KIO 2228/16 WYROK dnia 9 grudnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 2228/16 

WYROK 

z dnia 9 grudnia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Przemysław Dzierzędzki 

Protokolant:             Mariusz Gontarczyk 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 grudnia 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 listopada 2016 r. przez 

Przedsiębiorstwo 

Budowy Kopalń PeBeKa S.A. w Lubinie 

w postępowaniu prowadzonym przez 

Tauron Wydobycie S.A. w Jaworznie 

przy  udziale  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

Kopex 

Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  S.A.  w  Bytomiu  oraz  Famur  Pemug  sp.  z  o.o.  w 

Katowicach, zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w 

tym  wezwanie  wykonawców  Kopex  Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  S.A.  w 

Bytomiu oraz Famur Pemug sp. z o.o. w Katowicach do wykazania, że ich udział w 

postępowaniu nie utrudnia uczciwej konkurencji, 

w pozostałym zakresie oddala odwołanie, 

3.  kosztami postępowania obciąża

 Tauron Wydobycie S.A. w Jaworznie i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

20.000  zł  00  gr 

(słownie:  dwudziestu  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Przedsiębiorstwo  Budowy  Kopalń  PeBeKa  S.A.  w  Lubinie  tytułem  wpisu  od 

odwołania, 

zasądza od 

Tauron Wydobycie S.A. w Jaworznie na rzecz Przedsiębiorstwa 

Budowy  Kopalń  PeBeKa  S.A.  w  Lubinie  kwotę  20.000  zł  00  gr  (słownie: 

dwudziestu  tysięcy  złotych  zero  groszy),  stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony 

poniesione z tytułu wpisu od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Katowicach

Przewodniczący:      ………………….… 


Sygn. akt: KIO 2228/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Tauron  Wydobycie  S.A.  w  Jaworznie  –  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów ustawy z 

dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164  ze 

zm.),  zwanej  dalej  „ustawą  Pzp”,  którego  przedmiotem  są  „roboty  budowlane  wykonywane 

przez generalnego wykonawcę etapu I budowy szybu Grzegorz wraz z budową infrastruktury 

powierzchniowej dla Tauron Wydobycie S.A.”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej 2 kwietnia 2016 r., nr 2016/S 065-113803. 

16  listopada  2016  r.  zamawiający  zawiadomił  wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Budowy 

Kopalń  PeBeKa  S.A.  w  Lubinie,  zwanego  dalej  „odwołującym”,  o  wyborze  jako 

najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 

zamówienia  Kopex  Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  S.A.  w  Bytomiu  oraz  Famur  Pemug 

sp. z o.o. w Katowicach, zwanych dalej „przystępującym”. 

Wobec: 

1)  czynności  wyboru  przez  zamawiającego  oferty  złożonej  przez  przystępującego  jako 

najkorzystniejszej, 

2)  zaniechania  przez  zamawiającego  czynności  wykluczenia  przystępującego  z  udziału  w 

postępowaniu, 

3)  zaniechania  przez  zamawiającego  czynności  odrzucenia  oferty  złożonej  przez 

przystępującego, 

4)  zaniechania  przez  zamawiającego  czynności  polegającej  na  wezwaniu  przystępującego 

do uzupełnienia wskazanych dokumentów, 

odwołujący wniósł 25 listopada 2016 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  7  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

przystępującego,  pomimo  że  jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia  w  zakresie  wymaganej  przez  zamawiającego  wiedzy  oraz 

doświadczenia, 

2)  art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp przez uznanie za 

ważną  oferty  przystępującego  i  zaniechanie  wykluczenia  tego  wykonawcy  z 

postępowania,  pomimo  iż  złożona  przez  przystępującego  oferta  zawiera  nieprawdziwe 

informacje, które przyczyniły się do wyniku postępowania, 


3)  art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp przez uznanie za 

ważną  oferty  przystępującego  i  zaniechanie  wykluczenia  tych  wykonawców  z 

postępowania, pomimo iż KOPEX brał udział w przygotowaniu postępowania, 

4)  art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp przez jego niezastosowanie i niewezwanie przystępującego 

do  uzupełnienia  brakujących  dokumentów  lub  złożenia  wyjaśnień  w  przypadkach 

wskazanych w uzasadnieniu. 

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

1)  unieważnienia czynności wyboru i oceny ofert, 

2)  powtórzenia czynności badania i oceny oferty złożonej przez przystępującego, 

3)  wykluczenia 

postępowania 

przystępującego, 

względnie 

odrzucenia 

oferty 

przystępującego jako niezgodnej z SIWZ,  

4)  wykonania czynności wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej. 

W  uzasadnieniu  odwołania  odwołujący  w  pierwszej  kolejności  podniósł,  że 

zamawiający  zaniechał  wykluczenia  przystępującego  z  postępowania,  pomimo  iż  jeden  z 

konsorcjantów przystępującego - KOPEX Przedsiębiorstwo Budowy Szybów S.A. w Bytomiu 

- brał udział w przygotowaniu postępowania. Wywiódł, że KOPEX, jak wynika z dokumentacji 

postępowania  (załączniki  do  SIWZ)  jest  jednym  z  autorów  dokumentacji  projektowej  oraz 

kosztorysów  inwestorskich.  Dokumentację  i  kosztorys  inwestorski  przygotowywało 

konsorcjum firm  KOPEX,  Przedsiębiorstwo  Inżynierskie  Biprohut  sp.  z  o.o.,  Biuro  Studiów  i 

Projektów  Górniczych  sp.  z  o.o.  gdzie  liderem  konsorcjum  był  KOPEX.  Argumentował,  że 

oznacza  to,  że  na  długo  przed  ogłoszeniem  postępowania  KOPEX  posiadał  istotne 

informacje  związane  z  planowanymi  robotami  budowlanymi.  KOPEX  miał  istotną  przewagę 

nad  innymi  oferentami  składającymi  ofertę  w  postępowaniu  ponieważ  uwzględnił  w 

dokumentacji sprzęt i urządzenia, którymi posłuży się w trakcie wykonywania robót zgodnie 

ze sporządzoną przez siebie dokumentacją. Nadto, w przypadku uzyskania zamówienia nie 

będzie  ponosił  znacznych  kosztów  wykonania  dokumentacji  projektowej  do  realizacji 

zadania,  ponieważ  może  realizować  inwestycję  na  podstawie  kompletnej  dokumentacji 

wykonanej  przez  siebie  a  będącej  załącznikiem  do  SIWZ.  Pozostali  oferenci,  w  tym 

odwołujący, posiadając inny rodzaj sprzętu do głębienia szybu niż firma KOPEX zmuszeni są 

zgodnie  z  odpowiedziami  zamawiającego  dostosować  projekt  do  posiadanego  sprzętu,  na 

własny  koszt  i  ryzyko.  Pociąga  to  za  sobą  konieczność  zmiany  lub  nawet  wykonania 

dokumentacji  na  nowo  oraz  uzyskania  wszystkich  wymaganych  prawem  pozwoleń,  w 

szczególności  zamiennego  pozwolenia  na  budowę.  W  przypadku  zastosowania  sprzętu  do 

głębienia określonego w dokumentacji przetargowej odwołujący byłby  zmuszony do zakupu 

nowych analogicznych urządzeń, wskazanych w udostępnionej dokumentacji który już jest w 

posiadaniu  konkurenta,  czyli  firmy  KOPEX,  co  przedkładałoby  się  na  ponoszenie  kosztów 

znacznie wyższych niż KOPEX. Tak więc KOPEX ma znaczącą przewagę nad pozostałymi 


oferentami z uwagi na możliwość prowadzenia prac w oparciu o gotową i „skrojoną na miarę” 

dokumentację projektową oraz już uzyskane pozwolenie na budowę. Ponadto firma KOPEX 

dysponując  gotową  dokumentacją  oraz  pozwoleniem  na  budowę  może  przystąpić  do 

realizacji  prac  znacznie  wcześniej  w  stosunku  do  innych  firm  uczestniczących  w  przetargu. 

Odwołujący, jak i pozostali potencjalni wykonawcy, w przypadku realizacji zadania zmuszeni 

zostaną  do  zmiany  udostępnionej  dokumentacji  oraz  uzyskania  lub  zmiany  wymaganych 

prawem  pozwoleń,  co  powoduje  wydłużenie  okresu  realizacji  zadania  o  minimum  90  dni. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  pozostali  oferenci  poza  firmą  KOPEX  narażeni  są  na 

zastosowanie  wobec  nich  przez  zamawiającego  bardzo  wysokich  kar  zarówno  z  tytułu 

przekroczenia  bardzo  rygorystycznych  terminów  pośrednich  jak  i  terminu  końcowego 

realizacji  zadania. Ze  względu na powyższe, odwołujący był  zmuszony  uwzględnić  wysokie 

ryzyko  potencjalnych  kar  umownych  w  zaproponowanej  cenie  ryczałtowej,  przez  co  oferta 

odwołującego  była  mniej  konkurencyjna.  Spowodowało  to  znaczącą  przewagę  KOPEX  nad 

konkurencją. 

Zdaniem  odwołującego  przewaga  Kopex  dotyczyła  nie  tylko  kwestii  technicznych, 

lecz  również  finansowych,  a  wynikających  z  opracowania  dla  zamawiającego  kosztorysów. 

Kosztorysy  inwestorskie  załączone  do  SIWZ  opiewały  łącznie  na  kwotę  256.920.320,67  zł 

netto. W toku postępowania potencjalni oferenci zwracali zamawiającemu uwagę, że jest to 

kwota  zbyt  mała  i  nie  obejmuje  ona  wielu  zadań  objętych  projektem. W  toku  postępowania 

zamawiający  uzupełniał  kosztorysy  o  kwotę  317.625,00  zł  oraz  o  10.842.915,02  zł,  do 

łącznej wysokości 268.080.860,69 zł. Ostatecznie przy otwarciu ofert zamawiający podał, że 

na  realizację  zadania  zamierza  przeznaczyć  kwotę  256.920.000,00  zł  netto.  Kwota  ta 

wyraźnie  koresponduje  z  zwartością  pierwotnych  kosztorysów  inwestorskich  dostarczonych 

zamawiającemu  przez  KOPEX.  Prowadzi  to  do  wniosku,  że  KOPEX,  jako  jedyny  spośród 

potencjalnych  oferentów  posiadał  rzetelne  informacje  w  przedmiocie  tego,  jaką  kwotę 

zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na  realizację  zamówienia.  Takie  informacje  dają 

przewagę w zakresie wyceny przedmiotu zamówienia, ponieważ po pierwsze - dają pewność 

co  do  zmieszczenia  się  w  kwocie  jaką  zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na  realizację 

zamówienia,  znacznie  ogranicza  ryzyko  unieważnienia  postępowania  na  podstawie  art.  93 

ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp.  Po  drugie,  wyznaczają  oferentowi  rzeczywistą  górną  granicę 

wartości zamówienia, zmuszając do poszukiwania większych oszczędności.  

Odwołujący  podkreślał,  że  pozostali  oferenci  swoje  oferty  przygotowali  w  realiach 

zwiększonych  kosztorysów  inwestorskich  opiewających  na  łączną  kwotę  wyższą  o  około 

12.000.000 zł. W ocenie odwołującego wiedza KOPEX w opisanym powyżej zakresie dawała 

mu  wyraźną  przewagę  na  pozostałymi  oferentami  i  umożliwiła  przedstawienie  oferty 

najkorzystniejszej  cenowo,  mieszczącej  się  w  kwocie  jaką  zamawiający  planował 

przeznaczyć na realizację zamówienia. 


