Sygn. akt: KIO 2018/16
WYROK
z dnia 8 listopada 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
Robert Skrzeszewski
Katarzyna Prowadzisz
Protokolant: Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
8 listopada 2016 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
24 października 2016 r. przez
wykonawcę
Paramedica Polska sp. z o.o. sp. k. ul. Żołny 11, 02-815 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez
Inwestycje Medyczne Łódzkiego Sp. z o.o.,
ul. Okólna 181, 91-520 Łódź
orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu, z uwagi na naruszenia art. 7 ust.
1, art. 29 ust. 2 i 3 Pzp, zmianę postanowień Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ”, w ramach załącznika nr 1 do SIWZ odnośnie
defibrylatora oznaczonego literą A w Lp. 26: Zakres pomiaru tętna od 20-300 u/min;
odnośnie defibrylatora oznaczonego literą B w Lp. 22: Zakres pomiaru tętna od 20-
300 u/min; odnośnie defibrylatora oznaczonego literą C w Lp. 22: Zakres pomiaru
tętna od 20-300 u/min oraz odnośnie defibrylatora oznaczonego literą E w Lp. 19:
Zakres pomiaru częstości akcji serca od 20-300 u/min na każdorazowo we
wskazanych miejscach załącznika nr 1 do SIWZ parametr - Zakres pomiaru tętna od
30-300 u/min (dla defibrylatora oznaczonego literą A, B i C), jak i Zakres pomiaru
częstości akcji serca od 30-300 u/min (dla defibrylatora oznaczonego literą E).
Dodatkowo, Izba nakazuje Zamawiającemu, z uwagi na naruszenia art. 7 ust. 1, art.
36aa ust. 1 w zw. z art. 96 ust. 1 pkt 11 Pzp, podział zamówienia na pięć części, tak
aby każdy z defibrylatorów oznaczonych daną literą stanowił odrębną część
zamówienia.
2. kosztami postępowania obciąża Inwestycje Medyczne Łódzkiego Sp. z o.o.,
ul. Okólna 181, 91-520 Łódź i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez
Faramedica
Polska sp. z o.o. sp. k. ul. Żołny 11, 02-815 Warszawa tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od
Inwestycje Medyczne Łódzkiego Sp. z o.o., ul. Okólna 181, 91-
520 Łódź na rzecz Paramedica Polska sp. z o.o. sp. k. ul. Żołny 11, 02-815
Warszawa kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych
zero grosze) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
zwrotu kosztów wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Łodzi.
Przewodniczący:
………………………………
Członkowie:
………………………………
………………………………
Sygn. akt KIO 2018/16
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na: „Dostawę defibrylatorów dla IML Sp. z o .o." - sprawa nr 9/ZP/PN/16,
zostało wszczęte przez Inwestycje Medyczne Łódzkiego Sp. z o.o., ul. Okólna 181, 91-520
Łódź zwane dalej: „Zamawiającym”, ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem 2016/S 197- 355675 z 12.10.2016 r.
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zwana dalej: „SIWZ” została zamieszczona
na stronie internetowej Zamawiającego w tym samym dniu.
W dniu 24.10.2016 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) na podstawie art. 179 ust.
1, art. 180, art. 182 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp”
wpłynęło odwołanie na treść ogłoszenia o zamówieniu oraz postanowienia SIWZ -
Paramedica Polska sp. z o.o. sp. k., ul. Żołny 11, 02-815 Warszawa zwanej dalej:
„Paramedica Polska sp. z o.o. sp. k.” albo „Odwołującym”. Kopia odwołania Zamawiający
otrzymał w dniu 24.10.2016 r. (faxem). Odwołująca zarzucił Zamawiającemu:
1. mające lub mogące mieć istotny wpływ na wynik postępowania naruszenie art. 7 ust. 1,
art. 29 ust. 2 i 3 Pzp, tj. określenie przedmiotu zamówienia w sposób sprzeczny z zasadą
równego traktowania wykonawców bez poszanowania dla zasady proporcjonalności oraz
poprzez sformułowanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który wskazuje na
określone produkty co może utrudniać, a wręcz uniemożliwia uczciwą konkurencję;
2. mające lub mogące mieć istotny wpływ na wynik postępowania naruszenie art. 7 ust. 1,
art. 36aa ust. 1 w zw. z art. 96 ust. 1 pkt 11 Pzp poprzez zaburzające zasadę równego
traktowania wykonawców nieuzasadnione zaniechanie dokonania podziału zamówienia na
części;
3. mające lub mogące mieć istotny wpływ na wynik postępowania naruszenie art. 91 ust. 2a
Pzp poprzez określenie kryteriów oceny ofert w sposób sprzeczny ze wskazaną normą.
