaniem przez niego nieprawdziwych informacji.
Gdyby bowiem Odwołujący, działając z należytą starannością, ustalił ze spółką Holley
okoliczności dokonanej dostawy i sposób przekazania doświadczenia przed złożeniem
oferty, to nie ulega wątpliwości, że uzyskałby informacje o tym, kto był rzeczywistym
wykonawcą dostaw wskazanych w treści spornej referencji. Odwołujący zaś ograniczył się
wyłącznie do biernego zaakceptowania dokumenty referencji, dołączenia go to treści oferty i
tłumaczenia się, że działał w zaufaniu do wspólnika. Takiemu działaniu nie sposób przypisać
cechę należytej staranności wymaganej od profesjonalisty, jakim jest Odwołujący.
Argument podnoszony przez Odwołującego o nieznajomości przez spółkę Holley prawa
polskiego i norm zwyczajowych nie może sanować nieprawidłowości w działaniu
Odwołującego. Po pierwsze to obowiązkiem Odwołującego było poinformowanie swojego
wspólnika o obowiązujących normach prawnych czy zwyczajach. Skoro Odwołujący
decyduje się na skorzystanie z potencjału podmiotu trzeciego, to w jego interesie, ale i w
zakresie jego obowiązków leży dokładne poinformowanie podmiotu udostępniającego o
zasadach obowiązujących w Polsce. Bierność zaś Odwołującego jest potwierdzeniem braku
dochowania
należytej
staranności. To Odwołujący
winien
wyjaśnić
podmiotowi
udostępniającemu wiedzę i doświadczenia co jest konieczne do ważnego i skutecznego
udostępnienia potencjału oraz co winien zawierać dokument referencji.
Dalej wskazać należy, że działanie Odwołującego w procesie weryfikacji treści referencji
podjętym przez Zamawiającego jak i twierdzenia zawarte w samym odwołaniu skłaniają w
ocenie Izby do wniosku, że celem działania Odwołującego nie było wyjaśnienie treści
referencji, ale tuszowanie sprawy, w celu uniknięcia negatywnych konsekwencji. W
wyjaśnieniach z dnia 1 grudnia 2015 r. Odwołujący wskazał, że Zamawiający wyznaczył mu
zbyt krótki okres czasu na weryfikację treści referencji. Dziwić może stanowisko
Odwołującemu skoro jak sam twierdzi współpracuje ze spółką Holley od ponad dwóch lat i
nie jest w stanie potwierdzić prostego faktu z podmiotem, które ma mu realnie udostępnić
wiedzę i doświadczenie. Dalej w wyjaśnieniach z dnia 16 grudnia 2015 r. Odwołujący
również wymijająco odpowiada na konkretne zapytania Zamawiającego, powołując się na
nowe referencje. Odwołujący, w ocenie Izby, w sposób świadomy i celowy nie podejmował
działań zmierzających do wyjaśnienia spornych okoliczności, dążąc do uniknięcia
wykluczenia go z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Niezasadny jest również argument Odwołującego o braku wykazania przez Zamawiającego
wpływu złożonych nieprawdziwych informacji na wynik postępowania. Podkreślić bowiem
należy, że złożenie spornej referencji dało Odwołującemu możliwość uczestnictwa w
postępowaniu. Gdyby nie doszło do ustalenia, że dokument zawiera nieprawdziwe
informacje, oferta Odwołującego mogłaby być wybrana jako najkorzystniejsza. Wpływ więc
złożenia przez Odwołującego nieprawdziwych informacji jest zatem oczywisty, co potwierdził
sam Odwołujący uzasadniając swój interes w rozpatrzeniu odwołania (strona 2 odwołania,
ad III).
