KIO 3457/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia 27 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 27.11.2024

Sygn. akt: KIO  3457/24 

POSTANOWIENIE 

Warszawa,  dnia 

27 września 2024 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicząca: 

Adriana Urbanik 

po rozpoznaniu 

na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego w dniu 27 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 września 2024 r. przez wykonawcę  ELKAM Produkcja 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Dąbrowie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  PKP  Polskie  Linie 

Kolejowe S.A. 

w Łodzi 

postanawia: 

odrzuca odwołanie, 

2. kosztami postępowania obciąża ELKAM Produkcja Sp. z o.o. z siedzibą w Dąbrowie i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7500 zł 00 gr (słownie: 

siedem  tysięcy  pięćset  złotych)  uiszczoną przez ELKAM  Produkcja Sp.  z  o.o.  z siedzibą  

w Dąbrowie tytułem wpisu od odwołania. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - 

S

ądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

……………… 


Sygn. akt: KIO  3457/24 

Uzasadnienie 

PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A. 

w  Łodzi  prowadzi  postępowanie  pn.  „Dostawa  

oraz montaż wiat, gablot, elementów oznakowania stałego na terenie Zakładu Linii Kolejowych 

w Łodzi”,  nr 0112/IZ02GM/14411/03584/24/P. 

Do postępowania stosuje się Regulamin udzielania zamówień logistycznych przez PKP 

Polskie Linie Kolejowe S.A., zwany 

dalej „Regulaminem". 

września  2024  r.  ELKAM  Produkcja  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Dąbrowie  wniósł 

odwołanie  od  czynności,  podjętej  w  postępowaniu,  polegającej  na  odrzuceniu  oferty 

o

dwołującego, a następnie oddaleniu skargi odwołującego na tę czynność w dniu 16 września 

2024 r. 

Odwołujący zarzucił czynności PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Łodzi: 

niezgodność z przepisami: art. 16 pkt 3 w zw. z art. 109 ust. 3 z zw. z art. 109 ust. 1 pkt 5  

i  7  ustawy  Pzp,  z  uwagi  na  oczywistą  nieproporcjonalność  wykluczenia  odwołującego  

do stwierdzonego naruszenia, 

zastosowanie §30 ust. 2 pkt 7 Regulaminu udzielania zamówień logistycznych przez PKP 

Polskie Linie Kolejowe S.A., który jest sprzeczny z art. 109 ust. 1 pkt 5 i 7 w zw. z art. 109 

ust. 3 ustawy Pzp, ponieważ przewiduje obligatoryjne wykluczenie wykonawcy (odrzucenie 

oferty), podczas gdy art. 109 ust. 1 pkt 5 i 7 ustawy Pzp 

przewiduje fakultatywną możliwość 

wykluczenia  w

ykonawcy,  a  ponadto  w  art.  109  ust.  3  przewiduje  się  możliwość 

niewykluczania wykonawcy w przypadku, „jeżeli wykluczenie byłoby w sposób  oczywisty 

nieproporcjonalne", 

naruszenie art. 110 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez powołanie jako uzasadnienie odrzucenia 

oferty  o

dwołującego  2  postępowań,  w  których  doszło  do  nieprawidłowości  (przy  czym  

w  stosunku  do  jednego  nie  może  mieć  zastosowania  Regulamin,  a tym  samym  sankcja  

z  niego wynikająca),  podczas  gdy  odwołujący przez ostatnie 4 lata  zrealizował  na  rzecz 

PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 

w Łodzi 169 zamówień, w których ponad 97% zostało 

zrealizowanych bez żadnych zastrzeżeń.  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  unieważnienia  czynności  

-  odrzucenia  oferty  o

dwołującego  i  powtórzenie  czynności,  mających  na  celu  wyłonienie 

najkorzystniejszej  oferty,  poprzez  poddanie  ocenie  oferty  o

dwołującego  oraz  dokonanie 

ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu. 


25 września 2024 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Łodzi złożyły pismo, w którym 

wyjaśniły,  że  postępowanie  „(…)  jest  postępowaniem  zakupowym,  prowadzonym  w  trybie 

zapytania  ofertowego  otwartego  dla  Zamawiającego  sektorowego,  zgodnie  z  zasadami 

określonymi  w  „Regulaminie  udzielania  zamówień  logistycznych  przez  PKP  Polskie  Linie 

Kolejowe S.A.” (dalej: „Regulamin”) dostępnego pod adresem: https://platformazakupowa.plk-

sa.pl  w  zakładce  Regulacje  i  procedury  procesu  zakupowego.  Zgodnie  z  §  2  ust.  2  pkt  1 

