KIO 1973/16 Sygn. akt KIO 1975/16 Sygn. akt KIO 1977/16 POSTANOWIENIE dnia 2 listopada 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt KIO 1973/16 

Sygn. akt KIO 1975/16 

Sygn. akt KIO 1977/16 

POSTANOWIENIE  

z dnia 2 listopada 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

  Przewodniczący: Lubomira Matczuk-Mazuś 

  Protokolant:         Łukasz Listkiewicz 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron  oraz  uczestnika  postępowania 

odwoławczego  w  dniu  2  listopada  2016  r.  w  Warszawie  odwołań  wniesionych  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 października 2016 r. przez wykonawców:  

A. M. Sp. z o.o., ul. Ks. Łukasika 5, 26-600 Radom 

B. Arriva Bus Transport Polska Sp. z o.o., ul. Dąbrowskiego 8/24, 87-100 Toruń  

C. „METEOR" Sp. z o.o., ul. Farna 2, 43-600 Jaworzno 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Zarząd  Transportu  Miejskiego,  

ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk  

przy  udziale  wykonawcy:  „METEOR"  Sp.  z  o.o.,  ul.  Farna  2,  43-600  Jaworzno, 

zgłaszającego  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  w  sprawach  sygn.  akt  KIO 

1973/16 i sygn. akt KIO 1975/16 po stronie odwołujących 

postanawia: 

1) umarza postępowanie odwoławcze; 

2)  koszty  postępowania  odwoławczego  wzajemnie  znosi  i  nakazuje  zwrot  z  rachunku 

bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  wykonawców:  A.  M.  Sp.  z  o.o.,  ul. 

Ks.  Łukasika  5,  26-600  Radom;  B.  Arriva  Bus  Transport  Polska  Sp.  z  o.o.,  ul. 

Dąbrowskiego  8/24,  87-100  Toruń;  C.  „METEOR"  Sp.  z  o.o.,  ul.  Farna  2,  43-600 

Jaworzno  –  kwot  po  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy) 

uiszczonych tytułem wpisów.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.) na postanowienie – w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.  

Przewodniczący: ……………………………….. 


Sygn. akt KIO 1973/16 

Sygn. akt KIO 1975/16 

Sygn. akt KIO 1977/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający    Zarząd  Transportu  Miejskiego  w  Gdańsku  –  prowadzi  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn. 

Świadczenie  usług  przewozowych  na  terenie  miasta  Gdańska  i  gmin  sąsiednich  w  latach 

2017-2024”, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, 

zwanej dalej „ustawa Pzp”, „Pzp” lub „ustawa”.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 7 października 2016 r., nr 2016/S 194-349171.  

Specyfikacja  istotnych  warunków  zamówienia  (SIWZ)  została  udostępniona  na 

stronie internetowej zamawiającego od dnia 7 października 2016 r. 

Wykonawcy: M. Sp. z o.o. z siedzibą w Radomiu; Arriva Bus Transport Polska Sp. z 

o.o. 

siedzibą 

Toruniu; 

„METEOR" 

Sp. 

o.o. 

siedzibą  

w  Jaworznie  –  zwani  odwołującymi  –  wnieśli  odwołania  wobec  treści  Ogłoszenia  

o zamówieniu i postanowień SIWZ. 

A. Sygn. akt KIO 1973/16  

Odwołujący  M.  Sp.  z  o.o.  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących 

przepisów ustawy Pzp: 

1) art. 36 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 7 ust. 1 przez wskazanie terminu wykonania zamówienia  

w sposób, który nie zapewnia zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania 

wykonawców;  

2) art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 2 przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który 

utrudnia uczciwą konkurencję.  

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu 

wprowadzenia zmian w Ogłoszeniu oraz SIWZ w następującym zakresie:  

1)  zmianę  pkt  2.7  sekcji  II  Ogłoszenia  w  zakresie  terminu  obowiązywania  umowy,  w  taki 

sposób,  aby  wprowadzić  dla  wykonawców  termin  na  uruchomienie  usługi  przewozowej 

liczony  od  dnia  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na  poziomie  nie 

krótszym niż 25 tygodni;  


2)  zmianę  pkt  4.1  w  rozdziale  4  SIWZ  w  taki  sposób,  aby  wprowadzić  dla  wykonawców 

termin  na  uruchomienie  usługi  przewozowej  liczony  od  dnia  zawarcia  umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego na poziomie nie krótszym niż 25 tygodni;  

3)  zmianę  pkt  2.4  sekcji  II  Ogłoszenia  w  taki  sposób,  aby  początkową  datę  świadczenia 

usługi  przewozowej  określić  na  poziomie  nie  krótszym  niż  25  tygodni  od  dnia  zawarcia 

umowy;  

4) zmianę pkt 3.4 rozdziału 3 SIWZ w taki sposób, aby początkową datę świadczenia usługi 

przewozowej określić na poziomie nie krótszym niż 25 tygodni od dnia zawarcia umowy;  

5) zmianę § 2 ust. 2 projektu umowy stanowiącej załącznik nr 6 do SIWZ w zakresie terminu 

wykonania  umowy,  w  taki  sposób,  aby  wprowadzić  dla  wykonawców  termin  na 

uruchomienie usługi przewozowej liczony od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia 

publicznego na poziomie nie krótszym niż 25 tygodni. 