Wskazać również należy, że z uwagi na złożenie przez Odwołującego nieprawdziwych
informacji, Zamawiający nie był zobowiązany do wezwania Odwołującego w trybie art. 26
ust. 3 ustawy Pzp do uzupełnienia dokumentów potwierdzających wymagane
doświadczenie. Zgodnie bowiem z jednolitą linią orzeczniczą Krajowej Izby Odwoławczej w
przypadku złożenia nieprawdziwych informacji wyłączona jest możliwość uzupełnienia
dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, zaś ocenie Zamawiającego podlegają
wyłącznie dokumenty pierwotnie złożone przez wykonawcę wraz z ofert (tak m.in. wyrok KIO
z 2.04.2015 r., KIO 526/15; wyrok KIO z 11.02.2015 r., KIO 177/15, wyrok KIO z 13.07.2015
r., KIO 1370/15). Jeżeli wykonawca winny jest poważnego wprowadzenia w błąd
nieprawdziwym oświadczeniem lub dokumentem, nie można jednocześnie twierdzić, że takie
oświadczenie lub dokument zawiera błędy dotyczące braku potwierdzenia spełniania
warunku udziału w postępowaniu. W takim przypadku oświadczenie lub dokument wręcz
potwierdzają spełnianie warunku, tyle że za pomocą informacji, która okazała się
nieprawdziwa, a nie niepełna. Należy zauważyć, że ustawa Pzp w art. 24 ust. 2 pkt 3 i 4
statuuje odrębne i niezależne od siebie podstawy wykluczenia z postępowania, a zatem
wykluczenie za złożenie nieprawdziwych informacji w dokumentach złożonych na
potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu nie musi się wiązać z
wykluczeniem za niewykazanie spełniania tych warunków. Odmienne stanowisko
oznaczałoby również, że w ramach przesłanki wpływu na wynik postępowania z art. 24 ust. 2
pkt 3 pzp mieści się badanie, czy wykonawca składający nieprawdziwą informację był już
wzywany do uzupełnienia dokumentów. W konsekwencji prowadziłoby to do takiej
interpretacji art. 24 ust. 2 pkt 3 pzp, zgodnie z którą nie podlega wykluczeniu wykonawca,
który złożył nieprawdziwe informacje mające lub mogące mieć wpływ na wynik
prowadzonego postępowania, jeżeli uczynił to po raz pierwszy tzn. nie był wzywany
do zastąpienia nieprawdziwej informacji potwierdzającej spełnianie warunku udziału
prawdziwą informację potwierdzającą spełnianie tego warunku. Interpretację taką uznać
należy ze niezasadną i nieodpowiadającą celowi wprowadzenia regulacji art. 24 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp.
Z uwagi na powyższe nie ma możliwości zastąpienia spornych referencji złożonych przez
Odwołującego przez nowy dokument. Prowadziłoby to bowiem do zastąpienia dokumentu
stwierdzającego nieprawdę innym dokumentem potwierdzającym te same okoliczności.
W ocenie Izby Odwołujący nie przedstawił żadnych okoliczności uzasadniających przyjęcie
twierdzenia, iż mimo podjętych aktów staranności, nie mógł on zidentyfikować
nieprawdziwości określonych informacji. Odwołujący bowiem nie wskazał Izbie na żadne
działania podjęte przed złożeniem oferty, których celem było zweryfikowanie treści referencji
oraz realności i dostępności zasobów udostępnionych przez spółkę Holley.
Z uwagi na powyższe, brak jest podstaw do uznania, że wykluczając Odwołującego z
powodu podania nieprawdziwych informacji Zamawiający naruszył art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp. Tym samym brak jest podstaw do stwierdzenia naruszenia art. 24 ust. 4 ustawy Pzp.
Przywołany przez Odwołującego art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp nie ma zastosowania w
niniejszej sprawie. Odwołujący jako profesjonalista nie może powoływać się na to, że
podmiot trzeci podał takie informacje, jakie wynikają z treści referencji. Obowiązkiem
Odwołującego, który we własnym imieniu podał te informacje dla wykazania spełniania
warunku udziału w postępowaniu, było sprawdzenie ich zgodności z rzeczywistym stanem
rzeczy.
Zarzuty dotyczące oferty wykonawcy Apator
Izba nie podziela poglądu Zamawiającego, iż potwierdzenie się zarzut zasadnego
wykluczenia Odwołującego z postępowania z powodu podania nieprawdziwych informacji
winno skutkować brakiem merytorycznego rozpoznania zarzutów dotyczących oferty Apator.
Izba ocenia bowiem przesłanki wynikające z art. 179 ust. 1 ustawy Pzp na dzień wniesienia
odwołania. Izba uznała, że przesłanki te zostały spełnione przez Odwołującego. Odmówienie
Odwołującemu rozpatrzenia zarzutów dotyczących oferty Apator zaprzeczałoby zasadzie
wyrażonej w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp tj. badania przesłanek wynikających z przywołanej
regulacji na dzień złożenia odwołania.
Zarzut dotyczący plomby na próbce (wzorcu licznika) jak niezgodny z załączonym
Certyfikatem MID B
W ocenie Izby powyższy zarzut nie potwierdził się. Wykonawca Apator wykazał Izbie
podczas postępowania odwoławczego, iż oferowany przez niego licznik musi być
zabezpieczony minimum dwoma plombami, co nie wyklucza możliwości zastosowania
dodatkowych zabezpieczeń. Wskazać należy, że wykonawca Apator zaoferował licznik 1 –
fazowy typu CORAX – 1, których proces certyfikacji był przeprowadzony przez jednostkę
notyfikowaną ze Słowacji tj. „Slovenska Legana Metrologia”. Zgodnie z mającą zastosowanie
Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/22/WE z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie
przyrządów pomiarowych producent powinien wskazać miejsca naniesienia oznaczeń i
plomb. Wykonawca Apator przedstawił wyciąg z dokumentacji technicznej dla oferowanego
licznika, przedstawiającego miejsca nanoszenia plomb hologramowych i plastikowych
zaciskanych, z której wynika, że urządzenie jest zabezpieczone dwoma zaciskanymi
plombami plastikowymi oraz dwoma nalepkami holograficznymi i w której wskazane jest jako
dopuszczalne zabezpieczenie producenta stosowanie kombinacji hologramów oraz plomb.
