Sygn. akt: KIO 1703/16
POSTANOWIENIE
z dnia 21 września 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 21 września 2016 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
12 września 2016 r. przez wykonawcę „CEZAR" C. M. i P. G. Sp. J., ul. Wolność 8
lok 4,26-600 Radom w postępowaniu prowadzonym przez Mazowiecki Ośrodek
Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Warszawie, ul. Czereśniowa 98, 02-456 Warszawa
postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz „CEZAR"
C. M. i P. G. Sp. J., ul. Wolność 8 lok 4,26-600 Radom kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………………
Sygn. akt: KIO 1703/16
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na: „dostawę sprzęto komputerowego dla Mazowieckiego Ośrodka
Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Warszawie”; nr postępowania MODR16/2016, zostało
wszczęte ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 163389 - 2016, data
zamieszczenia 27.07.2016 r., przez Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą
w Warszawie, ul. Czereśniowa 98, 02-456 Warszawa zwany dalej: „Zamawiającym”.
W dniu 06.09.2016 r. (e-mailem) Zamawiający poinformował o unieważnieniu
postępowania na podstawie art. 93 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) zwanej dalej:
„Pzp” oraz m.in. odrzuceniu na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 Pzp oferty „CEZAR" C. M. i P.
G. Sp. J., ul. Wolność 8 lok 4,26-600 Radom zwanej dalej: „„CEZAR" C. M. i P. G. Sp. J.”
albo „Odwołującym”.
W dniu 12.09.2016 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) „CEZAR" C. M. i P. G. Sp.
J. wniosła odwołanie na czynności z 06.09.2016 r. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w
dniu 12.09.2016 r. (e-mailem). Zarzucił naruszenie:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez bezpodstawne odrzucenie oferty Odwołującego, pomimo
iż treść jego oferty jest zgodna z treścią Specyfikacji Istotnych Warunkach Zamówienia
zwanej dalej: „SIWZ”;
2) z ostrożności art. 87 ust. 1 Pzp oraz art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp poprzez ich niezastosowanie
i niewezwanie Odwołującego do złożenia wyjaśnień treści oferty i nie dokonania jej
poprawienia;
3) art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp poprzez bezpodstawne unieważnienie postępowania, pomimo że
oferta Odwołującego jest ofertą niepodlegającą odrzuceniu, a zatem brak jest przesłanek do
unieważnienia postępowania;
4) art. 7 ust. 1 Pzp przez prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w sposób,
który nie zapewnia zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców.
W związku z powyższymi zarzutami wnosił o:
1) uwzględnienie odwołania;
2) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności unieważnienia postępowania oraz
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
3) nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownej oceny i badania oferty Odwołującego
i uznania jej za zgodną z treścią SIWZ, a w konsekwencji dokonania wyboru, jako
najkorzystniejszej oferty Odwołującego.
W dniu 06.09.2016 r. Zamawiający przekazał wykonawcom biorącym udział
w postępowaniu Zawiadomienie o unieważnieniu postępowania oraz informację o odrzuceniu
oferty Odwołującego. Z informacji tej wynika m.in. że formularz cenowy Odwołującego nie
zawiera numerów P/N dla pozycji wymaganych przez Zamawiającego, co zdaniem
Zamawiającego stanowiło o niezgodności treści oferty Odwołującego z treścią SIWZ, a co za
tym idzie powodowało konieczność jej odrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Odwołujący
zakwestionował
dokonaną
przez
Zamawiającego
ocenę
oferty
Odwołującego, jako dokonaną w sposób niezgodny z przepisami Pzp, a także sprzeczny
z zasadami określonymi przez samego Zamawiającego w treści SIWZ i udzielonych
odpowiedziach z 02.08.2016 r. Na marginesie Odwołujący wskazał, że dokonane pismem
z 06.09.2016 r. unieważnienie postępowania (w tym odrzucenie oferty Odwołującego), było
już drugą czynnością zmierzającą do wyboru najkorzystniejszej oferty w tym postępowaniu.
Pierwotnie informacją z 16.08.2016 r. Zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty.