W uzasadnieniu zarzutu złożenia nieprawdziwych informacji odwołujący podniósł, że 

oferta przystępującego zawiera nieprawdziwe informacje, które miały lub mogły mieć wpływ 

na  wynik  postępowania.  Podanie  nieprawdziwych  informacji  dotyczy  pozycji  numer  2  z 

wykazu  robót  stanowiącego  załącznik  do  oferty  przystępującego.  Chodzi  o  zamówienie  na 

„Pogłębianie  szybu  „Janina  VI”  od  gł.  523  m  do  gł.  820  m  w  obudowie  ostatecznej”  na 

zlecenie  Południowego  Koncernu  Węglowego  S.A.  -  obecnie  TAURON  Wydobycie  S.A.  Z 

treści  referencji,  które  zgodnie  z  pkt  3.2.1.2.2.  SIWZ  mają  stanowić  dowód,  że  „roboty 

wskazane  w  wykazie  robót  zostały  wykonane  należycie,  zgodnie  z  zasadami  sztuki 

budowlanej  i  prawidłowo  ukończone”  wynika,  że  KOPEX  wykonał  należycie,  terminowo  i 

zgodnie  z  warunkami  zawartymi  w  umowie  roboty  budowlane  o  wartości  80.069.056,78  zł 

netto.  Na  przedmiot  zamówienia  składało  się  pięć  etapów  prac  wyszczególnionych  w  treści 

referencji. Jednakże z informacji jakimi dysponuje odwołujący wynika, że treść referencji nie 

odpowiada rzeczywistemu stanowi faktycznemu, a to dlatego, że roboty budowlane będące 

przedmiotem  ww.  umowy  na  dzień  18.08.2016  (data  sporządzenia  referencji)  nie  zostały 

zakończone i trwały one nadal w dacie składania ofert. Treść referencji nie odpowiada zatem 

rzeczywistości, co stanowi o tym, że zawarte w niej informacje są nieprawdziwe. 

uzasadnieniu 

zarzutu 

zaniechania 

odrzucenia 

oferty 

złożonej 

przez 

przystępującego  odwołujący  wywiódł,  że  w  celu  wykazania  spełnienia  warunku  wiedzy  i 

doświadczenia  przystępujący  powołał  się  w  poz.  1  wykazu  robót  na  „Wykonanie  rury 

szybowej  oraz  dwustronnego  wlotu  szybowego  szybu  1  Bzie  -  zgłębienie  865,5 m  szybu  w 

obudowie  ostatecznej”  na  rzecz  JSW  SA  KWK  „Borynia-Zofiówka-Jastrzębie”,  ul.  Rybnicka 

6,  44-335  Jastrzębie  Zdrój.  Jako  termin  realizacji  wskazano  kilka  terminów,  lecz 

najpóźniejszy  (i  pogrubiony  przez  wykonawcę)  to  31.03.2015  r.,  co  zdaniem  odwołującego 

należy poczytywać jako ostateczny termin realizacji prac. Wykonanie ww. robót odbywało się 

w  oparciu  o  umowę  nr  050900322  zawartą  w  2009  r.  w  wyniku  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego na „Wykonanie rury szybowej oraz dwustronnego wlotu szybowego 

szybu  1  Bzie  w  JSW  S.A.  KWK  „Borynia-Zofiówka-Jastrzębie”.  Z  wymagań  zawartych  w 

SIWZ  do  tego  postępowania  wynikało,  że  szyb  miał  być  głębiony  z  powierzchni  do 

głębokości  1164  m  w  czasie  48  miesięcy.  Odwołujący  podniósł,  że  w  celu  spełnienia 

wymogu z pkt 3.2.1.2.2. SIWZ KOPEX przestawił referencje o znaku DR/RIN.ML.226-65/15 

wystawione  JSW  S.A.  KWK  „Borynia-Zofiówka-Jastrzębie”.  Treść  tych  referencji  nie 

odpowiada  warunkom  stawianym  przez  SIWZ,  a  mianowicie  nie  potwierdza,  że  „roboty 

wskazane  w  wykazie  robót  zostały  wykonane  należycie,  zgodnie  z  zasadami  sztuki 

budowlanej  i  prawidłowo  ukończone”.  W  istocie,  w  rzeczonych  referencjach  brak  jest 

jakiejkolwiek  wzmianki  o  należytym  wykonaniu  umowy.  Treść  referencji  potwierdza 

natomiast,  że  zgłębienie  szybu  nie  zostało  wykonane  do  głębokości  ostatecznej  oraz  że 

roboty  nie  zostały  zakończone  w  chwili  wystawienia  referencji.  W  ocenie  odwołującego 


referencje  wystawione  przez  JSW  S.A.  KWK  „Borynia-  Zofiówka-Jastrzębie”  nie  pozwalają 

przyjąć, że te konkretne roboty mogą być zaliczone do doświadczenia przystępującego, a w 

każdym  razie  powinny  one  stanowić  podstawę  do  podjęcia  działań  wyjaśniających  przez 

zamawiającego.  

Odwołujący  wywiódł,  że  również  w  referencjach dotyczących  poz.  5,  6  i  7  z  wykazu 

wykonanych robót budowlanych brakuje wyraźnej informacji o należytym wykonaniu prac, co 

jest  ich  koniecznym  elementem.  Argumentował,  że  dokumenty  złożone  przez 

przystępującego do poz. 5, 6 i 7 z wykazu wykonanych robót budowlanych nie potwierdzają 

należytego  wykonania  prac,  a  więc  nie  nadają  się  do  celu  jakiemu  mają  służyć  referencje. 

Dla  poz.  nr  5  i  6  wykazu  robót  przystępujący  przedstawił  referencje  wystawione  przez 

Inowrocławskie  Kopalnie  Soli  Solino  S.A.  z  których  nie  wynika  aby  przedstawiony  w  nich 

zakres został zrealizowany w sposób należyty oraz brak jest wskazania czy roboty te zostały 

wykonane  zgodnie  z  zasadami  sztuki  budowlanej  i  zostały  prawidłowo  ukończone.  Z 

przedstawionych  dokumentów  wynika  jedynie  fakt,  iż  podmiot  użyczający  swoich  zasobów 

realizował takie zadania - jednak brak jest wykazania, że zostało ono zrealizowane w sposób 

prawidłowy  i  zgodny  z  umową.  Dla  poz.  nr  7  wykazu  robót  przystępujący  przedstawił 

dokument  pn.:  „Informacja”  wystawiony  przez  Weatherford  Poland  sp.  z  o.o.  Z  treści 

przedmiotowego  dokumentu  wynika  jedynie  fakt,  iż  firma  G-Drilling  S.A.  (podmiot 

udostępniający swoje zasoby) wspólnie z wystawcą rzeczonej informacji realizował 4 otwory 

pionowe  wiercone.  Z  treści  przedstawionego  dokumentu  „informacji”  nie  wynika  fakt 

wykonania  robót  zgodnie  z  umową,  w  terminie  czy  też  w  sposób  należyty.  Natomiast 

dokument  wskazuje  jedynie,  że  jego  wystawca  we  współpracy  z  podmiotem  użyczającym 

swoje  zasoby  wykonał  wspólnie  4  otwory.  Powyższa  informacja  wskazuje  jedynie,  że 

zamówienie to realizowano na rzecz KGHM Polska Miedź S.A., z treści nie wiadomo czy G-

Drilling  S.A.  w  tym  przypadku  był  podwykonawcą  i  w  jakim  zakresie  brał  udział  w  realizacji 

tego  zamówienia.  Dla  poz.  nr  9  wykazu  robót  wykonawca  wskazuje  na  zamówienie  które 

również  znajduje  się  w  trakcie  realizacji.  Fakt  ten  wynika  zarówno  z  treści  wykazu  -  termin 

realizacji (kol. 4) - do nadal - oraz z treści przedstawionej referencji. 

W dalszej części odwołania odwołujący podniósł, że w celu wykazania, że spełniony 

został warunek wiedzy i doświadczenia określony w pkt 3.1.1.2.b) SIWZ, przystępujący oparł 

się  w  całości  na  doświadczeniu  udostępnionym  przez  podmiot  trzeci  G-Drilling  S.A.  z 

siedzibą  w  Warszawie.  Wskazywał,  że  na  rynku  głównym  zakresem  robót  wiertniczych  są 

wiercenia  badawcze,  poszukiwawcze  i  geologiczne.  Tego  rodzaju  wiercenia  nie  wymagają 

wykonania  ich  z  taką  dokładnością  i  precyzją,  jak  wiercenia  dla  celów  mrożeniowych 

określone  w  dokumentacji  postępowania.  W  Polsce  rzadko  wykonywane  są  wiercenia 

techniczne  o  parametrach  określonych  przez  zamawiającego  w  SIWZ,  dotyczy  to  w 

szczególności  wierceń  otworów  mrożeniowych  dla  budowy  nowych  szybów.  Należy  mieć 


zatem  świadomość,  że  doświadczenie  wymagane  przez  zamawiającego  w  pkt  3.1.1.2.b) 

SIWZ jest w polskich warunkach unikalne i wysoce specjalistyczne. Odwołujący wywiódł, że 

zamawiający  uznał  za  spełniającą  warunki  SIWZ  ofertę  przystępującego,  w  której  żaden  z 

konsorcjantów  nie  posiada  doświadczenia  w  zakresie  opisanych  wyżej  specjalistycznych  i 

trudnych do wykonania prac, a zobowiązanie podmiotu trzeciego do udostępnienia wiedzy i 

doświadczenia odnośnie do wykonania odwiertów jest na tyle ogólne, że nie daje pewności, 

ż

e  dany  zasób  zostanie  udostępniony  przystępującemu  rzeczywiście,  a  nie  jedynie  pro 

forma, na potrzeby wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Argumentował, 

ż

e  w  przypadku  robót  budowlanych  będących  przedmiotem  zamówienia,  które  cechują  się 

wysokim stopniem złożoności i skomplikowania, ogólnikowe zobowiązanie do udostępnienia 

zasobów  na  potrzeby  wykonania  zamówienia  nie  stanowi  dowodu  na  to,  że  przystępujący 

będzie  tymi  zasobami  faktycznie  dysponował,  dopóki  dopóty  z  jego  treści  nie  wynika 

wyraźnie,  że  G-Drilling  S.A.  będzie  brał  udział  w  realizacji  zamówienia  w  charakterze 

podwykonawcy. 

W końcowej części uzasadnienia odwołania odwołujący zarzucił zamawiającemu, że 

zaniechał wezwania przystępującego do uzupełnienia dokumentów w postaci pełnomocnictw 

dla  osób,  które  podpisały  w  imieniu  Banku  BGŻ  BNP  Paribas  S.A.  informację  o  wysokości 

posiadanych  środków  finansowych  i  zdolności  kredytowej  spółki  Famur  Famak  S.A. 

