KIO 2055/16 WYROK dnia 14 listopada 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 2055/16  

  WYROK 

z dnia 14 listopada 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:  członek Krajowej Izby Odwoławczej -  Barbara Bettman 

Protokolant:  Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  14  listopada  2016  r.  w  Warszawie  odwołania 
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 października 2016 r. przez  
konsorcjum  firm:  1)  Track  Tec  Construction  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Wyścigowa  3,  53-011 
Wrocław  (lider);  Swietelsky  Rail  Polska  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Wielicka  250,  30-663  Kraków; 
Swietelsky  Baugesellschaft  m.b.H,  Eldbacherstrase  10,  4020  Linz,  Austria; 
„INFRAKOL"  Sp.  z  o.  o.  spółka  komandytowa,  ul.  Rapackiego  14,  59-400  Jawor; 
Leonhard Weiss GMBH & CO.KG, Leonhard-Weiss-Str. 22, 73037 Göppingen, Niemcy; 
INTOP  Warszawa  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Wiertnicza  108,  02-952  Warszawa,
  w  postępowaniu 
prowadzonym  przez  zamawiającego:  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.,  ul.  Targowa  74, 
03-734 Warszawa
, przy udziale konsorcjum firm:  

-  BUDIMEX  S.A.,  ul.  Stawki  40,  01-040  Warszawa  (lider);  Strabag  Sp.  z  o.  o.,  ul. 
Parzniewska  10,  05-800  Pruszków;  Strabag  Rail  a.s.,  
Żeleznićarska  cp.  1385/29, 
Strekov, CZ 400 03 Usti nad Labem- Strekov, Republika Czeska; Strabag Rail GmbH, i-
Park Taubberfranken 9, S-97922 Lauda-Königshofen, Niemcy; Strabag Áltálanos Épitó 
Kft.,  ul.  Gabor  Denes  2  (Infopark  Dépület),  H-1117  Budapest,  W
ęgry;  ZUE  S.A.,  ul. 
Kazimierza  Czapi
ńskiego  3,  30-048  Kraków,  zgłaszającego  przystąpienie  do 
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,  

                                          orzeka: 

1. Oddala odwołanie. 

2.  Kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego  -  konsorcjum  firm:  1)  Track  Tec 
Construction  Sp.  z  o.  o.  (lider);  Swietelsky  Rail  Polska  Sp.  z  o.  o.;  Swietelsky 
Baugesellschaft m.b.H; „INFRAKOL" Sp. z o. o. spółka komandytowa; Leonhard Weiss 
GMBH & CO.KG; INTOP Warszawa Sp. z o. o. 

            2.1. zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr 
(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  - 
konsorcjum firm: 1) Track Tec Construction sp. z o. o. (lider); Swietelsky Rail Polska Sp. 
z  o.  o.;  Swietelsky  Baugesellschaft  m.b.H;  „INFRAKOL"  Sp.  z  o.  o.  spółka 


komandytowa; Leonhard Weiss GMBH & CO.KG; INTOP Warszawa Sp. z o. o. tytułem 

wpisu od odwołania, 

            2.2. zasądza od odwołującego  - konsorcjum firm: 1) Track Tec Construction Sp. z 
o.  o.  (lider);  Swietelsky  Rail  Polska  Sp.  z  o.  o.;  Swietelsky  Baugesellschaft  m.b.H; 
„INFRAKOL"  Sp.  z  o.  o.  spółka  komandytowa;  Leonhard  Weiss  GMBH  &  CO.KG; 
INTOP Warszawa Sp. z o. o.
 na rzecz zamawiającego: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., 
ul.  Targowa  74,  03-734  Warszawa
  kwotę  2 410  zł  80  gr  (słownie:  dwa  tysiące  czterysta 
dziesięć  złotych  osiemdziesiąt  groszy),  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 
poniesione z tytułu zastępstwa przez pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 
Sądu Okręgowego w Warszawie. 

                            Przewodniczący:   

       …………………….     


Sygn. akt KIO 2055/16 

                                                      Uzasadnienie: 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  prowadzonym  w  trybie  w 

przetargu ograniczonego na wykonanie prac projektowych i robót budowlanych dla projektu 
„Prace  na  linii  obwodowej  w  Warszawie  (odc.  Warszawa  Gołąbki/Warszawa  Zachodnia  - 
Warszawa Gdańska)", (ogłoszonym w Dz. Urz. UE 2015/S 209-378862 z 28.10 2015 r.), w 
dniu  30  października  2016  r.  zostało  złożone  w  formie  elektronicznej  odwołanie  przez 
konsorcjum  firm:  1)  Track  Tec  Construction  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  (lider); 
Swietelsky Rail Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Krakowie; Swietelsky Baugesellschaft m.b.H 
z  siedzibą  w  Linzu,  Austria;  „INFRAKOL"  Sp.  z  o.  o.  spółka  komandytowa  z  siedzibą  w 
Jaworze;  Leonhard  Weiss  GMBH  &  CO.KG,  z  siedzibą  w  Göppingen,  Niemcy;  INTOP 
Warszawa  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  zwanego  dalej  „konsorcjum  Track  Tec 
Constrruction  Sp.  z  o.  o.”  lub  „odwołującym”,  w  kopii  przekazane  zamawiającemu  w  tym 
samym terminie. 
 

Wniesienie  odwołania  nastąpiło  wobec  powiadomienia  wykonawców  drogą 

elektroniczną  w  dniu  20  października  2016  r.  o  wyniku  przetargu,  w  tym  o  wyborze  oferty 
konsorcjum: BUDIMEX S.A. z siedzibą w Warszawie (lider); Strabag Sp. z o. o. z siedzibą w 
Pruszkowie;  Strabag  Rail  a.s.  z  siedzibą  w  Usti  nad  Labem-  Stfekov,  Republika  Czeska; 
Strabag Rail GmbH z siedzibą w Lauda-Kónigshofen, Niemcy; Strabag Altalanos Epitó Kft. z 
siedzibą  w  Budapeszcie,  Węgry;  ZUE  S.A.  z  siedzibą  w  Krakowie  zwanego  dalej 
„konsorcjum  BUDIMEX”  lub  „przystępującym”,  oraz  o  wykluczeniu  odwołującego  z 
postępowania.  

Izba  nie  stwierdziła  podstaw  do  odrzucenia  odwołania  w  oparciu  o  art.  189  ust.  2 

ustawy Pzp. 

Na  wezwanie  zamawiającego  z  dnia  2  listopada  2016  r.  przesłane  środkiem 

komunikacji elektronicznej, pisemne zgłoszenie (w kopii przesłane stronom) złożył w dniu 4 
listopada 2016 r. wykonawca wybrany - konsorcjum firm: BUDIMEX S.A. (lider), Strabag Sp. 
z  o.  o.,  Strabag  Rail  a.s.;  Strabag  Rail  GmbH;  Strabag  Áltálanos  Épitó;  ZUE  S.A.  - 
przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, który powołał się 
na interes w utrzymaniu w mocy czynności wyboru jego oferty do realizacji zamówienia.  

Izba postanowiła dopuścić konsorcjum firm: BUDIMEX S.A. (lider), Strabag Sp. z o. 

o., Strabag Rail a.s.; Strabag Rail GmbH; Strabag Áltálanos Épitó; ZUE S.A. do udziału  w 
postępowaniu  odwoławczym  uznając,  że  przesłanki  określone  w  art.  185  ust.  2  i  3  ustawy 


Pzp zostały wykazane. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu:  PKP  Polskim  Liniom  Kolejowym  S.A. 

naruszenie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j. 
Dz. U. z 2015 r. poz. 2164), zwaną „ustawą Pzp,” tj.:  

1.   art. 7 ust. 1, 
2.   art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp, oraz 
3.   art. 65 § 1 Kodeksu cywilnego w związku z art. 14 ustawy Pzp. 

Ponadto  odwołujący  zarzucił,  że  zaniechania  i  czynności  zamawiającego  dokonane 

zostały  z  naruszeniem  postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (SIWZ- 
Instrukcja dla wykonawców - dalej „SIWZ- IDW”), tj. pkt 9 IDW, w szczególności ppkt 9.5, 9.6, 
9.9 i 9.12.  

W  związku  z  powyższymi  zarzutami  odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania 

oraz o nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  konsorcjum  BUDIMEX  jako  oferty 

najkorzystniejszej, 
2) 

unieważnienia czynności wykluczenia odwołującego z postępowania.  

dokonanie ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego. 

W  uzasadnieniu  zgłoszonych  zarzutów  i  żądań  odwołujący  podnosił,  że  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp,  jego  interes  w  uzyskaniu 
zamówienia doznał uszczerbku, bowiem działania zamawiającego zamknęły odwołującemu 
możliwość  uzyskania  zamówienia.  Odwołujący  w  przedmiotowym  postępowaniu  został 
zaproszony  do  złożenia  oferty  i  złożył  ją.  Odwołujący  uznał,  że  jego  oferta  powinna  być 
wybrana  jako  najkorzystniejsza,  lecz  ze  względu  na  bezpodstawne  wykluczenie  go  z 
postępowania oferta została uznana za odrzuconą. Odwołujący zaznaczał, że jest narażony 
na  szkodę  w  postaci  poniesienia  kosztów  przygotowania  i  złożenia  oferty  oraz  w  postaci 
utraty  kontraktu  pozwalającego  na  prowadzenie  działalności  z  zyskiem-  z  czego  wywodził 
uprawnienie do wniesienia odwołania zgodnie z wymaganiami określonym w art. 179 ust. 1 
ustawy Pzp. 