Odnośnie zarzutu 1. Zamawiający opisał przedmiot zamówienia w ten sposób, iż opis
urządzeń znajdujący się w załączniku nr 1 do SIWZ w zakresie Parametrów Wymaganych
„A", „B", „C" , „D" umożliwia złożenie oferty tylko na urządzenia dystrybuowane na terenie
Polski przez podmiot Physio Control Poland Sales Sp. z o.o. Opis przedmiotu zamówienia
wskazuje w sposób pośredni na produkty oferowane przez ww. spółkę, jednocześnie
uniemożliwiając złożenie w tym postępowaniu oferty przez podmioty z nią niepowiązane.
Uprzywilejowanie produktów ww. wykonawcy jest sprzeczne z art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 2 i 3
Pzp Postanowienia SIWZ zaburzają konkurencję w postępowaniu poprzez wprowadzenie
w nim monopolu na rzecz jednego podmiotu, tj. Physio Control Poland Sales Sp. z o.o.
Sformułowany przez Zamawiającego opis przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie cech
technicznych charakterystycznych dla urządzeń produkowanych przez jednego producenta,
daje temu podmiotowi pełnię kontroli nad warunkami i możliwością przystąpienia do
przedmiotowego postępowania innych wykonawców oraz uniemożliwia zaoferowanie
odmiennych równie powszechnie stosowanych w ratownictwie medycznym urządzeń. Takie
zaburzenie konkurencji jest niczym nieuzasadnione. Opisane w sposób pośredni produktu
nie odbiegają jakościowo ani funkcjonalnie od urządzeń, które oferuje choćby Odwołująca
z powodzeniem stosowanych przez służby ratownictwa medycznego na teranie Polski i za jej
granicami. Odwołująca wskazał na parametry techniczne zaburzające konkurencję
w niniejszym postępowaniu w rozbiciu na typy urządzeń jakie wykazał Zamawiający w opisie
przedmiotu zamówienia.
Defibrylator w części „A", 2 sztuki.
Wymagane w SIWZ parametry techniczne traktowane łącznie opisują defibrylator Lifepak 15
oferowany przez firmę Physio Control Poland Sales Sp. z o.o.
W szczególności dotyczy to m.in. parametrów:
Lp. 8: Czas pracy urządzenia na jednym akumulatorze - min. 180 minut monitorowania lub
min. 200 defibrylacji x 200J
Lp. 14: Metronom reanimacyjny z możliwością ustawień rytmu częstości uciśnięć dla
pacjentów zaintubowanych i nie zaintubowanych, oraz dla dorosłych i dzieci.
Lp. 15: Dwufazowa fala defibrylacji w zakresie energii minimum od 5 do 360 J
Lp. 22: Regulacja prądu stymulacji min. 0-150 mA
Lp. 26: Zakres pomiaru tętna od 20-300 u/min
Lp. 27: Zakres wzmocnienia sygnału EKG min. Od 0,25 do 4cm/Mv, minimum 8 poziomów
wzmocnienia
Lp. 29: Ekran kolorowy o przekątnej minimum 8".
W tym miejscu w odwołaniu znajduje się - Tabela porównawcza – Defibrylator, części „A".
Powyższe zestawienie dowodzi, że istnieje tylko jedno urządzenie spełniające łącznie
wszystkie wymagania Zamawiającego, tj. model defibrylatora Lipepak 15, oferowany przez
wyłącznego dystrybutora firmę Physio Control Poland Sales sp. z o.o. Dokonanie przez
Zamawiającego takiego opisu stanowi naruszenie art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1 i 2 Pzp, zaburza
uczciwą konkurencję wykonawców i pośrednio wskazuje na tylko jedno urządzenie
określonego producenta. Wnosił o zmianę parametrów wymaganych na niezaburzające
konkurencji poprzez:
1. Zmianę p. 8 na „Czas pracy urządzenia na jednym akumulatorze - min. 180 minut
monitorowania lub min. 100 defibrylacji x 200J"
2. Zmianę p. 9 na „Funkcja metronomu, zgodnie z Wytycznymi 2015 resuscytacji
krążeniowo-oddechowej ERC".