Ponadto wykonawca Apator przedstawił pismo Slovenska Legana Metrologia z dnia 15
stycznia 2016 r. z którego w sposób jednoznaczny wynika, że urządzenie zaoferowane przez
wykonawcę Apator winno być zabezpieczone na wypadek nieautoryzowanej manipulacji
minimum przez dwie plomby (cechy) w wyznaczonych miejscach, za pomocą plomb
przewleczonych drutem, lub naklejek hologramowych. Wobec tego nie budzi wątpliwości
Izby, że sposób zabezpieczenia urządzenia zaaferowanego przez wykonawcę Apator jest
zgodny z certyfikatem MID B, co potwierdziła sama jednostka notyfikująca. Odwołujący zaś
nie przedstawił Izbie żadnego dowodu przeciwnego, ograniczając się do teoretycznych
rozważań i porównań do innych liczników, które w ocenie Izby nie mogą stanowić podstawy
do uwzględniania podniesionego zarzut.
Zarzut braku wymaganych załączników do certyfikatu MID B
W ocenie Izby zarzut nie potwierdził się. Argumentacja Odwołującego sprowadzała się do
twierdzenia, że wraz z Certifikatem EC Badań Typu S-043a MI003 winny zostać przedłożone
raporty z badań liczników wykonanych przez jednostkę notyfikującą, które przywołane są w
Aneksie Opisowym do powyższego certyfikatu. Stanowisko Odwołującego nie znajduje
potwierdzenie w brzmieniu SIWZ. Wykonawcy byli bowiem zobowiązani do złożenia
kserokopii certyfikatu zgodności w wymaganiami zasadniczymi (MID) wraz z załącznikami.
Bezspornym pomiędzy stronami było to, że wykonawca Apator odpowiedni certyfikat
zgodności złożył. Jak wynika z przedłożonego certyfikatu jedynym elementem załączonym
do niego jest Aneks Opisowy, który został złożony przez wykonawcę Apator. W treści
Aneksu Opisowego zamieszczony jest wykaz dokumentacji zastosowanej dla oceny (pkt 8),
jednakże dokumenty te nie stanowią załączników do certyfikatu, ale jak wskazuje jego treść
są zamieszczone w odpowiednim folderze. Ani zapisy SIWZ ani przepisu przepisy prawa nie
zobowiązywały wykonawcy Apator do przedłożenia wraz z ofertą całej dokumentacji
zastosowanej przez procesie notyfikacji. Jedyny protokół badań jaki wykonawcy byli
zobowiązani przedłożyć wraz z ofertą został wskazany w pkt 3.3.1.7 SIWZ, gdzie
Zamawiający wprost zażądał przedłożenia konkretnego protokołu badań. Skoro takie
żą
danie nie zostało wprost zamieszczone w SIWZ w zakresie dokumentacji zastosowanej do
oceny urządzenia, to brak jest w ocenie Izby, podstaw do nakładania takiego obowiązku na
wykonawców. Okoliczność, iż inny wykonawcy złożyli taką dokumentację czy protokoły
badań jest bez znaczenia dla rozstrzygnięcia zarzut, gdyż to nie czynności innych
wykonawców determinują zakres obowiązków wykonawcy Apator, ale zapisy SIWZ.
Zarzut powołania niewłaściwych protokółów badań przez jednostkę notyfikującą
Odwołujący oświadczył podczas rozprawy, iż nie podtrzymuje powyższego zarzutu i cofa go.
Tym samym jego rozpatrzenie merytoryczne przez Izbę uznać należy za bezprzedmiotowe.
Zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 25 ust. 1 poprzez wezwanie
wykonawcy Apator do uzupełnienia dokumentów, które nie podlegały uzupełnieniu
W ocenie Izby powyższy zarzut nie potwierdził się. W ocenie Izby Zamawiający zasadne
wezwał wykonawcę Apator do przedłożenie prawidłowego naklejki kodu na opakowaniu
licznika. Odwołujący błędne zaś utożsamił próbkę licznika z treścią oferty Odwołującego. Nie
ulega bowiem wątpliwości, iż zgodnie z zapisami SIWZ, pkt 3.3 próbka licznika składana była
przez wykonawców na wykazanie spełnienia wymagań stawianych przez Zamawiającego, a
określonych w załączniku nr 12. Jak wskazał Zamawiający, próbka zostanie poddana
badaniom technicznym w celu zweryfikowania zgodności jej parametrów z wymaganiami
wskazanymi w SIWZ. W tak ukształtowanych zapisach SIWZ próbka służyła wyłącznie do
potwierdzenia spełnienia określonych wymagań. Wykonawca precyzował zaś co jest
przedmiotem jego oferty w treści formularza ofertowego, wskazując na konkretny typ
urządzenia. Tym samym przedłożenie przez wykonawcę Apator niewłaściwej naklejki kodu
na opakowaniu próbki obligowało Zamawiającego do zastosowania art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp. Zamawiający prawidłowo wezwał wykonawcę Apator do złożenia prawidłowego
oznaczenia, zaś wykonawca złożył prawidłową naklejkę. Działania Zamawiającego było
zgodnie z przepisami ustawy Pzp i brak jest podstaw do stwierdzenia naruszenia art. 26 ust.
3 ustawy Pzp w zw. z art. 25 ust. 1 ustawy Pzp.
Zarzut dotyczący zmiany Certyfikatu MID D przez wykonawcę Apator
W ocenie Izby zarzut nie potwierdził się. Argument Odwołującego sprowadzał się do
twierdzenie, iż po terminie składania ofert nastąpiła zmiana Certyfikatu MID D, a w związku z
tym złożony przez Odwołującego certyfikat jest nieaktualny, zaś Odwołujący nie może
produkować i oferować do sprzedaży wskazanych w treści oferty liczników. Nie sposób
zgodzić się z poglądem Odwołującego. Obowiązkiem wykonawcy było złożenie dokumentów
aktualnych na dzień składania ofert. Obowiązkowi temu wykonawca Apator zadośćuczynił
przedkładając wraz z oferta kompletny Certyfikat MID – moduł B + D, aktualny na dzień
składania ofert tj. 29.07.2015 r. tj. certyfikat ceny jakości moduł D – nr JN 1444-QS/1/1/2012
– wydanie nr 7 z dnia 24.07.2015 r. oraz certyfikat badania typu moduł B – SK12-043 MI –
003 rev. 1 z dnia 11.09.2015. Okoliczności tej zresztą sam Odwołujący nie kwestionował.
Postulowana przez Odwołującego konieczność odrzucenia oferty wykonawcy Apator z
powodu braku złożenia dokumentów, które nie były dostępne na dzień składania ofert nie
można uznać za zasadną, gdyż wykonawca byłyby zobowiązany do wykonania świadczenia
niemożliwego do spełnienia. Po drugie, Izba nie podziela stanowiska Odwołującego, że
nowa wersja certyfikatu uniemożliwia wykonawcy Apator oferowania urządzenia wskazanego
w treści oferty. Jak wskazał sam Odwołujący w treści pisma procesowego nowa wersja
certyfikatu zastępuje wszystkie wcześniejsze wersje Certyfikatu w pełnym brzmieniu. Dalej
sam Odwołujący stwierdza, że jednostka notyfikowana w każdym kolejnym wydaniu
certyfikatu MID D powtarza wszystkie certyfikaty badania typu zarówno te produkowane
dotychczas jak również te nowe i zmienione. Tym samym w ocenie Izby sam Odwołujący
przyznał, że w zakresie Certyfikatu MID D jego nowa wersja obejmuje wszystkie
dotychczasowe wersje produktu i jest to tylko nowa wersja dokumentu uwzględniająca nowe
wersje urządzenia. Podobnie zmiana Certyfikatu MID B jest wyłącznie zastąpieniem jednego
dokumentu jego nowszą wersją, obejmującą zarówno dotychczasowe urządzenia jak i nowo
certyfikowane. Potwierdzeniem stanowiska Odwołującego nie może być pismo z dnia 8
stycznia 2016 r Okręgowego Urzędu Miar w Katowicach. Dokument ten w ocenie Izby
potwierdza stanowisko wykonawcy Apator. Podkreślić również należy, że na dzień składania
ofert wykonawca Apator przedłożył wymagane dokumenty i brak jest podstaw do odrzucenia
jego oferty. Okoliczność, iż w momencie realizacji zamówienia obowiązywać będą nowsze
wersje certyfikatu jest bez znaczenia dla rozstrzygnięcia podniesionego zarzut. Niezależnie
bowiem od spełnienia wymaganych przez Zamawiającego warunków co do przedmiotu
zamówienia na dzień składania ofert, wykonawca Apator na etapie realizacji umowy będzie
zobowiązany wykazać Zamawiającemu, iż zaoferowane urządzenie ma niezbędną
certyfikację.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp w zw. z § 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).
Przewodniczący:
………………………………
Członkowie:
………………………………
………………………………