Odwołujący  nie  zgodził  się  z  oceną  stanu  faktycznego  i  prawnego  przez 

zamawiającego. Zamawiający wykluczył odwołującego z postępowania, uznając, że złożona 
wraz z ofertą gwarancja wadialna, wystawiona na zlecenie "INTOP WARSZAWA" Sp. z o.o. 
przez  Sopockie  Towarzystwo  Ubezpieczeń  ERGO  HESTIA  S.A.,  nie  zabezpiecza  w  pełni 
jego  interesów,  gdyż  nie  wymienia  w  swej  treści  wszystkich  okoliczności  zatrzymania 
wadium określonych ustawą Pzp, tj.: 

1)  możliwości  zatrzymania  wadium  w  przypadku  gdy  wykonawca  po  wezwaniu  do 


uzupełnienia  dokumentów,  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  nie  uzupełni  listy  podmiotów 
należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, lub informacji 
o tym, że nie należy do grupy kapitałowej,  

2) wykonawca nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 

2 pkt 3 ustawy Pzp.  

W  przypadku  wyżej  wskazanego  punktu  pierwszego,  zamawiający  uznał,  że 

okoliczności  tam  wskazane  nie  obciążają  odwołującego,  bowiem  postępowanie  jest 
dwuetapowe i kwestia przynależności do grupy kapitałowej została rozstrzygnięta na etapie 
prekwalifikacji wniosków. Ważnym dla zamawiającego okazał się brak w gwarancji wadialnej 
wskazania okoliczności wymienionej wyżej w punkcie 2.  

Odwołujący  przekonywał,  że  ocena  przez  zamawiającego  treści  przedłożonej 

gwarancji wadialnej jest zbyt formalistyczna, bez uwzględnienia treści IDW i zasad wykładni 
oświadczeń  woli  określonych  w  Kodeksie  cywilnym,  w  art.  65  §  1,  który  stanowi: 
Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w 

których złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje.”  

Odwołujący wyjaśniał, że postanowieniami w pkt 9 IDW zamawiający określił zasady 

wnoszenia  wadium  i  okoliczności  zatrzymania  wadium,  czym  zwrócił  uwagę  na  istotne  dla 
niego aspekty treści gwarancji wadialnych oraz okoliczności zwrotu i zatrzymania wadium. I 
tak:  
- w ppkt 9.5 zamawiający  wskazał:  „W przypadku wnoszenia przez Wykonawcę wadium w 

formie  gwarancji,  gwarancja  ma  być  co  najmniej  gwarancją  bezwarunkową,  nieodwołalną  i 

płatną  na  pierwsze  pisemne  żądanie  Zamawiającego,  do  której  zastosowanie  będzie  miało 

prawo polskie” 

-    w  ppkt  9.6  zamawiający  wskazał:  „Gwarancje  i  poręczenia  muszą  zawierać  (oprócz 

elementów  właściwych  dla  każdej  formy,  określonych  przepisami  prawa):  nazwę  i  adres 

Zamawiającego,  oznaczenie  (numer)  i  nazwa  postępowania,  termin  ważności  wadium  - 

odpowiadający terminowi związania ofertą, zgodnie z pkt 14.1 IDW”  

- w ppkt 9.9 zamawiający postanowił: „Zamawiający zwróci wadium wszystkim Wykonawcom 

niezwłocznie  po  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  lub  unieważnieniu  postępowania,  z 

wyjątkiem  Wykonawcy,  którego  oferta  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza,  z 

zastrzeżeniem pkt 9.10 IDW oraz treści art. 46 ust. 4a Ustawy” 

-  w  ppkt  9.12  zamawiający  wskazał:  „Okoliczności  przepadku  wadium  oraz  zasady  jego 

zaliczenia na poczet zabezpieczenia należytego wykonania umowy określa Ustawa.” 

W  przekonaniu  odwołującego,  zamawiający  oceniając  treść  gwarancji  wadialnej 

winien  zauważyć,  że  gwarant  wystawiając  gwarancję  wadialną  był  w  pełni  świadomy,  że 


postępowanie przetargowe jest prowadzone na podstawie ogłoszenia z dnia 28 października 
2015 r. i wpis do treści gwarancji przepisu art. 46 ust. 4a ustawy Pzp w treści zgodnej z Dz. 
U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm. jest zwykłą omyłką pisarską. Odwołujący uznał, 

ż

e  najprawdopodobniej  przy  wypełnianiu  gwarancji  zastosowano  stary  wzór  gwarancji 

znajdujący się w komputerze pracownika gwaranta.  

Odwołujący  stwierdził,  że  wersja  ustawy  Pzp,  opisywanej  wyżej  wskazanym 

Dziennikiem  Ustaw  wraz  ze  zmianami,  zakończyła  swój  byt  prawny  w  dniu  24  czerwca 
2010r.,  bowiem  od  dnia  25  czerwca  2010  r.  weszła  w  życie  wersja  ustawy  Pzp  ogłoszona 
jednolitym tekstem w Dz.U.2010.113.759. Od dnia 24 czerwca 2010 r. (jest to ostatni dzień 
bytu prawnego wersji ustawy Pzp cytowanej w gwarancji wadialnej) do dnia 28 października 
2015  r.  (jest  to  dzień  ogłoszenia  o  przedmiotowym  zamówieniu  publicznym  w  Dzienniku 
Urzędowym  Unii  Europejskiej)  ustawa  Pzp  była  25  razy  zmieniana,  w  tym  była  dwukrotnie 
ogłoszona  w  Dziennikach  Ustaw  w  formie  jednolitego  tekstu,  tj.  w  Dz.U.2010.759  i  w 
Dz.U.2013.907.  

Odwołujący  zaznaczał,  że  gwarant  w  treści  gwarancji  wadialnej  powołuje  się  na 

nazwę i nr referencyjny zamówienia publicznego i na warunki przetargu. Z tego wywodził, że 
nie może być wątpliwości, że jego intencją było wystawienie gwarancji wadialnej zgodnej z 
ustawą Pzp w jej wersji na dzień ogłoszenia o zamówieniu i zgodnej z postanowieniami IDW 
(SIWZ). Skoro gwarant powołał się w gwarancji na warunki przetargu (t.j. na postanowienia 
IDW),  to  miał  świadomość,  że  w  przypadku  niewyrażenia  zgody  przez  odwołującego  na 
poprawienie  przez  zamawiającego  omyłki  na  podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp, 
wadium zostanie zatrzymane - zamawiający wystąpi do gwaranta o zapłatę kwoty wadium. 
W opinii odwołującego - potwierdza ten fakt ppkt 9.9 IDW.  

Odwołujący  przyznał,  że  oświadczenie  woli  zawarte  literalnie  w  treści  gwarancji 

wadialnej pozostaje w sprzeczności z istniejącym stanem, ale też z rzeczywistym zamiarem 
gwaranta, jakim było zabezpieczenie oferty odwołującego wadium.  

Nadto, zauważył, że w pkt 9 IDW zamawiający wiele napisał o swoich wymaganiach 

dotyczących  treści  gwarancji  wadialnej,  ale  nie  zażądał  zamieszczenia  w  treści  gwarancji 
informacji  o  przesłankach  zatrzymania  wadium.  Zamawiający  w  ppkt  9.12  IDW  napisał  - 

„Okoliczności  przepadku  wadium  oraz  zasady  jego  zaliczenia  na  poczet  zabezpieczenia 

należytego wykonania umowy określa Ustawa.”  

Odwołujący kontynuował, że gwarant znając warunki przetargu, na które powołał się 

w  gwarancji,  posiadał  wiedzę,  że  nie  uchyli  się  od  zapłaty  zamawiającemu  kwoty  wadium, 
jeżeli  ziści  się  względem  odwołującego  którakolwiek  z  okoliczności  wskazanych  w  ustawie 
Pzp, w jej wersji aktualnej na dzień ogłoszenia o zamówieniu.  


Odwołujący przywołał tezy z wyroku z dnia 7 czerwca 2016 r. sygn. akt: KIO 856/16 i 

KIO  860/16,  w  których  Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła:  "Aby  gwarancja  skutecznie 

zabezpieczała 

interesy 

zamawiającego, 

dokument 

gwarancyjny 

winien 

zawierać 

zobowiązanie  gwaranta  do  nieodwołalnej  i  bezwarunkowej  zapłaty  kwoty  wadium  na 

pierwsze  żądanie  zamawiającego  uzasadnione  oświadczeniem,  że  w  przypadku 

ubezpieczającego (wykonawcy) zaszły okoliczności, o których mowa w art. 46 ust. 4a i ust. 5 

p.z.p. Jednak wymóg, by dokument gwarancji zawierał tego rodzaju sformułowania, powinien 

być  zawarty  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.  O  "bezwarunkowości"  zapłaty 

gwarancji powinna rozstrzygać jej treść, ustalona na podstawie przyjętych reguł oświadczeń 

woli (art. 65 k.c.).”  