3. Zmianę p. 15 na „Dwufazowa fala defibrylacji w zakresie energii minimum od 5 do 200 J”.
4. Zmianę p. 22 na „Regulacja prądu stymulacji min. 0-140 mA"
5. Zmianę u. 26 na „Zakres pomiaru tętna w zakresie min. 30-300 u/min"
6. Zmianę p. 27 na „Zakres wzmocnienia sygnału EKG min. Od 0,25 do 4cm/mV, minimum 6
poziomów wzmocnienia"
7. Zmianę p. 29 na „Ekran kolorowy o przekątnej minimum 6,5ʹ„
Defibrylator w części „B", 17 sztuk
Wymagane w SIWZ parametry techniczne traktowane łącznie opisują defibrylator Lifepak
20e oferowany przez firmę Physio Control Poland Sales sp. z o.o. W szczególności dotyczy
to m.in. parametrów:
Lp. 7: Metronom reanimacyjny z możliwością ustawień rytmu częstości uciśnięć dla
pacjentów zaintubowanych i nie zaintubowanych, oraz dla dorosłych i dzieci.
Lp. 9: Zakres wyboru energii w J min. 2-360 J w trybie manualnym
Lp. 10: Zakres wyboru energii w J min.150J-360J w trybie AED
Lp. 11: Ilość stopni dostępności energii zewnętrznej minimum 24
Lp. 12: Czas ładowania do energii 200 J poniżej 5s
Lp. 17: Ciężar defibrylatora wraz z akumulatorem max 6 kg
Lp. 22: Zakres pomiaru tętna od 20-300 u/min
Lp. 23: Zakres wzmocnienia sygnału EKG min. 8 poziomów wzmocnienia od 0,25; 0,5; 1;
1,5; 2; 2,5; 3; 4 cm/ mV
Lp. 26: Natężenie prądu stymulacji w zakresie co najmniej 10-150 mA - dotyczy 7 sztuk
W tym miejscu w odwołaniu znajduje się - Tabela porównawcza – Defibrylator, części „B".
Powyższe zestawienie dowodzi, że istnieje tylko jedno urządzenie spełniające łącznie
wszystkie wymagania Zamawiającego, tj. model defibrylatora Lipepak 20e, oferowany przez
wyłącznego dystrybutora firmę Physio Control Poland Sales Sp. z o.o. Dokonanie przez
Zamawiającego takiego opisu stanowi naruszenie art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1 i 2 Pzp, zaburza
uczciwą konkurencję wykonawców i pośrednio wskazuje na tylko jedno urządzenie
określonego producenta. Wnosił o zmianę parametrów wymaganych na niezaburzające
konkurencji poprzez:
1. Zmianę p. 8 na: „Funkcja metronomu, zgodnie z Wytycznymi 2015 resuscytacji
krążeniowo-oddechowej ERC",
2. Zmianę p. 9 na „Zakres wyboru energii w J min. 2-200 J w trybie manualnym"
3. Zmianę p. 10 na „Zakres wyboru energii w J min.120J-200J w trybie AED"
4. Zmianę p. 11 na „Ilość stopni dostępności energii zewnętrznej minimum 20"
5. Zmianę p. 12 na „Czas ładowania do energii maksymalnej poniżej 7 s"
6. Zmianę p. 17 na „Ciężar defibrylatora wraz z akumulatorem max 8,2 kg"
7. Zmianę p. 22 na „Zakres pomiaru tętna od 30-300 u/min"
8. Zmianę p. 23 na „Min. 3 poziomy wzmocnienia sygnału EKG"
9. Zmianę p. 26 na „Natężenie prądu stymulacji w zakresie co najmniej 10-140 mA - dotyczy
7 sztuk"
Defibrylator w części „C", 1 sztuka
Wymagane w SIWZ parametry techniczne traktowane łącznie opisują defibrylator Lifepak
20e oferowany przez firmę Physio Control Poland Sales sp. z o.o. W szczególności dotyczy
to m.in. parametrów:
Lp. 7: Metronom reanimacyjny z możliwością ustawień rytmu częstości uciśnięć dla
pacjentów zaintubowanych i nie zaintubowanych, oraz dla dorosłych i dzieci.
Lp. 9: Zakres wyboru energii w J min. 2-360 J w trybie manualnym
Lp. 10: Zakres wyboru energii w J min.150J-360J w trybie AED
Lp. 11: Ilość stopni dostępności energii zewnętrznej minimum 25
Lp. 12: Czas ładowania do energii 200 J poniżej 5s
Lp. 17: Ciężar defibrylatora wraz z akumulatorem max 6 kg
Lp. 26: Zakres pomiaru tętna od 20-300 u/min
Lp. 27: Zakres wzmocnienia sygnału EKG min. 8 poziomów wzmocnienia od 0,25 ; 0,5; 1;
1,5; 2; 2,5; 3; 4 cm/mV
Lp. 29: Natężenie prądu stymulacji w zakresie co najmniej 10-150 mA - dotyczy 7 sztuk
W tym miejscu w odwołaniu znajduje się - Tabela porównawcza – Defibrylator, części „C".