W wyniku pierwotnie dokonanego przez Zamawiającego badania i oceny ofert, oferta
Odwołującego została uznana za ofertę najkorzystniejszą. Zdaniem Odwołującego to
pierwotne badanie i ocena dokonana przez Zamawiającego, a w konsekwencji dokonany
wybór najkorzystniejszej oferty było prawidłowe, a w wyniku ponowienia czynności,
Zamawiający postąpił w sposób sprzeczny z treścią SIWZ (w tym udzielonymi w dniu
02.08.2016 r. odpowiedziami na zapytania wykonawców) oraz z obowiązującymi przepisami.
Odnośnie zarzutu sprzecznego z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp odrzucenia oferty
Odwołującego. Zgodnie z treścią art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
jej treść nie odpowiada treści SIWZ, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3. Niezgodność treści
oferty z treścią SIWZ, stanowiąca przesłankę odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 Pzp, zachodzi wówczas, gdy zawartość merytoryczna oferty nie odpowiada pod
względem przedmiotu zamówienia lub sposobu jego wykonania wymaganiom zawartym
w SIWZ, z zastrzeżeniem art. 87 Pzp. W tym zakresie wskazać należy, że oferta
nieodpowiadająca treści SIWZ to taka, która jest odmienna w zakresie proponowanego
przedmiotu zamówienia, jak też w sposobie jego realizacji, niż to w SIWZ określił
Zamawiający. Niezgodność treści oferty z treścią SIWZ zamówienia ma miejsce w sytuacji,
gdy zaoferowany przedmiot dostawy bądź też usługi, nie odpowiada opisanemu
w specyfikacji przedmiotowi zamówienia, co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji
i innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia w stopniu
zaspokajającym oczekiwania i interesy Zamawiającego. Zwrócił uwagę na przykładowe
orzecznictwo KIO:
a) „Niezgodność treści oferty z treścią SIWZ w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp polega na
niezgodności zobowiązania, które w swojej ofercie wyraża wykonawca i przez jej złożenie na
siebie przyjmuje, z zakresem zobowiązania, którego przyjęcia oczekuje zamawiający i które
opisał w SIWZ” (wyrok z 09.04.2015 r., sygn. akt: KIO 627/15);
b) „Zarówno treść SIWZ, jak i treść oferty należy rozumieć jako merytoryczną zawartość
oświadczenia woli odpowiednio: zamawiającego, który w szczególności przez opis
przedmiotu zamówienia oświadcza jakiego świadczenia oczekuje po zawarciu umowy
w sprawie zamówienia publicznego, oraz wykonawcy, który zobowiązuje się do wykonania
tego świadczenia w razie wyboru złożonej przez niego oferty jako najkorzystniejszej” (wyrok
z 17.04.2015 r., sygn. akt: KIO 674/15);
c) „Niezgodność oferty z treścią SIWZ, uzasadniająca odrzucenie oferty, musi dotyczyć
merytorycznych wymagań określonych w specyfikacji. Nie uzasadnia odrzucenia oferty jej
niezgodność z SIWZ mająca charakter wyłącznie formalny, formalizm postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego nie jest bowiem celem samym w sobie, lecz ma służyć
realizacji celu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (dokonaniu wyboru
najkorzystniejszej oferty, odpowiadającej potrzebom zamawiającego), z poszanowaniem
zasad jawności, przejrzystości, zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców” (wyrok z 16.07.2015 r., sygn. akt: KIO 1414/15);
d) „Złożenie oferty - co do zasady - stanowi de facto zaakceptowanie przez wykonawcę
jednostronnie określonych przez zamawiającego oczekiwań co do zaoferowanego
przedmiotu zamówienia. Stąd jako zasadę należy przyjąć; że wykonawca podejmując
decyzję o uczestnictwie w postępowaniu i złożeniu w nim oferty chce przez to uczynić
zadość postawionym w postępowaniu wymaganiom, w szczególności co do przedmiotu
zamówienia, aby oferta odpowiadała treści siwz. W konsekwencji - jeżeli jakieś konkretne
okoliczności dobitnie nie wskazują, że jest inaczej - należy przyjąć założenie; zgodnie
z którym wykonawcy składają oferty w dobrej wierze i na serio, a zatem z zamiarem
zaoferowania świadczenia we wszystkich elementach zgodnego z wymaganiami określonymi
w opisie przedmiotu zamówienia” (wyrok z 22.07.2015 r., sygn. akt: KIO 1472/15):
Przenosząc powyższe rozważania natury ogólnej na grunt rozpoznawanej sprawy,
stwierdzić należy, iż tak rozumiana niezgodność treści oferty z treścią SIWZ nie zaistniała