B. Sygn. akt KIO 1975/16  

Odwołujący  –  Arriva  Bus  Transport  Polska  Sp.  z  o.o.  –  zarzucił  Zamawiającemu 

naruszenie przepisów ustawy Pzp i innych przepisów: 

1.  art.  7  ust.  1,  art.  29  ust.  1  i  2  Pzp  oraz  art.  5  ust.  3  Rozporządzenia  WE  nr  1370/2007 

Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  z  dnia  23  października  2007  r.  dotyczącego  usług 

publicznych  w  zakresie  kolejowego  i  drogowego  transportu  pasażerskiego  oraz 

uchylającego  rozporządzenie  Rady  (EWG)  nr  1191/69  i  (EWG)  nr  1107/70  (dalej: 

Rozporządzenie  1370/2007),  polegające  na  opisaniu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

nieprecyzyjny  i  niejednoznaczny  oraz  utrudniający  uczciwą  konkurencję,  bez 

uwzględnienia  wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na 

sporządzenie oferty, przez:  

a)  wskazanie  terminu  wykonania  zamówienia,  w  tym  terminu  rozpoczęcia 

ś

wiadczenia  usługi  przewozowej,  a  tym  samym  terminu  uzyskania  gotowości  do 

ś

wiadczenia usługi przewozowej sztywną datą kalendarzową (01.01.2017 r. - 31.12.2024 

r.) - Sekcja II.2.4.1 ogłoszenia oraz pkt 3.4 i pkt 4 SIWZ oraz § 2 ust. 2 załącznika nr 6 do 

SIWZ – co w powiązaniu z nieznaną datą zakończenia postępowania oraz datą złożenia 

ofert  wyznaczoną  na  16.11.2016  r.  i  wyznaczonym  w  bardzo  krótkim  czasie  od  daty 

złożenia  ofert,  dniem rozpoczęcia  świadczenia  usług  (01.01.2017  r.),  skutkuje m.in.  tym, 

ż

e  jest  utrudnione  lub  nawet  niemożliwe  określenie  przez  wykonawców  czasu  na 

przygotowanie do świadczenia usługi i tym samym prawidłowe skalkulowanie oferty, 

b) określenie parametrów autobusów standardowych na okres przejściowy odnośnie 

liczby  miejsc  siedzących  ogółem  w  sposób  bardziej  restrykcyjny,  niż  autobusów 


standardowych  dopuszczonych  do  eksploatacji  po  okresie  przejściowym  -  pkt  3.4 

załącznika nr 3a do umowy i pkt 3.4 złącznika nr 3 do umowy,  

c)  określenie  terminu  wejścia  w  życie  praw  i  obowiązków  stron  umowy  w  odniesieniu 

do  zajezdni  sztywną  datą  kalendarzową  to  jest  01.07.2017  r.  -  sekcja  II.  2.4  pkt  1 

ogłoszenia oraz par. 2 ust. 2 załącznika nr 6 do SIWZ;  

2.  art.  29  ust.  1  polegające  na  opisie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny  

i niewyczerpujący, to jest: 

a) wskazanie/zdefiniowanie okresu przejściowego, w którym Zamawiający dopuści do 

eksploatacji pojazdy o parametrach techniczno-użytkowych podanych w treści załącznika 

nr  3a  do  umowy,  przez  posłużenie  się  datami  kalendarzowymi  od  01.01.2017  r.  do 

30.06.2017 r. - § 1 pkt 8 załącznika nr 6 do SIWZ,  

b)  niejednoznacznym  określeniu  czasu  trwania  zamówienia,  poprzez  określenie 

czasu trwania zamówienia sztywnymi datami kalendarzowymi to jest od 01.01.2017 r. do 

31.12.2024 r. - Sekcja II. 2.4 pkt 1 ogłoszenia i pkt 4. 1 SIWZ oraz § 2 ust. 2 załącznika nr 

6 do SIWZ, w sytuacji, gdy data zakończenia postępowania nie jest znana i tym samym 

nie  jest  też  znana  data  podpisania  umowy,  co  może  skutkować  koniecznością  zmiany 

daty rozpoczęcia świadczenia usługi, 

c) zaniechaniu określenia w SIWZ oraz w załączniku nr 6 do SIWZ okoliczności, od 

których  zależy  realizacja  dodatkowego  zakresu  zamówienia  (skorzystania  przez 

Zamawiającego  z  prawa  opcji)  oraz  możliwego  terminu  skorzystania  z  prawa  opcji  oraz 

pomimo  zastrzeżenia  w  ogłoszeniu  (Sekcja  II.2.4.5)  i  w  SIWZ  (pkt  3.8)  prawa  opcji, 

dopuszczenie  przez  Zamawiającego  dodatkowo  możliwości  zmniejszenia  (łącznie  

w  całym  okresie  świadczenia  usługi  -  ok.13%)  liczby  wozokilometrów  przewidzianej  

w pakiecie A, to jest części minimalnej, która powinna być gwarantowana;  