Powyższe zestawienie dowodzi że istnieje tylko jedno urządzenie spełniające łącznie
wszystkie wymagania Zamawiającego, tj. model defibrylatora Lipepak 20e, oferowany przez
wyłącznego dystrybutora firmę Physio Control Poland Sales sp. z o.o. Dokonanie przez
Zamawiającego takiego opisu stanowi naruszenie art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1 i 2 Pzp, zaburza
uczciwą konkurencję wykonawców i pośrednio wskazuje na tylko jedno urządzenie
określonego producenta. Wnosił o zmianę parametrów wymaganych na niezaburzające
konkurencji poprzez:
1. Zmianę p. 8 na „Funkcja metronomu, zgodnie z Wytycznymi 2015 resuscytacji
krążeniowo-oddechowej ERC",
2. Zmianę p. 9 na „Zakres wyboru energii w J min. 2-200 J w trybie manualnym"
3. Zmianę p. 10 na „Zakres wyboru energii w J min.120J-200J w trybie AED"
4. Zmianę p. 11 na „Ilość stopni dostępności energii zewnętrznej minimum 20"
5. Zmianę p. 12 na „Czas ładowania do energii maksymalnej poniżej 7 s"
6. Zmianę p. 17 na „Ciężar defibrylatora wraz z akumulatorem max 8,2 kg"
7. Zmianę p. 22 na „Zakres pomiaru tętna od 30-300 u/min"
8. Zmianę p. 23 na „Min. 3 poziomy wzmocnienia sygnału EKG"
9. Zmianę p. 26 na „Natężenie prądu stymulacji w zakresie co najmniej 10-140 mA - dotyczy
7 sztuk"
Defibrylator w części „D", sztuk „9"
Wymagane w SIWZ parametry techniczne traktowane łącznie opisują defibrylator
Lifepak 1000 oferowany przez firmę Physio Control Poland Sales Sp. z o.o. W szczególności
dotyczy to m.in. parametrów:
Lp. 8: Widoczny i dostępny wskaźnik naładowania baterii
Lp. 9: Zakres energii 150-360J
Lp. 10: Ładowanie do 200J max 7 sek.
Maksymalna energia defibrylacji min. 360J przy obciążeniu 50 Ώ
Protokół wyładowań 200/300/360J
Przekątna ekranu min. 5", rozdzielczość ekranu min. 480x320 pixeli
Lp. 19: Bateria nieładowalna LiMn02, (min 5 lat żywotności, około 400 wyładowań lub min.
1000 min. monitorowania z nową baterią)
W tym miejscu w odwołaniu znajduje się - Tabela porównawcza – Defibrylator, części „D".
Powyższe zestawienie dowodzi, że istnieje tylko jedno urządzenie spełniające łącznie
wszystkie wymagania Zamawiającego, tj. model defibrylatora Lipepak 1000, oferowany przez
wyłącznego dystrybutora firmę Physio Control Poland Sales sp. z o.o. Dokonanie przez
Zamawiającego takiego opisu stanowi naruszenie art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1 i 2 Pzp, zaburza
uczciwą konkurencję wykonawców i pośrednio wskazuje na tylko jedno urządzenie
określonego producenta. Wnosił o zmianę parametrów wymaganych na niezaburzaiące
konkurencji poprzez:
Zmianę p. 8 na „Widoczny i dostępny wskaźnik naładowania baterii"
Zmianę p. 9 na „Zakres energii min. 120-200J"
Zmianę p. 10 na „Ładowanie do 200J max 10 sek."
Zmianę zapisu na „Maksymalna energia defibrylacji min. 200 J przy obciążeniu 50 Ώ
Zmianę zapisu na „Protokół wyładowań - programowana sekwencja 3 wyładowań
o energii w zakresie min. 120 do 200J"
Zmianę zapisu na „Przekątna ekranu min. 3,6", rozdzielczość ekranu min. 320x240
pixeli"
Zmianę p. 19 na „Bateria nieładowalna (min 5 lat żywotności, min. 100 wyładowań lub
min. 300 minut monitorowania z nową bateria)".
Defibrylator w części „E", 39 sztuk.
Wymóg p. 19: „Zakres pomiaru częstości akcji serca minimum 20 - 300 /min.", uniemożliwia
złożenie oferty konkurencyjnej.
Wnosił o zmianę zapisu p. 19 na „Zakres pomiaru częstości akcji serca minimum 30 300
/min.".
Zmiana zakresu monitorowania nie ma żadnego znaczenia klinicznego, gdyż
częstość akcji serca poniżej 40 uderzeń na minutę bezwzględnie oznacza ostrą bradykardię
i hemodynamicznie niewydolną czynność serca.
