Sygn. akt: KIO 2240/16
POSTANOWIENIE
z dnia 8 grudnia 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
Andrzej Niwicki
Katarzyna Prowadzisz
po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 8 grudnia 2016 r., w Warszawie, odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 listopada 2016 r. przez
wykonawcę
Technital S.p.A. S.A. Oddział w Polsce
ul. Grzybowska 12/14 lok. 37B, 00-132 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
ul. Bytomska 7 70-603 Szczecin
postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz Technital S.p.A. S.A. Oddział w Polsce kwoty 15 000,00 złotych
(słownie: piętnaście tysięcy złotych) stanowiącej uiszczony wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2164 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie.
Przewodniczący: ……………….………
……………….………
……………….………
Sygn. akt: KIO 2240/16
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na „opracowanie studium wykonalności i wykonanie
projektów budowlano-wykonawczych dla zadania pn.: Przystosowanie infrastruktury
Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego” na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2164
z póxn. zm.). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 16 listopada 2016 r. Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2016/S 221-403226.
Odwołujący – Technital S.p.A. S.A. Oddział w Polsce wniósł odwołanie wobec treści
ogłoszenia o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie
określenia warunku udziału w postępowaniu co do zdolności zawodowej w sposób
nieproporcjonalny i naruszający zasadę równego traktowania wykonawców oraz żądania od
wykonawców oświadczeń i dokumentów, które nie są niezbędne do przeprowadzenia
postępowania co do wykazania spełniania warunku w zakresie zdolności zawodowych.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 22 ust. 1a w zw. z art. 22d w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych
poprzez żądanie od osób posiadających uprawnienia budowlane, a będących obywatelami
państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej oraz państw
członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, poza legitymowaniem się posiadaniem uprawnień
budowlanych dodatkowo dysponowania odpowiednią decyzją o uznaniu kwalifikacji
zawodowych lub w przypadku braku decyzji o uznaniu kwalifikacji zawodowych, by spełniły
wymagania, o których mowa w art. 20a ust. 2-6 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r.
o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa, dotyczące świadczenia
usług transgranicznych, tj. aby uzyskały one tymczasowy wpis na listę członków właściwej
izby samorządu zawodowego po przejściu specjalnej procedury,
2. art. 25 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z § 2 ust. 4 pkt 10
rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia
poprzez żądanie przedstawienia informacji odnoszących się do osób skierowanych do
realizacji zamówienia, a będących obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej,
Konfederacji Szwajcarskiej oraz państw członkowskich Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które
wykraczają poza dane odnoszące się do kwalifikacji zawodowych, uprawnień,
doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego,
a dotyczących posiadania tymczasowego na listę członków właściwej izby samorządu
zawodowego w celu potwierdzenia posiadania uprawnień budowlanych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu dokonania
modyfikacji treści ogłoszenia o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia
w zakresie warunku dotyczącego zdolności zawodowej oraz w zakresie oświadczeń
i dokumentów składanych w celu wykazania spełniania ww. warunku poprzez wykreślenie
wymagania odnoszącego się do konieczności dysponowania przez osoby posiadające
uprawnienia budowlane odpowiednią decyzją o uznaniu kwalifikacji zawodowych lub,
w przypadku braku decyzji o uznaniu kwalifikacji zawodowych, wykazaniu, że zostały
spełnione w stosunku do tych osób wymagania, o których mowa w art. 20a ust. 2-6 ustawy
z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa
oraz zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa przed Krajową Izbą Odwoławcza.
Zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego kopię odwołania przekazał on wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu 28 listopada 2016 r.
Do dnia wydania postanowienia nie zgłoszono przystąpień do postępowania odwoławczego.
Pismem z 6 grudnia 2016 r. Zamawiający wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego
z uwagi na uznanie w całości zarzutów postawionych w odwołaniu.
Izba uznała, że Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu przed
otwarciem posiedzenia, a jako że nie zgłoszono przystąpień po stronie Zamawiającego,
stwierdziła, iż zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego
i, zgodnie z przepisem art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekła jak
w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 186 ust. 6 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).
Przewodniczący: ……………….………
……………….………
……………….………