Podnosił,  iż  w  celu  wykazania  spełnienia  warunku  wykonawca  powinien  przedstawić 

informację  banku  lub  spółdzielczej  kasy  oszczędnościowo-kredytowej  potwierdzającą 

wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy nie niższą 

niż równowartość 45 000 000,00 zł, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem 

terminu  składania  ofert.  W  ocenie  odwołującego  złożona  informacja  z  banku  BGŻ  BNP 

Paribas  S.A.  nie  może  stanowić  dowodu  powyższego,  ponieważ  obarczona  jest  ona  wadą 

formalną  polegającą  na  niewykazaniu,  że  osoby,  które  wydały  w  imieniu  rzeczoną 

informację,  miały  do  tego  umocowanie.  Odwołujący  wskazał,  że  informacja  została 

podpisana przez dwie osoby – S. P. oraz D. K. - pełnomocników. Zadaniem zamawiającego 

jest zatem zweryfikowanie, czy dane osoby faktycznie posiadały pełnomocnictwo banku BGŻ 

BNP  Paribas  S.A.  oraz  czy  swoim  zakresem  obejmowało  ono  wydawanie  w  imieniu  Banku 

informacji  o  sytuacji  finansowej  jego  klientów.  Z  uwagi  na  to,  że  przystępujący  nie  złożył 

ż

adnych dokumentów na potwierdzenie powyższego, zamawiający powinien był wezwać go 

do uzupełnienia brakujących dokumentów lub informacji w trybie art. 26 ust 3 i 4 ustawy Pzp.  

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania. 

W odpowiedzi oraz  w trakcie rozprawy przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne swego 

stanowiska.  


Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego,  zachowując  termin 

ustawowy  oraz  wskazując  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  zamawiającego 

zgłosili  przystąpienie  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  Kopex 

Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  S.A.  w  Bytomiu  oraz  Famur  Pemug  sp.  z  o.o.  w 

Katowicach.  Wnieśli  o  oddalenie  odwołania.  W  piśmie  procesowym  jak  również  w  trakcie 

rozprawy przedstawili uzasadnienie faktyczne i prawne swego stanowiska. 

Uwzględniając  całość  dokumentacji  z  przedmiotowego  postępowania,  w  tym  w 

szczególności:  protokół  postępowania,  ogłoszenie  o  zamówieniu,  postanowienia 

SIWZ,  wyjaśnienia  treści  SIWZ,  modyfikacje  treści  SIWZ,  ofertę  złożoną  przez 

przystępującego,  rozstrzygnięcie  postępowania,  odwołanie,  zgłoszenie  przystąpienia 

do  postępowania  odwoławczego,  odpowiedź  na  odwołanie,  pismo  procesowe 

przystępującego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia,  stanowiska  oraz 

dokumenty  stron  a  także  uczestnika  postępowania  złożone  w  trakcie  posiedzenia  i 

rozprawy, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

W  pierwszej  kolejności  ustalono,  że  odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych  oraz 

został  uiszczony  od  niego  wpis.  Nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp. 

Izba  postanowiła  dopuścić  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  w  charakterze 

uczestnika postępowania po stronie zamawiającego wykonawców wspólnie ubiegających się 

o  udzielenie  zamówienia  Kopex  Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  S.A.  w  Bytomiu  oraz 

Famur  Pemug  sp.  z  o.o.  w  Katowicach,  uznając,  że  zostały  spełnione  wszystkie  przesłanki 

formalne  zgłoszenia  przystąpienia  wynikające  z  art.  185  ustawy  Pzp,  zaś  wykonawcy 

wykazali interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść zamawiającego. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Pzp  wymaganych  przy  procedurze, 

której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych 

na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

W  ocenie  Izby  wypełnione  zostały  przesłanki  dla  wniesienia  odwołania  określone  w 

art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, tj. posiadanie przez odwołującego interesu w uzyskaniu danego 

zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego 

przepisów  ustawy.  Oferta  odwołującego  została  sklasyfikowana  przez  zamawiającego  na 

miejscu  drugim,  za  ofertą  wybraną.  Odwołujący  domagał  się  nakazania  zamawiającemu 

wykluczenia  z  postępowania  wykonawcy,  który  złożył  ofertę  wybraną  przez  zamawiającego 

jako  najkorzystniejsza,  względnie  odrzucenia  tej  oferty.  Ustalenie,  że  zamawiający  z 

naruszeniem  przepisów  ustawy  Pzp,  zaniechał  czynności  wykluczenia  wykonawcy,  którego 


ofertę wybrano, względnie zaniechał odrzucenia  tej oferty, skutkować będzie koniecznością 

nakazania  zamawiającemu  wykonania  takich  czynności,  czego  efektem  może  być  wybór 

oferty odwołującego jako najkorzystniejszej.  

Nie  podzielono  stanowiska  zamawiającego  z  odpowiedzi  na  odwołanie,  że  skutkiem 

uwzględnienia  odwołania  będzie  konieczność  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, co miałoby świadczyć 

o  braku  po  stronie  odwołującego  interesu  w  uzyskaniu  danego  zamówienia  i  możliwości 

poniesienia  przez  niego  szkody  będącej  następstwem  naruszenia  przez  zamawiającego 

przepisów  ustawy  Pzp.  Przywołany  przez  zamawiającego  przepis  ustawy  Pzp  stanowi,  że 

zamawiający  unieważnia  postępowanie,  jeżeli  cena  najkorzystniejszej  oferty  lub  oferta  z 

najniższą  ceną  przewyższa  kwotę,  którą  zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na 

sfinansowanie  zamówienia,  chyba  że  zamawiający  może  zwiększyć  tę  kwotę  do  ceny 

najkorzystniejszej  oferty.  Stwierdzono,  że  cena  oferty  odwołującego  (329.849.100,00  zł 

brutto)  jest  rzeczywiście  nieznacznie  wyższa  od  kwoty,  którą  zamawiający  przeznaczył  na 

sfinansowanie  zamówienia  (316.011.600,00  zł).  Izba  wzięła  jednak  pod  uwagę,  że 

przywoływany  przepis  nie  obliguje  zamawiającego  do  unieważnienia  postępowania  w 

każdym  przypadku,  gdy  cena  wybranej  oferty  przewyższa  kwotę  przeznaczoną  na 

finansowanie  zamówienia.  Zgodnie  z  literalnym  brzmieniem  ww.  przepisu,  zamawiający  w 

takim  przypadku  ma  bowiem  możliwość  przeanalizowania  swego  budżetu  w  celu 

stwierdzenia,  czy  istnieje  możliwość  zwiększenia  kwoty  finansowania  do  wartości 

umożliwiającej  zawarcie  umowy  z  wybranym  wykonawcą.  Konieczność  unieważnienia 

postępowania  będzie  następstwem  ewentualnego  ustalenia  przez  zamawiającego,  że  w 

danych  okolicznościach  nie  będzie  on  już  miał  możliwości  dalszego  zwiększenia  kwoty 

finansowania do wartości oferty odwołującego.  

Natomiast  stanowisko  zamawiającego,  że  kwota  316.011.600,00  zł  wskazana  w 

protokole  postępowania  jest  maksymalną  wartością,  jaką  może  on  przeznaczyć  na  to 

zadanie,  która  wyczerpuje  możliwości  zamawiającego  pozostało  gołosłowne.  Zamawiający 

nie  przedstawił  Izbie  żadnego  wiarygodnego  dowodu,  z  którego  wynikałoby,  iż  nie  będzie 

możliwości zwiększenia kwoty finansowania zamówienia do wartości oferty odwołującego.  

Zamawiający  powoływał  się  na  założenia  projektu  Planu  Długoterminowego  na  lata 

2016-2025  oraz  projektu  Wieloletniego  Planu  Inwestycyjnego  przyjętych  w  spółce  Tauron 

Wydobycie  S.A.  Izba  nie  mogła  odnieść  się  do  tych  dokumentów,  gdyż  ich  nie  złożono. 

Niezasadne  było  powoływanie  się  na  pkt  2a  załącznika  nr  3  do  projektu  umowy  w  sprawie 

przedmiotowego  zamówienia  (załącznik  nr  9  do  SIWZ),  zawierający  „wytyczne  do 

sporządzenia  Harmonogramu  Rzeczowo  -  Finansowego".  Rzeczywiście  z  tego 

postanowienia  wynikało,  że  łączna  wartość  faktur  za  realizację  przedmiotu  umowy  w 

następujących latach nie przekroczy wartości wg następujących założeń: 


• 

Rok 2017: 1 500 000,00 zł netto; 

• 

Rok 2018: 51 000 000,00 zł netto; 

• 

Rok 2019: 77 000 000,00 zł netto; 

Rok 2020: 83 000 000,00 zł netto. 

Uszło  jednak  uwadze  zamawiającego,  że  w  tym  samym  załączniku  w  pkt  2g 

wskazano,  że  dla  pozostałych  lat  realizacji  Przedmiotu  Umowy,  niewskazanych  w  ppkt  [a] 

powyżej, Zamawiający nie stawia warunków finansowania Przedmiotu Umowy określonych w 

niniejszym pkt 2. A zatem przywoływane postanowienia projektu umowy, nie dowodziły tezy 

zamawiającego.  

Dalsze  twierdzenia  zamawiającego  przedstawione  na  rozprawie  o  braku  możliwości 

zwiększenia  finansowania  przez  Tauron  Polska  Energia  S.A  nie  zostały  w  żaden  sposób 

rozwinięte.  W  szczególności  nie  wiadomo,  czy  a  jeżeli  tak  to  skąd  wynika,  że  środki 

finansowe  na  ewentualne  zwiększenie  finansowania  zamówienia  muszą  pochodzić 

wyłącznie  od  tego  podmiotu.  Ponadto  twierdzenia  zamawiającego  o  tym,  że  podmiot  ten 

miałby  odmówić  dalszych  nakładów  pozostało  gołosłowne,  gdyż  na  ich  poparcie  nie 

przedstawiono żadnych dowodów.  

W  konsekwencji  uznano,  że  odwołującemu  przysługiwała  legitymacja  do  wniesienia 

odwołania, o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. 

1.  Zarzut  zaniechania  czynności  wykluczenia  z  udziału  przystępującego  z  powodu 

brania  przez  Kopex  Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  S.A.  w  Bytomiu 

bezpośrednio udziału w przygotowaniu postępowania 

Ustalono, że zamawiający wszczął i prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia 

publicznego,  którego  przedmiotem  są  Roboty  budowlane  wykonywane  przez  Generalnego 

Wykonawcę  Etapu  I  budowy  szybu  GRZEGORZ  wraz  z  budową  infrastruktury 

powierzchniowej dla TAURON Wydobycie S.A. 

Jak  wynikało  z  załącznika  nr  1  do  wzoru  umowy  (załącznik  nr  9  do  SIWZ) 

Zamawiający  planuje  zrealizować  inwestycję  obejmującą  budowę  szybu  o  funkcji 

wentylacyjno  wdechowej,  materiałowo-zjazdowej  o  nazwie  „Grzegorz”.  Budowa  szybu 

„Grzegorz”  realizowana  będzie  na  terenie  miasta  Jaworzna  na  dz.  4067,  zlokalizowanej  na 

północ  od  autostrady  A4,  przebiegającej  w  bezpośrednim  sąsiedztwie  południowej  granicy 

obszaru  górniczego  ZG  Sobieski.  Przedmiotowa  nieruchomość  objęta  jest  miejscowym 

planem zagospodarowania przestrzennego pn. „Szyb Grzegorz–Byczyna”. 