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego. Jak wynika z treści informacji
o odrzuceniu oferty, niezgodność oferty Odwołującego polegała na tym, iż formularz cenowy
nie zawierał numerów P/N dla pozycji wymaganych przez Zamawiającego. Nie było zatem
w tym przypadku niezgodności, o której jest mowa w treści art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Zamawiający, bowiem w żadnym miejscu przedmiotowej informacji nie wskazał, że
przedmiot oferowany przez Odwołującego jest niezgodny z wymaganiami SIWZ. Wręcz
przeciwnie informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty z 16.08.2016 r. potwierdza, że
ż
adnej niezgodności w tym zakresie nie było. Idąc dalej, dokonując analizy podstaw
odrzucenia oferty innego wykonawcy - MAXTO sp. z o.o. S.K.A, z siedzibą w Krakowie,
Zamawiający w sposób jednoznaczny i prawidłowy uznała (w oparciu o przesłankę z art. 89
ust. 1 pkt 2 Pzp), iż zaproponowane przez tego wykonawcę w poz. 6 formularza cenowego
urządzenie nie spełnia wymagań, które Zamawiający określił w szczegółowym opisie
przedmiotu zamówienia (urządzenie wielofunkcyjne zaoferowane przez tego wykonawcę jest
urządzeniem monochromatycznym, a nie jak tego wymagał Zamawiający, urządzeniem
umożliwiającym drukowanie w kolorze). Przekładając powyższe na przypadek Odwołującego
uznać należy, iż oferowany przez niego w tym konkretnym postępowaniu przedmiot dostawy
spełnia wszystkie bez wyjątku wymagania szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia.
Fakt ten jest bezsporny w okolicznościach niniejszej sprawy.
Owa niezgodność treści oferty Odwołującego, zdaniem Zamawiającego, miała
polegać na tym, iż formularz cenowy przedłożony wraz z ofertą nie zawiera numerów P/N dla
pozycji wymaganych przez Zamawiającego. Nie jest to zatem niezgodność merytoryczna
oferowanych urządzeń, a jedynie w ocenie Zamawiającego nie podanie numerów P/N. w tym
miejscu wyjaśnić należy, iż formularz cenowy stanowiący załącznik nr 6 do SIWZ, wymagał
od wykonawców podania Model, symbol/typ oraz producent oferowanego sprzętu. W tym
zakresie Zamawiający nie dokonał modyfikacji treści tego formularza. Pismem z 02.08.2016
r. (na które to pismo powołuje się Zamawiający w informacji o odrzuceniu z 06.09.2016 r.)
Zamawiający, jak wynika z jego treści, udzielił jedynie odpowiedzi na pytania wykonawców.
Nie dokonując żadnej modyfikacji SIWZ (w tym przypadku formularza cenowego), a jedynie
wyjaśnił wątpliwości jednego z wykonawców. Treść pytania była następująca: „W załączniku
nr 6 do SIWZ, w nagłówku kolumny 7 zamawiający wymaga podania następujących
informacji:
„model,
symbol/typ
oraz
producent
oferowanego
sprzętu”.
Prosimy
o potwierdzenie, że pod pojęciem symbol zamawiający rozumie part number (P/N)
urządzenia, który umożliwi mu jednoznaczną weryfikację czy oferowany sprzęt spełnia
wymagania SIWZ. Producenci sprzętu stosują bowiem bardzo różne oznaczenia swoich
produktów i nadają im czasem nawet kilka różnych numerów, z których część nie przyda się
do niczego zamawiającego. Na tak zadane pytanie Zamawiający udzielił następującej
odpowiedzi: „Zamawiający potwierdza, iż w formularzu ofertowym wymaga podania wartości
„part number” (P/N) dla pozycji: Laptop, Stacja dokująca, Komputer stacjonarny, Monitor,
Urządzenie wielofunkcyjne A4 kolor.” Powyższe oznacza jedynie, że Zamawiający
potwierdził wykonawcy, iż pod pojęciem symbol użytym w formularzu cenowym należy
rozumieć part number, a zatem wymaga się go podania w treści tego formularza pod
wskazanymi przez Zamawiającego pozycjami. Co oznacza jednocześnie, w kontekście braku
modyfikacji formularza cenowego, że wykonawcy mogli opisać oferowany przedmiot
zamówienia poprzez użycie symbolu (rozumianego zgodnie z odpowiedzią, jako P/N) lub
typu. Na to wyraźnie wskazuje kolumna 7 tego formularza, gdzie jednoznacznie zapisano, iż
wykonawca zobowiązany jest podać Model, svmbol/typ oraz producent oferowanego
sprzętu. Wykonawcy byli, więc uprawnieni treścią tego formularza do podania (w zależności
od dokonanego wyboru) w tym konkretnym przypadku symbolu albo typu urządzenia
(symbol/typ). Odwołujący nie podał, więc wymaganego odpowiedzią na pytanie
z 02.08.2016 r. P/N z uwagi na to, iż urządzenia swoje identyfikował typem, a nie symbolem
(rozumianym, jako P/N).