Odwołujący  argumentował,  że  biorąc  pod  uwagę  wskazane  wyżej  aspekty  sprawy, 

zamawiający, korzystając z uprawnienia nadanego mu przez art. 65 § 1 K.c. w związku z art. 
14 ustawy Pzp,  winien  dokonać wykładni (tłumaczenia) treści oświadczenia woli złożonego 
przez gwaranta, z uwzględnieniem okoliczności, w których to oświadczenie zostało złożone, i 
przywołanych  wyżej  postanowień  IDW  oraz  przepisów  ustawy  Pzp  w  wersji  aktualnej  na 
dzień ogłoszenia o zamówieniu.  

Z powyższych względów odwołujący przypisywał zamawiającemu zaniechanie, które  

skutkowało  bezpodstawnym  wykluczeniem  odwołującego  z  postępowania,  czym 
zamawiający naruszył cytowanie wyżej postanowienia IDW oraz art. 65 § 1 K.c. w związku z 
art. 14 ustawy Pzp.  

Przywołał kolejny wyrok z dnia 14 sierpnia 2012 r., sygn.. akt: KIO 1645/12, w którym 

Krajowa Izba Odwoławcza podała:  „Wskazać należy,  że p.z.p. nie wymaga przytoczenia w 

treści  gwarancji  wszystkich  przesłanek  zatrzymania  wadium.  Izba  stwierdziła,  że  dla 

ustalenia  treści  gwarancji  ubezpieczeniowej  (oświadczenie  woli  gwaranta)  zastosowanie 

znajdują przepisy kodeksu cywilnego, w tym art. 65 § 1 k.c., zgodnie z którym oświadczenie 

woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone 

zostało,  zasady  współżycia  społecznego  oraz  ustalone  zwyczaje.  W  ocenie  Izby,  w  stanie 

faktycznym  niniejszej  sprawy  niewątpliwym  jest,  że  zamiarem  stron  (gwaranta 

Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A. oraz odwołującego) było zawarcie umowy celem 

przedłożenia  dokumentu  gwarancji  ubezpieczeniowej  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego prowadzonym przez zamawiającego.” 

 Odwołujący zwrócił należy uwagę na fakt, że Zamawiający postanowił w IDW (w ppkt 

9.12),  że  „okoliczności  przepadku  wadium  określa  Ustawa,”  a  w  fazie  badania  ofert 
niezasadnie  według  odwołującego  ocenił,  że  brak  w  treści  gwarancji  wadialnej  jednej  z 
okoliczności  przepadku  wadium  wymienionej  w  ustawie  Pzp,  stanowi  o  istotnej  wadzie 
gwarancji  ze  skutkiem  uznania,  że  wadium  nie  zostało  wniesione  w  ogóle.  Takie  działanie 


zamawiające  uznał  za  naruszające  zasadę  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 
wykonawców wyrażonej w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.  

Podtrzymał twierdzenia, że zamawiający wykluczając odwołującego z postępowania z 

powodu  niewniesienia  wadium  w  sytuacji,  gdy  wadium  to  zostało  prawidłowo  wniesione, 
naruszył art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp. Podsumowując, zwrócił uwagę, że ustawa Pzp, ani 
inne  przepisy  szczególne,  nie  określają,  jaka  winna  być  treść  ubezpieczeniowej  gwarancji 
wadialnej.  Zamawiający  w  IDW  określił  wprost  tylko  niektóre  ważne  dla  niego  informacje, 
które winny znaleźć się w gwarancji, natomiast w zakresie okoliczności zatrzymania wadium 
odwołał się do ustawy Pzp.  

Odwołujący  utrzymywał,  że  najistotniejszą  informacją  płynącą  z  przepisów  ustawy 

Pzp  jest,  że  gwarancja  wadialna  winna  zabezpieczyć  ofertę  w  taki  sposób,  aby  umożliwić 
zamawiającemu  zatrzymanie  wadium  w  przypadku  wystąpienia  względem  wykonawcy 
okoliczności określonych tą ustawą, a za taką uznawał załączoną do swojej oferty.  

Za  ważną  informację  przyjął,  iż  sporna  gwarancja  wadialna  zabezpiecza  ofertę 

odwołującego tylko w 1/3 części kwoty wadium. Odwołujący wraz z ofertą złożył jeszcze dwie 
inne gwarancje wadialne, razem na kwotę wadium 5 100 000 PLN.  

Odwołujący wyjaśniał, że zamawiający pismem z dnia 5 października 2016 r. wezwał 

go do złożenia wyjaśnień w związku z podejrzeniem występowania w ofercie rażąco niskiej 
ceny. Takie wyjaśnienia we wskazanym terminie zostały złożone. Z powyższej okoliczności 
odwołujący wywodził, iż działanie zamawiającego potwierdza, że uznał gwarancje wadialne 
załączone do oferty odwołującego, jako zabezpieczające jego interesy, bowiem gdyby było 
inaczej  nie  wzywałby  do  składania  wyjaśnień  ceny.  Zamawiający  później  jednak  zmienił 
zdanie. W opinii odwołującego - zamawiający zastosował w sprawie daleko idący formalizm. 
Wykluczył  odwołującego,  który  złożył  ofertę  na  najlepszych  warunkach  cenowych,  i  wybrał 
ofertę konsorcjum BUDIMEX o ok. 700 000 PLN droższą, bo niby niepewny był uzyskania 
1/3 kwoty wadium w przypadku mało prawdopodobnym zatrzymania wadium.  

Ponowił  argumentację,  że  sporna  gwarancja  wadialna  zabezpiecza  interes 

zamawiającego,  a  celem  postępowań  przetargowych,  prowadzonych  na  podstawie  ustawy 
Pzp, jest wybór najkorzystniejszej oferty. Podtrzymał, że zamawiający wskutek nadmiernego 
formalizmu  dokonał  wyboru  oferty,  która  w  tym  postępowaniu  nie  jest  najkorzystniejsza. 
Zaznaczał, że formalizm w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego winien być 
stosowany  jedynie  w  zakresie  niezbędnym  dla  zachowania  równego  traktowania 
wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji. 

            Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  do  protokołu  rozprawy  podał,  że 
bezspornym jest, iż dokument gwarancji wadialnej wystawiony przez Sopockie Towarzystwo  


Ubezpieczeń  ERGO  HESTIA  S.A.  w  dniu  25.08.2016  r.  nr  280000119182  na  kwotę  1  700 
000,00  na  zlecenie  INTOP  Warszawa  Sp.  z  o.o.  był  wadliwy.  Wynika  to  wprost  z  treści 
załączonego    pisma  odwołującego  z  10  października  2016,  stanowiska  ubezpieczyciela  z 
dnia  4.10.2016,  który  oświadczył,  że  w  treści  ww.  gwarancji  została  popełniona  omyłka 
pisarska, i w dalszej konsekwencji w dacie składania ofert 5.10.2016 r. odwołujący nie złożył 
wadium, gdyż część ryzyk wymienionych w ustawie Pzp - art. 46 ust.4a, nie została objęta 
przedłożoną gwarancją. Gwarancja taka, która obejmowała wszystkie ryzyka wymienione w 
art.  46  ust.  4a  została  złożona  dopiero  w  dniu  10.10.2016r.  Zamawiający  powołał  się  na 
orzecznictwo KIO i SO, a zwłaszcza Sądu Okręgowego w Warszawie, np.: wyrok z 16.maja 
2013  sygn.  XXIIIGA584/13,  Sąd  ten  stwierdził,  że  w  postępowaniach  o  zamówienie 
publiczne nie ma możliwości uzupełnienia dokumentu potwierdzającego wniesienie wadium. 
Jest  to  regulacja  szczególna,  w  ramach  ustawy  Pzp,  która  mimo,  że  przewiduje  szereg 
przypadków sanowania nieprawidłowych dokumentów, jednak nie odnosi się to do wadium. 
W  związku  z  powyższym  art.  65  K.  c.  nie  może  być    stosowany  do  treści  dokumentu 
wadialnego, gdyż ocenie podlega  dokument -  gwarancje bankowe, czy ubezpieczeniowe. 
Sytuację,  gdy  wadium  tzn.  dokument  nie  zawiera  jednego  z  koniecznie  wymaganych 
elementów,  należy  traktować  jako  wadium  niewniesione.  To  stanowisko  potwierdza  cały 
szereg orzeczeń KIO oraz SO  w Warszawie. Przywołał  wyrok z dnia 2.06.2015, sygn. akt: 
KIO  1050/15  oraz  uchwałę  SN  z  1  marca  2007r.  sygn.  IIICZP96/06  z  której  wynika,  że 
„Wykładnia  celowościowa  nie  powinna  negować  jednoznacznego  wyniku  dokładnie 
dokonanej wykładni językowej.” W przypadku dokumentów wymaganych w postępowaniu o 
zamówienie publiczne, nie można ich uznawać w drodze dokonywania wykładni,  a jedynie 
poprzez  złożenie  uzupełnionego  prawidłowego  dokumentu.  W  niniejszej  sprawie 
zamawiający  uznał  za  istotę,  że  treść  zakwestionowanej  gwarancji  ubezpieczeniowej,  w 
ust.3 obejmowała niekompletny zakres okoliczności uzasadniających wystąpienie o wypłatę 
wadium,  z  kolei  ust.  4  upoważniał  beneficjenta  do  wystąpienie  o  zapłatę  wadium  w 
sytuacjach,  jak w ustępie 3. Przywołał  wyrok SO w Warszawie  z dnia  10.09.2015 o sygn. 
XXIIGA1041/15,  w  którym  Sąd  ten  stwierdził,  że  treść  gwarancji  bankowej  powinna 
wymieniać  wszystkie  wypadki,  których  zamawiający  ma  prawo  zatrzymać  wadium,  w  tym 
określone w art. 46 ust. 4a ustawy Pzp. W związku z powyższym zamawiający podtrzymał, 

ż

e prawidłowo wykluczył odwołującego z postępowania i nie naruszył dyspozycji art. 24 ust. 