 Dla  zrealizowania  pełnego  zakresu  planowanej  inwestycji  została  sporządzona 

kompletna  dokumentacja  budowlano-wykonawcza  i  techniczna  niezbędna  dla  zgłębienia, 

uzbrojenia i uruchomienia (tj. wydania pozwolenia na użytkowanie) szybu „Grzegorz” o ww. 


funkcjonalności  wraz  z  niezbędną  infrastrukturą  przynależną,  gwarantującą  założoną 

funkcjonalność Obiektu. 

 Inwestycja realizowana będzie w trzech etapach:  

Etap I – uzyskanie funkcjonalności wentylacyjnej – wdechowej, podzielony na fazy I i II, 

Etap II - uzyskanie funkcjonalności materiałowo – zjazdowej,  

Etap III – docelowe zagospodarowanie placu szybowego. 

Przedmiot  zamówienia  w  tej  sprawie  obejmuje  dokonanie  wyboru  wykonawcy  dla 

realizacji wyłącznie etapu I (faza I i II). 

Zamawiający  wskazał  także,  że  posiada  dokumentację  budowlano-wykonawczą  i 

techniczną wraz  ze stosownymi pozwoleniami i decyzjami administracyjnymi, przeznaczoną 

do  realizacji  inwestycji  pn.:  „Budowa  szybu  Grzegorz  wraz  z  budową  infrastruktury 

powierzchniowej”.  Wskazał  także,  że  część  wskazanej  powyżej  dokumentacji,  w  zakresie 

realizacji  Etapu  I  inwestycji,  została  udostępniona  Wykonawcy  jako  Załącznik  nr  10  do 

Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia oraz inkorporowana do Umowy jako Załącznik 

nr  2  do  Umowy  -  Dokumentacja.  Dokumentacja  w  tym  zakresie  wraz  z  pozostałymi 

dokumentami  wchodzącymi  w  skład  Umowy  stanowią  szczegółowy  opis  przedmiotu 

zamówienia dla Etapu I. 

Dokumentacja  projektowa  została  wykonana  przez  konsorcjum  w  skład  którego 

wchodzili:  Kopex  Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  S.A.  w  Bytomiu,  Przedsiębiorstwo 

inżynierskie Biprohut sp. z o.o., Biuro Studiów i Projektów Górniczych sp. z o.o. (załącznik nr 

10 do SIWZ). 

Zgodnie z § 5a ust. 4 wzoru umowy (zał. nr 9 do SIWZ), Wykonawca jest uprawiony 

do  wprowadzania  zmian  do  Dokumentacji  określonej    w  Załączniku  nr  [2]  do  Umowy  na 

zasadach  określonych  w  Załączniku  nr  [2a]  do  Umowy.  Zmiany  takie  nie  będą  stanowić 

zmiany Umowy. Wykonawca, w przypadku skorzystania z możliwości opcjonalnych zmian w 

realizacji  Przedmiotu  Umowy,  o  której  mowa  w  Załączniku  nr  [2a]  do  Umowy,  w  ramach 

Przedmiotu Umowy i wynagrodzenia określonego w Umowie dokona wszelkich niezbędnych 

zmian  w  Dokumentacji  oraz  sporządzi  wszelką  dodatkową  dokumentację  projektową  w 

zakresie  dopuszczalnym  na  zasadach  określonych  w  Załączniku  nr  [2a]  do  Umowy  (dalej 

jako „Dokumentacja Projektowa Wykonawcy”). 

Jak wynika z załącznika nr 2a do wzoru umowy, Zamawiający dopuszcza możliwość 

zastosowania  przez  Wykonawcę,  w  trakcie  realizacji  zadania,  zmian  w  stosunku  do 

dostarczonej  przez  Zamawiającego  kompletnej  dokumentacji  budowlanej,  technicznej  i 

technologicznej dla realizacji Etapu  I zadania.  

Zmiany  mogą  dotyczyć  wyłącznie  zastosowania  przez  Wykonawcę  innych  maszyn  i 

urządzeń  technologicznych,  niż  podane  przykładowo  w  przekazanej  Wykonawcy 

dokumentacji.  


Zamawiający  wymaga,  aby  zastosowane  przez  Wykonawcę  maszyny  i  urządzenia 

posiadały parametry techniczne analogiczne lub wyższe niż  zaproponowane w przekazanej 

dokumentacji.  

W  przypadku,  gdy  zastosowane  przez  Wykonawcę  maszyny  i  urządzenia  będą 

wymagały dokonania zmian w przekazanej dokumentacji, Wykonawca we własnym zakresie 

i  na  własny  koszt  zmodyfikuje  przynależną  dokumentację  na  zasadach  określonych  w 

Umowie.  

W  przypadku,  gdy  zastosowanie  przez  Wykonawcę  maszyn  i  urządzeń  innych  niż 

Zamawiający przewidział w przekazanej dokumentacji, będzie wymagało dokonania zmian w 

wydanych  decyzjach  administracyjnych  i  pozwoleniach  budowlanych  lub  uzyskanie  nowych 

decyzji  administracyjnych  i  pozwoleń  budowlanych,  Wykonawca  we  własnym  zakresie  i  na 

własny  koszt  uzyska  wszystkie  niezbędne  decyzje  administracyjne  i  pozwolenia  budowlane 

niezbędnie do realizacji przez niego Etapu I zadania na zasadach określonych w Umowie.  

Wystąpienie  Wykonawcy  do  właściwych  organów  administracji  państwowej  lub 

nadzoru  górniczego  o  dokonanie  zmian  w  wydanych  decyzjach  administracyjnych  i 

pozwoleniach  budowlanych  lub  o  wydanie  nowych  decyzji  administracyjnych  i  pozwoleń 

budowlanych,  nie  zwalnia  Wykonawcy  z  dotrzymania  ostatecznego  terminu  realizacji 

zadania określonego w Umowie. 

Zgodnie z pkt 2.7 SIWZ termin realizacji zamówienia określono jako 60 miesięcy od 

protokolarnego  przekazania  terenu  robót.  Zamawiający  przekaże  teren  robót  w  4  kwartale 

2017 r., z tym że: 

-  rozpoczęcie  głębienia  szybu  metodą  górniczą  nastąpi  do  18  miesiąca  od  daty 

protokolarnego przekazania terenu robót, 

-  zgłębienie  szybu  d  poziomu  540  m  nastąpi  do  34  miesiąca  od  daty  protokolarnego 

przekazania przez zamawiającego terenu robót (§ 1 ust. 7 wzoru umowy, załącznik nr 9 do 

SIWZ). 

W pkt 7.4.4. SIWZ zamawiający wskazał, że dokumentacja projektowa dla etapu II nie 

stanowi  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  tym  postępowaniu.  Jednak  zamawiający  na 

wniosek wykonawcy udostępni ją w swej siedzibie lub w formie elektronicznej.  

Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w 

dniu 2 kwietnia 2016 r. 2016/S 065-113803 (pkt 5 protokołu postępowania). 

Termin składania ofert wyznaczono na 30 września 2016 r. g. 10.00 (pkt 7 protokołu 

postępowania). 

Do  upływu  terminu  składania  ofert  ofertę  złożyli:  odwołujący  z  ceną  brutto 

329.849.100,00  zł  oraz  konsorcjum  Kopex  Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  S.A.  w 


Bytomiu  i  Famur  Pemug  sp.  z  o.o.  w  Katowicach  z  ceną  brutto  280.277.067,55  zł  (pkt  9 

protokołu postępowania). 

Zarzuty okazały się zasadne.  

Nie  było  sporne  pomiędzy  storami,  że  Kopex  Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  S.A.  w 

Bytomiu  wspólnie  z  dwoma  innymi  współkonsorcjantami  wykonał  dokumentację  projektową 

stanowiącą opis przedmiotu zamówienia w tym postępowaniu. Nie ulegało także wątpliwości, 

ż

e ten sam  wykonawca, wspólnie  z Famur Pemug sp. z o.o. w Katowicach, złożył ofertę w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  którego  przedmiotem  jest  wykonanie  robót 

budowlanych, które mają być zrealizowane w oparciu o tę dokumentację. 

Nie  podzielono  stanowiska  zamawiającego,  jakoby  Kopex  miał  nie  brać  bezpośrednio 

udziału  w  przygotowaniu  postępowania.  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  wywiódł, 

ż

e  w  celu  przygotowania  opisu  przedmiotu  zamówienia,  przy  wykorzystaniu  swoich 

wewnętrznych  zasobów  kadrowych  wraz  z  zewnętrznym  doradcą  technicznym,  tj.  spółką 

Energoprojekt  -  Katowice  S.A.  dokonał  wydzielenia  z  całości  przygotowanej  przez  ww. 

konsorcjum  dokumentacji  tylko  tej  części,  która  miała  być  niezbędna  do  przygotowania  i 

przeprowadzenia postępowania. 

Okoliczność,  że  z  uwagi  na  ograniczenia  finansowania  lub  inne  względy  organizacyjne, 

zamawiający zdecydował się na realizację tylko pierwszych etapów inwestycji i w tym celu z 

dokumentacji  projektowej  przygotowanej  dla  całości  inwestycji  wyodrębnił  część,  która 

stanowiła  opis  przedmiotu  zamówienia,  nie  oznaczała  jeszcze,  że  Kopex  nie  brał 

bezpośrednio  udziału  w  przygotowaniu  postępowania.  W  dalszym  ciągu  bowiem  roboty 

budowlane  miały  zostać  wykonane  w  oparciu  o  dokumentację  sporządzoną  przez 

konsorcjum  z  jego  udziałem.  Dostrzeżenia  wymagało  wszak,  że  w  skład  opisu  przedmiotu 

zamówienia  nie  wchodziła  dokumentacja  projektowana  wykonana  przez  inne  podmioty, 

aniżeli konsorcjum z udziałem Kopex.  

Nie  zmienia  tej  sytuacji  stanowisko  zamawiającego,  jakoby  w  ramach  konsorcjum 

odpowiadającego  za  dokumentację  projektową,  Kopex  miał  odpowiadać  tylko  za  niektóre 

części  tej  dokumentacji.  Po  pierwsze  stanowisko  to  pozostało  gołosłowne,  po  drugie  zaś, 

okoliczność,  że  jeden  ze  współkonsorcjantów  nie  odpowiadał  za  daną  część  dokumentacji 

nie oznaczała jeszcze, że nie mógł wpływać na jej kształt w ramach konsorcjum. Nie ulegało 

zaś  wątpliwości,  że  wykonanie  dokumentacji  projektowej  stanowiącej  opis  przedmiotu 

zamówienia  jest  z  pewnością  czynnością  z  zakresu  przygotowania  postępowaniu  i  to 

czynnością najistotniejszą.  

W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE zwraca się uwagę, że sytuacja, w której 

jeden  z  wykonawców  który  przygotował  dokumentację  przetargową  następnie  bierze  udział 


w  postępowaniu  na  wykonanie  robót  budowlanych,  które  mają  być  zrealizowane  na  jej 

podstawie, może naruszać zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.  