3. art. 29 ust. 1 w zw. art. 144 ust. 1 pkt 1 polegające na tym, że w ogłoszeniu (sekcja VI.3.3) 

oraz  w  SIWZ  (pkt  19.3)  przewidział  możliwość  zmiany  postanowień  zawartej  umowy  

w stosunku do treści oferty, jednakże nie określił w odniesieniu do wszystkich wskazanych 

możliwych  zamian  umowy,  warunków  wprowadzenia  zmiany  (brak  określenia  warunków 

zmiany treści załączników nr 4, 5, 7, 12, 13, 14 i 16 do umowy). 

W  powołaniu  na  powyższe  zarzuty,  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

oraz o nakazanie Zamawiającemu:  

1.  Dokonanie  modyfikacji  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia wraz z załącznikami w taki sposób, aby: 

a.  data  rozpoczęcia  świadczenia  usługi  określona  została  przez  wskazanie  liczby 

miesięcy (ewentualnie tygodni/dni) licząc od daty podpisania umowy, 


b.  termin  wejścia  w  życie  praw  i  obowiązków  stron  umowy  w  odniesieniu  do 

zajezdni,  a  tym  samym  określenie  okresu,  jaki  Wykonawca  ma  na  spełnienie  wymagań 

technicznych  dotyczących  zajezdni,  wynikających  z  postanowień  załącznika  nr  9  do 

umowy,  został  wskazany  poprzez  podanie  liczby  miesięcy  licząc  od  daty  rozpoczęcia 

ś

wiadczenia usługi i aby uwzględniał czas potrzebny na realizację inwestycji polegającej 

na budowie mechanicznej myjni autobusowej (w tym w szczególności czas potrzebny na 

załatwienie  wszelkich  formalności  prawno-administracyjnych  i  uzyskanie  niezbędnych 

pozwoleń),  

c.  minimalna  liczba  miejsc  ogółem  w  autobusach  standardowych  w  okresie 

przejściowym była określona na poziomie 85 a nie 90,  

d.  termin  wykonania  zamówienia  został  określony  liczbą  miesięcy  (ewentualnie 

tygodni/dni)  licząc  od  rozpoczęcia  świadczenia  usługi  oraz  aby  data  rozpoczęcia 

ś

wiadczenia  usługi  określona  została  przez  wskazanie  liczby  miesięcy  (ewentualnie 

tygodni/dni) licząc od daty podpisania umowy, 

e.  okres  przejściowy,  w  którym  usługa  może  być  wykonywana  autobusami  

o parametrach techniczno-użytkowych wskazanych w załączniku nr 3a do umowy, został 

wskazany  przez  podanie  liczby  miesięcy,  licząc  od  daty  rozpoczęcia  świadczenia  usługi  

i aby uwzględniał czas potrzebny na wyprodukowania nowych autobusów i nie naruszały 

art. 29 ust. 1 i 2 i art. 7 ust. 1;  

2.  Dokonanie  modyfikacji  ogłoszenia  o  zamówieniu  i  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  wraz  z  załącznikami  w  postanowieniach  dotyczących  prawa  opcji,  w  taki 

sposób,  aby  z  nich  wynikał  minimalny,  gwarantowany  poziom  zamówienia,  który  na 

pewno  zostanie  zrealizowany  (pakiet  A)  oraz  wskazanie  jednoznacznie  i  wyczerpująco 

warunków,  od  których  będzie  uzależniona  realizacja  prawa  opcji  przez  Zamawiającego 

(pakiet B);  

3.  Dokonanie  modyfikacji  ogłoszenia  o  zamówieniu  i  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  wraz  z załącznikami, w postanowieniach dotyczących możliwości dokonania 

zmiany postanowień przyszłej umowy w zakresie zmiany treści załączników nr 4, 5, 7, 12, 

13,  14  i  16,  w  sposób  określający  jednoznacznie  i  wyczerpująco  zakres  i  warunki  takiej 

zmiany zgodnie z art. 29 ust 1 ustawy Pzp. 

C.   Sygn. akt KIO 1977/16  

Odwołujący „METEOR" Sp. z o.o.:  

4. czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego przedstawił następujące zarzuty: 


a)  naruszenia  art.  7  ust.  1  w  związku  z  naruszeniem  art.  29  ust.  1  i  2  ustawy  przez 

opisanie przedmiotu zamówienia w taki sposób, że w rezultacie opis ten utrudnia uczciwą 

konkurencję;  

b) naruszenia art. 7 ust. 1 w związku z naruszeniem art. 22 ust. 1a w związku z art. 

22 ust. 1b pkt 3 w związku z art. 22d ust. 1 ustawy, przez określenie wadliwego warunku 

udziału  w  postępowaniu,  tj.  określenie  go  w  sposób,  który  narusza  zasadę  uczciwej 

konkurencji  i  zasadę  równego  traktowania  wykonawców  oraz  nie  jest  proporcjonalny  do 

przedmiotu zamówienia. 