Odnośnie zarzutu 2. Wskazał, iż Zamawiający prócz dokonania opisu przedmiotu
zamówienia w sposób który wskazuje na produkty jednego producenta dodatkowo nie
dopuścił w niniejszym postępowaniu do podziału na zamówienia na części mimo, iż
przedmiot postępowania podzielony został na określone typy urządzeń i nadaje się do
przeprowadzenia w częściach. Poprzez takie zaniechanie przy jednoczesnym opisie
wskazującym na jednego producenta podmioty zainteresowane uczestnictwem choćby
w zakresie Defibrylatorów typu „E" nie są w stanie złożyć oferty w postępowaniu, gdyż nie
posiadają w sprzedaży urządzeń wymaganych przez Zamawiającego w pozostałych typach
w tym zakresie pozostają w pełni zależne od jedynego podmiotu który może zł ożyć ofertę
w postępowaniu, tj. Physio Control Poland Sales Sp. z o.o. Podniósł, że zaniechanie to ma
doniosłe skutki dla zaburzenia konkurencji w postępowaniu. Zamawiający ma możliwość ku
temu by dokonać podziału zamówienia na części przewidzianą w art. 36aa ust. 1 Pzp
zgodnie zaś z art. 96 ust. 1 pkt 11 Pzp zamawiający odstępując od podziału zamówienia na
części musi tą okoliczność uzasadnić. W zakresie problematyki podziału zamówienia na
części wypowiadał się także UZP, który w informacjach publikowanych na stronie
internetowej
www.uzp.gov.pl
wskazał że:
„Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 96 ust 1
pkt 11 ustawy Pzp w trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający sporządza protokół, zawierający powody niedokonanie podziału zamówienia na
części. Zamawiający, uzasadniając przyczyny braku podziału zamówienia na części, nie
może powoływać się wyłącznie na korzyści organizacyjne, wynikające z prowadzenia
jednego, a nie większej liczby postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Powyższy
przepis stanowi transpozycję do polskiego porządku prawnego normy zawartej w art. 46 ust.
1 dyrektywy klasycznej, który stanowi m. in., że instytucje zamawiające dokonują wskazania
najważniejszych powodów swojej decyzji o niedokonaniu podziału na części, które
zamieszcza się w dokumentach zamówienia lub w indywidualnym sprawozdaniu, o którym
mowa w art. 84 dyrektywy klasycznej. Należy zauważyć, ze jednym z głównych celów
dyrektyw z zakresu zamówień publicznych jest zwiększenie udziału sektora małych
i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w rynku zamówień publicznych. Działanie takie powinno
zaowocować również zwiększeniem konkurencji miedzy wykonawcami. Zgodnie z motywem
78 preambuły do dyrektywy klasycznej w przypadku, gdy instytucja zamawiająca zdecyduje,
ż
e podział zamówienia na części nie byłby właściwy, stosowne indywidualne sprawozdanie
lub dokumenty zamówienia powinny zawierać wskazanie głównych przyczyn decyzji
instytucji zamawiającej. Powyższy motyw preambuły wymienia następujące przykładowe
przyczyny: instytucja zamawiająca mogłaby stwierdzić, że taki podział groziłby
ograniczeniem konkurencji albo nadmiernymi trudnościami technicznymi lub nadmiernymi
kosztami wykonania zamówienia, lub też potrzeba skoordynowania działań różnych
wykonawców realizujących poszczególne części zamówienia mogłaby poważnie zagrozić
właściwemu wykonaniu zamówienia. Należy zauważyć, że ustawodawca europejski za
okoliczność uzasadniającą rezygnację z podziału na części uznał jedynie nadmierne
trudności czy koszty oraz brak koordynacji, skutkujący poważną groźbą nieprawidłowej
realizacji zamówienia. A contrario uznać należy, iż obawy związane z ewentualnymi
niewielkimi trudnościami czy kosztami bądź nieznacznymi problemami z koordynowaniem
działań wykonawców, a tym bardziej wygoda zamawiającego, nie powinny stanowić
dostatecznej podstawy do zaniechania podziału zamówienia na części. Jednakże zastrzec
należy, że ocena ta powinna być dokonywana każdorazowo z uwzględnieniem wszystkich
okoliczności danego przypadku". W przedmiotowym postępowaniu podział zamówienia na
części przyniósłby Zamawiającemu jedynie korzyści oraz doprowadził do otwarcia
postępowania na konkurencję. W związku z powyższym wnosił o dokonanie podzielenie
postępowania na części tak by Defibrylatory każdego z opisanych typów stanowiły odrębną
cześć co umożliwi zachowanie konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego. Powyższą argumentację Odwołującej potwierdza także stanowisko Krajowej
Izby Odwoławczej wyrażone w orzeczeniu z 22.10.2010 r., sygn. akt: KIO/2189/10.