Tak więc osoba, na której spoczywał obowiązek wykonania prac o celach badawczych, 

eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych związanych z zamówieniem publicznym na 

roboty  budowlane,  dostawy  lub  usługi  (zwana  dalej  „osobą  wykonującą  niektóre  prace 

przygotowawcze”)  niekoniecznie  znajduje  się,  w  odniesieniu  do  udziału  w  postępowaniu  o 

udzielenie  tego  zamówienia,  w  jednakowej  sytuacji  z  osobą,  która  takich  prac  nie 

wykonywała.  Wobec  tego,  osoba  uczestnicząca  w  wykonywaniu  niektórych  prac 

przygotowawczych  może  po  pierwsze  znajdować  się  w  korzystniejszej  sytuacji  przy 

sporządzaniu swojej oferty z powodu informacji, które mogła uzyskać w przedmiocie danego 

zamówienia  publicznego  w  trakcie  wykonywania  wspomnianych  prac  przygotowawczych. 

Wszyscy  oferenci  powinni  mieć  jednakowe  szanse  przy  sporządzaniu  treści  ich  ofert.  Po 

drugie,  wspomniana  osoba  może  się  znaleźć  w  sytuacji  mogącej  doprowadzić  do  konfliktu 

interesów  w  tym  znaczeniu,  że  -  jak  słusznie  podkreśla  Komisja  Wspólnot  Europejskich  – 

będąc  oferentem  w  danym  zamówieniu  publicznym  może  ona,  nawet  w  sposób 

niezamierzony, wywrzeć wpływ na jego warunki w sensie dla niej korzystnym. Sytuacja taka 

prowadziłaby  do  zniekształcenia  konkurencji  pomiędzy  oferentami  (wyrok  Trybunału 

Sprawiedliwości UE z 3 marca 2005 r. w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 Fabricom 

SA przeciwko Państwo Belgijskie). 

W  tym  samym  wyroku  Trybunał  wskazał  także,  że  automatyczna  konieczność 

wykluczenia z postepowania takiego wykonawcy nie pozostawia osobie wykonującej niektóre 

prace  przygotowawcze  żadnej  możliwości  wykazania,  że  w  jej  szczególnym  przypadku  nie 

zaistniały  problemy,  o  których  mowa  wyżej.  Wskazał  zatem,  że  należy  umożliwić  takiemu 

wykonawcy wykazanie, że w danym przypadku zdobyte przez nią doświadczenia nie mogły 

zniekształcić konkurencji. 

Powyższe znajduje odzwierciedlenie w art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, który stanowi, że 

z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wyklucza  się  również  wykonawców,  którzy 

wykonywali  bezpośrednio  czynności  związane  z  przygotowaniem  prowadzonego 

postępowania, (…), chyba że udział tych wykonawców w postępowaniu nie utrudni uczciwej 

konkurencji.  Z  przepisu  tego  wynika  zatem  obowiązek  zamawiającego  wykluczenia 

wykonawcy,  który  brał  bezpośrednio  udział  w  przygotowana  postepowaniu.  Z  obowiązku 

tego zamawiający jest zwolniony dopiero wtedy, gdy wystąpi przesłanka negatywna, zgodnie 

z którą udział takiego wykonawcy w postępowaniu nie utrudni uczciwej konkurencji.  

Zamawiający, który ustali, że ofertę złożył mu wykonawca, który brał bezpośrednio udział 

w  przygotowaniu  postępowania,  nie  może  pozostawać  bierny,  gdyż  jest  uprawniony  do 

rezygnacji  z  obowiązku  wykluczenia  tylko  wtedy,  gdy  ustali,  że  taka  sytuacja  nie  utrudnia 


uczciwej  konkurencji.  To  zamawiający  zobowiązany  jest  poczynić  ustalenia,  co  do  istnienia 

przesłanki negatywnej.  

Powyższe  znajduje  przełożenie  na  rozkład  ciężaru  dowodu  w  analizowanej  sprawie,  w 

której  zamawiający  nie  zdecydował  się  na  wykluczenie  z  udziału  w  postępowaniu 

wykonawcy, który brał udział bezpośrednio w przygotowaniu postępowania, co kwestionował 

odwołujący. W takiej sytuacji zamawiający powinien w toku procesu umieć udowodnić, w jaki 

sposób  działania  podjęte  przez  takiego  wykonawcę  i/lub  samego  zamawiającego 

doprowadziły  do  tego,  że  pomimo,  iż  jeden  z  wykonawców  przygotowywał  dokumenty 

przetargowe,  to  jednak  reguły  równego  traktowania  wszystkich  wykonawców  w 

postepowaniu  zostały  zachowane.  Izba  nie  znalazła  podstaw  do  zanegowania  twierdzeń 

zamawiającego, że kształt projektu miał charakter specjalistyczny. Nie neguje także tego, że 

projekt  wymagał  przyjęcia  pewnych  założeń  odnośnie  sprzętu  i  urządzeń,  jednakże  taki 

charakter  projektu  nie  oznacza  jeszcze,  że  nie  został  sporządzony  w  sposób,  który 

faworyzuje przystępującego. 

Izba stwierdziła, że na moment wyrokowania nie zostało jednoznacznie dowiedzione, aby 

udział przystępującego w postępowaniu nie utrudniał uczciwej konkurencji.  

W  ocenie  Izby  dalszych  ustaleń  wymaga  kwestia  wskazana  przez  odwołującego  w 

odwołaniu  i  doprecyzowana  na  rozprawie  a  mianowicie  fakt,  że  w  treści  dokumentacji 

projektowej  projektant  przewidział  wykorzystanie  4  sztuk  wciągarek  wolnobieżnych  45t 

(duże)  oraz  większej  liczby  wciągarek  mniejszych.  Powyższe  wynikało  z  następujących 

części dokumentacji projektowej: projekt techniczny wraz z technologią demontażu urządzeń 

na powierzchni wykorzystywanych do głębienia szybu nr SG6-BP-M-0001-OP-001-R0 wraz z 

rysunkiem  nr  SG4-BP-W-0103-SC-001-R0,  a  także  z  dokumentu  Technologia  demontażu; 

budowa szybu Grzegorz wraz z budową infrastruktury powierzchniowej – projekt techniczny 

wraz  z  technologią  demontażu  urządzeń  na  powierzchni  wykorzystywanych  do  głębienia 

szybu.  

Stwierdzono, że zamawiający nie przeprowadził żadnych ustaleń, czy taki kształt projektu 

sporządzonego przez członka konsorcjum przystępującego nie faworyzuje tego wykonawcy i 

nie  został  wprowadzony  do  dokumentacji  celem  łatwiejszego  dostępu  do  zamówienia. 

Powyższe  jest  o  tyle  istotne,  że  jak  wskazano  w  przywoływanym  orzeczeniu  TS  UE  że 

wywarcie  wpływu  na  projekt  w  sposób  korzystny  dla  jego  autora  może  być  wynikiem  także 

zachowań niezamierzonych.  

Izba  stwierdziła,  że  dopuszczona  przez  zamawiającego  w  §5a  i  załączniku  nr  2a  do 

wzoru umowy możliwość przeprojektowania w tym zakresie i zastosowania innych urządzeń 

nie  usuwa  zagrożenia  naruszenia  uczciwej  konkurencji,  gdyż  jak  słusznie  wskazywał 

odwołujący owo przeprojektowanie  wiąże się  z dodatkowymi kosztami, których ewentualnie 

może nie ponosić przystępujący z tego powodu, że opracował taki a nie inny projekt.  


W tym zakresie zamawiający powinien  wezwać przystępującego do udowodnienia, że  z 

uwagi na taki a nie inny kształt projektu składając ofertę nie znajdował się w korzystniejszej 

sytuacji  do  odwołującego,  który  oświadczył  w  toku  rozprawy,  że  chce  wykonać  przedmiot 

zamówienia w ten sposób, że – po zmianie projektu – wykorzysta większą liczbę wciągarek 

wolnobieżnych  45  t  i  mniejszą  liczbę  wciągarek  o  mniejszym  udźwigu,  co  jednak  będzie 

wymagać przeprojektowania i wiążących się z tym kosztów. Nie ulegało bowiem wątpliwości, 

ż

e  zamiana  takich  urządzeń  oznaczać  będzie  wykonanie  innych  fundamentów  wież. 

Zastosowanie  innych  wciągarek  wymagać  będzie  przeprojektowania  płyt fundamentowych  i 

dostosowania  ich  do  zwiększonego  udźwigu  ciężaru.  Powyższe  prowadzi  do 

przeprojektowania  robót,  w  zakresie  wykonania  tych  fundamentów  i  uzyskania  zamiennego 

pozwolenia na budowę, co jest warunkiem rozpoczęcia robót. 

Czyniąc  ustalenia  w  tym  zakresie  zamawiający  powinien  wezwać  przystępującego  do 

udowodnienia, w jaki sposób zamierza wykonać wskazaną wyżej część robót, a także czy a 

jeżeli tak to kiedy nabył prawo do dysponowania wymaganą liczbą i rodzajem wciągarek, w 

szczególności  czy  prawami  takimi  dysponował  w  momencie  sporządzania  dokumentacji 

projektowej.  Z  odpowiedzi  na  odwołanie  (s.  7)  wynika  bowiem  jednoznaczne,  że 

zamawiający w ogóle nie wie, w jaki sposób przystępujący zamierza wykonać tę część robót, 

a zatem nie wie, czy projekt nie został przygotowany z korzyścią dla przystępującego.  

Prowadząc  ustalenia  zamawiający  może  uwzględnić  także  ewentualne  dowody,  które 

prowadziłyby do ustaleń, że pozyskanie większej liczby wciągarek mniejszych było dostępne 

dla  wszystkich  wykonawców  lub  nie  pociągało  za  sobą  większych  problemów  i  nakładów. 

Stanowisko  zamawiającego  jakoby  podmioty  Elektometal  S.A.  w  Cieszynie,  PPG  Row-Jas 

sp. z o.o z Jastrzębia Zdroju i Gurrem sp.j. w Katowicach, umożliwiały wydzierżawienie tych 

urządzeń  pozostało  gołosłowne  i  nie  zostało  poparte  żadnym  dowodem.  Analogicznie 

gołosłowne  pozostało  stanowisko  przystępującego,  jakoby  w  przypadku  wciągarek 

mniejszych na rynku polskim istniały co najmniej 4 firmy sprzedające takie urządzenia, a w 

Czechach i na Słowacji istniały podmioty udostępniające takie maszyny. 

W  ocenie  Izby  do  usunięcia  ewentualnego  zniekształcenia  konkurencji  wynikającego  z 

omawianego  kształtu  projektu  nie  są  w  pełni  wystarczające  wskazywane  przez 

zamawiającego  sposoby,  które  miały  służyć  do 

zapewnienia  konkurencyjności 

postępowania: 

a) wydłużenie terminu składania ofert do 6 miesięcy,  

b)  udostępnienie  całości  dokumentacji  projektowej  wszystkim  wykonawcom  dla  całości 

inwestycji a nie tylko dla etapu, który ma być przedmiotem zamówienia, 

c) wydłużenie terminów realizacji zamówienia oraz poszczególnych etapów. 


Ś

rodki  z  pkt  a-c  usunęły  przewagę  przystępującego  wynikającą  z  wcześniejszego 

zapoznania się z projektem, ale nie ewentualną przewagę wynikającą z takiego a nie innego 

kształtu tego projektu w obszarze liczby i rodzaju wymaganych wciągarek.  