5.  Wskazując  na  powyższe,  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

Zamawiającemu, aby:  

a) zmienił treść SIWZ w sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania,  

b)  dokonaną  zmianę  SIWZ  przekazał  niezwłocznie  wszystkim  wykonawcom,  którym 

przekazano  SIWZ,  oraz  zamieścił  zmianę  SIWZ  na  stronie  internetowej,  na  której  SIWZ 

jest udostępniana,  

c)  przesunął  termin  składania  ofert  o  niezbędny  dodatkowy  czas  na  wprowadzenie 

zmian w ofertach. 

W  uzasadnieniu  odwołania  Odwołujący  zamieścił  żądania  przedstawiając  treść 

zmian, jakie należy wprowadzić w dokumentach: 

I. 1. (…) Odwołujący domaga się, aby Zamawiający zmienił treść: 

- pkt 3. (Opis przedmiotu zamówienia), ppkt 3.4 SIWZ, 

- pkt 4 (Termin wykonania zamówienia), ppkt 4.1 SIWZ, 

- wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 6 do SIWZ w zakresie § 1 pkt 8, § 2 ust. 2, § 8 pkt 

1 w sposób wskazany poniżej. 

W  ocenie  Odwołującego  dla  zachowania  zgodności  z  przepisami  ustawy  niezbędne 

jest nadanie ww. postanowieniom SIWZ następującego brzmienia: 

a)  pkt  3.  (Opis  przedmiotu  zamówienia),  ppkt  3.4  SIWZ:  „Usługa  przewozowa  świadczona 

będzie  we  wszystkie  dni  po  upływie  czterech  miesięcy  od  dnia  zawarcia  umowy  do 

31.12.2024  r.  (włącznie)  pojazdami  będącymi  w  dyspozycji  Wykonawcy  zgodnie  z  umową 

oraz  z  załącznikami  do  umowy  określającymi  szczegółowo  strukturę  przewozów  oraz 

parametry  taboru  i  linii  autobusowych,  a  także  zgodnie  z  Ustawą  z  dnia  16.12.2010  r.  

o  publicznym  transporcie  zbiorowym  (Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  1440  z  późn.  zmianami)  oraz 

Ustawą  z  dnia  15.11.1984  r.  Prawo  Przewozowe  (Dz.  U.  z  2012  r.,  poz.  1173  z  późn. 

zmianami).  W  okresie  przejściowym  Wykonawca  może  świadczyć  usługi  objęte  niniejszą 

umową pojazdami określonymi w załączniku nr 3a do umowy będącej załącznikiem nr 6 do 

SIWZ.  Prawa  i  obowiązki  stron  umowy  w  odniesieniu  do  zajezdni  wchodzą  w  życie  po 

upływie dwóch lat od dnia zawarcia niniejszej umowy.”; 


b) pkt 4 (Termin wykonania zamówienia), ppkt 4.1 SIWZ: „Termin realizacji umowy: początek 

- po upływie czterech miesięcy od dnia zawarcia umowy, koniec - 31.12.2024 r.”; 

c)  załącznik  nr  6  do  SIWZ,  §  1  pkt  8:  „Okres  przejściowy  -  okres  sześciu  miesięcy 

przypadający po upływie czterech miesięcy od dnia zawarcia niniejszej umowy”

d) załącznik nr 6 do SIWZ, § 2 ust. 2: „Usługa przewozowa świadczona będzie we wszystkie 

dni  po  upływie  czterech  miesięcy  od  dnia  zawarcia  niniejszej  umowy  do  31.12.2024  r. 

(włącznie)  pojazdami  będącymi  w  dyspozycji  Wykonawcy  zgodnie  z  niniejszą  umową  oraz  

z  załącznikami  do  niniejszej  umowy  określającymi  szczegółowo  strukturę  przewozów  oraz 

parametry  taboru  i  linii  autobusowych,  a  także  zgodnie  z  Ustawą  z  dnia  16.12.2010  r.  

o  publicznym  transporcie  zbiorowym  (Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  1440  z  późn.  zmianami)  oraz 

Ustawą  z  dnia  15.11.1984  r.  Prawo  Przewozowe  (Dz.  U.  z  2012  r.,  poz.  1173  z  późn. 

zmianami).  W  okresie  przejściowym  Wykonawca  może  świadczyć  usługi  objęte  niniejszą 

umową  pojazdami  określonymi  w  załączniku  nr  3a  do  umowy.  Prawa  i  obowiązki  stron 

umowy w odniesieniu do  zajezdni wchodzą w  życie po upływie dwóch lat od dnia  zawarcia 

niniejszej umowy.”

e)  załącznik  nr  6  do  SIWZ,  §  8  pkt  1:  „Za  świadczenie  regularnych  usług  przewozowych  

w  sieci  Zamawiającego  w  okresie  realizacji  niniejszej  umowy  pojazdami  będącymi  

w  dyspozycji  Wykonawcy  zgodnie  z  niniejszą  umową  oraz  załącznikami  do  umowy 

określającymi szczegółowo strukturę przewozów oraz parametry taboru i linii autobusowych 

strony  ustalają:  Cenę  1  wozokilometra  w  wysokości  …  zł  netto  +  8%VAT  =  …  zł  brutto   

(słownie: …)”.  