Odnośnie zarzutu 3. Zgodnie z art. 91 ust. 2a Pzp Zamawiający w przedmiotowym
przetargu winien był zastosować kryterium ceny na poziomie do 60 %. Tymczasem
Zamawiający w pkt XIII siwz ustanowił kryterium, że łączna cena ofertowa brutto będzie
stanowiła 80 % wagi. Postanowienie to stanowi o naruszeniu treści art. 91 ust. 2a Pzp
Odwołująca wnosił o zmianę kryterium ceny na wagę wynikającą z treści art. 91 ust. 2a, tj.
ustanowienie jej na poziomie 60%. Dodatkowo wskazał, iż w załączniku nr 1 do SIWZ
w kolumnie LP przy każdym z typów urządzenia wskazano „Parametry oferowane (suma -
100 pkt.) podać i opisać oferowane parametry" pomimo, iż Zamawiający nie przewidział
w kryteriach oceny ofert punktacji na tym poziomie, zgodnie z pkt XIII SIWZ za parametry
techniczne można było dostać łącznie punktów 15. Przywołał następnie orzecznictwo sądów
powszechnych oraz KIO.
Zamawiający w dniu 24.10.2016 r. (umieszczając na stronie internetowej) wezwał
wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 ust.1 Pzp, uczestników postępowania przetargowego
do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. Żadne zgłoszenia przystąpień nie miały
miejsca.
Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO
nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.
Skład
orzekający
Krajowej
Izby
Odwoławczej
po
zapoznaniu
się
z
przedstawionymi
poniżej
dowodami,
po
wysłuchaniu
oświadczeń,
jak
i stanowisk stron złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy, ustalił i zważył, co
następuje.
Skład orzekający Izby ustalił że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp, a Wykonawca
wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego
złożenia.
Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 190 ust. 7 Pzp dopuścił w niniejszej
sprawie: dowody z dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne przekazanej przez
Zamawiającego do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym
z treści ogłoszenia o zamówieniu, SIWZ oraz modyfikacji postanowień SIWZ z 04.11.2016 r.
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego złożone na rozprawie przez
Odwołującego:
1) opracowania tabelaryczne ukazujące, w kontekście parametrów będących przedmiotem
zaskarżenia, jakie firmy istniejące na rynku są w stanie złożyć ofertę na defibrylatory
w części A-E;
2) wydruki ze stron internetowych producentów defibrylatorów stanowiące specyfikacje
techniczne
tych
urządzeń
na
potwierdzenie
przywołanych
powyżej
opracowań
tabelarycznych /Lipepak 15; ZOLL/XSeries; Philips/HeartStart MRx; Mindray/BeneHeart D6
(w j. angielskim wraz z tłumaczeniem zaznaczonego gargmentu);Corpuls3/;
3) kopie wyciągów/fragmentów dwóch publikacji: „Podręcznik dla studentów uczelni
medycznych. Medycyna Ratunkowa i Katastrof.” pod red. prof. Andrzeja Zawadzkiego oraz
„Medycyna Ratunkowa. Nagłe zagrożenia zdrowotne pochodzenia wewnętrznego.”
opracowanie zespołowe, wyd. drugie pod red. prof. Juliusza Jakubaszki;
4) korespondencję e-mailową z Dyrektorem ds. medycznych Wojewódzkiej Stacji
Ratownictwa Medycznego w Łodzi p R. W.-K. w zakresie tego, czy z punktu widzenia
klinicznego możliwość pomiaru tętna w zakresie 30 uderzeń na minutę ma znaczenie.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
odpowiedź na odwołanie złożoną na posiedzeniu, stanowiska i oświadczenia stron złożone
ustnie do protokołu.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów stwierdzić należy, że
odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania:
W pierwszej kolejności należy przywołać stan faktyczny wynikający z treści
wniesionego odwołania. Następnie, konieczne jest wskazanie, że na posiedzeniu
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie do której dołączył dokonaną w dniu
04.11.2016 r. modyfikacje postanowień SIWZ – w jej ramach odnośnie zarzutu pierwszego
dokonał wnioskowanych przez Odwołującego zmian za wyjątkiem parametru dotyczącego -
defibrylatora oznaczonego literą A w Lp. 26: Zakres pomiaru tętna od 20-300 u/min;
odnośnie defibrylatora oznaczonego literą B w Lp. 22: Zakres pomiaru tętna od 20-300
u/min; odnośnie defibrylatora oznaczonego literą C w Lp. 22: Zakres pomiaru tętna od 20-
300 u/min oraz odnośnie defibrylatora oznaczonego literą E w Lp. 19: Zakres pomiaru
częstości akcji serca od 20-300 u/min. W zakresie zarzutu drugiego dokonał podziału na
dwie części – tj. cześć pierwszą obejmującą defibrylator oznaczony literą A, B, C i D oraz
część drugą obejmująca defibrylator oznaczony literą E. Jednocześnie zawarł w odpowiedzi
na odwołanie wyjaśnienie dotyczące zarzutu trzeciego oparte na charakterze swojej
działalności, stwierdzając, iż nie należy do kręgu podmiotów wskazanych w art. 91 ust. 2 a
Pzp, poparte dowodami, tj. kopia aktu notarialnego Repetytorium Nr 3812/14 oraz 3851/14.