Natomiast  należało  przyznać  rację  zamawiającemu,  że  przez  udostępnienie  na  stronie 

internetowej  kosztorysów  inwestorskich  i  wydłużenie  terminu  składania  ofert  została 

zniwelowana  przewaga  przystępującego  wynikająca  z  wcześniejszej  znajomości  wartości 

szacunkowej  zamówienia.  Przyznać  należało  również  rację  zamawiającemu,  że  także 

terminy  wykonania  robót  i  poszczególnych  etapów,  były  nad  wyraz  długie,  jak  również  nie 

kwestionowane przez odwołującego.  

Izba  nie  przychyliła  się  jednak  do  żądania  wykluczenia  przystępującego  z  udziału  w 

postepowaniu uznając to żądanie za przedwczesne. Dostrzeżenia wymaga, że Izba nie jest 

związana żądaniami odwołania, a jedynie zarzutami, co wynika z art. 192 ust. 7 ustawy Pzp. 

Jak  wynika  z  przywołanego  orzeczenia  TS  UE  w  sprawie  Fabricom  niedopuszczalne  jest 

automatyczne  wykluczenie  wykonawcy,  który  bezpośrednio  brał  udział  w  przygotowaniu 

postępowania,  bez  umożliwienia  mu  wykazania,  że  jego  udział  nie  naruszy  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  Zaniechanie  przez  zamawiającego 

umożliwienia  przystępującemu  udowodnienia  tego  faktu  nie  może  skutkować  negatywnymi 

konsekwencjami dla przystępującego. 

2.  Zarzuty  dotyczące  zaniechania  czynności  wykluczenia  przystępującego  z  udziału 

w postępowaniu z powodu złożenia przez niego nieprawdziwych informacji 

Ustalono, że zamawiający w pkt 3.1.1.2 lit. a SIWZ wskazał, że o udzielenie zamówienia 

mogą  ubiegać  się  wykonawcy,  którzy  w  okresie  ostatnich  10  lat  przed  upływem  terminu 

składania  ofert  w  niniejszym  postępowaniu  wykonali  zgłębienie  lub  pogłębienie  co  najmniej 

jednego  szybu  górniczego  z  powierzchni  (…)  do  głębokości  ostatecznej,  przy  czym  na 

potrzeby  oceny  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  przez  zgłębienie  zamawiający 

rozumie  wykonanie  rury  szybowej  w  obudowie  ostatecznej  do  głębokości  ostatecznej  co 

najmniej  200  m,  a  przez  pogłębienie  szybu  górniczego  zamawiający  rozumie  przedłużenie 

rury szybowej w obudowie ostatecznej o długość co najmniej 200 m.  

Celem potwierdzenia ww. warunku udziału w postępowaniu przystępujący złożył wykaz 

robót  budowlanych,  w  którym  wskazał  na  doświadczenie  w  wykonaniu  pogłębienia  szybu 

Janina  VI  od  głębokości  523  m  do  głębokości  820  m  w  obudowie  ostatecznej  o  wartości 

98.484.939,84  zł,  w  okresie  od  1.08.2013  r.  do  31.07.2016  r.  na  rzecz  Tauron  Wydobycie 

S.A.  

Do  wykazu  przystępujący  załączył  referencje  z  18  sierpnia  2016  r.  wystawione  przez 

Tauron Wydobycie S.A. W referencjach tych wskazano, że Kopex Przedsiębiorstwo Budowy 


Szybów w ramach realizacji umowy nr 13X4625 z 28 sierpnia 2013 r. zrealizował w terminie 

od sierpnia 2013 r. do lipca 2016 r. zakres robót, który obejmuje: 

Etap I (…) 

Etap II (…), 

Etap III (…), 

Etap IV (…), pogłębienie szybu Janina VI w tym: 

1.  Wykonanie rury szybowej od głębokości 523 m do głębokości 820 m, 

2.  (…) 

Etap V zabudowa zbrojenia i wyposażenia szybu Janina VI (…). 

Powyższy  zakres  robót  o  łącznej  wartości  80.069.056,78  zł  brutto  zrealizowany  został  w 

okresie od sierpnia 2013 r. do lipca 2016 r.  

Zamawiający załączył do odpowiedzi na odwołanie kopię umowy, z której wynika, że 

w dniu 02.09.2013 r. zawarł z KOPEX -Przedsiębiorstwem Budowy Szybów S.A. umowę nr 

13X4625 na „Pogłębienie szybu „Janina VI" z wykonaniem dwustronnego wlotu szybowego i 

zabudową  infrastruktury  w  Południowym  Koncernie  Węglowym  S.A.  -  Zakład  Górniczy 

Janina w Libiążu”. Zgodnie z §1 ust. 1 ww. umowy jej przedmiotem było pogłębienie szybu 

„Janina  VI”  z  wykonaniem  dwustronnego  wlotu  szybowego  na  poziomie  800  i  zabudowa 

infrastruktury  w  szybie  oraz  wykonanie  innych  niezbędnych  robót  w  celu  wykonania 

zamówienia. Przedmiot umowy miał być realizowany w sześciu etapach, opisanych w §1 ust. 

2  umowy.  Jednym  z  etapów  było  pogłębienie  szybu  „Janina  VI”  (etap  IV  -  §2  ust.  2  pkt  4) 

umowy).  Potwierdzeniem  prawidłowego  wykonania  robót  w  ramach  danego  etapu  było 

między innymi przeprowadzenie odbioru końcowego tego etapu oraz wystawienie protokołu 

odbioru końcowego (§3 ust. 7 w zw. z §3 ust. 13 umowy). Z protokołu z komisyjnego odbioru 

końcowego robót obejmujących zakres prac etapu IV „Pogłębianie szybu Janina VI” wynika, 

ż

e etap ten został odebrany przed datą wystawienia dokumentu referencyjnego.  

Zarzuty okazały się chybione.  

Rzeczywiście  umowa  z  02.09.2013  r.,  jaką  zamawiający  zawarł  z  KOPEX  -

Przedsiębiorstwem  Budowy  Szybów  S.A.  nr  13X4625  na  „pogłębienie  szybu  „Janina  VI”  z 

wykonaniem  dwustronnego  wlotu  szybowego  i  zabudową  infrastruktury  w  Południowym 

Koncernie  Węglowym  S.A.  -  Zakład  Górniczy  Janina  w  Libiążu"  nie  została  wykonana  w 

całości  na  dzień  wystawienia  referencji  (tj.  18  sierpnia  2016  r.).  Powyższe  nie  oznaczało 

jednak,  że  treść  dokumentu  referencyjnego  zawierała  nieprawdziwe  informacje.  W 

referencjach tych nie było bowiem mowy o wykonaniu całości inwestycji, lecz pięciu etapów.  


Wzięto  pod  uwagę,  że  doświadczeniem,  na  jakie  powoływał  się  przystępujący  w  celu 

wykazania warunku w pozycji 2 wykazu robót, było pogłębienie szybu Janina VI od gł. 523 m 

do  gł.  820  m  w  obudowie  ostatecznej.  Tymczasem  roboty  budowlane  polegające  na 

pogłębieniu szybu „Janina VI" należały do etapu IV, co wynikało zarówno z samych referencji 

jak  i  §2  ust.  2  pkt  4)  umowy.  Roboty  te  zaś  na  moment  wystawienia  referencji  były 

wykonane, co wynikało z samych referencji, jak i protokołu odbioru robót z 13 maja 2016 r. 

Okoliczność,  że  roboty,  które  odpowiadały  treści  warunku  zostały  wykonane  i  odebrane  w 

wyniku realizacji szerszej inwestycji, nie miało zaś żadnego znaczenia. Biorąc powyższe pod 

uwagę, zarzuty uznano za chybione.  

3.  Zarzuty  dotyczące  oceny  spełniania  przez  przystępującego  warunków  udziału  w 

postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia opisanych w pkt 3.1.1.2 lit. a i b 

SIWZ 

Ustalono,  że  zamawiający  w  pkt  3.1.1.2  lit.  a  SIWZ  wskazał,  że  o  udzielenie 

zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy w okresie ostatnich 10 lat przed upływem 

terminu  składania  ofert  w  niniejszym  postępowaniu  wykonali  zgłębienie  lub  pogłębienie  co 

najmniej jednego szybu górniczego z powierzchni (…) do głębokości ostatecznej, przy czym 

na  potrzeby  oceny  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  przez  zgłębienie 

zamawiający  rozumie  wykonanie  rury  szybowej  w  obudowie  ostatecznej  do  głębokości 

ostatecznej co najmniej 200 m, a przez pogłębienie szybu górniczego zamawiający rozumie 

przedłużenie rury szybowej w obudowie ostatecznej o długość co najmniej 200 m. 

Z  kolei  w  pkt  3.1.1.2  lit.  b  SIWZ  (zmodyfikowanym  dnia  6  lipca  2016  r.)  zamawiający 

dodatkowo  wskazał,  że  o  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się  wykonawcy,  którzy  w 

okresie  ostatnich  10  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  w  niniejszym  postępowaniu 

wykonali  co  najmniej  10  sztuk  odwiertów  o  długości  co  najmniej  485  m  każdy,  z  odchyłką 

pionowości nie większą niż 0,5 m każdy.  

W  pkt  3.2.1.1  SIWZ  zamawiający  wskazał,  że  w  celu  wykazania  spełnienia  przez 

wykonawcę  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  wiedzy  i  doświadczenia  należy 

złożyć: 

a)  wykaz  wykonanych  robót  budowlanych,  wraz  z  podaniem  ich  rodzaju,  wartości,  daty  i 

miejsca wykonania (…), 

b)  dowody  potwierdzające,  że  roboty  wskazane  w  wykazie  robót  zostały  wykonane 

należycie, zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. 

Celem  potwierdzenia  tak  opisanych  warunków  udziału  w  postępowaniu  przystępujący 

złożył wykaz robót budowlanych, w którym wymienił następujące roboty: 


1)  wykonanie rury szybowej oraz dwustronnego wlotu szybowego szybu 1 Bzie – zgłębienie 

865,5 m szybu w obudowie ostatecznej na rzecz JSW S.A., 

2)  pogłębienie szybu Janina VI od gł. 523 m do gł. 820 m w obudowie ostatecznej na rzecz 

Tauron Wydobycie S.A., 

3)  otwory mrożeniowe 18 szt. o dł. 700 m, otwory kontrolno – pomiarowe 3 szt. o dł. 700 m, 

otwory  mrożeniowo  –  badawcze  2  szt.  o  dł.  750  m,  otwór  mrożeniowo  odwadniający  1 

szt. o dł. 1318 m na rzecz Przedsiębiorstwa Budowy Kopalń S.A. w Lubinie, 

4)  otwór badawczy Celejów GT-1 o gł. 3 503 m, na rzecz Termy Celejów sp. z o.o., 

5)  3 otwory badawczo-eksploatacyjne M-32, M-25, M-29 na rzecz Inowrocławskich Kopalni 

Soli Solino S.A., 

6)  2 otwory eksploatacyjne G-36, G-40 na rzecz Inowrocławskich Kopalni Soli Solino S.A., 

7)  3 otwory TK-2, TK-3, Tk-4 na rzecz Weatherford Poland sp. z o.o., 

8)  otwór badawczo-eksploatacyjny Konin GT-1 na rzecz Geotermia Konin sp. z o.o., 

9)  otwór GT-3 na rzecz Geotermia Stargard Szczeciński. 