2 pkt. 2 ustawy Pzp.  

Przystępujący konsorcjum, którego liderem jest  BUDIMEX S.A. popierał  stanowisko 

zamawiającego,  zaznaczył  że  pismo  na  które  powoływał  się  odwołujący  z  7.10.2016r. 
złożone 10.10.2016r. miało potwierdzać, że odwołujący był w posiadaniu aneksu nr 4 już w 
dniu 4.10.2016 r. dopiero aneks nr 4 w p-kcie 3 wymienia kompletne podstawy zatrzymania 


wadium, obowiązujące w dacie jego wystawienia. Dokument ten ani w kopii, ani w oryginale 
nie został dołączony do oferty w dniu 5.10.2016. Te dokumenty, które zostały załączonego 
do  zbioru  oferty,  nie  stawiły  o  prawidłowym  wniesieniu  wadium.  Odwołujący  usiłował 
przekonać, że były one prawidłowe - poprzez wykładnię na podstawie art. 65 K.c., podczas 
gdy  nawet  sam  gwarant  nie  poprzestał  jedynie  na  tym,  że  dokonał  wykładni  swoich 
oświadczeń opartych na pierwotnej treści gwarancji i na aneksach 1-3, tylko sam sporządził 
aneks nr 4, w którym zamieścił zmianę warunków w stosunku od pierwotnie wyznaczonych. 
Sam  gwarant  uznał,  że  w  przypadku  omyłki,  którą  przyznał  -  potrzebna  jest  wymiana 
dokumentów.  Przystępujący  podnosił,  że  nie  zachodzi  sytuacja,  że  gwarant  wpisał  jedynie 
nieprawidłowe  oznaczenia  dziennika  ustaw,  ale  w  ślad  za  tym  w  pkcie  3  dokumentu 
gwarancji,  zostały  określone  przypadki,  w  których  beneficjent  może  ubiegać  się  o  zapłatę 
wadium  i  zostały  one  określone  nieprawidłowo  w  sposób  zawężony  w  odniesieniu  do 
obowiązujących  przepisów.  Przystępujący  nie  zgadzał  się  z  interpretacją  odwołującego,  że 
skoro w p-kcie 9.12 SIWZ jest mowa o tym, że sytuacje przypadku wadium określa ustawa, 
to  nie  miały  znaczenie  zapisy  zawarte  w  dokumentach  gwarancji.  W  punkcie  9.6 
zamawiający  wskazał  jakie  elementy  powinny  znaleźć  się  w  dokumencie  gwarancji  w  tym 
wskazywał  na  elementy  właściwe  dla  danej  formy  wynikające  z  ustawy.  Gwarancje 
ubezpieczeniowe  nie  mają  własnych  odrębnych  warunków,  tak  jak  art.  81  ust  1  Prawa 
bankowego,  aby  gwarancja  bankowa  określała  warunki  zapłaty. Warunki  zapłaty  zostały  w 
omawianych gwarancjach podane w  p-kcie 3 i są one określone zbyt wąsko w stosunku do 
przesłanek, które określa ustawa Pzp.  

        Izba  dopuściła  i  przeprowadziła  dowody  z  postanowień  ogłoszenia  o  zamówieniu, 
SIWZ  -IDW  z  wyjaśnieniami;  oferty  odwołującego  i  przystępującego,  korespondencji 
zamawiającego z wykonawcami, z protokołu postępowania. 

          Ponadto,  Izba  rozważyła  stanowiska  stron  oraz  przystępującego,  przedstawione  w 
złożonych pismach oraz do protokołu rozprawy.  

Rozpatrując  sprawę  w  granicach  zarzutów  odwołania,  jak  stanowi  art.  192  ust.  7 

ustawy Pzp Izba ustaliła, co następuje. 

Z  akt  postępowania  przetargowego  udostępnionych  przez  zamawiającego  na 

wezwanie Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej - wynikał następujący stan faktyczny, którego 
strony i uczestnik nie kwestionowali, ani nie wnosili o jego uzupełnienie.  

W sekcji III.1.1) ogłoszenia w Dz. Urz. UE 2015/S 209-378862 z 28.10.2015 r. Wymagane 
wadia i gwarancje, podano - Zamawiający będzie wymagał wniesienia wadium w wysokości 
5 100 000 PLN.  

Przesłana wykonawcom specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ -IDW) zawiera 


w zakresie odnoszącym się do zarzutów odwołania następujące postanowienia. 

1.  Informacje wprowadzające.  

1.2. Postępowanie jest prowadzone na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo 
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164), przepisów wykonawczych wydanych 
na jej podstawie oraz niniejszej specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

1.3. Użyte w SIWZ terminy mają następujące znaczenie:  

„Ustawa”  -  ustawa  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (tj.  Dz.  U.  z 
2015 r. poz. 2164), 

Pkt 9 SIWZ -IDW Wadium. 

9.1.  Każdy  Wykonawca  zobowiązany  jest  zabezpieczyć  swoją  ofertę  wadium  w  wysokości 
5 100 000 PLN.  

9.2. Wadium musi być wniesione w formie zgodnej z art. 45 ust. 6 ustawy Pzp. 

9.3. Wadium musi być wniesione przed upływem terminu składania ofert, określonym w pkt 
15.1 IDW. 

9.4. Dokument potwierdzający wniesienie wadium w postaci: 

9.4.1. Oryginału lub kopii polecenia przelewu (…) 

9.4.2. Oryginału dokumentu będącego każdą inną formą wadium (…) 

9.5. W przypadku wnoszenia przez Wykonawcę wadium w formie gwarancji, gwarancja ma 
być,  co  najmniej  gwarancją  bezwarunkową,  nieodwołalną  i  płatną  na  pierwsze  pisemne 

żą

danie Zamawiającego, do której zastosowanie będzie miało prawo polskie. 

9.6.  Gwarancje  i  poręczenia  muszą  zawierać  (oprócz  elementów  właściwych  dla  każdej 
formy, określonych przepisami prawa):  nazwę i adres Zamawiającego,  oznaczenie (numer) 
i  nazwa  postępowania,    termin  ważności  wadium  -  odpowiadający  terminowi  związania 
ofertą, zgodnie z pkt 14.1 IDW. 

9.9  Zamawiający  zwróci  wadium  wszystkim  Wykonawcom  niezwłocznie  po  wyborze  oferty 
najkorzystniejszej lub unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem Wykonawcy, którego oferta 
została wybrana jako najkorzystniejsza, z zastrzeżeniem pkt 9.10 IDW oraz treści art. 46 ust. 
4a Ustawy. 

9.12. Okoliczności przepadku wadium oraz zasady jego zaliczenia na poczet zabezpieczenia 
należytego wykonania umowy określa Ustawa. 

9.13. Beneficjentem gwarancji wadialnej jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 
74, 03-734 Warszawa. 


Kryteriami oceny ofert były: 

Cena - waga 65 
Termin realizacji - waga 25 
Okres gwarancji - waga 10    

Termin składania ofert wyznaczono do dnia 5 października 2016 r. 

Wykonawcy zaoferowali ceny: 

1. Konsorcjum BUDIMEX S.A.- 196 431 000, 00 
2. Torpol S.A.  (oferta uznana za odrzuconą)   
3. Konsorcjum Trakcja PRKll S.A. - 260 874 390,00  
4. Konsorcjum PORR Polska Construction S.A. - 205 850 340,00 
5. Konsorcjum ASTALDI S.p.A. - 270 970 154,97 
6. Konsorcjum PUT INTERCOR Sp. z o.o. - 209 100 000,00 
7. Konsorcjum odwołującego - 195 739 304,35 (oferta uznana za odrzuconą) 
8. Konsorcjum Vias y Construcciones S.A. - 231 862 946,71 

Wszyscy  wykonawcy  zaoferowali  72  miesięcy  gwarancji  oraz  26  miesięcy  termin  realizacji 
zamówienia. 

Na  stronach  od  27  do  37  oferty  odwołującego  zamieszczone  zostały  gwarancje  wadialne, 
wystawione przez: 

a)  MBank na kwotę 1 700 000,00 
b)  Raiffeisen Bank Polska S.A. na kwotę 1 700 000,00 

-  które  w  swej  treści  wymieniają  wszystkie  przypadki  uprawniające  beneficjenta  do 
wystąpienia o zapłatę sumy gwarancyjnej, określone art. 46 ust. 4a i ust. 5 ustawy Pzp oraz 
wymagające  w  celu  wypłaty  z  tytułu  gwarancji  oryginału  wezwania  do  zapłaty  przez 
beneficjenta,  zawierającego  kwotę  roszczenia  i  oświadczenia  wskazującego  okoliczność 
spośród wymienionych w treści gwarancji, stanowiącą podstawę roszczenia beneficjenta. 