Nadto, na posiedzeniu oświadczył, że w odpowiedzi na odwołanie znajduje się omyłka, gdyż
nie uwzględnił odwołania w zakresie dwóch pierwszych zarzutów, ale dokonał jedynie
modyfikacji postanowień SIWZ w tym zakresie.
Odwołujący na posiedzeniu oświadczył, że podtrzymuje zarzut pierwszy w zakresie
niezmodyfikowanego parametru w defibrylatorach A, B, C oraz E. W zakresie pozostałych
parametrów wobec zmodyfikowania postanowień SIWZ wycofał swoje wnioski w tym
zakresie. Odnośnie zarzutu drugiego, podtrzymał zarzut, stwierdzając, że mimo zmiany
zarzut jest dalej aktualny, gdyż jak wynikało ze stanowiska Zamawiającego nie dokonano
podziału zamówienia na pięć części jak de facto wnioskował w odwołaniu. Wyjaśnił, już
w toku rozprawy, że po modyfikacji byłby w stanie złożyć ofertę na defibrylator oznaczony
literą D, jednakże wobec braku podziału w tym zakresie i umiejscowienie w jednej części
razem z defibrylatorem oznaczonym literą A, B, C i D, nie jest to możliwe. W zakresie zarzutu
trzeciego – po zapoznaniu się z odpowiedzi na odwołanie w tym zakresie – wycofał zarzut.
Odnośnie zarzutu drugiego, Zamawiający stwierdził na posiedzeniu, iż w zakresie
podtrzymanym wobec dokonanej zmiany postanowień SIWZ, mamy de facto do czynienia
z nowym zarzutem, na który przysługuje nowy termin na wniesienie środka ochrony prawnej.
Odwołujący oponując stwierdził, że jego stanowisko wobec zarzutu drugiego jest wynikiem
tego, że dokonana zmiana nie była zgodna z wnioskiem zawartym w odwołaniu.
Biorąc pod uwagę ustalenia i stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 191
ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego – art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 2 i 3 Pzp, tj.
określenie przedmiotu zamówienia w sposób sprzeczny z zasadą równego traktowania
wykonawców bez poszanowania dla zasady proporcjonalności oraz poprzez sformułowanie
opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który wskazuje na określone produkty co może
utrudniać, a wręcz uniemożliwia uczciwą konkurencję, Izba uwzględniła.
W tym zakresie, Izba uznała zasadność zarzut w podtrzymanym przez Odwołującego
zakresie uznając konieczność zmiany parametru dotyczącego zakresu pomiaru tętna
zgodnie ze wskazaniem zawartym w sentencji. Zamawiający nie przedstawił żadnej
przekonywującej argumentacji, a tym bardziej dowodu odnośnie zasadności podtrzymania
spornego parametru w jego pierwotnym brzmieniu w defibrylatorach objętych przedmiotem
zamówienia, tj. pozostawienia - zakresu pomiaru tętna od 20-300 u/min (defibrylator A, B
i C), czy też zakresu pomiaru częstości akcji serca od 20-300 u/min (defibrylator E).