Ponadto  Odwołujący  domaga  się,  aby  Zamawiający  odpowiednio  do  zmian  żądanych 

powyżej  zmienił  treść  wszelkich  innych  postanowień  SIWZ,  które  określają  termin  realizacji 

umowy,  jako  od  01.01.2017  r.  do  31.12.2024  r.  włącznie,  okres  przejściowy,  jako  okres  od 

01.01.2017  r.  do  30.06.2017  r.  włącznie  lub  stanowią,  że  prawa  i  obowiązki  stron  umowy  

w odniesieniu do zajezdni wchodzą w życie w dniu 01.07.2017 r. 

2.  (…)  Ze  względu  na  powyższe  Odwołujący  domaga  się,  aby  Zamawiający  zmienił  treść 

załącznika  nr  3a  do  umowy  poprzez  usunięcie  powyższych  postanowień.  Ewentualnie,  

w  razie  nieuwzględnienia  powyższego  żądania  przez  Izbę,  Odwołujący  domaga  się,  aby 

Zamawiający  zmienił  treść  załącznika  nr  3a  do  umowy  poprzez  nadanie  powyższym 

postanowieniom następującej treści: 

„1.2. Rok produkcji: nie starszy niż 2004. 

Silnik spełniający normę emisji spalin minimum EURO 3.” 

3. (…)  Ze  względu  na  powyższe  Odwołujący  domaga  się,  aby  Zamawiający  zmienił  treść 

załącznika nr 3a do umowy poprzez usunięcie pkt 2.9., 3.9. i 4.9. oraz poprzez nadanie pkt 

1.12.2  następującej  treści:  „Poziom  głośności  komunikatów  w  środkowej  części  pojazdu  


w  warunkach  zbliżonych  do  występujących  w  czasie  podróży  tj.  przy  uruchomionym  silniku 

powinien się zawierać w przedziale 72-74 dB.”  

Ponadto Odwołujący domaga się, aby Zamawiający zmienił treść § 4 ust. 19 wzoru umowy  

w  sprawie  zamówienia  (załącznik  nr  9  do  SIWZ)  poprzez  nadanie  mu  następującej  treści: 

„Wykonawca  zobowiązany  jest  do  ogrzewania  i  zapewnienia  odpowiedniej  wentylacji 

wnętrza  pojazdów  w  sposób  wskazany  w  załączniku  nr  5  do  umowy  z  zastrzeżeniem,  że  

w  przypadku  pojazdów  określonych  w  załączniku  nr  3a  do  umowy  nie  stosuje  się 

postanowień dotyczących klimatyzacji.” 

4. (…)  Ze  względu  na  powyższe  Odwołujący  domaga  się,  aby  Zamawiający  zmienił  treść 

SIWZ poprzez usunięcie następujących postanowień: 

a) § 1 pkt 16 wzoru umowy w sprawie zamówienia (załącznik nr 6 do SIWZ) 

b) § 1 pkt 31 wzoru umowy w sprawie zamówienia (załącznik nr 6 do SIWZ) 

c) pkt 1.3. Załącznika nr 8 do umowy [Zasady obsługi technicznej pojazdów (OTP)] 

d) załącznika nr 9 do umowy (Wymagania techniczne dot. Zajezdni) w całości 

e) pkt 3.5.4. załącznika nr 11 do umowy (Kary umowne) 

f) pkt 3.5.5. załącznika nr 11 do umowy (Kary umowne). 

Ponadto  Odwołujący  domaga  się,  aby  Zamawiający  zmienił  treść  SIWZ  poprzez  nadanie 

niżej wymienionym postanowieniom SIWZ następującej treści: 

a) § 4 ust. 11. wzoru umowy w sprawie zamówienia (załącznik nr 6 do SIWZ): „Najpóźniej 21 

dni przed rozpoczęciem świadczenia usługi w ramach umowy, Wykonawca jest zobowiązany 

do  przekazania  Zamawiającemu  -  w  formie  pisemnej  według  wzoru  określonego  przez 

Zamawiającego  -  wszystkich  wymaganych  niniejszą  umową  informacji  o  parametrach 

techniczno-użytkowych 

pojazdów. 

Wykonawca 

udostępnieni 

Zamawiającemu  

w uzgodnionym miejscu i czasie pojazdy, którymi będą świadczone usługi, celem wykonania 

kontroli.  Zamawiający  dokona  oceny  zgodności  przedłożonych  informacji  ze  stanem 

faktycznym  i  podejmie  decyzję  o  wystawieniu  poświadczeń  PP.  Zamawiający  zastrzega 

sobie  powtarzanie  takiej  kontroli  w  dowolnym  momencie  trwania  umowy  i  może  

(w  przypadku  stwierdzenia  naruszenia  zasad  jakościowych  wymaganych  niniejszą  umową

cofnąć lub wystawić warunkowe poświadczenia PP.”;   

b)  §  4  ust.  12  wzoru  umowy  w  sprawie  zamówienia  (załącznik  nr  6  do  SIWZ):  „Warunkiem 

dopuszczenia  do  wykonywania  usług  w  ramach  umowy  jest  uzyskanie  podpisanych  przez 

Zamawiającego poświadczeń PP.”  