Złożona  wraz  z  ofertą  gwarancja  wadialna  z  aneksami  nr  1-3,  wystawiona  na  zlecenie 
uczestnika  konsorcjum  INTOP  WARSZAWA  Sp.  z  o.o.  przez  Sopockie  Towarzystwo 
Ubezpieczeń  ERGO  HESTIA  S.A.  w  dniu  25.08.2016  r.  nr  280000119182  na  kwotę  1  700 
000,00 stanowi: pkt 3. Roszczenie o wypłatę z niniejszej Gwarancji powstaje, jeżeli: 

1)  wykonawca  w odpowiedzi na  wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 Ustawy z 

dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2007 r., Nr 223, poz. 
1655 z późn. zm.) zwanej dalej „Ustawą” nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o 
których mowa  w art. 25  ust. 1 Ustawy  lub pełnomocnictw, chyba, że udowodni, że 
wynika z przyczyn nieleżących po jego stronie; 


2)  Wykonawca, którego oferta została wybrana:  

a)  odmówił  podpisania  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na  warunkach 

określonych w ofercie, 

b)  nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, 
c)  zawarcie  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  stało  się  niemożliwe  z 

przyczyn leżących po stronie Wykonawcy. 

Zgodnie z punktem 4 wypłata z tytułu Gwarancji nastąpi w ciągu 21 dni od daty doręczenia 
Gwarantowi  w  terminie  ważności  gwarancji  oryginału  wezwania  do  zapłaty  zawierającego 
(…)  oświadczenie  wskazujące  okoliczność  spośród  wymienionych  w  ust.  3,  stanowiącą 
podstawę roszczenia Beneficjenta.   

Pismem  z  dnia  7  października  2016  r.,  złożonym  10  października  2016  r.  odwołujący 
wyjaśniał zamawiającemu: wobec zauważenia, że omyłkowo nie został załączony do oferty 
oryginał aneksu nr 4 z dnia 4 października 2016 r. do gwarancji nr 280000119182 z dnia 25 
sierpnia 2016 r. wystawionej przez Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO HESTIA S.A. 
-  przekazuje  wymieniony  aneks.  Jednocześnie  wyjaśniał,  że:  „w/w  aneks  nr  4  z  dnia  4 

października  2016  roku  do  gwarancji  280000119182  z  dnia  25  sierpnia  2016  roku  został 

wystawiony przez gwaranta w związku z zauważoną omyłką pisarską w oznaczeniu numeru 

dziennika  ustaw  dla  ustawy  prawo  zamówień  publicznych  przywołanego  w  treści  gwarancji 

przetargowej  nr  280000119182  z  dnia  25  sierpnia  2016  roku  i  w  aneksie  nr  3  z  dnia  3 

października 2016 roku do tej gwarancji. Omyłka pisarska została niezwłocznie zauważona i 

od razu usunięta. 

Jednocześnie  wskazać  należy,  że  gwarancja  jest  ważna,  a  zaistniała  omyłka  pisarska  nie 

wpływa  w  żaden  sposób  na  prawidłowe  zabezpieczenie  oferty.  Podkreślić  należy,  ż

gwarancja  ubezpieczeniowa  przetargowa  zobowiązuje  gwaranta  do  nieodwołalnego  i 

bezwarunkowego  zapłacenia  należności  na  pierwsze  wezwanie  Zamawiającego,  jako 

Beneficjenta  z  gwarancji  w  przypadku  wystąpienia  okoliczności  wynikających  z  ustawy 

Prawo  Zamówień  Publicznych.  Niekwestionowaną  okolicznością  jest  to,  że  strony 

zobowiązane są do stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych w treści obowiązującej 

w  danej  chwili,  a  zatem  tak  w  chwili  składania  wniosku,  jak  i  składania  oferty  oraz  innych 

czynności w toku postępowania o udzielenie  zamówienia publicznego. Istotne jest także to, 

ż

e  nie  istniał  żaden  obowiązek  przywoływania  w  treści  gwarancji  numeru  dziennika 

urzędowego  -  Dziennika  Ustaw,  w  którym  publikowane  są  ustawy,  bowiem  wiadomym  jest, 

ż

e  istnieje  jedna  treść,  konkretna  treść  ustawy,  którą  uczestnicy  postępowania 

przetargowego  zobowiązani są stosować. Zatem fakt przywołania numeru Dziennika Ustaw 

bądź  jego  brak  nie  może  w  żaden  sposób  wpływać  na  treść  zobowiązania,  gdyż  nie  jest 

możliwe stosowanie innej treści ustawy, niż ta która obowiązuje w chwili dokonywania danej 


czynności - w tym przypadku w chwili zabezpieczenia oferty. 

Niemniej jednak w celu uniknięcia ewentualnych wątpliwości lub niejasności Gwarant usunął 

swoją  omyłkę  pisarską  i  precyzyjnie  wskazał  w  powyżej  wskazanym  aneksie  nr  4  do 

gwarancji  nr  280000119182,  że  oferta  została  zabezpieczona  zgodnie  z  aktualną  i 

obowiązująca  treścią  ustawy  Prawo  Zamówień  Publicznych,  co  oznacza,  że  Zamawiający 

uprawniony  jest  do  wystąpienia  z  roszczeniem  o  zapłatę  m.in.  w  przypadku  wystąpienia 

jednej z okoliczności wymienionych w art. 46 ust. 5 bądź art. 46 ust 4a tej ustawy. Podkreślić 

także  należy,  że  taka  treść  gwarancji  odpowiada  i  jest  zgodna  z  wnioskiem  złożonym  do 

Gwaranta przez członka konsorcjum - spółkę INTOP Warszawa Sp. z o.o. oraz jest zgodna z 

wymogiem Zamawiającego. 

W celu potwierdzenia powyższych okoliczności, Gwarant poza wystawieniem aneksu nr 4 z 

dnia 4 października 2016 roku do swojej gwarancji nr 280000119182 z dnia 25 sierpnia 2016 

roku,  złożył  także  oświadczenie,  drogą  którego  wskazał,  że  została  popełniona  omyłka 

pisarska  w  przywołaniu  numeru  dziennika  urzędowego  -  Dziennika  Ustaw,  jednak  wolą 

Gwaranta  było  i  jest  zabezpieczenie  roszczeń  Zamawiającego,  PKP  Polskie  Unie  Kolejowe 

SA  zgodnie  z  treścią  obowiązującej  ustawy  Prawo  Zamówień  Publicznych.  Gwarant 

oświadczył  i  potwierdził,  że  gwarancja  jest  ważna  od  samego  początku  jej  wystawienia  i 

odpowiada  warunkom  przetargu,  zaś  zaistniała  omyłka  nie  wpływa  w  żaden  sposób  na 

prawidłowe  zabezpieczenie  oferty  złożonej  przez  Konsorcjum  Track  Tec  Construction, 

bowiem  Gwarant  gwarantuje  i  potwierdza,  że  Zamawiający  uprawiony  jest  wystąpić  z 

roszczeniami  w  przypadku  wystąpienia  jednej  z  okoliczności  wymienionych  w  treści  ustawy 

Prawo Zamówień Publicznych, w tym w art. 46 ust. 5 bądź art. 46 ust. 4a tej ustawy, czemu 

dał  wyraz  od  razu  w  treści  aneksu  nr  4  z  dnia  4  października  2016  roku  do  gwarancji  nr 

Jednocześnie  Gwarant  potwierdza,  że  wniosek  o  udzielenie  gwarancji  został  do  niego 

złożony prawidłowo, zgodnie z wymogami przedmiotowego przetargu oraz zgodnie z treścią 

obowiązującej  ustawy  Prawo  Zamówień  Publicznych,  co  oznacza,  że  wolą  Gwaranta  od 

samego początku było zagwarantowanie zapłaty zgodnie z obowiązującym prawem. Nie było 

zatem  wolą  ani  Konsorcjum  Track  Tec  Construction,  ani  samego Gwaranta  doprowadzenie 

do stanu, w którym Zamawiający mógłby obawiać się o rzeczywiste zabezpieczenie wadialne 

złożonej oferty Konsorcjum Track Tec Construction. 

W tym stanie rzeczy, wobec  zauważenia,  że nie  został do Zamawiającego  złożony oryginał 

aneksu  nr  4  z  dnia  4  października  2016  roku  do  gwarancji  nr  280000119182  z  dnia  25 

sierpnia 2016 roku, a jedynie mogła zostać złożona kopia tego aneksu, niniejszym składamy 

oryginał  w/w  dokumentu  w  oryginale.  W  celu  potwierdzenia  woli  Gwaranta  przedkładamy 

także oświadczenie Gwaranta w przedmiotowej sprawie. 


W  tym  stanie  rzeczy  wnosimy  o  traktowanie  złożonych  dokumentów  zgodnie  z  treścią 

przepisu  art.  65  k.c.  tak  jak  wymagają  tego  okoliczności,  zasady  współżycia  społecznego  i 

ustalone zwyczaje.” 

Do ww. pisma zostały dołączone dwa wyjaśnienia wystawione w dniu 4 października 2016 r. 
przez  Sopockie  Towarzystwo  Ubezpieczeń  ERGO  HESTIA  S.A.,  omówione  w  cytowanym 
wyżej  piśmie  odwołującego  z  dnia  7  października  2016  r.,  z  datą  złożenia  dnia  10 
października  2016  r.  jednocześnie  uzupełniony  aneks  nr  4  do  przedmiotowej  gwarancji  w 
punkcie 3 i 4 ma następującą treść: 

3.  Roszczenie  o  wypłatę  z  niniejszej  Gwarancji  powstaje,  jeżeli  wystąpiła  jedna  z 
okoliczności wymienionych w art. 46 ust. 4a i art. 46 ust. 5 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - 
Prawo zamówień publicznych, w tym: 

1)  wykonawca  w  odpowiedzi  na  wezwanie,  o  którym  mowa  w  art.  26  ust.  3  ustawy 

Pzp, z przyczyn leżących po jego stronie, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których 
mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, pełnomocnictw, listy podmiotów należących do tej samej 
grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, lub informacji o tym, że nie należy do 
grupy kapitałowej, lub nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 
2  pkt  3,  co  powodowało  brak  możliwości  wybrania  oferty  złożonej  przez  Wykonawcę  jako 
najkorzystniejszej. 