Podsumowując wysnuł wniosek, że skoro Zamawiający nie dokonał modyfikacji
formularza cenowego - stanowiącego załącznik nr 6 do SIWZ (pozostawiając wykonawcom
wybór pomiędzy symbolem a typem) - to niewskazanie przez Odwołującego numerów P/N
(symbolu), przy skorzystaniu przez Odwołującego z możliwości opisania oferowanych
urządzeń poprzez typ, nie mogło spowodować niezgodności oferty z oczekiwaniami SIWZ
(w tym udzielonymi w dniu 02.08.2016 r. odpowiedziami). Z tych względów wymóg podania
w formularzu cenowym P/N należy uznać, być może za informację istotną dla
Zamawiającego, ale zupełnie irrelewantną z punktu widzenia określonych przez niego
wymagań SIWZ. Jednocześnie podkreślił, iż zgodność zaoferowanych przez Odwołującego
urządzeń została potwierdzona przez Zamawiającego w piśmie z 16.08.2016 r. (ogłoszenie
o wyborze najkorzystniejszej oferty), a jednocześnie niezakwestionowana w informacji
o odrzuceniu z 06.09.2016 r. Powyższe pozwala na przyjęcie, że wymagane przez
Zamawiającego podanie (P/N) miało znacznie wyłącznie formalne i było nieistotne pod
kątem oceny zgodności oferty Odwołującego z treścią SIWZ.
W tym miejscu wskazał, iż Zamawiający nawet nie rozważył zastosowania trybu
przewidzianego w art. 87 ust. 1 Pzp, to jest wezwania Odwołującego do wyjaśnienia treści
oferty. Z daleko posuniętej ostrożności Odwołującego podnosi, iż skoro podanie numeru part
number nie stanowiło merytorycznej części oferty, to jego wskazanie już po otwarciu ofert,
w trybie art. 87 ust. 1 Pzp, nie byłoby traktowane, jako negocjacje dotyczące treści oferty,
albowiem niezależnie od tego, jaki numer P/N zostałby wskazany w tym trybie przez
Odwołującego, nie miało i nie mogło to mieć wpływu na ocenę oferty. W świetle uznania
jednak przez Zamawiającego, że mamy do czynienia z niezgodnością treści oferty z treścią
SIWZ, należało zastosować art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp i poprawić omyłkę w trybie przywołanego
przepisu. Zwrócił uwagę na jeden z wyroków, w którym to KIO wskazała, iż „oferta niezgodna
z treścią SIWZ to oferta, której treść w sposób zasadniczy i nieusuwalny nie odpowiada
treści SIWZ, gdyż obowiązkiem zamawiającego jest poprawienie w ofercie niezgodności
z SIWZ niemających istotnego charakteru. Zaniechanie takiej czynności należy uznać za
działanie sprzeczne nie tylko z prawem, ale i nieracjonalne, gdyż prowadzi do niesłusznego
odrzucenia najkorzystniejszej oferty, co nie zapewnia rozstrzygnięcia postępowania zgodnie
z zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Zatem, zastosowanie
art. 89 ust. I pkt 2 Pzp jako podstawy odrzucenia oferty, polega na poprzedzeniu tej
czynności wyjaśnieniem treści oferty na podstawie art. 87 ust. 1 Pzp, na poprawieniu
niezgodności treści oferty z treścią SIWZ na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp” (wyrok
z 22.07.2015 r., sygn. akt: KIO 1472/15).
Odnośnie zarzutu sprzecznego z art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp unieważnienia postępowania.