5. (…) Ze względu na powyższe, na wypadek gdyby Izba uznała, że żądanie zmiany SIWZ 

sformułowane w pkt 3 powyżej nie zasługuje na uwzględnienie, Odwołujący domaga się, aby 

Zamawiający  zmienił  SIWZ  poprzez  nadanie  niżej  wymienionym  postanowieniom  SIWZ 

następującej treści:   


a)  pkt  3.  (Opis  przedmiotu  zamówienia),  ppkt  3.4  SIWZ:  „Usługa  przewozowa  świadczona 

będzie  we  wszystkie  dni  po  upływie  czterech  miesięcy  od  dnia  zawarcia  umowy  do 

31.12.2024  r.  (włącznie)  pojazdami  będącymi  w  dyspozycji  Wykonawcy  zgodnie  z  umową 

oraz  z  załącznikami  do  umowy  określającymi  szczegółowo  strukturę  przewozów  oraz 

parametry  taboru  i  linii  autobusowych,  a  także  zgodnie  z  Ustawą  z  dnia  16.12.2010  r.  

o  publicznym  transporcie  zbiorowym  (Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  1440  z  późn.  zmianami)  oraz 

Ustawą  z  dnia  15.11.1984  r.  Prawo  Przewozowe  (Dz.  U.  z  2012  r.,  poz.  1173  z  późn. 

zmianami).  W  okresie  przejściowym  Wykonawca  może  świadczyć  usługi  objęte  niniejszą 

umową pojazdami określonymi w załączniku nr 3a do umowy będącej załącznikiem nr 6 do 

SIWZ.  Prawa  i  obowiązki  stron  umowy  w  odniesieniu  do  zajezdni  wchodzą  w  życie  po 

upływie dwóch lat od dnia zawarcia niniejszej umowy.”; 

b)  §  2  ust.  2  wzoru  umowy  w  sprawie  zamówienia  (załącznik  nr  6  do  SIWZ):  „Usługa 

przewozowa  świadczona  będzie  we  wszystkie  dni  po  upływie  czterech  miesięcy  od  dnia 

zawarcia  niniejszej  umowy  do  31.12.2024  r.  (włącznie)  pojazdami  będącymi  w  dyspozycji 

Wykonawcy  zgodnie  z  niniejszą  umową  oraz  z  załącznikami  do  niniejszej  umowy 

określającymi szczegółowo strukturę przewozów oraz parametry taboru i linii autobusowych, 

a także zgodnie z Ustawą z dnia 16.12.2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U.  

z  2015  r.,  poz.  1440  z  późn.  zmianami)  oraz  Ustawą  z  dnia  15.11.1984  r.  Prawo 

Przewozowe  (Dz.  U.  z  2012  r.,  poz.  1173  z  późn.  zmianami).  W  okresie  przejściowym 

Wykonawca  może  świadczyć  usługi  objęte  niniejszą  umową  pojazdami  określonymi  

w  załączniku  nr  3a  do  umowy.  Prawa  i  obowiązki  stron  umowy  w  odniesieniu  do  zajezdni 

wchodzą w życie po upływie dwóch lat od dnia zawarcia niniejszej umowy.”; 

c)  §  1  pkt  31  wzoru  umowy  w  sprawie  zamówienia  (załącznik  nr  6  do  SIWZ):  „Zajezdnia  - 

zaplecze  techniczne  dla  obsługi  technicznej  pojazdów.  Zajezdnia  może  być  własnością 

Wykonawcy  lub  innego  podmiotu,  z  którym  Wykonawca  ma  podpisaną  stosowną  umowę

Zajezdnia musi spełniać wymogi określone w załączniku nr 9 do umowy i musi posiadać PZ 

w całym okresie trwania umowy.”

d)  pkt  1.3.  Załącznika  nr  8  do  umowy  [Zasady  obsługi  technicznej  pojazdów  (OTP)]  - 

wykreślenie; 

e) załącznik nr 9 do umowy (Wymagania techniczne dot. Zajezdni) 

- pkt 1.1.: „Obiekt zajezdni oraz filie, jeżeli operator planuje eksploatację więcej niż jednego 

obiektu zaplecza technicznego, muszą posiadać

1.1.1.  teren  ogrodzony  stałym  ogrodzeniem  budowlanym  zapewniającym  bezpieczeństwo  

i wydzielenie terenu; teren nie może być ogólnodostępny; 