2)  Wykonawca, którego oferta została wybrana: 
a)  odmówił  podpisania  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na  warunkach 

określonych w ofercie, 

b)  nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, 
c)  zawarcie  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  stało  się  niemożliwe  z 

przyczyn leżących po stronie Wykonawcy. 

4.  Wypłata  z  tytułu  Gwarancji  nastąpi  w  ciągu  14  dni  od  daty  doręczenia  Gwarantowi  w 
terminie  ważności  Gwarancji  oryginału  wezwania  do  zapłaty  zawierającego  (…) 
oświadczenie  wskazujące  okoliczność,  spośród  wymienionych  w  ust.  3,  stanowiącą 
podstawę roszczenia Beneficjenta. 

W  powiadomieniu  z  dnia  20  października  2016  r.  zamawiający  podał  następujące 
uzasadnienie  czynności  wykluczenia  odwołującego  z  postępowania.  Złożona  wraz  z  ofertą 
odwołującego gwarancja wadialna, wystawiona na zlecenie "INTOP WARSZAWA" Sp. z o.o. 
przez  Sopockie  Towarzystwo  Ubezpieczeń  ERGO  HESTIA  S.A.,  nie  zabezpiecza  w  pełni 
interesów  zamawiającego,  gdyż  nie  wymienia  w  swej  treści  wszystkich  okoliczności 
zatrzymania wadium określonych ustawą Pzp, tj.: 

1.  możliwości  zatrzymania  wadium  w  przypadku  gdy  wykonawca  po  wezwaniu  do 


uzupełnienia  dokumentów,  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  nie  uzupełni  listy  podmiotów 
należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, lub informacji 
o tym, że nie należy do grupy kapitałowej, i gdy  

2. wykonawca nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 

pkt 3 ustawy Pzp.  

Izba zważyła, co następuje. 

Odwołujący posiadał legitymację do wniesienia odwołania w rozumieniu art. 179 ust. 

1  ustawy  Pzp,  skoro  wykazywał  że  w  wyniku  dokonania  zaskarżonych  czynności 
wykluczenia  go  z  postępowania  -  z  naruszeniem  przepisów  ustawy  Pzp  i  wyboru  jako 
najkorzystniejszej  oferty  konsorcjum  BUDIMEX  S.A.  -  został  pozbawiony  możliwości 
uzyskania  przedmiotowego  zamówienia,  co  prowadzi  do  poniesienia  szkody  przez 
odwołującego  wskutek  utraty  szans  na  zawarcie  umowy  z  zamawiającym  i  uzyskania 
wynagrodzenia  za  zrealizowane  zamówienie.  Gdyby  odwołujący  nie  został  wykluczony  z 
postępowania jego oferta byłaby najkorzystniejsza w oparciu o ustalone w SIWZ kryteria.  

Bezsporną  okoliczność  stanowiło,  że  postępowanie  zostało  wszczęte  w  dniu  28 

października  2015  r.,  a  termin  składania  ofert  został  wyznaczony  do  dnia  5  października 
2016  r.,  zatem  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004r.  -  Prawo 
zamówień publicznych w brzmieniu opublikowanym w  tj. w Dz. U. z 2015 r. poz. 2164. 

Przepisy ustawy Pzp nie zawierają definicji legalnej wadium, wskazują jedynie formy 

jego wnoszenia. Przez wadium należy rozumieć określoną sumę pieniędzy lub odpowiednie 
zabezpieczenie  zapłaty  tej  sumy,  od  których  wniesienia  zamawiający  uzależnia 
dopuszczenie  wykonawcy  do  udziału  w  postępowaniu  przetargowym.  W  zamówieniach 
sektorowych zamawiający może odstąpić od obowiązku żądania wadium (art. 138c ust. 1 pkt 
3 Pzp). O obowiązku wniesienia wadium zamawiający informuje w SIWZ (art. 36 ust. 1 pkt 8 
Pzp). 

W  odniesieniu  do  wadium  przepisy  art.  45  i  46  ustawy  Pzp  w  brzmieniu 

obowiązującym w dacie wszczęcia postępowania zawierają następujące regulacje.  

Art.  45  ust.  1  Pzp.  Zamawiający  żąda  od  wykonawców  wniesienia  wadium,  jeżeli 

wartość  zamówienie  jest  równa,  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych  na 
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy. Ust. 3. Wadium wnosi się przed upływem terminu składania 
ofert. Ust. 6. Wadium może być wnoszone w jednej lub kilku następujących formach:  
1)  w pieniądzu; 
2)  w  poręczeniach  bankowych  lub  poręczeniach  spółdzielczej  kasy  oszczędnościowo-
kredytowej,  
3)  gwarancjach bankowych;  


4)  gwarancjach ubezpieczeniowych;  
5)  poręczeniach udzielonych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z 
dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości  (Dz. U. z 
2007 r. Nr 42 z późn. zm.). 

Art.  46  ust.  4a  ustawy  Pzp  przewiduje,  że  zamawiający  zatrzymuje  wadium  wraz  z 

odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3, z 
przyczyn leżących po jego stronie, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa 
w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, pełnomocnictw, listy podmiotów należących do tej samej grupy 
kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, lub informacji o tym, że nie należy do grupy 
kapitałowej, lub nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 
3,  co  powodowało  brak  możliwości  wybrania  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  jako 
najkorzystniejszej. 

Dalsze przesłanki zatrzymania wadium określa art. 46 ust. 5 ustawy Pzp stanowiący, 

ż

e  zamawiający  zatrzymuje  wadium  wraz  z  odsetkami,  jeżeli  wykonawca,  którego  oferta 

została wybrana: 

1)  odmówił  podpisania  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na  warunkach 

określonych w ofercie, 

2)  nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, 
3)  zawarcie  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  stało  się  niemożliwe  z 

przyczyn leżących po stronie wykonawcy. 

Należało  zauważyć,  że  regulacja  art.  46  ust.  4a  ustawy  Pzp  w  brzmieniu: 

„Zamawiający  zatrzymuje  wadium  wraz  z  odsetkami,  jeżeli  wykonawca  w  odpowiedzi  na 

wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których 

mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, lub pełnomocnictw, chyba, że udowodni, że wynika to  z 

przyczyn  nieleżących  po  jego  stronie”  została  wprowadzona  do  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  nowelizacją  z  dnia  4  września  2008  r.  o  zmianie 
ustawy  -  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  niektórych  innych  ustaw  (Dz.  U.  z  2008  r.,  Nr 
171, poz. 1058).  

 Przytaczane  wyżej  brzmienie  omawianego  przepisu  art.  46  ust.  4a  ustawy  Pzp, 

obowiązujące  w  dacie  wszczęcia  postępowania  zostało  nadane  ustawą  z  dnia  29  sierpnia 
2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014, poz. 1232).  

Zamawiający w zgodności z cytowanymi regulacjami ustawowymi w postanowieniach 

SIWZ -IDW danego przetargu postanowił, jak niżej: 

pkt 9.5 „W przypadku wnoszenia przez Wykonawcę wadium w formie gwarancji, gwarancja 

ma  być  co  najmniej  gwarancją  bezwarunkową,  nieodwołalną  i  płatną  na  pierwsze  pisemne 

żą

danie Zamawiającego, do której zastosowanie będzie miało prawo polskie” 


 ppkt 9.6 „Gwarancje i poręczenia muszą zawierać (oprócz elementów właściwych dla każdej 

formy, określonych przepisami prawa): nazwę i adres Zamawiającego,  oznaczenie (numer) i 

nazwa postępowania,  termin ważności wadium - odpowiadający terminowi związania ofertą

zgodnie z pkt 14.1 IDW”  

 ppkt  9.9  „Zamawiający  zwróci  wadium  wszystkim  Wykonawcom  niezwłocznie  po  wyborze 

oferty najkorzystniejszej  lub unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem Wykonawcy, którego 

oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, z zastrzeżeniem pkt 9.10 IDW oraz treści art. 

46 ust. 4a Ustawy” 

 9.12 zamawiający wskazał: „Okoliczności przepadku wadium oraz zasady jego zaliczenia na 

poczet zabezpieczenia należytego wykonania umowy określa Ustawa.” 