Zgodnie z treścią art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp Zamawiający unieważnia postępowanie, jeżeli nie
złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął żaden wniosek
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającego wykluczeniu,
z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. W związku z faktem, iż oferta Odwołującego nie podlegała
odrzuceniu, Zamawiający nie był uprawniony do unieważnienia postępowania.
W konsekwencji więc poprzez uznanie, że oferta Odwołującego nie powinna zostać przez
Zamawiającego odrzucona, a tym samym Zamawiający dysponował co najmniej jedną,
zgodną z treścią SIWZ ofertą, tj. ofertą Odwołującego, co oznacza jednocześnie brak
istnienia podstaw do unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp,
skoro zgodnie ze wskazanym przepisem Zamawiający unieważnia postępowanie, jeżeli
w postępowaniu nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu.
Odnośnie zarzutu naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców. W świetle powyższego, nie ulega wątpliwości, że Zamawiający naruszył
wskazane w petitum przepisy Pzp, naruszając jednocześnie zasadę uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców określoną w art. 7 ust. 1 Pzp. Dokonana przez
Zamawiającego czynność badania i oceny oferty Odwołującego została dokonana
z naruszeniem wskazanych w odwołaniu przepisów Pzp, w szczególności w zakresie oceny
oferty Odwołującego pod kątem jej zgodności z treścią SIWZ. Takie postępowanie
Zamawiającego dowodzi, że oceniał on zgodność treści oferty Odwołującego z treścią SIWZ
w inny sposób niż sam dopuścił to w SIWZ, tj. inaczej niż na podstawie wypełnionego
Załącznika nr 6, co jest niedopuszczalne i narusza zasadę równego traktowania i uczciwej
konkurencji.
Zamawiający w dniu 12.09.2016 r. wezwał (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie
art. 185 ust.1 Pzp, uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału
w postępowaniu odwoławczym. Żadne zgłoszenia przystąpień nie miały miejsca. Żadne
przystąpienia nie miały miejsca – w terminie 3 dniowym, czyli do 15.09.2016 r. (włącznie).
W dniu 19.09.2016 r. (e-mailem) Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do
Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której
stwierdził, że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu; dotyczące
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania oraz unieważnienia czynności
odrzucenia
oferty
Odwołującego;
powyższe
będzie
związane
z
ponownym
przeprowadzeniem czynności oceny i badania ofert w niniejszym postępowaniu zgodnie
z wnioskami Odwołującego. Pismo zostało podpisane przez Z-ca Dyrektora MODR W. R.
umocowanego na podstawie pełnomocnictwa z 31.12.2013 r. udzielonego przez Dyrektora
A. K. w ramach kompetencji określonych statutem, powołanego uchwałą Nr 1470/279/13
Zarządu Województwa Mazowieckiego z 22.08.2013 r. przez Marszałka Województwa
Mazowieckiego A. S. .
Uwzględniając powyższe, Izba uznała, że istniała podstawa do przyjęcia, iż
postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp - należało umorzyć.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
zgodnie z żądaniem Odwołującego, a po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca, Izba – działając na podstawie art. 186 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp –
umorzyła postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 1703/16 na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238).
Izba wyjaśnia, że nie uwzględniła jednocześnie wniosku Odwołującego o zasądzenie
na jego rzecz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego z uwagi na treść art. 186
ust. 6 pkt 1 Pzp. Wskazany przepis stanowi, że w przypadku uwzględnienia w całości
zarzutów odwołania przez zamawiającego przed otwarciem rozprawy, w sytuacji, gdy
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca, koszty znosi się wzajemnie. Tym samym koszty postępowania odwoławczego -
zarówno te, o których mowa w § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), tj. wpis od
odwołania, jak i koszty, o których mowa w § 3 pkt 2 wskazanego rozporządzenia, tj.
uzasadnione koszty stron postępowania, w tym wynagrodzenie pełnomocnika strony, znoszą
się wzajemnie. Izba w tym zakresie, działając w oparciu o wskazane przepisy prawa, orzekła
jedynie o dokonaniu zwrotu Odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca
2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j.: Dz. U. z 2014,
poz. 964) - postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym.
W oparciu o § 32 ww. rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca
2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie
postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu niejawnym
następuje przez wywieszenie sentencji postanowienia na tablicy ogłoszeń w siedzibie
Krajowej Izby Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie internetowej
Urzędu Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia przesyła się stronom i uczestnikom
postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
…………………………………