1.1.2.  plac  postojowo-manewrowy  z  nawierzchnią  równą  i  utwardzoną  (betonową

bitumiczną,  kostkową,  klinkierową,  z  płyt  betonowych  lub  kamiennobetonowych)  oraz   


posiadającą  odpowiednią  nośność  dostosowaną  do  obciążeń  wynikających  z  użytkowania 

autobusów (dla kategorii ruchu KR-4); 

1.1.3.  łączną  powierzchnię  placów  postojowo-manewrowych  zapewniającą  jednoczesny 

postój  wszystkich  przewidzianych  do  realizacji  umowy  autobusów  i  bezpieczne 

manewrowanie nimi, uwzględniając ewentualny postój części pojazdów w halach postojowo-

obsługowych (bez zakłócania możliwości funkcjonowania obsługowej części hali); 

1.1.4.  plac  postojowo-manewrowy  oświetlony  w  sposób  całkowicie  eliminujący  miejsca 

zaciemnione; minimalne oświetlenie powinno wynosić 20 lx. 

Ponadto wykonawca obowiązany jest zapewnić

1.1.5.  halę  (lub  hale)  obsługową  lub  postojowo-obsługową  ze  stanowiskiem  obsługi 

codziennej pojazdów na terenie zajezdni; 

1.1.6.  zaplecze  administracyjno-biurowe  i  socjalne  dla  pracowników  zajezdni  na  terenie 

zajezdni lub filii albo poza tym terenem; 

1.1.7.  stanowiska  postojowe  dla  samochodów  pogotowia  technicznego  oraz  samochodów 

NR na terenie zajezdni lub filii albo poza tym terenem;”

- pkt 1.2.4. - wykreślenie; 

- pkt 1.3. - wykreślenie; 

- pkt 1.7. - wykreślenie. 

6.  (…)    Ze  względu  na  powyższe  Odwołujący  domaga  się,  aby  Zamawiający  zmienił  treść 

SIWZ w sposób wskazany powyżej.  

II. Odnośnie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy w związku z naruszeniem art. 22 ust. 1a 

ustawy w związku z art. 22 ust. 1b pkt 3 ustawy w związku z art. 22d ust. 1 ustawy, poprzez 

określenie  wadliwego  warunku  udziału  w  postępowaniu,  tj.  określenie  go  w  sposób,  który 

narusza  zasadę  uczciwej  konkurencji  i  zasadę  równego  traktowania  wykonawców  oraz  nie 

jest proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, stwierdzić należy, co następuje. 

1.  (…)  Ze  względu  na  powyższe  Odwołujący  domaga  się,  aby  Zamawiający  zmienił  treść 

załącznika  nr  3a  do  umowy  poprzez  usunięcie  pkt  1.2.  i  pkt  1.4.  Ewentualnie,  w  razie 

nieuwzględnienia  powyższego  żądania  przez  Izbę,  Odwołujący  domaga  się,  aby 

Zamawiający  zmienił  treść  załącznika  nr  3a  do  umowy  poprzez  nadanie  powyższym 

postanowieniom następującej treści: 

„1.2. Rok produkcji: nie starszy niż 2004. 

1.4. Silnik spełniający normę emisji spalin minimum EURO 3.” 

2.  (…)  Ze  względu  na  powyższe  Odwołujący  domaga  się,  aby  Zamawiający  zmienił  treść 

załącznika nr 3a do umowy poprzez usunięcie pkt 2.9., 3.9. i 4.9. oraz poprzez nadanie pkt 

1.12.2  następującej  treści:  „Poziom  głośności  komunikatów  w  środkowej  części  pojazdu  


w  warunkach  zbliżonych  do  występujących  w  czasie  podróży  tj.  przy  uruchomionym  silniku 

powinien się zawierać w przedziale 72-74 dB.”  

Ponadto Odwołujący domaga się, aby Zamawiający zmienił treść § 4 ust. 19 wzoru umowy  

w  sprawie  zamówienia  (załącznik  nr  9  do  SIWZ)  poprzez  nadanie  mu  następującej  treści: 

„Wykonawca  zobowiązany  jest  do  ogrzewania  i  zapewnienia  odpowiedniej  wentylacji 

wnętrza  pojazdów  w  sposób  wskazany  w  załączniku  nr  5  do  umowy  z  zastrzeżeniem,  że  

w  przypadku  pojazdów  określonych  w  załączniku  nr  3a  do  umowy  nie  stosuje  się 

postanowień dotyczących klimatyzacji.” 

Zamawiający wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 października 

2016 r. wniosek o zmianę terminu posiedzenia  z udziałem stron i uczestnika postępowania 

odwoławczego, wyznaczonego w dniu 2 listopada 2016 r.  