Reg

ulaminu  ma  on  zastosowanie  do  udzielania  zamówień  „których  wartość  szacunkowa  nie 

przekracza  Progów  unijnych  (…)”.  Wartość  zamówienia  określona  została  na  kwotę  

w  wysokości  295  000,00  PLN  netto  (słownie:  dwieście  dziewięćdziesiąt  pięć  tysięcy  złotych 

00/100),  w  tym  brutto  362  850,00  PLN  (słownie:  trzysta  sześćdziesiąt  dwa  tysiące  osiemset 

pięćdziesiąt  złotych  00/100)  i  nie  przekracza  progu  unijnego,  o  którym  mowa  w  art.  3  ust.  3 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2024  r.,  

poz. 1320) 

– 443 000,00 euro (co stanowi równowartość kwoty 2 054 235 PLN) dla Usług.”. 

Krajowa Izba 

Odwoławcza ustaliła: 

Odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych,  od  odwołania  uiszczono  wpis.  

Izba  odrzuciła  odwołanie  na  podstawie  art.  528  pkt  1  ustawy  Pzp,  gdyż  stwierdziła,  

że w sprawie nie mają zastosowania przepisy ustawy Pzp.  

Do postępowania nie stosuje się przepisów ustawy Pzp, ponieważ wartość zamówienia 

sektorowego udzielana przez zamawiającego sektorowego nie jest równa lub nie przekracza 

progi unijne. 

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy 

z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), dalej „ustawy Pzp”, przepisy ustawy Pzp stosuje się  

do udzielania zamówień sektorowych, których wartość jest równa lub przekracza progi unijne, 

przez 

zamawiających sektorowych.  

Wartość  zamówienia  wynosi  295 000  zł  netto  i  nie  przekracza  progu  unijnego  

443 000 euro

, co stanowi równowartość kwoty 2 054 235 zł dla usług. 

Próg unijny określa załącznik do obwieszczenia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych 

z dnia 3 grudnia 2023 r. w sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, 

równowartości  w  złotych  kwot  wyrażonych  w  euro  oraz  średniego  kursu  złotego  w  stosunku  

do  euro stanowiącego  podstawę  przeliczania  wartości  zamówień  publicznych  lub  konkursów 

(M. P. z 2023 r. poz. 1344) w zw. z art. 3 ust. 3 ustawy Pzp. 

Do  postępowania  zastosowano  procedurę  wewnętrzną  podmiotu  zamawiającego  – 

Regulamin

, który stanowi załącznik nr 2 do Korporacyjnej Polityki Zakupów PKP Polskie Linie 

Kolejowe S.A. W 

§ 2 ust. 1 i 2 Regulaminu „Zakres stosowania” wskazano:  

„1.  Regulamin  określa  zasady,  tryby  i  formy  prowadzenia  Postępowań  zakupowych  

w Spółce na Dostawy, Usługi oraz Roboty budowlane. 


2. Regulamin ma zastosowanie do udzielania Zamówień: 

1) których wartość szacunkowa nie przekracza Progów unijnych, z zastrzeżeniem pkt 2; 

2) udzielanych na podstawie art. 363, 365-

366 lub wyłączonych ze stosowania PZP na 

podstawie art. 392 ust. 1 PZP; 

3)  udzielanych  w  ramach  Grupy  Zakupowej  PKP,  Grupy  Zakupowej  PLK  oraz 

porozumień  z  podmiotami  trzecimi,  dla  których  Spółka  jest  podmiotem  prowadzącym 

postępowanie i do których nie ma zastosowania ustawa PZP, 

- finansowanych ze 

środków własnych lub dotacji budżetowych lub funduszu kolejowego 

lub  kredytów  lub  pożyczek  lub  obligacji,  z  wyłączeniem  Zamówień  dla  których  planuje  się 

refundację ze środków Unii Europejskiej.”. 

I

zba może rozstrzygać spory jedynie w sprawach, w których jest właściwa na podstawie 

ustawy Pzp

, a więc jedynie w postępowaniach o udzielenie zamówienia do którego stosuje się 

przepisy ustawy Pzp. P

ostępowaniem w trybie ustawy Pzp nie jest postępowanie prowadzone 

na  podstawie  Regulaminu.  I

zba  nie  jest  władna  do  udzielenia  ochrony  prawnej  uczestnikom 

postępowania prowadzonego na podstawie Regulaminu. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  

na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy Pzp w zw. z § 8 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  

ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  

2020  r.  (Dz.  U.  poz.  2437)  - 

w  przypadku  odrzucenia  odwołania  przez  izbę  koszty  ponosi 

odwołujący. W poczet kosztów izba zaliczyła 7500 zł tytułem wpisu od odwołania. 

Przewodnicząca: …………….