Odnośnie robót z poz. 1 wykazu przystępujący złożył referencje wystawione JSW S.A. 

KWK „Borynia-Zofiówka-Jastrzębie”, z których wynika, że „Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. 

(...) zaświadcza, że Firma KOPEX - Przedsiębiorstwo Budowy Szybów S.A. realizuje III etap 

umowy  (...)  Wartość  dotychczas  wykonywanych  prac  w  ramach  umowy  i  jej  aneksów 

wyniosła (...) ..." 

Odnośnie  robót  z  poz.  2  wykazu  przystępujący  złożył  referencje,  opisane  przy 

poprzednim zarzucie. 

Odnośnie  robót  z  poz.  3  przystępujący  złożył  referencje  wystawione  przez 

odwołującego,  potwierdzające  należyte  wykonanie  prac  wymienionych  w  pozycji  3  wykazu. 

Odnośnie robót wymienionych w pozycji 3 wykazu robót ustalono także, że Zamawiający w 

dniu  27  października  2016  r.  wezwał  przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień,  czy  odchyłka  

pionowości co najmniej 8 z otworów wymienionych pod pozycją 3 Wykazu wykonanych robót 

budowlanych w interwale do głębokości 485 m była nie większa niż 0,5 m. W odpowiedzi na 

wezwanie  zamawiającego  przystępujący  w  dniu  10  listopada  2016  r.  złożyło  stosowne 

wyjaśnienia, z których wynikało, że odchyłka pionowości co najmniej 8 z wymienionych pod 

pozycją nr 3 wykazu robót otworów w interwale do głębokości 485 m nie przekroczyła 0,5 m. 

Odnośnie  robót  z  pozycji  4  przystępujący  złożył  referencje  wystawione  przez  Termy 

Celejów  potwierdzające,  że  G-Drilling  wykonał  otwór  GT-1,  zaś  prace  wykonano  zgodnie  z 

zasadami sztuki budowlanej. 

Odnośnie  robót  z  pozycji  5  wykazu  złożono  referencje  wystawione  przez 

Inowrocławskie  Kopalnie  Soli  Solino  S.A.,  z  których  wynika,  że  G-Drilling  S.A.  wykonał  3 

otwory badawczo-rozwojowe. 


Odnośnie  robót  z  pozycji  6  wykazu  złożono  referencje  wystawione  przez 

Inowrocławskie  Kopalnie  Soli  Solino  S.A.,  z  których  wynika,  że  G-Drilling  S.A.  wykonał  2 

otwory eksploatacyjne. 

Odnośnie robót z pozycji 7 wykazu złożono referencje wystawione przez Weatherford 

Poland  sp.  z  o.o.,  z  których  wynika,  że  ich  wystawca  wspólnie  z  G-Drilling  S.A.  wykonał  4  

otwory pionowe wiercone wraz z kontrolą pionowości.  

Odnośnie  robót  z  pozycji  8  wykazu  złożono  referencje  wystawione  przez  Geotermia 

Konin  sp.  z  o.o.,  z  których  wynika,  że  G-Drilling  S.A.  wykonał  otwór  badawczo-rozwojowy 

Konin  GT-1,  oraz  że  prace  wykonano  zgodnie  z  zasadami  sztuki  budowlanej  osiągając 

założenia projektowe i osiągając dobry wynik końcowy. 

Odnośnie  robót  z  pozycji  9  wykazu  złożono  referencje  wystawione  przez  Geotermia 

Stargard  Szczeciński,  z  których  wynika,  że  G-Drilling  S.A.  realizuje  prace  związane  z 

wierceniem otworu chłonnego Stargard Gt-3. 

Do  wykazu  załączono  także  zobowiązanie  G-Drilling  S.A.  z  28.09.2016  r.,  w  którym 

zobowiązuje  się  oddać  Kopex  PBS  S.A.  do  dyspozycji  niezbędne  zasoby  na  okres 

korzystania  z  nich  przy  wykonywaniu  zamówienia  przez  cały  okres  realizacji  umowy.  W 

zobowiązaniu  wskazano,  że  udostępniany  jest  zasób  wiedzy  i  doświadczenia  w  zakresie 

wykonania  otworów  pierścienia  mrożeniowego  dla  głębienia  szybu.  Udostępniający 

zobowiązuje  się  do  czynnego  udziału  w  realizacji  zamówienia,  w  szczególności  do 

udostępniania  know-how,  doradztwa  technicznego  i  organizacyjnego,  udostępnienia 

potencjału  ludzkiego  i  sprzętowego.  W  zobowiązaniu  wskazano  także,  że  szczegóły 

dotyczące  współpracy  pomiędzy  udostępniającym  a  wykonawcą  zostaną  określone  w 

umowie o podwykonawstwo.  

Zarzuty uznano za bezzasadne. 

Co  do  zarzutu  zaniechania  odrzucenia  oferty  przystępującego,  opisanego  w  pkt  II 

odwołania,  należało  w  pierwszej  kolejności  podnieść,  że  okoliczności  faktyczne 

przywoływane przez odwołującego mogły co najwyżej skutkować koniecznością wykluczenia 

przystępującego  z  udziału  w  postępowaniu  w  powodu  niewykazania  warunków  w  zakresie 

wiedzy  i  doświadczenia,  na  podstawie  art.  24  ust.  2  pkt  4  ustawy  Pzp,  a  nie  odrzuceniem 

oferty tego wykonawcy. Przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, na który odwołujący powołał 

się odwołaniu obliguje zamawiającego do odrzucenia oferty, której treść nie odpowiada treści 

SIWZ.  Sprzeczność,  o  której  mowa  w  tym  przepisie  odnosi  się  do  strony  przedmiotowej 

oferty,  a  więc  niezgodności  świadczenia  oferowanego  przez  wykonawcę  (w  tym  przypadku 

oferowanych  robót  budowlanych)  z  wymaganiami  przedmiotowymi  określonymi  w  SIWZ  (w 

tym  przypadku  z  wymaganiami  odnoszącymi  się  do  zamawianych  robót  budowlanych). 


Przepis ten nie znajduje natomiast zastosowania do oceny strony podmiotowej zamówienia, 

w tym warunków podmiotowych, jakie musi spełniać wykonawca, aby starać się o uzyskanie 

zamówienia.  Tymczasem  wszystkie  zarzuty,  jakie  odwołujący  sformułował  w  pkt  II 

odwołania, 

dotyczyły 

dokonanej 

przez 

zamawiającego 

oceny 

spełniania 

przez 

przystępującego warunków udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia.  

Odnosząc  się  natomiast  do  podstaw  faktycznych  zarzutów  Izba  stwierdziła,  że 

rzeczywiście  robota  wymieniona  przez  przystępującego  w  pozycji  1  wykazu  robót, 

(wykonanie  rury  szybowej  oraz  dwustronnego  wlotu  szybowego  szybu  1  Bzie  –  zgłębienie 

865,5  m  szybu  w  obudowie  ostatecznej  na  rzecz  JSW  S.A.)  nie  została  ukończona  do 

upływu  terminu  składania  ofert  i  nie  można  było  się  na  nią  powoływać,  celem  wykazania 

warunku z pkt 3.1.1.2 lit. a SIWZ. Zgodnie bowiem z tym warunkiem, można było powoływać 

się jedynie na roboty już wykonane, gdyż w warunku była mowa o „wykonaniu” pogłębienia 

lub  zgłębienia  szybu.  Przystępujący  przyznał  w  toku  rozprawy,  że  omawiane  roboty  nie 

zostały ukończone przed upływem terminu składania ofert. Oświadczył, że wymienił tę robotę 

w wykazie, gdyż zakładał, że przed terminem składania ofert osiągnie wymaganą głębokość, 

co się jednak nie udało. Natomiast zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że 

roboty tej nie brał pod uwagę przy ocenie spełniania warunku udziału w postępowaniu.  

Wzięto jednak pod uwagę, że dla oceny spełniania warunku udziału w postępowaniu z 

pkt 3.1.1.2. lit. a SIWZ wystarczające było wykazanie przez przystępującego doświadczenia 

w wykonaniu roboty wymienionej w pozycji 2 wykazu robót (pogłębienie szybu Janina VI od 

gł. 523 m do gł. 820 m w obudowie ostatecznej na rzecz Tauron Wydobycie S.A.). Zarzuty 

odwołującego  odnośnie  prawidłowości  tego  doświadczenia  okazały  się  niezasadne,  co 

omówiono  wcześniej.  W  tej  sytuacji  uznano,  że  przystępujący  wykazał  spełnienie  warunku 

udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  wiedzy  i  doświadczenia,  opisanego  w  pkt  3.1.1.2  lit.a 

SIWZ.  

W  dalszej  części  odwołania  odwołujący  zakwestionował  możliwość  zaliczenia  na 

poczet warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 3.1.1.2. lit. b SIWZ, robót z 

pozycji 5, 6, 7, 9 wykazu robót. W pkt 3.1.1.2 lit. b SIWZ (zmodyfikowanym dnia 6 lipca 2016 

r.) zamawiający wskazał, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy 

w okresie ostatnich 10 lat przed upływem terminu składania ofert w niniejszym postępowaniu 

wykonali  co  najmniej  10  sztuk  odwiertów  o  długości  co  najmniej  485  m  każdy,  z  odchyłką 

pionowości nie większą niż 0,5 m każdy. 

Jak  wynikało  z  odwołania,  odwołujący  nie  zakwestionował  możliwości  zaliczenia  na 

poczet  ww.  warunku  udziału  w  postępowaniu,  robót  wymienionych  w  wierszach  3,  4,  8 

wykazu.  Tymczasem  dla  wykazania  warunku  z  podpunktu  b  wystarczające  jest 

uwzględnienie robót z pozycji 3, 4 oraz 8 wykazu. Co do pozycji 4 i 8 wykazu robót wszystkie 

elementy  istotne  warunku  wynikały  z  dokumentów  dołączonych  do  oferty.  W  zakresie  tych 


zadań przystępujący wykazał doświadczenie w wykonaniu należycie łącznie dwóch otworów. 

Natomiast co do pozycji 3 wykazu robót zamawiającemu brakowało jedynie informacji co do 

odchyłki  pionowości.  Z  tego  powodu  zamawiający  27  października  2016  r.  wezwał 

przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  co  do  tego,  czy  co  najmniej  8  otworów  zostało 

wykonanych  w  sposób  określony  w  warunku.  W  odpowiedzi  na  wezwanie  zamawiającego, 

przystępujący  wyjaśnił  i  udowodnił,  że  w  przypadku  10  otworów  odchyłka  pionowości 

spełniała postawiony wymóg, co wynikało z raportów odwiertów załączonych do wyjaśnień.  

Zatem  uwzględnienie  doświadczenia,  którego  odwołujący  w  ogóle  nie  kwestionował, 

było  wystarczające  dla  wykazania  warunku  udziału  w  postępowaniu,  co  czyniło  zbędnym 

czynienie rozważań w przedmiocie robót opisanych w odwołaniu.  