Zamawiający nie polemizował z argumentacją Odwołującego dotyczącą zaleceń
Europejskiej Rady Resuscytacji, ani złożonymi przez niego dowodami na rozprawie,
w szczególności kopiami wyciągów/fragmentów dwóch publikacji: „Podręcznik dla studentów
uczelni medycznych. Medycyna Ratunkowa i Katastrof.” pod red. prof. Andrzeja
Zawadzkiego oraz „Medycyna Ratunkowa. Nagłe zagrożenia zdrowotne pochodzenia
wewnętrznego.” opracowanie zespołowe, wyd. drugie pod red. prof. Juliusza Jakubaszk -
odnoszącymi się do zaburzeń rytmu serca – bradykardii. Nie składał, jak zostało to już
wskazane żadnych dowodów przeciwnych. Nie przedstawił dokumentacji, z której
wynikałoby, że dokonywał jakichkolwiek konsultacji z Wojewódzką Stacją Ratownictwa
Medycznego w Łodzi w zakresie spornego parametru, choć powoływał się na uzgodnienia
z jej przedstawicielami. W tym zakresie Odwołujący przedstawił korespondencję
z dyrektorem de. Medycznych Wojewódzkiej Stacji Ratownictwa Medycznego w Łodzi
stwierdzającą, iż z punktu widzenia klinicznego możliwość pomiaru tętna poniżej 30 uderzeń
serca na minutę nie ma specjalnego znaczenia. Nadto, Zamawiający nie przedstawił także
ż
adnej dokumentacji potwierdzającej akceptację odbiorców. W ocenie Izby, nie była ona bez
znaczenia dla okoliczności przedmiotu sporu. Zamawiający nie był w stanie potwierdzić
również, że zamówienie jest realizowane także na rzecz innych podmiotów niż Wojewódzka
Stacja Ratownictwa Medycznego w Łodzi. W tym zakresie nie chciał nawet ich wymienić,
z uwagi na obawę przed próbami wpływania na nie przez zainteresowanych Wykonawców,
choć istniała możliwość przedstawienia stosownej informacji pisemnej lub dokumentu jedynie
do wiadomości składu orzekającego Izby. W sposób nieuprawniony, stwierdził że informacja
w tym zakresie nie jest częścią dokumentacji przetargowej.
Nadto, Zamawiający przyznał także na rozprawie za Odwołującym, że takie same
procedury medyczne i postępowanie z pacjentem są wdrażane w przypadku 40 i poniżej
uderzeń serca na minutę. W rezultacie nie wykazał, a nawet nie uprawdopodobnił swoich
uzasadnionych potrzeb w zakresie spornego parametru.
Oświadczył również na rozprawie, iż według jego wiedzy także producenci innych
urządzeń spełniają parametr wymagany, przez Zamawiającego, ale nie był w stanie złożyć
w tym zakresie dowodu, ani wymienić z nazwy owych producentów. W konsekwencji,
Zamawiający nie podważył dowodów złożonych przez Odwołującego na rozprawie, które
uwiarygodniły przedstawione opracowania tabelaryczne, z których wynikało w kontekście
również zarzutu drugiego, iż tylko jeden podmiot byłby w stanie złożyć ofertę
w postępowaniu.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego –
art. 7 ust. 1, art. 36aa ust. 1 w zw. z art. 96
ust. 1 pkt 11 Pzp poprzez zaburzające zasadę równego traktowania wykonawców
nieuzasadnione zaniechanie dokonania podziału zamówienia na części, Izba uwzględniła.
Zamawiający
nie
przedstawił
na
rozprawie
jakichkolwiek
wiarygodnych
i jednoznacznych powodów zaniechania podziału zamówienia na pięć części, która to
argumentacja byłyby zgodne z przepisami Pzp. Nadto, nie przedstawił żadnego pisemnego
uzasadnienia powodów niedokonania podziału zamówienia na części zawartego
w dokumentacji postępowania, mimo że art. 96 ust. 1 pkt 11 Pzp, po ostatniej nowelizacji,
nakłada w tym zakresie obowiązek zawarcia takiego uzasadnienia w protokole.
Należy zauważyć, że możliwość podzielania zamówienia nie była kwestionowana
przez Zamawiającego. Argument Zamawiającego o chęci osiągnięcia efektu skali i w jej
efekcie korzystniejszej ceny należy uznać za chybiony, wobec potwierdzenia przez
Odwołującego dowodami z rozprawy, że tak pierwotnie, jak i po zmianie z 04.11.2016 r.,
w kontekście poprzedniego zarzutu, tylko jeden podmiot byłby w stanie złożyć ofertę
w postępowaniu, co nie prowadziłoby w żadnym wypadku do uzyskania dogodnych
warunków finansowych wbrew oczekiwaniom Zamawiającego.
Niewątpliwe w takiej sytuacji taki Wykonawca zaoferowałby cenę wynikającą z tej
okoliczności.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego - art. 91 ust. 2a Pzp poprzez określenie
kryteriów oceny ofert w sposób sprzeczny ze wskazaną normą. W tym zakresie, Odwołujący
wycofał niniejszy zarzut na posiedzeniu, po zapoznaniu się z wyjaśnieniem zawartym
w odpowiedzi na odwołanie.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie
pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie
przepisu art. 192 ust. 9 i 10 Pzp w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. b oraz § 5 ust. 3 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Izba uznała wniosek
Odwołującego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł, tj.
w maksymalnej kwocie dopuszczonej przez w/w rozporządzenie (§ 3 pkt 2 lit. b w/w
rozporządzenia).
Przewodniczący:
………………………………
Członkowie:
………………………………
………………………………