Izba  nie  podzieliła  stanowiska  odwołującego,  że  zamawiający  w  sposób  ogólny 

powołał  się  na  „Ustawę”, gdyż  w  punkcie  1.3.  SIWZ - IDW sprecyzował,  że  użyte  w  SIWZ 
terminy mają następujące znaczenie: „Ustawa” - ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo 
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164)., 

Odwołanie  dotyczy  postępowania,  które  zostało  wszczęte  w  dniu  28  października 

2015  r.  i  zgodnie  z  art.  16  ust.  1  ustawy  z  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy  -  Prawo 
zamówień  publicznych  oraz  niektórych  innych  ustaw  (Dz.  U.  z  2016  r.  poz.  1020)  mają  do 
niego  zastosowanie  przepisy  dotychczasowe.  Tym  samym,  zamawiający  prowadzi 
przedmiotowe postępowanie w procedurze określonej przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 
2004r. - Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) i zobowiązany był do 
oceny  ofert  wykonawców  w  oparciu  o  wiążące  go  regulacje  ustawy  Pzp.  Przepisy  art.  46 
ustawy Pzp mają charakter imperatywny także wobec wykonawców, którzy zdecydowali się 
na złożenie oferty w procedurze o udzielenie zamówienia publicznego, i nie są dopuszczalne 
odstępstwa od ich stosowania. Celem wprowadzenia przepisu art. 46 ust. 4a ustawy Pzp, jak 
też  dalszym  jego  rozszerzeniom  w  kolejnej  nowelizacji,  było  zapobieganie  zmowom 
przetargowym wykonawców - poprzez zaniechanie uzupełnienia wymaganych dokumentów, 
tylko po to, aby zostać wykluczonym z postępowania, i ustąpić pola dla wyboru oznaczonej 
oferty  mniej  korzystnej  (droższej),  a  zatem  omawiane  regulacje  mają  realizować  postulaty 
równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej  między  nimi  konkurencji,  w  myśl  zasad 
określonych w art. 7 ust 1 ustawy Pzp.  

Izba w pełni podziela poglądy zamawiającego i przystępującego, że wadium powinno 

spełniać  swoją  zasadniczą  funkcję,  tj.  zabezpieczać  możliwość  jego  zatrzymania  we 
wszystkich enumeratywnie wskazanych przypadkach, o których mowa w art. 46 ust. 4a i ust. 
5  ustawy,  dla  zapewnienia  i  zabezpieczenia  uprawnień  zamawiającego,  pod  groźbą 
zatrzymania wadium, w przypadku zaistnienia określonych w ww. przepisach sytuacji. 


Gwarancja  wadialna  ustanawia  zobowiązanie  abstrakcyjne  i  samoistne,  niezależne 

od  stosunku  podstawowego,  które  ma  być  realizowane  zgodnie  z  jego  dosłowną  treścią. 
Zabezpieczenie rezultatu, czyli otrzymania kwoty wadium, stanowi kluczowy sens gwarancji i 
następuje  poprzez  wskazanie  dokładnych  okoliczności  umieszczonych  w  samej  treści 
gwarancji  wadialnej  uprawniających  zamawiającego  do  zatrzymania  wadium,  a  w  tym 
przypadku  do  wystąpienia  do  gwaranta  o  zapłatę  sumy  wadialnej.  Treść  zobowiązania  do 
zapłaty  wadium  (określenie  okoliczności,  i  warunków  w  których  to  nastąpi)  musi 
jednoznacznie  wynikać  z  brzmienia  dokumentu  gwarancji  wadialnej,  lub  przywołania 
prawidłowej  podstawy  prawnej  dla  okoliczności  skutkujących  przepadkiem  wadium. 
Jakiekolwiek  odstępstwa  od  przypadków  skutkujących  zatrzymaniem  wadium  opisanych  w 
art.  46  ust.  4a  i  5  ustawy  Pzp  są  niedopuszczalne.  Wadium  wniesione  w  formach 
niepieniężnych,  do  których  należy  ubezpieczeniowa  gwarancja  wadialna  powinno  zawierać 
zobowiązanie  gwaranta  do  bezwarunkowej,  na  każde  żądanie  zgłoszone  przez 
zamawiającego, w terminie związania ofertą - wypłaty zamawiającemu pełnej kwoty wadium 
w okolicznościach określonych  w art. 46 ust. 4a i ust. 5 ustawy.  Przy czym za  wniesienie 
prawidłowego  wadium  uważa  się  obejmujące  pełną  wymaganą  kwotę.  W  tym  przetargu 
obowiązywała  kwota  5 100  00  PLN  i  okoliczność,  że  dwie  pozostałe  gwarancje  na  kwotę 
3 400  000,00  PLN  były  prawidłowe,  nie  miała  znaczenia.  Brak  wniesienia  wadium,  lub 
wadium  wniesionego  w  jednej  z  form,  o  których  mowa  w  art.  45  ust.  6  ustawy  Pzp  lub 
niezawierającego  zobowiązań,  o  których  mowa  w  art.  46  ust.  4a  i  ust.  5  ustawy  Pzp,              
(oraz  odpowiednio  w  pkt  9.12  SIWZ),  musiał  skutkować  wykluczeniem  wykonawcy  z 
postępowania w oparciu o art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp.  Przepis ten bowiem ma charakter 
bezwzględnie  obowiązujący  i  obliguje  zamawiającego  do  wykluczenia  wykonawców,  którzy 
nie wnieśli wadium do upływu terminu składania ofert, na przedłużony okres związania ofertą 
lub w terminie o którym mowa w art. 46 ust. 3, albo nie zgodzili się na przedłużenie okresu 
związania ofertą. 

Jednocześnie  należało  wskazać,  że  mimo  tego,  iż  przetarg  prowadzony  jest  w 

procedurze ograniczonej - dwustopniowej, to art. 46 ust. 4a ustawy Pzp może znaleźć pełny 
praktyczny  wymiar,  gdyż  zamawiający  jest  uprawniony  aż  do  momentu  zawarcia  umowy, 
korygować  swoje  wadliwie  powzięte  czynności,  w  tym  może  wykluczyć  z  postępowania 
wykonawcę, w odniesieniu do którego ujawnił ziszczenie się przesłanek wykluczenia dopiero 
po  zaproszeniu  do  składania  ofert.  Ponadto,  sytuacja  związana  z  wezwaniem  do 
uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 Pzp, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy 
Pzp  -  dotyczy  także  dokumentów  przedmiotowych,  a  odmowa  wyrażenia  zgody  na 
poprawienie  omyłki,  o  której  mowa  w  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp  -  odnosi  się  do  fazy 
przetargu związanej z oceną oferty. 


Wystawienie  ubezpieczeniowej  gwarancji  wadialnej  jest  czynnością  w  ramach 

działalności  ubezpieczeniowej  wykonywanej  przez  ubezpieczyciela  (gwaranta)  na  zlecenie 
przedsiębiorcy  zamierzającego  ubiegać  się  o  zamówienie  publiczne.  Treść  gwarancji 
wadialnej powinna być każdorazowo dostosowana do aktualnych wymagań prawnych z nią 
związanych,  które  znajdują  odzwierciedlenie  w  postanowieniach  specyfikacji  istotnych 
warunków zamówienia. 

Nie został przez zamawiającego zakwestionowany charakter zobowiązania gwaranta 

Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO HESTIA S.A., według gwarancji wystawionej 
na zlecenie INTOP WARSZAWA Sp. z o.o., tj. jako gwarancji bezwarunkowej, nieodwołalnej 
i płatnej na pierwsze pisemne żądanie zamawiającego, do której zastosowanie będzie miało 
prawo  polskie.  Zamawiający  zakwestionował,  że  gwarancja  nie  obejmuje  wszystkich 
okoliczności  zatrzymania  wadium  określonych  ustawą  Pzp,  tj.  nie  obejmuje  wszystkich 
przypadków określonych w art. 46 ust. 4a ustawy Pzp.  

Wadium  wnosi  się  przed  upływem  terminu  składania  ofert.  Z  tego  względu 

jakiekolwiek  uzupełnienie  aneksu  nr  4  do  gwarancji  wadialnej  wystawionej  przez  ERGO 
HESTIA  S.A.  przez  odwołującego  przy  piśmie  z  dnia  7  października  2016  r.,  złożonym  w 
dniu  10  października  2016  r.  nie  mogło  odnieść  zamierzonego  skutku.  Ustawa  Prawo 
zamówień  publicznych  nie  przewiduje  uzupełniania  wadium  po  upływie  terminu  składania 
ofert,  ani  nie  uprawnia  wykonawców  do  składania  po  tym  terminie  poprawionych 
dokumentów  np.  gwarancji  bankowych,  czy  ubezpieczeniowych,  gdyż  nie  stanowią  one 
dokumentów  przedmiotowych,  lub  podmiotowych,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1  ustawy 
Pzp, zatem w przypadku, gdy zawierają braki nie podlegają uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 
3 ustawy Pzp. 

W ocenie Izby nie było wiarygodne twierdzenie odwołującego - o wystawieniu w dacie 

4 października 2016 r. aneksu do gwarancji wadialnej nr 280000119182 z dnia 25 sierpnia 
2016 r. Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO HESTIA S.A. Gdyby odwołujący tym 
aneksem dysponował we wskazanej dacie, byłby go zamieścił w dokumentach oferty - przed 
upływem terminu składania ofert.      

Najbardziej  istotną  kwestią  jest  możliwość  skorzystania  przez  zamawiającego,  jako 

beneficjenta  gwarancji  wadialnej  z  uprawnienia  do  zatrzymania  wadium  w  przypadku 
zaistnienia wszystkich przesłanek wymienionych w art. 46 ust. 4a oraz ust. 5 ustawy Pzp, z 
tych  też  względów  prawidłowe  jest  ich  wymienienie  w  samej  treści  dokumentu,  lub 
przynajmniej precyzyjne powołanie się na konkretne przepisy aktualnego aktu prawnego, o 
tym stanowiące.   