Odnośnie  zarzutów  dotyczących  braku  realności  udostępnienia  przystępującemu 

zasobu wiedzy i doświadczenia przez firmę G-Drilling S.A., stwierdzono, że zarzuty te nie są 

zasadne. Po przeprowadzeniu analizy treści oferty przystępującego, w tym załączonego do 

niej  zobowiązania  firmy  G-Drilling  S.A.,  nie  podzielono  stanowiska  odwołującego,  jakoby  z 

dokumentów  tych  miał  nie  wynikać  udział  G-Drilling  S.A.  w  realizacji  zamówienia  w 

charakterze  podwykonawcy.  W  treści  tego  zobowiązania,  w  części  opisującej  charakter 

stosunku  prawnego,  jaki  będzie  łączyć  przystępującego  z  tym  podmiotem  jednoznacznie 

wskazano,  że  szczegóły  dotyczące  współpracy  obu  firm  zostaną  określone  w  umowie  o 

podwykonawstwo.  Natomiast  jeśli  chodzi  o  zakres  podwykonawstwa  to  wskazano,  że 

obejmować  ono  będzie  roboty  budowlane  w  zakresie  wykonania  otworów  pierścienia 

mrożeniowego do głębienia szybu. Wreszcie, z wcześniejszej części zobowiązania wynikało, 

ż

e  udostępniający  zobowiązuje  się  do  czynnego  udziału  w  realizacji  zamówienia,  a  także 

udostępnienia  ludzi  i  sprzętu.  Z  treścią  zobowiązania  korespondowała  treść  oferty 

przystępującego,  w  której  określono  zakres  podwykonawstwa.  W  załączniku  nr  6  do  oferty 

przystępujący  deklarując  którą  z  części  zamówienia  zamierza  wykonać  przy  udziale 

podwykonawców, wskazał na prace o charakterze wiertniczym.  

Biorąc powyższe pod uwagę uznano, że udostępnienie zasobu wiedzy i doświadczenia 

firmy G-Drilling S.A. miało charakter realny, przybierając postać podwykonawstwa. 

Zarzuty  dotyczące  zaniechania  wezwania  przystępującego  do  uzupełniania 

dokumentów  na  potwierdzenia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

finansowym 

Ustalono, że zamawiający w pkt 3.1.1.4.1 SIWZ wskazał, że o udzielenie zamówienia 

może  ubiegać  się  wykonawca,  który  wykaże,  że  posiada  środki  finansowe  lub  zdolność 

kredytową nie niższą niż równowartość 45.000.000 zł.  


Zgodnie z pkt 3.2.1.4.2 SIWZ w celu potwierdzenia tak opisanego warunku udziału  w 

postępowaniu należało złożyć informację banku lub skok potwierdzającą wysokość środków

5. finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy nie niższą niż równowartość 45.000.000 

zł, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert.  

Celem wykazania ww.  warunku udziału w postępowaniu przystępujący złożył  wraz  z 

ofertą informację z banku BGŻ BNP Paribas S.A. z 19 września 2016 r. o wysokości środków 

finansowych  podpisaną  przez  S.  P.  –  pełnomocnika  oraz  D.  K.  –  pełnomocnika  (s.  77  w 

ofercie przystępującego). 

Zarzuty nie są zasadne. 

Przystępujący  celem  potwierdzenia  warunku  udziału  w  postępowaniu  o  charakterze 

finansowym (pkt 3.1.1.4.1 SIWZ) złożył informację z banku BGZ BNP Paribas S.A., w której 

ujawnił  wysokość  środków  finansowych,  jakie  posiada  podmiot  udostępniający  te  środki 

przystępującemu.  Odwołujący  zakwestionował  w  odwołaniu  ww.  dokument  jedynie  pod 

względem formalnym. Wskazał, że informację podpisał pan S. P. oraz pani D. K., działający 

jako pełnomocnicy. Wywodził, że przystępujący nie złożył pełnomocnictw dla ww. osób. 

Izba stwierdziła, że zgodnie z art. 26 ust. 2a ustawy Pzp, wykonawca ma obowiązek 

wykazać  spełnianie  warunków  udziałów  w  postępowaniu  jedynie  w  zakresie  i  na  żądanie 

zamawiającego. Wzięto pod uwagę, że zamawiający określając w pkt 3.2.1.4.2 SIWZ, jakie 

dokumenty  należy  złożyć  celem  wykazania  warunku  wskazał  jedyny  dokument  w  postaci 

informacji  banku  potwierdzającej  wysokość  środków  finansowych  lub  zdolności  kredytowej. 

Zamawiający nie nałożył na wykonawców obowiązku złożenia pełnomocnictw dla osób, które 

w imieniu banku podpiszą taką informację. W konsekwencji wykonawcy nie byli zobowiązani 

do składania takich dokumentów. Ponadto, jak słusznie wskazał zamawiający w odpowiedzi 

na odwołanie, osoby, które podpisały informację miały dostęp do tak wrażliwych danych jak 

wysokość  posiadanych  środków  czy  zdolności  kredytowej  klienta.  Z  powyższego  należało 

wnosić, że ci pracownicy banku mieli również umocowane do podpisania informacji o treści 

tych  danych.  Podzielono  także  stanowisko  zamawiającego,  że  klient  banku  wnioskujący  o 

wydanie takiej informacji czy opinii, jak i zamawiający, mogli założyć, że osoby działające w 

imieniu  banku  są  do tego  w  pełni  umocowane.  Potwierdzeniem  takiej  praktyki  była  również 

zawartość  oferty  odwołującego,  w  której  analogicznie  jak  w  przypadku  przystępującego 

próżno  było  szukać  pełnomocnictw  dla  pracowników  banku,  którzy  podpisali  informację  o 

wysokości  środków  finansowych  i  zdolności  kredytowej  odwołującego.  Wobec  powyższego 

zarzut uznano za niezasadny. 


Zgodnie  z  przepisem  art.  192  ust.  2  ustawy  Pzp,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględnia  odwołanie  w  sytuacji,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które miało 

wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Izba 

stwierdziła, że wykazane naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp może mieć istotny wpływ 

na  wynik  postępowania.  Ustalenie,  że  zamawiający  wbrew  przepisom  ustawy  nie  w  pełni 

zbadał,  czy  udział  przystępującego  w  postępowaniu  nie  utrudni  uczciwej  konkurencji 

doprowadziło do konieczności nakazania zamawiającemu powtórzenia tej czynności. W razie 

zaś negatywnej weryfikacji wyjaśnień i dowodów przystępującego zamawiający zobowiązany 

będzie wykluczyć przystępującego z udziału w postępowaniu. Zatem naruszenie może mieć 

istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. 

Stosownie  do  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp,  o  oddaleniu  odwołania  lub  jego 

uwzględnieniu  Izba  orzeka  w  wyroku.  W  pozostałych  przypadkach  Izba  wydaje 

postanowienie.  Orzeczenie  Izby,  o  którym  mowa  w  pkt  1  i  2  sentencji,  miało  charakter 

merytoryczny, gdyż odnosiło się do uwzględnienia i oddalenia odwołania. Z kolei orzeczenie 

Izby  zawarte  w  pkt  3  sentencji  miało  charakter  formalny,  gdyż  dotyczyło  kosztów 

postępowania,  a  zatem  było  postanowieniem.  O  tym,  że  orzeczenie  o  kosztach  zawarte  w 

wyroku Izby jest postanowieniem przesądził Sąd Najwyższy w uchwale z 8 grudnia 2005 r. III 

CZP 109/05 (OSN 2006/11/182). Z powołanego przepisu art. 192 ust. 1 ustawy Pzp wynika 

zakaz wydawania przez Izbę orzeczenia o charakterze merytorycznym w innej formie aniżeli 

wyrok.  Z  uwagi  zatem  na  zbieg  w  jednym  orzeczeniu  rozstrzygnięcia  o  charakterze 

merytorycznym i formalnym, całe orzeczenie musiało przybrać postać wyroku.

W  świetle  art.  192  ust.  3  pkt  1  ustawy  Pzp,  uwzględniając  odwołanie,  Izba  może  - 

jeżeli  umowa w  sprawie  zamówienia  publicznego  nie  została  zawarta  - nakazać  wykonanie 

lub  powtórzenie  czynności  zamawiającego  lub  nakazać  unieważnienie  czynności 

zamawiającego.  W  konsekwencji  Izba  nakazała  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym 

wykonanie  czynności  wezwania  przystępującego  do  wykazania,  że  jego  udział  w 

postępowaniu nie utrudnia uczciwej konkurencji. 

W  konsekwencji,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  i  art.  192  ust.  3  pkt  1  ustawy  Pzp, 

orzeczono jak w pkt 1 sentencji. 

Odnośnie żądań, których Izba nie podzieliła, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, 

orzeczono jak w pkt 2 sentencji. 

Zgodnie  z  art.  192  ust.  9  ustawy  Pzp,  w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei 


w świetle art. 192 ust. 10 ustawy Pzp, strony ponoszą koszty postępowania odwoławczego 

stosownie  do  jego  wyniku,  z  zastrzeżeniem  art.  186  ust.  6.  Jak  wskazuje  się  w 

piśmiennictwie,  reguła  ponoszenia  przez  strony  kosztów  postępowania  odwoławczego 

stosownie  do  wyników  postępowania  odwoławczego  oznacza,  że  „obowiązuje  w  nim, 

analogicznie  do  procesu  cywilnego,  zasada  odpowiedzialności  za  wynik  procesu,  według 

której  koszty  postępowania  obciążają  ostatecznie  stronę  „przegrywającą”  sprawę  (por.  art. 

98  §  1  k.p.c.)”  Jarosław  Jerzykowski,  Komentarz  do  art.192  ustawy  -  Prawo  zamówień 

publicznych,  w:  Dzierżanowski  W.,  Jerzykowski  J.,  Stachowiak  M.  Prawo  zamówień 

publicznych.  Komentarz,  LEX,  2014,  wydanie  VI.  Izba  uznała,  że  pomimo,  iż  zamawiający 

uległ  tylko  co  do  części  żądań  odwołującego,  to  jednak  należało  odstąpić  od  zasady 

orzekania  o  kosztach  stosownie  do  wyników  postępowania  wynikającej  z  art.  192  ust.  10 

ustawy  Pzp  i  nałożyć  na  zamawiającego  obowiązek  zwrotu  wszystkich  kosztów 

postępowania.  Nie  można  zgodzić  się  ze  stanowiskiem  iż  z  uwagi  na  brak  w  przepisach 

ustawy  Pzp  odpowiednika  art.  100  zdanie  2  kpc  nie  można  włożyć  na  zamawiającego 

obowiązku  poniesienia  całości  kosztów  postępowania  odwoławczego,  pomimo  iż  uległ 

odwołującemu jedynie w części, z uwagi na znaczenie żądań zasadnych. 

Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 

192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepis  §  5  ust.  4  w  zw.  z  §  3  pkt  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238). 

Izba  nie  uwzględniła  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika  odwołującego,  gdyż 

pełnomocnik nie złożył rachunku do akt sprawy, stosownie do brzmienia § 5 ust. 2 pkt 1 w 

zw.  z  §  3  pkt  2  lit.  b  przywoływanego  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15 

marca 2010 r. ograniczając się jedynie do okazania na tablecie rachunku w zwykłej postaci 

elektronicznej. 

Przewodniczący:      ………………….…