W  dniu  31  października  2016  r.  zamawiający  wniósł  odpowiedzi  na  odwołania, 

odrębnie na każde odwołanie, w których wskazał:  

odnośnie  odwołań  KIO  1973/16  i  KIO  1975/16:  „(…)  uwzględnia  wszystkie  zarzuty 

odwołującego  się  (…),  a  tym  samym  dokonał  modyfikacji  postanowień  Ogłoszenia  

o  zamówieniu  oraz  treści  SIWZ,  jednakże  nie  w  literalnym  brzmieniu  oczekiwanym  przez 

Odwołującego  się.  Dokonane  przez  Zamawiającego  zmiany  modyfikują  bowiem  treść 

ogłoszenia  oraz  SIWZ  w  sposób  dalej  idący  (na  korzyść  wykonawców)  w  odniesieniu  do 

początkowego  terminu  rozpoczęcia  świadczenia  usługi  niż  było  to  oczekiwane  przez 

Odwołującego się.”;  

odnośnie  odwołania  KIO  1977/16:

  „(…)  uwzględnia,  co  do  zasady  wszystkie  zarzuty 

odwołującego się (…) oraz dokonuje modyfikacji postanowień Ogłoszenia o zamówieniu oraz 

treści  SIWZ,  jednakże  nie  w  literalnym  brzmieniu  oczekiwanym  przez  Odwołującego  się

Dokonane  przez  Zamawiającego  zmiany  modyfikują  bowiem  treść  ogłoszenia  oraz  SIWZ  

w  sposób  dalej  idący  (na  korzyść  wykonawców)  w  odniesieniu  do  początkowego  terminu 

rozpoczęcia świadczenia usługi niż było to oczekiwane przez Odwołującego się.” 

W  odpowiedziach  na  odwołania  zamawiający  wniósł  na  podstawie  art.  186  ust.  2 

ustawy  Pzp  o  umorzenie  postępowania  odwoławczego  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

obecności  stron  oraz  uczestników  postępowania  odwoławczego,  którzy  przystąpili  do 

postępowania po stronie wykonawcy. 

W  uzasadnieniach  pism  zamawiający  wskazał,  że  zamieścił  na  swojej  stronie 

internetowej  zmienioną  treść  SIWZ  wraz  z  załącznikami  oraz  zmodyfikowane  ogłoszenie  

o zamówieniu. 

W  dniu  31  października  2016  r.  zamawiający  wniósł  wniosek  o  umorzenie 

postępowania odwoławczego. 


Krajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznała  odwołania  na  posiedzeniu  niejawnym  

z  udziałem  stron  oraz  wykonawcy  „METEOR"  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Jaworznie

zgłaszającego  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  w  sprawach  sygn.  akt  KIO 

1973/16  i  sygn.  akt  KIO  1975/16  po  stronie  odwołujących,  uznając,  że  wykonawca  ten  stał 

się uczestnikiem postępowania odwoławczego. 

Na  podstawie  akt  sprawy  oraz  wyjaśnień  stron  i  uczestnika  postępowania 

odwoławczego,  Izba  uznała,  że  zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione  

w  odwołaniach  w  rozumieniu  przepisu  art.  186  ust.  2  ustawy  Pzp,  przed  rozpoczęciem 

posiedzenia, tj. w dniu 31 października 2016 r.  

Uwzględnienie  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniach  nie  budziło 

wątpliwości.  W  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  

w terminie żaden wykonawca. Informacja o wniesionych odwołaniach została zamieszczona 

na  stronie  internetowej  zamawiającego  w  dniu  18  października  2016  r.  Termin  zgłoszenia 

przystąpienia do postępowania odwoławczego upłynął w dniu 21 października 2016 r.  

Biorąc pod uwagę powyższe, Izba umorzyła postępowanie odwoławcze na podstawie 

art.  186  ust.  2  ustawy  Pzp,  wydając  łączne  postanowienie  na  podstawie  art.  189  ust.  1 

ustawy.  

W  przypadku  uwzględnienia  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu, 

zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu (art. 186 ust. 2 zdanie drugie ustawy 

Pzp). 

Pismo  odwołującego  w  sprawie  KIO  1973/16  złożone  przed  rozpoczęciem 

posiedzenia  w  dniu  2  listopada  2016  r.,  w  którym  odwołujący  wskazał,  że  w  związku  

z  uwzględnieniem  zarzutów  odwołania  przez  zamawiającego  w  całości,  cofa  odwołanie  

i  wnosi  o  zwrot  uiszczonego  wpisu  na  wskazany  rachunek  bankowy  oraz  w  związku  

z  powyższym  wnosi  na  podstawie  art.  186  ust.  2  ustawy  Pzp  o  umorzenie  postępowania 

odwoławczego  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  obecności  stron  oraz  uczestników 

postępowania  odwoławczego,  którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy  

–  Izba  uznała  w  okolicznościach  sprawy,  jako  oświadczenie  wykonawcy  wyrażające 

akceptację  czynności  zamawiającego  w  przedmiocie:  uwzględnienia  w  całości  zarzutów 

przedstawionych  w  odwołaniu  oraz  dokonania  zmian  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  

i postanowień SIWZ. 


Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  uwzględniła  przepisy  art. 

186  ust.  6  pkt  1  ustawy  Pzp  oraz  §  5  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  

z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41, 

poz.  238)  i  nakazała  dokonanie  zwrotu  odwołującym  z  rachunku  Urzędu  kwot  uiszczonych 

tytułem wpisów. 

Przewodniczący: ………………………….