Omawiana  gwarancja  załączona  do  oferty  wymienia  enumeratywnie  przesłanki 

zatrzymania wadium nią objęte, i powołuje się na treść zgodną z ustawą z dnia 29 stycznia 


2004 r. Prawo zamówień publicznych opublikowanej w Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z 
późn. zm. Nie ulega żadnej wątpliwości, że przepisy ustawy Pzp w dacie publikacji w Dz. U. 
z 2007 r. nie obejmowały art. 46 ust. 4a, który został wprowadzony nowelizacją ustawy Pzp z 
dnia  4  września  2008  r.,  nie  mówiąc  o  aktualnym  brzmieniu  tego  przepisu,  nadanym 
nowelizacją ustawy Pzp z dnia 29 sierpnia 2014 r. 

Zobowiązanie  Towarzystwa  Ubezpieczeń  ERGO  HESTIA  S.A.  z  ubezpieczeniowej 

gwarancji wadialnej wobec beneficjenta tej gwarancji, jakim jest zamawiający, ogranicza się 

ś

ciśle do warunków określonych w treści samego dokumentu. Gwarant nie jest uprawniony 

do  weryfikowania  ziszczenia  się  przesłanek  wystąpienia  o  zapłatę  sumy  gwarancyjnej  ze 
stosunku podstawowego łączącego zamawiającego z wykonawcą, który wniósł wadium w tej 
formie.  Z  tych  też  względów  powoływanie  się  przez  odwołującego,  na  „zamiar”  gwaranta  - 
nadania  wystawionej  gwarancji  treści  zgodnej  z  aktualnym  na  moment  wszczęcia 
postępowania brzmieniem art. 46 ust. 4a ustawy Pzp - nie znajduje usprawiedliwionych racji 
w ogólności, ani też nie może być wywodzony z dyspozycji art. 65 § 1 K.c. w związku z art. 
14 ustawy Pzp, stanowiącej, że oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają 
ze względu na okoliczności, w których złożone zostało. Przepis art. 14 ustawy Pzp mówi, że 
do  czynności  podejmowanych  przez  zamawiającego  i  wykonawców  stosuje  się  przepisy 
ustawy  Kodeks  cywilny,  jeżeli  przepisy  ustawy  nie  stanowią  inaczej.  Ustawa  Prawo 
zamówień  publicznych  zawiera  własne  regulacje  dotyczące  wnoszenia  i  zatrzymywania 
wadium w postępowaniu o zamówienie publiczne.     

Okoliczność,  że  Towarzystwo  Ubezpieczeń  ERGO  HESTIA  S.A.  podało  podstawę 

prawną,  i  wymieniło  przypadki  nie  obejmującą  pełnej  i  aktualnej  na  moment  wszczęcia 
postępowania  dyspozycji  art.  46  ust.  4a  ustawy  Pzp,  została  przez  ubezpieczyciela 
przyznana wprost w jego wyjaśnieniu z dnia 4 października 2016 r.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza  wielokrotnie  podkreślała,  że  wykonawców,  jako 

profesjonalistów uczestniczących w obrocie gospodarczym, obowiązują podwyższone normy 
staranności,  zgodnie  z  art.  355  §  2  K.c.  w  związku  z  art.  14  ustawy  Pzp  i  sprawdzenie 
prawidłowości wszelkich dokumentów - mogących wywoływać skutki prawne - pochodzących 
od  instytucji  i  podmiotów  trzecich,  którymi  posługuje  się  wykonawca,  jeszcze  przed  ich 
umieszczeniem  w  zbiorze  oferty.  Ubezpieczeniowa  gwarancja  wadialna  wystawiana  jest 
odpłatnie  na  zlecenie  wykonawcy  w  zakresie  przez  niego  zamówionym,  i  to  obowiązkiem 
wykonawcy  było  pilnowanie,  aby  była  ona  odpowiednia  do  celów,  dla  których  została 
wystawiona. 

    Sopockie  Towarzystwo  Ubezpieczeń  ERGO  HESTIA  S.A.  wyraźnie  wskazało,  że:        

pkt 3. Roszczenie o wypłatę z niniejszej Gwarancji powstaje, jeżeli: 

4)  wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 Ustawy z 


dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2007 r., Nr 223, 
poz.  1655  z  późn.  zm.)  zwanej  dalej  „Ustawą”  nie  złożył  dokumentów  lub 
oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 Ustawy lub pełnomocnictw, chyba że 
udowodni, że wynika z przyczyn nieleżących po jego stronie; 

5)  Wykonawca, którego oferta została wybrana:  
1)  odmówił  podpisania  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na  warunkach 

określonych w ofercie, 

2)  nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, 
3)  zawarcie  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  stało  się  niemożliwe  z 

przyczyn leżących po stronie Wykonawcy. 

Zgodnie  natomiast  z  punktem  4  gwarancji  złączonej  do  oferty  wypłata  z  tytułu 

Gwarancji  nastąpi  w  ciągu  21  dni  od  daty  doręczenia  Gwarantowi  w  terminie  ważności 
gwarancji  oryginału  wezwania  do  zapłaty  zawierającego  (…)  oświadczenie  wskazujące 
okoliczność spośród wymienionych w ust. 3, stanowiącą podstawę roszczenia Beneficjenta. 
Tym  samym,  ubezpieczyciel  ograniczył  swoją  odpowiedzialność,  do  przypadków  wprost 
wymienionych  w  gwarancji,  które  nie  odpowiadają  pełnej  treści  przepisu  art.  46  ust.  4a 
ustawy Pzp.   

Gwarant  w  swoich  pismach  wyjaśniających,  datowanych  na  4  października  2016  r. 

przyznał, że przy wystawieniu gwarancji popełnił omyłkę, którą próbował naprawić aneksem 
nr 4. Przepis art. 87 ust. 2 ustawy Pzp zezwala wyłącznie  na prostowanie omyłek w ofertach 
wykonawców, i to przez samego zamawiającego, nie dotyczy to natomiast przedkładanych 
gwarancji  wadialnych.  Ubezpieczyciel  dodatkowym  aneksem  nr  4  do  udzielonej  gwarancji, 
zmienił jej zakres, a więc zmienił swoje pierwotne oświadczenie woli, a nie poprzestał jedynie 
na dokonaniu jego wykładni.     

W  tych  okolicznościach  Izba  podzieliła  stanowisko  zamawiającego,  że  gwarancja 

wadialna,  wystawiona  na  zlecenie  INTOP  WARSZAWA  Sp.  z  o.o.  przez  Sopockie 
Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO HESTIA S.A. z dnia 26 sierpnia 2016 r. nie zabezpiecza w 
pełni  interesów  zamawiającego,  gdyż  nie  wymienia  w  swej  treści  wszystkich  okoliczności 
zatrzymania wadium określonych ustawą Pzp, tj.: 

1)  możliwości  zatrzymania  wadium  w  przypadku  gdy  wykonawca  po  wezwaniu  do 
uzupełnienia  dokumentów,  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  nie  uzupełni  listy  podmiotów 
należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, lub informacji 
o tym, że nie należy do grupy kapitałowej, i jeżeli  
2) wykonawca nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 
ustawy Pzp. 

W  ogólności  dyspozycja  przepisu  art.  46  ust.  4a  ustawy  Pzp  ma  charakter 


hipotetyczny,  ponieważ  przesłanki  zatrzymania  wadium  mogą  nie  zaistnieć,  co  nie  zwalnia 
wykonawcy  od  złożenia  gwarancji  wadialnej  obejmującej  wszystkie  ustawowe  przypadki 
zatrzymania  wadium,  i  to  bez  dodatkowych  nieprzewidzianych  w  tej  normie  ograniczeń. 
Gdyby w praktyce wystąpiła sytuacja zobowiązująca zamawiającego do zatrzymania wadium 
odwołującego w oparciu o art. 46 ust. 4a ustawy Pzp, zamawiający nie byłby uprawiony do 
złożenia  pisemnego  „zapewnienia”  wobec  ubezpieczyciela,  że  zaszły  ww.  przesłanki 
wystąpienia  przez  zamawiającego  z  żądaniem  sumy  gwarancyjnej  -  zgodnie  z  warunkami 
określonymi  w  udzielonej  gwarancji.  Suma  gwarancyjna  5 100 000  PLN  stanowi  znaczną 
wartość majątkową i zamawiający nie może bazować na dokumencie nieprawidłowym, który 
mógłby  go  narażać  na  zbędne  spory  -  w  przypadku  jego  uwzględnienia,  nawet  skutkujące 
pozbawieniem  możliwości  zatrzymania  wadium,  zatem  wymóg,  wbrew  twierdzeniom 
odwołującego, nie ma jedynie charakteru formalnego.    

Postępowanie  dowodowe  w  sprawie  nie  potwierdziło  zasadności  stawianych 

zarzutów naruszenia przez zamawiającego Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015r. 
poz. 2164), tj.:  

1.   art. 7 ust. 1, 
2.   art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp, oraz 
3.   art. 65 § 1 Kodeksu cywilnego w związku z art. 14 ustawy Pzp, oraz 

-  postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (SIWZ-  Instrukcja  dla 
wykonawców), tj. pkt 9 IDW, w szczególności ppkt 9.5, 9.6, 9.9 i 9.12. 

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  oddaliła  odwołanie,  o  czym  orzekła  na  podstawie  art.  192 

ust. 1 ustawy Pzp.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku, 

na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 2 b)  i 5 ust. 3 
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości 
i sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).  

              Przewodniczący:  
 
 
              ………………………