KIO 1989/16
Sygn. akt: KIO 1989/16
POSTANOWIENIE
z dnia 27 października 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Klaudia Szczytowska-Maziarz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 27 października 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 października 2016 r. przez wykonawcę
Food
Investment S.A. z siedzibą w Gdańsku w postępowaniu prowadzonym przez Pomorskie
Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum
firm w składzie:
Niro Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz Alter Sp. z o.o. z siedzibą
w Lublinie, zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje
zwrot
z
rachunku
bankowego
Urzędu
Zamówień
Publicznych
na rzecz wykonawcy
Food Investment S.A. z siedzibą w Gdańsku kwoty
13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych), stanowiącej 90%
uiszczonego wpisu.
KIO 1989/16
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Gdańsku.
Przewodniczący:
……..…....………………………
KIO 1989/16
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie
przetargu nieograniczonego (znak 7/E/P/2016) przez Pomorskie Centrum Chorób Zakaźnych
i Gruźlicy Sp. z o.o. z Gdańska (dalej „zamawiający”) na świadczenie kompleksowych usług
ż
ywieniowych dla pacjentów Pomorskiego Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy Sp. z o.o.
w Gdańsku i dzierżawę kuchni wykonawca Food Investment S.A. z Gdańska (dalej
„odwołujący”) złożył odwołanie wobec odrzucenia oferty odwołującego oraz dokonania
wyboru oferty złożonej przez przystępującego.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.)
[dalej „ustawa Pzp”], poprzez naruszenie zasady generalnej, nakazującej prowadzenie
postępowania z zachowaniem uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz
naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, poprzez nieuzasadnione odrzucenie oferty
odwołującego.
Odwołujący wniósł o uchylenie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz
czynności odrzucenia oferty odwołującego, powtórzenie czynności badania i oceny ofert oraz
powtórzenie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący podał, że jako uzasadnienie odrzucenia jego oferty zamawiający podał
art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp, stwierdzając, iż przedłożona w ofercie Koncepcja
ś
wiadczenia usługi nie zawiera wymaganych przez zamawiającego elementów, ponieważ
zgodnie z treścią SIWZ wykonawcy zobowiązani byli dołączyć do oferty pisemną koncepcję
ś
wiadczenia usług żywieniowych zawierającą: opis sposobu organizacji świadczenia usług
ż
ywieniowych stanowiących przedmiot przetargu, ilość osób przeznaczonych do
wykonywania zamówienia ze wskazaniem stanowiska i podstawy zatrudnienia (umowa
o pracę, umowa cywilnoprawna, itp.) oraz wymiaru godzinowego pracy poszczególnych osób
wykonujących usługę, planowany sposób produkcji żywienia i dystrybucji posiłków do łóżka
pacjenta, obioru naczyń od pacjenta, sposób postępowania z odpadami, sposób
postępowania z myciem i dezynfekcją naczyń, sztućców oraz wózków transportowych
i pomieszczeń dystrybucji posiłków, sposób załatwiania reklamacji, zabezpieczenie
awaryjne.
Wskazał, że w opinii zamawiającego oferta odwołującego nie zawierała części ww.
elementów, istotnych m. in. z uwagi na późniejszą waloryzację ceny świadczonej usługi.
Odwołujący stwierdził, iż wymagana przez zamawiającego Koncepcja nie podlegała
w żaden sposób ani ocenie, ani weryfikacji pod kątem zgodności z wymaganiami
KIO 1989/16
określonymi w opisie przedmiotu zamówienia; w dokumentacji przetargowej brak również
jakiegokolwiek wskazania, iż na etapie świadczenia usługi przedłożona koncepcja będzie
w jakikolwiek sposób weryfikowana bądź egzekwowana przez zamawiającego.
Przyznał, że co prawda w § 5 ust. 4 wzoru umowy zamawiający dopuścił
wprowadzanie zmian do Koncepcji, jednak zdaniem odwołującego dokument ten jest
całkowicie zbędny, skoro zamawiający nie stworzył narzędzia jego weryfikacji na żadnym
etapie postępowania czy świadczenia usługi. Stanął na stanowisku, że złożenie jakiejkolwiek
informacji, zawierającej jednak nagłówki wymienione w SIWZ spowodowałoby uznanie oferty
za ważną.
Odwołujący stwierdził także, że nie sposób zgodzić się również z twierdzeniem
zamawiającego co do istotności informacji dotyczących podstaw zatrudnienia pracowników –
podniósł, że zamawiający nie skorzystał z uprawnienia wynikającego z treści art. 29 ust. 4
pkt 4 ustawy Pzp, tj. wskazania obowiązku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez
wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji
zamówienia na usługi, co oznacza pełną dowolność wykonawcy w tym zakresie i możliwość
dokonywania zmian w trakcie trwania usługi. Uznał na tej podstawie, że powyższa informacja
nie ma na etapie składania ofert żadnego znaczenia, gdyż nie stanowi żadnego wiążącego
zobowiązania.
Wskazał, że godnie z poglądem doktryny i piśmiennictwem, zamawiający prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie SIWZ, w którym to
dokumencie określa swoje potrzeby i wymagania, stąd też literalna wykładnia art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy Pzp sprowadza się do stwierdzenia, że wykonawca nie spełnia określonych
przez zamawiającego wymagań, zatem oferta winna zostać odrzucona. Odwołujący
wywodził, że jeżeli zatem w treści SIWZ zamawiający nie wskazał określonych wymagań
odnośnie sposobu wykonania zamówienia, nie dokonuje oceny przedstawionych rozwiązań,
dopuszcza zmiany w Koncepcji i nie przewiduje kar za świadczenie usługi w sposób
odmienny od proponowanego w Koncepcji, to nie sposób stwierdzić sprzeczności treści
oferty odwołującego w stosunku do wymagań SIWZ.
Odwołujący przyznał, że brak niektórych wymienionych w SIWZ punktów Koncepcji,
jednak – podkreślił – sam dokument nie posiada żadnej wartości merytorycznej wobec faktu
braku postawienia przez zamawiającego konkretnych, minimalnych wymagań co do sposobu
ś
wiadczenia usługi, co w konsekwencji oznacza, że nie można stwierdzić, iż Koncepcja
odwołującego jest istotnie sprzeczna z SIWZ.
Wskazał, że zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem, uchybienia co do treści oferty
w odniesieniu do SIWZ winny być merytoryczne oraz istotne, aby mogły być przyczyną
uzasadniającą odrzucenie oferty – brak doprecyzowania niektórych informacji w SIWZ nie
można uznać za uchybienie istotne i posiadające znaczenie merytoryczne.
KIO 1989/16
Podsumował, że czynność odrzucenia oferty dokonana została z naruszeniem
dyspozycji art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp.
Pismem z dnia 25 października 2016 r. (doręczonym do Prezesa Krajowej Izby w tym
samym dniu), tj. przed wyznaczonym na dzień 26 października 2016 r. terminem posiedzenia
odwołujący cofnął odwołanie.
Ze względu na fakt, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia
rozprawy, jego cofnięcie, zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp oznacza, że postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu.
Dlatego też postanowiono jak w sentencji.
KIO 1989/16
Uwzględniając art. 187 ust. 8 zdanie 2 ustawy Pzp skład orzekający Izby postanowił
zwrócić na rzecz odwołującego 90 % kwoty uiszczonego wpisu.
Przewodniczący:
……..…....………………………